Ambtenaren zien zich een miljard ontgaan Nieuwe wet op vervoer goederen TROONREDE PZC miljoenennota Minister Van Dijk vreest spionage uit Oost-Europa Kosten gratis rechtsbijstand veel te hoog Verlengde WWV Eén procent WEGENHAVENS EN OPENBAAR VERVOER DEN HAAG (GPD) - „In de komende jaren gaat heel Nederland op de schop". Dit zei minister Neelie Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) tijdens de presentatie van haar begroting waarvan een groot deel bestaat uit grote financiële impulsen voor de verbetering van het wegennet, de zee- en luchthavens en het openbaar vervoer. B elastingverhoging Kentekendocument Leden van de Staten-Generaal, Leden van de Staten-Generaal, WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988 Ook in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk grimmige gezichten bij het ambtenarenoverlegVan de Scheur IAbva Kaboen minister van binnenlandse zaken Van Dijk {rechts). DEN HAAG (GPD) - Het kabinet heeft een deel van de 900 miljoen gulden, die aanvankelijk bedoeld was voor verbetering van de inko mens van ambtenaren, gebruikt voor het opvangen van tegenval lers in andere begrotingen. Vooral de ministers Deetman (onderwijs) en Brinkman (WVC) hebben daar van geprofiteerd. De rest van het geld houdt minister Ruding (financiën) voorlopig achter de hand. Daarmee moet in 1990 een rijksbijdrage aan de sociale fondsen (het algemeen werkloosheidsfonds) betaald worden. Bovendien is 100 miljoen gulden extra gekort op de fi nanciële ruimte voor het arbeids voorwaardenbeleid. De 900 miljoen gulden kwam be schikbaar doordat zowel op 1 juli van dit jaar als op 1 januari 1989 de ambtenaren niet onder de Nieuwe Werkloosheids Wet (NWW) zijn ge bracht, zoals wel de bedoeling was. Als dat wel was gebeurd, zou het ka binet per jaar 900 miljoen in het werkloosheidsfonds moeten stor ten. Het kabinet schrijft in een brief aan de ambtenarenbonden over de arbeidsvoorwaarden voor 1989, dat daarvan in deze kabinetsperiode wordt afgezien. Nu de ambtenaren niet onder de NWW gaan vallen be houden zij hun (riantere) wachtgeld regeling. Uit de 900 miljoen gulden voor ambtenaren wordt ook de voortzet ting van de verlengde WWV-rege- ling betaald. Voor werknemers in het bedrijfsleven bestaat de Wet Werkloosheids Voorziening niet meer, voor ambtenaren nog wel. De extra kosten worden geraamd op 90 miljoen gulden per jaar. Bovendien blijkt dat het aantal werkloze amb tenaren groter is dan aanvankelijk gedacht. Dit kost ook 70 miljoen gulden extra per jaar. Rest de ambtenaren in 1989 een si gaar uit eigen doos: de premie die zij betalen voor hun pensioenen wordt verlaagd. Dit levert 130 miljoen gul den per jaar (0.29 procent van de loonsom) op. Minister Van Dijk (bin nenlandse zaken) stelt de ambtena renbonden verder voor 75 miljoen te besteden aan een extra beloning voor hardwerkende ambtenaren. Ook wil hij de vorig jaar ingevoerde verlaging van de VUT-leeftijd van 61 naar 60 jaar ook in 1989 voortzetten. Dit levert volgens hem weer 5000 nieuwe arbeidsplaatsen op. Het kabinet heeft verder 150 miljoen gulden uitgetrokken voor „koop krachtreparatie" bij de ambtena ren. Dat is nodig door de hervor ming van de gezondheidzorg vol gens de voorstellen-Dekker. Van Dijk merkt op, dat het gelijk la ten oplopen van de ambtelijke inko mens met die van de werknemers in het bedrijfsleven voor deze kabi netsperiode niet meer te realiseren zal zijn. Hij wil zelfs de inhoudings- wet (een korting op de salarissen) die op 31 december afloopt, verlen gen. In totaal zal de koopkracht voor de modale ambtenaren met ge middeld een procent verbeteren. Hierbij is rekening gehouden met al le kabinetsmaatregelen, zoals verla ging van belastingen en verhoging van de kinderbijslag, die voor ieder een gelden. DEN HAAG (GPD) - In de loop van he volgend jaar komt minister Neeli Smit-Kroes van Verkeer en Water staat met een nieuwe wet voor he goederenvervoer over de weg. He vergunningstelsel wordt dan vervan gen door een stelsel met uitsluiteni kwalitatieve vestigingseisen en con currentievoorwaarden. Bij de activi teiten in het kader van 'Nederlani Distributieland' krijgen de spoorweg verbindingen van onze havens met in ternationale bestemmingen bijzonde re aandacht. Daarbij zal het gaan om verkortinj van de reisduur en uitbreiding van di capaciteit. Een Duits-Nederlandsi werkgroep zal binnenkort voorstellei doen om de positie van het railvervoe tussen ons land en Duitsland te stimu leren. Er wordt naar gestreefd de concurren tiepositie van de Nederlandse zee scheepvaart te versterken. De minis ter komt binnenkort met een wets voorstel voor het verlagen van de ex ploitatiekosten door middel van he verlenen van fiscale faciliteiten. Het kabinet zal dit jaar een beslissini nemen over de aanleg van een storm vloedkering in de Nieuwe Waterweg In 1990 zal een nota worden uitge bracht waarin een samenhangend wa terbeleid zal worden uitgewerkt. Di zal vooral betrekking hebben op he gebied van waterbodemnormering, di bestrijding van de vermesting van wa ter en het grondwaterbeheer. Begin 1990 wordt een beleidsstudii voor de kustbescherming gepresen teerd. Hierin zal richting worden gege ven aan de beteugeling van de erosii van de zandige kust. Ook zal rekenitij worden gehouden met de verwacht versnelling van de stijging van de zee spiegel. DEN HAAG (GPD) - De kosten vai gratis rechtsbijstand voor on- en min vermogenden rijzen de pan uit. Minis ter Korthals Altes (Justitie) zal ko mend jaar een zware commissie in stellen die moet onderzoeken hoe to een beheersbaar stelsel gekomen kal worden. Een van de mogelijke alter natieven is het privatiseren van d( rechtshulp. De afgelopen jaren had Justitie steed te maken met overschrijdingen van d voor rechtshulp gereserveerde bedra gen. Korthals Altes schrijft in de Me morie van Toelichting dat een kente ring niet is te verwachten. „Ook voo 1989 en volgende jaren moet rekenini worden gehouden met begrotings I overschrijdingen. Jaarlijks geeft d overheid bijna 250 miljoen gulden ui aan rechtsbijstand voor on- en minvei mogenden. Heel Nederland gaat op de schop „We slaan de eerste paal voor een nieuw beleid om Nederland in de vaart der volkeren op te stuwen en klaar te zijn als in 1992 de Europese grenzen de finitief opengaan. We zullen ook alles op alles zetten om onze voorsprong te behouden", zei ze. In oktober zullen de drie randstedelij ke provincies, de vier grote steden en het ministerie van verkeer en water staat hun afspraken ondertekenen voor het Bereikbaarheidsplan voor het westen van het land. Eind oktober wordt als eerste aanzet voor dit plan de eerste paal geslagen voor de door de Postbank gefinancierde tunnel onder de Noord. De overheid wil de komende zeven j aar meer dan drie miljard gulden investe ren om het fileprobleem op te lossen, wegen te verbeteren en het openbaar vervoer te intensiveren. Met deze drie miljard gulden zal het mogelijk wor den de komende tien jaar vijf nieuwe tunnels te bouwen, ongeveer 60 kilo meter autosnelweg aan te leggen en extra rijstroken langs 180 kilometer autosnelweg aan te leggen. Vanaf 1990 krijgt de minister jaarlijks beschikking over 400 miljoen gulden om alle verkeers- en vervoersvoorzie ningen in het hele land te kunnen aan pakken. Zo worden de grote spoorweg verbindingen in de randstad vier baans, verrijzen langs de grote lijnen nieuwe stations en gaan de treinen met grotere snelheden gaan rijden. De bedoeling van de verbetering van dit railvervoer is dat met name de forens de auto thuis laat. Daarvoor moet de automobilist wel een kleine bijdrage leveren: met in gang van 1 januari 1989 25 gulden per jaar aan extra motorrijtuigenbelas ting. De plannen moeten in de jaren 1995/1996 uitgevoerd zijn. De minister wil vooral het autogebruik in het woon-werkverkeer, terugdrin gen. Om dat te bereiken wordt ge werkt aan vermindering van het vrij en lang parkeren in werkgebieden, verbe tering van de Parkeer en Reis-voorzie- ningen bij openbaar-vervoerhaltes en stimulering van het fietsgebruik. Ook zal het gebruik van de auto in het woon-werkverkeer fiscaal onaantrek kelijker worden gemaakt. Hierbij zal straks de invoering van het rekenin grijden een belangrijke rol gaan spe len. De minister deelde mee, dat dit al leen zal gelden voor inwoners van Ne derland. Over enkele maanden hoopt de minis ter het Structuurschema Verkeer en Vervoer te kunnen aanbieden. Dit schema brengt de toekomstige behoef te aan wegen, spoorwegen en vaarwe gen in kaart, maar laat ook raakvlak ken zien met het beleid ten aanzien van zeehavens, luchthavens, buislei dingen en telecommunicatie tot het jaar 2010. Hiermee wil de minister voor de toekomst 'Nederland als de voor deur van Europa' veilig stellen. Najaar 1989 komt minister Smit met een algehele herziening van de We genverkeerswet. Die zal de basis bie den voor een nieuwe kentekenregi stratie, een nieuw voertuigenregle ment, een nieuw reglement rijbewij zen en een herzien reglement ver keersregels en -tekens. Deze wet moet op 1 januari 1990 in werking treden. Dan zullen de huidige drie delen van het kentekenbewijs worden vervan gen door één kentekendocument. Voorts zullen naast de verplichte ver zekering tegen wettelijke aansprake lijkheid ook de APK-keuring en de mo torrijtuigenbelasting worden gekop peld aan de kentekenregistratie. De begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat beloopt bijna acht miljard gulden. Dat is ruim 2.7 miljard gulden minder dan vorig jaar. Die vermindering wordt grotendeels veroorzaakt door de verzelfstandiging van de PTT op 1 januari 1989 en door de vermindering van de uitgaven voor personeel en materieel. DEN HAAG (GPD) - Minister Van Dijk (binnenlandse zaken) vreest een toena me van spionage uit Oost-Europese landen. Door de snelle ontwikkelingen op hoogwaardig technisch terrein blijken Oost-Europese inlichtingendiensten een groeiende belangstelling te hebben voor ons land, zo schrijft de minister in een toelichting op zijn begroting. De inlichtingendiensten zijn voorname lijk uit op het vergaren van gegevens op militair-strategisch en technisch-we- tenschappelijk gebied. De Nederlandse Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) werkt nauw samen met buitenlandse veiligheidsdiensten in het bestrijden van internationaal terroris me. Bij onderzoek naar terroristische activiteiten, zoals de branden in enkele Makro-vestigingen. leverde de BVD een wezenlijke bijdrage. De BVD hield zich ook bezig met rechts-extremisme en politiek, gewelddadig activisme. De minister schrijft dat de BVD regelmatig politie en justitie heeft kunnen voorzien van informatie over voorgenomen anti-democratische acties. Kansen in Europa zonder grenzen DEN HAAG (GPD) Tekst van de gistermiddag door de koningin uitgesproken troonrede: Meer dan ooit is dit jaar gebleken dat de Europe se Gemeenschap vastbesloten is om binnen af zienbare tijd de onderlinge grenzen af te schaffen. Onze economie zal daarmee nieuwe kansen krijgen. Of we die zullen benutten, hangt grotendeels af van onszelf. Een goed opgeleide en gemotiveerde be roepsbevolking en een moderne uitrusting van onze bedrijven zullen onmisbaar blijken. Daarvoor is in de afgelopen jaren al een stevige grondslag gelegd. Door de kostenmatiging, die de sociale partners sa men met de overheid hebben betracht, is er veel tot stand gebracht. Al is de werkloosheid nog te hoog, de economie is weer gaan groeien, en daarmee is ook het fundament voor onze collectieve voorzieningen versterkt. De werkgelegenheid is weer gaan stijgen. Vergeleken met het dieptepunt van vier jaar geleden hebben vandaag de dag ten minste driehonderdvijf tig duizend meer mannen en vrouwen een baan. De investeringen, die de groeikracht van de bedrijven bevorderen, liggen liefst een derde hoger dan enkele jaren geleden. Er zijn de afgelopen jaren offers gebracht, maar er is ook veel bereikt. Daarom wil de regering het beleid van kostenmatiging volgend jaar voortzetten en dit de sociale partners ook mogelijk maken. Daartoe wordt een belangrijk deel van de weer stijgende be lastingopbrengsten aangewend om het algemene BTW-tarief te verlagen met anderhalf procent, en voedings- en geneesmiddelen over te brengen naar het lage tarief. Zo kan de lichte prijsstijging, die nu vanuit het buitenland op ons afkomt, verminderd worden. Daarnaast kunnen de sociale premies om laag; immers, door de stijgende werkgelegenheid brengen nu meer mensen te zamen het benodigde be drag op voor uitkeringen. De regering verwacht dat de dalende belastingtarieven en sociale premies er voor kunnen zorgen dat het matigingsbeleid met be houd van koopkracht, voortgezet kan worden. Tege lijk wordt stap voor stap het financieringstekort de nieuwe schulden die de overheid j aar op j aar maakt teruggedrongen. Intussen drukt de rentelast van de in het verleden gemaakte schulden zwaar op de be groting. Al met al kan negentien negenentachtig een voor spoedig jaar worden met stijgende werkgelegenheid, ondersteund door het matigingsbeleid, waarvoor niet meer die ingrijpende saneringen en offers nodig zijn die in de eerste helft van de jaren tachtig onvermijde lijk waren. Gelet op deze ontwikkeling mogen wij het volgend jaar met een zeker vertrouwen tegemoet zien. Toch is er geen aanleiding voor tevredenheid. De werkloosheid dreigt immers, zonder extra inspannin gen, op een te hoog niveau te blijven steken. Het vraagstuk van de werkloosheid is zeker niet alleen een probleem van aantallen, dat afdoende met cijfer matige taakstellingen bestreden zou kunnen worden. Van elke drie werklozen die bij de arbeidsbureaus zijn ingeschreven, is er één niet volledig of niet direct be schikbaar voor arbeid. Bovendien is gebleken dat ve len die wél beschikbaar zijn, niet geschikt zijn voor banen die worden aangeboden, omdat zij geen toerei kende opleiding, of een gebrek aan ervaring hebben. Zo dreigt de verwarrende situatie dat bij het herstel van de economie zich meer mensen melden op de ar beidsmarkt, omdat er groeiende kansen op een baan zijn, terwijl tegelijkertijd de werkloosheid op een on aanvaardbaar hoog niveau blijft. Dit vraagt een ver nieuwing van het arbeidsmarktbeleid. Er is meer gerichte aandacht nodig voor scholing en het kunnen opdoen van werkervaring. Arbeidsbe middeling van langdurig werklozen vraagt veel tijd en aandacht: de eerste ervaringen met de zogenaam de her-oriënteringsgesprekken duiden hierop. De re gering wil zich met sociale partners en gemeenten verstaan om de intensivering van het beleid nader in houd te geven. In de ontwerp-begroting voor het vol gend jaar is hiervoor een extra ruimte geschapen van tweehonderdvijfentwintig miljoen gulden oplopend tot zeshonderdvijtig miljoen, in negentien negentig. Met het beschikbaar stellen van deze bedragen gaat de regering bewust veel verder dan in het regeerak koord in negentien zesentachtig was voorzien. Een tweede terrein waar de regering voorstelt een stap verder te gaan dan het financiële kader van het regeerakkoord, betreft investeringen in de infrastruc tuur van ons land. Door de succesvolle economische groei worden deze mogelijk gemaakt, maar tevens zijn zij voor behoud van die groei een onmisbare voor waarde. Met de dag tekent zich de noodzaak scherper af om in ons dichtbevolkte land meer te doen aan ver betering van auto-, spoor- en vaarwegen. Niet alleen de eenwording van de Europese markt maar ook de sterkere groei van onze bevolking vraagt daarom. Meer overheidsinvesteringen vergen een goede voor bereiding. Dat geldt zowel voor de uitvoering van het uitgebreide bereikbaarheidsplan voor de randstad als voor de investeringen in verkeer en vervoer in het gehele land. Voorgesteld wordt hiervoor vanaf negen tien negentig per jaar vierhonderd miljoen gulden meer te bestemmen. Te zamen met de bestuurlijke en financiële inspanning van provincies en gemeenten en van de particuliere sector zal dit tot een aanzien lijk hoger niveau van investeringen kunnen leiden. Bij de uitvoering hiervan zullen ook de noodzakelijke regulering van de mobiliteit en het ontzien van het milieu aandacht krijgen. Langs deze wegen zal dus het antwoord gegeven wor den op de noodzaak om te komen tot een goed gemo tiveerde en gekwalificeerde beroepsbevolking ener zijds en een goed niveau van investeringen en infra structuur anderzijds. Nu er door het herstel weer eni ge mogelijkheid is financieel vérder te gaan dan bij het regeerakkoord was voorzien, wil de regering be wust meer investeren in mens en land. Waarom nu juist extra middelen besteed aan ar beidsvoorziening en infrastructuur? Om ons goed voor te bereiden op de eenwording van Europa, en omdat zo meer mensen aan de slag komen en de middelen worden verdiend om andere overheidsta ken en welzijnsvoorzieningen voor de toekomst vei lig te stellen. Om dezelfde reden is er een structurele, vernieuwende aanpak op verschillende terreinen nodig. Bij de indiening van de begroting voor negentien ach tentachtig werd reeds gewag gemaakt van het voor nemen per 1 januari negentien negentig te komen tot vereenvoudiging en verlichting van de loon- en in komstenbelasting. De voorbereiding van deze plan nen vordert goed. Op 1 januari negentien negenentachtig zal een eerste belangrijke stap gezet kunnen worden in de richting van een noodzakelijke vernieuwing van structuur en financiering van de gezondheidszorg. De maatrege len beogen de kwaliteit hiervan te waarborgen, de kosten te beheersen en een betere solidariteit tot stand te brengen tussen zieken en gezonden, jonge ren en ouderen, werknemers en zelfstandigen. Om te beginnen zullen enkele belangrijke voorzieningen, méér dan nu via de Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten worden gefinancierd. Parallel daaraan zal de inkomensafhankelijke premie voor de ziekenfonds verzekering voor een deel worden omgezet in een vast bedrag per persoon. De gevolgen hiervan voor de koopkracht van gezinnen met kinderen zullen wor den opgevangen met een verhoging van de kinderbij slag. In de ontwerp-nota 'Volkshuisvesting in de jaren ne gentig' is, met het oog op een goede en betaalbare volkshuisvesting, een nieuwe visie gegeven op de ver deling van taken en verantwoordelijkheden op dit be- •-I r langrijke beleidsterrein. In de vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening zijn onlangs de hoofdlijnen uit gezet van een verdere ruimtelijke ontwikkeling, no dig om ons land leefbaar te houden. Het land is de afgelopen jaren schoner geworden. Dat geldt met na me lucht en water. Maar er is nog veel te doen. De komende jaren worden de financiële inspanningen van de rijksoverheid verhoogd. Daarnaast stelt de verbeterde concurrentiepositie het bedrijfsleven in staat de aanscherping van de milieunormen te dra gen. Aldus wordt een deel van de economische ruimte besteed aan de realisering van het milieubeleid. Het Nationaal Milieu Beleidsplan zal het beleidskader vormen voor de langere termijn. Ook op internatio naal terrein is actie dringend nodig; in het bijzonder gegeven de problematiek van de ozonlaag, de opwar ming van de atmosfeer en de verzuring. Vrijere inter nationale handel blijft van vitaal belang. De regering zet zich daarvoor in in het kader van de GATT-be- sprekingen. De beoogde Europese markt moet een open karakter hebben, ook voor de landen van de Derde Wereld. Het meer marktgerichte landbouwbe leid van de Europese Gemeenschap begint vruchten af te werpen; de regering bijft de inspanningen steu nen om te komen tot betere internationale verhou dingen bij de produktie van en handel in landbouw- produkten. Deze ontwikkelingen geven mede aanlei ding tot het uitbrengen van een structuurnota voor de Nederlandse landbouw. Europa is van en voor de burgers. De regering wil de komende jaren extra middelen uittrekken om - naarmate de besluitvorming in de Gemeenschap vordert - voorlichting te geven over de interne markt. De draagwijdte van de Europese eenwording onderstreept de betekenis van de Europese verkie zingen van juni volgend jaar. Veel landen in de Derde Wereld zijn geplaatst voor grote problemen door de sterke bevolkingsgroei, de zware schuldenlast en de groeiende milieuproble men. Economische aanpassingen, versterking van bestuurlijke capaciteit en een actief bevolkingsbe leid zijn dringend noodzakelijk. Naast de eigen ver antwoordelijkheid van die landen zelf, kan een ruim hartige, effectieve, gecoördineerde ondersteuning van buiten niet worden gemist. Nederland blijft daar in zijn aandeel leveren. De regering zal zich op een zo breed mogelijk front blijven inzetten voor oplossingen van de schulden problematiek. In samenhang hiermee zullen, de be lemmeringen voor ontwikkelingslanden op handels gebied moeten worden verminderd. De regering hoopt dat voor de problemen in het bin nenland van Suriname een vreedzame oplossing zal worden gevonden. Daarmee zou de weg vrij zijn voor bestendiging van de relaties en een goed voorbereide versterking van de samenwerking met dit land, waar de democratische ontwikkelingen weer hoop geven. De ontwikkelingssamenwerking ten gunste van de Nederlandse Antillen zal in toenemende mate wor den gericht op het stimuleren van de economische bedrijvigheid op deze eilanden. De resultaten van het herstelbeleid van Aruba stemmen tot voldoening. Het is bemoedigend dat de verbeterde Oost- West-betrekkingen meer ruimte doen ontstaan voor vrede-bevorderende taken van de Verenigde Naties, waaraan de regering wil blijven bijdragen. Zo krijgt vrede nieuwe kansen en worden regionale conflicten tot een oplossing gebracht. De wapens maken plaats voor onderhandelingen. De ratificatie eerder dit jaar van het verdrag tussen de Verenigde Staten en de Sovjetunie over nucleaire wapens voor middellange afstand is allerwegen ver welkomd. Hopelijk zal daarvan een impuls blijven uitgaan naar andere terreinen van wapenbeheersing. Voor de veiligheid van Europa is vooral van belang dat het overwicht in conventionele wapens van het Warschaupact ongedaan wordt gemaakt. Inspannin gen op het terrein van de wapenbeheersing en een toereikende defensie blijven de pijlers waarop, in bondgenootschappelijk verband, onze veiligheidspo litiek berust. Om een goede bijdrage aan de bondgenootschappe lijke verdediging te kunnen handhaven, zijn in het nieuwe Defensieplan prioriteiten gesteld ten gunste van onze inspanning voor de verdediging in de Cen trale Sector van West-Europa. Op deze wijze kunnen ook in de toekomst steeds verantwoorde keuzen wor den gemaakt. Aan de onmisbare Europese-veiligheidsdimensie zal de regering in het verband van de West-Europese Unie verder vorm trachten te geven. De eenwording van Europa vergt ook op het terrein van rechtshandhaving en bestuur steeds meer aan dacht. Voorkomen en bestraffen van criminaliteit noodzaakt tot onderlinge afstemming van activitei ten en rechtsregels door de justitiële en bestuurlijke autoriteiten in de verschillende landen. Onvoldoende afstemming gaat ten koste van een verantwoord sanctiebeleid. Het is verheugend dat het beleid tot bestrijding van de criminaliteit resultaten begint af te werpen. Hoe wel het nog te vroeg is om vast te stellen dat reeds een kentering sprake is, geeft deze ontwikkeling hoop. De omvang van de zware georganiseerde misdaad is evenwel zorgwekkend. Om deze beter te bestrijden is een gecoördineerde bovenlokale aanpak door de poli tie en justitie nodig. Het-beroep op de medeverant woordelijkheid van vele geledingen in de samenle ving bij de terugdringing van criminaliteit is niet zon der gehoor gebleven. In de voortgangsrapportage over de uitvoering van het beleidsplan 'Samenleving en criminaliteit' wordt daarop ingegaan. Ook de op vattingen van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid over de rechtshandhaving zullen daarin aan de orde komen. De regering ziet in deze visie een duidelijke ondersteuning van het door haar gevoerde beleid; een beleid dat is gericht op verster king van het vertrouwen in het recht en van het ge voel van veiligheid bij de burger; een beleid dat ook is gericht op versterking van het normbesef en de norm handhaving. De regering streeft ernaar dat wetge ving die een effectiever sanctiesysteem bevat en de snelle inning van boetes mogelijk maakt, het komend jaar in werking treedt. Begin negentien negenentachtig zal het ontwerp voor een herziening van de Wegenverkeerswet wor den ingediend. Het ontwerp biedt onder meer de ba sis voor de mogelijkheid alcoholgebruik in het ver keer beter te bestrijden en het ontduiken van de ver- zekerings- en belastingplicht bij het autorijden tegen te gaan. Dit alles stelt hoge eisen aan de politie. Er zal daarom grote aandacht worden besteed aan een zo danige herverdeling van de sterkte dat de politieca paciteit beter aansluit bij de werkdruk. Dezer dagen zal U een wetsvoorstel tot herziening van de Vreemdelingenwet bereiken. Dit heeft tot doel het toelatingsbeleid in het belang van de rechtszeker heid hechter in de wet te verankeren en een doelmati ger uitvoering te verzekeren. Decentralisatie, deregulering en privatisering - hoe moeilijk ook - beginnen resultaten af te werken. Lokale overheden krijgen meer eigen ver antwoordelijkheid, en de bemoeienis van de rijks overheid wordt teruggedrongen. Daarin passen de voorstellen tot deregulering en decentralisatie die gemeenten en provincies zelf hebben ingediend. Meer in het algemeen werken de bestuursakkoorden steeds beter door in de praktijk van verhouding tus sen enerzijds het Rijk en anderzijds de provincies en gemeenten. In de reeks van te privatiseren overheids activiteiten zal naar verwachting per 1 januari het grootste project, de verzelfstandiging van de PTT met haar honderd duizend werknemers, worden ge realiseerd. De overheid moet, om haar taken gericht op dienst verlening aan de burger goed te kunnen uitvoeren, over de nodige gegevens kunnen beschikken. Het toe nemend aantal aantal geautomatiseerde persoonsre gistraties bij overheid en bedrijven vervult menigeen met onzekerheid en onrust. Daarom is het zo belang rijk dat de Wet Persoonsregistraties tot stand komt. Om een doelmatig en zorgvuldig gebruik van per soonsgegevens veilig te stellen zal de regering in het komende jaar de hoofdlijnen vaststellen van een per- soonsinformatiebeleid voor de openbare sector. Van de overheid mag worden geëist dat zij de persoonlijke levenssfeer van de burger zoveel mogelijk ontziet, maar ook moet van haar worden verlang dat zij van de moderne informatie-technologie een passend ge bruik maakt bij de bescherming van de samenleving en bij de bestrijding van misdaad, misbruik of ontdui king. Op het terrein van de bejaardenzorg hebben de pro vincies en grote gemeenten te maken met de gevol gen van de vergrijzing. Ten behoeve van de oplossing van knelpunten die zij bij dit beleid tegenkomen, wordt het budget voor de bejaardenoorden met vijf tig miljoen gulden verhoogd. Voor de versterking van de zorg voor mensen met een handicap komen volgend jaar extra bedragen ter be schikking, waarvan een belangrijk deel ten goede zal komen aan mensen met een geestelijke handicap. De samenleving stelt hoge eisen aan het onderwijs, Scholen moeten daarom goed toegerust en flexibel kunnen opereren. Scbolen moeten zelfstandiger kun nen functioneren, minder belast door gedetailleerde regels en voorschriften. De eerste stappen in deze richting zijn gezet. Op deze weg zal weloverwogen en in goed overleg worden voortgegaan. De Adviescom missie voor de toetsing van wetgevingsprojecten zal hierbij haar rol spelen. Zo krijgt een praktische aan pak van de deregulering van de onderwijsregelgeving voor de langere termijn gesteld. Daarbij mag niet uit het oog worden verloren dat de rijksoverheid wezen lijke taken behoudt op het gebied van onderwijs en onderzoek, zoals haar opgedragen in de Grondwet. Zelfs bij de belangrijke aanpassingen in de studiefi nanciering, die versobering inhouden, is het, gegeven de op zichzelf verheugende groei van deelname aan het onderwijs, nodig gebleken de begroting vanaf ne gentien negentig met een kleine driehonderd miljoen gulden te verhogen. De regering zet zich ervoor in om in het bijzonder de positie van minderheden op de arbeidsmarkt en in het onderwijs te verbeteren. Voorstellen daartoe zul len het komende jaar worden besproken. Het aandeel van leden van etnische-minderheidsgroepen in over heidsdienst zal worden vergroot. De bevordering van de deelname aan het arbeidsproces van gehandicap te werknemers en het tegengaan van de uitstroom wegens arbeidsongeschiktheid houden prioriteit. Dit is een plicht voor overheid en bedrijfsleven. Er is reden voor enig optimisme gelet op de bereikte resultaten. Toch zullen van U grote inspanningen worden gevergd, juist nu voor de toekomst gestalte moet worden gegeven aan een aantal structurele en kwalitatieve maatregelen. Belangrijke beleidskeu zen zullen in gemeen overleg met U worden gedaan; gemeen overleg dat behoort te staan in het teken van de bevordering van rechtszekerheid en bestuurlijke zorgvuldigheid, om zo het vertrouwen van de burger in het functioneren van wetgeving en bestuur te ver sterken. Van harte wens ik U toe dat Gods zegen op Uw werk rust. Minister Smit-Kroes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 10