Zeeland mag '92 woordje meespreken Deetman wil fusie van de kleine scholen Ieder dorp in Zeeland moet school houden Ruim 2 miljoen voor recreatie en toerisme MINISTER: ANDERS OPHEFFEN BARBÉ OVER MILJOENENNOTA NEDERLAND DE VOORDEUR VAN EUROPA Investering van 1,5 miljoen moet kustwachtcentrum optimaliseren In '89 voor ruim 110 miljoen gulden dijkversterking Veer se Meer PZC/ provincie 17 MIDDELBURG - Zeeland moet gespaard blijven voor een nieuwe kaalslag in het basisonderwijs. „Minister, ga onze deur alsjeblieft voorbij". Dat is de reactie van gedeputeerde drs R. C. E. Barbé op de onderwijsparagraaf in de Miljoenen Nota. Als er nog kleine scholen gesloten moeten worden, dan moet dat - vindt de gedeputeerde - elders in het land gebeu ren. „Wij hebben de afgelopen jaren met de sluiting van een aantal scholen vrij geruisloos de norm kunnen halen. Daar kan niemand aan voorbijgaan". Argumenten Begrip Kanaaltunnel DEN HAAG Minister Deetman en staatssecretaris Ginjaar- Maas van onderwijs willen het aantal kleine basisscholen ver minderen. Schooltjes met minder dan 23 leerlingen moeten fusies aangaan om te overleven. Ook in het voortgezet onder wijs moeten kleine scholen gaan samenwerken. De vorming van scholengemeenschappen voor algemeen voortgezet en la ger beroepsonderwijs wordt actief bevorderd. LEEUWEDEEL VOOR GREVELINGENBEKKEN Zeeland in de miljoenennota Minister Deetman kondigt in de dins dag gepresenteerde Miljoenen Nota aan dat het aantal kleine basisscholen verder moet worden teruggebracht. Het aangaan van fusies zou volgens de bewindsman de aangewezen weg zijn om tot een zinnige reductie te komen. Gedeputeerde Barbé kan zich voor stellen dat er landelijk nog teveel klei ne scholen in stand zijn gehouden. ..Immers", zegt hij, „het streven om 350 basisscholen te sluiten is bij lange na niet gehaald. Er zijn slechts 170 scholen verdwenen, wat betekent dat de beoogde bezuiniging van tien mil joen gulden niet is gerealiseerd". Op grond van die cijfers acht de gedepu teerde het waarschijnlijk dat er buiten Zeeland nog gebieden zijn, waar rela tief een te groot aantal basisscholen is. „Zeeland", zegt hij met nadruk, „heeft vier maanden geleden goede en zake lijke argumenten aangedragen voor de instandhouding van de huidige ba sisscholen. Die argumenten zijn nog steeds van kracht. Wij hebben eigen toetsingscriteria ontwikkeld, die als een verfijning van de rijksvoorschrif ten mogen worden beschouwd. Het rijk heeft dat ook geaccepteerd. Dan zal ik het zeer betreuren en uiterst merkwaardig vinden wanneer wij alsnog het slachtoffer worden, omdat elders de norm niet is gehaald". Het Zeeuwse beleid houdt in dat er naar gestreefd wordt om in elke dorps kern een basisschool te behouden. Daarnaast heeft de provincie vijf ton uitgetrokken voor een ondersteu ningsproject voor de kleinste scholen. Barbé: „Ik vind dat we op die manier voldoende basis hebben om een scho lenbestand intact te laten en dat we met recht kunnen proberen om zoveel mogelijk scholen als maar enigszins mogelijk is open te houden. Natuur lijk, een school die jarenlang onder de norm zit, daar moet je iets aan doen. Onderwijskundig is een te klein aantal leerlingen een verkeerde zaak maar ik vind, dat we nu aan het minimale aan tal scholen zitten. We blijven het be lang van de laatste school in een dorp onderkennen. Sluiting is dus het aller laatste waar je toe moet overgaan". De gedeputeerde hoopt op begrip van uit het Haagse. Temeer omdat hij rust aan het onderwijsfront noodzakelijk vindt. Hij zegt: „We hebben ons beleid in samenwerking met gemeente- en schoolbesturen ontwikkeld. Iedereen weet waar hij aan toe is. Dan moet je ook zorgen dat er rust komt. Het is kwalijk als steeds weer het Zwaard van Damocles uit de kast wordt ge haald. Dat heeft zijn weerslag op het onderwijs en op de ouders, die zich af vragen of ze hun kinderen nog wel naar een kleine school moeten sturen". Het voorstel om scholen met minder dan 23 leerlingen te laten fuseren, noemt Barbé voor Zeeland onhaal baar. Wat dat betreft zijn er in stede lijke gebieden - denkt hij - wèl moge lijkheden. In het Zeeuwse liggen de dorpen te ver uit elkaar. „Je praat al vlug over vijf kilometer of meer. Dan is een fusie geen oplossing", aldus de gedeputeerde. De naamgever van de serie M-fregatten, de Karei Doorman, aan de afbouwkade bij de KMS in Vlissingen. (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG De acht multi-purpose-fregatten M-fregattenvoor de Ko ninklijke Marine, die bij de Vlissingse marinewerf De Schelde worden ge bouwd, zijn in vergelijking met de defensiebegroting voor 1988 240 miljoen gulden duurder geworden. In de raming voor dit jaar kostten de schepen van de Karei Doormanklasse 3,25 miljard gulden. Nu is dat bedrag opgelo pen tot 3,49 miljard. De kostenstijging is onder meer te wijten aan loon- en prijsstijgingen en aan de toevoeging van apparatuur om op grote afstand nucleaireonderzeeboten op te sporen. Met dit zogenaamde Tactas-sys- teem is 127 miljoen gulden gemoeid. Een en ander blijkt uit de op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer aangeboden defensiebegroting voor 1989. Het eerste M-fregat komt in 1991 in dienst, maar is dan nog niet honderd procent operatioïieel. Het pakket sensoren, wapen- en commandosystemen aan boord van de eerste vier schepen wordt in twee fasen geïnstalleerd. Pas tegen 1994 zal dit karwei voltooid zijn. In dat jaar zijn de eerste van deze nieuwe generatie fregatten volledig inzetbaar. (Van onze Haagse redacteur Jan-Dirk van Scheyen) DEN HAAG Het is minister Neelie Smit-Kroes van verkeer en water staat ernst met de verbetering van de infrastructuur. Het lijkt erop dat het kabinet vanaf 1990 minder gefixeerd zal zijn op de aanpak van problemen in de Randstad. De ministerraad heeft er immers mee ingestemd dat me vrouw Smit met ingang van dat jaar 0,4 miljard gulden per jaar extra uit trekt voor voorzieningen op het ge bied van verkeer en vervoer in het he le land. Binnenkort komt zij met een nieuw Structuurschema Verkeer en Vervoer, waarin dit lange-termijnbe- leid wordt uitgewerkt. Nederland als 'voordeur van Europa'. Dat beeld ligt ten grondslag aan de on verwachte financiële injectie vanuit Den Haag. Het klinkt nogal gezwollen. Maar met het wegvallen van de Euro pese grenzen in 1992 in het vooruit zicht, is het begrijpelijk dat de memo rie van toelichting bij de begroting van verkeer en waterstaat uitgebreid op deze problematiek ingaat. Smit-Kroes kondigde het extraatje van 400 miljoen niet zonder aplomb aan op de persbriefing over haar be grotingsstukken (die er trouwens in ja ren niet zo verzorgd hebben uitgezien). Het bedrag staat los van de rijksgel- den die vrijkomen dankzij de private financiering van vijf nieuwe tunnels in de Randstad en die eveneens wor den aangewend voor dringende pro jecten in de strijd tegen het verkeers- vraagstuk. Dit is meegenomen, maar ook noodza kelijk. Want schrijft het kabinet niet in de bij de Miljoenennota gevoegde Hoofdpunten van het regeringsbeleid 1989, dat de voltooiing van de interne markt 'noopt tot voortdurende aan dacht voor het in stand houden en bevorderen van een goede bereikbaar heid'? Ons land is tenslotte niet alleen een toegangspoort maar ook een zeer be langrijk distributiecentrum binnen de Europese Gemeenschap. „Dit is te meer van belang", vervolgt de rege ring, „omdat de voortgaande integra tie kan leiden tot verplaatsing van goederenstromen. Dit laatste is interessant voor de posi tie van de provincie Zeeland - althans Voor diegenen in Zeeland die het ge west willen opstoten in de economi sche vaart der volkeren. Er komt immers een Kanaaltunnel. Deze zal nieuwe transportmogelijk heden en -routes richting Zeeland doen ontstaan. Onlangs kwamen pro vincie en rijk - in de persoon van mi nister Nijpels van VROM - overeen dat aan het Westerscheldebekken na tionale betekenis wordt toegekend. En nu meldt minister Smit in haar be groting voor 1989 dat een aantal stra tegische vaarwegen in Zeeland op grond van een nieuwe indeling tot ca tegorie één wordt toegelaten, een ca tegorie die wordt omschreven als 'es sentieel' voor Nederlands taak als dis tributieland. De noordelijke en ooste lijke vaarwegen komen er daarente gen bekaaid af. Voeg hieraan toe het pleidooi van de Rotterdamse verkeersdienst om de Westerschelde-oeyerverbinding (WOV) te gebruiken als schakel in een snelle route vanaf Rotterdam, en er ontstaat een vrij helder beeld van Zee land als een provincie die in 1992 mis schien een Europees woordje mag meespreken. De vraag is, wat er nu precies met die 0,4 miljard per jaar gaat gebeuren. Ver groot dat bedrag de kansen op een WOV? In elk geval rept Neelie Smit- Kroes in de toelichting op haar begro ting met geen woord over dit begeerde prestigeproject. Het wachten is op het Structuurschema Verkeer en Vervoer. Daarin 'worden de lijnen voor de toe komstige ontwikkeling van ons land als voordeur van Europa in concrete projecten vertaald', aldus het kabinet. Twee projecten die het Zeeuwse pro vinciebestuur heeft aangedragen wor den het komend jaar nog niet gefinan cierd: de herinrichting in Veere en de tweede fase van de recreatievoorzie ningen in Oostburg. Ze hebben een la gere prioriteit, aldus het meerjaren programma. DEN HAAG (GPD) - De inrichting en organisatie van het kustwachtcen trum in IJmuiden en de aangesloten diensten zijn nog niet toereikend. De kustwacht-nieuwe-stijl is gestart met de bestaande middelen en moet nog naar een operationele eenheid toe groeien. Minister Neelie Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) schrijft dit in een toelichting op haar begroting. Deze opmerkingen staan in schril con trast met de loftrompet die zij vorig jaar nog stak over de nieuwe organisa tie. Zij schreef toen in haar begroting: „De ervaringen met het functioneren van de Kustwacht als samenwerkings organisatie zijn zeer positief. Met na me het werk van het kustwachtcen trum blijkt in een behoefte te voor zien". Om de huidige onvolkomenheden op te lossen, zullen in de komende jaren dan ook investeringen nodig zijn, on der andere op het gebied van de com municatievoorzieningen, de observa tie van de zee, en het inzetten van red dingsvoertuigen. Volgend jaar is hier ruim 1,5 miljoen mee gemoeid, aldus de minister. Zij schrijft verder dat de nieuwe orga nisatie, zoals die vorig jaar is inge voerd, moet leiden „tot een slagvaardi ger en evenwichtiger aanpak van de problemen" dan in het verleden het ge val was. Het in februari van het vorig j aar inge stelde kustwachtcentrum, het coördi natiecentrum van het reddingwezen, kreeg vorige week nog een storm van kritiek over zich heen toen niet gerea geerd werd op een SOS-oproep van een Fins schip, dat ten noorden van Ameland in ernstige moeilijkheden verkeerde. Het Kustwachtcentrum dacht dat de melding een grap betrof. De kwestie liep uiteindelijk goed af, maar met name het personeel op de Brandaris te Terschelling was ver bolgen over de weinig alerte handel wijze van het coördinatiecentrum. „Als net als vroeger de kustwacht op de Brandaris zelf een reddingsactie had mogen ondernemen, was dit niet gebeurd", werd op de Brandaris ge zegd. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het rijk trekt volgend jaar 111,1 miljoen gulden uit voor ver sterking van dijken in Zeeland, Zuid en Noord-Holland en Friesland. Deze hoogwaterkeringen zijn in beheer bij waterschappen. De werkzaamheden in Zeeland betref fen de dijkvakken Nieuwe Sluis-Bres- kens en Kievitte Oost Vlamingenpol der bij Cadzand-Bad (dit deel, gelegen tussen het gemaal en camping Welge legen, is in beheer bij waterschap Het Vrije van Sluis), Westkapelle-Zoute- lande, Domburg Watertoren-Kom en de Eilanddijk (Waterschap Walcheren) alsmede een aantal dijken langs de Westerschelde die in beheer zijn bij het Waterschap Noord- en Zuid-Beveland. Een en ander blijkt uit de begroting van minister Smit-Kroes van verkeer en. waterstaat. WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 (Van onze Haagse redacteur Om de fusiebereidheid te stimuleren staat het rijk deze instituten toe het le rarenkorps uit te breiden. Ook krijgen scholen die samengaan voorrang bij het treffen van allerlei voorzieningen. Met de fusiemaatregelen hoopt het rijk 100 miljoen gulden op de onderwij suitgaven te besparen. Tegelijk wordt 25 miljoen gulden bijgedragen aan de fusies en besteedt het rijk vanaf 1990 jaarlijks 25 miljoen extra aan zorgver breding in het basis- en voortgezet on derwijs. Dit blijkt uit de begroting voor 1989 van het ministerie van onderwijs en wetenschappen, die op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer is aangeboden. Deetman en Ginjaar-Maas bereiden maatregelen voor om het aantal leer krachten te verminderen op zelfstan dige basisscholen die een maximaal leerlingenaantal van 125 hebben. Bij het voortgezet onderwijs wordt vijftig miljoen bezuinigd op de personeels sterkte van de kleine scholen, aldus de begroting. De bewindslieden willen dit bereiken door een gedeeltelijke verla ging van de vaste voet in de leraarles- senformule. 1 Al deze maatregelen zijn nodig omdat de opheffing van de kleine scholen in Nederland volgens het rijk te lang zaam gaat. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister Braks (land bouw en visserij) en staatssecretaris Evenhuis (economische zaken) trek ken volgend jaar 2,1 miljoen gulden uit voor de ontwikkeling van open luchtrecreatie en toerisme in Zee land. Voor de periode van 1990 tot 1993 is een bedrag van ongeveer 8,4 miljoen gulden beschikbaar. Dit blijkt uit het Rijksmeerjarenpro gramma openluchtrecreatie en toe risme 1989-1993, dat op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer is aangeboden. Het rijk trekt volgend jaar landelijk 51,2 miljoen gulden uit ter verbetering van voorzieningen die bestemd zijn voor dagjesmensen. Daarnaast wordt 12,5 miljoen besteed om de toeristi sche infrastructuur uit te breiden. Hieronder vallen bijvoorbeeld fiets-, wandel- en watersportroutes. Het be leid is sterk gericht op het bevorderen van recreatie in de Randstad (24 van de 51,2 miljoen is hiervoor bestemd) en op het verbeteren van de toeristische speerpuntgebieden. Een bedrag van ongeveer acht miljoen gulden gaat naar de nationale landschappen. De resterende 600.000 gulden is ver deeld over een aantal projecten. In het Veerse Meergebied worden bij De Piet en bij de Paardekreek recreatie voorzieningen aangelegd. Daarnaast krijgt het doortrekken van fietsrou tes in de omgeving van de storm vloedkering aandacht. Met deze aan leg wordt voorzien in ontbrekende schakels van de kust-fietsroute tus sen Den Helder en Noord-Frankrijk. In Aardenburg kunnen de gewenste wandelpaden worden aangelegd. Te vens kan in 1989 de recreatiestrook achter de zeewering bij Oostburg ver der worden verwezenlijkt. Een flink deel van het voor Zeeland be schikbare geld wordt aangewend voor de verdere inrichting van het Greve- lingenbekken. Het gaat om een bedrag van anderhalf miljoen gulden. De ont wikkeling van dit grote waterrecrea tiegebied 'vordert gestaag', schrijven de bewindslieden. Voor het voormalige werkeiland Neel- tje Jans in de Oosterscheldemonding is in 1989 nog geen geld beschikbaar, 'gezien de stand van zaken bij de be sluitvorming rond de ontwikkeling van de recreatieve potenties', aldus de nota.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 17