auto
irmscher maakt iets
moois van opeltje
audi 90 quattro
als 20-klepper
vrijdagkrant
de vrij(e)dagkrant
8 vrije tijd
9 hypotheken
9 tafelen
10 en 11 uit de kunst
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
^WÈÊÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊi
>n toermotorfiets en
n sportmotor lijken
kaar vaak te bijten,
jssenwegen bestaan
eestal niet. Toch heeft
ïzuki kans gezien een
otorfiets te
itwikkelen die van
;ide walletjes eet: de
SXllOO-F.Een
lortmachine met
eraspiraties.
i de omgeving stond de
stmotor van Suzuki al
iel bekend als 'de
torfiets met het
ktrische ruitje', en
t was inderdaad het
est markante van
ze Japanner. Het
ndscherm van de kuip
in hoogte verstelbaar
or middel vaneen
npele druk op een
iop. Suzuki noemt dit
wer Shield,
t bleek in de praktij k vooral
ileuk grapje te zijn dathet
)r een rood stoplicht goed
:t. Monden van
jrbij gangers vielen spontaan
:n wanneer je het ruitje even
en neer bewoog. Practisch
heeft deze originele vinding
per; vooral langere
ituurders zullen het scherm
jd in de hoogste stand
iden en dan nog wensen dat
iets hoger kon.
iuki heeft met haar GSX-R
dellen de laatste jaren hoge
ingegooid. De supersnelle
of 1100 viercilinderblokken
iden maar één 'nadeel'de
rrijder werd vergeten
igezien deze R-motoren
rnlijk alleen geschikt waren
rhet snelle werk. Echte
rders vonden bij Suzuki
n onderdak, maar met de
oductie van GSX-F werden
ip hun wenken bediend,
iuki legde het motorblok
de GSX1100-R niet in de
t, maar gebruikte het voor
100-F. Uit het blok werd
s nog een aantal pk's meer
erst: maar liefst 136. Suzuki
beterde een aantal zaken
een toerkarakter te creëren,
koppel werd verbeterd bij
lager toerental door middel
het opvoeren van de
iderinhoud. Daarnaast zijn
«der meer aanpassingen
cht aan de nokkenassen,
pen en het uitlaatsysteem.
SX-F is voorzien van een
atendeerd oliekoelsysteem,
iarbij behalve van lucht ook
in olie gebruik wordt
maakt bij de koeling.
13-SX1100-F is ruim vijftig
zwaarder dan de R en die
's zijn onder meer in het
Ujne terug te vinden. Suzuki
aakte geen gebruik van
liininium maar voorzag de F
jij een stalen frame. Voor en
ihteris de rappe Soes
idrzien van 16-inch wielen
et Europese Metzeler banden.
eBuzukiGSX 1100-F neigt
a betreft het zitten naar een
WW-motorfiets: je zit niet 'in'
'op' de motor. De zit op
100-F is -net als bij een
- heel ontspannen door
ote zadel en het hoge
r. Je zit niet echt rechtop
r iets gebogen en dat is
al lekker als je de 1100-F de
en geeft. De motor is 266
zwaar en oogt in eerste
[antie wat log, maar dat
el ben je na een aantal
eters al kwijt. Hij laat
rijden als een 750.
twm
sportmachine
ferrari-look
-V/
mm
redactie Walstraatpromenade 56-60
PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen
advertentie en administratie:
opening kantoren:
Vakantietijd, tijd voor een puz
zel, een spelletje dammen/scha
ken/bridgen en een blik op het
videonieuws.
de laatste ontwikkelingen rond
de hypoteekrente. tips voor
aangenamer wonen en de doe-
het-zelver.
Vakantiestemming in de keu
ken en aan tafel: over vruchten
en streekgerechten (smakelijk!)
De programma's van de bioscopen, filmhuizen, theaters, concert
zalen, musea en galeries. Voor het voetlicht: Kindertheater Sjon.
In beeld: de Zeeuwse Kunstkring en Henric Borsten.
V
I\\\
vrijdagkrant
KHHE
De Suzuki GSX1100-F.
De 136 pk motor heeft
vermogen te over, maar wil
ook bij lage toeren graag vlot
wegrijden. In alle
versnellingen grijpt de F goed
aan en hij blijft sleuren tot
ruim 11.000 toeren. Rond de
vijfduizend toeren is het zicht
in de spiegels tot een minimum
gedaald: het blok heeft dan een
trilling in zich die door de hele
motorfiets voelbaar is. Het
schakelen gaat heerlijk licht;
Zonder koffers loopt de
machine waarschijnlijk nog een
kilometer of tien harder.
Natuurlijk zijn dit circuit
snelheden die officieel in
Nederland nooit gehaald
worden, maar de 1100-F heeft
de mogelij kheden wel in zich.
De kuip houdt de wind op alle
snelheden aardig tegen, maar
mocht voor het echte toerwerk
iets hoger en wat breder zijn.
Het duurde nogal een tijd
de koppeling is wat zwaarder
te bedienen.
Hard rijden kan momenteel
alleen bij onze oosterburen. De
F rijdt heerlijk relaxed in zijn
vijfde versnelling vanuit de
Randstad naar de grens.
Inhaalmanouevres zijn een
fluitje van een cent aangezien
je alleen maar gas hoeft te
geven. Terugschakelen naar z'n
vier is overbodig. Jammer dat
juist rond de 120 km/u de
trillingen zich manifesteren.
Eenmaal over de Duitse grens
kan de snelheid opgevoerd
worden tot 245 km/u. Dat is dan
gemeten met de Krauser-
koffers die Suzuki tegen een
meerprijs van ruim
zevenhonderd gulden levert.
voordat de GSX 1100-F
testmotor beschikbaar was.
Suzuki-importeur Nimag hield
de machine een aantal weken
binnen om een nieuw veerset te
monteren. Bij normale ritten
was de zachte vering erg
plezierig, maar in snelle lange
bochten deinden de GSX-
machines behoorlijk. Door een
stugger veerset te monteren
moest de instabiliteit tot het
verleden behoren. Alle 1100-F's
zijn intussen teruggeroepen
naar de dealer en voorzien van
een stugger set.
Toch wist de 1100-F ook met
het nieuwe set bij het snelle
bochtenwerk niet echt te
overtuigen. De machine laat
zich makkelijk omgooien, maar
het deinen doet hij nog steeds.
Natuurlij k praat j e dan wel
over hoge snelheden, een echte
toerrijder zal dit effect
waarschijnlijk nooit opmerken
en er dus ook niet over vallen.
De sportievere rijder kan het
deinen tegen gaan door de
vering in de zwaarste stand te
zetten, maar dat gaat dan weer
ten koste van het toercomfort.
Een moeilijke keuze dus die
iedere motorrijder maar voor
zich zelf moet maken.
De Suzuki GSX 1100-F is een
rappe sportmachine die ook
voor snelle toertochten
uitstekend is te gebruiken.
Suzuki legde bij de F wel het
accent op de sportmotor in de
1100 en minder op het
toeraspect. De prestaties zijh
indrukwekkend en het comfort
staat op een hoog niveau. De
wegligging past echter niet
helemaal bij het aantal
trappelende pk's dat je bij de
GSX tot je beschikking hebt.
Ben je echter een toerrijder die
af en toe het snelle werk niet
schuwt dan vind je bij Suzuki
de motorfiets van je dromen.
Nog net geen achttien mille
kost de GSX 1100-F, en dat is
voor deze prettige machine
bepaald niet overvraagd.
REIN DE RUITER
De intensieve samenwer
king gedurende twintig
jaar van de Duitse tuningfir-
ma Irsmcher met Opel, heeft
er voor gezorgd dat je voor een
'paar stuivers meer' iets moois
van je 'Opeltje' kunt maken.
Onlangs was er op het Circuit
van Zandvoort een aantal van
die modellen te bewonderen
en te berijden.
Maar meteen met de meest fas
cinerende en duurste versie be
ginnen: de Senator 3.6 i Irm
scher. De auto kost gewoon als
3 ltr CD met automaat en kata
lysator al 82 mille. Wil je een
simpel pakket van drie mille,
dan worden daar speciale
bumpers en een grille voor ge
leverd en gemonteerd.
Er kan echter voor aanzienlijk
meer aan deze toch al niet
goedkope Senator worden
'verspijkerd'. Alleen al de mo-
torombouw van 115 kW naar
147 kW kost tien mille, ofwel
vijftig gulden per paarde-
kracht. In totaal kan deze Irm
scher Opel f 125.807,- gaan kos
ten, waarvoor dan veel hout,
leer en lichtmetaal wordt gele
verd. Uiteraard keurig aange
bracht en het geheel ligt als
een dijk op het circuit.
Iets minder imposant qua
prijs, maar wel met een indruk
wekkend Irsmcher-voorko-
men is de Corsa GSi 3-deurs.
Het is een lekker venijnig uit
ziend modelletje geworden,
met vooral een aparte achter
bumper met 4 horizontale
luchtsleuven. In Zandvoort
moet je wel wat meer ervaring
in huis hebben om met een der
gelijk donderdoosje weer heel
huids in de pits te belanden.
Alle 100 pk komt op de voor
wielen terecht en alle brede
banden van de maat 205/50 VR
15, zijn niet voldoende om de
zaak aan de weg te laten kle
ven. Hier zat voor de 16 mille
extra aan ombouw wel een
stuur in met meer grip dan het
houten stuur in de Senator.
Irmscher maakt ook van de
Kadett, de Omega Sedan en de
Omega Caravan heel bijzonder
ogende auto's. Alle modellen
die in ons land te koop zijn,
worden door de General Mo
tors dealer als normale auto
gekocht. In Soesterberg wor
den die bij de Irmscher-impor-
teur Henk van de Lee omge
bouwd.
De versie van Irmscher van de Kadett E komt op 34 mille.
Nog niet te koop, maar al wel
in ons land te zien is de bijzon
der fraaie ombouw van Irm
scher van de Omega 3000. On
der de naam Irmscher GT is er
een 'Ferrari-look' bij een Opel
aangebracht, die echt oogstre
lend is.
Op het onderstel van de Ome
ga 3000 is een kunststof carros
serie gebouwd. Motor, dash
board, versnellingsbak en
voorstoelen moesten door de
lange zeer schuin aflopende
neus 37 cm naar achteren. De
ze Grand Tourismo is een
2+2 coupé van 459 cm, staat
op banden van 245/45 VR 16, is
voorzien van vier schijfrem
men en ABS en haalt een top
van 245 km/h. Van 0-100 km/h
duurt nog geen acht seconden
en dat voor een prijs die gauw
1,5 ton zal bedragen.
De Audi quattro 20 V
De 5-cilinder motor van de Audi quattro
mmam^m
BHH
tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218)
Middelburg:
Markt 51
4331 LK Middelburg
tel. 01180-81000
Vlissingen:
4381 EG Vlissingen
Walstraat 56-60
tel. 01184-84000
Goes:
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
tel. 01100-31800
Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Terneuzen:
Nieuws traat 22
4351 CW Terneuzen
tel. 01150-94457
Hulst:
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
tel. 01140-14058
Zierikzee:
Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
tel. 01110-15380
I
Audi heeft de redelijk prij
zige 90 quattro uitgerust
met meerkleppentechniek.
Omdat dit merk met 5-cilinder
motoren werkt is hier voor het
eerst sprake van een 20-klep
per model. Op basis van de 2.3
ltr die in de normale 90 quat
tro zit (84 mille), heeft men
door toepassing van deze bete
re 'ademhaling' 34 pk kunnen
winnen.
Omdat meer kleppen een bete
re volledige en directe verbran
ding in de cilinderruimten tot
gevolg heeft, krijgt deze Audi
een grote mate van souplesse.
Dat wordt gepaard aan een
niet al te springerige koppel-
kromme: al vanaf 3300 tr/192
Nm met een maximum van 220
Nm bij 4500 toeren. De inspuit-
motor met geregelde katalysa
tor levert in totaal 170 pk ver
mogen en maakt een topsnel
heid van 218 km/h mogelijk.
Deze Audi 90 quattro 20V, kan
uiteraard niet zonder elektro
nica. Je geeft tegenwoordig
niet meer eenvoudig gas, maar
speelt als het ware met een
schaal vol chips.
Bij deze auto gaat het om een
motormanagementsysteem
dat alleen al voor een optimale
ontsteking continu 256 meet
waarden aftast. Bij elke veran
dering van de gaspedaal wordt
de contacthoek automatisch
in zijn meest gunstige positie
gesteld. De elektronica 'luis
tert ook mee' of de afzonderlij
ke cilinders geen klopneigin-
gen vertonen.
Behalve de onsteking regelt de
elektronica ook de optimale
mengverhouding voor de
brandstof.
Deze Audi is voorzien van een
lager onderstel, lichtmetalen
wielen en een vleugelspoiler op
de kofferdeksel. Net als in de
beginjaren bij Ford is elke
kleur te leveren als het maar
zwart is.
SIEM LEEUWENKAMP
VRIJDAG 15 JULI 1988