DE GROENE COWBOYS concurrenten storten zich op markt telecommunicatie vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant i: 8 denksport 9 aan tafel 11 auto/toerisme 12 uit 13 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT rote jongens prijs en service spelregels redachtie PZC-bijlagen advertentie en Vlissingen administratie Terneuzen opening kantoren hersenwerk met schaken, dam men, bridgen en de wekelijkse puzzel de video-tips japans knoflookprodukt moet wondermiddel worden onderzoek naar de effecten van ca feïne op het menselijk lichaam volkswagen brengt haar eerste 'echte' sportwagen well-dressing; versiering van de waterbron als dankbetuiging de wekelijkse uit-agenda met het overzicht van de exposities in de theateraanbod in zeeland omgeving met een selectie uit het het programma van de bioscopen gebodene VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1988 PAGINA 7 vrijdagkrant et forse bombarie storten de kleinere ecommunicatiebedrijven h op de markt voor efooncentrales en erhande bijkomende paratuur. Nu de PTT niet ïger dwarsligt door het eigen met afsluiting van ït-ofïïciële efoonapparatuur, is de slag de miljardenmarkt echt gonnen. In grote vertenties geven de renigde Telecommunicatie drijven (VTB) de PTT die kzeil haalde een schop na. grote internationale brikanten van lecommunicatie-apparatuur uden zich aan de andere nt nog even muisstil. Dit oral om de concurrent in het zekere te laten over de doelingen per 1 januari instaande. Dan komt het [T-monopolie echt te irvallen. de markt in lecommunicatie-apparatuur iat het om grote bedragen, enners noemen een bedrag n minstens 2,5 miljard ilden, dat per jaar in derland aan dergelijke paratuur besteed wordt, aarbij gaat het overigens niet nauwelijks om de grappige lefoontjes die allang en jvendien voor weggeefprijzen arden verkocht in warenhuis elektronica-winkel. Echt teressant is de professionele arkt, de vele bedrijven en drijfjes die op z'n minst een lefooncentrale en vaak ook verse 'randapparatuur' als es en telefoonbeantwoorder bruiken. Dp korte termijn zijn er iizenden telefoonwinkels in it land. Variërend van de mpele verkoop van artikelen t installateurs van grote ■drijfscentrales, die ook iderhoud en service kunnen irlenen", zegt Philip Citroen, irecteur van Citronics elecommunications Services i Den Haag. Hij zelf rekent ch duidelijk tot de laatste ategorie, met een staf van ïchnici die 24 uur per dag ïzetbaar is voor serieuze roblemen met geleverde pparatuur. ok grote concerns staan te opelen om een deel van de ïarkt van de PTT af te noepen. Bij bedrijven die nu og weigeren iets te zeggen ver hun ideeën, is duidelijk at er plannen zijn voor het pzetten van een verkoop- en ervice-netwerk. Vooral voor e huidige 'hofleveranciers' an de PTT ligt het openbaar laken van de plannen vóór 1 anuari uiterst gevoelig. )e Amerikaanse-Franse firma ücatel (joint venture van ITT n CGE) weigert eik ommentaar. Het bedrijf levert chter ook de succesrijke 'Vox 300' aan de PTT, een ledrijfstelecommunicatiecentr lie met maximaal 800 lijnen. )ok Siemens, hoewel geen everancier van grote ledrijfscentrales aan de PTT naar wel van infrastructuur en ystemen, is bijzonder erughoudend. Zonder de PTT oor het hoofd te willen stoten, 'ordt door beide concerns wel Iegelijk aan een eigen irganisatie gewerkt, zo levestigen kenners van de narkt. Dok andere internationale oncerns zullen een graantje an de openvallende Nederlandse PTT-markt mee willen pikken. IBM heeft natuurlijk al goede relaties in het bedrijfsleven met computerapparatuur, evenals bijvoorbeeld Nixdorf. Beide bedrijven kunnen uitstekende communicatie-apparatuur leveren. Northern Telecom heeft uitstekende ervaringen in Engeland na de privatisering van de Britse PTT. Maar ook uit Japan en Oost-Azië komen soms prima centrales en rand apparatuur, al zal het de vraag zijn of een fabrikant als Panasonic voor de relatief kleine Nederlandse markt ook kleine series wil bouwen die aan de specifieke Nederlandse eisen voldoen. Van de huidige grote toeleveranciers van de PTT zijn alleen Philips en het Zweedse Ericsson duidelijk over hun bedoelingen: „We hebben afspraken met de PTT over bedrijfscentrales (veelal aangeduid als PABX) met meer dan 100 lijnen en dat gaan we na 1 januari dan ook niet buiten de PTT om doen. Kleinere centrales kunnen misschien wel op de vrije markt worden verkocht", aldus de woordvoerder van Philips in Eindhoven. Bij Ericsson in Rijen (Noord- Brabant) is het commentaar identiek. Beide bedrijven, met een gevestigde reputatie in Nederland, geloven in het dichte net van service-posten van de PTT, waardoor vele telefoongebruikers toch bij de PTT hun produkten zullen blijven kopen. „We willen die twee, verkoop van apparaat en service, bij elkaar houden. Samenwerking met de PTT is voor ons de beste garantie voor de toekomst", aldus de Ericsson-woordvoerder. Het idee dat de PTT de beste garantie en service biedt, is volgens Philip Citroen echter helemaal niet waar. „Bij storingen na kantoortijd krijg je bij de PTT toch mooi een antwoord-apparaat. En zorg dan maar eens dat je 's avonds je bedrijf bereikbaar houdt". Ook de prijzen die de PTT rekent, liggen snel 20 procent hoger en vaak nog veel meer. En dat voor hetzelfde of een vergelijkbaar apparaat. In vakkringen wordt het prijsverschil gezien als een uitvloeisel van de bureaucratische PTT- organisatie en zouden de prijzen na enige tijd mogelijk met tientallen procenten, zo niet met de helft kunnen dalen. De vraag is eigenlijk meer hoe snel een dergelijke prijsdaling kan optreden. Een week na de bekendmaking van de PTT dat er de laatste maanden niet meer maximaal van de monopoliepositie gebruik gemaakt zal worden, valt niet te voorspellen hoeveel bedrijven in Nederland op dat moment gewacht hebben om over te gaan tot de aanschaf van nieuwe apparatuur. De vraag bij het particuliere bedrijfsleven in de telecommunicatie is voorlopig eigenlijk of de PTT haar marktpositie zoveel mogelijk wil behouden door het verlagen van de prijzen. Of dat er nieuwe vormen worden gevonden van 'oneerlijke' concurrentie. Particuliere bedrijven hebben legio voorbeelden van deze oneerlijke concurrentie van de PTT in de afgelopen maanden. Soms werden hiertegen korte gedingen aangespannen, meestal verloren, omdat de PTT nog altijd de wet aan haar zijde weet. De monopoliepositie van de PTT over het openbare telefoonnet, ook na 1 januari, blijft echter mogelijkheden bieden voor blijvende concurrentievervalsing. Natuurlijk is ook PTT Telecommunicatie allerminst gelukkig met het slechte imago dat de laatste tijd is opgebouwd. Sommige bronnen beweren dat het ook niet de PTT was, die bij het tegenkomen van 'niet-PTT- apparatuur' in bedrijven met afsluiting dreigde. Het zouden de 'hofleveranciers' van de PTT zijn, die eisten dat iedereen zich aan de spelregels moest houden, ook de PTT en wel tot 1 januari. Vanuit marketing-oogpunt gezien voor de PTT natuurlijk een regelrechte ramp: extra ongeliefd bij de cliënt bij het aflopen van het monopolie op 1 januari. Uiteindelijk is daar twee weken geleden een tussenoplossing voor gevonden, zodat de industrie in de resterende maanden van het jaar de apparaten kan laten goedkeuren en de particuliere installateurs de mogelijkheid hebben te installeren op voorwaarde dat de apparaten ook worden goedgekeurd. Inmiddels beschikt de hele industrie over de regelgeving. Regels, die voor de importeur van Oostaziatische produkten natuurlijk te lang op zich hebben laten wachten, maar voor de in Nederland gevestigde bedrijven wellicht een kwestie van kleine aanpassingen zijn. De concurrentie lijkt hard te gaan worden. Het is de vraag of het plotseling sterk gewijzigde management van de PTT in zo'n korte tijd de ingebakken bureaucratie weet te reduceren. Aan de andere kant is het de vraag of de bedrijven en bedrijfjes binnen de VTB hun hooggestemde aspiraties waar kunnen maken. „De VTB heeft ervoor gestreden. In het belang van alle afnemers in het Nederlandse bedrijfsleven... Het was gewoon onze plicht", aldus de laatste advertentie. Het ziet ernaar uit dat de verzameling „groene cowboys", zoals de VTB-leden in de vakpers al worden genoemd (verwijzend naar de kleur groen als kenmerk van telecommunicatie) in de moordende concurrentie niet met één stem zullen blijven spreken en het koren zich van het kaf zal gaan scheiden. De eerste grote ruzie tussen VTB- voorzitter T. van Huis en een aantal aangesloten bedrijven is inmiddels een feit. Van Huis zou de publiciteit rond de ommezwaai van de PTT veel te veel naar zijn eigen bedrijf toetrekken. Lachende derden zijn enkele fabrikanten van telefooncentrales. Het verklaart voor een deel de zwijgzaamheid bij de internationale concerns over het conflict tussen PTT en VTB. Voor steeds meer branches in het Nederlandse bedrijfsleven tekent zich immers het moment aan, waarop de huidige 'analoge' centrales door 'digitale' vervangen moeten worden. Ook in het midden- en kleinbedrijf wordt de telefoon behalve voor een gesprek ook steeds meer gebruikt voor het verzenden van digitale informatie. Als de prijs voor dergelijke centrales aantrekkelijk wordt en de infrastructuur van de PTT het aankan, zou rond 1995 wel eens driekwart van de huidige PABX'en door een digitale centrale vervangen kunnen zijn, aldus sommige marktanalysten. De vraag voor de industrie is nog even of je daarvoor alleen afhankelijk van de PTT moet zijn. MARIEN VAN DEN BOS ■m Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Middelburg Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. 01180-81000 Goes Grote Markt 2 4461 A3 Goes Tel. 01100-31800 Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst Steenstraat 6 4561 AS Hulst Tel. 01140-14058 Zierikzee Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7