Minister wil vaart achter verbetering Kanaal Zuid-Beveland Schadeclaim levert rijk 25 miljoen op W er kgelegenheid groeit minder dan in rest van land Overleg met België over waterverdragen zit vast Vaarwegen kunnen rekenen op extra aandacht van het Rijk Vóór walradarketen ruim zeven miljoen beschikbaar KNELPUNTEN IN 1995 OPGELOST GROOT OVERSCHOT BOUWGROND Bouwgrond GEBREKEN AAN SCHUIVEN PIJLERDAM LAAGSTE VAN NEDERLAND MINISTER PRESENTEERT NIEUWE INDELING Premieregeling voor vondsten explosieven in ere hersteld PZC/ provincie 16 DEN HAAG - De relatief hoge leegstand in Zeeland is verder toegenomen. Dit meldt staatssecretaris Heerma (volkshuis vesting) in het Meerjarenplan Woningbouw 1989-1993, dat dinsdag is uitgekomen. Rijk draagt 30,3 miljoen bij veerdiensten Zorg Zeeland in de miljoenennota WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 (Van onze Haagse re dacteur DEN HAAG Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat wil in de periode 1989-1993 vaart zetten achter de verbe tering van het Kanaal door Zuid-Beveland. Dit kanaal behoort tot de 'eerste categorie vaarwegen', zo blijkt uit Smit-Kroes' begroting voor volgend jaar. Deze categorie bestaat uit scheepvaartroutes die 'essentieel zijn voor de positie van Nederland als distributieland' en die jaarlijks minstens vijf miljoen ton grens overschrijdend goede renvervoer van en naar de zeehavens verwer ken. Toch, ziet het er naar uit dat het Kanaal door Zuid-Beveland pas in 1995 helemaal klaar is. „Met de beschikbare fi nanciële middelen zul len de belangrijkste knelpunten in 1995 zijn opgelost", schrijft de be windsvrouwe in de toe lichting op haar begro ting. Behalve het Zeeuw se kanaal behoren de Oostersluis in Gronin gen en de Oranjesluizen tot deze knelpunten. In de stukken komt naar voren dat volgens de ra mingen in het jaar 1994 nog voor 20,2 miljoen gulden aan het kanaal (noordelijk deel) vertim merd moet worden. Twee jaar geleden ging het rijk er van uit dat de verbeteringswerken in 1993 klaar zouden zijn. De kanaalwerken be staan uit twee delen: het zuidelijk en het noorde lijk gedeelte. Van het voor 1989 begrote be drag is 21,3 miljoen gul den bestemd voor het zuidelijk gedeelte en 27 miljoen voor het noorde lijk. De sluizen worden ver der afgebouwd en de voorhaven wordt aan gepast aan de nieuwe si tuatie. Met de verbete ring van het noordelijk deel is dit jaar begon nen. De totale rijkskos ten van de kanaalwer ken belopen bijna 380 miljoen gulden. Leegstand in Zeeland toegenomen (Van onze Haagse redacteur) Eind 1987 stond 3,7 procent van de Zeeuwse huizen leeg. Het jaar daar voor bedroeg dit percentage nog 3,4. De leegstand wijkt sterk af van het door Heerma gewenste percentage - 1,7 - in deze provincie, aldus het meer jarenplan. Zeeland, Flevoland en Friesland wa ren op 1 januari van dit jaar de enige provincies met een woningoverschot. Het Zeeuwse overschot blijkt in twee jaar tijd fors te zijn toegenomen: van 700 huizen in 1986 tot 3500 in 1988. De negen resterende provincies kampen alle met een tekort aan woonhuizen. Heerma constateert dat de woningte korten en -overschotten in Nederland zeer uiteenlopen. Hij streeft ernaar de ze verschillen weg te nemen, maar er kent dat dit wel enkele j aren zal duren. Bij de verdeling van de provinciale programma's voor woningbouw wordt met de verschillen rekening gehouden, aldus de bewindsman. Zeeland en Friesland blijken ook de provincies te zijn die kampen met een fors teveel aan bouwgrond. Op 1 j anua- ri 1988 had Zeeland een restcapaciteit aan bouwterreinen die goed was voor 12.975 woningen. De verwachte woningproduktie (de ongesubsidieerde sector niet meegere kend) tot en met volgend jaar is echter niet groter dan 1661 huizen. Op 1 ja nuari 1990 heeft Zeeland dus nog een overschot aan bouwgronden ter groot te van 11.314 woningen. Gezien de afnemende behoefte aan nieuwbouw meent Heerma dat lande lijke provincies 'terughoudendheid' moeten betrachten bij het uitgeven van nieuwe bouwterreinen. Een maquette van de walradarketen, met links onder meer het coördinatiecen trum dat in Vlissingen wordt gebouwd. Het systeem moet in 1991 operationeel zijn. (Van onze Haagse re dacteur DEN' HAAG Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) steekt in 1989 ruim 7,1 miljoen gulden in de totstandko ming van de walradar keten langs de boorden van de Westerschelde. Dit is een aanzienlijk aandeel van het totaal bedrag - 10,5 miljoen - dat zij aan het regelen van het zeescheepvaart- verkeer in Nederland besteedt. Het systeem zal bestaan uit een keten van walra- dars. opgesteld in be- mande en onbemande centrales langs de zeearm. De keten bege leidt de scheepvaart over de Westerschelde vanuit volle zee naar België en omgekeerd. Ook het scheepvaartver keer bij Zeebrugge valt onder het bereik van de radarposten. Het sys teem past in het beleid van de minister, dat er in (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Zeeland krijgt volgend jaar een rijksbijdrage van 30,3 miljoen gulden voor de exploitatielasten van de veerdiensten. Dit blijkt uit de begroting van minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat), die dinsdag is gepresenteerd. Het rijk en de provincie hebben voor de jaren 1985 tot en met 1989 een overeenkomst gesloten waarin is bepaald dat een vaste jaarlijkse geïnde xeerde bijdrage wordt verstrekt voor de exploitatie van de Westerschelde- veren. De provincie moet zich inzetten voor een zo efficiënt mogelijke be drijfsvoering, die gericht is op een verkleining van de tekorten. Op het moment wordt onderhandeld over een overeenkomst voor de pe riode 1990 tot en met 1994. Bij de bouw van de pijlerdam werd schade geconstateerd aan de schuiven. Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Een verzekeringsclaim, die voortvloeit uit de Oosterscheldewerken levert het ministerie van verkeer en waterstaat volgend jaar 25 miljoen gulden op. Dit jaar werd de landsadvocaat met de afhandeling van de claim belast. De claim is het gevolg van de schade die tijdens de bouw van de stormvloedkering in de Oosterscheldemonding aan een aantal stalen schuiven van de kering werd ge constateerd. „Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat het bedrag in 1989 zal worden ontvangen", schrijft minister Smit- Kroes van verkeer en waterstaat in haar begroting. Tegenover deze meevaller staat een tegenvaller, want het Oosterscheldeproject, dat in '89 in het teken staat van de allerlaatste werkzaamheden, wordt toch weer duurder dan verwacht. Smit-Kroes moet er volgend jaar nog dertig miljoen gulden voor uittrekken. In de waterstaatsbegroting voor 1988 werd ervan uitgegaan dat dit bedrag rond de vier miljoen gulden zou liggen. De laatste loodjes betreffen het afwerken van de com- partimenteringsdammen achterin de Oosterschelde en 'diverse afrondende werkzaamheden' aan de pijlerdam. 'Enige temporisering' is de oorzaak van de kostenstij ging, weet de minister. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De eenwording van de Europese markt in 1992 vergt een 'ingrijpende heroriëntatie' op het economische leven in de grensgebie den. In het kader van het regionaal beleid tracht het rijk het bedrijfsle ven zo goed mogelijk op de nieuwe situatie voor te bereiden door grens overschrijdende actieprogramma's te ondersteunen. Hiertoe wordt eep 'maximaal beroep' gedaan op de mogelijkheden vanuit 'Brussel'. Dit schrijft minister De Korte (economische zaken) in de toelichting op zijn begroting voor 1989. De bewindsman wijst erop dat de economische gevolgen van het vervagen van de Europese grenzen in de grensstreken duidelijker te merken zullen zijn dan in de rest van het land. De grensgebieden zijn geen afgelegen re gio's meer. Allerlei functies die juist kunnen bestaan bij de gratie van de aanwezigheid van grenzen moeten verdwijnen: douane, controlediensten, horecabedrijven en diverse andere vormen van dienstverlening. 'Positieve prikkels' daarentegen gaan uit van het feit dat de markt van de bedrijven in de grensgebieden zich geografisch sterk uitbreidt. Binnen het eigen gebied zal men meer moeten concurreren. Dit biedt volgens de mi nister nieuwe perspectieven voor de regionale economie. Het sluizencomplex bij Hansweert. Over zeven jaar moeten alle knelpunten in het Kanaal door Zuid-Beveland zijn opgelost. (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG De werkloosheid in Zeeland mag dan nog steeds aanzien lijk lager zijn dan het landelijk ge middelde, dat neemt niet weg dat er barstjes verschijnen in de arbeids marktsituatie. Zo blijkt uit de Rap portage Arbeidsmarkt 1988, die mi nister De Koning (sociale zaken) bij zijn begroting heeft gevoegd, dat de groei van de werkgelegenheid sterk achterblijft. Sterker: hij is nergens zo laag als in de provincie Zeeland. Bovendien is er bij de werkloosheid sprake van een soort inhaaleffect. De rapportage constateert 'een relatief sterke groei' van het aantal mensen zonder baan in Zeeland. Op het moment zit 10,7 procent van de Zeeuwse beroepsbevolking zonder werk. In 1987 was dat percentage nog 9,6. (Ter vergelijking: in Groningen is dit 21 procent). Ook in westelijk Noord-Brabant en Noord- en Midden- Limburg ligt de werkloosheid onder het gemiddelde. De afvlakking in de werkgelegenheids groei is ook terug te vinden in het aan tal vacatures. Tussen januari 1986 en januari 1987 is de openstaande vraag naar personeel landelijk beduidend minder sterk gegroeid dan in de jaren daarvoor. In Zeeland, Friesland, Fle voland en Noord-Holland nam het aantal vacatures zelfs af. De grootste stijging deed zich voor in Noord-Bra bant en Limburg. Een gunstige ontwikkeling op de Zeeuwse arbeidsmarkt doet zich voor bij de moeilijk vervulbare vacatures (mvv's). Het mvv-bestand daalde van 42 procent in 1987 tot 27 procent in 1988. Dit is een aanwijzing dat de aan sluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt verbetert. De trage groei van het aantal werkza me personen in Zeeland baart echter zorg. Tussen 1984 en 1986 was er nog sprake van een jaarlijkse groei van 2,1 procent op het totaal van de beroeps bevolking. Maar in 1986 en 1987 vlakte deze toename af tot 0,3 procent. Dit is een tëndens die zich overigens in de meeste provincies voordeed (behalve Utrecht), maar nergens was de groei zo langzaam als in Zeeland. Alleen Fries land komt in de buurt met een percen tage van 0,7. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Er is nog geen stap voor uitgang geboekt in de slepende onder handelingen tussen België en Neder land over de zogenaamde waterver dragen. Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) sprak op een perscon ferentie over haar gisteren versche nen begroting van een 'stand-still'-si- tuatie. Enkele jaren geleden werd oud-premier Biesheuvel door de be windsvrouwe aangezocht om met de Belgische oud-EG-commissaris Da- vignon de onderhandelingen uit het slop te halen. De waterverdragen tussen Nederland en België die nooit officieel zijn be krachtigd hebben onder meer be trekking op de door België gewenste verdieping van de Westerschelde in ruil voor levering aan Nederland van schoon water uit de Belgische Maas. Smit-Kroes zei dat Nederland alleen zal toestemmen in de voor de scheep vaart naar Antwerpen belangrijke ver dieping indien de Belgen op dat zelfde moment harde beloften doen over de levering van voldoende schoon Maas water voor onder meer de drinkwater voorziening in zuidwest-Nederland. Die beloften zijn nog steeds niet gege ven. „Het is niet duidelijk wat er nu met wie kan worden geregeld", zei Smit. De Belgen zijn weliswaar begonnen met het inhalen van de achterstand in de zuivering van hun rioolwater, maar het is nog steeds zo 'dat het in Neder land ondenkbaar is wat de Belgische industrie zich op het gebied van mi lieuverontreiniging kan permitteren', aldus de minister. Dat is ook een van de redenen waarom de waterkwaliteit in de Schelde zo beroerd is 'dat deze mij zo langzamerhand meer zorgen baart dan de waterkwaliteit van de Rijn'. voorziet de verkeersbe- geleiding van scheper vanaf de wal te bevorde ren. Dit gebeurt dooi middel van verdere pro fessionalisering en eer doelmatiger taakuitvoe ring. Tot dusver zijn het vooral de varende pa trouilles die de scheep vaartbewegingen in de gaten houden. Het walradarsysteem moet in 1991 in werking treden, aldus de be windsvrouwe. (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - De provincie Zeeland lijkt wel te varen bij een nieuwe inde ling van de vaarwegen in Nederland, die minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) in haar begroting voor 1989 presenteert. De bewindsvrouwe heeft besloten de kanalen en rivieren in volgorde van be langrijkheid te rangschikken in een eerste, tweede en derde categorie. De vaarwegen van de eerste categorie zijn 'essentieel' voor de positie van Ne derland als distributieland, de tweede categorie vervult voorlopig vooral 'een belangrijke rol' in het bulkgoederen- vervoer en de waterwegen in de derde categorie zijn slechts van regionaal be lang. Een aantal voor Zeeland belangrijke vaarroutes blijkt in de eerste categorie te zijn ingedeeldhet Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde, het Kanaal door Zuid-Beveland, de Oos terschelde, Mastgat/Zijpe, Krammer- Volkerak, Hollandsch Diep en het Schelde-Rijnkanaal een vitale verbin ding tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen). In overig Nederland heeft de minister alleen grote routes in en naar de Randstad tot de eerste ca tegorie toegelaten, zoals het Amster dam-Rijnkanaal, de Rijn, Waal, Mer- wede, Dordtse Kil, Oude en Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg. De res terende vaarwegen in het zuiden, oos ten en noorden van het land vallen in de tweede of derde categorie. In maart van dit jaar deed Smit-Kroes de herziene versie van het Structuur schema Vaarwegen het licht zien. Daarin was van een nieuwe indeling nog geen sprake. Er bestonden toen slechts twee soorten vaarwegen: hoofd- en overige vaarwegen. Het ligt voor de hand dat de vaarrou tes van de eerste categorie in Zeeland op meer aandacht van het rijk kunnen rekenen dan die van de derde (waar toe, zo meldt de begroting, het Kanaal door Walcheren en het Veerse Meer be horen); ze worden namelijk zo inge richt dat ze meer lading kunnen aan trekken dan nu het geval is, aldus Smit-Kroes. Voorts kunnen ze ge schikt worden gemaakt voor vier- tot zesbaksduwvaart, zijn ze 24 uur per dag open en is ijsbreken mogelijk wan neer dat nodig is. De benutting van de sluiscapaciteit is maximaal tachtig procent. Deze eerste klas vaarwegen, die jaarlijks minstens vijf miljoen ton grensoverschrij dend goederenvervoer van en naar de zeehavens verwerken, worden uitgerust met geavanceerde informatiesystemen. Over de vaarwegen van categorie twee, zoals de Maas, wordt eventu eel op termijn minstens vijf miljoen ton aan goederen per jaar getranspor teerd. Aan deze rivieren en kanalen worden alleen 'bij noodzakelijke reno vaties' verbeteringen uitgevoerd. De openstelling is 16 uur per dag en het sluisgebruik loopt eveneens op tot ma ximaal tachtig procent van de capaci teit. Het rijk zal tot de derde categorie be horende vaarwegen, met alleen een re gionaal belang, zo goed mogelijk on derhouden 'maar verder zelf geen ini tiatieven ontplooien', aldus de toelich ting op de begroting. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De ministeries van verkeer en waterstaat en landbouw en visserij hebben jaarlijks gezamenlijk 400.000 gulden over voor het uitkeren van premies aan vissers die mi lieugevaarlijke stoffen of explo sieven in hun netten vinden. Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) maakt dit bekend in haar begroting voor 1989. De premieregeling wordt vol gendjaar van kracht. Maar het is geen nieuw verschijnsel. Tot 1979 heeft een vergelijkbare pre mieregeling bestaan. Zoals bekend liggen er op de bo dem van de drukbevaren Wester schelde nogal wat explosie ven (zeemijnen, granaten, zelfs diep tebommen) uit de Tweede We reldoorlog die nooit tot ontplof fing zijn gekomen. Deskundigen zijn het oneens over de vraag in hoeverre deze een gevaar voor de scheepvaart vormen. De Tweede Kamer, die regelmatig heeft aan gedrongen op herinvoering van de afgeschafte regeling, kreeg in 1986 nog van Smit-Kroes te ho ren dat men niets hoefde te vre zen. Nu is de premieregeling dan toch in ere hersteld. Dit is te danken aan een advies aan Smit-Kroes van de Interdepartementale Commissie voor Noordzee-aan- gelegenheden (ICONA). De bedoeling van de regeling is dat vissers de in hun netten aan getroffen explosieven of gifvaten aan land brengen in plaats van ze terug in zee te werpen, zoals nu nog vaak gebeurt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 16