Bukman beschikt over 5,5 miljard Defensie legt prioriteit bij landmacht INKOMSTEN 146751 UITGAVEN c» 189781 PZC/miljoenennota Geld voor meer bos Extra geld voor beheer van milieu Van den Broek wil geld voor vredesoperaties in miljoenen guldens 11 Vluchtelingen Bezuinigingen MINISTER RUDING BLIJFT OUDERWETS STRENG DEN HAAF - Minister van fi nanciën dr. H. Onno C. R. Ru- ding is geen zelfzuchtig man. Het economisch succes van de afgelopen jaren „bewijst dat we gelijk hadden", maar bur gers en bedrijven mogen mee profiteren van de opbreng sten. Alleen voor zijn mede ministers blijft Ruding, het optimisme van de Miljoenen nota 1989 ten spijt, ouderwets streng. Zij moeten hun uitga ven nu eindelijk eens beter in de hand houden. Meevaller In miljoenen guldens BELASTINGEN OP INKOMEN, WINST en VERMOGEN 66010 KOSTPRIJSVERHOGENDE BELASTINGEN (o.m. accijnzen) 55640 NIET-BELASTINGONTVANGSTEN (waarvan aardgasbaten 7400) 25101 WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 DEN HAAG (GPD) - Hoewel minister Bukman (ontwikkelingssamen werking) komend jaar zo'n 290 miljoen gulden extra heeft te besteden, kan hij daarmee niet al zijn financiële verplichtingen dekken. Bukman heeft in 1989 ruim 5,5 miljard gulden beschikbaar maar moet een aantal bezuinigingen doorvoeren. De bewindsman toonde zich tijdens een persconferentie tevreden dat de zogenoemde 1,5 procentsnorm ge handhaafd is. In het regeerakkoord is vastgelegd dat jaarlijks 1,5 pro cent van het netto nationaal inko men aan Ontwikkelingssamenwer king wordt besteed. Tijdens de begrotingsonderhande- lingen stond dat uitgangspunt nog ter discussie. Bukman wist de norm toen overeind te houden, maar moest toestaan dat er oneigenlijke kosten ten laste van zijn begroting kwamen. Extra uitgaven verwacht de minis ter voor de opvang van vluchtelin gen uit ontwikkelingslanden. Enke le maanden geleden werd besloten een deel van die kosten ten laste van Ontwikkelingssamenwerking te laten komen. Voor komend jaar betekent dat een post van bijna 83 miljoen gulden op zijn begroting. Overigens is de verwachting dat het bedrag in de begroting over 1990 tot ongeveer 150 miljoen zal stijgen. Daarnaast is 200 miljoen gulden ge reserveerd voor Suriname. Dat is 100 miljoen meer dan vóór het her stel van de ontwikkelingsrelatie. De bijdrage aan de multilaterale fman- cieringsinstellingen is met 65 mil joen gulden verhoogd en het Euro pees Ontwikkelingsfonds krijgt 73 miljoen extra. Al met al stijgen de verplichtingen met 321 miljoen ten opzichte van vorig jaar. De groei van het budget voor Ontwikkelingssamenwerking (290 miljoen gulden) dekt die uitga ven niet. Bukman heeft de noodzakelijke be zuinigingen gespreid over een aan tal posten. Het totaalbedrag voor de tien programmalanden daalt van 1438 miljoen naar 1316 miljoen gulden en er is minder geld be schikbaar voor betalingsbalans- steun. Ook op het sectorprogram ma plattelandsontwikkeling moet worden bezuinigd. Om de budgetdiscipline te handha ven wil Bukman in de toekomst en kele maanden voor aanvang van het boekjaar met de ontwikkelings landen overleggen over hulppro gramma's. Voorheen vond dat over leg plaats tijdens het boekjaar. Bukman verwacht zodoende een nauwkeuriger inschatting te kun nen maken van de te besteden ont wikkelingsgelden. In verband met het aftreden van minister Van Eekelen werd de toelichting op de begroting van defensie gegeven door generaal G. L. J Huijser (l) en secretaris-generaal ir P. C. de Man. DEN HAAG (GPD) - Het ministerie van defensie is pas in 1994 verlost van veel te duur ingekochte dollars. Doordat de dollar de komende jaren een lagere koers kent dan de inkoopprijs, wordt het verlies tussen de 250 en 400 miljoen gulden geschat. De toenmalige minister van defensie Van Eekelen moest het drama met de 'termijndollars' uit de krant vernemen. De dollars werden in 1986 tegen een koers van 2,58 per stuk ingekocht. Daarna maakte daalde de koers tot onder de twee gulden. Op het mo ment is één dollar ongeveer 2,10 waard. Met het ministerie van financiën is een plan opgezet om de verliezen zo veel mogelijk te beperken. Een fors verlies zal in elk geval genomen moeten worden, omdat de dollars veel te duur werden ingekocht. De dollar wordt de komende jaren niet meer zo veel waard als bij inkoop. Tot 1992 worden alle door de marine en landmacht aangeschafte dollars gebruikt voor betalingen van pro jecten. In dat jaar zit de luchtmacht nog met een overschot van 71 mil joen dollar. Voor het midden van 1994 moet ook dat overschot zijn weggewerkt. DEN HAAG (GPD) - De marine en vooral de luchtmacht zullen al in 1989 lijden onder de prioriteit die het ministerie van defensie wenst te verle nen aan de landmacht. Om de aanschaf van anti-tank en transportheli kopters, de verbetering van de luchtverdediging en de electronische oor logsvoering te bekostigen wordt de landmacht extra bedeeld in het nieu we tienjarenplan. In totaal bedraagt de defensiebe groting 1989 bijna 14 miljard gul den. Dat betekent een stijging van 0,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Generaal Huijser, chef van de Defensiestaf, noemde dat tijdens een persconferentie „een beschei den groei". Pas na 1990 wordt weer een groei van twee procent (exclu sief inflatie) per jaar verwacht, het percentage dat in het regeerak koord is afgesproken. F-16 vliegtuigen, het aantal dat aan de Navo is toegezegd. Ook de marine moet bloeden voor de versterking van de landmacht. Zo zullen de laatste twee fregatten van de Van Speijkklasse eerder worden afgestoten. Van de Korte- naerklasse worden slechts zes fre gatten gemoderniseerd en het ver beteringsprogramma voor de Orion-vliegtuigen wordt niet hele maal doorgevoerd. Defensie draagt voor 135 miljoen gulden bij aan de bezuinigings maatregelen van het kabinet. Daar naast krijgt het ministerie voor 21,5 miljoen gulden aan prijscompensa tie niet vergoed, zodat de totale be zuiniging op 156,5 miljoen uitkomt. Het bezuinigingsbedrag zal na 1989 oplopen tot circa 300 miljoen per jaar. Door de noodzakelijke bezuinigin gen op defensie dalen de investerin gen aanzienlijk, zo wordt in de Me morie van Toelichting bezorgd ge constateerd. En de krijgsmacht moet verder op de weg van rationa lisatie en internationale samenwer king. Omdat ook de bondgenoten met financiële problemen zitten lijkt verdere specialisatie de aange wezen weg. HOE DE STAAT EEN GULDEN ONTVANGT (op kasbasis) HOE DE STAAT EEN GULDEN UITGEEFT DEN HAAG (GPD) - Minister Van den Broek wil in de toe komst een post op de begroting Buitenlandse Zaken opnemen voor de financiering van VN- vredesoperaties. Om hoeveel geld het gaat en waar het van daan moet komen is nog niet duidelijk, ook al omdat de kos ten van de operaties per jaar verschillend zijn. De bewindsman riep de twaalf EG-landen tijdens de laatste EPS-bijeenkomst op meer initia tieven te ontwikkelen om VN- operaties ook financieel te steu nen. Het Griekse voorzitter schap zal tijdens de Algemene Vergadering van de VN nadere mededelingen doen. De VN heeft voor de komende ja ren een groot aantal plannen op stapel staan. Zo zal in Namibië een vredesmacht worden gesta tioneerd, een operatie die 600 tot 800 miljoen dollar per jaar zal kosten. Ook moeten er blauwe baretten naar de grens tussen Iran en Iraq. Als de VN een oproep doet bij te dragen aan het opruimen van mijnen en granaten op de bodem van de Sjatt al-Arab, de grensri vier tussen Iran en Iraq, dan is Nederland daartoe bereid. De mijnenjager Urk, die op het mo ment in de Perzische Golf vaart, is daar niet voor geschikt omdat de grensrivier te ondiep is. Dat gemillimeter over de koopkracht is onzinnig Enkele ingrijpende wijzigingen, vooral bij de luchtmacht, maakten het mogelijk voorrang te verlenen aan de landmacht. Zo is het gereser veerde bedrag voor de vervanging van F-16 vredesverliezen gehal veerd. Tot 1998 is de luchtmacht in elk geval verzekerd van handha ving van het huidige aantal van 162 Europa reageerde de afgelopen ja ren nogal afhoudend op druk uit de Verenigde Staten om te komen tot een grotere Westeuropese bijdrage aan de bondgenootschappelijke verdediging. Nu wordt gesteld dat de Amerikaanse druk een 'stimu lans' kan zijn voor het streven naar intensievere samenwerking. 1. LOON- en INKOMSTENBELASTING 31 2. OMZETBELASTING 24 3. VENNOOTSCHAPSBELASTING 11 4. BELASTINGEN RECHTSVERKEER 2 5. TABAK- en ALCOHOLACCIJNS 3 6. MOTORRIJTUIGENBELASTING 2 7. AARDGASBATEN 5 8. DIVERSEN 22 1. ONDERWIJS en WETENSCHAPPEN 15 2. SOCIALE ZAKEN en WERKGELEGENHEID 12 3. VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJK ORDENING en MILIEU 8 4. DEFENSIE 7 5. WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID en CULTUUR 6 6. VERKEER en WATERSTAAT 4 7. ONTWIKKELINGSSAMENWERKING 3 8. ANDERE DEPARTEMENTEN 11 9. NATIONALE SCHULD 22 10. PROVINCIE- en GEMEENTEFONDS 7 11. DIVERSEN 5 Ruding: ons gelijk is bewezen. (Door Carel Goseling en Peter de Vries) Ruding toont zich dit jaar boven alles bondgenoot van de burgers en de be drijven. De miljarden-meevaller bij de belastingen wordt voor een deel terug gegeven. „Het is psychologisch van groot belang te laten zien dat de liefde niet van één kant komt. Vorig jaar zijn we bescheiden begonnen met een ver laging van de loon- en inkomstenbe lasting, dit jaar gaan de BTW en de vennootschapsbelasting omlaag. In 1990 moeten we een nog grotere stap zetten bij de inkomstenbelasting. Want de Nederlandse belastingtarie ven zijn nog steeds veel te hoog". Ruding verspijkert in de Miljoenen nota een belastingmeevaller van maar liefst 11,4 miljard gulden. Van dat bedrag gaat 6,2 miljard gulden naar lastenverlichtig voor burgers en bedrijven, de rest verdwijnt in het fi nancieringstekort van de overheid. Dat kan zo tot zes procent beperkt worden. Precies volgens het regeerak koord. Ruding zegt „graag" meer van de be lastingmeevaller terug te willen geven aan burgers en bedrijven „maar ik zit ook met toenemende rijksuitgaven die gecompenseerd moeten worden", klinkt het verontschuldigend. Voor critici die menen dat de totale belas tingmeevaller in kas had moeten blij ven heeft de bewindsman ook een pas sende reactie bij de hand. „Dat is de weg van de jaren zeventig. De collec tieve lastendruk is al één van de hoog ste ter wereld. Dan loopt de economi sche groei vast". De tevreden toon waarmee de lasten verlichting wordt aangeprezen maakt echter direct plaats voor een bezorgde waarschuwingen tegen al te groot op timisme. „Dat is geen gratuite bewe ring. Ik wil niet geforceerd pessimis tisch doen maar ook niet doorslaan door nu al hosanna te brullen. Het fi nancieringstekort is nog steeds te hoog. We zitten boven het EG-gemid- delde". Een garantie voor de koopkracht van de burgers kan er - alle belastingplan nen ten spijt - niet af. Ruding formu leert voorzichtig: „Op basis van de hui dige gegevens en maatregelen zal er volgens de ramingen koopkrachtbe- houd zijn voor de minima en andere groepen. Niet per individu. Dat valt niet te zeggen". „Ik vind dat gemillimeter over de koopkracht, waar we in dit land zo goed in zijn, overigens onzinnig. Het is een illusie dat je dat soort garanties kunt geven. De intentie van het beleid lijkt me duidelijk. En mag ik erop wij zen dat we daarmee verder gaan dan in het regeerakkoord stond? Daarin stond een garantie over de totale kabi netsperiode". Opvallend genoeg komt de bestrij ding van de werkloosheid er in het miljardenspel van de Miljoenennota DEN HAAG (GPD) - Minister Braks van landbouw en visserij rekent erop dat volgend jaar 1200 hectare bos wordt aange legd. Hiervan komt 250 tot 300 hectare in de Randstad. Hij ver wacht ook dat een aantal akker bouwers een deel van hun gron den zullen beplanten met snel groeiend bos. Om de uitvoering van het meer jarenplan voor de bosbouw te bevorderen, is de begroting structureel met 3 miljoen gulden verhoogd. Het Nederlandse mi nisterie van landbouw werkt in internationaal verband mee aan plannen voor het behoud van het tropisch regenwoud, dat ook van groot belang is voor het in ons land voorkomende ecosysteem. Ons land werkt zelf aan een op lossing om vernietiging van tro pische bossen door houtkap af te remmen. hebben om een keuze te maken tussen werk en inkomen. En dan zet ik werk hoger", geeft hij te kennen. DEN HAAG (GPD) - Minister Nijpels heeft voor volgend jaar 43 miljoen gulden extra uitge trokken voor milieubeheer. Het totaal beschikbare bedrag voor milieubeheer komt daarmee in 1989 uit op ruim 648 miljoen. De begroting Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Mi lieubeheer (VROM) omvat vol gend jaar ruim 14,5 miljard gul den, 500 miljoen minder dan het afgelopen jaar. Omdat de regering de zorg voor het milieu als een belangrijk on derdeel van haar beleid be schouwt, is de milieubegroting voor de komende vijf jaar ver hoogd met in totaal 242 miljoen gulden. In de financiering wordt voorzien door een tijdelijke toe slag van 1,3 cent per liter op de accijns voor gelode lichte olie. Nijpels schrijft verder in een voortgangsrapportage van het Milieuprogramma dat opnieuw strengere maatregelen nodig blijken om verzuring tegen te gaan. De uitworp van verzurende stoffen moet in het jaar 2000 met 60 tot 90 procent verder zijn te ruggedrongen dan aanvankelijk gepland. In 1989 verschijnt een actieplan tegen fosfaatbelasting van het oppervlaktewater en wordt een zwarte lijst opgesteld van niet- toegestane gevaarlijke stoffen. Nijpels wil dat provincies plan nen presenteren en uitvoeren ter bescherming van het grondwa ter en meer stiltegebieden cree- 'ren. Minister Nijpels: toeslag op gelo de olie. bescheiden af. Een magere 100 mil joen extra, zo luidt de boodschap. Was er geen aanleiding om hiervoor meer geld uit te trekken? Het antwoord is kort en krachtig „nee". „Er mag niet alleen gekeken worden naar hetgeen er nu in de begroting wordt voorgesteld. Alle maatregelen die het kabinet immers al eerder nam lopen gewoon door. Als je dat er alle maal bij optelt kom je tot zeer grote bedragen, ongeveer een miljard meer dan in het regeerakkoord stond". „Sommige maatregelen werken inder daad niet zoals wij gedacht hadden. Het kabinet is daarin een beetje gefru streerd, dat geef ik best toe. In het Jeugd werkgarantieplan zit een droe vige vertraging. Enkele grote gemeen ten liggen dwars". Er zijn ook grenzen aan wat de overheid kan doen. „Met extra geld wordt het scheppen van een baan erg duur. Bovendien treedt er verdringing op ten nadele van werken den. Je moet enorm oppassen dat je niet in die val dondert", waarschuwt Ruding. In één adem dringt hij aan op realisme, aangezien „de feitelijke werkloosheid zo'n 200.000 lager ligt dan de cijfers tot nu toe aangeven". „Datmaakt een ver mindering met 200.000 veel moeilij ker' Ruding wil wel kwij t dat wat hem betreft werklozen best wat harder aan gepakt mogen worden. Indien er voor hen talrijke maatregelen worden geno men door de overheid om ze weer van een baan of scholing te voorzien en men weigert dat, zouden sancties op de uitkeringen toegepast moeten wor den. Dat geldt ook als men niet komt opdagen bij de heroriënteringsge- sprekken. Een taak voor de Gemeen telijke sociale diensten, aldus de mi nister. Tegelijk houdt de schatkistbewaarder opnieuw een pleidooi voor een verla ging van het minimumloon, een maat regel die hij voor 1990 als „juist en so ciaal" aanduidt. „Soms moetje de durf Terug naar de kale cijfers uit de Mil joenennota. De minister van Finan ciën lijkt zijn collegae in het kabinet nog steeds niet overtuigd te hebben van de noodzaak de uitgaven te mati gen. Weliswaar wordt er voor twee miljard extra omgebogen, maar met de andere hand wordt 1,6 miljard ex tra uitgegeven aan nieuwe beleids maatregelen. Ruding erkent het pro bleem. „Er is altijd sprake van een compromis. Ik wil niet ontkennen dat het in een klimaat waar belasting meevallers optreden veel moeilijker is te bezuinigen". Ook voor de toekomst noemt Ruding de uitgavenbeheersing „de achilles pees" van het voorgestane beleid. „De les van de laatste jaren moet zijn dat de omvang van de bezuinigingen niet is bepaald door de noodzaak om het financieringstekort terug te dringen maar door te hoge uitgaven als gevolg van overschrijdingen. Dat is een groot risico". Dat 'Den Haag' er een potje van maakt wijst Ruding echter met kracht van de hand. Volgens hem is er wel degelijk voortgang geboekt bij de beheersing van de uitgaven al is de zaak „nog niet voor elkaar". Met enige economische groei en be heersing van de uitgaven acht Ruding ook de komende jaren een combinatie van belastingverlaging en reduktie van het financieringstekort mogelijk. „Daarvoor zijn dan geen drakonische bezuinigingen meer nodig. Maar we moeten het geld niet gaan verjubelen, zoals in de zeventigerjaren gebeurde. Voor die zonde uit het verleden wor den we nog tot op de dag van vandaag gestraft. Per dag loopt de Staats schuld met 50 miljoen gulden op". Of aanhoudende soberheid politiek haalbaar is? Ruding: „De mensheid is welwillend maar zwak en dat is ver velend. Dat soort grappen als met de overschrijdingen in de WIR moeten we niet nog eens hebben. Ik ben geen onheilsprofeet, maar als men eerder naar mij had geluisterd was het niet zo ver gekomen". HUIS DER KONINGIN 10 HOGE COLLEGES VAN STAAT 190 NATIONALE SCHULD 41210 PROVINCIEFONDS 1050 GEMEENTEFONDS 12791 AFDRACHT AAN EG 5605 DIVERSEN 4171 ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING en MILIEU DEFENSIE WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID en CULTUUR VERKEER en WATERSTAAT ECONOMISCHE ZAKEN FINANCIËN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING JUSTITIE BINNENLANDSE ZAKEN LANDBOUW EN VISSERIJ BUITENLANDSE ZAKEN (excl Ontwikkelingssamenwerking) ANTILLIAANSE ZAKEN ALGEMENE ZAKEN 28328 22916 14527 13966 11650 7817 3438 5257 4793 3364 4087 2900 1388 280 43

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 11