Zoekactie overlevenden olieplatform opgegeven 01196 - 19000 anDijke Autobelasting 1 november hoger JAARKAART PAS IN '89 M/EEK-UIT \NEEK-IN Baby dood na vijf uur in snikhete auto TOTAL Raffinaderij Nederland N.V. PTT Telecommunicatie wenst TOTAL veel succes met het nieuwe digitale telecommunicatiesysteem VOX 5330 en Voxcontrol 5000 kostenbeheerssysteem. Autogas twee cent goedkoper Geen wildgroei in tv-reclame gevestigd te Vlissingen-Oost Geen gesjoemel met 120 km/u ptt telecommunicatie district breda OORZAAK RAMP WAARSCHIJNLIJK GASLEK Verzekering Vanaf heden NIEUW TELEFOONNUMMER CARAVANS Meer zon 231e jaargang no. 160 Zaterdag 9 juli 1988 DEN HAAG (GPD) Het zal vrijwel zeker nog tot 1 september 1989 duren voordat studenten een jaarkaart openbaar vervoer krijgen waarmee zij altijd gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. Minister Deetman (onderwijs) heeft daarover gisteren een contract gesloten met NS en andere vervoeders. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Moeilijk Vissers Belasting Mosselprijs MINDER GELD VOOR RANDSTAD WASQUEHAL (GPD) Erik Breukink is na de tijdrit van gisteren de bestgeklasseerde favoriet in het alge meen klassement van de Tour de France. Met een derde plaats staat hij er beter voor dan renners als Fignon, Kelly, Delgado, Zimmerman, Bernard of Herrera. Of Breukink ook inderdaad tot de favorieten behoort, moet hij volgende, week in de Alpen bewijzen. Breukink werd eigenlijk verwacht als gele trui-drager, of Vanderaerden, maar het is Jelle Nijdam, die vandaag met het begeerde tricot naar volgende Tourstad Reims mag vertrekken. In de tijdrit van 52 km gisteren door Noordfrankrijk, die een ietwat verdraaid beeld kreeg vanwege de wisselende wind en die werd gewonnen door de Brit Sean Yates, dook Nijdam naar de beste totaaltijd in het algemeen klassement. Precies een se conde minder op het conto dan Steve Bauer, die op zijn beurt twintig seconden voorsprong heeft op Erik Breu kink. (zie ook pagina 31) ABERDEEN (AP/ANP) - Reddings werkers hebben vrijdagmiddag de zoekactie naar verdere overlevenden van de ramp op het olieplatform Pi- per Alpha opgegeven. Er worden nog 149 bemanningsleden van het plat form vermist, dat woensdagavond na een aantal explosies door een zee van vlammen werd verwoest. Vrijdagochtend is de zoekactie nog voortgezet met schepen en helikop ters. Volgens de laatste gegevens heeft de catastrofe aan 166 mensen het leven gekost. Van 17 slachtoffers is het stof felijk overschot geborgen, en er zijn 66 overlevenden. Volgens Occidental waren er op het moment van de ramp 230 en niet 232 mensen op het platform. Op negen na waren allen Britten. Een Fransman heeft de explosies overleefd. Onder de niet-Britse bemanningsleden waren twee Amerikanen, twee Canadezen, DEN HAAG (ANP) - Met trompetge schal van de wereldberoemde Miles Davis is vrijdagmiddag in het Con gresgebouw in Den Haag het der tiende North Sea Jazz Festival ge opend. Het begint een traditie te worden dat de eerste noten van dit driedaagse, internationaal erkende festival door de vitale Davis worden gespeeld. De nu 62-jarige Ameri kaan heeft nu al vier keer het muzi kale startschot gegeven. Er treden verder nog kopstukken op als David Sanborn, George Benson, James Brown en Carlos Santana, The Wall Street Crash, Lionel Hampton, The Modern Jazz Quartet en Oscar Peterson. Onder de Nederlandse deelnemers is ook Willem Breuker, die met de Bird-prijs werd beloond. Vrijdag avond werd de prijs ook uitgereikt aan de inmiddels 80-jarige Franse jazz-violist Stephane Grappelli. De belangstelling voor het dertiende jazz-festival is groot. De zaterdag was al dagen tevoren uitverkocht. een Zuidafrikaner, een Westduitser, een Portugees en een Spanjaard. Occidental verklaarde donderdag dat men ervan uitgaat dat de ramp is ver oorzaakt door een gaslek, maar het is nog niet duidelijk hoe het gas heeft kunnen exploderen. Eén van de over levenden heeft gezegd dat hij een hal ve minuut voor de eerste explosie die het platform in tweeën scheurde twee gaslekken hoorde gieren. De president van Occidental Petro leum, de Amerikaan Armand Ham mer, is vrijdag in Aberdeen aangeko men voor overleg met de directie; daarna heeft hij de gewonden in het ziekenhuis bezocht. Ook de Britse pre mier Margaret Thatcher, prins Charles en prinses Diana zijn in Aberdeen aan gekomen om met de nabestaanden te spreken en de gewonden te bezoeken. Hammer deelde mee dat Occidental Petroleum een bedrag van 1 miljoen pond (Ongeveer 3,6 miljoen gulden) ter beschikking stelt voor een steunfonds voor de gewonden en de nambestaan- den van de slachtoffers. Zes werkne mers van Occidental die de ramp heb ben overleefd, en de gezinnen van 31 andere werknemers die zijn omgeko men zullen een schadevergoedingsre geling krijgen ter waarde van ongeveer 100.000 pond (ongeveer 360.000 gul den) en een pensioen. Occidental zal de schadevergoedingen ten aanzien van de andere beman ningsleden, die werkten voor 25 ver schillende onderaannemers, vaststel- ROTTERDAM (ANP) - De prijs van een liter LPG gaat maandag met twee cent per liter omlaag tot 43,9 cent per liter. Deze prijsverlaging is een ge volg van de noteringen op de interna tionale produktenmarkt, zo hebben de handelaren vrijdag in Rotterdam bekend gemaakt. Deze prijsontwikkeling staat volgens handelaren in Rotterdam geheel los van de ramp met het produktieplat- form Piper Alpha bij Schotland. Kt t len na bestudering van hun verzeke ringsregelingen. Het ziet ernaar uit dat de verzekering- maatschappijen omstreeks een mil jard dollar (twee miljard gulden) zul len moeten uitkeren wegens de scha de die de ramp heeft teweeg gebracht. Dat is vrijdag op de Londense verze- keringsmarkt vernomen. Het eiland zelf was verzekerd voor iets Directeur Armand Hammer van Occi dental Petroleum. rap twee maanden heb ben ze zich een beetje ingehouden op de autosnel wegen in Nederland: de snel heidsmaniakken die achter het stuur maar één houding van de voet kennen, gas-plank. Bij de invoe ring per 1 mei van de nieuwe maxi mumsnelheid op 120 km per uur kon digden politie en justitie een streng re giem aan voor overtreders. Er zou scherp worden gecontroleerd en zon der pardon worden bekeurd. Aanvan kelijk kwamen er verhalen dat de Ne derlandse automobilist zich plotseling had bekeerd tot voorbeeldig wegge drag. Hij/zij voorvoelde kennelijk de pijn in de portemonnee. En dus leek het alsof de nieuwe bovengrens, na het massale fiasco met de 100 km per uur, in het successenboekje van de minis ters Smit-Kroes en Korthals Altes kon worden bijgeschreven. Maar inmid dels zijn ze terug, de overbeterlijken die iedere limiet aan hun laars lappen en opnieuw met snelheden van 150 tot 170 km per uur over de rijkswegen scheuren. In de buurt van Dordrecht werden deze week alleen al meer dan 5000 bekeuringen uitgedeeld. Kort ge leden circuleerden er berichten dat justitie de stroom van geconstateerde overtredingen niet meer zou kunnen verwerken. Zoiets heeft meteen in vloed op de omgang met het gaspe- daal. Het kabinet heeft dit voorjaar on danks veel twijfels de nieuwe maxi mumsnelheid van 120 km per uur door de Tweede Kamer weten te slepen. Dat gebeurde met harde toezeggin gen, dat de automobilist naleving er van met harde hand zou worden afge dwongen. Nu legio weggebruikers er al weer een loopje mee beginnen te ne men zullen politie en justitie moeten blijven waarmaken wat de beleidsma kers hebben beweerd. Er mag niet meer gesjoemeld worden met de nieu we snelheidslimiet. Anders wordt ie dere automobilist eigen wetgever. De doorsnee Nederlandse televisie kijker accepteert een zekere uit breiding van de STER-reclame op de buis, maar wil niet dat de program ma's zelf er (tussendoor) mee worden 'vervuild'. Een opiniepeiling van het ministerie van WVC heeft daarover duidelijke opvattingen boven tafel ge bracht. Meer reclame moet volgens een grote meerderheid van de onder vraagden worden gebundeld in de be staande blokken rondom de Jour naal-uitzendingen en bij de overgang naar een nieuw programma. Aan het Amerikaanse systeem van commer ciële televisie met reclamespots op ie der (on)gewenst ogenblik is de Neder landse tv-consument bepaald niet toe. Een geruststellende gedachte,-die aanwezigheid van een hang naar orde ning op de buis en een herkenbare af bakening tussen programma's en re clameboodschappen. STER-inkom- sten en omroepbijdrage staan voor de kijker in een duidelijke verhouding ten opzichte van elkaar (ook dat bevestigt het opinie-onderzoek). Reclame blijkt tot op zekere hoogte een geaccepteer de zaak. Maar een overdosis zal onge twijfeld gaan irriteren. En voor wild groei lijkt het publiek aan de buis al lergisch. Dat geeft wel ongeveer de marges aan voor de financiering van een vaderlands omroepbestel volgens de beproefde opzet. De politiek èn de bestaande omroepen doen er goed aan met een dergelijke uitgesproken voor keur van de kijker rekening te houden. Want deze is namelijk vrij bepalend voor het media-beleid naar de toe komst. Een beleid, dat nog steeds niet uitblinkt in helderheid. Voor het overi ge blijkt uit het onderzoek dat de hele Haagse en Hilversumse discussie over commerciële televisie in Nederland langs het publiek heengaat. En dat is ook een opvallend signaal. vdM (Advertentie) UIT VOORRAAD LEVERBAAR Sprite: Alpine, DD, EK C uitv.; Tec: 360 EK 425 (treinzit); Wilk: 400TD 400 HKT; Caravelair: Hoek Rijksweg - Ringbaan West 330, 330 EK 395 T; Alpenkreuzer: Duet, Select, 01100 - 1 14 46 GOES Allure. Tevens verhuur van bovenstaande. -I Wisselend bewolkt en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur 20 graden. Een zuidwestenwind 3 tot 4, aan de kust 4 tot 5 Bft. Contract NS voor studenten Volgens eerste schattingen zullen 520.000 studenten de jaarkaart krij gen. Daarbij is een marge van 10.000 naar boven of naar beneden aangehou den. In ruil voor de jaarkaart openbaar ver voer zullen studenten die niet thuis wonen hun beurs met 750 gulden per jaar gekort zien. Studenten die thuis wonen, zien hun beurs met 500 gulden per jaar omlaag gaan. Studenten die erg ver van hun studie instelling af wonen en studenten onder de achttien jaar die nu ook hun reis kosten bij de Staat kunnen declareren, zien hun vergoeding tot 750 gulden per jaar beperkt. Alle maatregelen te zamen leveren minister Deetman een blijvende be sparing op van 170 tot 180 miljoen gul den per jaar. In 1989 wordt dat bedrag niet gehaald. Omdat het om een blij vende besparing gaat, is het kabinet met de maatregel akkoord gegaan. Oorspronkelijk meende het kabinet door de openbaar-vervoerkaart 210 tot 220 miljoen gulden per jaar te kunnen besparen. Daarin zit echter een marge van 49 tot 50 miljoen gulden. Dat geld was bestemd voor de banken. Zij moesten zo overgehaald worden om studenten die meer geld nodig hadden dan de basisbeurs van de overheid, dat meerdere te lenen. Zoals bekend, heeft de Kamer daar voor wat betreft de aanvullende beurs een streep door ge haald. Op dit moment kost de reiskostenver goeding aan studenten de overheid per jaar 550 miljoen gulden. Dat be drag wordt nu met 30 procent beperkt. Na afloop van het kabinetsberaad gaf premier Lubbers te kennen dat de ge sprekken met de vervoerders moeilijk waren. Hij wees erop dat zij een forse korting hadden moeten geven op de prijs van de jaarkaart in ruil voor veel meer potentiële klanten. Tegelijk is er voor hen het risico dat die niet blijvend van het openbaar vervoer gebruik zul len maken. De eerste minister zei niet te verwach ten dat de vervoerders meer materieel zullen aankopen nu zij de 520.000 stu denten moeten gaan vervoeren. Hoe NS en andere vervoerders de opbreng sten van de kaart verdelen is hun zaak, aldus Lubbers. )EN HAAG (GPD) - „Laten we er maar de vis in verpak ken". Dat was de enige reactie die minister-president Lub- lers vrijdagavond na afloop van het wekelijks kabinetsbe raad wilde geven op een opzienbarend interview met pas- wortproducent W. Baard dat deze week verscheen. Saard dreigde in een artikel in de Haagsche Post blanco uemplaren van het oude zwartepaspoortmodel aan de Amsterdamse onderwereld toe te spelen wanneer de over- ieid het omstreden contract met zijn fabriek KEP opzegt. Over het interview zijn al vragen gesteld door kamerleden van de VVD. directeur Baard van KEP, die van de Tweede Kamer nog :ot 1 september de tijd heeft gekregen om te bewijzen dat zijn bedrijf een fraudebestendig paspoort kan maken, is vrijdagavond teruggekomen op zijn uitlatingen in het in terview. Het bestuur van de Stichting KEP Controle deelde vrijdag avond mee dat de directeur de volgende verklaring heeft afgelegd: „Het interview zelf lezende moet ik vaststellen dat ik mij - als gevolg van de hoge druk waaronder mijn personeel en ik de laatste maanden hebben gewerkt - te zeer heb laten meevoeren door de ontstane emoties. In het bijzonder de bizarre mededeling met betrekking tot het ma ken van blanco oude paspoorten die bij 'de Amsterdamse onderwereld' zouden kunnen terechtkomen betreur ik ten zeerste. Er is uiteraard geen sprake van dat ik iets derge lijks ooit overwogen zou hebben." De Nederlandse visserij over weegt een schadeclaim in te dienen wegens vangstverlet, ontstaan door de maatregelen die zijn genomen rond de ber ging van de chemicalièntan- ker Anna Br oere. PAGINA 3 Het Plan-Oort, de grootscheep se belastinghervorming die in 1990 moet ingaan, dreigt door allerlei oorzaken de mist in te gaan. PAGINA 4 Stormen in de Waddenzee heb ben geleid tot een gering aan bod van mosselen. De prijs voor dit zeebanket is dit jaar dan ook beduidend hoger dan vorig jaar. PAGINA 9 Radio, tv, kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3, 5, 7 Opinie en achtergrond: 4 Financiën en economie: 6 Provincie: 9,11,13 en 15 Sport: 30 en 31 Hulst in kaart. De beschrij vers halen een rijke geschiede nis terug Letters Letteren: de gedenkschriften van Henk Komijn Meijer; verhalen over de stad Thessaloniki; jeugd boeken Het Gedicht: de Man van Tollund. Het raadsel uit de venen Licht op de jaren '50 Udo van Boven tussen klassiek en jazz Rijksdienst Beelden de Kunst, de Wehkamp van de musea. PAGINA 17,18,19 en 21 Rampspoed op de Noordzee. De olie en de prijs Stewar dess nieuwe stijl: van glimlach tot efficiency Bosrust, lande lijk begraven wordt populair Vakantievreugd: Nederland pakt de biezen, vroeger en nu Paleis als cadeaushop. De ge schenken van de Oranjes uit gestald Dagboek uit de Ron de van Frankrijk. PAGINA 25, 26, 27 en 28 WASHINGTON (DPA) - Een baby van drie maanden is donderdag slachtof fer geworden van de hittegolf in de Verenigde Staten. Bij een buitentem peratuur van bijna 40 graden lag de zuigeling bijna vijf uur op de achter bank van een geparkeerde auto. De moeder verklaarde tegenover de poli tie in Indiana County in de staat Pennsylvania, dat zij gedacht had dat het kind bij de oppas was. Van het Midden-Westen tot de oost kust van de Verenigde Staten steeg de temperatuur vrijdag tot ongeveer 40 graden. Boven een flink- aantal grote steden hing een dichte smog. In Chica go gaven de autoriteiten voor het eerst in tien jaar 'geel alarm'. De bewoners kregen de dringende raad, alleen in ui terste noodzaak hun auto te gebrui ken. Op de zesde dag van de hittegolf in Griekenland steeg de temperatuur vrijdagmiddag tot 45 graden in de schaduw. In Thessaloniki was het 42 graden en dat is het in 55 jaar niet ge weest. Vrijdag tot aan het middaguur waren in het hele land als gevolg van de hitte golf 15 mensen overleden. Tien van hen waren hartlijders. (Advertentie) DEN HAAG (GPD) Er komt dit jaar minder geld vrij voor verbetering van de bereikbaarheid van de Randstad. In plaats van 70 miljoen gulden komt er maar 25 miljoen gulden beschikbaar. Oorzaak is een verschuiving van de datum waarop de motor rijtuigenbelasting (mrb) extra omhoog zou gaan van 1 juli naar 1 november. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Smit- Kroes (verkeer en waterstaat) gisteren bij de Kamer heeft ingediend. Het wetsvoorstel handelt over de verhoging van de mrb met 50 gulden per jaar voor personenauto's en 25 gulden per jaar voor vrachtwa gens. Begin dit jaar ging het kabinet akkoord met de tij delijke verhoging van de belasting. Jaarlijks zou zo 150 miljoen gulden extra vrij moeten komen ten be hoeve van projecten in het openbaar vervoer en voor de wegenbouw in de Randstad. Van de op brengst zou 100 miljoen naar het openbaar vervoer moeten. Uit het wetsvoorstel blijkt dat ook in komende jaren de geschatte opbrengst van 150 miljoen gulden al lerminst zeker is. In 1889 zal het bedrag maar 135 miljoen zijn. Voor de jaren daarna wordt verwacht dat de opbrengst 150 miljoen zal worden. Daarbij is uitgegaan van een groei in het wagenpark. Het is de bedoeling dat de tijdelijke verhoging van de mrb met ingang van 1996 vervalt. Dan moet een systeem met elektronische tolheffingen (rekenin grijden) ingevoerd zijn. Smit-Kroes laat de Kamer nu weten dat ook voor de invoering van dat systeem een apart wetsvoorstel nodig is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 1