Da Silva ook zelf
verrast door zege
Rode trui beloning
voor Frans Maassen
Van kilometer
tot kilometer
Tour op
radio/tv
DA SILVA WINT MET BANDDIKTE VERSCHIL
LIMBURGER LAAT VOORSPELLING UITKOMEN
EVREUX Er zou eens een 'Klasgenoten' aan Steven Rooks moeten worden gewijd. Misschien
dat Koos Postema de definitieve verklaring kan opsporen voor het 'laatkomers-syndroom', dat
de Noordhollandse flegmaticus dit seizoen, maar ook al in eerdere koersjaren, lijkt te achter
volgen.
Hoe laat was Steven Rooks gewoon op te staan? Hoe laat ging hij van huis? Hoe laat kwam hij
op school? Het moet vaker na de bel zijn geweest dan ervóór, zijn brug moet vaker hebben
opengestaan dan die van zijn vriendjes in Heerhugowaard. Want als de schooljaren model
staan voor de latere persoonlijkheids ontplooiing, dan kan het niet anders of daar ligt de sleu
tel van 'het probleem-Rooks.'
Niet prettig
tour de france
EVREUX
LE MANS
Zegetocht
Vierde etappe
Dagploegenklassement
Algemeen klassement
Algemeen
ploegenklassement
Puntenklassement
Bergklassement
Klassement tussensprints
DONDERDAG 7 JULI 1988
Steven Rooks blijft
naast zeges grijpen
Door Peter Ouwerkerk)
Silva een langere fiets heeft, maar in
werkelijkheid is het een band en een
velg".
Klasse heeft Rooks niettemin te over,
en ook zijn ellende uit de Giro lijkt
geen sporen te hebben nagelaten.
Rooks was vast van plan geweest een
Rooks dacht gisteren, aan de finish
van de vierde Touretappe, met stijgen
de aankomst in Evreux, dat hij gewon-'
nen had. Dat hij de Portugees Acacio
Da Silva precies op de streep de beslis
sende stoot had toegebracht. Maar de
finishfllm loog niet. „Banddikte plus
een velg achter Da Silva", moest
PDM's pr-man Harry Jansen beken
nen. Op de finishfoto van Cor Vos is
zelfs een centimeter of twintig waar te
nemen.
Steven Rooks was wéér net iets te laat,
om nog in het net met de prijzen te vis
sen. Zoals in feite het hele voorseizoen.
Hij was veruit de beste van het inter
nationale peloton: 3e in Milaan-San
Remo, 5e in de Ronde van Vlaanderen,
3e in de Waalse Pijl, 4e in Luik-Baste
naken-Luik, 2e in de Amstel Gold Ra
ce, maar zijn enige overwinning tot
nog toe pakte hij in... de Ronde van
Apeldoorn.
Naar San Remo was hij net iets te laat
om te reageren op de uitval van Fig-
non-Fondriest ('ik was net aangeslo
ten bij de kopgroep'), in Vlaanderen
werd hij verrast door zijn ploegmaat
Adrie van der Poel, in de Waalse Pijl
sprong Gölz op het moment dat ook
Rooks had willen attaqueren, in Luik-
Bastenaken-Luik was hij wederom ge
vangen door Van der Poel, en in de
Gold Race was zijn beklimming van de
Cauberg één van de meest imponeren
de rushes van de wielerlente, maar Nij-
dam achterhalen was er niet meer bij.
En nu dus ook gisteren weer een ere
plaats om je racehandschoentjes bij
op te vreten.
De koers ontwikkelde zich dusdanig,
dat de vlucht van Maassen, Cornillet
en Giuliani weliswaar dapper was,
maar gedoemd was in het zicht van de
finish te sneuvelen. Een tweede mas
sasprint leek te gloren, maar niet voor
degenen, die de finish nog kenden van
twee Tours terug. Daar waar Jos Lam-
mertink zo ernstig was gevallen, en
Peilo Ruiz-Cabestany naar de bloe
men had gegrepen. Aankomst-helling
van 1300 meter met een gemiddeld
stijgingspercentage van 3,8. Niet écht
pretiig voor de jongens van de vlakte.
Rooks kende die laatste kilometer nog
van toen, gaf vanuit vijfde positie
Gert-J an Theunisse het sein het gaatj e
dicht te rijden op Abadie en Da Silva,
die 1000 meter voor de streep waren
weggesprongen, lanceerde zichzelf op
de Zwitserse Portugees, flitste naast
hem op de witte streep, zag Da Silva
zijn arm in de lucht gooien, maar voel
de zichzelf winnaar. Wat bleek uit zijn
eigen zegegebaar direkt over de finish,
maar... wat onmiskenbaar werd tegen
gesproken door de foto in de wagen
van de jury van aankomst.
j „Ik wil protesteren", had hij nog geroe
pen in een vertwijfelde poging toen de
officiële uitslag wat al te lang naar zijn
zin uit bleef. Jansen mocht dan wel
1 dapper in zijn walkie-talkie 'Rooks
'winnaar' naar de volgauto van Jan
Gisbers hebben doorgetoeterd, maar
het was nog altijd de jury, die moest
beslissen. Da Silva stond al klaar voor
Ide sprong naar het podium, toen
I Rooks zich liet uithoren over de laat
ste meters. „Ik denk dat Theunisse
iets te vroeg stil viel". Een uitleg, die
evengoed had kunnen luiden: „Ik heb
hem tien, twintig meter te laat het sein
I tot achtervolgen toegeschreeuwd".
Prosteren had geen zin, bleek een mi-
I nuut of tien later. „Of je bij de aankom-
I strechters naar de film wil komen kij-
I ken", stelde Jansen voor. Rooks been-
I de erheen. Hij zag het verschil zelf am-
t per, maar voor Harry Jansen was de
izaak duidelijk. „Omdat het beeldje
j wordt uitgetrokken lijkt het net of Da
32 km Planckaert verstevigt zijn leiders-
positie in de strijd om de groene trui door de
eerste 'catch' te winnen. Tevens goed voor 6
bonificatie-seconden. Van der Poel krijgt er
I vier (tweede) en Solleveld 2 (derde).
44 km Evenals in voorgaande etappes
komt bij de dagelijkse '44-sprint'
een vlucht tot stand. Initiatiene
mers zijn Giuliani en Casado. De
laatste pakt de 3500 gulden pre
mie. Maassen en Cornillet sluiten
even later aan.
57 km Voorsprong koplopers 1 min. 10.
Maassen wint tweede tussen-
sprint (6 sec.) voor Casado (4) en
Giuliani (2).
67.5 km Cornillet als eerste op Cóte de
Mortagne en neemt virtueel bol
letjestrui van Abadie over.
82.5 km Cornillet pakt ook de meeste berg
punten op de Cóte de Reno. Casa
do moet kopgroep laten gaan na
pech.
38 km Voorsprong kopgroep loopt op tot
1.25.
"102 km Maassen pakt derde catch (6 sec.)
voor Cornillet (4) en Guliani (2).
1134.5 km Opnieuw wint Maassen catch-
sprint (6 sec. bonificatie). Giulia
ni wordt tweede (4), Cornillet der
de (2). Achterstand peloton nog
40 seconden.
|153 km Laatste catch voor Cornillet (6)
I,voor Maassen (4) en Giuliani (2).
|155 km Drie vluchters worden achter
haald.
|157 km Da Silva en Abadie demarreren uit
peloton.
|158 km Da Silva houdt stand en wint de
etappe voor de aandringende
Rooks.
Pan Vliet houdt geel, Planckert groen en
ffreukink wit. De rode trui gaat naar Maas-
pen, Cornillet krijgt bolletjestricot.
rol te spelen in het eindklassement
van Italië, maar hij vertrok koortsig
naar de start, trappelde een dag of
veertien krachteloos mee, en moest
uiteindelijk opgeven in de polaire rit
over de Gavia.
„Ik heb drie dagen op bed gelegen, heb
goed uitgeziekt, ben weer heel licht
gaan trainen, heb de Ronde van Zwit
serland gedaan, en voel me nu echt
weer in mijn voorjaarsvorm".
Ploegleider Jan Gisbers verwachtte
zijn beste klassementsrijder pas in de
Alpenetappes naar Morzine en l'Alpe
d'Huez. „Dat zou toch mooi zijn, als hij
zo'n rit op zijn naam kon schrijven?"
Rooks zelf: „Ik had liever nu al gewon
nen. Maar misschien heeft zo'n neder
laag ook wel een goeie uitwerking op
me. Ik ben er flink kwaad over. Ik hoop
voor mezelf al op wraak met een goeie
tijdrit, vrijdag".
Hij sprong op zijn flets, en repte zich
naar de auto, de motor draaide al voor
de verplaatsing naar Rouaan. Hij pas
te ervoor nóg een keer te laat te ko
men.
Door Peter Ouwerkerk
EVREUX Aan de vooravond van
zijn ritzege in de Tour had Acacio Da
Silva zijn jawoord met een handteke
ning bekrachtigd. Vele ploegen don
gen naar zijn hand, maar hij had be
sloten definitief bij KAS te blijven.
En nou won hij een etappe in de
Tour... De aanpassing in het contract
zal er misschien best komen, maar
voor de muntjes is het altijd beter pas
te signeren na een grote zege.
De Tourwinst in Evreux kwam voor
Da Silva als een regelrechte surprise.
Hij had de sprint moeten aantrekken
voor kopman Sean Kelly (mocht het
met het geel niet lukken, dan is er al
tijd nog groen), maar hij schakelde zelf
een tandje bij toen hij plotseling Henri
Abadie langs zich zag flitsen. Kelly zat
nog wat achter, Da Silva counterde
zelf maar op de Franse bergkoning
van-één-dag. Hij kwam op kop en bleef
daar, ondanks Rooks. „Ik schrok me
echt rot, toen ik hem voelde oprukken,
ik had me al opgericht voor de foto's..."
Maar Da Silva's feestje kon doorgang
vinden. „Nou ja, een mens is nooit te
oud om te leren".
Acacio Da Silva is 27 jaar geleden in
Portugal geboren, maar een echte 'Eu
ropeaan'. Als kind verhuisde hij met
zijn ouders naar Dudelange, Luxem
burg, en inmiddels woont hij alweer
een jaar of zes, zeven in Winterthur,
Zwitserland. „Ik heb daar een kamer
bij een gastgezin, dat me destijds heeft
opgevangen toen ik vanuit Zwitser
land wilde gaan koersen".
TELEVISIE:
15.40-17.15 BRT 2: Ronde van Frankrijk:
rechtstreekse reportage van de rit tussen
Neufchatel en Bray Liévin.
15.45-17.15 Ned 3: Studio Sport: verslag van
de vandaag verreden etappe in de Tour de
france van Neufchatel naar Liévin over 147,5
km.
18.55-19.10 BRT 1: Tour '88: samenvatting
van de vandaag verreden etappe.
19.00-19.25 Ned 3: Studio Sport: samenvat
ting van de vandaag verreden etappe in de
Tour de France van Neufchatel naar Liévin
over 147,5 km.
RADIO:
14.05-15.00 Radio 1: Tour de France Extra
(Veronica).
15.05-18.00 Radio 1: Radio Tour de France
(NOS).
-•65-
Damville
Verneuil-sur-Avrer
Mortagne-au-
Perche ferté-Vidame
Mortagne^^CrLongny-au-Perche
Réno
QJ5Z2S3
Acacio da Silva (rechts ijuichtte bijna te vroeg. Steven Rooks (midden) is nog druk bezig hem te achterhalen, maar deed
dat pas net na de streep. Sean Kelly (links) eindigde als derde.
Da Silva is min of meer 'het produkt'
van de overleden wielergraaf Jean de
Gribaldy. Na een paar jaar van om
zwervingen in wat Italiaanse ploe
gen, plaatste de Gribaldy hem bij
KAS, om stand-in voor Sean Kelly te
kunnen worden. Dat is er nog niet
echt van gekomen, hoewel Da Silva's
erelijst er inmiddels best mag zijn,
met ritoverwinningen in allerlei
etappekoersen - Giro, Zwitserland,
Romandië, Tirreno, Dauphiné, plus
het klassieke Kampioenschap van
Zürich, dat hem eerder al eens was af
gepakt wegens een positieve doping
controle.
Om Da Silva 'de tweede Agostinho' te
noemen, vindt Portugal toch wat te
ver gaan. De nationaliteit heeft hij nog
steeds, zijn hart is misschien ook nog
rood-groen gekleurd, maar in zijn hele
doen en laten is hij Zwitser geworden.
„Naturaliseer toch", heeft men hem
daar meer dan eens gezegd, maar dat
vindt hij toch iets te ver gaan.
Ook dit jaar heeft Da Silva al weer
meer dan eens van zich doen spreken.
Maar leiderstruien glijden nog tè dik
wijls van zijn schouders. Zeker als het
op tijdrijden aankomt. Hij zou eens
wat serieuzer tegen het leven moeten
aankijken, luidt dan dikwijls het ver
wijt. Prijzen pakje pas aan de finish. In
Evreux had die geen halve meter ver
der moeten liggen.
xl IaaaaaaIaaa IISIaaa aSx
De vlucht van Frans Maassen middenin beeld. Rechts (Guiliani) en links (Cornillet) zijn medevluchters.
(Door Dick Heuvelman)
EVREUX (GPD) - „Dit jaar wil ik
naam maken". Zei Frans Maassen
tijdens de presentatie van de ploeg
van SuperConfex, begin dit jaar. De
wielerwereld nam die uitspraak
voor kennisgeving aan. Welke
sportman begint niet met de beste
voornemens aan een nieuw sei
zoen? Om vervolgens dikwijls te er
varen dat het omzetten van woor
den in daden gemakkelijker gezegd
dan gedaan is.
Maassen's verwachtingspatroon
blijkt niet op drijfzand te berusten.
Gisteren beleefde hij een mooie dag
in zijn carrière. Voor het eerst mocht
hij het erepodium in de Tour de
France beklimmen om de rode trui,
voor de leider van het klassement
der tussensprints, in ontvangst te
nemen.
De beloning voor zijn geldingsdrang
in de beginfase van de Tour. Sloot
hij zich dinsdag reeds aan bij een
groep vluchters, gisteren was de
Limburger opnieuw lange tijd aan
het front te vinden. „Voor mij is dat
normaal, hoor. Zo rijd ik meestal. Ik
zoek graag de aanval. Dat heb ik in
de Dauphine Libere en de Ronde
van Romandie ook gedaan. Alleen
valt dat dan niet zo op. In de Tour
krijg je veel meer publiciteit. Nou,
die is natuurlijk mooi meegeno
men", meldde de onbevangen debu
tant in het Franse wielercircus.
Een vriendelijke Limburger. Maar,
let wel: geen echte representant van
het bronsgroen eikenhout, weten de
kenners. Van Limburgse renners
wordt gezegd dat ze te slap aange
draaid zijn, zich teveel in de watten
laten leggen door supporters, niet
luisteren en helemaal niet kunnen
afzien. Maassen's ploegleider bij de
amateurs, Piet Hoekstra, miste die
specifieke karaktertrekken. Daar
om kon hij het talent Maassen wel
gebruiken. Hoekstra maakte van
Maassen een prima amateur, waar
na Jan Raas vorig jaar als baas in
het leven van Maassen verscheen.
Maassen staat dit seizoen al op zes
overwinningen. Een aantal waar
mee hij een heel eind in de top-10
van Nederlandse profs is doorge
drongen. Samen met Adrie van der
Poel staat hij als derde genoteerd,
achter Mathieu Hermans (18) en
Erik Breukink (8).
De triomfen die Maassen liet aante
kenen, waren ook van meer dan be
hoorlijk kaliber. Een etappe in zo
wel de Dauphiné Libéré als de Ron
de van Romandië, een sprintzege op
Eric Vanderaerden (vorige week in
Heusden-Zolder) en een indruk
wekkende zegetocht in een wed
strijd in de Ardennen (Couvin).
Gisteren rook Maassen aan een nog
mooier succes, het winnen van een
Touretappe. In gezelschap van de
Fransen Casado en Cornillet en de
Italiaan Juliani fietste hij ruim 110
kilometer voor het peloton uit. De
vlucht ging echter drie kilometer
voor het einde het schip in. „Dat was
wel teleurstellend, gezien ook het
wedstrijdverloop. We zouden al eer
der ingelopen worden, maar plotse
ling liep onze voorsprong weer op
tot 1 minuut 20. Dan begin je toch
een beetje te hopen. En ik had me
zelf goede kansen toegedacht in de
sprint met die twee".
De rode trui vond hij desondanks
een aardige troostprijs. Onderweg
had hij drie keer het volle pond ge
haald in de 'catches'. Aan verdedi
gen van dit tricot denkt hij echter
niet. „Nee, ik ben wel behoorlijk rap,
maar dat wringen, dat in zo'n sprint
vooraf gaat, zie ik niet zitten".
(Door Dick Heuvelman)
EVREUX Een helicopter als VIP-
tribune. Alles is tegenwoordig moge
lijk. Je moet er alleen maar even op
komen. Binnen de gelederen van de
Belgische wielerploeg van Sigma
heeft men dit ei van Columbus gevon
den. De sponsor laat zijn beste klan
ten een dagje meevliegen boven het
Tour-peloton. Een groot succes, zo
bleek meteen al. „De mensen die al
mee zijn geweest, reageerden dolen
thousiast", vertelt Paul De Smet, di
recteur van de firma Sigma, met een
omzet van een miljard gulden (we
reldwijd) opererend op de schilders-
markt.
Vanzelfsprekend heeft meneer De
Smet de Tour zelf ook al even van bo
venaf bekeken. „Èen sensationele be
levenis. Toevallig zag ik ook nog een
van mijn renners demarreren. Prach
tig gezicht. Fantastisch. Echt. Als
sponsor bied je je gasten ook iets heel
bijzonders, hè. De meesten hebben wel
gevlogen, maar bijna niemand heeft
ooit in zo'n helicopter gezeten".
Veel plaats is er in de heli overigens
niet. Naast de piloot kunnen er slechts
drie personen plaatsnemen. Vandaar
die exclusiviteit voor de absolute top-
klanten. Verschil moet er zijn. De ge
nodigden voor de Sigma-vluchten
hangen overigens niet urenlang ach
tereen in de lucht. De Smet: „Nee, dat
zou niet leuk meer zijn. We gaan van
tijd tot tijd naar beneden. Om eens wat
op een terras te zitten, even te lunchen
of gewoon langs de weg te kijken. Dat
kan mooi met zo'n ding. We maken er
gewoon een leuk dagje van, met alles
erop en eraan".
De vliegende VIP-tribune mag niet de
hele route mee. Als de TV-uitzending
begint, moeten de hooggeachte gasten
van meneer De Smet wegwezen. „We
mogen de tv-helicopters niet tot last
zijn. We hebben ons te houden aan de
regels van de Tour-directie. Ik vind dat
ook niet erg. Als wij boven de renners
vandaan moeten, vliegen wij naar de
finish. Daar hebben wij dagelijks een
ontvangstcaravan staan en daar kun
nen de mensen het slot van de etappe
op de televisie zien".
Het idee voor dit bijzondere project
kwam via inbreng van de Deense wie
lerkampioen Sören Lilholt, een van
De Smet's renners. „Zijn pleegouders
in België hebben een klein vliegbe
drijf. Die mensen wilden tegen een
vriendenprijsje hun helicopter wel
voor de Tour beschikbaar stellen. We
waren direct enthousiast".
Het vliegen met zo'n heli kost niette
min nog een degelijke grijpstuiver. Bij
Sigma vond men echter dat het eerste
Tour-avontuur best wat mag kosten.
De bedrijfsleiding achtte het niet al
leen wenselijk dat de wielerploeg (kos
ten op jaarbasis twee en half miljoen
gulden) in Frankrijk op de trom zou
slaan. In de randsfeer moest er publici
tair ook tegenaan worden gegaan.
Vandaar de helicopterstunt en het ko
pen van een plaatsje in het promo
dorp, dat in elke startplaats wordt op
gezet. „Onze hele Tour-expeditie kost,
ruw geschat, een half miljoen gulden.
Met alles erop en eraan".
Het zit erin dat een mooi voorbeeld
goed doet volgen en dat er volgend
jaar meer vliegende VIP-tribunes de
lucht ingaan. Tot dit jaar was het zo
dat speciale gasten mee konden rijden
in de ploegleiderswagens. Maar vanuit
die positie zie je ook weinig wielren
nen. De enige uitkomst is de lucht in.
„Ja, dan zal het een probleem wor
den", vreest De Smet. De renners moe
ten toch al niets hebben van die brom
tollen boven hun hoofden.
V IAA/VW\IAAA IISIAAA A,
Vandaag, donderdag 7 juli, vijfde
etappe: Neufchatel-en-Bray Lievin
over 147.5 km. Start 13.05 uur - finish
16.35 uur (snelste schema). Tussen
sprints op 89, 94, 98 en 113.5 km.; voor
eerste drie 6,4 en 2 bonificatiesecon
den. Punten voor bergklassement op
9.5 (Cóte de la Forêt d'Eu), 30.5 (Cóte
de Bouttencourt) en 81.5 km. Cóte de
la Forêt d'Auxi), allen vierde catego
rie. Laatste 400 meter naar de streep
vlak.
1. Da Silva (Por)
158kmin3.25.14
2. Rooks (Ned)
z.t.
3. Kelly (Ier)
z.t.
4. De Wilde (Bel)
z.t.
5. Planckaert (Bel)
z.t.
6. Hermans (Ned)
z.t.
7.Vandenbrande(Bel)
z.t.
8. Abadie (Fra)
z.t.
9. Gaston (Spa)
z.t.
10. Vanderaerden (Bel)
z.t.
11. Elliott (GBr)
z.t.
12. Van Poppel (Ned)
z.t.
13. Dominguez (Spa)
z.t.
14.Haex(Bel)
z.t.
15.Kiefel(VSt)
z.t.
16. Zadrobilek (Oos)
z.t.
17.Echave(Spa)
z.t.
18. Phinney (VSt)
z.t.
19. Criquielion (Bel)
z.t.
20. Vichot(Fra)
z.t.
21. Van der Poel (Ned)
z.t.
22. Bernard (Fra)
z.t.
23.Tebaldi(Ita)
z.t.
24. Sergeant (Bel)
z.t.
25. Jan Wijnants (Bel)
z.t.
26. Theunisse (Ned)
z.t.
27.Bontempi (Ita)
z.t.
28. Kuum (Noo)
z.t.
29. Pensee (Fra)
z.t.
30.Gölz(WDl)
z.t.
31.Delgado(Spa)
z.t.
37. Fignon (Fra)
z.t.
48. Van Orsouw (Ned)
z.t.
51. Van Vliet (Ned)
z.t.
53. Breukink (Ned)
z.t.
58. Hampsten (VSt)
z.t.
73. Lubberding (Ned)
z.t.
75. Stevenhaagen (Ned)
z.t.
76. Winnen (Ned)
z.t.
80. Kuiper (Ned)
z.t.
83. Solleveld (Ned)
z.t.
85. De Rooy (Ned)
z.t.
91. Veldscholten (Ned)
z.t.
95. Hanegraaf (Ned)
z.t.
102. Lammerts (Ned)
z.t.
120. Veenstra (Ned)
z.t.
148. J akobs (Ned)
z.t.
154. Nijdam (Ned)
z.t.
166.Poels (Ned)
z.t.
171. Maassen (Ned)
z.t.
175. Verhoeven (Ned)
z.t.
176. Nijboer (Ned)
z.t.
178. Knetemann (Ned)
0.39
189. Talen (Ned)
2.00
194. Beuker (Ned)
4.03
196. en laatste Coll (Spa)
25.43
1. Hitachi/De Kimpe 10.15.42, 2. PDM/Gis-
bers, 3. KAS/Rumeau, 4. Peugeot Legeay, 5.
Weinmann/Köchli, 6. Seven Eleven/Neel, 10.
Panasonic/Post, 13. Superconfex/Raas allen
zelfde tijd als De Kimpe.
1. Van Vliet (Ned)
11.29.13
2. Vanderaerden
op0.18
3. Lubberding (Ned)
0.22
4.Nulens (Bel)
z.t.
5. Breukink (Ned)
z.t.
6. De Rooy (Ned)
z.t.
7. Winnen (Ned)
z.t.
8. Van Lancker (Bel)
z.t.
9. Bauer (Can)
0.32
10. Vichot(Fra)
0.46
ll.Cornillet(Fra)
z.t.
12. Zadrobilek (Oos)
z.t.
13. Rüttimann (Zwi)
z.t.
14. Winterberg (Zwi)
z.t.
15. Jean-Claude Leclercq (Fra)
z.t.
16. Veldscholten (Ned)
z.t.
17. Wilson (Aus)
z.t.
18. Maassen (Ned)
0.53
19. Duclos-Lassalle (Fra)
0.54
20. Casado (Fra)
z.t.
21. Vandenbrande(Bel)
0.58
22. Sergeant (Bel)
z.t.
23.Haex(Bel)
z.t.
24. Pensee (Fra)
z.t.
25. Veenstra (Ned)
z.t.
26. Criquielion (Bel)
z.t.
27. Abadie (Fra)
z.t.
28. Jan Wijnants (Bel)
z.t.
29. Jérome Simon (Fra)
z.t.
30.Kvasvoll(Noo)
z.t.
44. Lammerts Ned)
1.22
46. Nijdam (Ned)
1.23
47. Jakobs(Ned)
z.t.
56. Kelly (Ier)
1.36
80. Hermans (Ned)
1.46
96. Hampsten (VSt)
2.01
99. Van der Poel (Ned)
2.05
100. Rooks (Ned)
z.t
106. Kuiper (Ned)
2.06
117. Theunisse (Ned)
2.09
118. Van Orsouw (Ned)
z.t.
120. Stevenhaagen Ned)
z.t.
137. Herrera(Col)
2.35
148. Hanegraaf (Ned)
3.03
153. Verhoeven (Ned)
3.16
155. Solleveld (Ned)
3.24
157. Poels(Ned)
3.26
161. Van Poppel (Ned)
3.51
163. Talen (Ned)
4.04
178. Knetemann (Ned)
5.16
182.Nijboer(Ned)
5.22
186. Beuker (Ned)
6.08
195e en laatste Vilamajo (Spa)
19.22
Paul de Smet legt uit waarom hij zijn gasten zo 'hoog waardeert'.
1. Panasonic/Post 34.28.45; 2. Weinmann'
Köchli op 1.04; 3. Hitachi'De Kimpe 1.48; 4.
PeugeotLegeay z.t.; 5. BH/Dominguez 2.45;
6. Superconfex/Raas 3.03; 18. PDM/Gisbers.
1. Planckaert (Bel) 86; 2. Vanderaerden (Bel)
74; 3. Kelly (Ier) 68; 4. Hermans (Ned) 65; 5.
De Wilde (Bel) 62; 6. Van Poppel (Ned) 49; 7.
Van der Poel (Ned) 43.
1Comillet (Fra) 9; 2. Verhoeven (Ned); Aba
die (Fra); Giuliani (Ita) 4.
1. Maassen (Ned) 30; 2. Van Vliet (Ned) en
Planckaert (Bel) 22; 4. Lillholt (Den) 18; 5.
Lammerts 14.