ÊUt@
de fijne finesses van
jackie Stewarts cursus
vrijdagkrant
de vrij(e)dagkrant
HYUNDAI PONY 1.5 'OLYMPIQUE'
9 wonen/voeding
10 uit
11 kunst
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
RIJ VA ARDIGHEIDSTRAININ G
wdern gelijnd
naar links
met caravan
apostel
balletjestekst
redactie Walstraatpromenade 56-60
PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen
advertentie en administratie:
opening kantoren:
concurrentie uit het buitenland
voor onze zeeuwse mossel
de wekelijkse recepten
alternatieve raamdecoratie voor
moeilijke vensters
de wekelijkse uit-agenda met een
vooruitblik op het komende straat
festival in Vlissingen
het programma van de zeeuwse
bioscopen en een selectie uit het
filmaanbod
een overzicht van de exposities in
de provincie
symboliek in oost-souburgse wa
tertoren
de wekelijkse puzzel voor denk
sportliefhebbers
VRIJDAG 22 JULI 1988
vrijdagkrant
yundai opereert op de
Nederlandse markt met
een tweetal modellen. De Pony
en de Stellar. De laatste komt
men op de weg weinig tegen,
daarentegen neemt het aantal
Pony's duidelijk toe. Vorig jaar
kwam de doorbraak met een
totaal aantal dat net de 5000
eenheden niet haalde. Dat was
al 3.3 keer zo veel als het jaar
daarvoor. Dit jaar gaat het ook
goed, importeur Greenib zit
met een marktaandeel dat iets
boven de één procent uitkomt.
Voor een deel zal deze
populariteit te danken zijn aan
het feit dat Pony's scherp zijn
geprijsd. Aangezien auto's niet
alleen geld kosten in de
showroom maar vooral in het
rijden leek het ons goed deze
Koreaan eens gedurende een
langere periode aan de tand te
voelen. De komende maanden
zullen wij u dan in het kader
van deze duurtest op de hoogte
houden van onze ervaringen.
De Pony wordt in een flink
aantal varianten geleverd, alle
auto's met een 1.5 liter motor
en een katalysator en zowel in
drie-, vier- als vijfdeurs
uitvoeringen. Naar wens is de
motor gekoppeld aan een 4-
ak, een versnellingsbak met 5
verbrengingen of een
utomaat. De prijzen beginnen
ij 5 gulden onder de 16 mille
inkunnen oplopen tot f24.695.
at is dan de XP 4-deurs met
lautomaat.
oor de duurtest kozen we de
riedeurs met 5- bak in
01ympique"-uitvoering. De
aam „Olympique" werd
;ekozen omdat Korea
innenkort de Olympische
iSpelen '88 binnen zijn grenzen
krijgt en dat willen de
jKoreanen nadrukkelijk weten.
Hyundai is al j aren op de
Nederlandse markt aktief,
chter de doorbraak kwam nog
[niet zo lang geleden. De auto
doet modern aan, heeft de
[techniek van het bekende
apanse merk Mitsubishi en
at is een waarborg voor een
oog niveau van kwaliteit. De
loreaanse automobielindustrie
ast dit vaker toe. In het
verleden werden componenten
an Ford gebruikt om
Automobielen te bouwen. Is
ien jaren aan het fabriceren
an zal geleidelijk aan de
echnische know-how er komen
tnzelf op velerlei gebied bezig
[te zijn met het ontwikkelen van
[allerlei delen die te zamen een
uto vormen. Voor het
[koetswerk werd gebruikt
[gemaakt van ontwerpers die
un sporen op dit terrein
erdiend hebben.
et oog geeft een modern
elijnde auto te zien, de trend
volgend van wat op dit
oment de maatstaven zijn
ioe een auto qua lijnen het
est tot z'n recht komt. De
[Pony is een auto die niet
specifiek uitblinkt, maar ook
niet onderdoet voor de merken
die in deze sector opereren.
middenklasser met
complete uitrusting
Het is een gezinsauto met
plezierige rij-eigenschappen.
Dat geldt zowel voor de
wegligging, de capaciteiten
van de motor en de zaken die
het verblijf binnenin
aangenaam maken.
De 1.5 liter motor levert een
vermogen van 53 kW of 72
din.pk. De acceleratietijden
namen we op van 0 tot 80, van
80 tot 100 en van 100 tot 120. De
chronometer gaf het volgende
te zien. Van 0 tot 80 in 8.5 sec.,
van 80 tot 100 in 5.6 en om tot
120 te komen nog eens 9.7 sec.
erbij. Van 0 tot 100 dus een
to taal tijd van ruim 14
seconden. Met katalysator
uitgevoerd is een motor iets
minder fel. Het uitlaatdeel dat
dit filter bevat om schadelijke
bestanddelen te reduceren,
geeft een remmende werking
aan de uitlaatgassen en dat is
van invloed op de acceleratie.
Het brandstofverbruik is
redelijk gunstig. Gemiddeld
kwamen we over een test
periode van ca. 9000 km. aan
krap 12.5 tot 13 km. op een
liter. Daarbij moet gezegd
worden dat de nieuwe
maximum snelheidsgrens een
invloedsfactor is. Men rijdt
rustiger, op de „grenssnelheid"
van 120 km. haalt de
automobilist nauwelijks meer
in en dat komt het verbruik ten
goede. De wegligging is goed.
In een snel genomen bocht
dan op hogere kruissnelheid.
Een andere Pony deed het niet,
dus onze testauto moet op dit
punt bij de eerstvolgende
service-H beurt nauwgezet
gecontroleerd en uitgemeten
worden. De eerste grotere beurt
vindt binnenkort plaats bij
10.000 km.
De viifbak schakelt zeer goed
weinig onderstuur. Dreigt het
te snel te gaan dan biedt gas
loslaten de oplossing. De Pony
herstelt z'n stuurkoers en er is
geen abrupt uitbreken bij van
de achterkant. Een
goedmoedige auto dus.
Bij het optrekken en het
rechtuit koersen heeft ons
testexemplaar de neiging iets
naar links te trekken. Bij gas
geven vanuit stilstand tot een
snelheid van ca. 60 km.
overigens duidelijker voelbaar
en bij het inschakelen van de
achteruit hoort men een klik.
Dat is toe te schrijven aan de
uitvoeringen met genoemde
vijfbak. Het wordt ook door
middel van een bijgevoegd
label aan de berijder ter kennis
gebracht. Remmen uitstekend,
goed doseerbaar en de hulp van
de bekrachtiging zorgt dat de
pedaaldruk laag blijft.
Twee portieren en een derde
deur in de vorm van de
laadklep. De
achterbankpassagiers kunnen
hun zitplaatsen via de
rechterdeur beter bereiken dan
wanneer ze door het
linkerportier instappen. De
stoel schuift rechts namelijk
automatisch naar voren op het
moment dat de rugleuning
omgeklapt wordt. De
rugleuning komt bij beide
stoelen niet automatisch in de
goede stand terug. Een
schoonheidsfoutje.
De stoelen zitten goed, geven
'onder het bovenbeen een prima
steun en in de rug is de
zijdelingse steun behoorlijk
goed. Achterin kunnen twee
personen heel plezierig zitten.
Het is een vrij compacte auto,
dus gen overvloed aan ruimte.
De kofferbak is zodanig van
omvang dat er een redelij ke
hoeveelheid bagage mee kan.
De sedan biedt op dit punt
meer mogelijkheden.
Deze Hyundai met 1.5 liter
motor kan caravans met een
leeg gewicht van ruim 600 kg.
aan de haak meenemen.
Volgens fabrieksopgave mag de
Pony een geremde aanhanger
van 800 kg. trekken. Wanneer
men met 150 kg. belading
aankomt dan zou de grens van
de lege caravan op 650 kg.
liggen. Wat speling is er altijd,
maar een factor is naast het
gewicht de frontale
luchtweerstand. En dat heeft
een caravan duidelijk meer dan
een gewone aanhanger waar
toe we in dit geval ook een
vouwwagen kunnen rekenen.
Caravans met een
opbouwlengte van 3.50 m tot
3.90 m. voldoen aan deze
gewichtsppecificaties. Daarbij
moet wel in aanmerking
genomen worden dat een
luxere uitvoering meer weegt.
De brochures van de merken
en modellen caravans en de
voorlichting door deskundigen
helpen de automobilist een
handje wanneer hij een
vergelijking wil maken en z'n
keus gaat bepalen. De Hyundai
Pony „Olympique" staat in de
prijscourant vermeld met een
af importeurspri js van f
18.895.-. Een heel redelijke
prijs voor een plezierige auto.
JAN ADOLFS
Drievoudig wereldkam
pioen formule 1 racing
Jackie Stewart vindt in brede
kring erkenning voor zijn
rijvaardigheidscursus. Deze
leermethode berust op drie
peilers: souplesse, bedacht
zaamheid en concentratie.
Ford heeft voor zijn klanten
en wellicht toekomstige klan
ten een rijvaardigheidstrai-
ning georganiseerd volgens de
methode Jackie Stewart. De
ex-coureur onderwijst de door
hem aangehangen rijstijl we
reldwijd.
De Ford-rijvaardigheidstrai-
ning waarvoor met bandenpro
ducent Goodyear wordt sa
mengewerkt, is onlangs van
start gegaan op het circuit van
Zandvoort. Tot en met oktober
kan men op vier verschillende
circuits in Nederland en België
de training volgen. Voor een
klein gezelschap lichtte Jackie
Stewart dezer dagen persoon
lijk zijn methode toe op het cir
cuit van Assen.
Stewart heeft zijn mening over
rijstijl opgedaan op de interna
tionale circuits. Het geheim
van zijn succes (en overigens
van tal van zijn collega's) is zo
soepel te rijden dat gas geven,
inhouden, remmen, schakelen,
koppelen en sturen nooit
bruusk gaan, maar zodanig dat
de veranderingen niet merk
baar zijn. Voeg nooit extra
krachten toe aan de beweging
van de auto.
„De beste autorenners rijden
nooit spectaculair. Dat geldt
voor vrijwel alle succesvolle
coureurs. Kijk naar Lauda,
Prost, Piquet, Moss, Clark en
Fangio. Soepel rijden en anti
ciperen op situaties. In feite
mag er, behalve natuurlijk de
snelheid, geen verschil zijn
tussen het rijden met een for
mule 1 wagen op een circuit en
het rijden met een gewone au
to op de weg", aldus Jackie
Stewart.
„Het is een wijdverbreide mis
vatting dat de bestuurder met
gestrekte armen achterover in
zijn stoel moet zitten. Dat
wordt ten onrechte voor de
juiste sportieve houding aan
gezien. In werkelijkheid dient
men met gebogen armen en
ook met gebogen knieën in de
auto te zitten".
Jackie Stewart, die de „veilig
heidsapostel van de formule 1"
werd genoemd, behaalde zijn
wereldkampioenschappen in
1969,1971 en 1973. De beste re
sultaten behaalde hij met zo
regelmatig en bedachtzaam
mogelijk te rijden langs de
ideale lijnen van de circuits.
Het systeem van voorzichtig
schakelen en geleidelijk gasge-
ven en remmen verlengt bo
vendien de levensduur van de
auto aanmerkelijk. In de race-
rij is dat een belangrijk gege
ven, omdat bij die grote motor
vermogens abrupt gas geven
en gas loslaten vaak defecten
veroorzaken aan de bolides. In
het dagelijkse verkeer komen
dat soort defecten meestal niet
onmiddellijk voor en spreekt
men van verhoogde slijtage
door verkeerd rijden.
Het juiste rijgedrag volgens de
methode Jackie Stewart wordt
door een team van Ford-in-
tructeurs onderwezen op de
circuits van Zandvoort, Lely
stad (RDW-testbaan), Assen
en Zolder (België).
De cursus duurt een dag en be
staat uit vier onderdelen: „for
mula finesse (soepel rijden),
anti-slipcursus, slalom (be
hendigheid) en remmen, waar
bij het gaat om anticiperen.
Bovendien staat het circuit
rijden op het programma.
De „fomula finesse" is een uit
vinding van Jackie Stewart.
Op zijn aanwijzing is op de mo
torkap van de instructie-auto's
een soort „schaal" gemonteerd
met daarin een balletje. De
cursist moet zo soepel moge
lijk een bepaald parcours af
leggen zonder dat het balletje
de schaal op de motorkap uit
rolt.
De kosten van de cursus bedra
gen 240 gulden per deelnemer,
inclusief koffie, lunch en twee
afcheidsdrankjes. Men kan
zich aanmelden bij elke officie-
'le Forddealer. Na afloop van
de
cursus krij gt men een door Jac-
kie Stewart ondertekend certi-
NOL VANBENNEKOM
Formula Finesse heet de soeplesse-oefeningwaar bij de chauffeur er voor moet zorgen dat
het balletje niet uit de 'schaal'rolt. Jackie Stewart demonstreert hier zijn methode zelf.
NISSAN gaat een deel van de
verviervoudigde winst van f 1,4
miljard besteden aan de bouw
van een nieuw testcentrum in
Japan. In Rikubetsu waar ge
middeld 60 dagen per jaar de
temperatuur tot -20 graden
Celsius zakt, komen drie ba
nen: een van negen kilometer
onder winterse omstandighe
den, verder een elk kilometer
lange terreinauto-baan en een
twaalf kilometer lange hoge-
snelheidsbaan. De totale kos
ten zijn f 180 mijloen, in 1991
moet het klaar zijn. Ook van
Nissan is het begrip 'window-
van' uit. Na de 3-deurs Patrol
volgt nu van hetzelfde type ter
reinauto, de 5-deurs versie.
Voorzien van een polyester
verhoogd dak, een vlakke laad
vloer en ruiten rondom, kost de
auto 40 mille ex BTW, als
Hardtop Van 10 mille minder.
FIAT heeft bij het model Cro-
ma een uniek motorconcept
toegepast. Ze zijn met een di
rect ingespoten dieselmotor in
een serie-auto, Austin Rover
met de Perkins-versie, hiermee
een slag voor. De Croma Di.d.
heeft dezelfde motor van 1,9 ltr
die in de nieuwe Tipo zit en hij
levert ook hetzelfde vermogen
van 92 pk. De motor levert een
zeer hoog rendement door de
brandstof direct boven de zui
gers in te spuiten. De klassieke
omweg via voorwervelkamers
kost normaal gesproken ener
gie. Deze Croma moet dan ook
zeer zuinig draaien, men zegt
minstens 1:15. Voor ongeveer
43 mille is deze Fiat in januari
te koop.
BOVAG ziet niets in de oprich
ting van een nieuwe bond van
auto- en motorrijscholen.
'Energie-, tijd- en geldverspil
ling' noemt de vereniging het.
De ABAN (Algemene Bond
van Auto- en motorrijscholen
Nederland) wil een eigen rich
ting gaan varen, wellicht om
dat in hun ogen na vijfjaar een
drachtige samenwerking er
nog niet veel concreets van de
grond is gekomen. De hele rij
schoolwereld zit overigens nog
steeds met smart te wachten
op een erkenningsregeling van
regeringswege. Minister Smit
lfet onlangs nog weten daar
nog niet echt voor te voelen.
MAZDA brengt vanaf 18 mille
de 121 uit als 1.3 LX-versie. Het
is een luxere auto dan de Maz
da 121 DX en L. Zo is stan
daard ondermeer een stel bre
dere banden gemonteerd, zit er
een 5-bak in en is er getint glas
aangebracht. Hij heeft dezelf
de motor als in de Cabrio Top,
die levert 60 pk en een top van
160 km/h.
tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218)
Middelburg:
M p rlrt K 1
4331 LK Middelburg
tel. 01180-81000
Vlissingen:
4381 EG Vlissingen
Walstraat 56-60
tel. 01184-84000
Goes:
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
tel. 01100-31800
Terneuzen:
Nieuwstraat 22
4351 CW Terneuzen
tel. 01150-94457
Hulst:
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
tel. 01140-14058
Zierikzee:
Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
tel. 01110-15380
Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.