auto irmscher maakt iets moois van opeltje audi 90 quattro als 20-klepper vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 vrije tijd 9 hypotheken 9 tafelen 10 en 11 uit de kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ^WÈÊÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊi >n toermotorfiets en n sportmotor lijken kaar vaak te bijten, jssenwegen bestaan eestal niet. Toch heeft ïzuki kans gezien een otorfiets te itwikkelen die van ;ide walletjes eet: de SXllOO-F.Een lortmachine met eraspiraties. i de omgeving stond de stmotor van Suzuki al iel bekend als 'de torfiets met het ktrische ruitje', en t was inderdaad het est markante van ze Japanner. Het ndscherm van de kuip in hoogte verstelbaar or middel vaneen npele druk op een iop. Suzuki noemt dit wer Shield, t bleek in de praktij k vooral ileuk grapje te zijn dathet )r een rood stoplicht goed :t. Monden van jrbij gangers vielen spontaan :n wanneer je het ruitje even en neer bewoog. Practisch heeft deze originele vinding per; vooral langere ituurders zullen het scherm jd in de hoogste stand iden en dan nog wensen dat iets hoger kon. iuki heeft met haar GSX-R dellen de laatste jaren hoge ingegooid. De supersnelle of 1100 viercilinderblokken iden maar één 'nadeel'de rrijder werd vergeten igezien deze R-motoren rnlijk alleen geschikt waren rhet snelle werk. Echte rders vonden bij Suzuki n onderdak, maar met de oductie van GSX-F werden ip hun wenken bediend, iuki legde het motorblok de GSX1100-R niet in de t, maar gebruikte het voor 100-F. Uit het blok werd s nog een aantal pk's meer erst: maar liefst 136. Suzuki beterde een aantal zaken een toerkarakter te creëren, koppel werd verbeterd bij lager toerental door middel het opvoeren van de iderinhoud. Daarnaast zijn «der meer aanpassingen cht aan de nokkenassen, pen en het uitlaatsysteem. SX-F is voorzien van een atendeerd oliekoelsysteem, iarbij behalve van lucht ook in olie gebruik wordt maakt bij de koeling. 13-SX1100-F is ruim vijftig zwaarder dan de R en die 's zijn onder meer in het Ujne terug te vinden. Suzuki aakte geen gebruik van liininium maar voorzag de F jij een stalen frame. Voor en ihteris de rappe Soes idrzien van 16-inch wielen et Europese Metzeler banden. eBuzukiGSX 1100-F neigt a betreft het zitten naar een WW-motorfiets: je zit niet 'in' 'op' de motor. De zit op 100-F is -net als bij een - heel ontspannen door ote zadel en het hoge r. Je zit niet echt rechtop r iets gebogen en dat is al lekker als je de 1100-F de en geeft. De motor is 266 zwaar en oogt in eerste [antie wat log, maar dat el ben je na een aantal eters al kwijt. Hij laat rijden als een 750. twm sportmachine ferrari-look -V/ mm redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen advertentie en administratie: opening kantoren: Vakantietijd, tijd voor een puz zel, een spelletje dammen/scha ken/bridgen en een blik op het videonieuws. de laatste ontwikkelingen rond de hypoteekrente. tips voor aangenamer wonen en de doe- het-zelver. Vakantiestemming in de keu ken en aan tafel: over vruchten en streekgerechten (smakelijk!) De programma's van de bioscopen, filmhuizen, theaters, concert zalen, musea en galeries. Voor het voetlicht: Kindertheater Sjon. In beeld: de Zeeuwse Kunstkring en Henric Borsten. V I\\\ vrijdagkrant KHHE De Suzuki GSX1100-F. De 136 pk motor heeft vermogen te over, maar wil ook bij lage toeren graag vlot wegrijden. In alle versnellingen grijpt de F goed aan en hij blijft sleuren tot ruim 11.000 toeren. Rond de vijfduizend toeren is het zicht in de spiegels tot een minimum gedaald: het blok heeft dan een trilling in zich die door de hele motorfiets voelbaar is. Het schakelen gaat heerlijk licht; Zonder koffers loopt de machine waarschijnlijk nog een kilometer of tien harder. Natuurlijk zijn dit circuit snelheden die officieel in Nederland nooit gehaald worden, maar de 1100-F heeft de mogelij kheden wel in zich. De kuip houdt de wind op alle snelheden aardig tegen, maar mocht voor het echte toerwerk iets hoger en wat breder zijn. Het duurde nogal een tijd de koppeling is wat zwaarder te bedienen. Hard rijden kan momenteel alleen bij onze oosterburen. De F rijdt heerlijk relaxed in zijn vijfde versnelling vanuit de Randstad naar de grens. Inhaalmanouevres zijn een fluitje van een cent aangezien je alleen maar gas hoeft te geven. Terugschakelen naar z'n vier is overbodig. Jammer dat juist rond de 120 km/u de trillingen zich manifesteren. Eenmaal over de Duitse grens kan de snelheid opgevoerd worden tot 245 km/u. Dat is dan gemeten met de Krauser- koffers die Suzuki tegen een meerprijs van ruim zevenhonderd gulden levert. voordat de GSX 1100-F testmotor beschikbaar was. Suzuki-importeur Nimag hield de machine een aantal weken binnen om een nieuw veerset te monteren. Bij normale ritten was de zachte vering erg plezierig, maar in snelle lange bochten deinden de GSX- machines behoorlijk. Door een stugger veerset te monteren moest de instabiliteit tot het verleden behoren. Alle 1100-F's zijn intussen teruggeroepen naar de dealer en voorzien van een stugger set. Toch wist de 1100-F ook met het nieuwe set bij het snelle bochtenwerk niet echt te overtuigen. De machine laat zich makkelijk omgooien, maar het deinen doet hij nog steeds. Natuurlij k praat j e dan wel over hoge snelheden, een echte toerrijder zal dit effect waarschijnlijk nooit opmerken en er dus ook niet over vallen. De sportievere rijder kan het deinen tegen gaan door de vering in de zwaarste stand te zetten, maar dat gaat dan weer ten koste van het toercomfort. Een moeilijke keuze dus die iedere motorrijder maar voor zich zelf moet maken. De Suzuki GSX 1100-F is een rappe sportmachine die ook voor snelle toertochten uitstekend is te gebruiken. Suzuki legde bij de F wel het accent op de sportmotor in de 1100 en minder op het toeraspect. De prestaties zijh indrukwekkend en het comfort staat op een hoog niveau. De wegligging past echter niet helemaal bij het aantal trappelende pk's dat je bij de GSX tot je beschikking hebt. Ben je echter een toerrijder die af en toe het snelle werk niet schuwt dan vind je bij Suzuki de motorfiets van je dromen. Nog net geen achttien mille kost de GSX 1100-F, en dat is voor deze prettige machine bepaald niet overvraagd. REIN DE RUITER De intensieve samenwer king gedurende twintig jaar van de Duitse tuningfir- ma Irsmcher met Opel, heeft er voor gezorgd dat je voor een 'paar stuivers meer' iets moois van je 'Opeltje' kunt maken. Onlangs was er op het Circuit van Zandvoort een aantal van die modellen te bewonderen en te berijden. Maar meteen met de meest fas cinerende en duurste versie be ginnen: de Senator 3.6 i Irm scher. De auto kost gewoon als 3 ltr CD met automaat en kata lysator al 82 mille. Wil je een simpel pakket van drie mille, dan worden daar speciale bumpers en een grille voor ge leverd en gemonteerd. Er kan echter voor aanzienlijk meer aan deze toch al niet goedkope Senator worden 'verspijkerd'. Alleen al de mo- torombouw van 115 kW naar 147 kW kost tien mille, ofwel vijftig gulden per paarde- kracht. In totaal kan deze Irm scher Opel f 125.807,- gaan kos ten, waarvoor dan veel hout, leer en lichtmetaal wordt gele verd. Uiteraard keurig aange bracht en het geheel ligt als een dijk op het circuit. Iets minder imposant qua prijs, maar wel met een indruk wekkend Irsmcher-voorko- men is de Corsa GSi 3-deurs. Het is een lekker venijnig uit ziend modelletje geworden, met vooral een aparte achter bumper met 4 horizontale luchtsleuven. In Zandvoort moet je wel wat meer ervaring in huis hebben om met een der gelijk donderdoosje weer heel huids in de pits te belanden. Alle 100 pk komt op de voor wielen terecht en alle brede banden van de maat 205/50 VR 15, zijn niet voldoende om de zaak aan de weg te laten kle ven. Hier zat voor de 16 mille extra aan ombouw wel een stuur in met meer grip dan het houten stuur in de Senator. Irmscher maakt ook van de Kadett, de Omega Sedan en de Omega Caravan heel bijzonder ogende auto's. Alle modellen die in ons land te koop zijn, worden door de General Mo tors dealer als normale auto gekocht. In Soesterberg wor den die bij de Irmscher-impor- teur Henk van de Lee omge bouwd. De versie van Irmscher van de Kadett E komt op 34 mille. Nog niet te koop, maar al wel in ons land te zien is de bijzon der fraaie ombouw van Irm scher van de Omega 3000. On der de naam Irmscher GT is er een 'Ferrari-look' bij een Opel aangebracht, die echt oogstre lend is. Op het onderstel van de Ome ga 3000 is een kunststof carros serie gebouwd. Motor, dash board, versnellingsbak en voorstoelen moesten door de lange zeer schuin aflopende neus 37 cm naar achteren. De ze Grand Tourismo is een 2+2 coupé van 459 cm, staat op banden van 245/45 VR 16, is voorzien van vier schijfrem men en ABS en haalt een top van 245 km/h. Van 0-100 km/h duurt nog geen acht seconden en dat voor een prijs die gauw 1,5 ton zal bedragen. De Audi quattro 20 V De 5-cilinder motor van de Audi quattro mmam^m BHH tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218) Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Terneuzen: Nieuws traat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee tel. 01110-15380 I Audi heeft de redelijk prij zige 90 quattro uitgerust met meerkleppentechniek. Omdat dit merk met 5-cilinder motoren werkt is hier voor het eerst sprake van een 20-klep per model. Op basis van de 2.3 ltr die in de normale 90 quat tro zit (84 mille), heeft men door toepassing van deze bete re 'ademhaling' 34 pk kunnen winnen. Omdat meer kleppen een bete re volledige en directe verbran ding in de cilinderruimten tot gevolg heeft, krijgt deze Audi een grote mate van souplesse. Dat wordt gepaard aan een niet al te springerige koppel- kromme: al vanaf 3300 tr/192 Nm met een maximum van 220 Nm bij 4500 toeren. De inspuit- motor met geregelde katalysa tor levert in totaal 170 pk ver mogen en maakt een topsnel heid van 218 km/h mogelijk. Deze Audi 90 quattro 20V, kan uiteraard niet zonder elektro nica. Je geeft tegenwoordig niet meer eenvoudig gas, maar speelt als het ware met een schaal vol chips. Bij deze auto gaat het om een motormanagementsysteem dat alleen al voor een optimale ontsteking continu 256 meet waarden aftast. Bij elke veran dering van de gaspedaal wordt de contacthoek automatisch in zijn meest gunstige positie gesteld. De elektronica 'luis tert ook mee' of de afzonderlij ke cilinders geen klopneigin- gen vertonen. Behalve de onsteking regelt de elektronica ook de optimale mengverhouding voor de brandstof. Deze Audi is voorzien van een lager onderstel, lichtmetalen wielen en een vleugelspoiler op de kofferdeksel. Net als in de beginjaren bij Ford is elke kleur te leveren als het maar zwart is. SIEM LEEUWENKAMP VRIJDAG 15 JULI 1988

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7