ÊUt@ de fijne finesses van jackie Stewarts cursus vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant HYUNDAI PONY 1.5 'OLYMPIQUE' 9 wonen/voeding 10 uit 11 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT RIJ VA ARDIGHEIDSTRAININ G wdern gelijnd naar links met caravan apostel balletjestekst redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen advertentie en administratie: opening kantoren: concurrentie uit het buitenland voor onze zeeuwse mossel de wekelijkse recepten alternatieve raamdecoratie voor moeilijke vensters de wekelijkse uit-agenda met een vooruitblik op het komende straat festival in Vlissingen het programma van de zeeuwse bioscopen en een selectie uit het filmaanbod een overzicht van de exposities in de provincie symboliek in oost-souburgse wa tertoren de wekelijkse puzzel voor denk sportliefhebbers VRIJDAG 22 JULI 1988 vrijdagkrant yundai opereert op de Nederlandse markt met een tweetal modellen. De Pony en de Stellar. De laatste komt men op de weg weinig tegen, daarentegen neemt het aantal Pony's duidelijk toe. Vorig jaar kwam de doorbraak met een totaal aantal dat net de 5000 eenheden niet haalde. Dat was al 3.3 keer zo veel als het jaar daarvoor. Dit jaar gaat het ook goed, importeur Greenib zit met een marktaandeel dat iets boven de één procent uitkomt. Voor een deel zal deze populariteit te danken zijn aan het feit dat Pony's scherp zijn geprijsd. Aangezien auto's niet alleen geld kosten in de showroom maar vooral in het rijden leek het ons goed deze Koreaan eens gedurende een langere periode aan de tand te voelen. De komende maanden zullen wij u dan in het kader van deze duurtest op de hoogte houden van onze ervaringen. De Pony wordt in een flink aantal varianten geleverd, alle auto's met een 1.5 liter motor en een katalysator en zowel in drie-, vier- als vijfdeurs uitvoeringen. Naar wens is de motor gekoppeld aan een 4- ak, een versnellingsbak met 5 verbrengingen of een utomaat. De prijzen beginnen ij 5 gulden onder de 16 mille inkunnen oplopen tot f24.695. at is dan de XP 4-deurs met lautomaat. oor de duurtest kozen we de riedeurs met 5- bak in 01ympique"-uitvoering. De aam „Olympique" werd ;ekozen omdat Korea innenkort de Olympische iSpelen '88 binnen zijn grenzen krijgt en dat willen de jKoreanen nadrukkelijk weten. Hyundai is al j aren op de Nederlandse markt aktief, chter de doorbraak kwam nog [niet zo lang geleden. De auto doet modern aan, heeft de [techniek van het bekende apanse merk Mitsubishi en at is een waarborg voor een oog niveau van kwaliteit. De loreaanse automobielindustrie ast dit vaker toe. In het verleden werden componenten an Ford gebruikt om Automobielen te bouwen. Is ien jaren aan het fabriceren an zal geleidelijk aan de echnische know-how er komen tnzelf op velerlei gebied bezig [te zijn met het ontwikkelen van [allerlei delen die te zamen een uto vormen. Voor het [koetswerk werd gebruikt [gemaakt van ontwerpers die un sporen op dit terrein erdiend hebben. et oog geeft een modern elijnde auto te zien, de trend volgend van wat op dit oment de maatstaven zijn ioe een auto qua lijnen het est tot z'n recht komt. De [Pony is een auto die niet specifiek uitblinkt, maar ook niet onderdoet voor de merken die in deze sector opereren. middenklasser met complete uitrusting Het is een gezinsauto met plezierige rij-eigenschappen. Dat geldt zowel voor de wegligging, de capaciteiten van de motor en de zaken die het verblijf binnenin aangenaam maken. De 1.5 liter motor levert een vermogen van 53 kW of 72 din.pk. De acceleratietijden namen we op van 0 tot 80, van 80 tot 100 en van 100 tot 120. De chronometer gaf het volgende te zien. Van 0 tot 80 in 8.5 sec., van 80 tot 100 in 5.6 en om tot 120 te komen nog eens 9.7 sec. erbij. Van 0 tot 100 dus een to taal tijd van ruim 14 seconden. Met katalysator uitgevoerd is een motor iets minder fel. Het uitlaatdeel dat dit filter bevat om schadelijke bestanddelen te reduceren, geeft een remmende werking aan de uitlaatgassen en dat is van invloed op de acceleratie. Het brandstofverbruik is redelijk gunstig. Gemiddeld kwamen we over een test periode van ca. 9000 km. aan krap 12.5 tot 13 km. op een liter. Daarbij moet gezegd worden dat de nieuwe maximum snelheidsgrens een invloedsfactor is. Men rijdt rustiger, op de „grenssnelheid" van 120 km. haalt de automobilist nauwelijks meer in en dat komt het verbruik ten goede. De wegligging is goed. In een snel genomen bocht dan op hogere kruissnelheid. Een andere Pony deed het niet, dus onze testauto moet op dit punt bij de eerstvolgende service-H beurt nauwgezet gecontroleerd en uitgemeten worden. De eerste grotere beurt vindt binnenkort plaats bij 10.000 km. De viifbak schakelt zeer goed weinig onderstuur. Dreigt het te snel te gaan dan biedt gas loslaten de oplossing. De Pony herstelt z'n stuurkoers en er is geen abrupt uitbreken bij van de achterkant. Een goedmoedige auto dus. Bij het optrekken en het rechtuit koersen heeft ons testexemplaar de neiging iets naar links te trekken. Bij gas geven vanuit stilstand tot een snelheid van ca. 60 km. overigens duidelijker voelbaar en bij het inschakelen van de achteruit hoort men een klik. Dat is toe te schrijven aan de uitvoeringen met genoemde vijfbak. Het wordt ook door middel van een bijgevoegd label aan de berijder ter kennis gebracht. Remmen uitstekend, goed doseerbaar en de hulp van de bekrachtiging zorgt dat de pedaaldruk laag blijft. Twee portieren en een derde deur in de vorm van de laadklep. De achterbankpassagiers kunnen hun zitplaatsen via de rechterdeur beter bereiken dan wanneer ze door het linkerportier instappen. De stoel schuift rechts namelijk automatisch naar voren op het moment dat de rugleuning omgeklapt wordt. De rugleuning komt bij beide stoelen niet automatisch in de goede stand terug. Een schoonheidsfoutje. De stoelen zitten goed, geven 'onder het bovenbeen een prima steun en in de rug is de zijdelingse steun behoorlijk goed. Achterin kunnen twee personen heel plezierig zitten. Het is een vrij compacte auto, dus gen overvloed aan ruimte. De kofferbak is zodanig van omvang dat er een redelij ke hoeveelheid bagage mee kan. De sedan biedt op dit punt meer mogelijkheden. Deze Hyundai met 1.5 liter motor kan caravans met een leeg gewicht van ruim 600 kg. aan de haak meenemen. Volgens fabrieksopgave mag de Pony een geremde aanhanger van 800 kg. trekken. Wanneer men met 150 kg. belading aankomt dan zou de grens van de lege caravan op 650 kg. liggen. Wat speling is er altijd, maar een factor is naast het gewicht de frontale luchtweerstand. En dat heeft een caravan duidelijk meer dan een gewone aanhanger waar toe we in dit geval ook een vouwwagen kunnen rekenen. Caravans met een opbouwlengte van 3.50 m tot 3.90 m. voldoen aan deze gewichtsppecificaties. Daarbij moet wel in aanmerking genomen worden dat een luxere uitvoering meer weegt. De brochures van de merken en modellen caravans en de voorlichting door deskundigen helpen de automobilist een handje wanneer hij een vergelijking wil maken en z'n keus gaat bepalen. De Hyundai Pony „Olympique" staat in de prijscourant vermeld met een af importeurspri js van f 18.895.-. Een heel redelijke prijs voor een plezierige auto. JAN ADOLFS Drievoudig wereldkam pioen formule 1 racing Jackie Stewart vindt in brede kring erkenning voor zijn rijvaardigheidscursus. Deze leermethode berust op drie peilers: souplesse, bedacht zaamheid en concentratie. Ford heeft voor zijn klanten en wellicht toekomstige klan ten een rijvaardigheidstrai- ning georganiseerd volgens de methode Jackie Stewart. De ex-coureur onderwijst de door hem aangehangen rijstijl we reldwijd. De Ford-rijvaardigheidstrai- ning waarvoor met bandenpro ducent Goodyear wordt sa mengewerkt, is onlangs van start gegaan op het circuit van Zandvoort. Tot en met oktober kan men op vier verschillende circuits in Nederland en België de training volgen. Voor een klein gezelschap lichtte Jackie Stewart dezer dagen persoon lijk zijn methode toe op het cir cuit van Assen. Stewart heeft zijn mening over rijstijl opgedaan op de interna tionale circuits. Het geheim van zijn succes (en overigens van tal van zijn collega's) is zo soepel te rijden dat gas geven, inhouden, remmen, schakelen, koppelen en sturen nooit bruusk gaan, maar zodanig dat de veranderingen niet merk baar zijn. Voeg nooit extra krachten toe aan de beweging van de auto. „De beste autorenners rijden nooit spectaculair. Dat geldt voor vrijwel alle succesvolle coureurs. Kijk naar Lauda, Prost, Piquet, Moss, Clark en Fangio. Soepel rijden en anti ciperen op situaties. In feite mag er, behalve natuurlijk de snelheid, geen verschil zijn tussen het rijden met een for mule 1 wagen op een circuit en het rijden met een gewone au to op de weg", aldus Jackie Stewart. „Het is een wijdverbreide mis vatting dat de bestuurder met gestrekte armen achterover in zijn stoel moet zitten. Dat wordt ten onrechte voor de juiste sportieve houding aan gezien. In werkelijkheid dient men met gebogen armen en ook met gebogen knieën in de auto te zitten". Jackie Stewart, die de „veilig heidsapostel van de formule 1" werd genoemd, behaalde zijn wereldkampioenschappen in 1969,1971 en 1973. De beste re sultaten behaalde hij met zo regelmatig en bedachtzaam mogelijk te rijden langs de ideale lijnen van de circuits. Het systeem van voorzichtig schakelen en geleidelijk gasge- ven en remmen verlengt bo vendien de levensduur van de auto aanmerkelijk. In de race- rij is dat een belangrijk gege ven, omdat bij die grote motor vermogens abrupt gas geven en gas loslaten vaak defecten veroorzaken aan de bolides. In het dagelijkse verkeer komen dat soort defecten meestal niet onmiddellijk voor en spreekt men van verhoogde slijtage door verkeerd rijden. Het juiste rijgedrag volgens de methode Jackie Stewart wordt door een team van Ford-in- tructeurs onderwezen op de circuits van Zandvoort, Lely stad (RDW-testbaan), Assen en Zolder (België). De cursus duurt een dag en be staat uit vier onderdelen: „for mula finesse (soepel rijden), anti-slipcursus, slalom (be hendigheid) en remmen, waar bij het gaat om anticiperen. Bovendien staat het circuit rijden op het programma. De „fomula finesse" is een uit vinding van Jackie Stewart. Op zijn aanwijzing is op de mo torkap van de instructie-auto's een soort „schaal" gemonteerd met daarin een balletje. De cursist moet zo soepel moge lijk een bepaald parcours af leggen zonder dat het balletje de schaal op de motorkap uit rolt. De kosten van de cursus bedra gen 240 gulden per deelnemer, inclusief koffie, lunch en twee afcheidsdrankjes. Men kan zich aanmelden bij elke officie- 'le Forddealer. Na afloop van de cursus krij gt men een door Jac- kie Stewart ondertekend certi- NOL VANBENNEKOM Formula Finesse heet de soeplesse-oefeningwaar bij de chauffeur er voor moet zorgen dat het balletje niet uit de 'schaal'rolt. Jackie Stewart demonstreert hier zijn methode zelf. NISSAN gaat een deel van de verviervoudigde winst van f 1,4 miljard besteden aan de bouw van een nieuw testcentrum in Japan. In Rikubetsu waar ge middeld 60 dagen per jaar de temperatuur tot -20 graden Celsius zakt, komen drie ba nen: een van negen kilometer onder winterse omstandighe den, verder een elk kilometer lange terreinauto-baan en een twaalf kilometer lange hoge- snelheidsbaan. De totale kos ten zijn f 180 mijloen, in 1991 moet het klaar zijn. Ook van Nissan is het begrip 'window- van' uit. Na de 3-deurs Patrol volgt nu van hetzelfde type ter reinauto, de 5-deurs versie. Voorzien van een polyester verhoogd dak, een vlakke laad vloer en ruiten rondom, kost de auto 40 mille ex BTW, als Hardtop Van 10 mille minder. FIAT heeft bij het model Cro- ma een uniek motorconcept toegepast. Ze zijn met een di rect ingespoten dieselmotor in een serie-auto, Austin Rover met de Perkins-versie, hiermee een slag voor. De Croma Di.d. heeft dezelfde motor van 1,9 ltr die in de nieuwe Tipo zit en hij levert ook hetzelfde vermogen van 92 pk. De motor levert een zeer hoog rendement door de brandstof direct boven de zui gers in te spuiten. De klassieke omweg via voorwervelkamers kost normaal gesproken ener gie. Deze Croma moet dan ook zeer zuinig draaien, men zegt minstens 1:15. Voor ongeveer 43 mille is deze Fiat in januari te koop. BOVAG ziet niets in de oprich ting van een nieuwe bond van auto- en motorrijscholen. 'Energie-, tijd- en geldverspil ling' noemt de vereniging het. De ABAN (Algemene Bond van Auto- en motorrijscholen Nederland) wil een eigen rich ting gaan varen, wellicht om dat in hun ogen na vijfjaar een drachtige samenwerking er nog niet veel concreets van de grond is gekomen. De hele rij schoolwereld zit overigens nog steeds met smart te wachten op een erkenningsregeling van regeringswege. Minister Smit lfet onlangs nog weten daar nog niet echt voor te voelen. MAZDA brengt vanaf 18 mille de 121 uit als 1.3 LX-versie. Het is een luxere auto dan de Maz da 121 DX en L. Zo is stan daard ondermeer een stel bre dere banden gemonteerd, zit er een 5-bak in en is er getint glas aangebracht. Hij heeft dezelf de motor als in de Cabrio Top, die levert 60 pk en een top van 160 km/h. tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218) Middelburg: M p rlrt K 1 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee tel. 01110-15380 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7