HABITAT staalkaart van italiaans design wonen KOPPELPROFIELEN "zachte lijn' in zelfbouw-meubelen SSl/tO een suzuki als vestzakracer hypotheken audi brengt nieuwe versie turbodiesel Tim -jt L 55 SU \enhemel nood WÉasie theelen van der weele VRAAG NAAR DE VERBETERDE SPAARHYPOTHEEK LJPAG 17 JUNI 1988 heeft het. Willekeurig woonblad dat iets ekt over Design, een rogramma dat zich op iriële vormgeving stort; :n van de tien gevallen talie daarbij naar voren hèl gidsland. Soms gaat de ng zover dat zelfs een I uitstaat van Italië en de tn de wereld. Ook zonder rdrijving blijft dit land In de toonaangevende es wlweten wat die Inse vormgeving zo veel Ir of zo anders maakt dan irk uit andere landen, ge} goed aan een bezoek te :n aan de Beurs van age in Amsterdam waar, in lader van het Holland lal, tot en met 26 juni de ■tie Habitat te zien. De toonstelling, georganiseerd Iet Italiaanse Instituut or Buitenlandse Handel, laat pelectie zien van design en logie uit Italië. 'Ositie is in meer dan één t verhelderend. Niet blijkt hier hoever de en op sommige punten ;gen op andere naties, jtjiok dat op andere punten met moeite kan worden réken over de primus inter de eerste onder zijns :n. In wielertermen )ken heeft 'het peloton de oepdan inmiddels raid of er heeft zich rond ette een kopgroep nd die een verdere ipping onmogelijk jlianenzijn istbaar meester in de ische produkten en dan het tegelwerk, tierend zijn bijvoorbeeld de terracottategels met glazuur- of messing inlegwerk of voor wie wel van een grapje houdt de tegels met fluorescerende vlekjes in het glazuur die doen denken aan een heldere sterrenhemel. Dat design niet altijd van een even loodzware cultuurhistorische ernst vervuldmoet zijn, blijkt uithet ontwerp voor een toiletruimte met in de vloer voor de pot, waar meestal de onvermijdelijke WC-mat ligt, een televisie ingebouwd. Van wat meer werkelijkheidszin voor de woningen. Soms gaat het om een tot overmaatse koffer op te vouwen huisje dat compleet met kasten en alles is op te klappen. Op zich heel handig, maar je hebt dan nog wel een extra container nodig om de inhoud van die kasten in op te bergen. Wat dat betreft staat het model van een containerhuis heel wat dichter bij de werkelijkheid. Naast de charme van dit soort trouvailles biedt de expositie ook zijn kleine irritaties. Een glazen dakpan bijvoorbeeld vermag geen enkel enthousiasme verwekken en noden van 'een zekere plaats' getuigt de automatische WC, die doorspoelt op het moment dat het deksel wordt gesloten. Nu zal dit ongetwijfeld niet het eerste ontwerp zijn voor zo'n automaat maar wat dit closet aardig maakt is dat de pot zo is gemodelleerd dat het water dat er met kracht in wordt gespoten in één allesreinigende draaikolk geraakt. Onder het hoofdstuk 'Spielerei' vallen zonder twijfel ook de stoelen uit een op warmte reagerend materiaal, ontworpen door Peppe di Giuli. De bezitters van deze stoelen laten bij het opstaan een duidelijk kleurspoor achter wat ongetwijfeld enige hilariteit bij omstanders zal opwekken en dat door de betrokkene vaak als gênant zal worden ervaren. Een aantal inzendingen houdt zich ook bezig met 'nood'- Euclide, de wasbak op zuil, is eerder een voorbeeld van Europese industriële samenwerking, bekroond door de Vola-kraan van de Deen Arne Jacobsen dan een specimen van Italiaanse originaliteit. Maar laat u zich door dit soort kleine oneffenheden niet tegenhouden een van de komende dagen naar Amsterdam te gaan voor deze expositie, die als volgende halteplaatsen München, New York (1989) en Tokio (1990) heeft. En mocht u bij het zien van de industriële produkten het verlangen krijgen ze in eigen huis en haard te gebruiken, dan kunt u bij de informatiestand een lijst van importeurs in de Benelux krijgen. Het blijft per slot van rekening een expositie georganiseerd door het Italiaanse Instituut voor Buitenlandse Handel. SJOERD VAN DER MEULEN wordt door doe-het-zel- rs heel wat afgetimmerd laatmateriaal. Vooral de ïneer of kunststof afge- e panelen, in diverse tematen verkrijgbaar, le ch tot het zelf maken van |lair. Vanaf kleine kastjes, tot schappenwanden en (hele wandmeubels. Een éem daarbij is vaak de |g;heid' van de verbinding, aal zo recht en scherp. En delen stevig aan elkaar te zijn, als je het althans on- baar wilt doen, deuvelver- igen nodig. Jfeel 'zachtere' lijn in derge- Fe constructies is mogelijk f speciale profielen te gebrui- E>at zijn de in vele honder- »hz-winkels in Nederland $gbare koppelprofielen |kunststof (PVC) waarin nateriaal van 18 mm dik ,est gangbare dikte past. |orden geleverd in stan dlengten van 260 cm, die je HP de gewenste lengte kunt "en. Ze zijn op een kwart van [Omtrek afgerond, dus de T>e kanten tussen de delen «voorbeeld een tafelblad of Jstje vloeien 'soft' in elkaar H P°k de hoeken zijn mooi pnd, door de bijbehorende |erbindingsstukjes. ||ncipe zijn er nauwelijks be rgingsmiddelen nodig; spij- $n, schroeven of deuvelen is ■odig. Wel kan een likje con- Ipm de verbinding verster ft zeker wanneer spaanplaat Hf oppervlak- en kantafwer- strook gebruikt wordt. ft' softline-koppelprofielen 9 in wit, grijs en zwart) Hj|Pn gebruikt worden voor horizontale als verticale [en. Ze vormen een systeem t zelf maken van meubels ■re boxen> kastjes enz.) ui- ■ftenvoudig maakt. Alle zij- ^■van de constructie zijn •rond, dus veilig en zacht 'ennende en vallende peu- Met een beetje fantasie 1 zelfs een onervaren doe- iver er iets moois van. Zo- lrtr,,iV00rbeeld een tafel dfe de ■nt (,.wekt een blad van een I ffete te hebben. De verti cale delen van de softline-profie- len dek je af met eveneens in het systeem passende afdekkapjes. Voor een tafel die van geplastifi ceerd plaatmateriaal en koppel profielen gemaakt wordt, zijn af zonderlijk verkrijgbare poten te koop. Bij de 'zachte lijn' passen m.i. het best ronde poten. Die kun je ook wel zelf maken, bij voorbeeld van PVC-pijp, ge schilderd in de gekozen kleur van het meubel. De vraag naar 'softline' beperkt zich overigens niet tot het ver werken van plaatmateriaal en panelen. Een steeds meer toege past materiaal is het zogeheten 'timmerpaneel', uit grenenhou ten latten samengesteld en smalverlijmd materiaal, 'plan ken' in diverse breedten ver krijgbaar, die voor dezelfde doel einden als spaanplaat gebruikt kunnen worden. Ook daarvoor zijn softline-pro- fïelen, uit geconditioneerd gre nen gefreesd, in de handel. Wel iswaar niet met hoekpvoflelen, dus er wordt wat meer inventivi teit van de doe-het-zelver ge vergd. Die houten profielen zijn voorzien van voorboorgaatjes voor schroeven, maar een beetje witte houtlijm erbij raad ik toch wel aan. Met blanke, transpa rante of beits afgewerkt, maak je van die timmerpanelen (volko men trekvrij) en de houten softli ne profielen puike meubels. Je kunt er een heleboel mee doen. Een leuke uitdaging voor de doe-het-zelver. Je zou er bij voorbeeld een in het interieur passende ombouw voor de koel kast van kunnen maken. Maar even goed een complete woon kamer-inrichting. De goed ge sorteerde dhz-zaak heeft al die spullen in huis en kan passende adviezen voor de verwerking geven. MAR GROEN Voorbeelden van de 'zachte liin' in de zelfbouwmeubelen. W. r De Fiat Tipo neemt het op tegen de VW Golf. Met een geharnaste ver beeldingskracht pro beert Fiat door de introductie van de Tipo het benarde den ken van de autokopers op te rekken. Dit stijlvolle Italiaan se 'middenklas-koetsje' moet veel nieuwe enthousiaste ko pers opleveren in een segment dat zestig procent van de Ne derlandse automarkt uit maakt. Dat betekent een felle concurrentiestrijd tussen de fabrikanten om hier een be hoorlijk marktaandeel uit te halen. Het in een adem noe men van Fiat en kwaliteit zal nochthans een groot deel van de Europese automobilisten enige moeite kosten. In Europa groeide Fiat's marktaandeel in het afgelopen kwartaal van 14,3 procent naar 15,9 procent en in ons land haalt de importeur een aan deel van rond de 6 procent. De eenvoudigste Tipo kost 24 dui zend gulden, terwijl het duur ste exemplaar met een 1.9 tur bodiesel motor op 35 mille uit komt. Dit prijsniveau is in ver gelijking met concurrenten als Kadett, Escort en Golf gunstig te noemen. Aleen de Escort is met een paar modellen iets gunstiger geprijsd. De Japan ners Civic, Sunny en vooral Co rolla zijn niet te versmaden te- genstrevers van deze compac te 5-deurs hatchback. Als over een paar maanden de maxima le dagproduktie van 2000 stuks is behaald, is mogelijk de be langstelling in ons land om een auto te kopen ook toegeno men. Nu nog heerst er een beangstigende rust aan het nieuwe en tweedehandse ver koopfront. De Tipo wordt gelanceerd met- de kreet 'een brok tempera ment'. Direkteur D. Fütterer van Fiat Auto Nederland be klemtoont dat de kloof tussen vooroordelen rond het merk overbrugd is door de verbeter de financiële positie en een complete produktielijn. Fiat-baas Ghidella zei het al begin dit jaar: „We zullen pro beren dit of het volgend j aar de VW Golf te verslaan." Met de mogelijkheid om binnen het concern een aantal varianten op dit Tipo-thema te lanceren staat Fiat sterk. Er is al sprake van een Lancia-sedan en als je de derde zijruit met de daaraan gekoppelde kunststof deur wegdenkt, ziet de nieuwe Ypsi lon er zeker aantrekkelijk uit. Een stationwagon, een model dat de Golf niet kent, kan door het verlengen van het dak met een rechtopstaande ach terklep ook heel aardig zijn. SIEM LEEUWENKAMP De Suzuki Altorace-uitvoe ring ziet er heel imposant uit. Je hebt steeds bekijks en dat is ook de bedoeling van de autofabrikant. Maar ook de prestaties van de piepkleine motor met een inhoud van net iets meer dan een halve liter mogen er wezen. De kracht bron levert maar liefst een vermogen van 64 pk. Daarmee moet een gewicht van 960 kilo worden voortgestuwd. Nu, dat lukt bijzonder goed, want een top van ruim 160 km/h is voor zo'n wit vestzakracertje echt behoorlijk snel. De rijkelijk van spoilers, skirts en een luchthapper voorziene Alto vereist enige gewenning omdat het stuur in het Japanse testexemplaar rechts zit. Me nigmaal open je met de sleutel de linkerdeur, stapt in en ziet dan een leeg dashboard. Even doorschuiven dus en na het contactslot omgedraaid te hebben, komt een werkelijk ongehoord gehuil van de tur bomotor vrij, als die eenmaal op volle toeren draait. De dubbele uitlaatpijpen tet teren er lustig op los en als je vlot doortrekt, zit je met deze mini-4 Wheel Drive binnen 11,2 seconden op 100 kmyh. Dat gaat qua trekkracht nog even door tot ruim 140 km/h, daarna valt de rugdruk in het paars/ zwart beklede sportieve kuip stoeltje pas weg. De Suzuki Alto Fulltime 4WD Twincam Turbo EPI RS/R Works staat op de prijslijst voor een kleine 30 mille en laat zien waartoe Japanse inge nieurs in staat zijn. Het is een uitermate decadent speeltje. Maar qua wegligging, ruimte en sportief karakter scoort de ze versie van de Alto die in een normale uitvoering slechts 12 mille kost, toch bijzonder goed. Vooralsnog is hij nog niet in ons land te koop. Twee Alto's bijeen. Het prijsverschil maximaal is 18 mille. (Advertentie) Makelaardij in hypotheken. Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest u bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers 50). Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplan- nen tot de mogelijkheden, hierbij rentevast v.a. 5 jaar tot 20 jaar. Tot 20 jaar lang gegarandeerde lage lasten. Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920. Als eerste geldverstrekker heeft de Centrale Volksbank de hypo theekrentetarieven over de hele linie met 0,2 verlaagd. Dit naar aanleiding van de gewijzigde situatie op de kapitaalmarkt. De rentestijging van de afgelopen weken blijkt achteraf bezien niet meer te zijn geweest dan een rentehobbel. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente rentepercentages per 14 juni 1988 lings- vast wijze gedu rende af sluit- met gemeente- zonder gem.- provi-garantie garantie siein opgave werke- opgave werke- t bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 5,7 6,00 5,9 6,21 ABN M/A ljr 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32*** ABN M/A 3 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 ui ABN M/A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39,™ ABN M/A 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 ABN M/A 10 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82*na> ABN MA 15 jr 1,5 7,6 8,04 7,8 8,25 -- ABP M/A 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48, ca ABP M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 ABP M/A 10 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44- ABP M/A 15 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55— Amrobank M/A variabel 1,5 5,7 6,00 5,9 6,21 on. Amrobank M/A 2 jr 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32- Amrobank M/A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Amrobank M/A 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71"- Bouwfonds (rentek.)M/A variabel 1,5 6,0 6,32 6,0 6,32 „K. Nederlandse M/A 5 jr 1,5 6,7 7,07 6,9 7,28 Gemeenten M/A 10 jr 1,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Bouwf. Ned. Gem. M/A 30 jr 1,5 7,8 8,36 8,0 8,57'"»- Bouwf. Ned. Gem. M/A renterustl,5 7,0 7,49 7,2 7,71 Centrale M/A 2 jr 1 5,8 6.05 6,0 6,27 Volksbank M/A 5 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01-: Direktbank/ M/A ljr 1 5,9 6,16 6,1 6,37 NCB-bank M/A 3 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Direktbank M/A 5 jr 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Grenswissel- M/A ljr 1 6,0 6,27 6,2 6,9 6,48 kantoren/CDK M/A 5 jr 1 6,7 7,01 7,23 AC Grenswisselk. HJ/A ljr 1 6,4 6,60 6,6 6,81o o*. Grenswisselk. HJ/A 5 jr 1 6,8 7,02 7,0 7,23 Lanschot/opstart M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 5,0 5,26°u Van Lanschot M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 5,6 5,89 Van Lanschot M/V ljr 1,5 xxxxx xxxxx 5,9 6,21 te», Van Lanschot M/V 2 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6,2 6,53 Van Lanschot M/V 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6,9 7,28""' Lanschot/comf. M/V 5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 6,7 7,07™. NMB M/A ljr 1,5 6,0 6,32 6,2 6,6 6,53 M., NMB M/A 3 jr 1,5 6,4 6,75 6,96 NMB M/A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 -- NMB M/A 1 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 +I Postbank M/A 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,9 6,48,i« Postbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 7,23 Postbank M/A 7jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Rabobank M/A var./l jr. 1,25 6,2 6,51 6,4 6,72 Adviesrente M/A 2/3 jr 1,25 6,4 6,72 6,6 6,94 Adviesrente M/A 4/5 jr 1,25 6,8 7,15 7,0 7,37 Adviesrente M/A stabiel 1,25 7,3 7,69 7,5 7,90 Adviesrente HJ/A var./ljr 1,25 XXX XXX 6,6 6,8 6,84'frf* Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 XXX XXX 7,05 Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 XXX XXX 7,2 7,46™. Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 XXX XXX 7,7 7,99 - Rabo M/A 3 jr 1,5 6,4 6,8 6,75 6,6 6,96 Hypotheekbank M/A 5 jr 1,5 7,17 7,0 7,39 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 XXX XXX 6,8 7,07 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 XXX XXX 7,2 7,49 Verenigde M/A Vfejr 1 6,2 6,48 6,4 6,69 - Spaarbank M/A 3 jr 1 6,3 6,59 6,5 6,80 Spaarbank M/A 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 T, Spaarbank M/A 1 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Spaarbank M/A ideaalren. 1 6,6 6,91 6,8 7,12 Westl. Utr. (stand) M/V ljr 1,5 5,5 5,93 5,7 6,14 (stand) M/V 5 jr 1,5 6,7 7,23 6,9 7,45 (stand) M/V 7 jr 1,5 6,9 7,28 7,1 7,50 (stand) M/V 10 jr 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 (stand) M/V 15 jr 1,5 op aanvraag op aanvraag (interim) M/V ljr 1,5 xxxx xxxx 5,7 6,14 2e kwartaal 1988 budget KW/A variabel 1,5 6,6 6,92 6,6 6,92 Woonfonds/aut. M/A variabel 1,5 5,4 5,68 xxxxx xxxxx Woonf. wacht af M/A ljr 1,5 5,7 6,00 xxxxx xxxxx Woonf. wacht af M/A 2 jr 1,5 6,0 6,32 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. M/A 3 jr 1,5 6,5 6,85 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. M/A 5 jr 1,5 6,7 7,07 xxxxx xxxxx Woonf. Holland M/A 10 jr 1,5 7,1 7,50 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf M/A 5 jr 1,5 6,5 6,85 xxxxx xxxxx Woonfonds comf MA 10 jr 1,5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH/Kapitaal M/V 5jr 1 6,9 7,25 7,0 7,36 FGH/Kapitaal M/V 7 jr 1 7,1 7,47 7,2 7,58 «H. FGH/Kapitaal M/V 10 jr 1 7,3 7,69 7,4 7,80 Verenigde Spaarbank Spaarhypotheek M/A 5 jr 1 6,9 7,21 7,1 7,42 Zwolsche Alg. (ZA-Hyp.plan) M/A 5 jr 1 6,7 6,99 6,8 7,10 A;; (ZA-Hyp.plan) M/A 10 jr 1 7,1 7,42 7.2 7,53 QI- (ZA-Hyp.plan) M/A 15 jr 1 7,4 7,75 7,5 7,85 om LEVENHYPOTHEKEN „w r Centraal Beheer M/A 5/10 jr 6,7 6,91 6,7 6,91 Centraal Beheer M/A 15/20 jr - 7,1 7,34 7,1 7,34 M,r NVL-maatschap. M/A 5/10 jr 6,7 6,91 6,7 6,91 - NVL-maatschap. M/A 15/20 jr - 7,1 7,34 7,1 7,34-"- Westl. Utrecht IKi' (lage lasten) M/A 7 jr 1 7,1 7,34 7,1 7,34 r (lage lasten) M/A 14 jr 1 7,6 7,87 7,6 7,87--" RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov. 1,5%. M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Advertentie 5 jaar 6,1%, 10 jaar 6,25%, 15 jaar 6,75% 20 jaar 6,8%, 30 jaar 7,1% NYtJstW' Audi heeft het zeer gewil de 80 gamma uitgebreid met een turbodiesel-versie. In de 80 TD is gebruik ge maakt van de bestaande 1.6 ltr turbododiesel motor. Door toepassing van een in- tercooler en een vloeistofge- vulde turbolader heeft dit model een vermogen van 80 pk. Dat is bijna 15 procent meer dan het vorige type. Ook het koppel van deze mo tor is groter, het steeg met bijna 20 procent naar 155 Nm. Dit ruim 46 mille kostende model is uitgerust met een 5- bak en haalt gemiddeld een verbruik van 1:14. De duurdere Audi 100 en 100 Avant hebben nu een krachti ger turbodiesel motor gekre gen. Door eveneens een inter- cooler te plaatsen - waardoor- de drukvulling en het brand stofmengsel wordt geoptima liseerd- komt er uit deze mo tor meer vermogen en koppel. De pas opgewaardeerde Audi 100's kosten in deze uitvoe ring 72 en 82 mille. Audi haakt evenals andere autofabrikanten in op een groeiende vraag naar turbo diesels. Over driejaar, zo ver wacht het Britse onderzoeks bureau PRS Business Publi cations, zal de helft van de verkoop uit turbodiesels be staan. In een rapport over au tomotoren en onderdelen in Europa zegt het bureau te vens dat benzinemotoren va ker als meerklepsmotoren uitgevoerd worden en niet meer als turboversies. In 1991 zal 1:5 auto's een multikleps- motor hebben en eenzelfde verhouding geldt voor de 'ou derwetse' toepassing van een carburateur. Men gaat steeds meer over op brandstofin spuiting en ook de vraag naar automaten zal stijgen. De in troductie van de continu va riabele transmissie en de in bouw van 4-versnellingsauto- maten met lock-up zal het aandeel van de automaten binnen drie jaar laten stijgen tot 12 procent van de totale afzet. mmrnsm^ iiiÉiiPcPfffl !i A I SaP Hi f*i De nieuwe Audi 80 turbodiesel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 31