HABITAT
staalkaart
van italiaans
design
wonen
KOPPELPROFIELEN
"zachte lijn' in
zelfbouw-meubelen
SSl/tO
een suzuki als
vestzakracer
hypotheken
audi brengt nieuwe
versie turbodiesel
Tim
-jt
L 55
SU
\enhemel
nood
WÉasie
theelen van der weele
VRAAG NAAR DE VERBETERDE
SPAARHYPOTHEEK
LJPAG 17 JUNI 1988
heeft het. Willekeurig
woonblad dat iets
ekt over Design, een
rogramma dat zich op
iriële vormgeving stort;
:n van de tien gevallen
talie daarbij naar voren
hèl gidsland. Soms gaat de
ng zover dat zelfs een
I uitstaat van Italië en de
tn de wereld. Ook zonder
rdrijving blijft dit land
In de toonaangevende
es
wlweten wat die
Inse vormgeving zo veel
Ir of zo anders maakt dan
irk uit andere landen,
ge} goed aan een bezoek te
:n aan de Beurs van
age in Amsterdam waar, in
lader van het Holland
lal, tot en met 26 juni de
■tie Habitat te zien. De
toonstelling, georganiseerd
Iet Italiaanse Instituut
or Buitenlandse Handel, laat
pelectie zien van design en
logie uit Italië.
'Ositie is in meer dan één
t verhelderend. Niet
blijkt hier hoever de
en op sommige punten
;gen op andere naties,
jtjiok dat op andere punten
met moeite kan worden
réken over de primus inter
de eerste onder zijns
:n. In wielertermen
)ken heeft 'het peloton de
oepdan inmiddels
raid of er heeft zich rond
ette een kopgroep
nd die een verdere
ipping onmogelijk
jlianenzijn
istbaar meester in de
ische produkten en dan
het tegelwerk,
tierend zijn bijvoorbeeld
de terracottategels met
glazuur- of messing inlegwerk
of voor wie wel van een grapje
houdt de tegels met
fluorescerende vlekjes in het
glazuur die doen denken aan
een heldere sterrenhemel.
Dat design niet altijd van een
even loodzware
cultuurhistorische ernst
vervuldmoet zijn, blijkt uithet
ontwerp voor een toiletruimte
met in de vloer voor de pot,
waar meestal de
onvermijdelijke WC-mat ligt,
een televisie ingebouwd.
Van wat meer
werkelijkheidszin voor de
woningen. Soms gaat het om
een tot overmaatse koffer op te
vouwen huisje dat compleet
met kasten en alles is op te
klappen. Op zich heel handig,
maar je hebt dan nog wel een
extra container nodig om de
inhoud van die kasten in op te
bergen. Wat dat betreft staat
het model van een
containerhuis heel wat dichter
bij de werkelijkheid.
Naast de charme van dit soort
trouvailles biedt de expositie
ook zijn kleine irritaties. Een
glazen dakpan bijvoorbeeld
vermag geen enkel
enthousiasme verwekken en
noden van 'een zekere plaats'
getuigt de automatische WC,
die doorspoelt op het moment
dat het deksel wordt gesloten.
Nu zal dit ongetwijfeld niet het
eerste ontwerp zijn voor zo'n
automaat maar wat dit closet
aardig maakt is dat de pot zo is
gemodelleerd dat het water dat
er met kracht in wordt
gespoten in één allesreinigende
draaikolk geraakt.
Onder het hoofdstuk 'Spielerei'
vallen zonder twijfel ook de
stoelen uit een op warmte
reagerend materiaal,
ontworpen door Peppe di Giuli.
De bezitters van deze stoelen
laten bij het opstaan een
duidelijk kleurspoor achter wat
ongetwijfeld enige hilariteit bij
omstanders zal opwekken en
dat door de betrokkene vaak
als gênant zal worden ervaren.
Een aantal inzendingen houdt
zich ook bezig met 'nood'-
Euclide, de wasbak op zuil, is
eerder een voorbeeld van
Europese industriële
samenwerking, bekroond door
de Vola-kraan van de Deen
Arne Jacobsen dan een
specimen van Italiaanse
originaliteit.
Maar laat u zich door dit soort
kleine oneffenheden niet
tegenhouden een van de
komende dagen naar
Amsterdam te gaan voor deze
expositie, die als volgende
halteplaatsen München, New
York (1989) en Tokio (1990)
heeft. En mocht u bij het zien
van de industriële produkten
het verlangen krijgen ze in
eigen huis en haard te
gebruiken, dan kunt u bij de
informatiestand een lijst van
importeurs in de Benelux
krijgen. Het blijft per slot van
rekening een expositie
georganiseerd door het
Italiaanse Instituut voor
Buitenlandse Handel.
SJOERD VAN DER MEULEN
wordt door doe-het-zel-
rs heel wat afgetimmerd
laatmateriaal. Vooral de
ïneer of kunststof afge-
e panelen, in diverse
tematen verkrijgbaar, le
ch tot het zelf maken van
|lair. Vanaf kleine kastjes,
tot schappenwanden en
(hele wandmeubels. Een
éem daarbij is vaak de
|g;heid' van de verbinding,
aal zo recht en scherp. En
delen stevig aan elkaar te
zijn, als je het althans on-
baar wilt doen, deuvelver-
igen nodig.
Jfeel 'zachtere' lijn in derge-
Fe constructies is mogelijk
f speciale profielen te gebrui-
E>at zijn de in vele honder-
»hz-winkels in Nederland
$gbare koppelprofielen
|kunststof (PVC) waarin
nateriaal van 18 mm dik
,est gangbare dikte past.
|orden geleverd in stan
dlengten van 260 cm, die je
HP de gewenste lengte kunt
"en. Ze zijn op een kwart van
[Omtrek afgerond, dus de
T>e kanten tussen de delen
«voorbeeld een tafelblad of
Jstje vloeien 'soft' in elkaar
H P°k de hoeken zijn mooi
pnd, door de bijbehorende
|erbindingsstukjes.
||ncipe zijn er nauwelijks be
rgingsmiddelen nodig; spij-
$n, schroeven of deuvelen is
■odig. Wel kan een likje con-
Ipm de verbinding verster
ft zeker wanneer spaanplaat
Hf oppervlak- en kantafwer-
strook gebruikt wordt.
ft' softline-koppelprofielen
9 in wit, grijs en zwart)
Hj|Pn gebruikt worden voor
horizontale als verticale
[en. Ze vormen een systeem
t zelf maken van meubels
■re boxen> kastjes enz.) ui-
■ftenvoudig maakt. Alle zij-
^■van de constructie zijn
•rond, dus veilig en zacht
'ennende en vallende peu-
Met een beetje fantasie
1 zelfs een onervaren doe-
iver er iets moois van. Zo-
lrtr,,iV00rbeeld een tafel dfe de
■nt (,.wekt een blad van een
I ffete te hebben. De verti
cale delen van de softline-profie-
len dek je af met eveneens in het
systeem passende afdekkapjes.
Voor een tafel die van geplastifi
ceerd plaatmateriaal en koppel
profielen gemaakt wordt, zijn af
zonderlijk verkrijgbare poten te
koop. Bij de 'zachte lijn' passen
m.i. het best ronde poten. Die
kun je ook wel zelf maken, bij
voorbeeld van PVC-pijp, ge
schilderd in de gekozen kleur
van het meubel.
De vraag naar 'softline' beperkt
zich overigens niet tot het ver
werken van plaatmateriaal en
panelen. Een steeds meer toege
past materiaal is het zogeheten
'timmerpaneel', uit grenenhou
ten latten samengesteld en
smalverlijmd materiaal, 'plan
ken' in diverse breedten ver
krijgbaar, die voor dezelfde doel
einden als spaanplaat gebruikt
kunnen worden.
Ook daarvoor zijn softline-pro-
fïelen, uit geconditioneerd gre
nen gefreesd, in de handel. Wel
iswaar niet met hoekpvoflelen,
dus er wordt wat meer inventivi
teit van de doe-het-zelver ge
vergd. Die houten profielen zijn
voorzien van voorboorgaatjes
voor schroeven, maar een beetje
witte houtlijm erbij raad ik toch
wel aan. Met blanke, transpa
rante of beits afgewerkt, maak je
van die timmerpanelen (volko
men trekvrij) en de houten softli
ne profielen puike meubels.
Je kunt er een heleboel mee
doen. Een leuke uitdaging voor
de doe-het-zelver. Je zou er bij
voorbeeld een in het interieur
passende ombouw voor de koel
kast van kunnen maken. Maar
even goed een complete woon
kamer-inrichting. De goed ge
sorteerde dhz-zaak heeft al die
spullen in huis en kan passende
adviezen voor de verwerking
geven.
MAR GROEN
Voorbeelden van de 'zachte liin' in de zelfbouwmeubelen.
W.
r
De Fiat Tipo neemt het op tegen de VW Golf.
Met een geharnaste ver
beeldingskracht pro
beert Fiat door de introductie
van de Tipo het benarde den
ken van de autokopers op te
rekken. Dit stijlvolle Italiaan
se 'middenklas-koetsje' moet
veel nieuwe enthousiaste ko
pers opleveren in een segment
dat zestig procent van de Ne
derlandse automarkt uit
maakt. Dat betekent een felle
concurrentiestrijd tussen de
fabrikanten om hier een be
hoorlijk marktaandeel uit te
halen. Het in een adem noe
men van Fiat en kwaliteit zal
nochthans een groot deel van
de Europese automobilisten
enige moeite kosten.
In Europa groeide Fiat's
marktaandeel in het afgelopen
kwartaal van 14,3 procent naar
15,9 procent en in ons land
haalt de importeur een aan
deel van rond de 6 procent. De
eenvoudigste Tipo kost 24 dui
zend gulden, terwijl het duur
ste exemplaar met een 1.9 tur
bodiesel motor op 35 mille uit
komt. Dit prijsniveau is in ver
gelijking met concurrenten als
Kadett, Escort en Golf gunstig
te noemen. Aleen de Escort is
met een paar modellen iets
gunstiger geprijsd. De Japan
ners Civic, Sunny en vooral Co
rolla zijn niet te versmaden te-
genstrevers van deze compac
te 5-deurs hatchback. Als over
een paar maanden de maxima
le dagproduktie van 2000 stuks
is behaald, is mogelijk de be
langstelling in ons land om een
auto te kopen ook toegeno
men. Nu nog heerst er een
beangstigende rust aan het
nieuwe en tweedehandse ver
koopfront.
De Tipo wordt gelanceerd met-
de kreet 'een brok tempera
ment'. Direkteur D. Fütterer
van Fiat Auto Nederland be
klemtoont dat de kloof tussen
vooroordelen rond het merk
overbrugd is door de verbeter
de financiële positie en een
complete produktielijn.
Fiat-baas Ghidella zei het al
begin dit jaar: „We zullen pro
beren dit of het volgend j aar de
VW Golf te verslaan." Met de
mogelijkheid om binnen het
concern een aantal varianten
op dit Tipo-thema te lanceren
staat Fiat sterk. Er is al sprake
van een Lancia-sedan en als je
de derde zijruit met de daaraan
gekoppelde kunststof deur
wegdenkt, ziet de nieuwe Ypsi
lon er zeker aantrekkelijk uit.
Een stationwagon, een model
dat de Golf niet kent, kan door
het verlengen van het dak met
een rechtopstaande ach
terklep ook heel aardig zijn.
SIEM LEEUWENKAMP
De Suzuki Altorace-uitvoe
ring ziet er heel imposant
uit. Je hebt steeds bekijks en
dat is ook de bedoeling van de
autofabrikant. Maar ook de
prestaties van de piepkleine
motor met een inhoud van net
iets meer dan een halve liter
mogen er wezen. De kracht
bron levert maar liefst een
vermogen van 64 pk. Daarmee
moet een gewicht van 960 kilo
worden voortgestuwd. Nu, dat
lukt bijzonder goed, want een
top van ruim 160 km/h is voor
zo'n wit vestzakracertje echt
behoorlijk snel.
De rijkelijk van spoilers, skirts
en een luchthapper voorziene
Alto vereist enige gewenning
omdat het stuur in het Japanse
testexemplaar rechts zit. Me
nigmaal open je met de sleutel
de linkerdeur, stapt in en ziet
dan een leeg dashboard. Even
doorschuiven dus en na het
contactslot omgedraaid te
hebben, komt een werkelijk
ongehoord gehuil van de tur
bomotor vrij, als die eenmaal
op volle toeren draait.
De dubbele uitlaatpijpen tet
teren er lustig op los en als je
vlot doortrekt, zit je met deze
mini-4 Wheel Drive binnen 11,2
seconden op 100 kmyh. Dat
gaat qua trekkracht nog even
door tot ruim 140 km/h, daarna
valt de rugdruk in het paars/
zwart beklede sportieve kuip
stoeltje pas weg.
De Suzuki Alto Fulltime 4WD
Twincam Turbo EPI RS/R
Works staat op de prijslijst
voor een kleine 30 mille en laat
zien waartoe Japanse inge
nieurs in staat zijn. Het is een
uitermate decadent speeltje.
Maar qua wegligging, ruimte
en sportief karakter scoort de
ze versie van de Alto die in een
normale uitvoering slechts 12
mille kost, toch bijzonder
goed. Vooralsnog is hij nog niet
in ons land te koop.
Twee Alto's bijeen. Het prijsverschil maximaal is 18 mille.
(Advertentie)
Makelaardij in hypotheken.
Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u
bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers
50).
Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplan-
nen tot de mogelijkheden, hierbij rentevast v.a. 5
jaar tot 20 jaar.
Tot 20 jaar lang gegarandeerde lage lasten.
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920.
Als eerste geldverstrekker heeft de Centrale Volksbank de hypo
theekrentetarieven over de hele linie met 0,2 verlaagd. Dit naar
aanleiding van de gewijzigde situatie op de kapitaalmarkt.
De rentestijging van de afgelopen weken blijkt achteraf bezien niet meer
te zijn geweest dan een rentehobbel.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente
rentepercentages
per
14 juni 1988
lings- vast
wijze gedu
rende
af
sluit- met gemeente- zonder gem.-
provi-garantie garantie
siein opgave werke- opgave werke- t
bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN M/A variabel 1,5 5,7 6,00 5,9 6,21
ABN M/A ljr 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32***
ABN M/A 3 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 ui
ABN M/A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39,™
ABN M/A 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71
ABN M/A 10 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82*na>
ABN MA 15 jr 1,5 7,6 8,04 7,8 8,25 --
ABP
M/A
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,48, ca
ABP
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
ABP
M/A
10 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44-
ABP
M/A
15 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55—
Amrobank
M/A
variabel
1,5
5,7
6,00
5,9
6,21 on.
Amrobank
M/A
2 jr
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32-
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
M/A
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71"-
Bouwfonds (rentek.)M/A
variabel
1,5
6,0
6,32
6,0
6,32 „K.
Nederlandse
M/A
5 jr
1,5
6,7
7,07
6,9
7,28
Gemeenten
M/A
10 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Bouwf. Ned. Gem.
M/A
30 jr
1,5
7,8
8,36
8,0
8,57'"»-
Bouwf. Ned. Gem.
M/A
renterustl,5
7,0
7,49
7,2
7,71
Centrale
M/A
2 jr
1
5,8
6.05
6,0
6,27
Volksbank
M/A
5 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01-:
Direktbank/
M/A
ljr
1
5,9
6,16
6,1
6,37
NCB-bank
M/A
3 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Direktbank
M/A
5 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Grenswissel-
M/A
ljr
1
6,0
6,27
6,2
6,9
6,48
kantoren/CDK
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
7,23 AC
Grenswisselk.
HJ/A
ljr
1
6,4
6,60
6,6
6,81o o*.
Grenswisselk.
HJ/A 5 jr
1
6,8
7,02
7,0
7,23
Lanschot/opstart
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
5,0
5,26°u
Van Lanschot
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
5,6
5,89
Van Lanschot
M/V
ljr
1,5
xxxxx
xxxxx
5,9
6,21 te»,
Van Lanschot
M/V
2 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,2
6,53
Van Lanschot
M/V
5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,28""'
Lanschot/comf.
M/V
5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
6,7
7,07™.
NMB
M/A
ljr
1,5
6,0
6,32
6,2
6,6
6,53 M.,
NMB
M/A
3 jr
1,5
6,4
6,75
6,96
NMB
M/A
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39 --
NMB
M/A
1 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71 +I
Postbank
M/A
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,9
6,48,i«
Postbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
7,23
Postbank
M/A
7jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Rabobank
M/A
var./l jr.
1,25
6,2
6,51
6,4
6,72
Adviesrente
M/A
2/3 jr
1,25
6,4
6,72
6,6
6,94
Adviesrente
M/A
4/5 jr
1,25
6,8
7,15
7,0
7,37
Adviesrente
M/A
stabiel
1,25
7,3
7,69
7,5
7,90
Adviesrente
HJ/A var./ljr
1,25
XXX
XXX
6,6
6,8
6,84'frf*
Adviesrente
HJ/A 2/3 jr
1,25
XXX
XXX
7,05
Adviesrente
HJ/A 4/5 jr
1,25
XXX
XXX
7,2
7,46™.
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1,25
XXX
XXX
7,7
7,99 -
Rabo
M/A
3 jr
1,5
6,4
6,8
6,75
6,6
6,96
Hypotheekbank
M/A
5 jr
1,5
7,17
7,0
7,39
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
XXX
XXX
6,8
7,07
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1,5
XXX
XXX
7,2
7,49
Verenigde
M/A
Vfejr
1
6,2
6,48
6,4
6,69 -
Spaarbank
M/A
3 jr
1
6,3
6,59
6,5
6,80
Spaarbank
M/A
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23 T,
Spaarbank
M/A
1 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Spaarbank
M/A
ideaalren. 1
6,6
6,91
6,8
7,12
Westl. Utr. (stand)
M/V
ljr
1,5
5,5
5,93
5,7
6,14
(stand)
M/V
5 jr
1,5
6,7
7,23
6,9
7,45
(stand)
M/V
7 jr
1,5
6,9
7,28
7,1
7,50
(stand)
M/V
10 jr
1,5
7,3
7,71
7,5
7,93
(stand)
M/V
15 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
(interim) M/V
ljr
1,5
xxxx
xxxx
5,7
6,14
2e kwartaal 1988
budget
KW/A
variabel
1,5
6,6
6,92
6,6
6,92
Woonfonds/aut.
M/A
variabel
1,5
5,4
5,68
xxxxx
xxxxx
Woonf. wacht af
M/A
ljr
1,5
5,7
6,00
xxxxx
xxxxx
Woonf. wacht af
M/A
2 jr
1,5
6,0
6,32
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
M/A
3 jr
1,5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
M/A
5 jr
1,5
6,7
7,07
xxxxx
xxxxx
Woonf. Holland
M/A
10 jr
1,5
7,1
7,50
xxxxx
xxxxx
Woonfonds/comf
M/A
5 jr
1,5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Woonfonds comf
MA
10 jr
1,5
6,9
7,28
xxxxx
xxxxx
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH/Kapitaal
M/V
5jr
1
6,9
7,25
7,0
7,36
FGH/Kapitaal
M/V
7 jr
1
7,1
7,47
7,2
7,58 «H.
FGH/Kapitaal
M/V
10 jr
1
7,3
7,69
7,4
7,80
Verenigde Spaarbank
Spaarhypotheek
M/A
5 jr
1
6,9
7,21
7,1
7,42
Zwolsche Alg.
(ZA-Hyp.plan)
M/A
5 jr
1
6,7
6,99
6,8
7,10 A;;
(ZA-Hyp.plan)
M/A
10 jr
1
7,1
7,42
7.2
7,53 QI-
(ZA-Hyp.plan)
M/A
15 jr
1
7,4
7,75
7,5
7,85
om
LEVENHYPOTHEKEN
„w r
Centraal Beheer
M/A
5/10 jr
6,7
6,91
6,7
6,91
Centraal Beheer
M/A
15/20 jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34 M,r
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
6,7
6,91
6,7
6,91 -
NVL-maatschap.
M/A
15/20 jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34-"-
Westl. Utrecht
IKi'
(lage lasten)
M/A
7 jr
1
7,1
7,34
7,1
7,34 r
(lage lasten)
M/A
14 jr
1
7,6
7,87
7,6
7,87--"
RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov.
1,5%.
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis'
te Amersfoort.
Advertentie
5 jaar 6,1%, 10 jaar 6,25%, 15 jaar 6,75%
20 jaar 6,8%, 30 jaar 7,1%
NYtJstW'
Audi heeft het zeer gewil
de 80 gamma uitgebreid
met een turbodiesel-versie.
In de 80 TD is gebruik ge
maakt van de bestaande 1.6
ltr turbododiesel motor.
Door toepassing van een in-
tercooler en een vloeistofge-
vulde turbolader heeft dit
model een vermogen van 80
pk. Dat is bijna 15 procent
meer dan het vorige type.
Ook het koppel van deze mo
tor is groter, het steeg met
bijna 20 procent naar 155 Nm.
Dit ruim 46 mille kostende
model is uitgerust met een 5-
bak en haalt gemiddeld een
verbruik van 1:14.
De duurdere Audi 100 en 100
Avant hebben nu een krachti
ger turbodiesel motor gekre
gen. Door eveneens een inter-
cooler te plaatsen - waardoor-
de drukvulling en het brand
stofmengsel wordt geoptima
liseerd- komt er uit deze mo
tor meer vermogen en koppel.
De pas opgewaardeerde Audi
100's kosten in deze uitvoe
ring 72 en 82 mille.
Audi haakt evenals andere
autofabrikanten in op een
groeiende vraag naar turbo
diesels. Over driejaar, zo ver
wacht het Britse onderzoeks
bureau PRS Business Publi
cations, zal de helft van de
verkoop uit turbodiesels be
staan. In een rapport over au
tomotoren en onderdelen in
Europa zegt het bureau te
vens dat benzinemotoren va
ker als meerklepsmotoren
uitgevoerd worden en niet
meer als turboversies. In 1991
zal 1:5 auto's een multikleps-
motor hebben en eenzelfde
verhouding geldt voor de 'ou
derwetse' toepassing van een
carburateur. Men gaat steeds
meer over op brandstofin
spuiting en ook de vraag naar
automaten zal stijgen. De in
troductie van de continu va
riabele transmissie en de in
bouw van 4-versnellingsauto-
maten met lock-up zal het
aandeel van de automaten
binnen drie jaar laten stijgen
tot 12 procent van de totale
afzet.
mmrnsm^
iiiÉiiPcPfffl
!i
A
I
SaP
Hi
f*i
De nieuwe Audi 80 turbodiesel.