Kerkelijk geld voor werk en sociaal beleid Politieke principes hebben hun prijs Experiment Ontwikkeling Visie levensbeschouwing Sociale dimensie Vorm samenwerking PZC/ °Pin'e en achtergrond Ietsje minder? Vooral kinderen ls mensen zonder baan wordt xYgevraagd wat hen in die situatie het beste helpt, dan is dat: weer werk krijgen. Werklozen willen be grijpelijk over het algemeen het liefst gewoon een betaalde baan. Daar dienen dan ook alle aktivitei- ten van overheden en instanties op gericht te zijn. Dat bleek bij een on derzoek naar het verband tussen werkloosheid en gezondheid, dat in opdracht van het CNV in Zeeland en de Provinciale Raad voor de Volks gezondheid werd gehouden. Hoewel voor de kerken de mogelijk heden om arbeidsplaatsen te schep pen beperkt zijn, blijkt dit hier en daar toch op bescheiden schaal te lukken. Vooral via de met kerkelijk geld opgerichte werkgelegenheids- fondsen. Een van de bekendsten daarvan is de stichting Stimulans. Officieel heeft deze stichting ten doel: de stimulering van werkgele genheid en democratisering in het bedrijfsleven. Het middel daartoe is de deelname in het aandelenkapitaal of het verstrekken van achtergestel de leningen. Stimulans richt zich vooral tot kleine en middelgrote ar beidsintensieve bedrijven. Deze stichting werd enkele jaren ge leden opgericht door de religieuze or de van de Minderbroeders Kapucij nen. De aanleiding voor dit ongebrui kelijke initiatief was het feit, dat deze religieuzen over meer geld beschik ten dan zij voor hun eigen levenson derhoud nodig hadden. De vergrij zing en de inkomsten uit de volksver zekeringen enerzijds en het sobere gemeenschapsleven anderzijds ver oorzaakten een financieel overschot. De Minderbroeders Kapucijnen oor deelden dat niet zij zelf, maar de ge meenschap, waar het geld uiteinde lijk toch vandaan was gekomen, recht had op dit overschot. Een groot deel hiervan werd ook nu weer be stemd voor projecten in de Derde We reld. Maar omdat de Minderbroeders Ka pucijnen onder meer via het indus triepastoraat nauw betrokken zijn bij arbeiders en het bedrijfsleven, vonden zij dat getracht moest wor den een deel van hun overschot in de ze sfeer aan te wenden. Daarbij had den twee zaken hun bijzondere be langstelling: de werkloosheid als be langrijke oorzaak van de moderne ar moede en de betekenis van de zeg genschapsverhoudingen in de onder nemingen. In overleg met enkele deskundingen op deze terreinen werd het experi ment gewaagd. Besloten werd tot de oprichting van de stichting Stimu lans. Het uitvoerend werk werd aan een financieel-economisch deskundi ge en een sociaal-beleidsmedewerker toevertrouwd. Stimulans wil haar doelstellingen realiseren door onder een aantal voorwaarden aan ondernemingen kapitaal te verstrekken. Anders dan bij de gewone financieringsinstellin gen hebben deze voorwaarden niet alleen betrekking op de rente en af lossing van de geldlening, maar ook en vooral op het te voeren sociale be leid van de onderneming. Daarbij gaat het om de werkgelegenheid - het aantal maar ook de kwaliteit van de arbeidsplaatsen - en de mate waarin de werknemers betrokken worden bij de hele gang van zaken in de onder neming, dus de medezeggenschap. Hierover worden met de onderne mingsleiding duidelijke afspraken gemaakt. Het experiment dat met Stimulans werd begonnen, bleek aan te slaan. Zowel bij bedrijven als bij andere kapitaal-verstrekkers. Want het gaat al lang niet meer over 'geld van de paters', maar over bijdragen aan het vermogen van Stimulans door 25 orden en congregaties van religieu zen, een aantal instellingen, waaron der enkele Zeeuwse diakonieën' en een groep particulieren. Het aantal ondernemingen waarin Stimulans ging deelnemen bedraagt nu 35. Hiervan hebben er 4 vanwege de behaalde goede resultaten het geïnvesteerde geld weer terug be taald. Maar 8 bedrijven gingen om zeer verschillende redenen failliet. Onder de resterende 23 bedrijven be vinden zich zowel betrekkelijk grote ondernemingen met rond de 200 werknemers, als een aantal kleinere van rond de 20 werknemers. Het be treft in totaal bijna 1.500 arbeids plaatsen. Hiermee is 7 miljoen gulden gemoeid, wat gemiddeld 195.000,- per deelneming betekent. Stimulans richt zich niet direct op starters van een klein eigen bedrijfje. De bedrijven waarmee bij voorkeur in zee wordt gegaan, dienen op den duur werk te kunnen bieden aan on geveer 10 mensen. Verder moeten de bedrijven in Nederland gevestigd zijn en reële economische vooruitzichten hebben. Want duur geld in bodemlo ze putten gooien is geen kunst. Hoewel meestal de voornaamste re den van nieuwe ondernemingen om bij Stimulans aan te kloppen een fi nanciële is, werden ook op het vlak van het sociale beleid een aantal dui delijke resultaten bereikt. Deze ko men het meest concreet tot uitdruk king bij die bedrijven, waarin werk nemers via een financiële deelname in de eigendomsverhoudingen een reële medezeggenschap in het onder nemingsbeleid hebben verworven. Een van de zaken waarmee Stimu lans zich de afgelopen jaren inten sief heeft beziggehouden, is het for muleren van een eigen visie op 'het ondernemen'. Gaandeweg is duide lijk geworden, dat het stimuleren van de 'werkgelegenheid' en de 'de mocratisering' in het bedrijfsleven doelstellingen zijn, die het best tot hun recht komen als ze deel uitma ken van een samenhangende visie op een nieuwe, meer menswaardige vorm van ondernemen. Stimulans erkent daarmee, dat 'het ondernemen' zoals we dat in onze Westerse samenleving kennen, maat- schapelijk gezien een belangrijk ge geven is. Maar zij stelt daarbij tevens vast, dat ons denken hierover door gaans te eenzijdig door financieel- economische overwegingen wordt bepaald. Want het ondernemen heeft ook betekenis voor zinvolle werkge legenheid, het hanteren van verant woordelijkheid en zeggenschap en voor de ervaring samen met anderen iets gemeeschappelijks op te bouwen en zo te voorzien in menselijke be hoeften. Maar deze aspecten komen door ons eenzijdig financiële denken en oorde len slechts mager uit de verf. Toch is het juist hier, dat van menselijke ont wikkeling kan worden gesproken en dat betaalde arbeid meer wordt dan alleen geld verdienen. Het spreekt vanzelf, dat het benadrukken van de ze zaken niet in strijd mag zijn met de normale eisen van een rendabele ex ploitatie. Want anders zou dat in on ze huidige sociaal-economische orde immers het einde van de onderne ming betekenen. De praktijk in een aantal bedrijven waarin Stimulans deelneemt bewijst, dat een goed sociaal ondernemings beleid bepaald niet strijdig hoeft te zijn met een doelmatig financieel- economisch beheer en een commer ciële beleidsvoering. Het gaat Stimulans dus om de socia le dimensie van de onderneming in al haar geledingen. Dat betreft con creet drie terreinen. In de eerste plaats de manier waarop de onder neming omgaat met haar verant woordelijkheid jegens de samenle ving in ruimere zin, bijvoorbeeld in het produkt- en marktbeleid. Ver volgens de kwaliteit van de arbeid, waaronder naast de arbeidsomstan digheden ook de functieinhoud en de interne organisatiestructuur wor den begrepen. Tenslotte de medezeg genschap, van de zeggenschap op de eigen werkplek tot en met de eigen domsverhoudingen van de onderne ming. Een van de bijzondere kenmerken van de benadering door Stimulans is, dat er naar gestreefd wordt binnen de bedrijven waarin wordt deelgeno men, een nieuwe ontwikkeling te sti muleren. Het gaat hierbij meer om een aangepast proces in de richting van wat genoemd wordt 'een meer menswaardige vorm van onderne men' dan om het van buiten en van boven af opleggen van een bepaald model van sociaal beleid. Een ander kenmerk van deze werk wijze is, dat weliswaar -de totale on derneming het uitgangspunt vormt, maar dat de belangstelling zich daar binnen vooral concentreert op de po sitie van de man en vrouw op de werkvloer. Zo probeert Stimulans met het eco nomisch middel 'risico-dragend ka pitaal' een aantal sociale veranderin gen in het functioneren van onderne mingen te stimuleren. En dat maakt Stimulans tot een bijzondere partici patiemaatschappij: met kerkelijk geld worden werk en sociaal beleid gestimuleerd. Het resultaat is dan misschien slechts een niet al te kleine druppel op de gloeiende plaat van de werkloosheid. Maar het is wel een ge- loofwaaardige en effectieve druppel. En dat is al heel wat. Jan W. Scheffers (Het adres van Stimulans is: V. D. Does de Willeboissingel 12, 5211 CA 's Hertogen bosch.) Militair vliegtuiglawaai 'terroriseert' Duitsland ZATERDAG 2 JULI 1988 (Door Peter de Vries) Het tafereeltje wekte herinnerin gen aan een uit de hand gelo pen jongensruzie op het school plein. „Zij hebben ook geslagen", jammerde de één, wijzend op zijn broers. „Jij bent begonnen", oor deelde de rest. Voor het oog van po litiek Den Haag kreeg de WD-er Wim van Eekelen deze week de ver antwoordelijkheid voor de pas poort-tragedie in de schoenen ge schoven. De vraag is slechts wie de voormalig staatssecretaris van bui tenlandse zaken en huidig minister van defensie de strop om de hals zal leggen en wie er in zijn val worden meegesleept. Het was één tegen allen tijdens de openbare verhoren voor de parle mentaire commissie die het pas poortdrama onderzoekt. De ambte naren, de zakenmensen, de minis ter-president, de minister en de an dere staatssecretarissen, ze wezen allemaal naar Van Eekelen als de man onder wiens politieke leiding de affaire groeide. Minister Van den Broek zei „de staatssecretarissen voor vol aan te zien", Van Eekelens concurrent Van Amelsvoort herin nerde zich hoe de staatssecretaris van buitenlandse zaken altijd riep „Ik ben competent" (kundig -red) als hij bedoelde „ik ben bevoegd". En het Kamerlid Hans Gualthérie van Weezei, woordvoerder van de groot ste regeringspartij het CDA zei vrij dag: „Van den Broek delegeerde al les aan Van Eekelen. Die heeft de paspoortzaak al die jaren in zijn pure eentje gedaan". Van Eekelen spartelde woensdag tij dens zijn verhoor heftig tegen: hij was niet de enige verantwoordeijke geweest. Zijn verzet oogde heldhaf tig en zelfverzekerd, maar het stak toch wat schril af tegen de verdedi ging die zijn opvolger René van der Linden koos. Van der Linden, die de „kar met vierkante wielen" vanaf 1986 probeerde te trekken, wist zijn plaats. Als de commissie hem wat te verwijten had, moest ze het maar zeggen. De beschuldigingen klonken daardoor opeens een stuk minder zwaar. De munitie tegen Van Eekelen is in ruime mate voorradig. De ambtena ren van het ministerie van Buiten landse Zaken konden jarenlang on gestoord hun gang gaan. Ze mochten ruzie maken met Binnenlandse Za ken en de gemeenten. Ze mochten de concurrerende Staatsdrukkerij en Joh. Enschedé nogal hardhandig buitenspel zetten bij het verlenen van de paspoortorder aan KEP. Ze mochten „gezamenlijk brainstor men" met KEP over de opzet van de nieuwe pas, en lieten zich daarbij en thousiast maken voor een „compleet systeem" van paspoortuitgifte, in vullen, registratie en verstrekking. Dat het systeem slechts op de teken tafel bestond, maakte de uitdaging alleen maar groter. Koning Paspoort Piet de Visser, tot voor kort een vrij onbekend PvdA Kamerlid, vatte de voor de hand lig gende conclusie vrijdag als volgt sa men: „Het begin was abominabel Van Eekelen wist absoluut niet wat er aan de hand was. De ambtenarer. gingen ongecontroleerd hun gang". De enquêtecommissie zal waar schijnlijk ook harde noten kraken over de vorm die de samenwerking van ambtenaren en bedrijfslever uiteindelijk zou aannemen. Het con tract tussen KEP en de Staat is een juridisch gedrocht. Aan de ene kant privatiseert de overheid de helt paspoortproduktie, aan de andere kant zitten de ambtenaren perma nent op de stoel van de bedrijfsdi rectie. Van Eekelen was ook voor dat contract verantwoordelijk. Zijn verweer dat zijn politieke verant woordelijkheid niet helder was af gebakend is niet alleen door minis ter Van den Broek weersproken. Voor Van Eekelens daden bestaa1 slechts één politieke strafmaat: af treden. Maar daarmee beginnen ooi de politieke problemen. Het tweedf kabinet-Lubbers kent meerdere mi nisters die falend management ver weten kan worden en die desalniet temin mochten blijven zitten. Ooki: het nog maar de vraag hoe ver dt WD mee zal gaan in de kritiek op di partijgenoot. Binnen de WD-ffacti bestaat weliswaar de nodige kritiei op Van Eekelen, maar een eigen be windsman naar huis sturen blijft pc litiek een uiterst zware operatie. Van Eekelen is bovendien niet s: enige die fouten in de paspoortzaal aangewreven kunnen worden. Zij: opvolger Van der Linden (CDA slaagde er immers ook niet in d: zaak onder controle te krijgen. D: manier waarop Van der Linden om sprong met de twijfels over de frau debestendigheid van de nieuwe pa: heeft geen sterke indruk gemaak: De blokkade die de CDA-staatsse cretaris waarschijnlijk heeft opge worpen tegen een versterking vai het management bij KEP is onbe grijpelijk. Het wegzenden van Van der Linder, brengt echter nieuwe politieke pro blemen met zich mee. Het zou bete kenen dat de Kamer (ook) slecht t^i spreken is over het beleid dat de ai gelopen maanden gevoerd is in de paspoortzaak. De advocaten vaJ KEP zullen zich die buitenkans niei laten ontglippen, mocht het tot eei proces tussen KEP en de Staat ki men. Hoe meer bewindslieden d: laan worden uitgestuurd, hoe hoge: de financiële schade voor de Staa: kan worden. Ook politieke principe hebben hun prijs. Maar naarmate steeds meer van deze hypermoderne toestelllen naar bene den komen en soms angstig dicht in de buurt van kerncentrales of dorpen ex ploderen, groeit de woede. De hemel bestormers lijken het zo nu en dan ta melijk luchtig op te nemen met de vei ligheid. Zo is vast komen staan, dat zij als doelwit bij voorkeur de grote koel torens van kerncentrales uitkozen. loman in Beieren jaren was gebruikt als oriëntatiepunt, zakte het gebouw van de ene dag op de andere in elkaar. Na maandenlang geruzie over de oor zaak wilde de luchtmacht eindelijk toegeven dat de laagvliegers mogelijk een deel van de schuld droegen. Veel andere bouwwerken zijn gesloten we gens instortingsgevaar.En de enkele toerist die is verdwaald in deze vaak dunbevolkte, met een rijke natuur ge zegende gebieden, weet na de eerste schijnaanvallen niet hoe snel hij zijn biezen moet pakken. Op de folder zag zijn vakantiebestemming er zo heer lijk vreedzaam uit, maar daarop ont brak dan ook de Phantom, Tornado of F-16. Het Westduitse parlement heeft zelfs een subcommissie „vliegtuiglawaai". De parlementariërs werken hard, maar tegen defensie kunnen ze niet op. De militaire desundigen vinden de duikvluchten noozakelijk. Ze zijn door de vliegende radarstations zelfs nog belangrijker geworden. Het stukje „vrije" lucht is door die vliegende waarschuwingssystemen immers nog kleiner geworden. Die AWACS-toe- stellen zien alles, behalve onder de 300 meter. Daar zijn ze ten gevolge van re flecties „blind". Dus is het defensiepa rool: nog lager oefenen. Het duurt nog vele jaren voordat dit gaatje technologisch kan worden ge sloten, maar zo lang houden de geterg de aardbewoners het niet meer uit. De stemming wordt agressief. In een kleine krant verscheen vorig jaar de volgende advertentie: „Burgerinitia tief zoekt goed onderhouden vier loops luchtafweergeschut". De tele foon stond roodgloeiend, niet omdat mensen zo'n ding in de schuur hadden staan, maar omdat ze geld wilden ge ven om er gezamenlijk een aan te schaffen. Minister Van Eekelen van defensie legt een eed af voordat de parlementaire enquêtecommissie hem zal horen over de paspoortkwestie. Van Eekelen was destijds als staatssecretaris verantwoordelijk voor het samenwer kingscontract tussen de staat en KEP. Het is bijna ongelooflijk, maar waar. De militaire planners trekken zich niets aan van het feit dat duizenden kinderen zich dag in dag uit in volsla gen paniek huilend op de grond wer pen als „ze" weer komen. De luchtmacht heeft als bliksemaflei der voor opgekropte gevoelens in alle duikvluchtgebieden een klachtenoffi cier. Daar kunnen mensen zich melden als de piloten zich niet aan de lunch tijd houden, of nog veel lager vliegen dan de toegestane 75 meter. Maar dan moet de klager wel precies zeggen uit welk land het toestel komt en wat voor type het is. De laagvliegers zijn name lijk niet door de radar te volgen en dus gelden hier „zichtregels". Defensie heeft zelfs folders met vliegtuigtypes verspreid. Een wanhopige vrouw, die weer had gemist of er nu een IJzeren Kruis, het rood-wit-bluaw of de stars en stripes op de luchtpiraat was ge verfd, vroeg onlangs wanhopig of ze soms ook nog de naam van de piloot op diens helm moest lezen. Hoewel vele medische specialisten hebben vastgesteld dat de voortdu rende geluidskwelling fysieke en psy chische schade kan berokkenen, wil len de mannen van defensie daar niets van weten. Klagen bij de rechter levert dan ook niets op. Trouwens tegen Amerikaanse, Canadese, Franse en Britse piloten is iedereen machteloos, want als overwinnaars uit de Tweede Wereldoorlog, zijn zij vrijwel onaan tastbaar. De Duitse defensieminister kan slechts vragen of het ietsje minder kan. En dat is nodig, niet alleen voor mens en dier., maar ook voor de vaak vele eeuwen oude gebouwen. Zij zijn steeds minder bestand tegen de druk en ge luidsgolven. Nadat de kapel Sankt Ko- dezelfde paniekreactie: die vliegt dwars door ons huis, deze keer redt hij het niet. Maar de piloten redden het meestal nog wel. Dan volgt het oorver dovende lawaai van de zware straal motoren die het toestel weer naar bo ven stuwen. Op de grond resteert machteloze woede bij de ouderen en hopeloos verdriet bij de kinderen. (Van onze correspondent Hans Hoogendijk in Bonn De militaire vliegtuigen blijven neerstorten in West-Duitsland. Woensdag waren het er zelfs drie op een dag, waarmee het totaal van de laatste maanden tot tien is gestegen. De Westduitse oppositie eist een to taal verbod van oefengevechten bo ven bewoonde gebieden en een voor lopige stop van alle duikvluchten. De nieuwè minister van defensie, Rupert Scholz, wil niet zo ver gaan. Hij riep de Amerikanen op de oorzaken van deze drie nieuwe rampen snel te on derzoeken. Verder laat Scholz de hele problematiek onder de loupe nemen, waarna hij maatregelen wil treffen. Welke is niet bekend, maar vast staat dat de piloten 75 meter laag zullen blijven vliegen. De ongelukken hebben de discussie over de zin of onzin van het diepvlie- gen weer doen oplaaien. In de Bonds republiek oefenen piloten uit West- Duitsland, de VS, Groot-Brittannië, België, Canada en ons land de duik vlucht tegen de Russen. Dag in dag uit razen ze vlak over het land tot grote ergernis van de bevolking. Er zijn ze ven gebieden waar militaire piloten 75 meter laag mogen vliegen, in de rest van het vlieggebied, (ongeveer twee derde van het totale luchtruim) moe ten ze minstens 150 meter hoog vliegen. Maar wie kan dat controleren? Het verschil is nauwelijks te zien of te ho ren. Het lawaai van een duikvlieger overheerst alle andere geluiden. Het ergst is de situatie in die zeven duik- vluchtgebieden, waaronder de aan ons land grenzende Area 2 Borken. Daar ontaardt de dagelijkse belasting in ter reur. Op topdagen worden de bewo ners tussen de 150 en 200 keer per dag opgeschrikt door een straaljager, die volslagen onverwacht verschijnt, een strategische doel in het dorp „aan valt" en met explosief geweld bijna loodrecht optrekt om in de verte te verdwijnen. Hier wordt bij een snelheid van 850 ki lometer per uur de „voorwaartse ver dediging" van de alliantie geoefend. Deze riskante manoeuvres moeten steeds weer geoefend worden, zeggen de militairen. Van de piloten wordt een bliksemsnelle reactie verwacht, hun aanvalsplan moet tot op tienden van een seconde nauwkeurig kloppen, elke handeling moet zitten en dat bij 237 meter per seconde.37 Woede Dat wordt nu verboden, zegt defensie in Bonn. Verder willen de Westduit sers hun piloten meer schijngevech ten boven zee laten afwikkelen, maar van een totaal diepvliegverbod boven eigen land is geen sprake. „We hebben het aantal al beperkt tot het absolute minimum, namelijk 87.500 per jaar. En dat is 1,8 procent van de 4,75 mil joen vliegbewegingen in het land". De NAVO-partners voeren ongeveer 300.000 duikvluchten per jaar uit. De bewoners van de zeven gebieden merken weinig van de beperking. Wij leven al 35 jaar in een hel, laten ze in folders en brieven weten. Vele tiental len malen hebben ze het al meege maakt: het gezin zit gemoedelijk in de tuin, plotseling een donkere punt aan de horizon, binnen een paar seconden krijgt de punt vorm, er zijn vleugels te zien. raketten, motoren. En elke keer Burgerinitiatieven lopen al jaren storm tegen deze terreur. Vooral kin deren zijn de dupe. In bepaalde gebie den begint het spektakel met Duitse „grundlichkeif's ochtends al klokke zeven uur. Kinderen worden op een afschuwelijke manier uit hun slaap gewekt. Moeders beschrijven de hys terische huilbuien, het feit dat de kin deren agressief worden, dat hun eer ste woordenschat bestaat uit „ma ma", „papa", „vliegtuig". Peuters bouwen muren waartegen denkbeel dige vliegtuigen zich te pletter vliegen. Op sommige kleuterscholen laat het onderwijzend personeel ze steeds weer vliegtuigen tekenen om de kinderen tenminste in staat te stel len hun angst en woede af te reageren. In het weekblad Die Zeit kwam on langs een echtpaar aan het woord dat de tekening van hun vijfjarige dochter Lisa naar het ministerie van defensie had gestuurd. De reactie? „Die vlieg tuigen doen je niks, ze doen hun plicht en oefenen het vliegen op geringe hoogte om in geval van nood onze vrij heid succesvol te verdedigen. Als jij, beste Lisa, een beetje groter bent, en al de onderscheidingstekens op de vlieg tuigen kunt herkennen, wees dan blij als je er een met het IJzeren Kruis ziet, dan namelijk was het een vliegtuig van de Bundeswehr, die er dag en nacht voor zorgt, dat jij en je familie in vrij heid veilig kunt leven".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 4