HONDA GOLDWING
toermachine
van uitersten
9 Ut O
PROVISIES
EN BELANGEN
hypotheekadviseur
meestal overbodig
wonon
hypotheken
met de bestelauto
op vakantie
PZC/ vrijdagkrant
constructie
besturing
uitleg
technische
gegevens
provisies
zelfde belangen
theelen van der weelu
VRAAG NAAR DE VERBETERDE
SPAARHYPOTHEEK i
DE GRAAI
01180-330
VRIJDAG 1 JULI 1988
Honda GL 1500G Goldwing
Ooit nodigde BMW
motorrijders in een
advertentie uit met een BMW-
motor even een stokbrood te
halen in Parijs. Honda zou met
een advertentie voor de
nieuwe Goldwing nog veel
verder kunnen gaan. Dezelfde
dag nog even door naar Italië
voor wat salami, naar
Duitsland voor een Bratwurst
en toch 's avonds okselfris
weer in Nederland afstappen.
De Honda GL1500/6 Goldwing
is een machine voor toerders
bij uitstek, al moeten ze wel
over een dikke portemonnee
beschikken.
De Goldwing is een machine
van uitersten. Hij oogt
gigantisch groot, heeft een
gigantisch motorblok, is
gigantisch zwaar en kost
daarbij gigantisch veel. Ruim
34 mille moet de
motorenthousiast op tafel
leggen om de Goldwing mee
naar huis te kunnen nemen.
Wat pure waanzin is voor de
één, is een logisch gevolg van
exclusiviteit voor de ander.
Want exclusiefis de Honda
Goldwing zeker. Waar je de
motor ook neerzet, hij
veroorzaakt opstootjes bij het
publiek. 'Net een autootje op
twee wielen' was een veel
gehoorde conclusie; en dat is
het misschien ook wel. De
Goldwing is voorzien van een
soort autoblok. Bij starten
heeft het geluid van de motor
wat weg van een BMW
zescilinder automotor.
Ook op de toerenteller tref je
autocijfers aan. De motor zit bij
5.500 toeren al bij het rode
gebied. Een 'normale'
motorfiets begint dan eindelijk
pas te leven. Een
toerenbegrenzer maakt een
eind aan al te fanatiek
doortrekken in het rood. Dat is
jammer, want het geluid wat
het blok dan afgeeft is
magnifiek.
Het GL1500/6 blok heeft een
eenvoudige constructie. De
zescilinder heeft twee kleppen
per cilinder die door
riemaangedreven
bovenliggende nokkenassen
worden bediend. De Goldwing
heeft twee carborateurs met
elektronische
brandstofinspuiting.
De toermachine rijdt ook als
een auto. De machine heeft een
koppel die het toelaat bij 65
kilometer per uur al in zijn
vijfde versnelling te rijden.
Daarbij kun je nog steeds
optrekken zonder dat de
machine tegensputtert. Honda
noemt de vijfde versnelling
'overdrive' en meent dit met
een fel lampje in het dashboard
te moeten aangeven. Irritant en
onnodig, aangezien de
motorrij der heus wel weet
wanneer de motor in zijn
hoogste versnelling staat.
Het schakelen van een
Goldwing is niet echt mooi te
noemen. Of je nu een fluwelen
voetje hebt of niet; de
versnellingsbak laat zich bij het
schakelen duidelijk horen met
forse klappen. Afgezien van de
bak is de motor heel stil.
Vermoedelijk is de zescilinder
Goldwing een van de zwaarst
wegende machines van dit
moment. De machine weegt
rij klaar maar liefst vierhonderd
kilo.
Wanneer je voor het eerst bij
een Goldwing staat bekruipt je
het gevoel datje er
waarschijnlijk nooit mee weg
komt. De kolossale kuip en dito
koffers geven de Goldwing een
massief uiterlijk. Dat de
machine is voorzien van een
aparte achteruit omdat hij
amper met hetvoetjeiste
verplaatsen onderstreept dat
gevoel alleen maar.
Schijn bedriegt bij de Honda
Goldwing. Al de eerste
kilometers blijkt de toerbuffel
zich licht te laten besturen. Je
kunt zelfs behoorlijk plat met
deze machine. Pas bij
stapvoets rijden is te merken
dat je met een zwaargewicht
op pad bent. Boodschapjes op
de hoek dienen dan ook bij
voorkeur niet met deze motor
te worden gedaan. Ronduit
vervelend is dat de motor zich
'verslikt' bij lage toerentallen.
Juist als je wat vermogen
nodig hebt, bijvoorbeeld bij
optrekken in een langzame
bocht, duurt het even voor de
motor op het gas reageert.
De GL1500/6 is gemaakt voor
het grotere werk. De officiële
maximum snelheid blijkt
ineens een heerlijke snelheid te
zijn. De cruise control die de
geprogrammeerde snelheid
vasthoudt doet zijn werk. Uren
houdt je het in de luxe
leunstoelen op de Goldwing
vol.
De drie grote koffers zijn een
vast deel van de motor en niet
te verwijderen. De koffers zijn
voorzien van binnentassen. Er
kan redelijk veel in verstouwd
worden; daarnaast biedt de
Goldwing nog een aantal
kastjes voor de kleinere
spullen. Alle koffers zijn door
middel van een centraal slot af
te sluiten.
Honda levert een in kunstleer
gebonden instructieboekwerk
bij de motor, en dat is geen
overdreven luxe. Er zitten
zoveel toeters en bellen op de
Goldwing dat enige uitleg wel
gewenst is. Voor wie er van
houdt is de Honda voorzien
van een radio-cassetterecorder
waaraan Honda een compleet
hoofdstuk wijdt.
Dit geheel zou in menig
automobiel niet misstaan. Het
radiocassettedeel zit op de
nep-tank van de motor (de
echte tank zit onder het zadel).
Het zenderzoeken van de
digitale radio gaat
automatisch. Het geluid van de
radio gaat gelijk op het
geluidsniveau van de
omgeving. Het geluid dat uit de
speakers komt is goed, maar
naar mijn mening asociaal hard
bij trips in de stad.
„Als ik zoveel geld te besteden
had kocht ik liever een echte
auto", meende een
voorbijganger. De nieuwe
Honda GL1500/6 Goldwing is
wel degelijk een echte
motorfiets, maar wel een met
autokwaliteiten. Hij is
daardoor amper met een
andere motorfiets te
vergelijken. De Goldwing biedt
bijna alles wat een toerder zich
kan wensen. En dat is voor een
groot aantal mensen heel wat
waard, zelfs 35 mille.
Motor: Vloeistofgekoelde zes
cilinder boxermotor met door
getande riem aangedreven
bovenliggende nokkenassen,
twee kleppen per cilinder,
boring x slag71 x 64 mm, 1520
cc, tweeJCeihin 33 mm
carburateurs. Transmissie:
Primaire overbrenging dmv
tandwielen, meervoudige natte
plaatkoppeling (hydraulisch
bediend), vier-bak met
overdrive. Rijwielgedeelte:
Dubbel gesloten wiegframe, uit
stalen profielen opgebouwd,
hydraulisch gedempte
telescoopvoorvork met anti
duikinrichting, swing arm met
stereo-demping achter, twee
schijfremmen voor 296 mm,
schijfrem achter 296 mm.
Maten en gewichten: Wielbasis
1700 mm, zithoogte 800 mm
(passagier 880 mm), droog
gewicht 362 kg, inhoud
benzinetank 23 liter,
gemiddeld benzineverbruik
1:13,2. Prestatie: Max.
vermogen 100 pk (73,5 Kw) bij
5.200 tpm; max koppel 150 Nm
bij 4.000 tpm, topsnelheid 185
km/u. Prijs: 34.590,-.
REIN DE RUITER
Pasklaar Hypotheek, Huis
vrij-GarantiepIan, Veilig-
onderdak Hypotheek, Per
spectief Hypotheek, Partner
Hypotheek, Opstart Hypo
theek, Comfort Hypotheek,
Optie Hypotheek, Schakel Hy
potheek... Voor iemand die een
huis wil kopen, wordt het er
niet duidelijker op, lijkt het.
„Ja, zo lijkt het. Maar de schijn
bedriegt. Er zijn uiteindelijk
nog steeds slechts drie soorten
te onderscheiden: de annuïtei--
tenhypotheek, de verbeterde
levenhypotheek en de nauwe
lijks meer voorkomende li
neaire hypotheek. Al^e zoge
naamde andere vormen zijn
variaties op deze drie soor
ten", aldus H. J. van Herwij
nen, directeur van de Vereni
ging Eigen Huis.
Toch pleitte Van Herwijnen op
een bijeenkomst van de Neder
landse Vereniging van Make
laars opnieuw voor een door
zichtiger hypotheek-markt.
Geheel onnodig worden de za
ken volgens hem vaak inge
wikkeld voorgesteld.
„Een hypotheekaanbieder ad
verteert op het moment met de
slogan: „Sommige mensen
denken dat ze kunnen kiezen
uit drie hypotheekvormen. Er
zijn er meer dan honderd'. Een
andere veelgebruikte kreet is
'hypotheek is maatwerk'. Bei
de teksten hebben in elk geval
één ding gemeen; de consu
ment moet vooral de indruk
krijgen dat hij er nooit in slaagt
alleen de juiste hypotheek
keus te maken", aldus de direc
teur van de onafhankelijk ope
rerende Vereniging Eigen
Huis.
Van Herwijnen is van mening
dat in 90 procent van de geval
len het kiezen voor een bepaal
de hypotheek helemaal niet
moeilijk is. „Een hypotheekad
viseur is in deze gevallen ge
heel overbodig. Alle informatie
die noodzakelijk is, staat ver
meld in de Hypothekengids,
een uitgave van Eigen Huis. Al
leen voor mensen die zich in
een uitzonderingspositie be-
H. J. van Herwijnen
vinden - bij voorbeeld mensen
die op zoek zijn naar een huis
dat ook gedeeltelijk als be
drijfspand zal worden inge
richt - is het nuttig advies in te
winnen".
Van Herwijnen noemt de advi
seurs overigens niet alleen
'onnodig', maar tevens 'onbe
trouwbaar'. Dus voor die tien
procent die wel professioneel
advies nodig heeft, is het ook
zaak zelf eerst iets over de hy
potheek-markt te lezen.
een bonus, als zij een bepaalde
omzet behalen. De consument
kan er dus niet op vertrouwen
dat de bemiddelaar uitslui
tend het belang van de cliënt
dient met een advies".
„Een goede hypotheekadvi
seur zou een dief van zijn eigen
portemonnee zijn, wanneer hij
een consument een passende
hypotheek aanraadde, die ech
ter van een maatschappij is die
hem maar weinig provisie in
het voorzicht stelt", legt Van
Herwijnen uit. Volgens hem
bestaat er aldus een stimulans
om een verkeerde hypotheek
aan te praten.
Van Herwijnen waarschuwt
ook voor de indrukwekkend
uitziende computeruitdraaien,
waarmee de hypotheekadvi
seurs tegenwoordig vaak op ta
fel komen. „Laat je niet over
bluffen door een prachtige
computeruitdraai, waarop pre
cies staat berekend dat deze
hypotheek voor u op maat is
gesneden. In een computer
kan namelijk ook misleidende
informatie worden ingevoerd".
Er bestaat een gemakkelijke
oplossing voor het probleem
'onbetrouwbare adviseurs', zo
meldt de Vereniging Eigen
Huis. Die is een uniforme belo
ning voor hypotheekadvi
seurs van alle instellingen en
De directeur over zijn boute
stelling: „Om een goede, objec
tieve hypotheekadviseur te
zijn, moet iemand geheel onaf
hankelijk zijn. En dat zijn de
adviseurs niet. Er bestaan ai-
tijd afspraken met hypotheek
instellingen over provisies. Per
maatschappij en per soort af
gesloten hypotheek kan de
hoogte van de provisie ver
schillen. Daarnaast geven veel
maatschappijen bemiddelaars
voor elke hypotheekvorm.
„Wanneer een bemiddelaar
voor elke hypotheek een zelf
de beloning ontvangt, zal hij
niet meer voor de keuze ko
men te staan tussen eigen be
lang en het belang van de con
sument", zo redeneert Van
Herwijnen.
Sommige hypotheekinstellin
gen hebben wel oren naar deze
oplossing. Maar velen zijn nog
van mening dat het provisie
systeem een onmisbaar instru
ment is om zich te onderschei
den van de concurrentie.
„In elk geval is het onze taak
om, zolang de hypotheekadvi
seurs niet onafhankelijk zijn,
de consumenten er op te wijzen
dat er veel loze kreten worden
geslaakt en dat het provisie
systeem de adviseurs kan ver
leiden tot het aanpraten van
een verkeerde hypotheek".
Voor potentiële huiseigenaren
is het belangrijk om te weten
en te onthouden dat er eigen
lijk maar drie hypotheeksoor
ten zijn: de verbeterde leven
hypotheek, de annuïteitenhy
potheek en de lineaire hypo
theek. Het is dus eigenlijk een
eenvoudige keuze. De meeste
mensen kunnen dit rustig en
veel beter zelf doen.
(De 'Hypothekengids' is tegen
betaling van 12,75 verkrijg
baar bij de Vereniging Eigen
Huis te Amersfoort. De vereni
ging houdt daarnaast in der
tien verschillende steden
spreekuur waar men - tegen
betaling - terecht kan met alle
vragen. Voor verdere informa
tie 033-600750).
PIEN WILDEMAN
18!
(Advertentie)
Makelaardij in hypotheke'
Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u A
bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers
50).
Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplan-
nen tot de mogelijkheden, hierbij rentevast v.a. 5
jaar tot 20 jaar.
Tot 20 jaar lang gegarandeerde lage lasten.
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920.
A lhoewel wij deze week nog geen hypotheekrente wijzigingen hebben
xjigenoteerd, worden de signalen voor een mogelijke rente stijging
steeds sterker.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
28 juni 1988
beta- rente- af- rentepercentages
lings- vast sluit- met gemeente- zonder gem.-
wijze gedu- provi- garantie garantie
rende siein opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
MA
variabel
1,5
5,7
6,00
5,9
6,21
ABN
MA
ljr
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32
ABN
M'A
3 jr
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
ABN
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
ABN
MA
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
ABN
M'A
10 jr
1.5
7,2
7,61
7,4
7,82
ABN
MA
15 jr
1,5
7,6
8,04
7,8
8,25
ABP
MA
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,48
ABP
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
ABP
MA
10 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
ABP
MA
15 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Amrobank
MA
variabel
1,5
5,7
6,00
5,9
6,21
Amrobank
MA
2 jr
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32
Amrobank
MA
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
MA
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Bouwfonds (rentek
>MA
variabel
1,5
6,0
6,32
6,0
6,32
Nederlandse
MA
5 jr
1,5
6,7
7,07
6,9
7,28
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 ir
1,5
7,8
8,36
8,0
8,57
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
7,0
7,49
7,2
7,71
Centrale
MA
2 jr
1
5,8
6,05
6,0
6,27
Volksbank
MA
5 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Direktbank/
MA
ljr
1
5,9
6,16
6,1
6,37
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Direktbank
MA
5 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Grenswissel-
MA
ljr
1
6,0
6,27
6,2
6,48
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Grenswisselk.
HJ/A
ljr
1
6,4
6,60
6,6
6,81
Grenswisselk.
HJ/A
5 jr
1
6,8
7,02
7,0
7,23
Lanschot/opstart
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
5,0
5,26
Van Lanschot
MV
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
5,6
5,89
Van Lanschot
M/V
1 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
5,9
6,21
Van Lanschot
MV
2 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,2
6,53
Van Lanschot
M/V
5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,28
Lanschot/comf.
MV
5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
6,7
7,07
NMB
MA
ljr
1,5
6,0
6,32
6,2
6,53
NMB
MA
3 jr
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
NMB
M'A
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
NMB
MA
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Postbank
MA
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,48
Postbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Postbank
MA
7 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
M/A
M/A
M/A
M/A
HJ/A
HJ/A
HJ/A
HJ/A
var./ljr. 1,25
2/3 jr 1,25
4/5 jr 1,25
stabiel 1,25
var./ljr 1,25
2/3 jr 1,25
4/5 jr 1,25
stabiel 1.25
6.2
6,4
6,8
7.3
XXX
XXX
XXX
XXX
6,51
6,72
7,15
7,69
XXX
XXX
XXX
XXX
6.4
6,6
7,0
7.5
6.6
6,8
7,2
7.7
6,72
6,94
7,37
7,90
6,84
7,05
7,46
7,99
Rabo M/A 3jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96
Hypotheekbank M/A 5jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39
Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 xxx xxx 6,8 7,07
Hypotheekbank HJ/A 5 jr1,5 xxx xxx 7,2 7,49
Verenigde
Spaarbank
Spaarbank
Spaarbank
Spaarbank
M/A V2jr
M/A 3 jr
M/A 5 jr 1
MA 7 jr 1
M/A ideaalren. 1
6.2 6,48
6.3 6,59
6,7 7,01
7,0 7,34
6,6 6,91
6.4
6.5
6,9
7,2
6,8
6,69
6,80
7,23
7,55
7,12
Westl. Utr. (stand) MV 1 jr 1,5
(stand) M'V 5jr 1,5
(stand) M/V 7 jr 1,5
(stand) M/V 10 jr 1,5
(stand) M'V 15 jr 1,5
(interim) M'V ljr 1,5
2e kwartaal 1988
budget
5,5
6,7
5,93
7,23
7,28
7,3 7,71
op aanvraag
xxxx xxxx
5,7 6,14
6,9 7,45
7,1 7,50
7,5 7,93
op aanvraag
5,7 6,14
KW/A variabel 1.5 6,6
6,92
6,6
5,92
Woonfonds'aut.
Woonf. wacht af
Woonf. wacht af
Woonfonds Holl.
Woonfonds Holl.
Woonf. Holland
Woonfonds/comf
Woonfonds comf
M'A
M'A
M/A
MA
M'A
M/A
MA
M'A
variabel 1,5
ljr
2 jr
3 jr
5 jr
10 jr
5jr
10 jr
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
5.4
5,7
6.0
6.5
6,7
7.1
6,5
6,9
5,68
6,00
6,32
6,85
7,07
7,50
6,85
7,28
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH'Kapitaal M'V 5jr 1 6,9 7,25 7,0 7,36
FGH/Kapitaal MV 7jr 1 7.1 7,47 7,2 7,58
FGH/Kapitaal M'V 10 jr 1 7.3 7,69 7,4 7,80
Verenigde Spaarbank
Spaarhypotheek MA 5 jr1
6,9
7,21
7,1
7,42
Zwolsche Alg.
(ZA-Hyp.plan) M'A 5jr 1 6,7 6,99 6,8 7,10
(ZA-Hyp.plan) MA 10 jr 1 7,1 7,42 7.2 7,53
(ZA-Hyp.plan) M/A 15 jr 1 7,4 7,75 7,5 7,85
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer M A 5/10 jr - 6,7 6,91 6,7 6,91
Centraal Beheer MA 15/20 jr - 7,17,34 7,17,34
NVL-maatschap.
NVL-maatschap.
MA
MA
5/10 jr
15/20 jr
6,7
7,1
6,91
7,34
6,7
7,1
6,91
7,34
Westl. Utrecht
(lage lasten)
(lage lasten)
MA
MA
7 jr
14 jr
7,1
7,6
7,34
7,87
7,1
7,6
7,34
7,87
RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov
1,5
MA maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf,
MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis'
te Amersfoort.
(Advertentie)
5 jaar 6,1%, 10 jaar 6,25%, 15 jaar 6,75%
20 jaar 6,8%, 30 jaar 7,1%
I"1
Plannen voor een zomer
vakantie worden vaak al
vroeg gemaakt, niet alleen het
reisdoel, maar ook de ver
voersvorm komt dan ter spra
ke. Is dat de auto, dan blijkt
dat niet zelden een bestelauto
te zijn. Veel extra ruimte voor
spullen en mogelijk pasagiers,
zijn dan de beweegredenen.
Wie echter besluit personen in
de laadruimte van een bestel
auto te vervoeren moet wel
weten waar hij mee bezig is.
De Algemene Verladers- en Ei
gen Vervoer Organisatie (EVO)'
waarschuwt vooral in deze pe
riode voor het 'ter vakantie be
stellen van personen'. In de
eerste plaats is het gewoon ver
boden om personen los in de
laadruimte te vervoeren. Ook
als er losse kussens of een ma
tras in die ruimte liggen. De
verkeersveiligheid komt dan
te zeer in het gedrang. Bij een
beetje afremmen vlieg je door
de laadruimte tegen de voor-
stoelen of het schutbord aan.
Wordt er in die ruimte op een
veilige manier een autostoel of
-bank geplaatst, dan treedt er
ook nog eens een fiscaal auto
matisme in werking. Normaal
rijdt deze bestelauto namelijk
op een grijs kenteken, maar
door de laadruimte geschikt te
maken voor personenvervoer
is een geel kenteken met het
bijbehorende hogere wegenbe
lastingtarief verplicht. Ook al
gebeurt die ombouw maar één
keer per jaar, de fiscus slaat u
aan voor het bouwen van een
personenauto.
En het is niet alleen de wegen
belasting die een grotere fisca
le druk uitoefent. Ook de mo
torrijtuigenbelasting en de bij
zondere verbruiksbelasting
Bij controle kan afhankelijk
van de catalogusprijs en. het
bouwjaar van de auto de aan
slag voor de BVB van perso
nenauto's tot enkele duizen
den guldens oplopen.
Nog een risico bij het (vakan-
tie)vervoer van personen in de
laadruimte van een bestelauto
is de verzekering. De verzeke
ringsmaatschappij gaat er var
uit dat er alleen goederen met
de auto worden vervoerd. Er
zijn polissen waarin staat dat
in de laadruimte van een be
stelauto geen personen mogen
worden vervoerd, of woorden
van die strekking. Doet men
dat wel, dan dient de verzeke
ringsmaatschappij te worden
ingelicht.
SIEM LEEUWENKAMI