Ultra lichte vliegtuigen horen niet in Deltagebied Weerzien met Saigon PZC/ opinie en achtergrond Hangar Mekongdelta Hoofdstuk apart 'Gebulder' I VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1988 Van onze verslaggever Rinus Antonisse) De gang van zaken met de oprich ting van vliegvelden voor ultra lichte vliegtuigen (ulv's) is een schoolvoorbeeld van de macht die overheidsdiensten vandaag-de-dag over de samenleving uitoefenen. Het vliegen met ulv's is in Nederland overgewaaid vanuit het buitenland. Kleine vliegtuigen, die met lage snel heden (45-90 kilometer per uur) en op geringe hoogte (tussen 150-300 meter) door het luchtruim koersen. Bij het overvliegen met volgas mag de ge luidsbelasting niet hoger dan 60 deci bel zijn. Er wordt vooral in circuit- vlucht gevlogen: rondes via een vast parcours over een beperkte opper vlakte. De ulv's zijn ook in staat over- landvluchten te maken: van het ene naar het andere vliegveld. De Rijksluchtvaartdienst - een in vloedrijke instantie op luchtvaartge bied, vallend onder het ministerie van verkeer en waterstaat - ziet wel brood in deze 'sport'. Immers: het werk neemt erdoor toe en daarmee ook de zeggenschap. De dienst heeft voorge steld om per provincie maximaal twee vliegvelden voor ulv's in te richten. Tot nu toe gaan de ulv's voornamelijk in de weekeinden en vakanties de lucht in. Net als bij golfen is echter een sterke toename te verwachten. In sommige landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk, is het vüegen met ulv's verboden. Reden: de té grote versto ring voor mens en dier. Hoewel er in Nederland veel verzet is gerezen tegen komst van de ulv's. is er vooral door de macht van de rijksluchtvaartdienst géén verbod afgekondigd. Wel is spra ke van een voorlopige toestemming, maar er moet een wonder gebeuren wil een definitieve regeling uitblijven. En dat uitgerekend in een overvol land als Nederland! In Zeeland heeft de vüegclub Brou wershaven voorshands voor één jaar toestemming gekregen om een terrein aan de Zuidernieuwlandweg in te rich ten voor ulv's. Op voorstel van de rijks luchtvaartdienst verleende minister drs N. Smit-Kroes een vergunning. Dwrars tegen alle negatieve adviezen in (zelfs het Zeeuwse dagelijks provincie bestuur is deze keer tegen). Een rijks luchtvaartdienst trekt zich daar niks van aan. Het gemeentebestuur van Brouwers haven juichte de komst van het vlieg veld en de ulv's van harte toe: hoera, een nieuwe activiteit; wie weet welke voordelen dat nog oplevert. Het dage lijks gemeentebestuur ging kijken in de Flevopolder (een gebied, op geen stukken na vergelijkbaar met Schou wen), zag ze vliegen en kwam enthou siast terug. Van lawaaihinder wilde het college niks weten, laat staan van verstoring van vogels. Een beroep op de Raad van State van omwonenden en Zeeuwse Milieu Federatie werd ver worpen. Het dagelijks gemeentebestuur van Brouwershaven wil, nu de vergun ning eenmaal verleend is en de ulv's door de lucht kruisen, planologisch orde op zaken stellen. Via een verkor te procedure (artikel 17 van de wet op de ruimtelijke ordening) moet het be stemmingsplan buitengebied worden aangepast ten behoeve van de ulv's en ook mogen er een 'tijdelijke' hangar en een 'tijdelijk' clubgebouw aan de Zuidernieuwlandweg komen. Terecht hebben gedeputeerde staten (en ook de natuur- en vogelwacht en enkele particulieren) bezwaar aange tekend. De behandeling door het Brouwse college is opgeschort tot na de vakantie. Het zal een hele hijs wor den om met argumenten de bezwaren te weerleggen. Eén van de belangrijk ste problemen is de overlast voor de vogels. Voorstanders van ulv's vin den dat die overlast meevalt en over dreven wordt. Onderzoek bewijst het tegendeel. Dergelijk onderzoek is verricht dooi de rijksuniversiteit Utrecht. Daaruit blijkt dat bij vogels die geen ervaring hebben met vliegtuigen (behalve de dieren die in de buurt van grotere vliegvelden verblijven, de meeste vo gels) wel degelijk verstoring optreedt. Tijdens het broedseizoen leidt dit tot het verlaten van nesten (afkoeling en eierenroof), eieren vertrappen, het al leen laten van jongen, extra energie verbruik en stress. Buiten het broed seizoen betekent verstoring extra energie (onder meer opvliegen), ver korting van de periode van voedsel- zoeken. Een groot deel van de vogels verblijft maar korte tijd in Nederland. De tijd om te wennen aan vliegtuigen ont breekt. Voornamelijk langs de kusten - in Waddengebied en Delta - trekken honderdduizenden steltlopers en een den door, op weg naar zuidelijk gele gen overwinteringsgebieden of naar veraf gelegen noordelijke en noord oostelijke broedgebieden. Gebleken is dat in het Waddengebied en de Delta vele steltlopers ernstig verstoord wor den door laagvliegende vliegtuigen. De situering van een ulv-vliegveld bij Brouwershaven is zonder meer on juist. Trouwens, in het héle Deltage bied is voor het vliegen met ulv's geen plaats. Dat spoort niet met de aanwe zigheid van vogels (en recreanten). Niet voor niets is in het nieuwe streekplan Zeeland 'nee' gezegd tegen ulv-terreinen. Het terrein bij Brou wershaven ligt vlakbij de Grevelin- gen: een gebied waarvan de vogelbe tekenis buiten kijf is. De eenzijdige beoordeling van de Rijksluchtvaart dienst verdient te worden afgestraft. Als zonodig de invloed van ulv's op mens en dier moet worden bestu deerd, doe dat dan niet in het vogelrij- ke Deltagebied. Door René Diekstra) Het was zomer, en het weer was zonnig; een goeie dag voor huiseigenaren in Seattle om hun ga zon te maaien en voor de psycholo gen Mathews en Canon om hun on derzoek uit te voeren. Mensen die over straat liepen, kwamen een me dewerker van de onderzoekers tegen die 'per ongeluk' een aantal boeken liet vallen uit een hele stapel die hij droeg. In de helft van de ontmoetin gen stond vlakbij een maaimachine zonder geluiddempkap op volle toe ren draaiend een oorverdovend la waai te maken; in de andere helft stond de machine uit. Als de gras maaier uit stond, pakte 50 procent van de voorbijgangers de gevallen boeken op en gaf ze terug; als-ie op volle toeren draaide, kwam slechts 12,5 procent van de voorbijgangers de boekensjouwer te hulp. Deze cijfers vormen een deel van het in aantal toenemende bewijsmate riaal dat lawaai ons alledaagse ge drag op ingrijpende en vaak verras sende wijze beinvloedt. Een aantal maanden geleden kwam een aantal Britse kranten met het bericht over een man die duidelijk geirriteerd was door het geluid van een boor, ge bruikt door werknemers van een gasmaatschappij, precies vóór zijn huis. De man kwam naar buiten, vroeg de mannen de boor uit te zet ten en ging weer naar binnen. De werknemers vertelden de politie la ter dat ze, op het moment dat ze de boor opnieuw hadden aangezet, een schot hoorden. Tot hun verbazing stond de man in de deuropening met een rokend geweer op hen gericht, klaar voor een volgende poging. Dit is natuurlijk een extreem voor beeld van wat de huidige weten schap over de effecten van lawaai op ons gedrag heeft blootgelegd: lawaai kan agressief gedrag uitlokken, onze houding ten opzichte van anderen extremer of negatiever maken, en onze behulpzaamheid verminderen. Zulke bevindingen zijn niet alleen maar van academisch belang. Want storend, ongewenst geluid is een on vermijdelijk onderdeel van ons da gelijkse leven. Onze huizen staan vol met luidruchtige apparaten. De stra ten puilen uit van lawaaierige au to's, trucks, motorfietsen en werken- in-uitvoeringZelfs onze buren, onze Dertien jaar geleden dwong Vietnam de Amerikanen op de knieën. Na jaren van bloedige oorlog vertrokken ze hals over kop. Datzelfde Vietnam wordt nu nog steeds getekend door de wonden van het inferno, maar ook door bureaucratie en gie rende inflatie. De partijbonzen hebben hun beloften niet waar gemaakt. Het westen vond een reden Vietnam te vergeten. On ze medewerker Herman Wig- bold reisde opnieuw door Viet nam. Vandaag de laatste afle vering van zijn indrukken bij het weerzien van Saigon, tegen woordig Ho Tsji Minh-stad. Noord en zuid in Vietnam: verschil bestaat nog steeds <Van onze medewerker Herman Wigbold) Vietnam is weliswaar sinds 1975 herenigd maar Noord- en Zuid- Vietnam bestaan in feite nog steeds. Het verschil is soms met het blote oog te zien. Wie van Hanoi naar Hué en Danang rijdt doet dat over hobbe lige en slechte wegen. Maar men is nog niet de zeventiende parallel (de vroegere grens) gepasseeerd of er is een asfaltweg. Zuid-Vietnam is ook iets welvaren der, beter gezegd: iets minder armoe dig. Het is vooral een verschil in sfeer. Het zuiden is minder orthodox: er zijn nog zelfstandige boeren, en er zijn aanzienlijk meer winkeliers, han delaren en zelfs particuliere bedrij ven. Dat alles ligt ongetwijfeld aan de ge scheiden ontwikkeling tussen 1956 en 1975, maar is misschien ook een gevolg van het verschil in klimaat. Het zuiden heeft een aangenaam kli maat als Thailand en Indonesië en kent alleen een droge en natte tijd. Het noorden daarenteen is dikwijls somber en benauwd, wordt geteis terd door hete winden uit Laos en cy clonen uit de Chinese Zee en kent ook vier seizoenen. Vandaar het grapje in het zuiden: het noorden kent vijf pla gen: lente, zomer, herfst en winter en het communisme. Ook Saigon is bruisender en opener dan Hanoi. Als ik het hotel verlaat en het aanbod van een fietstaxi-berijder afsla, roept hij: 'Waar komt u van daan?'. „Holland", antwoord ik. „Niks Holland", roept hij terug, „Rusland. Russen lopen altijd". Ik hoor zijn colega in Hanoi die opmer king nog niet maken. De lossere sfeer weerspiegelt zich ook in het gemak waarmee ze met de naam Ho Tsji Minh Stad omgaan. In Hanoi heb je het gevoel datje onmid dellijk wordt opgepakt als je de naam Saigon durft te gebruiken. Maar in Ho Tsji Minh Stad zelf is er gewoon Saigon-bier te koop en heet het offi ciële reisbureau nog steeds Saigon Travel Agency. De straat tussen het vroegere Majes tic en Caravelle, vroeger een aaneen schakeling van nachtclubs, massage salons en hoerententen, bestaat nu uit keurige winkeltjes maar de prosti tutie is er in tegenstelling tot Hanoi nog niet uitgeroeid, 's Avonds op weg naar het hotel word ik verschillende malen aangesproken door jonge meisjes, meestal op een scooter. Ook andere ondeugden zijn nog niet uitgestorven. Terwijl de zwarthande laren in Hanoi waar voor hun geld le veren, probeert iedere zwarthande laar in Saigon je via de bekende wis seltruc af te zetten. Ervaren als ik ben. loop ik onmiddellijk weg zodra men geld op tafel begint uit te tellen, hoewel... toen ik later tien dollar wis selde voor 30.000 dong en de biljetten in mijn hand vasthield, zag hij toch kans me van de dertig biljetten er ne gen te ontfutselen, een handigheid waarvoor ik oprechte bewondering kon opbrengen. De verschillen tussen het noorden en zuiden moeten overigens niet over dreven worden. Er zijn in Saigon aan zienlijk meer motoren en scooters dan in Hanoi maar het aantal auto's is er even gering. En ik weet niet of de controle op de bevolking er wel zo veel minder is, met uitzondering wel licht van de Chinezenwijk Cholong, die de regering naar mijn indruk even moeilijk in haar greep krijgt als toen- dertijd de Amerikanen. De voedselvoorziening in Saigon is beter dan in Hanoi, gelegen als het is vlakbij de Mekongdelta, die bij een goed beheer kan uitgroeien tot de rijst- en fruitschuur van heel Indo- China. Vier landen, Thailand, Cam bodja, Laos en Vietnam, werken on der VN-auspiciën aan een gezamen lijk verbeteringsproject, het enige waaraan ook de Nederlandse rege ring nog steun verleent. Op weg naar Vinh Long, in het mid den van de delta, valt nog eens op hoe volstrekt verouderd het wagenpark in Vietnam is. Grotendeels oude tot zeer oude Chinese en Russische vrachtwagens en bussen waarvan sommige het koelwater uitspuwen als een buitenboordmotor en dus ie dere twintig of dertig kilometer moe ten stoppen om koelwater in te ne men. Voor het veer over de rivier Co Chien een stel oude en verroeste boten staat een lange rij van tachtig tot honderd bussen en vrachtwagens ge duldig op zijn beurt te wachten. De personenauto's rijden hen voorbij. In bussen en vrachtwagens zitten im mers gewone mensen, in personenau to's de binnen- en buitenlandse elite. Dat telt, zeker in Vietnam. Vinh Long zelf heeft van de oorlog weinig te lijden gehad doordat de stad steeds in Zuidvietnamese han den is geweest en de communisten die een belangrijk deel van het plat teland beheersten, zich beperkten tot het indoctrineren van de bevol king teneinde geen gevechten met de Amerikanen en het Zuidvietnames leger uit te lokken. Het gebied maakt een beduidend welvarender indruk dan de rest van Vietnam. De hutten en huisjes zien er beter verzorgd uit en er is uiteraard volop voedsel. Dit gebied, doorsne den door rivieren, riviertjes en dui zenden kreken, leent zich ook veel minder voor communistische experi menten dan aaneengesloten stukken land. Aan de andere kant van Ho Tsji Minh Stad, 120 km ten oosten, ligt Ving Tau, het Zandvoort van Zuid-Viet- nam. Het voornaamste strand lijkt op een Spaans strand in het hoogsei zoen: stoelen drie tot vier rijen dik, met daarin ook vele Russen. Aan de westelijke kant van Ving Tau be vindt zich het voornaamste olieboor- centrum in Vietnam dat geëxploi teerd wordt door de Russen. Russen in Vietnam, een hoofdstuk apart. Ik heb zowel met Russen als Vietnamezen over hun aanwezig heid gesproken. Ze uitten zich ui terst vriendelijk over elkaar, maar ik heb me niet aan de indruk kunnen onttrekken dat tussen alle vriende lijke woorden door de wederzijds liefde is gaan bekoelen. De Vietnamezen hebben geen enkele reden tegenover de Russen ondank baar te zijn. De steun van de Sovjetu nie speelde een belangrijke rol in het verslaan van de Amerikanen. En ook nu nog pompt de Sovjetunie ieder jaar miljoenen roebels in de Vietna mese economie. Maar de Vietnamezen beginnen zich af te vragen of de Russische omhel zing hen niet uiteindelijk de adem zal afsnijden en van hun kant vragen de Russen zich af of Vietnam niet een lo den last op hun schouders wordt en waarom zij wel Afghanistan en de Vietnamezen niet Cambodja kunnen verlaten. Vaststaat dat de Vietnamezen mis schien met uitzondering van de meest fanatieke stalinisten er een lief ding voor over zouden hebben als ze niet lager uitsluitend afhankelijk zouden zijn van Russische steun. In de oliewinning hebben ze daarmee voorzichtig een begin gemaakt. De Vietnamezen hebben zich losge maakt van de overeenkomst waarbij de Sovjetunie het exclusieve recht kreeg naar olie en gas te boren. Ook andere oliemaatschappijen zijn wel kom. In Hanoi signaleerde ik de eer ste vertegenwoordigers van Shell. De reden van de veranderde Vietna mese houding is waarschijnlijk dat ze teleurgesteld zijn over wat de Russi sche pogingen tot nu toe hebben op geleverd. De grote droom dat Viet nam een olie-exporterend land zou worden is in het geheel niet uitgeko men. De enige bekende verkoop is tot nu toe het leveren van 250.000 barrels aan Japan. Bij het vertrek uit Ho Tsji Minh Stad sprak ik twee Canadezen die in de buurt van Ving Tau hadden geassis teerd bij het gebruik van apparatuur. Ze gingen teleurgesteld, om niet te zeggen boos, weg omdat de Vietna mezen naar hun gevoel wel beleefd hadden geluisterd maar geen aan stalten maakten de veranderingen ook door te voeren. Het is dan ook de vraag of de Russen het wel zo erg vinden dat ook anderen in Vietnam actief worden. Misschien juichen ze het wel toe dat ook het Westen een deel van de white men's burden voor zijn rekening neemt. In Ho Tsji Minh Stad spreek ik nog met Nguyen Huan Oanh. Hij was tot 1965 directeur van de centrale bank en vice-premier van de Zuidvietna mese regering. Omdat hij zich sinds die tijd uit de politiek had terugge trokken, werd hij in 1975 niet gear resteerd. Hij is nu parlementslid, hoofd van het Economisch Onder- zoeksburau en onderdirecteur van een kortgeleden opgerichte bank. Oanh wint er geen communistische doekjes om. „er zijn twee zaken", do ceert hij. „Produktie om geld te ver dienen, distributie om dat geld te ver delen. Met het laatste bemoei ik me niet. Dat is de zaak van de partij. Maar de produktie dient te geschie den volgens algemene regels die zo wel voor kapitalistische als commu nistische landen gelden. Bedrijven moeten winst maken en directeuren moeten de vrijheid hebben om die winsten weer te investeren zonder hinderlijke bemoeienis van bovenaf en ze moeten ook de vrijheid hebben te beslissen hoeveel mensen ze voor het werk nodig hebben. En we moe ten toe naar een normaal banksys teem waarbij mensen in vertrouwen hun geld op een bank kunnen zetten die dit vervolgens weer uitleent voor produktieve doeleinden. Tot nu toe zijn we veel te centralistisch bezig ge weest". Dat klinkt in Vietnam als welhaast revolutionaire taal. Hij glimlacht. „U begrijpt wel dat ik het niet altijd even gemakkelijk heb gehad. Ik zou veel dingen anders wensen maar alles heeft zijn tijd nodig". Er zijn mensen die zeggen dat de Vietnamese regering Oanh gebruikt als uithangbord voor het Westen. Het is mogelijk, maar dat versterkt dan tegelijkertijd zijn interne positie. Om Oanh kan men niet meer zo gemak kelijk heen. Hij is te nuchter om wonderen te ver wachten van buitenlandse investe ringen. „Tot nu toe is er voor tien mil joen dollar geïnvesteerd, een peule schilletje dus. We zullen eerst de in frastructuur moeten verbeteren en u weet, investeerders leggen geen we gen of spoorlijnen aan". Maar het Westen zal geen hulp verle nen zolang er Vietnamese troepen in Cambodja staan. Ongeduldig: „Na tuurlijk weten we dat. We zouden al lang een oplossing hebben bereikt als er niet een lachende derde (bedoeld is China) in troebel water zat te vissen. Nog geen twee weken geleden sprak ik de zoon van Sihanouk. Ik weet pre cies hoe de vlag erbij staat". Aan het einde van het gesprek: „Na tuurlijk verzet de bureaucratie zich. Mensen die macht hebben, willen die nooit vrijwillig afstaan. Maar de wind van de verandering blaast en zal nog in kracht toenemen. Het proces is on omkeerbaar, al is er nog een lange weg te gaan". Hoe lang blijkt als ik na het gesprek mijn ticket voor Bangkok wil bestel len. Ik wil met een reischeque beta len. „Dat kan niet", roept de vrouw achter het loket verschrikt. „Daar voor moet u eerst naar de bank". Het wisselen duurt 20 minuten, hoewel er op de betreffende afdeling geen enkele andere klant is. Ik moet zes keer mijn handtekening zetten en vervolgens moet ik voor het inwisse len van 150 dollar nog eens vijf dol lar extra betalen. kinderen en partners zijn lawaai bronnen. Op vakantie gaan, rus: zoeken, helpt meestal niet veel. Vakantiehotels en campings zijn 2e| den rustig, ook 's nachts niet, en aai het strand is het al helemaal tobbei i Meestal zitten we nooit verder dai een meter of wat van krijsende ro dio's of kinderen vandaan. Gescha wordt dat eenderde van de beval king in landen als Nederland, Belgii en Denemarken woont in buurte met lawaainiveaus die hoog genoe; zijn om het communiceren met kaar te bemoeilijken en om irritatk en onvrede te veroorzaken. Tijdens vakanties neemt dit percentage nit af, maar toe! En toch, wie wil er stilte? Die vraagi, niet zo gek, omdat veel mensen ooi klagen dat het hen hier te stil is, om gebrek aan geluidsprikkelingLa waai en stilte zijn geen objectieu maar subjectieve grootheden. Watt veel of te weinig is hangt niet allee van het aantal decibellen af, mam ook van een heleboel andere fack ren zoals persoonlijkheid, de contn leerbaarheid of voorspelbaarhek van het lawaai, en zelfs van ortn houding ten opzichte van de lawaai bron. Zo bleek uit een onderzoek dat ren, die goed met elkaar kunnen op schieten, bij dezelfde of zelfs hogen geluidsterkte veel minder over oven last van elkaar klagen dan ruziënfo buren. Mensen die vlak naast eet vliegveld wonen, klagen minder ova geluidoverlast als ze op de luchtha ven of bij een luchtvaartmaatschap pij werken. In een Engels onderzoek werd met sen gevraagd welk geluid hen mee irriteerde: dat van zware trucks dat van motorfietsen. Vrijwel ieder een antwoordde: motorfietsen, ter wijl in werkelijkheid trucks vei meer geluid produceren. Het is de qj sociatie met motorfietsen 'gevaar lijk', 'vooral bereden door agressie ve jongeren') die hier de doorsla; geeft. Persoonlijkheid speelt een rol in beleving van geluid, omdat, zoals on derzoek uitwijst, er in dit opzick twee duidelijk verschillende typa mensen zijn: de geluidgevoeligen ei de geluidafhankelijken. Voor de luidgevoelige zijn geluiden al het gauw te veel. De golfer uit één van ii boeken van Wodehouse, die op ha punt staat een slag te doen, merk het 'gebulder van vlinders' in ea aangrenzend weiland op en stom zich daaraan. Voor de geluidafhankelijke is geluii lawaai, juist 'geruststellend'Bi popconcerten, luchtvaartshows a motor- of autoraces 'drinken' k paalde mensen het geluid op. Voa hen is het werkelijk een soort drup Het effect ervan op het lichaam is na melijk dat de afscheiding van adrt naline wordt gestimuleerd en medi daardoor gevoelens van depressii en verveling worden verdreven. Ove rigens is het diezelfde adrenaline dit de kans op agressief gedrag of wei] nig behulpzaam zijn doet toenemen Wat maakt dat mensen minder hulpzaam zijn in een lawaaierig', omgeving? Helemaal zeker weten m dat niet, maar er zijn vier verklarir. gen die vermoedelijk allemaal iet van de ware oorzaken onthullen. Of de eerste plaats: het is normaal on een paar woorden te wisselen met ie mand die we willen helpen, en m voelen ons dus waarschijnlijk ge remd om te helpem als we ons door lawaai niet verstaanbaar kunrn, maken. Op de tweede plaats kan het zijn dat mensen bepaalde vormen van lawaai (bijvoorbeeld een drill boor op straatzo onprettig vindei dat hun eerste neiging is zo snel mo gelijk een rustiger oord op te zoeken Verder veroorzaakt lawaai bij men sen nogal eens een slechte stemmig gooi maar eens de stereo-installa tie op het hoogste volume met de Ne gende van Beethoven op, met uw 2 jarige peuter in de kamer. Gegaran deerd dat als die kwelling lange dan 5 minuten duurt, de kleine kei mend het behang van de muur grazen, en tot geen enkele meewer kende activiteit meer bereid ii Slechte stemming vermindert de nei ging tot helpen of coöperatief zijn. Ten slotte de vierde verklaring, er die is wat ingewikkelder. In verschil lende psychologische laboratoria in de wereld is vastgesteld dat als men sen een taak moeten verrichten itl een lawaaierige omgeving, ze hun aandacht uitsluitend richten op de belangrijkste aspecten van die taak Alles wat er verder om hen heen ge beurt negeren ze straal. Deze 'ver nauwde' aandacht is een manier on de hoeveelheid prikkels die we in een lawaaierige omgeving moeten ver werken, zoveel mogelijk te beperken. Wanneer er te veel om hen heen ge beurt, kunnen mensen niet overa, meer aandacht aan besteden. Hari geluid kan 'te veel' zijn, zodat onze hersenen niet meer in staat zijn be paalde sociale prikkels op te pikken behoeften of hulpeloosheid van an deren) waarop we anders wel reage ren. Vandaar dat automobilisten met de radio keihard aan op zebra's zo onbeschoft tekeer kunnen gaan. Overigens, omdat het negatieve ej fect van lawaai op ons gedrag mede afhangt van de controle die we over onze akoestische omgeving hebben, is de huidige 'boom' in de verkoof van geluids- of muziekapparaten voor in huis, in de auto of aan het strand maar al te begrijpelijk. Door muziek te spelen waarvan we hou den, wordt ander ongewenst lawaai naar de achtergrond gedrongen o] zelfs uitgeschakeld. Voor wie daaraan behoefte mocht hebben, dat lukt zelfs bij het gebab bel (of als u echt negatief bent: 'hel geouwehoer') van eenpartner, getui ge het volgende bericht uit de Neil York Times. Een jong stel had tijdens een diner in een chic restaurant dl koptelefoons van voluit spelende walkmans op. Het grootste deel van de maaltijd keken ze niet eens naar elkaar. Ze communiceerden slechts éénmaal met elkaar hij schreef zijn metgezellin een briefte, en zij, na hel gelezen te hebben, knikte instem mend. r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 4