VERWACHT ize/fzzzzzzzzj KINDERTHEATER SJON wat je geeft, krijg je terug Qpi FPTIF PZC/ vrijdagkrant jongenskoor twee duiven harpconcert circus holliday jos verpoorten henk verhoef maandagavondzang de drieklank 1( de koning luxor alhambra grand theater roxy electro schuttershof bibliotheek cinem'actueel ironweed VRIJDAG 15 JULI 1988 uit 'Masques en Bergmasques' van G. Fauré. Bewerking Ouverture 'Dichter und Bauer' van Fr. von Suppé, Andante en Presto uit Sym- phonie in B van J.C. Bach, Introduction van Domino Cimarosa, An dante uit 'Linzer Symphonie' van W.A. Mozart, Variaties over thema Mozart van Max Reger en Henk van Dijk, Balletmuziek uit 'Rosa- munde' van F. Schubert, Menuet van L. van Beethoven, Lied und Czardas van F, Léhar. Het Canadese jongenskoor 'British Columbia Boys Choir' geeft dinsdag een concert in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Aanvang 20.00 uur. Het koor staat onder leiding van Donald Forbes. Organist is Klaas J. Mulder. Het koor vertegenwoordigt vier koorregisters en is samenge steld uit jongens van 9 tot 23 jaar. Het koor werd twintig jaar geleden opgericht en heeft toernees gemaakt door de Verenigde Staten, de Sovjetunie en Europa. Op het programma staan onder meer werken van J.S. Bach, Keith Bissel, W.A. Mozart, Gabriel Fauré, F. Mendels sohn, Eugene Butler en W. McFarlane. Gedurende de hele zomer zijn er in galerie-theater De Twee Duiven aan de Slijkstraat in Groede op dinsdag en vrijdag kleinkunstvoor- stellingen, gepresenteerd door Adri Oosterling. 's Dinsdags staat 'De boom in' op het programma en 's vrijdags 'Uit het land van de Zwemmende Leeuw'. Aanvang 21.00 uur. In het kader van een serie zomeravondconcerten vindt op woens dag in de hervormde kerk in Zoutelande een harpconcert plaats. Aanvang 20.00 uur. Ineke Korfmacher-de Vente zal op vier verschillende harpen spelen: een Bardenharp, een Ierse harp, een Nadermann-harp en een concer- tharp. Ineke Korfmacher is leerlinge van Rosa Spier en speelt in ver schillende orkesten in Nederland, Duitsland en België. Ook treedt ze veel op als soliste. Op het programma staan: Bardenharp Petite Ber ceuse (Hasselmans), Ierse harp Variations on a Welsh carol (A. van Campen) en Carolan's Concerto (O' Carolan), Nadermann-harp Sa- kura (bewerking J. Molnar), Grand'mère raconte une histoire (H. Re- nié). Variaties op een thema van Mozart (anoniem), Concertharp Pre lude (M. Tournier), Fantaisie sur une thème de J. Haydn (M. Grand- jany). La Gitana (Hasselmans). Wim Wilschut zal vrijdag 22 juli een orgelconcert geven in de St. Jacobskerk in Vlissingen. Aanvang 12.00 uur. Leen de Broekert verzorgt vrijdag 22 juli een orgelconert in de Lu therse Kerk in Middelburg. Aanvang 20.15 uur. Kees van Eersel geeft zaterdag 23 en donderdag 28 juli een carillon concert in Veere. Aanvang resp. 15.00 en 19.00 uur. Herman van Vliet geeft dinsdag 26 juli een orgelrecitel in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Bntisch Columbia Boys Choir jongenskoor Nederlands grootste tentcircus Circus Holliday maakt een kleine toernee door Zeeland. Er zijn voorstellingen om 16.00 en 20.00 uur. Als bijzondere attractie wordt het optreden van Albert Althoff ge presenteerd. Hij zal de 2500 kilo zware neushoorn Racvicki berijden. Deze dompteur is winnaar van de Oscar Carré Trofee. Hij heeft in Circus Holliday ook de zorg voor de olifanten, een nijlpaard, lama's, kamelen, een giraffe en acht Friese hengsten. De rest: clowns, poe dels. wild west. een spring groep, het rad des doods, hoogwerk. dui ven en kakatoes. Circus Holliday treedt op: Datum Plaats Terrein vrij 15 juli Kamperland Sophiastraat zat 16 juli Domburg Roosjesweg maan 18 en dins 19 juli Renesse Stoofweg Mauritsweg woe 20 en don 21 juli Haamstede Bernhardstraat marktconcert In de serie marktconcerten, die in de maanden juli en augustus op vrijdagmiddag in de St. Jacobskerk in Vlissingen worden gehou den, wordt het eerste optreden verzorgd door Jan Wisse uit Aagte- kerke. Jan Wisse is vijfde jaars student aan het Koninklijk Haags Conserva torium. waar hij orgel studeert bij Johann Th. Lemckert. Hij speelt vandaag werken van Adriaan Engels. J.S. Bach en César Frank. Het -concert begint om 12.00 uur. Jos Verpoorten geeft vrijdag een orgelconcert in de Lutherse kerk in Middelburg. Aanvang 20.15 uur. t Verpoorten is organist van de Lutherse kerk in Middelburg en do cent orgel en klavecimbel aan de Zeeuwse Muziekschool in Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij studeerde aan het Rotterdams Conserva- torium. Verpoorten heeft zich toegelegd op de authentieke uitvoe- i ring van oude muziek. Het programma ziet er als volgt uit: Fantasia i van A. van den Kerckhoven, Pavana Lachrimae van J. Pz. Swee- linck. Uit de 18-e eeuw 'Es ist das Heil uns kommen her' (anoniem), Triosonate I in Es van J.S Bach (allegro moderato, adagio, allegro), Sonate in A van C.PH.E. Bach (allegro, andante con tenerezza, alle gretto), Magnificat quinti toni van J. Titelouze (prélude, quia respe- xit, et misericordia ejus, deposuit potentes, suscepit Israel, gloria Patri et Filio). Vrijdag wordt een braderieconcert gehouden in de Rooms Katho lieke kerk in Middelharnis. Aanvang 20.30 uur. Organist Henk Ver hoef en bariton Ton Sol verzorgen het conert. Verhoef heeft gestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium in Am sterdam waar hij in 1987 het diploma 'uitvoerend musicus' behaalde. Hij is sinds 1984 organist van de St. Nicolaaskerk in Amsterdam. Hij is tevens plaatsvervanger voor Bernard Barteling als organist in de Kathedrale Baseliek St. Bavo in Haarlem. Tom Sol studeert aan het Sweelinck Conservatorium bij Cora Cannemeijer en hoopt vorlgend jaar het examen uitvoerend musicus af te leggen. Het programma: Echo-fantasie in d (orgel) van J.P. Sweelinck, Psalm CXVIII/CXIX (zang en orgel) van C. Huygens, Io vidi in terra van M. da Gagliano, koraal voorspel: Christ lag in Todesbanden (orgel) van G. Böhm, Cantate 158: Der Friede sei mit dir (zang en orgel) van J.S. Bach, Sonate II, deel II Ruhig Bewegt (orgel) van P. Hindemith, Omnia Sol Temperat (zang en orgel) van C. Orff, Service sacré pour le samedi matin, III Veahavta, V Tsur yisrael van D. Milhaud. Trio in E, op. 16 orgel) van M. Reger, Verborgenhei, Auf ein altes Bild (zang en orgel) en Und steht Ihr früh am Morgen auf van H. Wolff. i' Jan van Driest leidt maandag de samenzang in de gereformeerde kerk in Haamstede. Aanvang 20.00 uur. Organist Frans van Tilburg verleent medewerking. Naast de begeleiding van de koor- en samenzang zal Van Tilburg onder andere spelen een Gavotte van Saint-Saêns, een Larghetto en Allegro van Philip Pool en Grand Choeur van Guilmant. Zaterdag wordt in de Grote Kerk in Veere een zomerconcert gehou den. Medewerking verlenen de kamerorkesten De Drieklank uit Middelharnis en KSO uit Den Haag. Beide orkesten staan onder leiding van Henk van Dijk en willen bij een zo breed mogelijk publiek meer belangstelling bijbrengen voor de licht klassieke muziek, door middel van een opgewekte presenta tie. Aanvang 20.00 uur. Het programma ziet er als volgt uit: Overture 'der Kalif von Bagdad' van Fr. A. Bouldieu, Symphonie nr. 12 van W.A. Mozart, Morgenstimmung uit 'Peer Gynt' van E. Grieg, Menuet Adri Oosterling Twee Duiven) Ik leid de kinderen bin- nen in mijn wereldje. In liét begin zat ik fout, toen dacht ik dat ik in hun wereldje kon komen, maar zo werkt dat niet. Nu maak ik mijn wereld je en nodig de kinderen daarin uit. Lukt dat, dan maken we in wezen samen de voorstelling". De eind november 1954 in Roo sendaal geboren John Mat- thijssen was de dertig al ge passeerd toen hij de beslissing nam om het kindertheater Sjon op te richten. Daaraan waren jaren van wikken en wegen vooraf gegaan: „Ik zou nooit op mijn zestigste ergens op een bankje willen zitten met een maat en zeggen: góh, had ik dat toen maar gedaan". „Eigenlijk kwam het theater tje vanzelf boven drijven. Ik wilde een onafhankelijk be roep, met bepaalde vrijheden, maar waar ik ook mijzelf in kwijt kon. Er waren in die tijd mensen die zeiden, góh John, je moet eens wat schrijven. Dat motiveerde mij". Die opmer kingen werden gemaakt naar aanleiding van zijn activitei ten voor de voetbalvereniging Roosendaal, die hij zeven jaar lang - aanvankelijk in een col lectief, maar later geheel alleen - voorzag van toneelstukken die op sinterklaasavond wer den opgevoerd voor de pupil len. „Dat is eigenlijk de basis ge weest. Ik ergerde mij aan het feit dat die sinterklaasavon den heel leuk waren voor vol wassenen, met een klucht en zo, maar eigenlijk niet voor de kinderen. Uit onvrede zijn we toen, met een aantal jongens, zelf stukken gaan schrijven. Dat was het begin van hé, ik kan dat. En het spelen vond ik ook plezierig. Ze herhalen die stukken nu elk jaar, dus dat is wel tekenend voor het succes". In die periode ging er echter bij John nog geen lichtje branden dat op dit terrein wel eens zijn capaciteiten zouden kunnen liggen. John Matthijssen groeide op in Roosendaal en bezocht na de middelbare school een blauwe maandag de pedagogische academie. Maar de lust tot stu deren ontbrak. „Na mijn diensttijd in Duitsland heb ik één wild en woest seizoen in de horeca gezeten, als barkeeper van 't Bremmetje in Renesse. Ik heb ook mijn papieren ge haald, want er waren eventueel snode plannen om de horeca in te gaan, maar dat had meer te maken met het feit dat mijn ouders zo'n bedrijf hadden. Desondanks ging ik bij een bank in Roosendaal werken. Oh ja, ik ben ook nog excursie leider geweest in de suikerfa briek in Stampersgat, dat was leuk, allemaal ouden van da gen". Na vijf jaar bankzaken ging John, puur uit nieuwsgierig heid, studeren voor oplei dingsfunctionaris personeels werk, echter nooit met de in tentie om er ook daadwerke lijk zijn beroep van te maken. Om zichzelf na het afronden van deze studie wat bedenk tijd te geven en zijn studie beurs te rekken, verlegde John zijn interesse naar de filosofie, waarvoor hij zich liet inschrij ven aan de rijksuniversiteit in Utrecht. Het idee om alsnog de toneelschool te volgen, trok hem op zijn leeftijd toen niet meer zo aan: „Met het risico dat je daar als 34- of 35-jarige vanaf komt en de planken niet meer op durft". „Ik heb ook niet de pretentie om mijzelf acteur te noemen, daar komt wel wat meer voor kijken. Ik weet alleen dat ik met wat ik doe, jonge kinderen kan boeien. Als mensen uit het vak zeggen dat het er leuk uit ziet, ben ik daar trots op, maar ik weet niet precies wat dat in houdt. Het kan best zijn dat ik goed acteer, maar dat zijn din gen die ik nu aan het ontdek ken ben". Na een jaar filosofie hakte John de knoop door: kinder theater. „Ik wist dat ik niet op hulp hoefde te rekenen. Ik moest het maar doen en bewij zen dat ik het kon. Het was een sprong in het duister. Ik schreef mijn stukken dan ook zo, dat ik alles - zoals evenueel licht en geluid - zelf voor mijn rekening kon nemen. Want wie ben ik? Iemand betalen kan ik niet. Ik moet het hebben van de reclame via de mensen, van mond tot mond. Het beste mid del is dan om de straat op te gaan. Laatje maar zien. Boei ik daar, blijven de mensen staan, dan is het goed. Met name kin deren, want die trekken zo een zak chips open bij een sterfscè ne wanneer die niet boeit". Hoewel John zijn kennis als op leidingsfunctionaris kon aan wenden voor de zakelijke kant van zijn onderneming, kostte het de nodige tijd en moeite voor alles een beetje op poten was gezet. Hij kreeg meer tijd om zich op zijn creatieve ont wikkeling te concentreren, toen 11 augustus 1987 de Stich ting Kindertheater Sjon werd opgericht. John, die sinds een aantal maanden in Vlissingen is gevestigd, heeft inmiddels twee grote theaterprodukties op het repertoire staan en vier kleinere die op alle mogelijke locaties - straat, scholen, cam pings - gespeeld kunnen wor den. Zijn eerste echte voorstelling in een wijkgebouw zal hij niet licht vergeten: er ging van alles mis, maar de kinderen waren geboeid. John verleende zijn medewerking aan de opening van de schouwburg De Kring in Roosendaal, wat hem loven de reacties opleverde. Vervol van spelletjes, maar ik zeg: it houd niet van spelletjes, wanil ik kan niet tegen mijn verlies, Dan merk ik dat er heel veel kinderen zijn van hééééé, hij heeft dat ook. Daarna komen ze met de meest vreemde spel letjes, waarbij geen winnaar of verliezer is. Dus dat leeft", „De voorstellingen loper, meestal uit en als ik mijn spul len opruim, helpen de kinderen wat mee of komen nog even aan mij voelen. Volwassener heb ik niks te zeggen, denk it Kinderen zijn echt en eerlijk zonder beleefdheidsnorm. Al les wat je geeft, krijg je terug Ik treed ook op voor zwakzir. nigen en heb er geen enkel pro bleem mee dat in een verpak king van 30 of 40 jaar eer geestelijk niveau huist van eer kind van vier. Ik knuffel her, net zo makkelijk". „Als ik speel voor kleuters - dal is mijn club - zeg ik altijd: geer kringetje, geen stoeltjes, nier zeggen dat er iemand komt, he lemaal niks. Ik ben er een hal' uur van te voren en ga tusser, de kinderen zitten terwijl al aan het spelen zijn. Dan kijker ze wel even wie dat is, zit hl niet in de weg, oké, laat maa: zitten. Op een gegeven mo ment begin ik en komen 8 vanzelf om mij heen. Zo van die heeft wat te vertellen, laten* eens even gaan luisteren". FRANS P. J. DOELEMA- (Kindertheater Sjon is de komend' weken met 'Sjon verveelt zich' o[ tal van plaatsen en campings i' Zeeland te zien: 17 juli Spiegcltef Renesse, 18 juli Westkapelle, 20 ja li camping Domburg, 21 juli Cad- zand, 23 juli straatfestival Middel burg-, 24 juli Spiegeltent Renesse 26 juli Zierikzee, 27 juli campi»! Napoleonshoeve Breskens, 1 gustus Spiegeltent Vlissingen, augustus Goes, 12 augustus Yers' ke, 17 augustus camping Domburi 25 augustus camping Zonneveel de Nieuwvliet) HULST (01140-12030) 'Honneponnetje'. Vandaag 14.30,19.00, 21.30 uur, zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Police Academy'. Vandaag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zater dag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'De troetelbeertjes'. Vandaag 14.30 uur, zondag 13.45 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur. 'Planes traines and automobi les'. vandaag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 14.30 en 20.00 uur. 'Cry freedom'. Dagelijks tot en met dinsdag 20.00 uur, zondag óók 16.15 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Junglebook'. vandaag en maandag 14.30 uur, zondag 13.45 uur, dinsdag 14.30 uur, woensdag 20.00 uur. 'Crocodile Dundee'. Vandaag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zater dag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag 14.30 en 20.00 uur. dinsdag 14.30 uur en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Drie mannen en een baby'. Vandaag en zondag 19.00 uur, zaterdag 21.30 uur, dinsdag 20.00 uur. 'The running man'. Vandaag 21.30 uur, zaterdag 19.00 uur, zondag 16.15, en 21.30 uur. VLISSINGEN (01184-12260) 'Police Academy 5'. Dagelijks 14.00, 19.00 en 21.30 uur. 'Benji'. Dagelijks 14.00 uur. 'Crocodile Dundee 2'. Dage lijks 19.00 en 21.30 uur. GOES (01100-15165) 'Honneponnetje'. Vandaag, za terdag en zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'Benji'. Maandag en woensdag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM <01640- 54886) 'Honneponnetje'. Dagelijks 14.00, 19.00 en 21.30 uur. Zon dag óók 16.30 uur. 'Wallstreet'. Dagelijks 19.00 en 21.30 uur, Zondag óók 16. 30 uur. 'De Speurneuzen'. Dagelijks 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'Ironweed'. Vandaag en zater dag 19.00 en 21.30 uur, zondag 21.00 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20.30 uur. 'Hector'. Zaterdag 14.00 uur, zondag 19.00 uur. 'Out of Africa'. Zondag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'The mosquiqto coast'. Van daag 21.00 uur. 'Pinkeltje'. Zaterdag 14.00 uur. 'The witches of Eastwick'. Za terdag 21.00 uur. 'Stop making sense'. Zond 21.00 uur. 'Out of Africa'. Maandag 20 uur. 'La Famiglia'. Dinsdag 21 uur. 'Hector'. Woensdag 19.00 21.00 uur. MIDDELBURG (01180- 302! 'Cry freedom'. Vandaag en terdag, maandag, dinsdag woensdag 20.30 uur. BERGEN OP ZOOM (016 54886) 'Cry freedom'. Dagelijks 2( uur.. Zondag óók 16.30 uur. 'Junglebook'. Dagelijks 1< uur. 'Police Academy 5'. Dageli 14.00, 19.00 en 21.30 uur. Z dag óók 16.30 uur. 'Eddy Murphy Raw'. Dageli 14.00, 19.00 en 21.30 uur. Z dag óók 16.30 uur. Meryl Streep in 'Ironweed' (Electro, Middelburg) Net als 'Barfly' trekt ook 'Iron weed' met twee Amerikaanse topsterren als verloederde randfiguren de aandacht. Ook Jack Nicholson en Meryl Streep strompelen rond in de schimmige wereld van zwer vers en dronkelappen, maar daarmee houdt de gelijkenis met 'Barfly' wel op. 'Ironweed' is van een volstrekt andere di mensie. De Argentijnse regis seur Hector Babenco ('Kiss of the Spider Woman'), verfilmde deze bestseller van William Kennedy. Jack Nicholson is Francis Phe- lan, een ex-honkbalspeler die ooit vrouw en kinderen in de steek liet. Hij leidt een zwer vend bestaan, vaak samen met Helen (Meryl Streep), die in be tere jaren zangeres was. Waar om Francis zijn veilige bestaan verliet wordt snel duidelijk: 22 jaar geleden liet hij zijn jongste kind Gerald op de grond val len, waardoor de baby zijn nek brak. Hij kwam daar nooit meer overheen. In het begin van de film keert hij terug naar zijn geboorte plaats, wordt grafdelver en op het kerkhof loopt hij quasi-toe- vallig langs het graf van Ge rald. De cynische Francis kijkt aarzelend om zich heen en houdt dan een ontroerende monoloog, alsof zijn zoon daar nog levend voor hem staat. 'Ironweed' ademt de sfeer van een noodlotsdrama, maar wel een drama dat zich al groten deels in het verleden heeft af gespeeld. De film groeit naar een climax waarin eigenlijk niets gebeurt. Er zijn alleen stil verdriet en wroeging. Een won derbaarlijk moment, vooral ook door het beklemmende en ontroerende spel van Nichol son. Een man, boordevol stolde emoties. Tijdens zijn omzwervin ontmoet Francis soms kleu ke, maar meestal tragisch guren. Vooral de schimmei het verleden, die van tijd tijd opdoemen, spreken to verbeeldingVisioenen die delijker zijn dan de soml werkelijkheid om hem h, Maar dat alles verandert n in zijn leven. Hij staat al één been in de dood. Zelf vriendschap met de deer wekkende Helen kan g richting meer aan zijn le geven. Ook Meryl Streep maakt indruk met haar rol. schichtig, nerveus ho mens, met een gezicht dat b doorschijnend is van verd, Het gevoel van stagnatk doelloosheid dat de hele doortrekt kan bij de toesci wer een gevoel van onbehc oproepen. Gemeten naar doorsnee filmdrama, is 'I weed' inderdaad nogal tn heeft geen duidelijke clima. ontknoping, en verklaart niet echt waarom Francis, meer uit zijn put kan kor Maar 'Ironweed' is nu eenn geen gemiddeld filmdrama t Het prachtige, fantasie camerawerk roept de sfee van een duister visioen, i wel 'Ironweed' zich nadrn lijk tegen het decor van de sisjaren afspeelt, streeft l. tor Babenco geen realisme maar de uitbeelding van nerlijke werkelijkheid Francis. Hector Babenco h daar beelden voor gevon die nog lang op het neti blijven hangen. LEO BANKER, (Electro (Middelburg) gens draafde hij op als invaller in een kinderstuk van De Nieu we Danserije uit Breda. Het Brabants Centrum voor Ama teurtoneel stimuleerde hem om door te gaan. En terecht, want inmiddels wordt hij van talrijke kanten benaderd - Am sterdam, Nijmegen, Rotter dam, Spiegeltent - om zijn voorstellingen te komen ge ven. Dankzij bemiddeling van het Zeeuws Steunpunt is hij ook op verschillende scholen geen onbekende meer. „Voor een deel wil ik altijd wel m'n ei kwijt. De produktie 'Sjon verveelt zich' (4 tot 10 jaar) bijvoorbeeld, is een hal ve dramales en gaat over een jongetje dat niks te doen heeft. De kinderen opperen het idee John Matthijssen van Kindertheater Sjon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 10