Zeeland mag '92 woordje meespreken
Deetman wil
fusie van de
kleine scholen
Ieder dorp in
Zeeland moet
school houden
Ruim 2 miljoen
voor recreatie
en toerisme
MINISTER: ANDERS OPHEFFEN
BARBÉ OVER MILJOENENNOTA
NEDERLAND DE VOORDEUR VAN EUROPA
Investering van
1,5 miljoen moet
kustwachtcentrum
optimaliseren
In '89 voor ruim
110 miljoen gulden
dijkversterking
Veer se Meer
PZC/ provincie 17
MIDDELBURG - Zeeland moet gespaard blijven voor een
nieuwe kaalslag in het basisonderwijs. „Minister, ga onze
deur alsjeblieft voorbij". Dat is de reactie van gedeputeerde
drs R. C. E. Barbé op de onderwijsparagraaf in de Miljoenen
Nota. Als er nog kleine scholen gesloten moeten worden, dan
moet dat - vindt de gedeputeerde - elders in het land gebeu
ren. „Wij hebben de afgelopen jaren met de sluiting van een
aantal scholen vrij geruisloos de norm kunnen halen. Daar
kan niemand aan voorbijgaan".
Argumenten
Begrip
Kanaaltunnel
DEN HAAG Minister Deetman en staatssecretaris Ginjaar-
Maas van onderwijs willen het aantal kleine basisscholen ver
minderen. Schooltjes met minder dan 23 leerlingen moeten
fusies aangaan om te overleven. Ook in het voortgezet onder
wijs moeten kleine scholen gaan samenwerken. De vorming
van scholengemeenschappen voor algemeen voortgezet en la
ger beroepsonderwijs wordt actief bevorderd.
LEEUWEDEEL VOOR GREVELINGENBEKKEN
Zeeland in de
miljoenennota
Minister Deetman kondigt in de dins
dag gepresenteerde Miljoenen Nota
aan dat het aantal kleine basisscholen
verder moet worden teruggebracht.
Het aangaan van fusies zou volgens de
bewindsman de aangewezen weg zijn
om tot een zinnige reductie te komen.
Gedeputeerde Barbé kan zich voor
stellen dat er landelijk nog teveel klei
ne scholen in stand zijn gehouden.
..Immers", zegt hij, „het streven om
350 basisscholen te sluiten is bij lange
na niet gehaald. Er zijn slechts 170
scholen verdwenen, wat betekent dat
de beoogde bezuiniging van tien mil
joen gulden niet is gerealiseerd". Op
grond van die cijfers acht de gedepu
teerde het waarschijnlijk dat er buiten
Zeeland nog gebieden zijn, waar rela
tief een te groot aantal basisscholen is.
„Zeeland", zegt hij met nadruk, „heeft
vier maanden geleden goede en zake
lijke argumenten aangedragen voor
de instandhouding van de huidige ba
sisscholen. Die argumenten zijn nog
steeds van kracht. Wij hebben eigen
toetsingscriteria ontwikkeld, die als
een verfijning van de rijksvoorschrif
ten mogen worden beschouwd. Het
rijk heeft dat ook geaccepteerd. Dan
zal ik het zeer betreuren en uiterst
merkwaardig vinden wanneer wij
alsnog het slachtoffer worden, omdat
elders de norm niet is gehaald".
Het Zeeuwse beleid houdt in dat er
naar gestreefd wordt om in elke dorps
kern een basisschool te behouden.
Daarnaast heeft de provincie vijf ton
uitgetrokken voor een ondersteu
ningsproject voor de kleinste scholen.
Barbé: „Ik vind dat we op die manier
voldoende basis hebben om een scho
lenbestand intact te laten en dat we
met recht kunnen proberen om zoveel
mogelijk scholen als maar enigszins
mogelijk is open te houden. Natuur
lijk, een school die jarenlang onder de
norm zit, daar moet je iets aan doen.
Onderwijskundig is een te klein aantal
leerlingen een verkeerde zaak maar ik
vind, dat we nu aan het minimale aan
tal scholen zitten. We blijven het be
lang van de laatste school in een dorp
onderkennen. Sluiting is dus het aller
laatste waar je toe moet overgaan".
De gedeputeerde hoopt op begrip van
uit het Haagse. Temeer omdat hij rust
aan het onderwijsfront noodzakelijk
vindt. Hij zegt: „We hebben ons beleid
in samenwerking met gemeente- en
schoolbesturen ontwikkeld. Iedereen
weet waar hij aan toe is. Dan moet je
ook zorgen dat er rust komt. Het is
kwalijk als steeds weer het Zwaard
van Damocles uit de kast wordt ge
haald. Dat heeft zijn weerslag op het
onderwijs en op de ouders, die zich af
vragen of ze hun kinderen nog wel naar
een kleine school moeten sturen".
Het voorstel om scholen met minder
dan 23 leerlingen te laten fuseren,
noemt Barbé voor Zeeland onhaal
baar. Wat dat betreft zijn er in stede
lijke gebieden - denkt hij - wèl moge
lijkheden. In het Zeeuwse liggen de
dorpen te ver uit elkaar. „Je praat al
vlug over vijf kilometer of meer. Dan
is een fusie geen oplossing", aldus de
gedeputeerde.
De naamgever van de serie M-fregatten, de Karei Doorman, aan de afbouwkade bij de KMS in Vlissingen.
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG De acht multi-purpose-fregatten M-fregattenvoor de Ko
ninklijke Marine, die bij de Vlissingse marinewerf De Schelde worden ge
bouwd, zijn in vergelijking met de defensiebegroting voor 1988 240 miljoen
gulden duurder geworden. In de raming voor dit jaar kostten de schepen
van de Karei Doormanklasse 3,25 miljard gulden. Nu is dat bedrag opgelo
pen tot 3,49 miljard. De kostenstijging is onder meer te wijten aan loon- en
prijsstijgingen en aan de toevoeging van apparatuur om op grote afstand
nucleaireonderzeeboten op te sporen. Met dit zogenaamde Tactas-sys-
teem is 127 miljoen gulden gemoeid.
Een en ander blijkt uit de op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer aangeboden
defensiebegroting voor 1989.
Het eerste M-fregat komt in 1991 in dienst, maar is dan nog niet honderd
procent operatioïieel. Het pakket sensoren, wapen- en commandosystemen
aan boord van de eerste vier schepen wordt in twee fasen geïnstalleerd. Pas
tegen 1994 zal dit karwei voltooid zijn. In dat jaar zijn de eerste van deze
nieuwe generatie fregatten volledig inzetbaar.
(Van onze Haagse redacteur Jan-Dirk
van Scheyen)
DEN HAAG Het is minister Neelie
Smit-Kroes van verkeer en water
staat ernst met de verbetering van de
infrastructuur. Het lijkt erop dat het
kabinet vanaf 1990 minder gefixeerd
zal zijn op de aanpak van problemen
in de Randstad. De ministerraad heeft
er immers mee ingestemd dat me
vrouw Smit met ingang van dat jaar
0,4 miljard gulden per jaar extra uit
trekt voor voorzieningen op het ge
bied van verkeer en vervoer in het he
le land. Binnenkort komt zij met een
nieuw Structuurschema Verkeer en
Vervoer, waarin dit lange-termijnbe-
leid wordt uitgewerkt.
Nederland als 'voordeur van Europa'.
Dat beeld ligt ten grondslag aan de on
verwachte financiële injectie vanuit
Den Haag. Het klinkt nogal gezwollen.
Maar met het wegvallen van de Euro
pese grenzen in 1992 in het vooruit
zicht, is het begrijpelijk dat de memo
rie van toelichting bij de begroting van
verkeer en waterstaat uitgebreid op
deze problematiek ingaat.
Smit-Kroes kondigde het extraatje
van 400 miljoen niet zonder aplomb
aan op de persbriefing over haar be
grotingsstukken (die er trouwens in ja
ren niet zo verzorgd hebben uitgezien).
Het bedrag staat los van de rijksgel-
den die vrijkomen dankzij de private
financiering van vijf nieuwe tunnels in
de Randstad en die eveneens wor
den aangewend voor dringende pro
jecten in de strijd tegen het verkeers-
vraagstuk.
Dit is meegenomen, maar ook noodza
kelijk. Want schrijft het kabinet niet in
de bij de Miljoenennota gevoegde
Hoofdpunten van het regeringsbeleid
1989, dat de voltooiing van de interne
markt 'noopt tot voortdurende aan
dacht voor het in stand houden en
bevorderen van een goede bereikbaar
heid'?
Ons land is tenslotte niet alleen een
toegangspoort maar ook een zeer be
langrijk distributiecentrum binnen de
Europese Gemeenschap. „Dit is te
meer van belang", vervolgt de rege
ring, „omdat de voortgaande integra
tie kan leiden tot verplaatsing van
goederenstromen.
Dit laatste is interessant voor de posi
tie van de provincie Zeeland - althans
Voor diegenen in Zeeland die het ge
west willen opstoten in de economi
sche vaart der volkeren.
Er komt immers een Kanaaltunnel.
Deze zal nieuwe transportmogelijk
heden en -routes richting Zeeland
doen ontstaan. Onlangs kwamen pro
vincie en rijk - in de persoon van mi
nister Nijpels van VROM - overeen
dat aan het Westerscheldebekken na
tionale betekenis wordt toegekend.
En nu meldt minister Smit in haar be
groting voor 1989 dat een aantal stra
tegische vaarwegen in Zeeland op
grond van een nieuwe indeling tot ca
tegorie één wordt toegelaten, een ca
tegorie die wordt omschreven als 'es
sentieel' voor Nederlands taak als dis
tributieland. De noordelijke en ooste
lijke vaarwegen komen er daarente
gen bekaaid af.
Voeg hieraan toe het pleidooi van de
Rotterdamse verkeersdienst om de
Westerschelde-oeyerverbinding
(WOV) te gebruiken als schakel in een
snelle route vanaf Rotterdam, en er
ontstaat een vrij helder beeld van Zee
land als een provincie die in 1992 mis
schien een Europees woordje mag
meespreken.
De vraag is, wat er nu precies met die
0,4 miljard per jaar gaat gebeuren. Ver
groot dat bedrag de kansen op een
WOV? In elk geval rept Neelie Smit-
Kroes in de toelichting op haar begro
ting met geen woord over dit begeerde
prestigeproject. Het wachten is op het
Structuurschema Verkeer en Vervoer.
Daarin 'worden de lijnen voor de toe
komstige ontwikkeling van ons land
als voordeur van Europa in concrete
projecten vertaald', aldus het kabinet.
Twee projecten die het Zeeuwse pro
vinciebestuur heeft aangedragen wor
den het komend jaar nog niet gefinan
cierd: de herinrichting in Veere en de
tweede fase van de recreatievoorzie
ningen in Oostburg. Ze hebben een la
gere prioriteit, aldus het meerjaren
programma.
DEN HAAG (GPD) - De inrichting en
organisatie van het kustwachtcen
trum in IJmuiden en de aangesloten
diensten zijn nog niet toereikend. De
kustwacht-nieuwe-stijl is gestart met
de bestaande middelen en moet nog
naar een operationele eenheid toe
groeien. Minister Neelie Smit-Kroes
(Verkeer en Waterstaat) schrijft dit in
een toelichting op haar begroting.
Deze opmerkingen staan in schril con
trast met de loftrompet die zij vorig
jaar nog stak over de nieuwe organisa
tie. Zij schreef toen in haar begroting:
„De ervaringen met het functioneren
van de Kustwacht als samenwerkings
organisatie zijn zeer positief. Met na
me het werk van het kustwachtcen
trum blijkt in een behoefte te voor
zien".
Om de huidige onvolkomenheden op
te lossen, zullen in de komende jaren
dan ook investeringen nodig zijn, on
der andere op het gebied van de com
municatievoorzieningen, de observa
tie van de zee, en het inzetten van red
dingsvoertuigen. Volgend jaar is hier
ruim 1,5 miljoen mee gemoeid, aldus
de minister.
Zij schrijft verder dat de nieuwe orga
nisatie, zoals die vorig jaar is inge
voerd, moet leiden „tot een slagvaardi
ger en evenwichtiger aanpak van de
problemen" dan in het verleden het ge
val was.
Het in februari van het vorig j aar inge
stelde kustwachtcentrum, het coördi
natiecentrum van het reddingwezen,
kreeg vorige week nog een storm van
kritiek over zich heen toen niet gerea
geerd werd op een SOS-oproep van
een Fins schip, dat ten noorden van
Ameland in ernstige moeilijkheden
verkeerde. Het Kustwachtcentrum
dacht dat de melding een grap betrof.
De kwestie liep uiteindelijk goed af,
maar met name het personeel op de
Brandaris te Terschelling was ver
bolgen over de weinig alerte handel
wijze van het coördinatiecentrum.
„Als net als vroeger de kustwacht op
de Brandaris zelf een reddingsactie
had mogen ondernemen, was dit niet
gebeurd", werd op de Brandaris ge
zegd.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het rijk trekt volgend
jaar 111,1 miljoen gulden uit voor ver
sterking van dijken in Zeeland, Zuid
en Noord-Holland en Friesland. Deze
hoogwaterkeringen zijn in beheer bij
waterschappen.
De werkzaamheden in Zeeland betref
fen de dijkvakken Nieuwe Sluis-Bres-
kens en Kievitte Oost Vlamingenpol
der bij Cadzand-Bad (dit deel, gelegen
tussen het gemaal en camping Welge
legen, is in beheer bij waterschap Het
Vrije van Sluis), Westkapelle-Zoute-
lande, Domburg Watertoren-Kom en
de Eilanddijk (Waterschap Walcheren)
alsmede een aantal dijken langs de
Westerschelde die in beheer zijn bij het
Waterschap Noord- en Zuid-Beveland.
Een en ander blijkt uit de begroting
van minister Smit-Kroes van verkeer
en. waterstaat.
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988
(Van onze Haagse redacteur
Om de fusiebereidheid te stimuleren
staat het rijk deze instituten toe het le
rarenkorps uit te breiden. Ook krijgen
scholen die samengaan voorrang bij
het treffen van allerlei voorzieningen.
Met de fusiemaatregelen hoopt het
rijk 100 miljoen gulden op de onderwij
suitgaven te besparen. Tegelijk wordt
25 miljoen gulden bijgedragen aan de
fusies en besteedt het rijk vanaf 1990
jaarlijks 25 miljoen extra aan zorgver
breding in het basis- en voortgezet on
derwijs.
Dit blijkt uit de begroting voor 1989
van het ministerie van onderwijs en
wetenschappen, die op Prinsjesdag
aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Deetman en Ginjaar-Maas bereiden
maatregelen voor om het aantal leer
krachten te verminderen op zelfstan
dige basisscholen die een maximaal
leerlingenaantal van 125 hebben. Bij
het voortgezet onderwijs wordt vijftig
miljoen bezuinigd op de personeels
sterkte van de kleine scholen, aldus de
begroting. De bewindslieden willen dit
bereiken door een gedeeltelijke verla
ging van de vaste voet in de leraarles-
senformule. 1
Al deze maatregelen zijn nodig omdat
de opheffing van de kleine scholen in
Nederland volgens het rijk te lang
zaam gaat.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Minister Braks (land
bouw en visserij) en staatssecretaris
Evenhuis (economische zaken) trek
ken volgend jaar 2,1 miljoen gulden
uit voor de ontwikkeling van open
luchtrecreatie en toerisme in Zee
land.
Voor de periode van 1990 tot 1993 is
een bedrag van ongeveer 8,4 miljoen
gulden beschikbaar.
Dit blijkt uit het Rijksmeerjarenpro
gramma openluchtrecreatie en toe
risme 1989-1993, dat op Prinsjesdag
aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Het rijk trekt volgend jaar landelijk
51,2 miljoen gulden uit ter verbetering
van voorzieningen die bestemd zijn
voor dagjesmensen. Daarnaast wordt
12,5 miljoen besteed om de toeristi
sche infrastructuur uit te breiden.
Hieronder vallen bijvoorbeeld fiets-,
wandel- en watersportroutes. Het be
leid is sterk gericht op het bevorderen
van recreatie in de Randstad (24 van
de 51,2 miljoen is hiervoor bestemd) en
op het verbeteren van de toeristische
speerpuntgebieden. Een bedrag van
ongeveer acht miljoen gulden gaat
naar de nationale landschappen.
De resterende 600.000 gulden is ver
deeld over een aantal projecten. In
het Veerse Meergebied worden bij De
Piet en bij de Paardekreek recreatie
voorzieningen aangelegd. Daarnaast
krijgt het doortrekken van fietsrou
tes in de omgeving van de storm
vloedkering aandacht. Met deze aan
leg wordt voorzien in ontbrekende
schakels van de kust-fietsroute tus
sen Den Helder en Noord-Frankrijk.
In Aardenburg kunnen de gewenste
wandelpaden worden aangelegd. Te
vens kan in 1989 de recreatiestrook
achter de zeewering bij Oostburg ver
der worden verwezenlijkt.
Een flink deel van het voor Zeeland be
schikbare geld wordt aangewend voor
de verdere inrichting van het Greve-
lingenbekken. Het gaat om een bedrag
van anderhalf miljoen gulden. De ont
wikkeling van dit grote waterrecrea
tiegebied 'vordert gestaag', schrijven
de bewindslieden.
Voor het voormalige werkeiland Neel-
tje Jans in de Oosterscheldemonding
is in 1989 nog geen geld beschikbaar,
'gezien de stand van zaken bij de be
sluitvorming rond de ontwikkeling
van de recreatieve potenties', aldus de
nota.