COMPONISTENPORTRET: JOHN CAGE nieuwe MUZIEK Wat ik van slagwerk uniek vind, is dat het zo vreselijk gevarieerd is, die extremen in de muziek. De ene keer heb je een waanzinnige partij waarbij je het orkest of ensemble bijna plat speelt en dan bijvoorbeeld een hele par tij vibrafoon met strijkstok waarmee je de meest lieflijke tonen tevoorschijn tovert. Of je speelt een half uur klokken spel, wat het tegenovergestel de is van een slagwerkpartij van Xenakis. En als we symfo nieën van Beethoven op pau ken spelen, ben je helemaal verweven met de cello- en bas-sectie. Het is een instru ment waar je heel veel mee kunt doen". Cum laude Verdichting Ambachtelijk IVI PZC/ kunst/cultuur Toen de in het Friese Winsum geboren Johan Faber zo'n twaalf jaar geleden naar het conservatorium in Leeuwar den ging, had hij daar nog geen idee van. „Ik behoor tot de categorie die op heel jonge leeftijd al hartstikke precies weet dat het slaginstrument alles is. Dat komt tot uiting als je een jaar of acht bent, dan ga je bij de plaatselijke trommelarij, de tamboers spelen. Het is letterlijk een ziekte van inderdaad overal op tikken, met vriendjes zelf trommels maken en door het dorp lo pen. Al je vrije tijd zit dan in het slag werk". „De meeste slagwerkers komen uit de hoek van de fanfare, harmonie en brassband. Persoonlijk heb ik dan ook nog de achtergrond dat ik veel impro viseerde, drums speelde en wat aan jazz deed. Het is bij mij heel gevarieerd geweest en ik heb lang getwijfeld wel ke richting ik zou kiezen. Pas sinds een jaar of vier heeft 't zich een beetje toe gespitst op wat het nu is en daar ben ik heel gelukkig mee. De stap naar de so- lo-muziek is een heel proces". Toch had Johan Faber nog even een duwtje in de rug nodig om naar het conservatorium te gaan. „Je hebt ab soluut geen notie van wat er zich bij voorbeeld afspeelt met orkesten, solo literatuur, kleine ensembles. Ik had nog nooit van Cage, Xenakis of Feld- man gehoord. Dus om die reden doe je het niet, maar puur om de beheersing van je instrument. Je had een soort heilig gevoel over wat je zou kunnen als je zo'n studie had afgerond. Voor mij was het symfonie-orkest iets wat ik wel zou willen. Dat is in mijn studietijd ook de meest opvallende verandering geweest. Het begon met het Frysk Or kest, daarna het Nationaal Jeugdor kest en het Wereld Jeugdorkest. Tot de afronding van mijn studie in Leeu warden waren dat de grote objecten waar alles om draaide". In 1981 studeerde Johan Faber cum laude af en ging naar het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. „De eis voor het eindexamen was daar so lo-stukken voor slagwerk en marim ba, zodat ik noodgedwongen een beetje in die richting werd geduwd. Toen ik met veel mentale moeite het solo-stuk 'Psappha' van Xenakis mij eigen maakte, ontdekte ik eigenlijk tot mijn verbazing dat dat werk een verschrikkelijke invloed op mij had, in de zin van wat poli-ritmiek in feite betekent voor een slagwerker. Dat zie je niet zoveel toegepast en vergt een vrijdag in Middelburg speelde, is ook poli-ritmisch geschreven. Dat zijn top stukken uit de slagwerk-literatuur en ik vind het verbazend dat die zo weinig gespeeld worden. Sommige maten zijn inderdaad zo ingewikkeld, dat je er echt weken mee bezig bent. Die disci pline en liefde moetje wel hebben. Po li-ritmiek wil zoveel zeggen als meer stemmigheid, bijvoorbeeld een com positie geschreven voor een groep vel len, een groep hout en een groep me taal. Er is een doorgaande beweging in de vellengroepen en plotseling hoor je daar hout en metaal doorheen". „Laatst had een collega een tape mee genomen naar een conservatoriumle raar, die die compositie voor het eerst hoorde. Hij zei, göh, dat moeten we hebben, want dat is een prachtig en semble-stuk. Hij dacht dat er drie, vier mensen bezig waren. Dat illu streert die poli-ritmiek. Als het goed „Het solo-slagwerk-repertoire is vr bescheiden. Dan praatje over een paa uur heel goede stukken. Maar daa gaat mijn voorkeur echt naar uit. E wat ik óók doe, is de extreme Japans solomuziek voor marimba, waari echt geschreeuwd wordt en veel fysif ke emotie zit. Bij ons slagwerkers zie alles zo goed, je ziet de stokken op e neer dansen, je ziet armen en voete bewegen, je ziet de inspanning. Mai een strijkinstrument is net zo inspai nend. Je kan alleen stellen dat watw doen visueel heel aantrekkelijk is. Me kan heel goed zien waar de probleme liggen en waar de triomferende m( menten in een compositie extra ondei steund worden door hele mooie bewf gingen. De muziek van N0rgard e Xena kis is hartstikke theatraal". Geconcentreerd volgde John Cage de verrichtingen van slagwerker Johan Fa ber, toen deze vrijdagavond in de Kloveniersdoelen in Middelburg zijn composi tie 27'10.554" uitvoerde. Tijdens het applaus trok er een tevreden glimlach over het gelaat van de bejaarde componist, die zich eerder kritisch had uitgelaten over de Nederlandse muzikanten. Hij liep naar voren en drukte Faber hartelijk de hand. Vanavond (woensdag) speelt Johan Faber, die ook te beluisteren is in het Xena kis Ensemble en de Slagwerkgroep Amsterdam, weer een solistische rol bij de Nederlandse première van 'Kassandra', een compositie voor slagwerk en bari ton van lannis Xenakis, in de Oostkerk (20.30 uur). enorme discipline qua voorbereiding. Maar het eindresultaat is dan zo ste vig, dat ik dacht, als er zo geschreven wordt voor solo-muziek, dan heeft dat onvoorwaardelijk mijn interesse". Wederom slaagde hijin 1984, cum lau de en ging bij het Delta Ensemble en het Xenakis Ensemble spelen. „Er valt niks weg te duiken. In grote bezettin gen heb je nog wel eens dingen die overspeeld worden, maar dit is zo di rect voor de speler en het publiek, dat het heel veel concentratie en voorbe reiding vraagt. Ik merkte ook tot mijn verwondering dat er in Nederland he lemaal geen actie was op het gebied van solo-slagwerk, op een enkeling na. Alleen solo-marimba wordt veel ge speeld. Ik ben erin gerold zonder dat ik het bewust had gepland van dat is een markt waar geld valt te verdienen. Want het is wel zo, dat ik nog nooit zo veel werk heb gehad als de laatste twee jaar en ook nog nooit een dergelij ke artistieke bevrediging". „De muziek van de Deen N0rgard, die ik gehanteerd wordt, hoor je een enorme verdichting die heel natuurlijk over komt. Ik speel vanavond in Middel burg 'Kassandra' van Xenakis, de Ne derlandse première van deze compo sitie voor bariton en slagwerk. Daar zit in het trommelgedeelte en de woodblocks ook weer die poli-rit miek en dat werkt volgens mij heel goed". De laatste twee jaar komt Johan Fa ber met zijn mini-vrachtwagen op veel plaatsen voor solo-concerten. „Over het algemeen is de verbazing nog steeds groot, want men weet niet wat men te wachten staat. Behalve dan bij een beetje elitair publiek als in Middel burg of in De IJsbreker in Amsterdam. Dat komt ook doordat op de provin ciale conservatoria nog teveel het meer populaire slagwerk-repertoire wordt gespeeld. Er is een drempel vrees ten opzichte van de literatuur voor slagwerk zoals wij die hanteren. Dat is heel onterecht, want uit alle reacties blijkt dat men er een heel ver keerd beeld van heeft". Aan het solistisch bezig zijn op slaj werk zitten meer onverwachte aspei ten. „Als je dit soort repertoire speel ik ben één van de weinigen in N< derland moet je ook vaak ambacl telijk werk doen, veel zelf maken. I sta wekelijks op de sloop om ijzere pijpen en remtrommels te versierei In het hedendaags repertoire moet ook de energie stoppen van zagen, hi meren, kloppen, lassen, boren schroeven". Dat Johan Faber inmiddels een nie geringe reputatie heeft opgebouwi mag blijken uit het feit dat hij vori jaar november drie weken Sylvi Gualda, een soort Franse god op sla werkgebied, heeft mogen vervangen! het Centre Pompidou in Parijs. „Dai gingen Griekse drama's van Xenaki opgeluisterd door solo-muziek voc slagwerk, dat helemaal om het p dium heen was gebouwd. Ik was zo lukkig dat hele repertoire te behee sen. Dat is voor mij heel belangrijk g weest, want het heeft tot concerten g leid in Frankrijk, Denemarken e Duitsland". Johan Faber heeft zich ontwikkeld U een enthousiast pleitbezorger van tl hedendaagse solistische slagwerkiw ziek. Zijn vele optredens in Nederlan zoals 24 juli in de tuin achter museui Boymans-Van Beuningen in Rotte dam, vindt hij dan ook wel zo belan rijk, in de hoop dat er iets verandert! de mentaliteit op de conservator! „Dat de studenten de ogen open g' rukt worden dat er ook nog iets andei is dan eindeloze études en solomuzie voor marimba. Ik ben binnengehaal op festivals in Paradiso, Nijmegen e Den Bosch, gestoeld op afro-muzie jazz en pop. Dan blijkt ook datpublie verrast te zijn over de veelzeggend!^ en virtuositeit van dit soort muziek Frans P. J. Doelema WOENSDAG 29 JUNI 1988 T olin Milton Cage heeft zijn naam J gegeven aan het Festival van de Nieuwe Muziek dat nog tot 1 Ojuli in Middelburg wordt gehouden. Ook in de uitgave'88 van het Holland Festival kwam Cage uitgebreid aan bod. John Cage iLos Angeles 1912) wor stelt met enkele titels die hij in de loop van zijn nu 75-jarige kunste naarsleven heeft verworven. Zo geldt hij als de grootste én mees- tomstreden levende componist, wordt hij de 'vader van alle eigen tijdse kunst'genoemd en wordt ook van hem gevraagd dat hij optreedt als de 'katalysator van de muzika le avant-garde'. Mensen die met hem moeten samenwerken be schouwen hem óf als een gedreven maar aimabel man. óf als een ge dreven bikkel, die tzijn en een hoge reorde boven alles stelt en zweert bij de macht van structuren. Die structuren vindt hij in het Zen boeddhisme. De filosofie van Cage is ervan doordrenkt en zijn gaan en staan zijn er onlosmakelijk mee verbonden. Zijn boek is The Book of Silence, zijn muziek is denken. In een interview met Henk Postma PZC van vrijdag 24 juni) ging Cage nader in op zijn werk. 'Je kunt je met allerlei zaken bezig houden. Ik kan ook koken. Er zijn mensen die beweren dat mijn mu ziek niet deugt, maar dat mijn ideeën goed zijn. En het omgekeer de komt ook voor. Maar ze zouden méér belang moeten stellen in een uitnodiging om bij mij te komen eten. Smaakt mijn eten mystiek, is het muzikaal of riekt het naar intel lectualisme?'. Fotograaf Wim Riemens zag de meester in de omgeving van Mid delburg. Zuring, van berm tot keu ken... John Cage leidt vandaag- woensdag- en vervolgens donder dag, vrijdag en zaterdag, telkens om 10 uur 's ochtends zijn master class. Elke middag (14 uur) zijn er openbare interviews. Kloveniers doelenMiddelburg i. Johan x Faber vindt slagwerk 'alles' foto: Tineke van Brederode Johan Faber

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 6