MÜÏtWi Huren omhoog met gemiddeld drie procent «verwachte bloei van economie Jongeren gekort op hun uitkering Werkloosheid krijgt te weinig aandacht MINIMA OP NULLIJN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Kabinet wil snel overleg met partners ENTRAAL PLANBUREAU WAARSCHUWT VOOR GEVAREN Minimumloon Export Premies Bedrijfsleven KRITIEK RAAD VAN STATE Loonmatiging MINDER NIEUWBOUW IN 1989 DEN HAAG (GPD) - De huren gaan gemiddeld met drie procent omhoog per 1 juli 1989. De overheid verwacht dat volgende jaar 96.000 woningen zullen worden gebouwd, 5.000 minder dan dit jaar. Dat schrijven minister Nijpels en staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) in de be groting van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimte lijke ordening en Milieubeheer (VROM). DEN HAAG (GPD) - Het kabinet kan niet garanderen dat er voor iedereen volgend jaar mini maal sprake zal zijn van koopkrachtbehoud. Dit blijkt uit de Miljoenennota en verschillende departementale begrotingen. Hoewel het kabinet een groot aantal maatregelen treft om koop krachtbehoud te bereiken, komt het niet verder dan het uitspreken van de „verwachting" dat dit ook „in algemene zin" zal lukken. h miljoenennota PAGINA 7 WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 Behalve in de vrije sector (3.000 wo- ren dat de premiekoopsector vooral ningen minder) worden er in 1989 in de lagere inkomensgroepen be de premiehuur-sector 2.000 wonin- reikt, wordt de inkomensgrens ver gen minder gebouwd. De daling van laagd naar 43.500,- belastbaar in de bouw van huurwoningen met komen (was 51.000,-). een overheidspremie wordt veroor zaakt door de beleggers, die in voor- Ti j avprUp tpritl O gaande jaren het programma niet i ui y%oi f/tu;/ hebben gerealiseerd. Bij de verbetering van de huurwo- Bij de bouw van ongesubsidieerde ningen wordt de prioriteit gelegd woningen wordt ook de komende bij de vooroorlogse, vooral parti jaren een stijging verwacht. Staats- culiere, huurwoningen. Doel is de secretaris Heerma wil een grotere meer dan normale kwaliteitsach- nadruk gaan leggen op het aandeel terstand in het jaar 2000 te hebben van de vrije sector. Ook meent ingelopen. Heerma dat de doorstroming naar Gelet op de beperkte financiële andere woningen soepeler moet middelen worden de gesubsidieer- verlopen. de programma's voor de verbete- De beleidsvoornemens worden in ring van na-oorlogse huurwoningen het Meerjarenplan Woningbouw (bouwjaar tot 1968) verlaagd. Heer- 1989-1993 nog eens op een rij gezet: ma acht dat verantwoord omdat de prioriteit voor de stadsvernieu- kwaliteitsachterstand in deze sec- wing, kwaliteit boven kwantiteit en tor gemiddeld kleiner is. vereenvoudiging van de regelge- Bij de voorraad gebouwd na 1968 ving. gebouwde woningen is de kwali- Heerma wil zo veel mogelijk ruimte teitsachterstand zo gering dat de bieden aan de werking van de staatssecretaris alleen nog in zeer markt. De overheid zal zich in toe- ernstige gevallen beperkte subsidie nemende mate richten op de lagere voor verbetering beschikbaar wil inkomensgroepen. Om te bevorde- stellen. DEN HAAG (GPD) - Het 'paspoort monster' dat in politiek Den Haag ronddoolt is in meer dan één opzicht bijzonder. Het kost niet alleen be windslieden de kop, maar het drukt nu zelfs een eerbiedwaardig instituut als Prinsjesdag zijn stempel. Elk jaar verschijnt een beknopt 'Over- richt van de beleidsvoornemens van iet Kabinet'. Een handig naslagwerk- e, waarin puntsgewijs de inhoud vordt samengevat van honderden pa gina's schone beloften uit de begrotin gen. 3ovenaan de lijst prijkt, als voorne- nen nummer één: „Invoering van lieuw Nederlands paspoort. Geleide- ijke invoering vanaf 1 januari 1989". Set is maar goed dat het kabinet deze slag om de arm houdt. Want 'vanaf 1 anuari 1989' kan betekenen dat het ïieuwe reisdocument pas in het vol gende decennium het bestaande pas- wort zal vervangen. Het nieuwe paspoort beheerst ook Prinsjesdag: nog een zware klus voor minister van buitenlandse zaken Van den Broek (links) en premier Lubbers. DEN HAAG (GPD) - De bijstands-uitkering (RWW) voor werkloze thuis wonende jongeren en uitwonende alleenstaande jongeren, jonger dan 27 jaar, gaat met ingang van 1 juli 1989 omlaag. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde begroting van minister De Koning van sociale zaken en werkgelegenheid. De operatie moet volgend jaar een besparing van 87 miljoen gulden opleveren, oplopend naar 400 miljoen gulden per jaar daarna. De hoogte van de uitkering wordt afhankelijk van het arbeidsverle den en de mate waarin de jongeren naar een baan of scholing zoeken. Bij het arbeidsverleden wordt er van uitgegaan dat de betrokkene in de laatste twee jaar tenminste een jaar gewerkt heeft. De werkweek moet daarbij minstens negentien uur zijn. Het kabinet „heroverweegt" voorts een eerder aangekondigde maatre gel om het minimumloon voor jon geren tussen 23 en 27 jaar te verla gen. Daarbij wordt bezien of een verlaging van het minimumloon voor „bepaalde categoriën werkne mers" verantwoord is. Een koppe ling tussen de hoogte van het mini mumloon en werkervaring is even eens in bespreking. Opgemerkt wordt dat een verlaging van het minimumloon met tien pro cent de kans op werkloosheid met 30 procent doet afnemen. Op deze manier zouden veel laaggeschool den een nieuwe kans op het vinden van een baan geboden kunnen wor den. koopkrachtgarantie DEN HAAG (GPD) - De economische ontwikkeling is in 1988 gunstiger geweest dan zich aanvankelijk liet aan zien. Ook voor het komende jaar wordt een dergelijke ont wikkeling verwacht. Dit zegt het Centraal Planbureau (CPB) in de Macro Economische Verkenning 1989. Volgens het CPB werpt het kabinetsbeleid gericht op be heersing van de uitgaven, lastenverlichting en beperking- van het financieringstekort duidelijk vruchten af. Het is dan ook niet nodig .het beleid anders in te richten. Wel zal het aangevuld moeten worden met maatregelen waardoor de arbeidsmarkt beter gaat werken, grotere belo- ningsverschillen ontstaan en meer mogelijkheden worden geschapen voor scholing en het opdoen van werkervaring, aldus het planbureau. Voor volgend jaar wordt een economische groei van circa drie procent voorspeld. De produktie in de bedrijven neemt 2,5 procent (exclusief energie 3,5 procent) toe. De particu liere consumptie stijgt eveneens met 2,5 procent. De export blijft zich voorspoedig ontwikkelen. Een toena me van 4,75 procent ligt in het verschiet. Aangezien de import maar met vier procent toeneemt, stijgt de winst op de handelsbalans tot 9 miljard gulden. De investeringen (exclusief woningen) nemen met vijf pocent toe. In de Macro Economische Verkenning waarschuwt het CPB wel voor enkele gevaren die de economie bedreigen. Met name worden genoemd een versnelling van de inflatie in de Verenigde Staten (met effecten ook hier), stijgende renten en een waardedaling van de dollar. Minister De Koning Het te verwachten effect van de rege ringsmaatregelen op de koopkracht ziet er (in procenten) als volgt uit: iSociale minima 0 AO'ers +0 a 0,5 Alleenverdieners met twee kinderen iwerkn. met minimumloon 0 werkn.metmodaalinkomen +2 Iwerkn. twee maal modaal +1,5 a 2 [Ambtenaar modaal +1 Jambtenaar twee maal modaal 1,5 a 2 Tweeverdieners met twee kinderen nodaal plus een kwart min.loon +2 nodaal plus min.loon +2 - maal modaal plus kwart min itoon 1,5 Jwee maal modaal plus min.loon +1,5 i de berekeningen voor de sociale minima i uitgegaan van iemand zonder kinderen, i van gehuwde AOW'ers). Iet kabinet wil koopkrachtbehoud bereiken door de volgende maatrege len: DEN HAAG (GPD) - Het kabinet wil kort na de algemene politie ke beschouwingen over de Mil joenennota 1989 gaan overlegen met werkgevers en vakbonden. Minister De Koning (sociale za ken) heeft dit vandaag aange kondigd. Wat het kabinet betreft moeten er in het overleg met de sociale partners vier zaken centraal staan. Dat zijn: - het sociaal-economisch beleid zoals het kabinet dat voor 1989 voorstelt, - het beleid ter bestrijding van de langdurige werkloosheid, - maatregelen om het aantal ar beidsongeschikten die in de WAO en AAW terecht komen te beperken, - de ontwikkeling van het wette lijk minimumloon. Volgens De Koning zijn de ont wikkelingen op de vier terreinen nauw met elkaar verweven. De strijd tegen de werkloosheid kan volgens de minister alleen een succes zijn als overheid, werkge vers en vakbonden nauw met el kaar blijven samenwerken. - verlaging van het hoge BTW-tarief van 20 naar 18,5 procent, - onderbrenging van enkele produk- ten uit het hoge BTW-tarief in het la ge (aardappelprodukten, chocolade en suikerwerken, diepvriesproduk- ten, reformartikelen, vegetarische produkten, hulpmiddelen voor visu eel gehandicapten en blinden), - verhoging kinderbijslag eerste en tweede kind met vier procent (ver dere verhoging met 5,5 procent voor 1990 wordt aangekondigd), - verlaging van sociale premies met een procent. In de becijferingen is uitgegaan van een prijsstijging in 1989 van één pro cent. Het Centraal Planbureau (CPB) zegt echter in de Macro Economische Verkenning voor volgend jaar dat de prijsstijging hoger zal uitkomen en „ruim een procent" zal bedragen. In de cijfers is geen rekening gehouden met de effecten die een verhoging van de gasprijs op 1 januari aanstaande op de koopkracht heeft. De gasprijs gaat omhoog van 36,4 naar 37,9 cent per ku bieke meter (exclusief BTW). De koop kracht daalt daardoor 0,1 procent. Ook is geen rekening gehouden met de doorwerking van bezuinigingen op de individuele huursubsidie die medio 1988 werden doorgevoerd. Het effect op de koopkracht daarvan is gemid deld min 0,15 procent. De wijzigingen in de sociale premies voor werknemers zijn de volgende: AOW-premie daalt van 11,5 naar 10,8 procent, AWW-premie daalt van 1,3 naar 1,2 procent, WAO-premie daalt van 5,66 naar 4,8 procent, premie zie kenfondswet daalt van 5,1 naar 3,15 prcent (als gevolg van de operatie- Dekker). De WW-premie stijgt van 1,3 naar 2,4 procent. Op basis van de tot nu toe afgesloten cao's voor 1989 is overigens al een loon stijging van 1,1 procent te voorzien. In clusief incidentele loonsverhogingen en de kabinetsplannen voor volgend jaar neemt het reëel vrij beschikbare inkomen van een modale werknemer met drie procent toe. Voor het bedrijfsleven heeft het kabi net een lastenverlichting van 1,6 mil jard gulden in petto. De sociale pre mies die werkgevers betalen gaan per saldo met 1,7 procent omlaag. Oor zaak is voornamelijk de overname van de premie voor de kinderbijslag door de overheid. Dit is deel van de compensatie voor het afschaffen van de WIR-investeringssubsidies. De premie AWBZ voor werkgevers stijgt als gevolg van de operatie-Dekker in de gezondheidszorg. De lastenverlichting voor bedrijfsle ven en burgers wordt bekostigd uit een belastingmeevaller van 11,4 miljard gulden ten opzichte van eerdere ra mingen. Daarnaast worden vermo gensoverschotten bij de sociale fond sen (3,2 miljard gulden) in twee jaar af gebouwd tot nul. Door de belasting- en premieverlaging loopt het beslag dat beide op elke ver diende gulden leggen terug van 54,4 naar 52,9 cent. Hiermee wordt het ver schil tussen hetgeen iemand aan bru toloon krijgt en netto in het handje ontvangt (de zogenaamde wig) kleiner. Het kabinet hoopt dat hiervoor het overstappen van de ene naar de ande re baan aantrekkelijker wordt. DEN HAAG (GPD) - Het kabinet kon digt in de Miljoenennota onvoldoen de concrete plannen aan om de nog al tijd onaanvaardbaar hoge werkloos heid terug te dringen. Bestrijding van de werkloosheid moet onverminderd een hoofddoelstelling van beleid blij ven. Het verschijnsel kan niet be schouwd worden als een probleem dat bij voortgaande economische groei vanzelf tot een oplossing wordt gebracht. Deze harde kritiek uit de Raad van State in haar advies over de Miljoenen nota 1989. Volgens hem wordt wel her haaldelijk toegegeven dat plannen om de werkloosheid te bestrijden minder effect hebben dan gedacht, maar daar uit worden geen beleidsconclusies ge trokken. De Raad wijst daarom ook de stelling van het kabinet van de hand dat de economie zich voorspoedig ont wikkelt: „Immers ook de omvang van de werkloosheid is een onderdeel daar van.". De Raad van State toont zich ook kri tisch over de voornemens voor vol gend jaar. Gezien de risico's waaraan de economie is blootgesteld en het feit dat al eerder forse financiële tegenval lers moesten worden gconstateerd, vraagt de Raad zich af of het genoeg is het financieringstekort tot zes procent te beperken. Ook betwijfelt hij of daar mee het doel om het tekort in 1990 op 5,25 procent te hebben, wel dichterbij komt. Mogelijk was het beter geweest om nu al een groter deel van de belas tingmeevallers te gebruiken om het fi nancieringstekort extra terug te drin gen. De noodzaak tot verdere loonmatiging onderschrijft de Raad van State. Men waarschuwt echter voor tegengestelde ontwikkelingen zoals een schaarste op de arbeidsmarkt aan bepaalde vaklie den en een verdere groei van de winst gevendheid in de bedrijven. Beide trends kunnen leiden tot stijgende lo nen. „Mede daarom blijft grote aan dacht van de overheid voor een stabiel sociaal klimaat geboden", aldus de Raad. Andere kritiekpunten van de Raad zijn: het ontbreken van extra over heidsinvesteringen, het gebruiken van overschotten in de sociale fondsen om premies te kunnen verlagen waardoor eenzelfde operatie voor 1990 wordt be moeilijkt, en hernieuwde pleidooien voor een verlaging van het minimum loon. Bij dit laatste onderwerp merkt de Raad op dat het minimumloon ook bedoeld is om kwetsbare groepen een inkomensgarantie te bieden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7