Ambtenaren zien zich
een miljard ontgaan
Nieuwe wet
op vervoer
goederen
TROONREDE
PZC miljoenennota
Minister Van Dijk vreest
spionage uit Oost-Europa
Kosten gratis
rechtsbijstand
veel te hoog
Verlengde WWV
Eén procent
WEGENHAVENS EN OPENBAAR VERVOER
DEN HAAG (GPD) - „In de komende jaren gaat heel Nederland op de schop". Dit zei minister
Neelie Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) tijdens de presentatie van haar begroting waarvan
een groot deel bestaat uit grote financiële impulsen voor de verbetering van het wegennet, de
zee- en luchthavens en het openbaar vervoer.
B elastingverhoging
Kentekendocument
Leden van de Staten-Generaal,
Leden van de Staten-Generaal,
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1988
Ook in het nieuwe begrotingsjaar mogelijk grimmige gezichten bij het ambtenarenoverlegVan de Scheur IAbva
Kaboen minister van binnenlandse zaken Van Dijk {rechts).
DEN HAAG (GPD) - Het kabinet
heeft een deel van de 900 miljoen
gulden, die aanvankelijk bedoeld
was voor verbetering van de inko
mens van ambtenaren, gebruikt
voor het opvangen van tegenval
lers in andere begrotingen. Vooral
de ministers Deetman (onderwijs)
en Brinkman (WVC) hebben daar
van geprofiteerd.
De rest van het geld houdt minister
Ruding (financiën) voorlopig achter
de hand. Daarmee moet in 1990 een
rijksbijdrage aan de sociale fondsen
(het algemeen werkloosheidsfonds)
betaald worden. Bovendien is 100
miljoen gulden extra gekort op de fi
nanciële ruimte voor het arbeids
voorwaardenbeleid.
De 900 miljoen gulden kwam be
schikbaar doordat zowel op 1 juli
van dit jaar als op 1 januari 1989 de
ambtenaren niet onder de Nieuwe
Werkloosheids Wet (NWW) zijn ge
bracht, zoals wel de bedoeling was.
Als dat wel was gebeurd, zou het ka
binet per jaar 900 miljoen in het
werkloosheidsfonds moeten stor
ten. Het kabinet schrijft in een brief
aan de ambtenarenbonden over de
arbeidsvoorwaarden voor 1989, dat
daarvan in deze kabinetsperiode
wordt afgezien. Nu de ambtenaren
niet onder de NWW gaan vallen be
houden zij hun (riantere) wachtgeld
regeling.
Uit de 900 miljoen gulden voor
ambtenaren wordt ook de voortzet
ting van de verlengde WWV-rege-
ling betaald. Voor werknemers in
het bedrijfsleven bestaat de Wet
Werkloosheids Voorziening niet
meer, voor ambtenaren nog wel. De
extra kosten worden geraamd op 90
miljoen gulden per jaar. Bovendien
blijkt dat het aantal werkloze amb
tenaren groter is dan aanvankelijk
gedacht. Dit kost ook 70 miljoen
gulden extra per jaar.
Rest de ambtenaren in 1989 een si
gaar uit eigen doos: de premie die zij
betalen voor hun pensioenen wordt
verlaagd. Dit levert 130 miljoen gul
den per jaar (0.29 procent van de
loonsom) op. Minister Van Dijk (bin
nenlandse zaken) stelt de ambtena
renbonden verder voor 75 miljoen te
besteden aan een extra beloning
voor hardwerkende ambtenaren.
Ook wil hij de vorig jaar ingevoerde
verlaging van de VUT-leeftijd van 61
naar 60 jaar ook in 1989 voortzetten.
Dit levert volgens hem weer 5000
nieuwe arbeidsplaatsen op.
Het kabinet heeft verder 150 miljoen
gulden uitgetrokken voor „koop
krachtreparatie" bij de ambtena
ren. Dat is nodig door de hervor
ming van de gezondheidzorg vol
gens de voorstellen-Dekker.
Van Dijk merkt op, dat het gelijk la
ten oplopen van de ambtelijke inko
mens met die van de werknemers in
het bedrijfsleven voor deze kabi
netsperiode niet meer te realiseren
zal zijn. Hij wil zelfs de inhoudings-
wet (een korting op de salarissen)
die op 31 december afloopt, verlen
gen. In totaal zal de koopkracht
voor de modale ambtenaren met ge
middeld een procent verbeteren.
Hierbij is rekening gehouden met al
le kabinetsmaatregelen, zoals verla
ging van belastingen en verhoging
van de kinderbijslag, die voor ieder
een gelden.
DEN HAAG (GPD) - In de loop van he
volgend jaar komt minister Neeli
Smit-Kroes van Verkeer en Water
staat met een nieuwe wet voor he
goederenvervoer over de weg. He
vergunningstelsel wordt dan vervan
gen door een stelsel met uitsluiteni
kwalitatieve vestigingseisen en con
currentievoorwaarden. Bij de activi
teiten in het kader van 'Nederlani
Distributieland' krijgen de spoorweg
verbindingen van onze havens met in
ternationale bestemmingen bijzonde
re aandacht.
Daarbij zal het gaan om verkortinj
van de reisduur en uitbreiding van di
capaciteit. Een Duits-Nederlandsi
werkgroep zal binnenkort voorstellei
doen om de positie van het railvervoe
tussen ons land en Duitsland te stimu
leren.
Er wordt naar gestreefd de concurren
tiepositie van de Nederlandse zee
scheepvaart te versterken. De minis
ter komt binnenkort met een wets
voorstel voor het verlagen van de ex
ploitatiekosten door middel van he
verlenen van fiscale faciliteiten.
Het kabinet zal dit jaar een beslissini
nemen over de aanleg van een storm
vloedkering in de Nieuwe Waterweg
In 1990 zal een nota worden uitge
bracht waarin een samenhangend wa
terbeleid zal worden uitgewerkt. Di
zal vooral betrekking hebben op he
gebied van waterbodemnormering, di
bestrijding van de vermesting van wa
ter en het grondwaterbeheer.
Begin 1990 wordt een beleidsstudii
voor de kustbescherming gepresen
teerd. Hierin zal richting worden gege
ven aan de beteugeling van de erosii
van de zandige kust. Ook zal rekenitij
worden gehouden met de verwacht
versnelling van de stijging van de zee
spiegel.
DEN HAAG (GPD) - De kosten vai
gratis rechtsbijstand voor on- en min
vermogenden rijzen de pan uit. Minis
ter Korthals Altes (Justitie) zal ko
mend jaar een zware commissie in
stellen die moet onderzoeken hoe to
een beheersbaar stelsel gekomen kal
worden. Een van de mogelijke alter
natieven is het privatiseren van d(
rechtshulp.
De afgelopen jaren had Justitie steed
te maken met overschrijdingen van d
voor rechtshulp gereserveerde bedra
gen. Korthals Altes schrijft in de Me
morie van Toelichting dat een kente
ring niet is te verwachten. „Ook voo
1989 en volgende jaren moet rekenini
worden gehouden met begrotings
I overschrijdingen. Jaarlijks geeft d
overheid bijna 250 miljoen gulden ui
aan rechtsbijstand voor on- en minvei
mogenden.
Heel Nederland
gaat op de schop
„We slaan de eerste paal voor een
nieuw beleid om Nederland in de vaart
der volkeren op te stuwen en klaar te
zijn als in 1992 de Europese grenzen de
finitief opengaan. We zullen ook alles
op alles zetten om onze voorsprong te
behouden", zei ze.
In oktober zullen de drie randstedelij
ke provincies, de vier grote steden en
het ministerie van verkeer en water
staat hun afspraken ondertekenen
voor het Bereikbaarheidsplan voor
het westen van het land. Eind oktober
wordt als eerste aanzet voor dit plan
de eerste paal geslagen voor de door de
Postbank gefinancierde tunnel onder
de Noord.
De overheid wil de komende zeven j aar
meer dan drie miljard gulden investe
ren om het fileprobleem op te lossen,
wegen te verbeteren en het openbaar
vervoer te intensiveren. Met deze drie
miljard gulden zal het mogelijk wor
den de komende tien jaar vijf nieuwe
tunnels te bouwen, ongeveer 60 kilo
meter autosnelweg aan te leggen en
extra rijstroken langs 180 kilometer
autosnelweg aan te leggen.
Vanaf 1990 krijgt de minister jaarlijks
beschikking over 400 miljoen gulden
om alle verkeers- en vervoersvoorzie
ningen in het hele land te kunnen aan
pakken. Zo worden de grote spoorweg
verbindingen in de randstad vier
baans, verrijzen langs de grote lijnen
nieuwe stations en gaan de treinen
met grotere snelheden gaan rijden. De
bedoeling van de verbetering van dit
railvervoer is dat met name de forens
de auto thuis laat.
Daarvoor moet de automobilist wel
een kleine bijdrage leveren: met in
gang van 1 januari 1989 25 gulden per
jaar aan extra motorrijtuigenbelas
ting. De plannen moeten in de jaren
1995/1996 uitgevoerd zijn.
De minister wil vooral het autogebruik
in het woon-werkverkeer, terugdrin
gen. Om dat te bereiken wordt ge
werkt aan vermindering van het vrij en
lang parkeren in werkgebieden, verbe
tering van de Parkeer en Reis-voorzie-
ningen bij openbaar-vervoerhaltes en
stimulering van het fietsgebruik.
Ook zal het gebruik van de auto in het
woon-werkverkeer fiscaal onaantrek
kelijker worden gemaakt. Hierbij zal
straks de invoering van het rekenin
grijden een belangrijke rol gaan spe
len. De minister deelde mee, dat dit al
leen zal gelden voor inwoners van Ne
derland.
Over enkele maanden hoopt de minis
ter het Structuurschema Verkeer en
Vervoer te kunnen aanbieden. Dit
schema brengt de toekomstige behoef
te aan wegen, spoorwegen en vaarwe
gen in kaart, maar laat ook raakvlak
ken zien met het beleid ten aanzien
van zeehavens, luchthavens, buislei
dingen en telecommunicatie tot het
jaar 2010. Hiermee wil de minister voor
de toekomst 'Nederland als de voor
deur van Europa' veilig stellen.
Najaar 1989 komt minister Smit met
een algehele herziening van de We
genverkeerswet. Die zal de basis bie
den voor een nieuwe kentekenregi
stratie, een nieuw voertuigenregle
ment, een nieuw reglement rijbewij
zen en een herzien reglement ver
keersregels en -tekens. Deze wet moet
op 1 januari 1990 in werking treden.
Dan zullen de huidige drie delen van
het kentekenbewijs worden vervan
gen door één kentekendocument.
Voorts zullen naast de verplichte ver
zekering tegen wettelijke aansprake
lijkheid ook de APK-keuring en de mo
torrijtuigenbelasting worden gekop
peld aan de kentekenregistratie.
De begroting van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat beloopt bijna
acht miljard gulden. Dat is ruim 2.7
miljard gulden minder dan vorig jaar.
Die vermindering wordt grotendeels
veroorzaakt door de verzelfstandiging
van de PTT op 1 januari 1989 en door
de vermindering van de uitgaven voor
personeel en materieel.
DEN HAAG (GPD) - Minister Van Dijk (binnenlandse zaken) vreest een toena
me van spionage uit Oost-Europese landen. Door de snelle ontwikkelingen op
hoogwaardig technisch terrein blijken Oost-Europese inlichtingendiensten
een groeiende belangstelling te hebben voor ons land, zo schrijft de minister
in een toelichting op zijn begroting. De inlichtingendiensten zijn voorname
lijk uit op het vergaren van gegevens op militair-strategisch en technisch-we-
tenschappelijk gebied.
De Nederlandse Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) werkt nauw samen met
buitenlandse veiligheidsdiensten in het bestrijden van internationaal terroris
me. Bij onderzoek naar terroristische activiteiten, zoals de branden in enkele
Makro-vestigingen. leverde de BVD een wezenlijke bijdrage.
De BVD hield zich ook bezig met rechts-extremisme en politiek, gewelddadig
activisme. De minister schrijft dat de BVD regelmatig politie en justitie heeft
kunnen voorzien van informatie over voorgenomen anti-democratische acties.
Kansen in Europa zonder grenzen
DEN HAAG (GPD) Tekst van de gistermiddag
door de koningin uitgesproken troonrede:
Meer dan ooit is dit jaar gebleken dat de Europe
se Gemeenschap vastbesloten is om binnen af
zienbare tijd de onderlinge grenzen af te schaffen.
Onze economie zal daarmee nieuwe kansen krijgen.
Of we die zullen benutten, hangt grotendeels af van
onszelf. Een goed opgeleide en gemotiveerde be
roepsbevolking en een moderne uitrusting van onze
bedrijven zullen onmisbaar blijken. Daarvoor is in
de afgelopen jaren al een stevige grondslag gelegd.
Door de kostenmatiging, die de sociale partners sa
men met de overheid hebben betracht, is er veel tot
stand gebracht. Al is de werkloosheid nog te hoog, de
economie is weer gaan groeien, en daarmee is ook
het fundament voor onze collectieve voorzieningen
versterkt. De werkgelegenheid is weer gaan stijgen.
Vergeleken met het dieptepunt van vier jaar geleden
hebben vandaag de dag ten minste driehonderdvijf
tig duizend meer mannen en vrouwen een baan. De
investeringen, die de groeikracht van de bedrijven
bevorderen, liggen liefst een derde hoger dan enkele
jaren geleden.
Er zijn de afgelopen jaren offers gebracht, maar er is
ook veel bereikt. Daarom wil de regering het beleid
van kostenmatiging volgend jaar voortzetten en dit
de sociale partners ook mogelijk maken. Daartoe
wordt een belangrijk deel van de weer stijgende be
lastingopbrengsten aangewend om het algemene
BTW-tarief te verlagen met anderhalf procent, en
voedings- en geneesmiddelen over te brengen naar
het lage tarief. Zo kan de lichte prijsstijging, die nu
vanuit het buitenland op ons afkomt, verminderd
worden. Daarnaast kunnen de sociale premies om
laag; immers, door de stijgende werkgelegenheid
brengen nu meer mensen te zamen het benodigde be
drag op voor uitkeringen. De regering verwacht dat
de dalende belastingtarieven en sociale premies er
voor kunnen zorgen dat het matigingsbeleid met be
houd van koopkracht, voortgezet kan worden. Tege
lijk wordt stap voor stap het financieringstekort de
nieuwe schulden die de overheid j aar op j aar maakt
teruggedrongen. Intussen drukt de rentelast van de
in het verleden gemaakte schulden zwaar op de be
groting.
Al met al kan negentien negenentachtig een voor
spoedig jaar worden met stijgende werkgelegenheid,
ondersteund door het matigingsbeleid, waarvoor niet
meer die ingrijpende saneringen en offers nodig zijn
die in de eerste helft van de jaren tachtig onvermijde
lijk waren. Gelet op deze ontwikkeling mogen wij het
volgend jaar met een zeker vertrouwen tegemoet
zien.
Toch is er geen aanleiding voor tevredenheid. De
werkloosheid dreigt immers, zonder extra inspannin
gen, op een te hoog niveau te blijven steken. Het
vraagstuk van de werkloosheid is zeker niet alleen
een probleem van aantallen, dat afdoende met cijfer
matige taakstellingen bestreden zou kunnen worden.
Van elke drie werklozen die bij de arbeidsbureaus zijn
ingeschreven, is er één niet volledig of niet direct be
schikbaar voor arbeid. Bovendien is gebleken dat ve
len die wél beschikbaar zijn, niet geschikt zijn voor
banen die worden aangeboden, omdat zij geen toerei
kende opleiding, of een gebrek aan ervaring hebben.
Zo dreigt de verwarrende situatie dat bij het herstel
van de economie zich meer mensen melden op de ar
beidsmarkt, omdat er groeiende kansen op een baan
zijn, terwijl tegelijkertijd de werkloosheid op een on
aanvaardbaar hoog niveau blijft. Dit vraagt een ver
nieuwing van het arbeidsmarktbeleid.
Er is meer gerichte aandacht nodig voor scholing en
het kunnen opdoen van werkervaring. Arbeidsbe
middeling van langdurig werklozen vraagt veel tijd
en aandacht: de eerste ervaringen met de zogenaam
de her-oriënteringsgesprekken duiden hierop. De re
gering wil zich met sociale partners en gemeenten
verstaan om de intensivering van het beleid nader in
houd te geven. In de ontwerp-begroting voor het vol
gend jaar is hiervoor een extra ruimte geschapen van
tweehonderdvijfentwintig miljoen gulden oplopend
tot zeshonderdvijtig miljoen, in negentien negentig.
Met het beschikbaar stellen van deze bedragen gaat
de regering bewust veel verder dan in het regeerak
koord in negentien zesentachtig was voorzien.
Een tweede terrein waar de regering voorstelt een
stap verder te gaan dan het financiële kader van het
regeerakkoord, betreft investeringen in de infrastruc
tuur van ons land. Door de succesvolle economische
groei worden deze mogelijk gemaakt, maar tevens
zijn zij voor behoud van die groei een onmisbare voor
waarde. Met de dag tekent zich de noodzaak scherper
af om in ons dichtbevolkte land meer te doen aan ver
betering van auto-, spoor- en vaarwegen. Niet alleen
de eenwording van de Europese markt maar ook de
sterkere groei van onze bevolking vraagt daarom.
Meer overheidsinvesteringen vergen een goede voor
bereiding. Dat geldt zowel voor de uitvoering van het
uitgebreide bereikbaarheidsplan voor de randstad
als voor de investeringen in verkeer en vervoer in het
gehele land. Voorgesteld wordt hiervoor vanaf negen
tien negentig per jaar vierhonderd miljoen gulden
meer te bestemmen. Te zamen met de bestuurlijke en
financiële inspanning van provincies en gemeenten
en van de particuliere sector zal dit tot een aanzien
lijk hoger niveau van investeringen kunnen leiden.
Bij de uitvoering hiervan zullen ook de noodzakelijke
regulering van de mobiliteit en het ontzien van het
milieu aandacht krijgen.
Langs deze wegen zal dus het antwoord gegeven wor
den op de noodzaak om te komen tot een goed gemo
tiveerde en gekwalificeerde beroepsbevolking ener
zijds en een goed niveau van investeringen en infra
structuur anderzijds. Nu er door het herstel weer eni
ge mogelijkheid is financieel vérder te gaan dan bij
het regeerakkoord was voorzien, wil de regering be
wust meer investeren in mens en land.
Waarom nu juist extra middelen besteed aan ar
beidsvoorziening en infrastructuur? Om ons
goed voor te bereiden op de eenwording van Europa,
en omdat zo meer mensen aan de slag komen en de
middelen worden verdiend om andere overheidsta
ken en welzijnsvoorzieningen voor de toekomst vei
lig te stellen. Om dezelfde reden is er een structurele,
vernieuwende aanpak op verschillende terreinen
nodig.
Bij de indiening van de begroting voor negentien ach
tentachtig werd reeds gewag gemaakt van het voor
nemen per 1 januari negentien negentig te komen tot
vereenvoudiging en verlichting van de loon- en in
komstenbelasting. De voorbereiding van deze plan
nen vordert goed.
Op 1 januari negentien negenentachtig zal een eerste
belangrijke stap gezet kunnen worden in de richting
van een noodzakelijke vernieuwing van structuur en
financiering van de gezondheidszorg. De maatrege
len beogen de kwaliteit hiervan te waarborgen, de
kosten te beheersen en een betere solidariteit tot
stand te brengen tussen zieken en gezonden, jonge
ren en ouderen, werknemers en zelfstandigen. Om te
beginnen zullen enkele belangrijke voorzieningen,
méér dan nu via de Algemene Wet Bijzondere Ziekte
kosten worden gefinancierd. Parallel daaraan zal de
inkomensafhankelijke premie voor de ziekenfonds
verzekering voor een deel worden omgezet in een vast
bedrag per persoon. De gevolgen hiervan voor de
koopkracht van gezinnen met kinderen zullen wor
den opgevangen met een verhoging van de kinderbij
slag.
In de ontwerp-nota 'Volkshuisvesting in de jaren ne
gentig' is, met het oog op een goede en betaalbare
volkshuisvesting, een nieuwe visie gegeven op de ver
deling van taken en verantwoordelijkheden op dit be-
•-I
r
langrijke beleidsterrein. In de vierde Nota over de
Ruimtelijke Ordening zijn onlangs de hoofdlijnen uit
gezet van een verdere ruimtelijke ontwikkeling, no
dig om ons land leefbaar te houden. Het land is de
afgelopen jaren schoner geworden. Dat geldt met na
me lucht en water. Maar er is nog veel te doen. De
komende jaren worden de financiële inspanningen
van de rijksoverheid verhoogd. Daarnaast stelt de
verbeterde concurrentiepositie het bedrijfsleven in
staat de aanscherping van de milieunormen te dra
gen. Aldus wordt een deel van de economische ruimte
besteed aan de realisering van het milieubeleid. Het
Nationaal Milieu Beleidsplan zal het beleidskader
vormen voor de langere termijn. Ook op internatio
naal terrein is actie dringend nodig; in het bijzonder
gegeven de problematiek van de ozonlaag, de opwar
ming van de atmosfeer en de verzuring. Vrijere inter
nationale handel blijft van vitaal belang. De regering
zet zich daarvoor in in het kader van de GATT-be-
sprekingen. De beoogde Europese markt moet een
open karakter hebben, ook voor de landen van de
Derde Wereld. Het meer marktgerichte landbouwbe
leid van de Europese Gemeenschap begint vruchten
af te werpen; de regering bijft de inspanningen steu
nen om te komen tot betere internationale verhou
dingen bij de produktie van en handel in landbouw-
produkten. Deze ontwikkelingen geven mede aanlei
ding tot het uitbrengen van een structuurnota voor
de Nederlandse landbouw.
Europa is van en voor de burgers. De regering wil
de komende jaren extra middelen uittrekken om
- naarmate de besluitvorming in de Gemeenschap
vordert - voorlichting te geven over de interne
markt. De draagwijdte van de Europese eenwording
onderstreept de betekenis van de Europese verkie
zingen van juni volgend jaar.
Veel landen in de Derde Wereld zijn geplaatst voor
grote problemen door de sterke bevolkingsgroei, de
zware schuldenlast en de groeiende milieuproble
men. Economische aanpassingen, versterking van
bestuurlijke capaciteit en een actief bevolkingsbe
leid zijn dringend noodzakelijk. Naast de eigen ver
antwoordelijkheid van die landen zelf, kan een ruim
hartige, effectieve, gecoördineerde ondersteuning
van buiten niet worden gemist. Nederland blijft daar
in zijn aandeel leveren.
De regering zal zich op een zo breed mogelijk front
blijven inzetten voor oplossingen van de schulden
problematiek. In samenhang hiermee zullen, de be
lemmeringen voor ontwikkelingslanden op handels
gebied moeten worden verminderd.
De regering hoopt dat voor de problemen in het bin
nenland van Suriname een vreedzame oplossing zal
worden gevonden. Daarmee zou de weg vrij zijn voor
bestendiging van de relaties en een goed voorbereide
versterking van de samenwerking met dit land, waar
de democratische ontwikkelingen weer hoop geven.
De ontwikkelingssamenwerking ten gunste van de
Nederlandse Antillen zal in toenemende mate wor
den gericht op het stimuleren van de economische
bedrijvigheid op deze eilanden. De resultaten van het
herstelbeleid van Aruba stemmen tot voldoening.
Het is bemoedigend dat de verbeterde Oost-
West-betrekkingen meer ruimte doen ontstaan
voor vrede-bevorderende taken van de Verenigde
Naties, waaraan de regering wil blijven bijdragen.
Zo krijgt vrede nieuwe kansen en worden regionale
conflicten tot een oplossing gebracht. De wapens
maken plaats voor onderhandelingen.
De ratificatie eerder dit jaar van het verdrag tussen
de Verenigde Staten en de Sovjetunie over nucleaire
wapens voor middellange afstand is allerwegen ver
welkomd. Hopelijk zal daarvan een impuls blijven
uitgaan naar andere terreinen van wapenbeheersing.
Voor de veiligheid van Europa is vooral van belang
dat het overwicht in conventionele wapens van het
Warschaupact ongedaan wordt gemaakt. Inspannin
gen op het terrein van de wapenbeheersing en een
toereikende defensie blijven de pijlers waarop, in
bondgenootschappelijk verband, onze veiligheidspo
litiek berust.
Om een goede bijdrage aan de bondgenootschappe
lijke verdediging te kunnen handhaven, zijn in het
nieuwe Defensieplan prioriteiten gesteld ten gunste
van onze inspanning voor de verdediging in de Cen
trale Sector van West-Europa. Op deze wijze kunnen
ook in de toekomst steeds verantwoorde keuzen wor
den gemaakt.
Aan de onmisbare Europese-veiligheidsdimensie zal
de regering in het verband van de West-Europese
Unie verder vorm trachten te geven.
De eenwording van Europa vergt ook op het terrein
van rechtshandhaving en bestuur steeds meer aan
dacht. Voorkomen en bestraffen van criminaliteit
noodzaakt tot onderlinge afstemming van activitei
ten en rechtsregels door de justitiële en bestuurlijke
autoriteiten in de verschillende landen. Onvoldoende
afstemming gaat ten koste van een verantwoord
sanctiebeleid.
Het is verheugend dat het beleid tot bestrijding van
de criminaliteit resultaten begint af te werpen. Hoe
wel het nog te vroeg is om vast te stellen dat reeds een
kentering sprake is, geeft deze ontwikkeling hoop. De
omvang van de zware georganiseerde misdaad is
evenwel zorgwekkend. Om deze beter te bestrijden is
een gecoördineerde bovenlokale aanpak door de poli
tie en justitie nodig. Het-beroep op de medeverant
woordelijkheid van vele geledingen in de samenle
ving bij de terugdringing van criminaliteit is niet zon
der gehoor gebleven. In de voortgangsrapportage
over de uitvoering van het beleidsplan 'Samenleving
en criminaliteit' wordt daarop ingegaan. Ook de op
vattingen van de Wetenschappelijke Raad voor het
Regeringsbeleid over de rechtshandhaving zullen
daarin aan de orde komen. De regering ziet in deze
visie een duidelijke ondersteuning van het door haar
gevoerde beleid; een beleid dat is gericht op verster
king van het vertrouwen in het recht en van het ge
voel van veiligheid bij de burger; een beleid dat ook is
gericht op versterking van het normbesef en de norm
handhaving. De regering streeft ernaar dat wetge
ving die een effectiever sanctiesysteem bevat en de
snelle inning van boetes mogelijk maakt, het komend
jaar in werking treedt.
Begin negentien negenentachtig zal het ontwerp
voor een herziening van de Wegenverkeerswet wor
den ingediend. Het ontwerp biedt onder meer de ba
sis voor de mogelijkheid alcoholgebruik in het ver
keer beter te bestrijden en het ontduiken van de ver-
zekerings- en belastingplicht bij het autorijden tegen
te gaan. Dit alles stelt hoge eisen aan de politie. Er zal
daarom grote aandacht worden besteed aan een zo
danige herverdeling van de sterkte dat de politieca
paciteit beter aansluit bij de werkdruk.
Dezer dagen zal U een wetsvoorstel tot herziening
van de Vreemdelingenwet bereiken. Dit heeft tot doel
het toelatingsbeleid in het belang van de rechtszeker
heid hechter in de wet te verankeren en een doelmati
ger uitvoering te verzekeren.
Decentralisatie, deregulering en privatisering -
hoe moeilijk ook - beginnen resultaten af te
werken. Lokale overheden krijgen meer eigen ver
antwoordelijkheid, en de bemoeienis van de rijks
overheid wordt teruggedrongen. Daarin passen de
voorstellen tot deregulering en decentralisatie die
gemeenten en provincies zelf hebben ingediend.
Meer in het algemeen werken de bestuursakkoorden
steeds beter door in de praktijk van verhouding tus
sen enerzijds het Rijk en anderzijds de provincies en
gemeenten. In de reeks van te privatiseren overheids
activiteiten zal naar verwachting per 1 januari het
grootste project, de verzelfstandiging van de PTT
met haar honderd duizend werknemers, worden ge
realiseerd.
De overheid moet, om haar taken gericht op dienst
verlening aan de burger goed te kunnen uitvoeren,
over de nodige gegevens kunnen beschikken. Het toe
nemend aantal aantal geautomatiseerde persoonsre
gistraties bij overheid en bedrijven vervult menigeen
met onzekerheid en onrust. Daarom is het zo belang
rijk dat de Wet Persoonsregistraties tot stand komt.
Om een doelmatig en zorgvuldig gebruik van per
soonsgegevens veilig te stellen zal de regering in het
komende jaar de hoofdlijnen vaststellen van een per-
soonsinformatiebeleid voor de openbare sector. Van
de overheid mag worden geëist dat zij de persoonlijke
levenssfeer van de burger zoveel mogelijk ontziet,
maar ook moet van haar worden verlang dat zij van
de moderne informatie-technologie een passend ge
bruik maakt bij de bescherming van de samenleving
en bij de bestrijding van misdaad, misbruik of ontdui
king.
Op het terrein van de bejaardenzorg hebben de pro
vincies en grote gemeenten te maken met de gevol
gen van de vergrijzing. Ten behoeve van de oplossing
van knelpunten die zij bij dit beleid tegenkomen,
wordt het budget voor de bejaardenoorden met vijf
tig miljoen gulden verhoogd.
Voor de versterking van de zorg voor mensen met een
handicap komen volgend jaar extra bedragen ter be
schikking, waarvan een belangrijk deel ten goede zal
komen aan mensen met een geestelijke handicap.
De samenleving stelt hoge eisen aan het onderwijs,
Scholen moeten daarom goed toegerust en flexibel
kunnen opereren. Scbolen moeten zelfstandiger kun
nen functioneren, minder belast door gedetailleerde
regels en voorschriften. De eerste stappen in deze
richting zijn gezet. Op deze weg zal weloverwogen en
in goed overleg worden voortgegaan. De Adviescom
missie voor de toetsing van wetgevingsprojecten zal
hierbij haar rol spelen. Zo krijgt een praktische aan
pak van de deregulering van de onderwijsregelgeving
voor de langere termijn gesteld. Daarbij mag niet uit
het oog worden verloren dat de rijksoverheid wezen
lijke taken behoudt op het gebied van onderwijs en
onderzoek, zoals haar opgedragen in de Grondwet.
Zelfs bij de belangrijke aanpassingen in de studiefi
nanciering, die versobering inhouden, is het, gegeven
de op zichzelf verheugende groei van deelname aan
het onderwijs, nodig gebleken de begroting vanaf ne
gentien negentig met een kleine driehonderd miljoen
gulden te verhogen.
De regering zet zich ervoor in om in het bijzonder de
positie van minderheden op de arbeidsmarkt en in
het onderwijs te verbeteren. Voorstellen daartoe zul
len het komende jaar worden besproken. Het aandeel
van leden van etnische-minderheidsgroepen in over
heidsdienst zal worden vergroot. De bevordering van
de deelname aan het arbeidsproces van gehandicap
te werknemers en het tegengaan van de uitstroom
wegens arbeidsongeschiktheid houden prioriteit. Dit
is een plicht voor overheid en bedrijfsleven.
Er is reden voor enig optimisme gelet op de bereikte
resultaten. Toch zullen van U grote inspanningen
worden gevergd, juist nu voor de toekomst gestalte
moet worden gegeven aan een aantal structurele en
kwalitatieve maatregelen. Belangrijke beleidskeu
zen zullen in gemeen overleg met U worden gedaan;
gemeen overleg dat behoort te staan in het teken van
de bevordering van rechtszekerheid en bestuurlijke
zorgvuldigheid, om zo het vertrouwen van de burger
in het functioneren van wetgeving en bestuur te ver
sterken. Van harte wens ik U toe dat Gods zegen op
Uw werk rust.
Minister Smit-Kroes