irlf
MARCO BAKKER
één van de vele baritons
VERWACHT
leen de broekert
blaffen tegen de maan
marco bakker
straatfestival
uitmarkt
de sapeurloot
sim bolus
parabel
,h;
johan clement
rian de waal
PZC/ vrijdagkrant
wens
alhambra
grand theater
electro
schuttershof
de koning
luxor
ledel
the bedroom window
roxy
cinemactueel
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1988
Leen de Broekert geeft vandaag, vrijdag, een concert op de forte
piano in de Lutherse Kerk in Middelburg. Aanvang 20.15 uur.
Het programma: Van J. Haydn Adagio in F. Hob. XVII 9, Sonata in
F. Hob. XVI 23 (moderato, adagio, presto) en Andante con variazioni
Hob. XVII 6: van W.A. Mozart Sonate in C. KV 309 (allegro con spiri-
to. andante un poco adagio en Rondeau, allegretto grazioso) en Ron
do in a, KV 511 en van L. van Beethoven Grande Sonate Pathétique.
opus 13 (grave - allegro di molto e con brio. adagio cantabile en Ron
do. allegro)
In het Minitheater in Middelburg wordt vanavond, vrijdag, en mor
gen. zaterdag, het toneelstuk Blaffen tegen de maan van Dimitri
Frenkel Frank opgevoerd. Aanvang 20.30 uur.
De spelers zijn: Gerard Bayens,*Kees Bayens. Kathe Postema. Ineke
"Verduyn. Jo Julianus. Henk Don en Freek Verdoes. Hoofdpersoon in
het toneelstuk is de Oude Alkazaar, een violist in een orkest, die
meer dan normale bewondering heeft voor zijn dirigent. De zoon
Wolf verafschuwt de bewondering van zijn vader. De komst van een
'vroegere vriendin van de Oude Alkazaar brengt verandering in de
situatie en wordt door Wolf aangegrepen om zijn gelijk aan te tonen.
De bariton Marco Bakker verleent vanavond (vrijdag) zijn mede
werking aan een operette-concert door het Zeeuws Orkest, waar
mee het Zuidlandtheater in Terneuzen het culturele seizoen opent.
Het concert begint om 20.00 uur en wordt morgen (zaterdag) her
haald, om en 20.00 uur.
Het concert, dat als opmaat gezien kan worden naar de viering van
het 100-jarig bestaan van het Zeeuws Orkest, omvat werken van on
der anderen Franz Lehar. Johan Strauss, Karl Millöcker en Robert
Stolz. Marco Bakker brengt in totaal tien liederen ten gehore. Het
Zeeuws Orkest opent en sluit het concert instrumentaal met respec
tievelijk de ouverture Oberon van C. M. von Weber en delen uit Car
men van Bizet.
ZONDAG
Ovezande staat zondag in het teken van het Straatfestival. Op di-
verse plaatsen in het dorp zullen straattheatergroepen en straat
muziekgroepen optredens verzorgen. Het festival begint om 11.00
uur met een braderie en duurt tot 22.00 uur. Het eerste optreden is
om 12.00 uur.
Het programma: Het clownsduo Zapzarapp uit Delft brengt enkele
malen het stuk De Koffer. Het Gentse komische duo Twee Wezen
stort zich met al zijn gewicht (in totaal zo'n 235 kg), op straatanima-
tie. De Twee Wezen (Jan de Bruyne en Guido Claus) brengen vanaf
.13.15 uur Baden Power (twee wezen bij de welpen) en vanaf 15.00 uur
Prinses Charlotte II (twee wezen bij de matrozen). De Sansevieria's
bezochten in 1987 als inwoners van Tweehuizen Ovezande, met hun
levende VW-folder over het kleinste dorp van ons land. Dit jaar wil
len de families Kleinjansen en De Klein-Jansen een nieuw record
vestigen: 'Snelwandelen voor families'. Zij doen dit jaar opnieuw
Ovezande aan en zullen de tijd nemen om over hun ervaringen te
vertellen. De Sansevieria's is een van de meest succesvolle straat-
theatergroepen van ons land. Cash Herrie, een groepje straatmuzi
kanten uit Amersfoort, verzorgt een aantal korte optredens, evenals
het trio Lits Jumeaux. De Bouncing Bubblegums Jo Gulliver en Zoe
Egerton) treden vanaf 14.00 en 15.45 uur op in de tent. De Bouncing
Bubblegums hebben twee shows: Yeah Yeah Yeah is een parodie op
de muziekcultuur van de jaren '60 en Good Golly Miss Molly gaat
over de jaren '50. Aan het eind van de middag en aan het begin van de
avond treedt de straattheatergroep The Crazy Idiots op. De Britse
acteurs die in Hamburg wonen brengen twee verschillende acts: The
Pinguines are coming en Phillip Percy abroad. Verder speelt het
poppentheater Kris-Kras uit het Brabantse Beek en Donk drie keer
het verhaal van Jan Klaassen.
Veel informatie over het nieuwe theater- en muziekseizoen, een
doorlopend programma in de theaterzaal, presentaties van ver
schillende culturele instellingen uit Terneuzen en de mogelijkheid
om abonnementen te bestellen. Dat zijn de belangrijkste ingrediën
ten van de 'Uitmarkt', die het Zuidlandtheater in Terneuzen dit
jaar voor de tweede keer heeft georganiseerd. Het evenement be
gint zondag om 11.00 uur in het Zuidlandtheater.
Het programma: Toneelgroep Terneuzen met Rondo (12.00 uur), Te-
jater Marrein met Kwelling van Heijermans (12.30 uuri, Jazz- en tap-
dansgroep Opus One uit Amsterdam (13.00 uur), muziekfilm Jazz
Ball (13.30 uur), Tejater Marrein met Kwelling (14.30 uur), Toneel
groep Terneuzen (15.00 uur), De Meisjes - a capella, pop en cabaret -
(15.30 uuri. Trekking Zuidlandtheater-wedstrijd (16.00 uur), Jéröme
Reehuis (16.15 uur) en Opus One (16.45 uur)
WOENSDAG
Het Zuidelijk Toneel, een nieuw gezelschap dat in de plaats is geko
men van Toneelgroep Globe, brengt woensdag in het Zuidland
theater in Terneuzen het toneelstuk De Sapeurloot. Aanvang 20.00
De Sapeurloot van de Franse schrijver Gildas Bourdet lijkt in veel
opzichten op een 'gewone' klucht. Het gegeven is dat van een klassie
ke driehoeksverhouding, waarin een man zijn vrouw bedriegt met
het dienstmeisje. Maar Bourdet tilde zijn stuk - met name door een
zeer verrassend taalgebruik - ver uit boven de grenzen van het genre
en zorgde zo voor een schitterende satire. De vormgeving van de
voorstelling is niet alledaags: in het dekor zijn tribunes opgebouwd,
waarop het publiek plaatsneemt. De handeling speelt zich dus tus
sen het publiek af. De acteurs zijn: Rik Hancké, Lydeke Harschnitz,
Lisette Mertens en Herman Verbeeck. De regie is in handen van Wim
Meuwissen.
Het poppentheater Sim Bolus gaat nog tot en met woensdag 12 ok
tober door met zijn voorstelling Joris en Reuzenneus in het Am
bachtscentrum in Goes. De voorstelling begint elke woensdag om
14.30 uur.
Een jongetje wordt uitgenodigd door zijn tante om te komen logeren.
Dat vindt hij een goed plan en gaat op weg. De tocht voert door een
groot bomenbos waar hij allerlei bange dieren ontmoet. Het blijkt
dat ze als de dood zijn voor een reus. Het jongetje wordt hierdoor
enorm boos en als hij de reus uiteindelijk ontmoet bakt hij hem een
enorme poets
Het poppentheater Parabel van Sjaac Vereist uit Koudekerke geeft
woensdag een voorstelling in het Schuttershoftheater in Middel
burg. Aanvang 15.00 uur.
Het poppenspel heet Een muis van fortuin en is een bewerking van
het sprookje Gelukkige Hans van de gebroeders Grimm. De poppen
zijn allen muizen, behalve een wat onguur personage: de rat van
avontuur. De hoofdpersoon Hans Maaslander heeft zeven jaar bij
zijn baas gewerkt en wil naar zijn moeder terug. Hij wordt voor zijn
trouwe diensten vorstelijk beloond. Op weg naar huis ontmoet hij
echter een aantal andere muizen die om allerlei redenen wel bereid
zijn met hem te ruilen. Hans is na elke ruil zeer in zijn sas. Hij vindt
zichzelf echt een muis van fortuin....
'et publiek verlangt
yyM.M. meer, dan dat je alleen
noten staat te zingen. Al zijn er
uitzonderingen. Het figuur
van zo'n 150 kilo van een Pava-
rotti wordt geaccepteerd,
want hij is een fenomenaal
zanger. Als je die man tien mi
nuten beluistert, denk je er
niet meer aan hoe hij eruit ziet
en hoor je alleen nog maar die
prachtige stem. In die omstan
digheid verkeer ik niet, ik heb
een goeie stem en daar ben ik
blij mee. Sommige mensen
vinden hem heel mooi, maar
ik ben één van de vele bari
tons".
„Ik heb dus andere facetten in
het vak nodig om mij te profile
ren op het toneel. Een mijlpaal
was voor mij de hoofdrol in De
man van La Mancha, die ik de
afgelopen twee jaar in totaal
vier en een halve maand heb
gespeeld bij de Opera voor
Vlaanderen. Daar heb ik ont
zettend veel van geleerd. Dat
was zwaarder dan welke opera
die ik ooit gezongen heb. En ik
heb daarin toch al 46 rollen ge
daan".
Marco Bakker, terugblikkend:
„Het is prachtige muziek en je
moet wel degelijk heel goed
kunnen zingen. Maar je moet
ook goed teksten kunnen spre
ken, je goed kunnen bewegen.
Er zijn allerlei vechtscènes,
dansen en dergelijke. Dat vind
ik fijn, dat zijn facetten van het
vak die ik meepik. Daarmee
probeer ik mij te verrijken in
mijn kunst. Ik heb de afgelo
pen jaren heel veel bijgeleerd
van goede regisseurs en ook
van mijn wederhelft Willeke
(van Ammelrooy) in de vorm
van het acteren en de waarde
van het woord".
„Wat het grote publiek niet
weet, is dat ik in het buiten-
Marco Bakker
land overal opera's en oratoria
zing. Ik heb dit jaar weer zo'n
achttien keer de Christus-par
tij in de Matthauspassion ge
zongen, van Amsterdam tot
Berlijn. Maar wat over komt bij
het grote publiek is wat ik op
de televisie doe en dat is meest
al operette of musical en zo nu
en dan een opera-arie. Ik zing
echter ook liederen-recitals.
Daar lees je niet zoveel over in
de pers en dat breng je niet
voor de tv, omdat dat visueel
niet aantrekkelijk is".
„Ik heb natuurlijk een bepaal
de naam opgebouwd door die
tv-shows, maar ik beschouw
mijzelf als een klassiek zanger
die ook dat genre beoefent.
Overigens wordt operette
door de grootste zangers ter
wereld gedaan en niet altijd
goed. Operette is een heel
moeilijk vak en om dat goed en
verantwoord te doen, heb je
een degelijke ondergrond no
dig. Dat wordt vaak onder
schat, ook door orkesten. Ope
rette is een kunstvorm die wat
lichtvoetiger is dan opera,
maar vaak veel gecompliceer
der doordat er beweging in zit,
er veel meer geacteerd moet
worden. Ik heb bijvoorbeeld
Graaf Danilo, de mannelijke
hoofdrol in Die lustige Witwe,
overal in Europa gedaan, daar
schijn ik zo'n beetje een specia
list in te zijn. Dat houdt in dat
je zo'n rol niet alleen vocaal
aan moet kunnen, maar ook
moet kunnen spelen, bewegen,
dansen".
Marco Bakker houdt van af
wisseling in zijn werk. „Er ko
men weieens aanbiedingen
van opera-gezelschappen uit
het buitenland. Dat is dan
meestal voor zo'n zes weken.
Dan zeg je, oké, dat is een be
paalde periode en daarna ga ik
weer vrolijk verder met mijn
concerten. Ik kan 't mij niet
permittren mij voor een jaar
vast te leggen, zelfs een rol op
Broadway zou ik afslaan. Ik
verlies dan zoveel contacten
met koren en orkesten. En de
dingen die ik graag wil doen,
zou ik allemaal terzijde moe
ten leggen. Het is verdomd
moeilijk om, als je een jaar weg
bent geweest, die draad weer
op te pakken".
„Ik probeer in mijn vak veelzij
dig te zijn, zonder concessies te
doen. Wat ik doe, heb ik altijd
met veel plezier en zeker met
integriteit gedaan. Ik heb al
tijd kwaliteit geleverd, naar
kunnen en vermogen, en dat
wil ik blijven doen. Maar ik ben
een Waterman en die is nogal
wispelturig. Daar heb ik mij
weieens mee in de vingers ge
sneden. Ik heb soms een zij
sprong gemaakt met een Ne
derlandstalige plaat of liedjes
uit de wereld van de soft-pop,
maar ik heb gemerkt dat dat
toch niet zozeer mijn affiniteit
heeft. Ik ben gewoon sterker in
de klassieke muziek en daar
toe reken ik ook de operette".
Over zijsprongen gesproken,
ruim een jaar geleden was er
sprake van dat Marco Bakker
zijn eerste filmrol zou spelen in
Blooper, waarin een operaster
verandert in een vampier. „Die
film gaan we absoluut maken",
verzekert de zanger. „Mijn
vrouw heeft vier maanden sa
men met Wim Verstappen aan
het script gesleuteld en het is
bijzonder goed geworden. Het
wachten is alleen nog op subsi
die uit België, waar de opna
men zijn. Ik heb deze rol geac
cepteerd omdat het script is
geschreven door een vriend
van mij. Maar dan nog, als het
verhaal mij niet had aange
staan, had ik mij niet laten ver
murwen. Ik zal er veel in zin
gen, zoals de hele eerste acte
uit de opera Paljas van Leon
cavallo en iets uit Faust van
Gounod. Voor de rest erg veel
acteerwerk en actie".
De film gaat 4,5 miljoen kos
ten. „Het was eerst de bedoe
ling een komische thriller te
maken, maar het is nu meer
thriller geworden dan ko
misch", vertelt Marco Bakker,
die 50 jaar geleden in Bever
wijk werd geboren, en tot nu
toe tevreden op zijn carrière
kan terugkijken. „De wens
van iedereen die zang of mu
ziek gaat studeren, is om ooit
als solist te mogen optreden.
Dat is gelukt. Er zijn twee rol
len die mij na aan het hart lig
gen en die ik graag eens zou
willen doen: Don Giovanni
van Mozart en de titelrol in
Eugen Onegin van Tsjaikovs-
ki".
„Soms, als je bij slecht weer
met je auto in de file zit en je
moet naar Terneuzen of Maas
tricht, denk je weieens, waar
ben ik mee bezig. Ik zou van
avond graag met vrienden om
het haardvuur zitten en een
glas wijn drinken. Maar dan zie
je die volle zaal en dan ben je
weer geïnspireerd. Of ik nou in
Terneuzen sta of in Wenen, dat
maakt niet uit, ik geef altijd
honderd procent".
„Ik vind het heerlijk als ik in
het buitenland ben en niet her
kend word. Dat klinkt arro
gant, maar hoe ouder je wordt,
des te minder belangrijk je dat
gaat vinden. We waren op de
huwelijksreceptie van Joop
van den Ende. De hele arties
tenwereld was daar vertegen
woordigd. Samen met mijn
goede vriend Laurens van
Rooijen, met wie ik overigens
een theatertournee ga maken,
hebben wij ons afgezonderd,
want we houden niet zo van
parties. We weten dat dat soort
dingen belangrijk zijn om even
je gezicht te laten zien, maar
we zijn lekker met ons vieren,
de dames erbij, gaan eten. En
we hebben erover gefiloso
feerd, dat je soms aanbiedin
gen krijgt die zo gigantisch zijn
en die je, als je er eventjes je
best voor doet, binnen zou
kunnen slepen, maar waar je je
dan zodanig voor vastlegt, dat
je je privéleven ervoor moet op
offeren. Dat hebben wij er alle
vier niet meer voor over. In die
zin denk ik datje kunt zeggen
dat ik een gelukkig mens ben,
omdat ik dat inzie en dat is niet
altijd zo geweest".
FRANS P. J. DOELEMAN
(Marco Bakker treedt vanavond -
vrijdag en zaterdagavond op met
het 100-jarig Zeeuws Orkest in een
operette-concert in het Zuidland
theater in Terneuzen)
Twee Wezen (Straatfestival)
DONDERDAG
Het jazz-trio Johan Clement geeft donderdag een concert in café
Dangeroe aan de Vlasmarkt in Middelburg.
Aanvang 21.00 uur. Het trio neemt deze keer als soliste mee zangeres
Jakie Renard.
Rian de Waal geeft donderdag een pianoconcert in dorpshuis De
Meiboom in Krabbendijke. Aanvang 20.00 uur.
Het programma: Prélude en Fuga in a van J.S. Bach/F. Liszt, Sonate
no. 26 Les Adieux in Es gr. op. 81a (adagio-allegro, andante espressi-
vo, vivacissemamente) van L. van Beethoven, Barcarolle in Fis gr.
op. 60 van F. Chopin, Ballade no. 1 in g kl. op. 23 (largo, moderato)
van F. Chopin, uit Harmonies poètiques et religieuses III Bénédic-
tion de Dieu dans la solitude van F. Liszt en Aufforderung zum Tanz
van C.M. von Weber L. Godowsly. De Nederlandse pianist Rian de
Waal werd in 1958 in Zuidafrika geboren. Hij studeerde aan het Swee-
linck Conservatorium in Amsterdam bij Edith Lateiner-Grosz. Hij
slaagde daar in 1982 cum laude voor het solo-diploma. In 1979 was
Rian de Waal prijswinnaar van het internationale pianconcours
Vianna da Motta in Lissabon en in 1983 behaalde hij als eerste Neder
landse pianist de finale van het Koningin Elizabeth Concours in
Brussel. De Waal heeft behalve in Nederland veel recitals gegeven in
Groot-Brittannië. Westduitsland. Frankrijk. België en de Verenigde
Staten. Ook zijn veel plaatopnamen van hem gemaakt.
De W'estduitse organist Gerhard Blank geeft vrijdag 16 september
een concert in de basiliek in Hulst. Aanvang 20.00 uur.
Kees van Eersel geeft zaterdag 17 en donderdag 22 september een
carillonconcert in Veere. De concerten beginnen respectievelijk om
19.00 en 15.00 uur.
The Peabody Brothers treden vrijdag 16 september op in het Zuid
landtheater in Terneuzen. Aanvang 20.00 uur.
De Stichting Nieuwe Muziek heeft voor vrijdag 16 september een
concert georganiseerd in de Oostkerk in Middelbuirg. Aanvang 20.30
uur.
begint de vermoedelijke moor
denaar te volgen, maar weet
niet dat zijn tegenstander hem
door heeft. De jager wordt ge
jaagde. Ook als kijker krijgt je
steeds sterker het gevoel dat
het verkeerd gaat, maar net
als Terry weet je nog niet pre
cies hoe. Dat het echt goed.fout
zit, ontdek je met een lichte hui
vering tijdens de dramatische
rechtszitting waarop Terry als
bedrieger wordt ontmaskerd.
Sylvia laat hem vallen als een
baksteen en hij is nu zelf de be
langrijkste verdachte.
In het boek ligt de nadruk op
de relatie tussen Terry en Syl
via, die niet bestand blijkt te
gen de druk van de steeds ver
der woekerende leugens. Cur
tis Hanson besloot echter dat
het zwaartepunt moest komen
te liggen op de speurtocht van
Terry, en op de acties die hij
onderneemt om de moorde
naar in de val te lokken. Niet
VLISSINGEN (01184-12260)
'The unbearable lightness of
being'. Dagelijks om 20.00 uur.
'Avontuur met een staartje'.
Zondag 14.00 uur.
'Summerschool'. Vrijdag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag óók om 14.00 uur,
maandag, dinsdag en woens
dag 20.00 uur.
GOES (01100-15165)
'Rambo III'. Vrijdag, zaterdag
en zondag 21.30 uur, maandag,
dinsdag en woensdag 20.00
uur.
'Sign of the times' (Prince).
Vrijdag 19.00 uur. zaterdag
19.00 en 23.30 uur, zondag 19.00
uur.
'De speurneuzen'. Zondag
14.00 uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'Sign of the times' (Prince).
Vrijdag 19.00 uur, zaterdag en
zondag 14.00 en 19.00 uur.
'The bedroom window'. Vrij
dag, zaterdag en zondag 21.00
uur, woensdag 20.30 uur.
'Dr Zjivago'. Maandag en dins
dag 20.30 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Sierra Leone'. Vrijdag en za
terdag 20.00 uur, zondag,
maandag en dinsdag 20.30 uur.
'Bird now'. Vrijdag 22.00 uur,
woensdag 20.30 uur.
'De kleine bende'. Zaterdag
14.00 uur.
'Monty Python's Life of Brian'.
Zaterdag 22.00 uur.
'Wanda'. Dinsdag 20.30 uur.
óók om 19.00 en 21.30 uur,i
dag óók om 16.30,19.00 en 2
uur.
'Junglebook'. Zaterdag en:
dag 14.00 uur.
'Salsa'. Dagelijks 20.00 i
vrijdag óók om 19.00 en 2
uur, zaterdag óók om 1(
19.00 en 21.30 uur, zondag
om 14.00, 16.30, 19.00 en 2
uur.
'Rambo III'. Dagelijks 2
uur, vrijdag óók om 19.00
21.30 uur, zaterdag óók
14.00, 19.00 en 21.30 uur,
dag óók om 14.00, 16.30, 1|
en 21.30 uur.
HULST (01140-12030)
'Salsa'. Vrijdag en zateri
19.00 en 21.30 uur, zondag
13.45 en 16.15 uur, maand
dinsdag en woensdag 2(
uur.
'Crocodile Dundee II'. Vriji
en zaterdag 19.00 en 21.30
zondag 13.45, 16.15 en 1!
uur, maandag, dinsdag
woensdag 20.00 uur.
'Rambo III'. Vrijdag en zal
dag 19.00 en 21.30 uur, zoni
óók om 13.45 en 16.15 ti
maandag, dinsdag en woe
dag 20.00 uur.
'Can't buy me love'. Vrijdag
zaterdag 19.00 en 21.30 cE
zondag óók om 13.45 en lil
uur, maandag en woensol
20.00 uur.
'Manon des sources'. Zoncl
21.30 uur, dinsdag 20.00 uuri
TERNEUZEN (01150-20505
'Honneponnetje'. Vrijdag
zaterdag 19.00 en 21.30 ui
zondag 13.45, 16.15 en 2(1
uur.
'Summerschool'. Vrijdag (e
zaterdag 19.00 en 21.30 u|
zondag 13.45, 16.15 en 2C(
uur, maandag 20.00 uur.
'Manon des sources'. Maancl
20.00 uur.
OOSTBURG (01170-2735)
'Gooi mamma uit de trein'.i
terdag en zondag 20.00 uur.
(Electro, Middel
De jonge architect Terry Lam
bert Steve Guttenbergheeft
een onverwacht hartstochte
lijk avondje met Sylvia, de
vrouw van zijn baas. Wanneer
zijn minnares toevallig uit het
slaapkamerraam kijkt is ze ge
tuige van een aanranding.
Vlak daarna wordt er ook nog
een meisje vermoord. Sylvia
zou een uitstekende getuige
zijn, maar ze durft niet naar de
politie, uit angst dat het over
spel aan het licht komt. Haar
man is niet iemand om mee te
spotten. In een opwelling van
romantische overmoed meldt
Terry zich in haar plaats. Te
laat komt hij er achter dat hij
met dat onschuldige leugentje
zijn hoofd in een strop heeft ge
stoken...
Regisseur en scenarioschrij
ver Curtis Hanson baseerde
deze Hitchcock-achtige thril
ler op het boek 'The Witnesses'
van de Engelse schrijfster An
ne Holden. Het gaat allemaal
voortreffelijk van start. De
film, die grotendeels in Balti
more werd opgemomen, ziet er
stijlvol uit. Hanson maakt
goed gebruik van de sfeer die
de verschillende locaties ade
men, en geeft de film zelfs een
on-Amerikaans tintje. Is dat
misschien ook de reden dat hij
de Franse actrice Isabelle
Huppert koos als Terry's te
genspeelster? Steve Gutten
berg is een uitstekende keuze
voor de hoofdrol. Hij is voor
spoedig herstellende van het
'Police Academy'-image, maar
heeft nog wel precies dat vleug
je jongensachtigheid en arge
loosheid dat er voor zorgt dat
je je als kijker gemakkelijk met
hem identificeert.
Het plot wordt perfect opge
bouwd uit een keten van on
schuldige toevalligheden die
op een duivelse manier in el
kaar blijken te grijpen. Terry
voelt al nattigheid wanneer hij
de dader, die hij immers zo
goed gezien had, moet identifi
ceren. Hij vermoedt wel wie het
is, maar durft hem niet aan te
wijzen. Hij wil zekerheid. Hij
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Crocodile Dundee II'. Dage
lijks 20.15 uur, vrijdag óók om
19.00 en 21.30 uur, zaterdag óók
om 14.00, 19.00 en 21.30 uur,
zondag óók om 14.00, 16.30,
19.00 en 21.30 uur.
'Blue Jean Cop'. Dagelijks
20.00 uur, vrijdag óók om 19.00
en 21.30 uur, zaterdag óók om
14.00, 19.00 en 21.30 uur, zon
dag óók om 14.00, 16.30, 19.00
en 21.30 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Deadly pursuit'. Dagelijks
20.00 uur, vrijdag en zaterdag
zo'n goede keus, want vanaf
het moment dat de moorde
naar ook Sylvia om het leven
brengt (Terry is nu zo goed als
veroordeeldzakt de film in el
kaar. Van de hele vernuftige
opbouw blijft weinig anders
over dan een tamelijk ordinai
re achtervolging van de moor
denaar. Sylvia heeft daarbij
plaatsgemaakt voor Denise
(Elizabeth McGovern), het
meisje dat in het begin slacht
offer was van de aanranding
Haar hulpvaardige optreden
is heel wat minder interessant
dan het verraad van Terry's
vorige minnares. Een scène
waarin Terry en Denise het
bed met elkaar delen is psy
chologisch gezien zelfs uiterst
knullig, en ook het gemakkelij
ke happy end valt danig uit de
toon bij de rest van de film.
LEO BANKERSEN
Electro (Middelburg)
Scène uit 'The Bedroom Window' met Steve Guttenberg en Elisabeth McGovern.
burg).