Zoekactie overlevenden
olieplatform opgegeven
01196 - 19000
anDijke
Autobelasting 1 november hoger
JAARKAART PAS IN '89
M/EEK-UIT
\NEEK-IN
Baby dood na
vijf uur in
snikhete auto
TOTAL Raffinaderij Nederland N.V.
PTT Telecommunicatie wenst
TOTAL veel succes met het nieuwe
digitale telecommunicatiesysteem
VOX 5330 en Voxcontrol 5000
kostenbeheerssysteem.
Autogas twee
cent goedkoper
Geen wildgroei
in tv-reclame
gevestigd te Vlissingen-Oost
Geen gesjoemel
met 120 km/u
ptt telecommunicatie
district breda
OORZAAK RAMP WAARSCHIJNLIJK GASLEK
Verzekering
Vanaf heden
NIEUW
TELEFOONNUMMER
CARAVANS
Meer zon
231e jaargang no. 160
Zaterdag 9 juli 1988
DEN HAAG (GPD) Het zal vrijwel zeker nog tot 1 september
1989 duren voordat studenten een jaarkaart openbaar vervoer
krijgen waarmee zij altijd gratis met het openbaar vervoer
kunnen reizen. Minister Deetman (onderwijs) heeft daarover
gisteren een contract gesloten met NS en andere vervoeders.
Het contract heeft een looptijd van vijf jaar.
Moeilijk
Vissers
Belasting
Mosselprijs
MINDER GELD VOOR RANDSTAD
WASQUEHAL (GPD) Erik Breukink is na de tijdrit
van gisteren de bestgeklasseerde favoriet in het alge
meen klassement van de Tour de France. Met een derde
plaats staat hij er beter voor dan renners als Fignon,
Kelly, Delgado, Zimmerman, Bernard of Herrera. Of
Breukink ook inderdaad tot de favorieten behoort,
moet hij volgende, week in de Alpen bewijzen.
Breukink werd eigenlijk verwacht als gele trui-drager,
of Vanderaerden, maar het is Jelle Nijdam, die vandaag
met het begeerde tricot naar volgende Tourstad Reims
mag vertrekken. In de tijdrit van 52 km gisteren door
Noordfrankrijk, die een ietwat verdraaid beeld kreeg
vanwege de wisselende wind en die werd gewonnen
door de Brit Sean Yates, dook Nijdam naar de beste
totaaltijd in het algemeen klassement. Precies een se
conde minder op het conto dan Steve Bauer, die op zijn
beurt twintig seconden voorsprong heeft op Erik Breu
kink.
(zie ook pagina 31)
ABERDEEN (AP/ANP) - Reddings
werkers hebben vrijdagmiddag de
zoekactie naar verdere overlevenden
van de ramp op het olieplatform Pi-
per Alpha opgegeven. Er worden nog
149 bemanningsleden van het plat
form vermist, dat woensdagavond na
een aantal explosies door een zee van
vlammen werd verwoest.
Vrijdagochtend is de zoekactie nog
voortgezet met schepen en helikop
ters. Volgens de laatste gegevens heeft
de catastrofe aan 166 mensen het leven
gekost. Van 17 slachtoffers is het stof
felijk overschot geborgen, en er zijn 66
overlevenden.
Volgens Occidental waren er op het
moment van de ramp 230 en niet 232
mensen op het platform. Op negen na
waren allen Britten. Een Fransman
heeft de explosies overleefd. Onder de
niet-Britse bemanningsleden waren
twee Amerikanen, twee Canadezen,
DEN HAAG (ANP) - Met trompetge
schal van de wereldberoemde Miles
Davis is vrijdagmiddag in het Con
gresgebouw in Den Haag het der
tiende North Sea Jazz Festival ge
opend. Het begint een traditie te
worden dat de eerste noten van dit
driedaagse, internationaal erkende
festival door de vitale Davis worden
gespeeld. De nu 62-jarige Ameri
kaan heeft nu al vier keer het muzi
kale startschot gegeven.
Er treden verder nog kopstukken op
als David Sanborn, George Benson,
James Brown en Carlos Santana,
The Wall Street Crash, Lionel
Hampton, The Modern Jazz Quartet
en Oscar Peterson.
Onder de Nederlandse deelnemers
is ook Willem Breuker, die met de
Bird-prijs werd beloond. Vrijdag
avond werd de prijs ook uitgereikt
aan de inmiddels 80-jarige Franse
jazz-violist Stephane Grappelli.
De belangstelling voor het dertiende
jazz-festival is groot. De zaterdag
was al dagen tevoren uitverkocht.
een Zuidafrikaner, een Westduitser,
een Portugees en een Spanjaard.
Occidental verklaarde donderdag dat
men ervan uitgaat dat de ramp is ver
oorzaakt door een gaslek, maar het is
nog niet duidelijk hoe het gas heeft
kunnen exploderen. Eén van de over
levenden heeft gezegd dat hij een hal
ve minuut voor de eerste explosie die
het platform in tweeën scheurde twee
gaslekken hoorde gieren.
De president van Occidental Petro
leum, de Amerikaan Armand Ham
mer, is vrijdag in Aberdeen aangeko
men voor overleg met de directie;
daarna heeft hij de gewonden in het
ziekenhuis bezocht. Ook de Britse pre
mier Margaret Thatcher, prins Charles
en prinses Diana zijn in Aberdeen aan
gekomen om met de nabestaanden te
spreken en de gewonden te bezoeken.
Hammer deelde mee dat Occidental
Petroleum een bedrag van 1 miljoen
pond (Ongeveer 3,6 miljoen gulden) ter
beschikking stelt voor een steunfonds
voor de gewonden en de nambestaan-
den van de slachtoffers. Zes werkne
mers van Occidental die de ramp heb
ben overleefd, en de gezinnen van 31
andere werknemers die zijn omgeko
men zullen een schadevergoedingsre
geling krijgen ter waarde van ongeveer
100.000 pond (ongeveer 360.000 gul
den) en een pensioen.
Occidental zal de schadevergoedingen
ten aanzien van de andere beman
ningsleden, die werkten voor 25 ver
schillende onderaannemers, vaststel-
ROTTERDAM (ANP) - De prijs van
een liter LPG gaat maandag met twee
cent per liter omlaag tot 43,9 cent per
liter. Deze prijsverlaging is een ge
volg van de noteringen op de interna
tionale produktenmarkt, zo hebben
de handelaren vrijdag in Rotterdam
bekend gemaakt.
Deze prijsontwikkeling staat volgens
handelaren in Rotterdam geheel los
van de ramp met het produktieplat-
form Piper Alpha bij Schotland.
Kt
t
len na bestudering van hun verzeke
ringsregelingen.
Het ziet ernaar uit dat de verzekering-
maatschappijen omstreeks een mil
jard dollar (twee miljard gulden) zul
len moeten uitkeren wegens de scha
de die de ramp heeft teweeg gebracht.
Dat is vrijdag op de Londense verze-
keringsmarkt vernomen.
Het eiland zelf was verzekerd voor iets
Directeur Armand Hammer van Occi
dental Petroleum.
rap twee maanden heb
ben ze zich een beetje
ingehouden op de autosnel
wegen in Nederland: de snel
heidsmaniakken die achter
het stuur maar één houding van de
voet kennen, gas-plank. Bij de invoe
ring per 1 mei van de nieuwe maxi
mumsnelheid op 120 km per uur kon
digden politie en justitie een streng re
giem aan voor overtreders. Er zou
scherp worden gecontroleerd en zon
der pardon worden bekeurd. Aanvan
kelijk kwamen er verhalen dat de Ne
derlandse automobilist zich plotseling
had bekeerd tot voorbeeldig wegge
drag. Hij/zij voorvoelde kennelijk de
pijn in de portemonnee. En dus leek
het alsof de nieuwe bovengrens, na het
massale fiasco met de 100 km per uur,
in het successenboekje van de minis
ters Smit-Kroes en Korthals Altes kon
worden bijgeschreven. Maar inmid
dels zijn ze terug, de overbeterlijken
die iedere limiet aan hun laars lappen
en opnieuw met snelheden van 150 tot
170 km per uur over de rijkswegen
scheuren. In de buurt van Dordrecht
werden deze week alleen al meer dan
5000 bekeuringen uitgedeeld. Kort ge
leden circuleerden er berichten dat
justitie de stroom van geconstateerde
overtredingen niet meer zou kunnen
verwerken. Zoiets heeft meteen in
vloed op de omgang met het gaspe-
daal. Het kabinet heeft dit voorjaar on
danks veel twijfels de nieuwe maxi
mumsnelheid van 120 km per uur door
de Tweede Kamer weten te slepen.
Dat gebeurde met harde toezeggin
gen, dat de automobilist naleving er
van met harde hand zou worden afge
dwongen. Nu legio weggebruikers er al
weer een loopje mee beginnen te ne
men zullen politie en justitie moeten
blijven waarmaken wat de beleidsma
kers hebben beweerd. Er mag niet
meer gesjoemeld worden met de nieu
we snelheidslimiet. Anders wordt ie
dere automobilist eigen wetgever.
De doorsnee Nederlandse televisie
kijker accepteert een zekere uit
breiding van de STER-reclame op de
buis, maar wil niet dat de program
ma's zelf er (tussendoor) mee worden
'vervuild'. Een opiniepeiling van het
ministerie van WVC heeft daarover
duidelijke opvattingen boven tafel ge
bracht. Meer reclame moet volgens
een grote meerderheid van de onder
vraagden worden gebundeld in de be
staande blokken rondom de Jour
naal-uitzendingen en bij de overgang
naar een nieuw programma. Aan het
Amerikaanse systeem van commer
ciële televisie met reclamespots op ie
der (on)gewenst ogenblik is de Neder
landse tv-consument bepaald niet toe.
Een geruststellende gedachte,-die
aanwezigheid van een hang naar orde
ning op de buis en een herkenbare af
bakening tussen programma's en re
clameboodschappen. STER-inkom-
sten en omroepbijdrage staan voor de
kijker in een duidelijke verhouding ten
opzichte van elkaar (ook dat bevestigt
het opinie-onderzoek). Reclame blijkt
tot op zekere hoogte een geaccepteer
de zaak. Maar een overdosis zal onge
twijfeld gaan irriteren. En voor wild
groei lijkt het publiek aan de buis al
lergisch. Dat geeft wel ongeveer de
marges aan voor de financiering van
een vaderlands omroepbestel volgens
de beproefde opzet. De politiek èn de
bestaande omroepen doen er goed aan
met een dergelijke uitgesproken voor
keur van de kijker rekening te houden.
Want deze is namelijk vrij bepalend
voor het media-beleid naar de toe
komst. Een beleid, dat nog steeds niet
uitblinkt in helderheid. Voor het overi
ge blijkt uit het onderzoek dat de hele
Haagse en Hilversumse discussie over
commerciële televisie in Nederland
langs het publiek heengaat. En dat is
ook een opvallend signaal.
vdM
(Advertentie)
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
Sprite: Alpine, DD, EK C uitv.; Tec: 360 EK
425 (treinzit); Wilk: 400TD 400 HKT; Caravelair: Hoek Rijksweg - Ringbaan West
330, 330 EK 395 T; Alpenkreuzer: Duet, Select, 01100 - 1 14 46 GOES
Allure. Tevens verhuur van bovenstaande. -I
Wisselend bewolkt en vrijwel overal
droog. Middagtemperatuur 20 graden.
Een zuidwestenwind 3 tot 4, aan de
kust 4 tot 5 Bft.
Contract
NS voor
studenten
Volgens eerste schattingen zullen
520.000 studenten de jaarkaart krij
gen. Daarbij is een marge van 10.000
naar boven of naar beneden aangehou
den.
In ruil voor de jaarkaart openbaar ver
voer zullen studenten die niet thuis
wonen hun beurs met 750 gulden per
jaar gekort zien. Studenten die thuis
wonen, zien hun beurs met 500 gulden
per jaar omlaag gaan.
Studenten die erg ver van hun studie
instelling af wonen en studenten onder
de achttien jaar die nu ook hun reis
kosten bij de Staat kunnen declareren,
zien hun vergoeding tot 750 gulden per
jaar beperkt.
Alle maatregelen te zamen leveren
minister Deetman een blijvende be
sparing op van 170 tot 180 miljoen gul
den per jaar. In 1989 wordt dat bedrag
niet gehaald. Omdat het om een blij
vende besparing gaat, is het kabinet
met de maatregel akkoord gegaan.
Oorspronkelijk meende het kabinet
door de openbaar-vervoerkaart 210 tot
220 miljoen gulden per jaar te kunnen
besparen. Daarin zit echter een marge
van 49 tot 50 miljoen gulden. Dat geld
was bestemd voor de banken. Zij
moesten zo overgehaald worden om
studenten die meer geld nodig hadden
dan de basisbeurs van de overheid, dat
meerdere te lenen. Zoals bekend, heeft
de Kamer daar voor wat betreft de
aanvullende beurs een streep door ge
haald.
Op dit moment kost de reiskostenver
goeding aan studenten de overheid
per jaar 550 miljoen gulden. Dat be
drag wordt nu met 30 procent beperkt.
Na afloop van het kabinetsberaad gaf
premier Lubbers te kennen dat de ge
sprekken met de vervoerders moeilijk
waren. Hij wees erop dat zij een forse
korting hadden moeten geven op de
prijs van de jaarkaart in ruil voor veel
meer potentiële klanten. Tegelijk is er
voor hen het risico dat die niet blijvend
van het openbaar vervoer gebruik zul
len maken.
De eerste minister zei niet te verwach
ten dat de vervoerders meer materieel
zullen aankopen nu zij de 520.000 stu
denten moeten gaan vervoeren. Hoe
NS en andere vervoerders de opbreng
sten van de kaart verdelen is hun zaak,
aldus Lubbers.
)EN HAAG (GPD) - „Laten we er maar de vis in verpak
ken". Dat was de enige reactie die minister-president Lub-
lers vrijdagavond na afloop van het wekelijks kabinetsbe
raad wilde geven op een opzienbarend interview met pas-
wortproducent W. Baard dat deze week verscheen.
Saard dreigde in een artikel in de Haagsche Post blanco
uemplaren van het oude zwartepaspoortmodel aan de
Amsterdamse onderwereld toe te spelen wanneer de over-
ieid het omstreden contract met zijn fabriek KEP opzegt.
Over het interview zijn al vragen gesteld door kamerleden
van de VVD.
directeur Baard van KEP, die van de Tweede Kamer nog
:ot 1 september de tijd heeft gekregen om te bewijzen dat
zijn bedrijf een fraudebestendig paspoort kan maken, is
vrijdagavond teruggekomen op zijn uitlatingen in het in
terview.
Het bestuur van de Stichting KEP Controle deelde vrijdag
avond mee dat de directeur de volgende verklaring heeft
afgelegd: „Het interview zelf lezende moet ik vaststellen
dat ik mij - als gevolg van de hoge druk waaronder mijn
personeel en ik de laatste maanden hebben gewerkt - te
zeer heb laten meevoeren door de ontstane emoties. In het
bijzonder de bizarre mededeling met betrekking tot het ma
ken van blanco oude paspoorten die bij 'de Amsterdamse
onderwereld' zouden kunnen terechtkomen betreur ik ten
zeerste. Er is uiteraard geen sprake van dat ik iets derge
lijks ooit overwogen zou hebben."
De Nederlandse visserij over
weegt een schadeclaim in te
dienen wegens vangstverlet,
ontstaan door de maatregelen
die zijn genomen rond de ber
ging van de chemicalièntan-
ker Anna Br oere.
PAGINA 3
Het Plan-Oort, de grootscheep
se belastinghervorming die in
1990 moet ingaan, dreigt door
allerlei oorzaken de mist in te
gaan.
PAGINA 4
Stormen in de Waddenzee heb
ben geleid tot een gering aan
bod van mosselen. De prijs
voor dit zeebanket is dit jaar
dan ook beduidend hoger dan
vorig jaar.
PAGINA 9
Radio, tv, kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3, 5, 7
Opinie en achtergrond: 4
Financiën en economie: 6
Provincie: 9,11,13 en 15
Sport: 30 en 31
Hulst in kaart. De beschrij
vers halen een rijke geschiede
nis terug Letters Letteren:
de gedenkschriften van Henk
Komijn Meijer; verhalen over
de stad Thessaloniki; jeugd
boeken Het Gedicht: de Man
van Tollund. Het raadsel uit de
venen Licht op de jaren '50
Udo van Boven tussen klassiek
en jazz Rijksdienst Beelden
de Kunst, de Wehkamp van de
musea.
PAGINA 17,18,19 en 21
Rampspoed op de Noordzee.
De olie en de prijs Stewar
dess nieuwe stijl: van glimlach
tot efficiency Bosrust, lande
lijk begraven wordt populair
Vakantievreugd: Nederland
pakt de biezen, vroeger en nu
Paleis als cadeaushop. De ge
schenken van de Oranjes uit
gestald Dagboek uit de Ron
de van Frankrijk.
PAGINA 25, 26, 27 en 28
WASHINGTON (DPA) - Een baby van
drie maanden is donderdag slachtof
fer geworden van de hittegolf in de
Verenigde Staten. Bij een buitentem
peratuur van bijna 40 graden lag de
zuigeling bijna vijf uur op de achter
bank van een geparkeerde auto. De
moeder verklaarde tegenover de poli
tie in Indiana County in de staat
Pennsylvania, dat zij gedacht had dat
het kind bij de oppas was.
Van het Midden-Westen tot de oost
kust van de Verenigde Staten steeg de
temperatuur vrijdag tot ongeveer 40
graden. Boven een flink- aantal grote
steden hing een dichte smog. In Chica
go gaven de autoriteiten voor het eerst
in tien jaar 'geel alarm'. De bewoners
kregen de dringende raad, alleen in ui
terste noodzaak hun auto te gebrui
ken.
Op de zesde dag van de hittegolf in
Griekenland steeg de temperatuur
vrijdagmiddag tot 45 graden in de
schaduw. In Thessaloniki was het 42
graden en dat is het in 55 jaar niet ge
weest.
Vrijdag tot aan het middaguur waren
in het hele land als gevolg van de hitte
golf 15 mensen overleden. Tien van
hen waren hartlijders.
(Advertentie)
DEN HAAG (GPD) Er komt dit jaar minder geld
vrij voor verbetering van de bereikbaarheid van
de Randstad. In plaats van 70 miljoen gulden komt
er maar 25 miljoen gulden beschikbaar. Oorzaak is
een verschuiving van de datum waarop de motor
rijtuigenbelasting (mrb) extra omhoog zou gaan
van 1 juli naar 1 november.
Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Smit-
Kroes (verkeer en waterstaat) gisteren bij de Kamer
heeft ingediend. Het wetsvoorstel handelt over de
verhoging van de mrb met 50 gulden per jaar voor
personenauto's en 25 gulden per jaar voor vrachtwa
gens.
Begin dit jaar ging het kabinet akkoord met de tij
delijke verhoging van de belasting. Jaarlijks zou zo
150 miljoen gulden extra vrij moeten komen ten be
hoeve van projecten in het openbaar vervoer en
voor de wegenbouw in de Randstad. Van de op
brengst zou 100 miljoen naar het openbaar vervoer
moeten.
Uit het wetsvoorstel blijkt dat ook in komende jaren
de geschatte opbrengst van 150 miljoen gulden al
lerminst zeker is. In 1889 zal het bedrag maar 135
miljoen zijn. Voor de jaren daarna wordt verwacht
dat de opbrengst 150 miljoen zal worden. Daarbij is
uitgegaan van een groei in het wagenpark.
Het is de bedoeling dat de tijdelijke verhoging van
de mrb met ingang van 1996 vervalt. Dan moet een
systeem met elektronische tolheffingen (rekenin
grijden) ingevoerd zijn. Smit-Kroes laat de Kamer
nu weten dat ook voor de invoering van dat systeem
een apart wetsvoorstel nodig is.