vakwerk voor kinderen
videotips
PZC/ vrijdagkrant
jos vogel
helma coppoolse
avondzang
bram beekman
jaap zwart
twee duiven
sim bolus
dirk j. zwart
10
alhambra
cinem'actueel
grand theater de koning
electro
bibliotheek
luxor
roxy
schuttershof
ledel
rambo III
acteervermogen
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1988
Bram Beekman
VRIJDAG
De Middelburgse organist Jos Vogel geeft vrijdag een concert in de
St. Jacobskerk in Vlissingen. Aanvang 20.00 uur.
Het programma zieter als volgt uit: Preludium in G van N. Bruhns,
twee koraalvoorspelen van J.S. Bach. Sonate III van F. Mendels
sohn. Fanfare van N.J. Lemmens, koraal Wass Gott thut das ist
wohlgetan van A. Guilmant, Prelude uit Symphonie I van L. Vierne,
psalm 14 en 27 van A.J. Keijzer en Benedictus en te Deum. van M.
Reger. Jos Volgel is organist van de hervormde gemeente in Middel
burg. Hij studeerde orgel en clavecimbel aan het Rotterdams Con
servatorium en krijgt momenteel nog orgellessen bij Bram Beek
man, organist van de St. Jacobskerk in Vlissingen.
Het vierde marktconcert van het seizoen in de Vlissingse St. Ja
cobskerk wordt vrijdag gegeven door Helma Coppoolse uit Arne-
muiden. Aanvang 12.00 uur.
Het programma: Preludium en fuga in D van J.S. Bach, orgelkoraal
Unser Vater im Himmelreich van G. Böhm, preludium en fuga in G
van M. Dupré. Helma Coppoolse studeert orgel en clavecimbel aan
het Brabants Conservatorium in Tilburg. Daar behaalde ze reeds het
diploma docerend musicus (voor orgel).
MAANDAG
Jan van den Driest leidt maandag weer de avondzang in de gerefor
meerde kerk in Haamstede. Organist Harry Hamer verleent mede
werking. Aanvang 20.00 uur
Hamer speelt Toccata in g mineur van René Becker, allegro uit con
certo V van G.F. Handel. A trumpet tune van Craig Sellar Lang, en
de finale over Gezang 300 (Eens als de bazuinen klinken) van Hamer
zelf.
DINSDAG
In de Nieuwe Kerk in Middelburg wordt dinsdag weer een concert
gehouden in het kader van de zomeravondconcerten, die door de
Stichting Orgelcentrum worden georganiseerd. Bram Beekman
verleent deze keer medewerking. Aanvang 20.00 uur
Het programma: Preludium en fuga in e moll van D. Buxtehude,
Vater unser im Himmelreich van G. Böhm, Concerto G-dur van J.S.
Bach, Partita diverse sopra O, Nostre Dieu, et Seigneur aimable van
A. v.d. Horst. Freude dich sehr, o meine Seele van A. Heilier en Fan
tasie über den Choral Wachet auf, ruft uns die Stimme van M. Reger.
Beekman studeerde aan het Brabants Conservatorium in Tilburg.
Hij vervolgde zijn studie bij Anton Heiller in Weenen. Hij is momen
teel onder meer als docent orgel en improvisatie verbonden aan het
concervatorium in Tilburg.
Jaap Zwart geeft dinsdag een concert in de Grote of St. Nicolaas-
kerk in Brouwershaven. Het concert beging om
20.00 uur.
Het programma: Fantasia in a van J.P. Sweelinck, Voluntary opus
VII. nr 9 en Voluntary opus VII nr 7 van Ch. J. Stanley, Fantasia et
Fuga in g moll BWV 542 a van J.S. Bach, Choral O, wie selig seid ihr
doch, ihr Frommen van F. Schmidt, Sonate in F dur Wq 70.3 (allegro,
largo, allegretto) van C.Ph.E. Bach, Sonate VI (Choral mit variatio-
nen. Fuge, Finale) van F. Mendelssohn-Bartoldy), Passacaglia in c
moll BWV 582 van J.S. Bach. Jaap Zwart jr. studeerde piano en orgel
aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Aan het Konink
lijk Conservatorium in Den Haag studeerde hij vervolgens muziek
theorie. Zwart is momenteel verbonden aan de Hoge School voor
Kunsten in Utrecht en aan het muziekopleidingsinstituut voor de
staatsexamens.
Gedurende de hele zomer zijn er in galerie-theater De Twee Duiven
aan de Slijkstraat in Groede op dinsdag en vrijdag kleinkunstvoor-
stellingen, gepresenteerd door Adri Oosterling.
Op dinsdag staat 'De boom in' op het programma, op vrijdag 'Uit het
land van de zwemmende leeuw'. Aanvang 21.00 uur.
WOENSDAG
In het ambachtscentrum in Goes speelt poppentheater Sim Bolus
woensdag Joris en Reuzeneus. De voorstelling begint om 14.30 uur
en is tot september iedere woensdagmiddag te zien.
Een jongetje wordt uitgenodigd door zijn tante om te komen logeren.
Dat vindt hij een goed plan en hij gaat op weg. De tocht voert door
het grote bomenbos waar hij allerlei bange dieren ontmoet. Het
blijkt dat ze als de dood zijn voor een reus. Het jongetje wordt hier
door heel boos en als hij hem uiteindelijk ontmoet, bakt hij de reus
een enorme poets...
Organist Dirk J. Zwart en fluitiste Suzan Zwart uit Rotterdam ge
ven donderdag een concert in de hervormde kerk in Dreischor. Aan
vang 20.00 uur.
Kees van Houten geeft vrijdag 12 augustus een concert in de Luther
se Kerk in Middelburg. Aanvang 20.15 uur.
Ferenc Hutyra (fluit) en Leen de Broekert (vleugel) geven vrijdag 12
augustus een concert in de hervormde kerk in Groede. Aanvang
20.00 uur.
Het kozakken koor uit Keulen geeft vrijdag 12 augustus een concert
in de Lutherse Kerk in Zierizee en zaterdag 13 augustus in de her
vormde kerk in IJzendijke. De concerten beginnen om 20.00 uur.
Henk G. van Putten geeft zaterdag 13 augustus een beiaardconcert
op de St. Jacobstoren van Vlissingen. Aanvang 15.00 uur.
Henry Groen geeft zaterdag 13 augustus een carillonconcert in Vee-
re. Kees van Eersel doet dit donderdag 18 augustus. De concerten
beginnen resp. om 19.00 en 15.00 uur.
Klaas Jan Mulder geeft zaterdag 13 augustus een orgelconcert in de
hervormde kerk in Kapelle. Aanvang 20.00 uur.
Brassband Crescendo geeft woensdag 17 augustus een benefietcon
cert ten bate van Foster Parents Plan in de Zionskerk in Oostkapel-
le. Aanvang 20.15 uur
'My little pony', De Koning, Hulst;, Roxy, Bergen op Zoom;
'Children of a lesser god', Schuttershof, Middelburg
VLISSINGEN (01184-12260)
'Rambo 3'. Dagelijks om 14.00,
19.00 en 21.30 uur. Zaterdag
óók 23.30 uur.
'Bambi'. Dagelijks 14.00 uur.
'Honneponnetje'. Dagelijks
19.00 uur, zaterdag óók 23.30
uur.
'Crocodile Dundee 2'. Dage
lijks 21.30 uur.
BERGEN OP ZOOM
(01640-54886)
'Rambo III'. Dagelijks 14.00,
15.15, 18.45, 20.00 en 21.30 uur,
vrijdag en zaterdag óók 22.45
uur, zondag óók 16.30 uur.
'Cry Freedom'. Dagelijks 2U.(JU
uur, zondag óók 16.30 uur.
'Junglebook'. Dagelijks 14.00
uur.
OOF'S: milnn.imet:» O
GOES (01100-15165).
'Police Academy 5'. Vrijdag,
zaterdag, zondag 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Bambi'. Zondag en woensdag
14.00 uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'Salsa'. Dagelijks 19.00 en 21.30
uur.
MIDDELBURG (01180-30235)
'Cry Freedom'. Vrijdag, zater
dag, maandag, dinsdag en
woensdag 20.30 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'De Reddert'jes'. Vrijdag,
maandag, dinsdag 14.00 uur,
zondag 13.45 uur.
'Rambo 3'. Vrijdag 14.30, 19.00
en 21.30 uur, zaterdag 19.00 en
21.30 uur, zondag 13.45, 16.15,
19.00, 21.30 uur, maandag en
dinsdag 14.30 en 20.00 uur,
woensdag 20.00 uur.
'Police Academy 5'. Vrijdag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 16.15, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag en
woensdag 20.00 uur.
BERGEN OP ZOOM
(01640-54886)
'Honneponnetje'. Dagelijks
19.00 en 21.30 uur, zondag óók
14.00 en 16.30 uur.
'Police Academy 5'. Dagelijks
19.00 en 21.30 uur, zondag óók
16 30.
'My little pony'. Dagelijks
14.00 uur.
HULST (01140-12030)
'My little pony'. Vrijdag 14.30
uur, zondag 13.45 uur, maan
dag en dinsdag 14.30 uur.
'Crocodile Dundee 2'. Vrijdag
14.30,19.00, 21.30 uur, zaterdag
19.00 en 21.30 uur, zondag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag en dinsdag 14.30 eg'
20.00 uur, woensdag 20.00 uur.
'Honneponnetje'. Vrijdag
14.30, 19.00 en 21.30 uur, zater
dag 19.00 en 21.30 uur, zondag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag en dinsdag 14.30 en
20.00 uur, woensdag 20.00 uur.
'Can't buy me love'. Vrijdag
14.30,19.00 en 21.30 uur, zater
dag 19.00 en 21.30 uur, zondag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag 14.30 en 20.00 uur
'Hamburger Hill'. Vrijdag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 16.15, 19.00 en 21,
uur, maandag en dinsdag 20.
uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Blue Velvet'. Vrijdag 21.00 uur
'Walt Disney's Fantasia'. Za
terdag 14.00 uur.
'Children of a lesser God'. Za'
terdag 21.00 uur.
'OCi Ciornie'. Zondag 21.0(1
uur.
'The Colour Purple'. Maandag
20.30 uur.
'Prick up your ears'. Dinsdag
21.00 uur.
'Havinck'. Woensdag 21.08
uur.
OOSTBURG (01170-2735)
'Fatal Attraction'. Vrijdag, za
terdag, zondag 20.00 uur.
'Junglebook'. Zondag 14.30
uur.
Joop Zwart
Het aantal kinderfilms
waar ook volwassenen
plezier aan beleven is gering.
Meestal gaat het om snel be
dachte, snel gemaakte werken
waar het gebrek aan inspira
tie van afdruipt, onder het
motto: het is toch maar voor
een kritiekloos publiek. Maar
het kan anders. Een voorbeeld
is 'The spirit chaser' van
Brian Trenchard Smith.
Het verhaal is geschreven van
uit de belevingswereld van kin
deren, maar het heeft een heel
volwassen achtergrond. Het
kost weinig moeite je te ver
plaatsen in de fantasiewereld
van Henry Thomas (Het
vriendje van 'E.T.'), een zeer
zelfstandige, zeer onderne
mende jongen die geboeid
raakt door een monster dat
soms boven het water van een
meer uit komt borrelen. Een
soort Loch Ness-beest dus. De
jongen wordt nu eens niet ge
hinderd door lastige ouders,
maar hij heeft een soort nestor
die hem eerder stimuleert dan
afremt. Zijn pogingen om ach
ter het geheim van het meer te
komen leiden tot zeer span
nende avonturen die voortref
felijk zijn gefilmd. 'The spirit
chaser' steekt niet alleen ver
uit boven de meeste kinder
films, maar ook boven menig
dacht is besteed aan locaties
en dialogen. Aanbevolen voor
liefhebbers van zand en
schuim. Esselte CIC.
Een legendarische schat,
een geheimzinnige man en
nieuwsgierige kinderen zorgen
voor spanning in 'Crystal sto
ne' van Antonio Pelaez, een
voor niet al te oude kinderen
(basisschoolleeftijd zou ik zeg
gen) aantrekkelijk werk waar
in alles zit wat voor het betere
avonturenwerk nodig is. De
nasynchronisatie in het Engels
doet 'Crystal stone' enige af
breuk, maar over zulke kleinig
heden heb ik kinderen nog
nooit horen klagen. Vestron Vi
deo.
Voor dezelfde leeftijdsgroep
is 'Going bananas' van Boaz
film voor volwassenen. Miami-
label.
Een genre waarvan ik dacht
dat het volkomen dood ge
filmd was is dat van de strand-
hoge-golven-mooie-meiden-
films. Vooral dat gedoe van
snotneuzen die na veel gesput
ter kampioen zeilen of surfen
worden is tot vervelens toe in
beeld gebracht. Maar wat
blijkt: het oude verhaal heeft
toch nog aantrekkelijke kan
ten als vakmensen zich ermee
gaan bezighouden. Randal
Kleiser bedacht, schreef en
produceerde 'North shore' en
William Phelps regisseerde.
Het verhaal bevat niets nieuws
en is inderdaad dat van de pu
ber die hogerop wil door kam
pioen surfen te worden, maar
de aanpak en de manier van
filmen zijn verademend. Niet
eerder zag ik zulke schitteren
de opnamen van branding-sur
fen en niet eerder zag ik een
strandfilm waarin zoveel aan-
Davidson (de 'lijf regisseur van
Canon-bazen Globus en Golan
en maker van de 'Hot Bubble-
gum'-werken). De film is opge
nomen in Afrika. In Zuidafrika
zegt men en dat heeft een heel
kwalijke kant. Lang niet lek
ker zit me ook het feit dat de
meeste negers die erin voorko
men of maf of debiel, of beide
zijn. Wel prachtig is het acteer
werk van Dom DeLuise, een
begenadigd en zeer onderschat
komedieacteur. Van Vestron.
Voor volwassenen bedoeld
(geloof ik) is 'Chocolate cop',
een werk van de Zwitser Mi
chael Waldleitner. Kinderen
zullen mogelijk plezier beleven
aan de agent die na een schiet
partij zijn chocola-pistool op
eet, maar aan mij was het niet
besteed. Met Zwitserse humor
is het al net zo als met Duitse
humor: je krijgt er kleine puk
keltjes van. Vestron.
PETER DE ZWAAN
'Rambo III', Alhambra, Vlissingen; Cinem'actueel, Bergen op Zoom; Luxor, Terneuzen
I' y f
Aan één ding hoeven we in ie
der geval niet aan te tivijfelen:
'Rambo III' geeft het publiek
precies wat het verwacht. Voor
de liefhebbers ontketent Stal
lone weer een ware geweldsex
plosie wanneer hij in Afghanis
tan eigenhandig een Russische
basis met de grond gelijk
maakt. Anderen zullen vast
stellen dat we te maken hebben
met een primitieve koude-oor-
logsfilm waarin de Russen als
sadistische maniakken wor
den afgeschilderd. Maar heeft
het nog zin om je daarover op
te winden? In Amerika is Ram
bo al onttroond door de on
schuldige held Crocodile Dun
dee, en bovendien loopt de film
achter de feiten aan. De Russi
sche terugtocht uit Afghanis
tan is in volle gang, en Reagan
heeft Gorbatsjov de hand ge
schud.
Net als in 'Rocky IV' heeft Syl
vester Stallone, die zelf mee
schreef aan het scenario voor
'Rambo III', de Russische beer
als directe tegenstander uitge
kozen. Vietnam heeft plaatsge
maakt voor Afghanistan, en
niemand zal kunnen beweren
dat aan die keuze geen sterke
politieke sentimenten ten
grondslag liggen. Het is echter
opvallend dat de film zich tege
lijkertijd sterk afzet tegen alles
wat naar politici ruikt. John
Rambo is het prototype van de
Vietnam-veteraan die zich
door zijn land in de steek gela
ten voelt. Aanvankelijk wei
gert hij om mee te doen aan een
geheime missie die het Af
ghaanse verzet van luchtdoel
raketten moet voorzien. „Ik
heb mijn oorlog gehad," zo
luidt zijn commentaar. Pas
wanneer zijn vriend en leer
meester kolonel Trautman (Ri
chard Crenna) door de Russen
gevangen is genomen, gaat hij
tot aktie over.
De slottitels vermelden dat
'Rambo III' is opgedragen aan
het dappere volk van Afgha
nistan. Een mededeling die een
tikje schijnheilig overkomt,
want eerlijk gezegd speelt de
Afghaanse zaak geen enkele
rol in de film, en die dappere
strijders zijn niets meer dan
kleurrijke figuranten. 'Rambo
III' is een aktiefilm van het zui
verste water die zonder om
haal op zijn doel afstevent. In
houdelijk bedient de film zich
van de meest doorzichtige en
fantasieloze clichés. Het ver
stand moet op nul gezet. Puur
technisch gezien is het hele
spektakel fantastisch in beeld
gebracht, daar hoeft geen mis
verstand over te bestaan. Pe
ter MacDonald maakt hier
weliswaar zijn debuut als re
gisseur, maar kan al bogen op
31 jaar ervaring als second
unit-regisseur en als director
of photography. In die laatste
functie was hij ook verant
woordelijk voor het camera
werk van de Vietnamfilm
'Hamburger Hill'. De fotogra
fie en vooral de montage zijn
ook de sterke punten van
'Rambo III', maar deze tech
nieken zijn op een volstrekt an
dere manier toegepast dan in
voornoemde anti-oorlogsfilm.
Het gruwelijke van het geweld
heeft plaatsgemaakt voor sen
satie en opwinding, met als
enig doel de kijker in een roes
van explosies mee te slepen.
Stallone-Rambo is zo langza
merhand uitgegroeid tot een
held die weinig menselijks
meer heeft. Zijn beperkte ac
teervermogen en zijn voorkeur
voor zinnen van hoogstens
drie woorden waren al bekend,
maar men heeft hier kennelijk
besloten van de nood een
deugd te maken. Van begin tot
eind handhaaft Stallone exact
dezelfde sombere, gekwelde
blik, en wanneer iemand tal
vraagt waarom hij dit alle'-,
maal doet is zijn antwoord een{
voudig: „I gotta go."
Op een paar plaatsen in de fili
zien we kinderen bewonderend,
naar hem opkijken. Je krijgt de
indruk dat Stallone poseert als
een heilige martelaar. Ook het
feit dat we hem in het begin van
dit verhaal in een boeddhist
tisch klooster aantreffen wijst
al in die richting. Suggesties
die niet erg fris zijn. De scèni,
die het hoogtepunt van zijn
martelaarschap voorstelt is
die waarin Rambo een gemene
wond eigenhandig met bus
kruit dichtbrandt. Vanaf da(
moment is hij een getergd wiM
beest dat alleen nog zijn in
stincten volgt. Hoezeer defiU
ontmenselijkt is blijkt ook ui
het slotgevecht waarin Stallo-
ne zijn Russische tegenstanda
persoonlijk verslaat. Ze treffen
elkaar niet op de klassieke wijE
ze van man tegen man, maat
verborgen achter de pantser
platen van een zware tank ei
een gevechtshelikopter. Dl
helden zijn letterlijk vechtma
chines geworden.
LEO BANKERSEï