Ketting-families Het belastingstelsel gaat ondersteboven Aangiftebiljet PZC/ opinie en achtergrond Explosieve groei Kennismaking Partij kiezen denkwijzer Eindeloos gepraat Handelaars Kennedy-ster Drie tarieven Basis-aftrek Uitzonderingen VRIJDAG 22 JULI 1988 Door René Diekstral Stuur ik de tweede vrouw van mijn ex-man een kadootje voor haar baby of niet? Voor haar kan het me niks schelen, maar het lijkt me niet juist de geboorte van het nieuwe halfbroertje van mijn doch ter straal te negeren". „Nodigen we de kinderen van de nieuwe vrouw van onze zoon, naast onze echte kleinkinderen, nu wel of niet uit voor onze 45-jarige bruilóft? En horen ze wel of niet op de familie foto die we dan willen maken?" „Hoe moet ik mijn dochtertje de vriend, waarmee mijn ex-man en dus haar vader nu samenleeft, laten noe men?" In een tijd waarin scheiden prak tisch even gewoon is als huwen zijn dit een paar (en echt nog maar een paar) ingewikkelde familieproble men, waarvoor veel mensen zich ge steld zien. Of zich binnenkort gesteld zullen zien. Volgens een recent rap port van het Bureau voor Bevol kingsvraagstukken van de Verenig de Naties in New York zullen in de jaren '90 in veel westerse landen meer partners deel van een tweede dan een eerste huwelijk vormen. Eén op de 5 a 6 kinderen zullen dan bij een stiefvader of -moeder wonen. Tal van kinderen zullen 'deel uitmaken' van twee gezinnen. Ze zullen een deel van de week of het jaar in het ene, een ander deel in het andere gezin doorbrengen. In beide gezinnen zullen de ouders niet alleen een ex-partner hebben, maar ook ex-schoonouders, ex- schoonzusters en -zwagers en nog een heel assortiment van andere ex- familie. Duizenden grootouders zul len het contact met hun echte klein kinderen zien verminderen of ver dwijnen en van het een op het andere moment opa of oma worden van kin deren met wie ze biologisch geen en kele band hebben. En alsof dat alle maal nog niet genoeg is zullen er zelfs heel wat oudere echtparen zijn die in één klap voor de eerste keer 'grootouders' zullen worden. Terwijl al vele jaren allerlei echte en minder echte geleerden zich zorgen maken over het kleiner en onstabie ler worden van gezinnen en het in eenstorten van het familieleven, laat het rapport een heel ander geluid ho ren. Het is juist als gevolg van het verschijnsel echtscheiding dat - zij het op een hele andere manier dan we gewend waren - tal van mensen een explosieve groei van verwant schapsrelaties meemaken. Ieder van ons zal door een ketting van scheidingen en nieuwe relaties op de een of andere manier met een hele boel andere mensen verbonden zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van dat oudere echtpaar met 'maar' één zoon en drie schoondochters, van wie twee ex- en vier kleinkinderen, van wie twee 'echt'. En met allemaal is er min of meer regelmatig contact! Maar eenvoudiger wordt het familie leven er bepaald niet op door die warwinkel van relaties. Daar komt nog bij dat deze situatie nog geen ge neratie oud is, zodat de meeste men sen onzekere nieuwelingen zijn op zoek naar een etiquette die nog ge schreven moet worden. Nodig je je halfbroers en halfzusters (van je kin deren of van jezelf) net als echte broers en zussen nu wel of niet uit voor verjaardagen? Vraag je ze op bezoek te komen? Wat is een beleefde manier van omgaan met ex-schoon familie? Hebben ex-minnaars het recht om je kinderen te zien, die zo lang met ze hebben geleefd dat er een soort ouder-kind-relatie is ontstaan, ook al is er geen enkele biologische band tussen hen? Zelfs de eenvoudigste activiteiten kunnen in deze poel van verwarring waanzinnig ingewikkeld worden. Neem bijvoorbeeld een kennisma king. „Dit is mijn dochter uit mijn eerste huwelijk, en dit is ons kind, dat wil zeggen: het kind van mijn tweede vrouw en mij". Zoiets riekt naar een soort relatie-biecht en lijkt onnodig ingewikkeld. Maar als ie mand in plaats daarvan zegt: „Dit is onze zoon en dit is onze dochter", kan het gebeuren dat de andere tij reageert met „Zo ik had idee datje vrouw oud genoeg wc al een tiener te hebben. Jullie he beslist een hele tijd gewacht me tweede te krijgen". En daa wordt eigenlijk een volledige bi tenis uitgelokt, waardoor wat gewikkeld was nog ingewikk wordt. Uit studies door Doris Jacobsc collega's aan de Universiteit va: lifornië in Los Angeles blijkt vooral kinderen, en met name je re kinderen, verstrikt kunnen r in de ingewikkelde gevolgen vc echtscheiding van hun ouder: komen voor problemen te staa? hoe de nieuwe partner van hu: der of moeder te noemen, hoe n om te gaan zonder zich schulc voelen ten opzichte van de ene andere ouder. Zij kunnen te m krijgen met halfbroers of -zustere veel meer tijd met een ouder ku doorbrengen dan zijzelf. Behalve kinderen zijn het ook de ouders van gescheiden par die in al die ingewikkeldheden strikt dreigen te raken. Het begt met de vraag hoe zich op te st ten opzichte van de schoondo of -zoon die door hun eigen kind steek wordt gelaten. De meeste ders hebben begrijpelijk, i niet erg verstandig de neiging tij te kiezen voor hun eigen kind al is dat degene die 'de huur hee gezegd'. Ze vallen soms ope: maar vaker nog in stilte de ex- getrouwde af. Als er kleinkind zijn kan dat uitermate ernstig volgen hebben. Zoals het wegho: van kleinkinderen uit wraak o, stratie over wat als een ontei partij trekken wordt gevoeld. Bc dien zullen de kleinkinderen, a wat ouder zijn, de grootouders d vallige houding ook vaak gaan wijten en het contact met hen i vermijden. Ouders komen helemaal in merkwaardige positie als ze een nieuwe relatie van hun gesi den kind instant-grootouders den. Uit een onderzoek van Si Auerbach bleek dat zoiets voo meeste ouders als een echte si komt. Ouders wier kinderen troi met iemand die kinderen heeft, ken vrijwel zonder uitzonderin volgende reacties te vertonen: c, schrik, angst en bezorgdheid ov keuze van partner door hun kin Vaak zijn er ook gevoelens van l heid. Die nog onbekende k\ vreemdelingen over wie niet oj niet als kleinkinderen wordt dacht kunnen betekenen dat j echte kleinkinderen de stamb zullen voortzetten. In bepaalde vallen zijn grootouders ook banc ouderlijke liefde door hun e kleinkinderen gedeeld moet wo: met halfbroers en -zusters. En wat te dénken van het moi dat de kleine vreemdelingen het eerst ontmoet gaan worden, ke houding verwacht de nie schoondochter of -zoon van de gi ouders? Zijn het aardige kind en zullen de kinderen hun 'groc ders' aardig vinden? Hoe goed b partijen zich ook op die eerste moeting voorbereiden, e'e'n i kunnen ze niet voorkomen. Dc dat er altijd een zekere mate van legen onhandigheid in het spel zijn. Die is vooral sterk op mome dat de kinderen een naam voo nieuwe grootouders moeten vei nen. "Opa" of "Oma" kan als schok komen, waarbij de zo aa sprokenen vaak even moeten ken en zich ongemakkelijk voelt Het kost tijd de 'naamkwestie' U gelen, net zoals het tijd kost ov relatie op te bouwen. Soms mo* beide partijen zelfs accepteren dc altijd een zekere mate van het ongemakkelijk voelen in het con blijft. De sleutelwoorden voor nieuwe tijdperk van -verw schaps-explosies zijn geduld en draagzaamheid. Maar niemand precies kan zeggen hoe het vei moet, want op dit gebied zijn we c maal eenvoudige pioniers. Randverschijnselen van Amerikaanse conventie Presidentskandidaat Dukakis en zijn echtgenote. (Van onze correspondent Henk Dam in Atlanta) Met een gezicht alsof hij zojuist heeft gehoord dat zijn jongste dochter is weggelopen met een rood harige drugsverslaafde, zegt gouver neur James Thompson van Illinois: „Rookgordijnen en vage beloften. Meer is hun verhaal niet". „Hun" slaat op zijn aartsvijanden, de Demo craten. Want Thompson is Republi kein en is daar verdraaid trots op ook. Dus wat doet hij in een klein zaaltje in de Marriott Tower, in het hartje van het tijdelijk geheel door de Democra ten overgenomen Atlanta? Gewoon, de andere kant van het ver haal laten horen. „We hebben het één keer eerder ook gedaan, vier jaren ge leden". zegt hij. als een sceptische ver slaggever wil weten waarom hij en nog wat hooggeplaatste partijgenoten met hun aanwezigheid en een persconfe rentie het feestje van de Democraten komen verstoren. En dan komt Thompson, die is geze gend met gelaatstrekken die van natu re boosheid uitstralen, los. Dat hele verkiezingsprogramma dat de Demo craten hebben aangenomen, is een vod. Het papier niet waard waarop het geschreven is. „De Amerikanen in de echte wereld begrijpen het gewoon niet. Er worden maar liefst 30 voorstellen gedaan die samen miljarden dollars aan uitgaven betekenen. En waar moet al dat geld vandaan komen? Dat zeggen ze niet". Maar de gouverneur raakt pas echt aardig op dreef als hij over de leiders van de vijand mag praten. „We hebben dus nu hun presidentskandidaat, mis ter Dukakis. En dan heeft hij een vice- president, Lloyd Bentsen. en dan ei genlijk nog een soort vice- president, of misschien wel hoger dan een vice-pre sident. Dat is Jesse Jackson". „En dus", zegt Thompson met goed ge timede stemverheffing, terwijl hij zo recht mogelijk in elf camera's tegelijk probeert te kijken: „Gaat Dukakis naar het gefluister in zijn rechteroor van Bentsen luisteren? Of naar dat in zijn linkeroor van Jackson? Wat wil hij eigenlijk? Wat wil de Democratische partij eigenlijk?". „Wat doe jij hier eigenlijk?", mompelt een Amerikaanse verslaggever naast me, maar zijn woorden vallen in het kleine maar propvolle zaaltje niet op. Dan bergt hij z'n aantekenboekje zuchtend op, en kijkt op z'n lijst waar hij nu weer naar toe moet. Want de Democratische conventie be staat niet alleen bij de gratie van de avondvullende partijvergaderingen in het Omni Colisseum. Daaromheen zit een dikke rand van persconferen ties van alle mogelijke groepen, van feestjes, protesten, commercie en na tuurlijk eindeloos gepraat in de wan delgangen. Een conventie is zo gezien een gecom pliceerd sociaal gebeuren met z'n ei gen regels en codes. Voorbeeld: extre me groepen doen zo extreem mogelijk, want anders vallen ze niet op. Ander voorbeeld: om uitnodigingen voor wat in jargon heet „de beste parties" wordt door vooraanstaande Democraten be schaafd maar verbeten gevochten. Zo hebben alle aanwezigen hun kleine triomfen en teleurstellingen die niets met de politiek te maken hebben. De gedelegeerde Laura Elizabeth Downs uit Louisiana had dinsdag haar mo ment in het brandpunt van de belang stelling, want toen stond ze als „een van de beste geklede conventiegan- gers" met een foto in de lokale krant, The Atlanta Constitution". En het is vooral voor de beroemdhe den van de Democratische partij, de VIPs, een belangrijke vraag of ze nog wel voldoende meetellen. Jackson en Dukakis en Bentsen, die hoeven zich natuurlijk nergens zorgen over te ma ken. Maar Walter Mondale, de man die nog maar vier jaar geleden door de Demo craten tot hun presidentskandidaat werd aangewezen? Hij is nu de man waar alle cameraploegen langs rennen als ze in de verte Jesse Jackson zien. En Gary Hart, tot z'n peilloze diepe val in de armen van Donna Rice dé grote man bij de Democraten? Hij schrijft een column voor een keten van 300 Amerikaanse kranten, en doet tv-ver- slagen voor Italiaanse. Britse en Cana dese omroepen. Bruce Babbitt, ooit ook een concur rent van Dukakis? Doet nu radiover slagen. „Soms heb ik wel een beetje Alles wat hierboven staat mag tot de rand van de Democratische conventie behoren, niets bevindt zich zo ver aan de rand als de groep van 227 hande laars die op de conventie gouden za ken hadden willen doen, in de meeste gevallen door souvenirs te verkopen. Ze hadden, voor bedragen van 750 tot 1500 dollar, ruimten gehuurd in het conventiecentrum. Maar dat centrum is enorm groot, en de ruimte waar de stands mochten worden ingericht, be vonden zich in een kelder, in een hoek waar zich bovendien verder niets af speelt. Niemand komt dus kijken. Cin dy Weagley, die leren portefeuilles, tassen en dergelijke aan de man tracht te brengen: „Ik had gedacht 30.000 tot 50.000 dollar om te zetten. Weetje wat ik tot nu toe verdiend heb? 32 dollar!" Het leidde tot een uniek protest. In een lange rij trokken de handelaars, in vele gevallen met hun souvenir-t- shirts, bekers en dergelijke in de hand, naar het mediacentrum. Daar lazen ze een hele boze verklaring voor. Ze lazen 'm nog eens voor om ook de laat aangekomen cameraploe gen een kans te geven. En ze dreigen de Democratische partij nu met een kort geding. De eis: een schadevergoe ding van ten minste 1,7 miljoen dol lar. heimwee als ik naar de kandidaten op het podium kijk", zegt hij. „Maar dit is ook wel aardig, 't Zou alleen beter be taald moeten worden". Een oude, nog steeds volop de aan dacht trekkende ster is senator Ed ward Kennedy, die in een zure rede vi ce-president Bush verweet nooit iets te weten van allerlei schaftdalen bin nen de regering-Reagan. Met z'n steeds maar herhaalde vraag: „Waar was George?" lanceerde hij een klas sieker. Een nieuwe ster is John F. Kennedy Jr., zoon van president Kennedy. De 27-jarige student introduceerde zijn oom Edward, en dat deed hij zo aar dig, dat hij nu „het volgende hoofd stuk van de Kennedy-legende" wordt genoemd. En een nieuwe superster is Kitty Du kakis, de vrouw van de beoogde presi dent. Zij schrijft dagelijks een column in de kleur-krant USA Today. Een ci taat: „Michael en ik dansten gisteren. Dat was voor het eerst sinds lange tijd. Toen dansten we op een vliegveld, in Californie geloof ik, en een reporter be trapte ons. We doen dat soms, om een beetje gek te doen. Muziek hoeft dan niet eens". (Van onze parlementaire redacteur Carel Goselingi Zicht op eenvoud" heet het rap- f f port dat de commissie-Oort op 22 mei 1986 het licht deed zien. Weliswaar vormde het geen totale herziening van het belastingstelsel, maar toch waren de voorstellen in grijpend genoeg. De commissie, op 20 september 1985 ingesteld door het eerste kabinet-Lubbers, concludeer de dat ,de koningin der belastingen", zoals zij de inkomstenbelasting noemde, al geruime tijd ernstig ziek was. De belasting was te ingewik keld geworden. In een streven om het een ieder naar de zin te maken was de belasting voortdurend aan gepast met nieuwe bepalingen en uitzonderingen voor weer een ande re groep belastingbetalers of weer een nieuwe situatie. De commissie-Oort kreeg als op dracht de loon- en inkomstenbelas-- ting te vereenvoudigen. Daaraan vol deed men met verve. Op 22 mei 1986 presenteerde haar voorzitter, ABN- topman dr. C. J. Oort (WD), de vol gende ideeën: - inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen moeten tot één heffing op het loon worden samenge voegd. - de negen verschillende belasting tarieven moeten teruggebracht wor den tot drie of vier schijven. - voor alle burgers moet er één gelij- Ke belastingvrije som komen; de zo genaamde basisaftrek. - het aantal aftrekposten voor de be lastingen moet radicaal worden be perkt. De voorstellen mochten netto niets kosten. Nadat de plannen waren ge presenteerd, is er langdurig over be raadslaagd, zowel binnen als buiten de politiek. Vooral de financiering van de voorstellen vormde een heikel punt, zeker nadat was besloten dat met de voorstellen wel degelijk spra ke moest zijn van een netto belas tingverlaging. Waar moest immers het geld vandaan komen? En wat nog ingrijpender was: welke aftrekposten moesten vervallen? Moesten koop krachteffecten als gevolg daarvan wel of niet worden opgevangen, en zo ja, in welke mate? Inmiddels is het kabinet er met be hulp van de fractieleiders van CDA en WD, De Vries en Voorhoeve, uit gekomen. De nieuwe structuur van de loon- en inkomstenbelasting staat vast. Geplande ingangsdatum: 1 ja nuari 1990. Wat gaat er nu precies veranderen? Op dit moment bestaan er negen be lastingtarieven uiteenlopend van veertien procent voor belastbare in komens tot 9652 gulden per jaar tot 72 procent voor inkomens boven 229.625 gulden per jaar. Deze negen tarieven worden gebundeld tot drie. Het laagste tarief wordt circa 35 pro cent. Het exacte percentage zal eind 1989 worden bepaald in de belas tingplannen voor het volgende jaar. Afgezien van de nieuwe basisaftrek vallen onder het laagste tarief alle be lastbare inkomens tot 41.500 gulden per jaar. Na het tarief van circa 35 procent komt er een tweede tarief van 50 procent. Dit geldt voor alle be lastingplannen. Immers, het laagste belastingtarief wordt circa 35 pro cent, terwijl dit nu op circa 27 procent ligt voor inkomens tot 41.500 gulden. Toch is dat niet zo, omdat de premies volksverzekeringen in het belasting tarief zal worden opgenomen. Het gaat dan om de premies AOW (nu 11,5 procent) en AWW (nu 1,3 pro cent). Beide premies betalen werkne- Inkomstenbelasting 1QQD Premies volksverzekeringen I w/v/l/ lastbare inkomens boven 41.500 gul den per jaar tot een maximum van 83.000 gulden. Daarboven komt dan het derde belastingtarief, tevens het maximum, van 60 procent. Dit geldt voor alle belastbare inkomens boven 83.000 gulden per jaar. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat vooral de lagere inkomensgroe pen worden benadeeld door die be mers over een loon van ten hoogste 65.250 gulden. Behalve de premies AOW en AWW worden met ingang van 1990 nog twee andere premies volksverzeke ringen in het belastingtarief ver werkt. Het betreft de premies AWBZ en AAW. Deze premies worden tot nu toe door de werkgevers opgebracht. Tesamen belopen zij 10,75 procent van het loon. Voor het overnemen van deze premies krijgen werkne mers echter een extra toeslag op het loon zodat er netto geen negatief ef fect van de operatie ontstaat. Een derde premie volksverzekerin gen die werkgevers nog betalen, de AKW, telt in het hele zaakje niet meer mee. Met ingang van 1989 gaat de Staat deze premie immers beta len. Er gaat echter nog meer gebeuren. Voor elke belastingbetaler komt er één belastingvrije som: dat deel van het loon of inkomen waarover geen belasting wordt berekend. Deze zo genaamde basisaftrek is vastgesteld op 4500 gulden per jaar. Voor iemand die met zijn of haar loon een heel gezin onderhoudt, wordt de basisaftrek 9000 gulden per jaar. Het gaat dan om de zogenaamde alleen verdieners. Statistisch gezien zijn dat in ons land nog altijd mannen. Verdient ook de vrouw in het gezin, en komt haar inkomen boven de 4500 gulden bruto per jaar, dan daalt de basisaftrek voor de man meteen naar 4500 gulden. De basisaftrek moet opgeteld wor den bij de inkomensgrenzen waar over straks de nieuwe belastingtarie ven gaan gelden. Met de invoering van de basisaftrek vervallen alle be lastingvrije sommen, zoals die tot nu toe in het belastingstelsel zijn opge nomen. Dat zijn: - tariefgroep 1 (7392 gulden), twee verdieners en allen die niet in de ove rige groepen vallen, - tariefgroep 2 (11.088 gulden), onge- huwden ouder dan 27 jaar zonder kin deren, de zogenaamde alleenstaan den, - tariefgroep 3 (14.784 gulden), ge huwde alleenverdieners en onge huwd samenwonenden waarbij de partner geen inkomsten heeft, - tariefgroep 4 (13.306), alleenstaan de ouders. Met het nieuwe systeem wordt de ba sisaftrek voor tariefgroep één 4500 gulden, tariefgroep twee verdwijnt, voor tariefgroep drie in principe 9000 gulden (tenzij de vrouw ook werkt, zie boven) en voor tariefgroep vier 4500 gulden plus een nader vast te stellen vergoeding. Ook vervallen de inkomenstoeslagen die nu nog binnen de belastingen gel den. Het betreft dan de arbeidstoe- slag (411 gulden), de aanvullende ar- beidstoeslag (794 gulden) alsmede de aanvullende alleenstaande-ouder- toeslag (4468 gulden). De aanvullen de arbeidstoeslag wordt omgezet in een nieuwe subsidieregeling voor de kinderopvang waarvoor 125 miljoen gulden is uitgetrokken. In het nieuwe systeem zoals dat met ingang van 1 januari 1990 moet gel den, worden nog uitzonderingen ge maakt voor vier groepen belastin) plichtigen. Ten eerste de bejaarde (65 plussers) die, net als nu, geen pri mie AOW-AWW verschuldigd zijl Voor hen wordt deze last dus ni< verwerkt in het nieuwe belastingt; rief. Het laagste tarief van circa 3 procent wordt daarom voor bejaai den ongeveer 18,3 procent. De tweede groep waarvoor een sp( ciale regeling wordt ontworpen, zij de zelfstandige ondernemers. Ee bestaande regeling waarbij zij zij vrijgesteld voor het betalen van sc ciale premies, of daarvoor een redui tie krijgen, vervalt. Omdat deze regf ling echter gekoppeld is aan de hoo) te van de belastingvrije som voor zei standigen zou daardoor een nadee voor deze groep ontstaan. De derde groep waarvoor nog iets en tra's wordt gedaan zijn de al genoeir de alleenstaande verzorgende oi ders. Zij krijgen bovenop de nieuw basisaftrek van 4500 gulden nog ee: nader te bepalen toeslag. Tenslott zijn er nog de buitenlandse belasting plichtigen die in ons land wonen. Al zij niet onder de volksverzekeringei vallen, wordt voor hen alleen belas ting geheven. De belastingplannen kosten de Staa 6,4 miljard gulden. Van dat bedrai wordt 2,3 miljard opgebracht doo beperking en afschaffing van aftrek posten bij de belastingen en doo maatregelen die belastingontdui king moeten tegengaan. Een volgen* artikel gaat daarover. Demonstratie tijdens de Democratische Conventie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 4