vakwerk voor kinderen videotips PZC/ vrijdagkrant jos vogel helma coppoolse avondzang bram beekman jaap zwart twee duiven sim bolus dirk j. zwart 10 alhambra cinem'actueel grand theater de koning electro bibliotheek luxor roxy schuttershof ledel rambo III acteervermogen VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1988 Bram Beekman VRIJDAG De Middelburgse organist Jos Vogel geeft vrijdag een concert in de St. Jacobskerk in Vlissingen. Aanvang 20.00 uur. Het programma zieter als volgt uit: Preludium in G van N. Bruhns, twee koraalvoorspelen van J.S. Bach. Sonate III van F. Mendels sohn. Fanfare van N.J. Lemmens, koraal Wass Gott thut das ist wohlgetan van A. Guilmant, Prelude uit Symphonie I van L. Vierne, psalm 14 en 27 van A.J. Keijzer en Benedictus en te Deum. van M. Reger. Jos Volgel is organist van de hervormde gemeente in Middel burg. Hij studeerde orgel en clavecimbel aan het Rotterdams Con servatorium en krijgt momenteel nog orgellessen bij Bram Beek man, organist van de St. Jacobskerk in Vlissingen. Het vierde marktconcert van het seizoen in de Vlissingse St. Ja cobskerk wordt vrijdag gegeven door Helma Coppoolse uit Arne- muiden. Aanvang 12.00 uur. Het programma: Preludium en fuga in D van J.S. Bach, orgelkoraal Unser Vater im Himmelreich van G. Böhm, preludium en fuga in G van M. Dupré. Helma Coppoolse studeert orgel en clavecimbel aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Daar behaalde ze reeds het diploma docerend musicus (voor orgel). MAANDAG Jan van den Driest leidt maandag weer de avondzang in de gerefor meerde kerk in Haamstede. Organist Harry Hamer verleent mede werking. Aanvang 20.00 uur Hamer speelt Toccata in g mineur van René Becker, allegro uit con certo V van G.F. Handel. A trumpet tune van Craig Sellar Lang, en de finale over Gezang 300 (Eens als de bazuinen klinken) van Hamer zelf. DINSDAG In de Nieuwe Kerk in Middelburg wordt dinsdag weer een concert gehouden in het kader van de zomeravondconcerten, die door de Stichting Orgelcentrum worden georganiseerd. Bram Beekman verleent deze keer medewerking. Aanvang 20.00 uur Het programma: Preludium en fuga in e moll van D. Buxtehude, Vater unser im Himmelreich van G. Böhm, Concerto G-dur van J.S. Bach, Partita diverse sopra O, Nostre Dieu, et Seigneur aimable van A. v.d. Horst. Freude dich sehr, o meine Seele van A. Heilier en Fan tasie über den Choral Wachet auf, ruft uns die Stimme van M. Reger. Beekman studeerde aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Hij vervolgde zijn studie bij Anton Heiller in Weenen. Hij is momen teel onder meer als docent orgel en improvisatie verbonden aan het concervatorium in Tilburg. Jaap Zwart geeft dinsdag een concert in de Grote of St. Nicolaas- kerk in Brouwershaven. Het concert beging om 20.00 uur. Het programma: Fantasia in a van J.P. Sweelinck, Voluntary opus VII. nr 9 en Voluntary opus VII nr 7 van Ch. J. Stanley, Fantasia et Fuga in g moll BWV 542 a van J.S. Bach, Choral O, wie selig seid ihr doch, ihr Frommen van F. Schmidt, Sonate in F dur Wq 70.3 (allegro, largo, allegretto) van C.Ph.E. Bach, Sonate VI (Choral mit variatio- nen. Fuge, Finale) van F. Mendelssohn-Bartoldy), Passacaglia in c moll BWV 582 van J.S. Bach. Jaap Zwart jr. studeerde piano en orgel aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Aan het Konink lijk Conservatorium in Den Haag studeerde hij vervolgens muziek theorie. Zwart is momenteel verbonden aan de Hoge School voor Kunsten in Utrecht en aan het muziekopleidingsinstituut voor de staatsexamens. Gedurende de hele zomer zijn er in galerie-theater De Twee Duiven aan de Slijkstraat in Groede op dinsdag en vrijdag kleinkunstvoor- stellingen, gepresenteerd door Adri Oosterling. Op dinsdag staat 'De boom in' op het programma, op vrijdag 'Uit het land van de zwemmende leeuw'. Aanvang 21.00 uur. WOENSDAG In het ambachtscentrum in Goes speelt poppentheater Sim Bolus woensdag Joris en Reuzeneus. De voorstelling begint om 14.30 uur en is tot september iedere woensdagmiddag te zien. Een jongetje wordt uitgenodigd door zijn tante om te komen logeren. Dat vindt hij een goed plan en hij gaat op weg. De tocht voert door het grote bomenbos waar hij allerlei bange dieren ontmoet. Het blijkt dat ze als de dood zijn voor een reus. Het jongetje wordt hier door heel boos en als hij hem uiteindelijk ontmoet, bakt hij de reus een enorme poets... Organist Dirk J. Zwart en fluitiste Suzan Zwart uit Rotterdam ge ven donderdag een concert in de hervormde kerk in Dreischor. Aan vang 20.00 uur. Kees van Houten geeft vrijdag 12 augustus een concert in de Luther se Kerk in Middelburg. Aanvang 20.15 uur. Ferenc Hutyra (fluit) en Leen de Broekert (vleugel) geven vrijdag 12 augustus een concert in de hervormde kerk in Groede. Aanvang 20.00 uur. Het kozakken koor uit Keulen geeft vrijdag 12 augustus een concert in de Lutherse Kerk in Zierizee en zaterdag 13 augustus in de her vormde kerk in IJzendijke. De concerten beginnen om 20.00 uur. Henk G. van Putten geeft zaterdag 13 augustus een beiaardconcert op de St. Jacobstoren van Vlissingen. Aanvang 15.00 uur. Henry Groen geeft zaterdag 13 augustus een carillonconcert in Vee- re. Kees van Eersel doet dit donderdag 18 augustus. De concerten beginnen resp. om 19.00 en 15.00 uur. Klaas Jan Mulder geeft zaterdag 13 augustus een orgelconcert in de hervormde kerk in Kapelle. Aanvang 20.00 uur. Brassband Crescendo geeft woensdag 17 augustus een benefietcon cert ten bate van Foster Parents Plan in de Zionskerk in Oostkapel- le. Aanvang 20.15 uur 'My little pony', De Koning, Hulst;, Roxy, Bergen op Zoom; 'Children of a lesser god', Schuttershof, Middelburg VLISSINGEN (01184-12260) 'Rambo 3'. Dagelijks om 14.00, 19.00 en 21.30 uur. Zaterdag óók 23.30 uur. 'Bambi'. Dagelijks 14.00 uur. 'Honneponnetje'. Dagelijks 19.00 uur, zaterdag óók 23.30 uur. 'Crocodile Dundee 2'. Dage lijks 21.30 uur. BERGEN OP ZOOM (01640-54886) 'Rambo III'. Dagelijks 14.00, 15.15, 18.45, 20.00 en 21.30 uur, vrijdag en zaterdag óók 22.45 uur, zondag óók 16.30 uur. 'Cry Freedom'. Dagelijks 2U.(JU uur, zondag óók 16.30 uur. 'Junglebook'. Dagelijks 14.00 uur. OOF'S: milnn.imet:» O GOES (01100-15165). 'Police Academy 5'. Vrijdag, zaterdag, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Bambi'. Zondag en woensdag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'Salsa'. Dagelijks 19.00 en 21.30 uur. MIDDELBURG (01180-30235) 'Cry Freedom'. Vrijdag, zater dag, maandag, dinsdag en woensdag 20.30 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'De Reddert'jes'. Vrijdag, maandag, dinsdag 14.00 uur, zondag 13.45 uur. 'Rambo 3'. Vrijdag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00, 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Police Academy 5'. Vrijdag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640-54886) 'Honneponnetje'. Dagelijks 19.00 en 21.30 uur, zondag óók 14.00 en 16.30 uur. 'Police Academy 5'. Dagelijks 19.00 en 21.30 uur, zondag óók 16 30. 'My little pony'. Dagelijks 14.00 uur. HULST (01140-12030) 'My little pony'. Vrijdag 14.30 uur, zondag 13.45 uur, maan dag en dinsdag 14.30 uur. 'Crocodile Dundee 2'. Vrijdag 14.30,19.00, 21.30 uur, zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 eg' 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Honneponnetje'. Vrijdag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zater dag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Can't buy me love'. Vrijdag 14.30,19.00 en 21.30 uur, zater dag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag 14.30 en 20.00 uur 'Hamburger Hill'. Vrijdag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.15, 19.00 en 21, uur, maandag en dinsdag 20. uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Blue Velvet'. Vrijdag 21.00 uur 'Walt Disney's Fantasia'. Za terdag 14.00 uur. 'Children of a lesser God'. Za' terdag 21.00 uur. 'OCi Ciornie'. Zondag 21.0(1 uur. 'The Colour Purple'. Maandag 20.30 uur. 'Prick up your ears'. Dinsdag 21.00 uur. 'Havinck'. Woensdag 21.08 uur. OOSTBURG (01170-2735) 'Fatal Attraction'. Vrijdag, za terdag, zondag 20.00 uur. 'Junglebook'. Zondag 14.30 uur. Joop Zwart Het aantal kinderfilms waar ook volwassenen plezier aan beleven is gering. Meestal gaat het om snel be dachte, snel gemaakte werken waar het gebrek aan inspira tie van afdruipt, onder het motto: het is toch maar voor een kritiekloos publiek. Maar het kan anders. Een voorbeeld is 'The spirit chaser' van Brian Trenchard Smith. Het verhaal is geschreven van uit de belevingswereld van kin deren, maar het heeft een heel volwassen achtergrond. Het kost weinig moeite je te ver plaatsen in de fantasiewereld van Henry Thomas (Het vriendje van 'E.T.'), een zeer zelfstandige, zeer onderne mende jongen die geboeid raakt door een monster dat soms boven het water van een meer uit komt borrelen. Een soort Loch Ness-beest dus. De jongen wordt nu eens niet ge hinderd door lastige ouders, maar hij heeft een soort nestor die hem eerder stimuleert dan afremt. Zijn pogingen om ach ter het geheim van het meer te komen leiden tot zeer span nende avonturen die voortref felijk zijn gefilmd. 'The spirit chaser' steekt niet alleen ver uit boven de meeste kinder films, maar ook boven menig dacht is besteed aan locaties en dialogen. Aanbevolen voor liefhebbers van zand en schuim. Esselte CIC. Een legendarische schat, een geheimzinnige man en nieuwsgierige kinderen zorgen voor spanning in 'Crystal sto ne' van Antonio Pelaez, een voor niet al te oude kinderen (basisschoolleeftijd zou ik zeg gen) aantrekkelijk werk waar in alles zit wat voor het betere avonturenwerk nodig is. De nasynchronisatie in het Engels doet 'Crystal stone' enige af breuk, maar over zulke kleinig heden heb ik kinderen nog nooit horen klagen. Vestron Vi deo. Voor dezelfde leeftijdsgroep is 'Going bananas' van Boaz film voor volwassenen. Miami- label. Een genre waarvan ik dacht dat het volkomen dood ge filmd was is dat van de strand- hoge-golven-mooie-meiden- films. Vooral dat gedoe van snotneuzen die na veel gesput ter kampioen zeilen of surfen worden is tot vervelens toe in beeld gebracht. Maar wat blijkt: het oude verhaal heeft toch nog aantrekkelijke kan ten als vakmensen zich ermee gaan bezighouden. Randal Kleiser bedacht, schreef en produceerde 'North shore' en William Phelps regisseerde. Het verhaal bevat niets nieuws en is inderdaad dat van de pu ber die hogerop wil door kam pioen surfen te worden, maar de aanpak en de manier van filmen zijn verademend. Niet eerder zag ik zulke schitteren de opnamen van branding-sur fen en niet eerder zag ik een strandfilm waarin zoveel aan- Davidson (de 'lijf regisseur van Canon-bazen Globus en Golan en maker van de 'Hot Bubble- gum'-werken). De film is opge nomen in Afrika. In Zuidafrika zegt men en dat heeft een heel kwalijke kant. Lang niet lek ker zit me ook het feit dat de meeste negers die erin voorko men of maf of debiel, of beide zijn. Wel prachtig is het acteer werk van Dom DeLuise, een begenadigd en zeer onderschat komedieacteur. Van Vestron. Voor volwassenen bedoeld (geloof ik) is 'Chocolate cop', een werk van de Zwitser Mi chael Waldleitner. Kinderen zullen mogelijk plezier beleven aan de agent die na een schiet partij zijn chocola-pistool op eet, maar aan mij was het niet besteed. Met Zwitserse humor is het al net zo als met Duitse humor: je krijgt er kleine puk keltjes van. Vestron. PETER DE ZWAAN 'Rambo III', Alhambra, Vlissingen; Cinem'actueel, Bergen op Zoom; Luxor, Terneuzen I' y f Aan één ding hoeven we in ie der geval niet aan te tivijfelen: 'Rambo III' geeft het publiek precies wat het verwacht. Voor de liefhebbers ontketent Stal lone weer een ware geweldsex plosie wanneer hij in Afghanis tan eigenhandig een Russische basis met de grond gelijk maakt. Anderen zullen vast stellen dat we te maken hebben met een primitieve koude-oor- logsfilm waarin de Russen als sadistische maniakken wor den afgeschilderd. Maar heeft het nog zin om je daarover op te winden? In Amerika is Ram bo al onttroond door de on schuldige held Crocodile Dun dee, en bovendien loopt de film achter de feiten aan. De Russi sche terugtocht uit Afghanis tan is in volle gang, en Reagan heeft Gorbatsjov de hand ge schud. Net als in 'Rocky IV' heeft Syl vester Stallone, die zelf mee schreef aan het scenario voor 'Rambo III', de Russische beer als directe tegenstander uitge kozen. Vietnam heeft plaatsge maakt voor Afghanistan, en niemand zal kunnen beweren dat aan die keuze geen sterke politieke sentimenten ten grondslag liggen. Het is echter opvallend dat de film zich tege lijkertijd sterk afzet tegen alles wat naar politici ruikt. John Rambo is het prototype van de Vietnam-veteraan die zich door zijn land in de steek gela ten voelt. Aanvankelijk wei gert hij om mee te doen aan een geheime missie die het Af ghaanse verzet van luchtdoel raketten moet voorzien. „Ik heb mijn oorlog gehad," zo luidt zijn commentaar. Pas wanneer zijn vriend en leer meester kolonel Trautman (Ri chard Crenna) door de Russen gevangen is genomen, gaat hij tot aktie over. De slottitels vermelden dat 'Rambo III' is opgedragen aan het dappere volk van Afgha nistan. Een mededeling die een tikje schijnheilig overkomt, want eerlijk gezegd speelt de Afghaanse zaak geen enkele rol in de film, en die dappere strijders zijn niets meer dan kleurrijke figuranten. 'Rambo III' is een aktiefilm van het zui verste water die zonder om haal op zijn doel afstevent. In houdelijk bedient de film zich van de meest doorzichtige en fantasieloze clichés. Het ver stand moet op nul gezet. Puur technisch gezien is het hele spektakel fantastisch in beeld gebracht, daar hoeft geen mis verstand over te bestaan. Pe ter MacDonald maakt hier weliswaar zijn debuut als re gisseur, maar kan al bogen op 31 jaar ervaring als second unit-regisseur en als director of photography. In die laatste functie was hij ook verant woordelijk voor het camera werk van de Vietnamfilm 'Hamburger Hill'. De fotogra fie en vooral de montage zijn ook de sterke punten van 'Rambo III', maar deze tech nieken zijn op een volstrekt an dere manier toegepast dan in voornoemde anti-oorlogsfilm. Het gruwelijke van het geweld heeft plaatsgemaakt voor sen satie en opwinding, met als enig doel de kijker in een roes van explosies mee te slepen. Stallone-Rambo is zo langza merhand uitgegroeid tot een held die weinig menselijks meer heeft. Zijn beperkte ac teervermogen en zijn voorkeur voor zinnen van hoogstens drie woorden waren al bekend, maar men heeft hier kennelijk besloten van de nood een deugd te maken. Van begin tot eind handhaaft Stallone exact dezelfde sombere, gekwelde blik, en wanneer iemand tal vraagt waarom hij dit alle'-, maal doet is zijn antwoord een{ voudig: „I gotta go." Op een paar plaatsen in de fili zien we kinderen bewonderend, naar hem opkijken. Je krijgt de indruk dat Stallone poseert als een heilige martelaar. Ook het feit dat we hem in het begin van dit verhaal in een boeddhist tisch klooster aantreffen wijst al in die richting. Suggesties die niet erg fris zijn. De scèni, die het hoogtepunt van zijn martelaarschap voorstelt is die waarin Rambo een gemene wond eigenhandig met bus kruit dichtbrandt. Vanaf da( moment is hij een getergd wiM beest dat alleen nog zijn in stincten volgt. Hoezeer defiU ontmenselijkt is blijkt ook ui het slotgevecht waarin Stallo- ne zijn Russische tegenstanda persoonlijk verslaat. Ze treffen elkaar niet op de klassieke wijE ze van man tegen man, maat verborgen achter de pantser platen van een zware tank ei een gevechtshelikopter. Dl helden zijn letterlijk vechtma chines geworden. LEO BANKERSEï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 10