HONDA GOLDWING toermachine van uitersten 9 Ut O PROVISIES EN BELANGEN hypotheekadviseur meestal overbodig wonon hypotheken met de bestelauto op vakantie PZC/ vrijdagkrant constructie besturing uitleg technische gegevens provisies zelfde belangen theelen van der weelu VRAAG NAAR DE VERBETERDE SPAARHYPOTHEEK i DE GRAAI 01180-330 VRIJDAG 1 JULI 1988 Honda GL 1500G Goldwing Ooit nodigde BMW motorrijders in een advertentie uit met een BMW- motor even een stokbrood te halen in Parijs. Honda zou met een advertentie voor de nieuwe Goldwing nog veel verder kunnen gaan. Dezelfde dag nog even door naar Italië voor wat salami, naar Duitsland voor een Bratwurst en toch 's avonds okselfris weer in Nederland afstappen. De Honda GL1500/6 Goldwing is een machine voor toerders bij uitstek, al moeten ze wel over een dikke portemonnee beschikken. De Goldwing is een machine van uitersten. Hij oogt gigantisch groot, heeft een gigantisch motorblok, is gigantisch zwaar en kost daarbij gigantisch veel. Ruim 34 mille moet de motorenthousiast op tafel leggen om de Goldwing mee naar huis te kunnen nemen. Wat pure waanzin is voor de één, is een logisch gevolg van exclusiviteit voor de ander. Want exclusiefis de Honda Goldwing zeker. Waar je de motor ook neerzet, hij veroorzaakt opstootjes bij het publiek. 'Net een autootje op twee wielen' was een veel gehoorde conclusie; en dat is het misschien ook wel. De Goldwing is voorzien van een soort autoblok. Bij starten heeft het geluid van de motor wat weg van een BMW zescilinder automotor. Ook op de toerenteller tref je autocijfers aan. De motor zit bij 5.500 toeren al bij het rode gebied. Een 'normale' motorfiets begint dan eindelijk pas te leven. Een toerenbegrenzer maakt een eind aan al te fanatiek doortrekken in het rood. Dat is jammer, want het geluid wat het blok dan afgeeft is magnifiek. Het GL1500/6 blok heeft een eenvoudige constructie. De zescilinder heeft twee kleppen per cilinder die door riemaangedreven bovenliggende nokkenassen worden bediend. De Goldwing heeft twee carborateurs met elektronische brandstofinspuiting. De toermachine rijdt ook als een auto. De machine heeft een koppel die het toelaat bij 65 kilometer per uur al in zijn vijfde versnelling te rijden. Daarbij kun je nog steeds optrekken zonder dat de machine tegensputtert. Honda noemt de vijfde versnelling 'overdrive' en meent dit met een fel lampje in het dashboard te moeten aangeven. Irritant en onnodig, aangezien de motorrij der heus wel weet wanneer de motor in zijn hoogste versnelling staat. Het schakelen van een Goldwing is niet echt mooi te noemen. Of je nu een fluwelen voetje hebt of niet; de versnellingsbak laat zich bij het schakelen duidelijk horen met forse klappen. Afgezien van de bak is de motor heel stil. Vermoedelijk is de zescilinder Goldwing een van de zwaarst wegende machines van dit moment. De machine weegt rij klaar maar liefst vierhonderd kilo. Wanneer je voor het eerst bij een Goldwing staat bekruipt je het gevoel datje er waarschijnlijk nooit mee weg komt. De kolossale kuip en dito koffers geven de Goldwing een massief uiterlijk. Dat de machine is voorzien van een aparte achteruit omdat hij amper met hetvoetjeiste verplaatsen onderstreept dat gevoel alleen maar. Schijn bedriegt bij de Honda Goldwing. Al de eerste kilometers blijkt de toerbuffel zich licht te laten besturen. Je kunt zelfs behoorlijk plat met deze machine. Pas bij stapvoets rijden is te merken dat je met een zwaargewicht op pad bent. Boodschapjes op de hoek dienen dan ook bij voorkeur niet met deze motor te worden gedaan. Ronduit vervelend is dat de motor zich 'verslikt' bij lage toerentallen. Juist als je wat vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld bij optrekken in een langzame bocht, duurt het even voor de motor op het gas reageert. De GL1500/6 is gemaakt voor het grotere werk. De officiële maximum snelheid blijkt ineens een heerlijke snelheid te zijn. De cruise control die de geprogrammeerde snelheid vasthoudt doet zijn werk. Uren houdt je het in de luxe leunstoelen op de Goldwing vol. De drie grote koffers zijn een vast deel van de motor en niet te verwijderen. De koffers zijn voorzien van binnentassen. Er kan redelijk veel in verstouwd worden; daarnaast biedt de Goldwing nog een aantal kastjes voor de kleinere spullen. Alle koffers zijn door middel van een centraal slot af te sluiten. Honda levert een in kunstleer gebonden instructieboekwerk bij de motor, en dat is geen overdreven luxe. Er zitten zoveel toeters en bellen op de Goldwing dat enige uitleg wel gewenst is. Voor wie er van houdt is de Honda voorzien van een radio-cassetterecorder waaraan Honda een compleet hoofdstuk wijdt. Dit geheel zou in menig automobiel niet misstaan. Het radiocassettedeel zit op de nep-tank van de motor (de echte tank zit onder het zadel). Het zenderzoeken van de digitale radio gaat automatisch. Het geluid van de radio gaat gelijk op het geluidsniveau van de omgeving. Het geluid dat uit de speakers komt is goed, maar naar mijn mening asociaal hard bij trips in de stad. „Als ik zoveel geld te besteden had kocht ik liever een echte auto", meende een voorbijganger. De nieuwe Honda GL1500/6 Goldwing is wel degelijk een echte motorfiets, maar wel een met autokwaliteiten. Hij is daardoor amper met een andere motorfiets te vergelijken. De Goldwing biedt bijna alles wat een toerder zich kan wensen. En dat is voor een groot aantal mensen heel wat waard, zelfs 35 mille. Motor: Vloeistofgekoelde zes cilinder boxermotor met door getande riem aangedreven bovenliggende nokkenassen, twee kleppen per cilinder, boring x slag71 x 64 mm, 1520 cc, tweeJCeihin 33 mm carburateurs. Transmissie: Primaire overbrenging dmv tandwielen, meervoudige natte plaatkoppeling (hydraulisch bediend), vier-bak met overdrive. Rijwielgedeelte: Dubbel gesloten wiegframe, uit stalen profielen opgebouwd, hydraulisch gedempte telescoopvoorvork met anti duikinrichting, swing arm met stereo-demping achter, twee schijfremmen voor 296 mm, schijfrem achter 296 mm. Maten en gewichten: Wielbasis 1700 mm, zithoogte 800 mm (passagier 880 mm), droog gewicht 362 kg, inhoud benzinetank 23 liter, gemiddeld benzineverbruik 1:13,2. Prestatie: Max. vermogen 100 pk (73,5 Kw) bij 5.200 tpm; max koppel 150 Nm bij 4.000 tpm, topsnelheid 185 km/u. Prijs: 34.590,-. REIN DE RUITER Pasklaar Hypotheek, Huis vrij-GarantiepIan, Veilig- onderdak Hypotheek, Per spectief Hypotheek, Partner Hypotheek, Opstart Hypo theek, Comfort Hypotheek, Optie Hypotheek, Schakel Hy potheek... Voor iemand die een huis wil kopen, wordt het er niet duidelijker op, lijkt het. „Ja, zo lijkt het. Maar de schijn bedriegt. Er zijn uiteindelijk nog steeds slechts drie soorten te onderscheiden: de annuïtei-- tenhypotheek, de verbeterde levenhypotheek en de nauwe lijks meer voorkomende li neaire hypotheek. Al^e zoge naamde andere vormen zijn variaties op deze drie soor ten", aldus H. J. van Herwij nen, directeur van de Vereni ging Eigen Huis. Toch pleitte Van Herwijnen op een bijeenkomst van de Neder landse Vereniging van Make laars opnieuw voor een door zichtiger hypotheek-markt. Geheel onnodig worden de za ken volgens hem vaak inge wikkeld voorgesteld. „Een hypotheekaanbieder ad verteert op het moment met de slogan: „Sommige mensen denken dat ze kunnen kiezen uit drie hypotheekvormen. Er zijn er meer dan honderd'. Een andere veelgebruikte kreet is 'hypotheek is maatwerk'. Bei de teksten hebben in elk geval één ding gemeen; de consu ment moet vooral de indruk krijgen dat hij er nooit in slaagt alleen de juiste hypotheek keus te maken", aldus de direc teur van de onafhankelijk ope rerende Vereniging Eigen Huis. Van Herwijnen is van mening dat in 90 procent van de geval len het kiezen voor een bepaal de hypotheek helemaal niet moeilijk is. „Een hypotheekad viseur is in deze gevallen ge heel overbodig. Alle informatie die noodzakelijk is, staat ver meld in de Hypothekengids, een uitgave van Eigen Huis. Al leen voor mensen die zich in een uitzonderingspositie be- H. J. van Herwijnen vinden - bij voorbeeld mensen die op zoek zijn naar een huis dat ook gedeeltelijk als be drijfspand zal worden inge richt - is het nuttig advies in te winnen". Van Herwijnen noemt de advi seurs overigens niet alleen 'onnodig', maar tevens 'onbe trouwbaar'. Dus voor die tien procent die wel professioneel advies nodig heeft, is het ook zaak zelf eerst iets over de hy potheek-markt te lezen. een bonus, als zij een bepaalde omzet behalen. De consument kan er dus niet op vertrouwen dat de bemiddelaar uitslui tend het belang van de cliënt dient met een advies". „Een goede hypotheekadvi seur zou een dief van zijn eigen portemonnee zijn, wanneer hij een consument een passende hypotheek aanraadde, die ech ter van een maatschappij is die hem maar weinig provisie in het voorzicht stelt", legt Van Herwijnen uit. Volgens hem bestaat er aldus een stimulans om een verkeerde hypotheek aan te praten. Van Herwijnen waarschuwt ook voor de indrukwekkend uitziende computeruitdraaien, waarmee de hypotheekadvi seurs tegenwoordig vaak op ta fel komen. „Laat je niet over bluffen door een prachtige computeruitdraai, waarop pre cies staat berekend dat deze hypotheek voor u op maat is gesneden. In een computer kan namelijk ook misleidende informatie worden ingevoerd". Er bestaat een gemakkelijke oplossing voor het probleem 'onbetrouwbare adviseurs', zo meldt de Vereniging Eigen Huis. Die is een uniforme belo ning voor hypotheekadvi seurs van alle instellingen en De directeur over zijn boute stelling: „Om een goede, objec tieve hypotheekadviseur te zijn, moet iemand geheel onaf hankelijk zijn. En dat zijn de adviseurs niet. Er bestaan ai- tijd afspraken met hypotheek instellingen over provisies. Per maatschappij en per soort af gesloten hypotheek kan de hoogte van de provisie ver schillen. Daarnaast geven veel maatschappijen bemiddelaars voor elke hypotheekvorm. „Wanneer een bemiddelaar voor elke hypotheek een zelf de beloning ontvangt, zal hij niet meer voor de keuze ko men te staan tussen eigen be lang en het belang van de con sument", zo redeneert Van Herwijnen. Sommige hypotheekinstellin gen hebben wel oren naar deze oplossing. Maar velen zijn nog van mening dat het provisie systeem een onmisbaar instru ment is om zich te onderschei den van de concurrentie. „In elk geval is het onze taak om, zolang de hypotheekadvi seurs niet onafhankelijk zijn, de consumenten er op te wijzen dat er veel loze kreten worden geslaakt en dat het provisie systeem de adviseurs kan ver leiden tot het aanpraten van een verkeerde hypotheek". Voor potentiële huiseigenaren is het belangrijk om te weten en te onthouden dat er eigen lijk maar drie hypotheeksoor ten zijn: de verbeterde leven hypotheek, de annuïteitenhy potheek en de lineaire hypo theek. Het is dus eigenlijk een eenvoudige keuze. De meeste mensen kunnen dit rustig en veel beter zelf doen. (De 'Hypothekengids' is tegen betaling van 12,75 verkrijg baar bij de Vereniging Eigen Huis te Amersfoort. De vereni ging houdt daarnaast in der tien verschillende steden spreekuur waar men - tegen betaling - terecht kan met alle vragen. Voor verdere informa tie 033-600750). PIEN WILDEMAN 18! (Advertentie) Makelaardij in hypotheke' Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u A bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50). Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplan- nen tot de mogelijkheden, hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar. Tot 20 jaar lang gegarandeerde lage lasten. Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920. A lhoewel wij deze week nog geen hypotheekrente wijzigingen hebben xjigenoteerd, worden de signalen voor een mogelijke rente stijging steeds sterker. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente per 28 juni 1988 beta- rente- af- rentepercentages lings- vast sluit- met gemeente- zonder gem.- wijze gedu- provi- garantie garantie rende siein opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN MA variabel 1,5 5,7 6,00 5,9 6,21 ABN MA ljr 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32 ABN M'A 3 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 ABN MA 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 ABN MA 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 ABN M'A 10 jr 1.5 7,2 7,61 7,4 7,82 ABN MA 15 jr 1,5 7,6 8,04 7,8 8,25 ABP MA 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 ABP MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 ABP MA 10 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 ABP MA 15 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Amrobank MA variabel 1,5 5,7 6,00 5,9 6,21 Amrobank MA 2 jr 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32 Amrobank MA 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Amrobank MA 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Bouwfonds (rentek >MA variabel 1,5 6,0 6,32 6,0 6,32 Nederlandse MA 5 jr 1,5 6,7 7,07 6,9 7,28 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 ir 1,5 7,8 8,36 8,0 8,57 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,0 7,49 7,2 7,71 Centrale MA 2 jr 1 5,8 6,05 6,0 6,27 Volksbank MA 5 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Direktbank/ MA ljr 1 5,9 6,16 6,1 6,37 NCB-bank MA 3 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Direktbank MA 5 jr 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Grenswissel- MA ljr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 kantoren/CDK MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Grenswisselk. HJ/A ljr 1 6,4 6,60 6,6 6,81 Grenswisselk. HJ/A 5 jr 1 6,8 7,02 7,0 7,23 Lanschot/opstart M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 5,0 5,26 Van Lanschot MV variabel 1,5 xxxxx xxxxx 5,6 5,89 Van Lanschot M/V 1 jr 1,5 xxxxx xxxxx 5,9 6,21 Van Lanschot MV 2 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6,2 6,53 Van Lanschot M/V 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6,9 7,28 Lanschot/comf. MV 5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 6,7 7,07 NMB MA ljr 1,5 6,0 6,32 6,2 6,53 NMB MA 3 jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 NMB M'A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 NMB MA 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Postbank MA 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 Postbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Postbank MA 7 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente M/A M/A M/A M/A HJ/A HJ/A HJ/A HJ/A var./ljr. 1,25 2/3 jr 1,25 4/5 jr 1,25 stabiel 1,25 var./ljr 1,25 2/3 jr 1,25 4/5 jr 1,25 stabiel 1.25 6.2 6,4 6,8 7.3 XXX XXX XXX XXX 6,51 6,72 7,15 7,69 XXX XXX XXX XXX 6.4 6,6 7,0 7.5 6.6 6,8 7,2 7.7 6,72 6,94 7,37 7,90 6,84 7,05 7,46 7,99 Rabo M/A 3jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Hypotheekbank M/A 5jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 xxx xxx 6,8 7,07 Hypotheekbank HJ/A 5 jr1,5 xxx xxx 7,2 7,49 Verenigde Spaarbank Spaarbank Spaarbank Spaarbank M/A V2jr M/A 3 jr M/A 5 jr 1 MA 7 jr 1 M/A ideaalren. 1 6.2 6,48 6.3 6,59 6,7 7,01 7,0 7,34 6,6 6,91 6.4 6.5 6,9 7,2 6,8 6,69 6,80 7,23 7,55 7,12 Westl. Utr. (stand) MV 1 jr 1,5 (stand) M'V 5jr 1,5 (stand) M/V 7 jr 1,5 (stand) M/V 10 jr 1,5 (stand) M'V 15 jr 1,5 (interim) M'V ljr 1,5 2e kwartaal 1988 budget 5,5 6,7 5,93 7,23 7,28 7,3 7,71 op aanvraag xxxx xxxx 5,7 6,14 6,9 7,45 7,1 7,50 7,5 7,93 op aanvraag 5,7 6,14 KW/A variabel 1.5 6,6 6,92 6,6 5,92 Woonfonds'aut. Woonf. wacht af Woonf. wacht af Woonfonds Holl. Woonfonds Holl. Woonf. Holland Woonfonds/comf Woonfonds comf M'A M'A M/A MA M'A M/A MA M'A variabel 1,5 ljr 2 jr 3 jr 5 jr 10 jr 5jr 10 jr 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 5.4 5,7 6.0 6.5 6,7 7.1 6,5 6,9 5,68 6,00 6,32 6,85 7,07 7,50 6,85 7,28 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH'Kapitaal M'V 5jr 1 6,9 7,25 7,0 7,36 FGH/Kapitaal MV 7jr 1 7.1 7,47 7,2 7,58 FGH/Kapitaal M'V 10 jr 1 7.3 7,69 7,4 7,80 Verenigde Spaarbank Spaarhypotheek MA 5 jr1 6,9 7,21 7,1 7,42 Zwolsche Alg. (ZA-Hyp.plan) M'A 5jr 1 6,7 6,99 6,8 7,10 (ZA-Hyp.plan) MA 10 jr 1 7,1 7,42 7.2 7,53 (ZA-Hyp.plan) M/A 15 jr 1 7,4 7,75 7,5 7,85 LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M A 5/10 jr - 6,7 6,91 6,7 6,91 Centraal Beheer MA 15/20 jr - 7,17,34 7,17,34 NVL-maatschap. NVL-maatschap. MA MA 5/10 jr 15/20 jr 6,7 7,1 6,91 7,34 6,7 7,1 6,91 7,34 Westl. Utrecht (lage lasten) (lage lasten) MA MA 7 jr 14 jr 7,1 7,6 7,34 7,87 7,1 7,6 7,34 7,87 RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov 1,5 MA maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf, MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. (Advertentie) 5 jaar 6,1%, 10 jaar 6,25%, 15 jaar 6,75% 20 jaar 6,8%, 30 jaar 7,1% I"1 Plannen voor een zomer vakantie worden vaak al vroeg gemaakt, niet alleen het reisdoel, maar ook de ver voersvorm komt dan ter spra ke. Is dat de auto, dan blijkt dat niet zelden een bestelauto te zijn. Veel extra ruimte voor spullen en mogelijk pasagiers, zijn dan de beweegredenen. Wie echter besluit personen in de laadruimte van een bestel auto te vervoeren moet wel weten waar hij mee bezig is. De Algemene Verladers- en Ei gen Vervoer Organisatie (EVO)' waarschuwt vooral in deze pe riode voor het 'ter vakantie be stellen van personen'. In de eerste plaats is het gewoon ver boden om personen los in de laadruimte te vervoeren. Ook als er losse kussens of een ma tras in die ruimte liggen. De verkeersveiligheid komt dan te zeer in het gedrang. Bij een beetje afremmen vlieg je door de laadruimte tegen de voor- stoelen of het schutbord aan. Wordt er in die ruimte op een veilige manier een autostoel of -bank geplaatst, dan treedt er ook nog eens een fiscaal auto matisme in werking. Normaal rijdt deze bestelauto namelijk op een grijs kenteken, maar door de laadruimte geschikt te maken voor personenvervoer is een geel kenteken met het bijbehorende hogere wegenbe lastingtarief verplicht. Ook al gebeurt die ombouw maar één keer per jaar, de fiscus slaat u aan voor het bouwen van een personenauto. En het is niet alleen de wegen belasting die een grotere fisca le druk uitoefent. Ook de mo torrijtuigenbelasting en de bij zondere verbruiksbelasting Bij controle kan afhankelijk van de catalogusprijs en. het bouwjaar van de auto de aan slag voor de BVB van perso nenauto's tot enkele duizen den guldens oplopen. Nog een risico bij het (vakan- tie)vervoer van personen in de laadruimte van een bestelauto is de verzekering. De verzeke ringsmaatschappij gaat er var uit dat er alleen goederen met de auto worden vervoerd. Er zijn polissen waarin staat dat in de laadruimte van een be stelauto geen personen mogen worden vervoerd, of woorden van die strekking. Doet men dat wel, dan dient de verzeke ringsmaatschappij te worden ingelicht. SIEM LEEUWENKAMI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 18