vijf miljoen
nederlanders
naar zuiden
vakantieganger
wil best vroeg
in vliegtuig
ItMtrism»
spelcassette voor op reis
wilde westen bakermat
van vaderdag
PZC/ vrijdagkrant
TIPS VOOR
DE VAKANTIE
29
ikrijk
italië
oostenrijk
west-duitsland
tips
steekproef
afschuwelijk
preken
verwennen
OAG 17 JUNI 1988
zomer van vorig jaar
- voor de thuisblijvers
om erg uitbundig over te
Daarom gokken de
rlanders nu massaal op
•.Uit prognoses valt af te
n dat bijna vijf miljoen
;enoten de wijk zoeken
zuidelijke oorden, waar
ivat vaker met de zon
t te worden
ïfronteerd. En omdat
tweederde van de
rvakanties wordt
rnomen met de auto zal
llerminst stil zijn op de
n,die leiden naar
mmingen rond het
ellandse Zeegebied,
krijk prijkt nog steeds
naan het lijstje van
rkoren landen. West-
iland en Spanje-Portugal
ite dringen om de tweede
;s in de rij van lonkende
;n en daarna volgen
jslavië en Griekenland,
adere informatie van het
en dat in de startblokkken
voor de grote uittocht
de ANWB gegevens
$meld, waaruit het
Joverkeer in de richting van
n enig voordeel kan
|n door bepaalde
Ivoelige wegen zoveel
Blijk te mijden.
icten en grensovergangen
men met opstoppingen
vorden geconfronteerd zijn
ankrijk natuurlijk op de
e plaats de autosnelwegen
Parijs, vooral de
evard Peripherique is
Iweer goed voor hectische
anden. Filegevoeligzijn
;r de A6, A7, A9 Parijs,
i-Orange-N arbonne-
ignan (Frans/Spaanse
tussen Auxerre en
ace en tussen Orange en
onne, de A8 ter hoogte van
:n-Provence, de AIO tussen
ers en Bordeaux, de A31
mburgs/Franse grens-
:y-Dyon, ter hoogte van
nville, de RnlO ten zuiden
layonne, de Rn20 ten
in van Limoges, de Rn 23
uiden van Orle'ans en de
f2/Rnl76 tussen Avranches
LBrieuc. Horten- en
Inwerk valt ook te
achten bij de
sovergangen Le Perthus en
iaye/Irun (met Spanje) en
ïauselmetWest-
sland).
ieuwe
indingsmogelijkheid naar
lirestreek en de
itische kust zuidelijk
daarvan begint al duidelijke
contouren te krijgen. Van deze
toekomstige A11 Le mans-
Angers-Nantes is in 1987 het
nieuwe stuk tussen Durtal en
Angers geopend. Deze maand
komt er nog een traject bij
tussen Sablé en Durtal. Er
wordt nog hard gewerkt aan de
autoroute A71 Orle'ans-
Clermont Ferrand. Aan het
noordelijke uiteinde is de weg
al enige tijd gereed tot aan
Salbris, maar in het zuiden
groeit de weg het snelst:
Montmarault-Gannat-
Clermont Ferrand Nord is daar
opengesteld. Tenslotte valt nog
te melden dat in de autoroute
des Deux Mers (Bordeaux-
Narbonne) de laatste schakel,
de ring om de stad Toulouse, is
voltooid.
Grote drukte is er in Italië te
verwachten op alle
autosnelwegen rond Milaan,
Turijn, Florence, Bologna,
Modena en Rome.
Automobilisten die door
Zwitserland koersen (denk aan
het verplichte autobahnvignet
op de Zwitserse N-wegen)
krijgen de volgende
alternatieve route aangeboden.
Voor het traject Luzern-St.
Gotthardtunnel: Bern-Vevey-
Martigny-Gr. St.
Bernhardtunnel (vooral aan te
raden voor bestemmingen
langs de Italiaanse Ligurakust
en de Franse Cote d'Azur).
In Oostenrijk komen vooral
files voor op dé AIO Salzburg-
Villach, voor de Tauern- en
Katschbergtunnel en het
gehele traject van de A12, A13
Kufstein-Innsbruck-Brenner.
Wanneer alles volgens plan is
verlopen zou begin deze maand
een einde zijn gekomen aan de
files in het stadsgebied van
Villach. De Tauern-Autobahn is
dan via de 5 km lange
Oswaldiberg-tunnel verbonden
met de A2 Klagenfurt-Tarvisio.
Hierdoor is een doorgaande
Autobahn-verbinding ontstaan
tussen Nederland, de Italiaanse
grens ten zuiden van Villach en
vandaar verder richting Triest
en Joegoslavië.
Piekuren zijn in Duitsland in
zuidelijke richting op
vrijdagen van 15-20 uur en op
zaterdagen van 07-14 uur. De
ANWB geeft vakantiegangers
die door West-Duitsland
trekken het advies gebruik te
maken van meer rustige en
vaak ook goedkopere
benzinestations die van de
Autobahn afliggen langs de
Bundesstrassen. Bij de
benzinestations langs de
Autobahnen ontstaan, met
name in de buurt van de
grensovergangen, vaak lange
files. Gunstige dagen om door
Duitsland te rijden zijn
dinsdag en woensdag.
Wat de aanleg van nieuwe
wegen betreft kan worden
gemeld, dat in Beieren het
laatste deel is gereed gekomen
van de A7. Dit is een ook voor
Nedelanders uitstekend
bruikbare Autobahn: (Kiel-
Hamburg-Hannover-)Kassel-
Fulda-Würzburg-
Feuchtwangen-Ulm-
Memmingen-Kempten-richting
Oostenrijkse grens. Het nieuwe
Autobahntraject, westelijk en
zuidelijk van Feuchtwangen,
voert bovendien door een zeer
aantrekkelijk landschap.
Enkele tips voor
vakantiegangers naar
buitenlandse oorden: veel
mensen kopen video
apparatuur en nemen die mee
met vakantie naar het
buitenland. Er zijn echter voor
deze dure goederen
verschillende douane
bepalingen van kracht. De
ANWB weet precies te
vertellen hoe die bepalingen
luiden. In z'n algemeenheid is
zowel binnen als buiten de
bebouwde kom.
In verschillende landen in
Europa is men met de
invoering van loodvrije benzine
nog niet zover als in Nederland.
De ANWB verkoopt voor
reizigers die zijn aangewezen op
loodvrije benzine een kaart
waarop de mate van
verkrijgbaarheid van loodvrije
benzine in het buitenland
wordt aangegeven. Er is een
kaart voor Noord-Europa en
een voor Zuid-Europa.
Daarnaast staan op deze
het aan te bevelen altijd de
aankopkwitantie of het
huurcontract van de
apparatuur mee te nemen.
Daarmee kan men aantonen
dat de video-apparatuur uit
Nederland afkomstig is. Onder
het begrip 'video' verstaat de
douane ook alle accessoires.
Vanaf 1 april dit jaar dienen in
Noorwegen alle voertuigen ook
overdag de dimlichten te
gebruiken. Deze maatregel sluit
aan bij de bepalingen die al
lang van kracht zijn in de
buurlanden Finland en
Zweden. De verplichting van
het overdag voeren van
dimlicht geldt in Finland alleen
buiten de bebouwde kom. In
Zweden geldt de wettelijke
maatregel net als in Noorwegen
voor alle motorvoertuigen
kaarten de adressen vermeld
van de loodvrije
benzinepompen.
Er zijn in Frankrijk nogal wat
campings die ook van
buitenlandse honden en katten
een tatouage in het oor
verlangen. Loslopende dieren
die niet voorzien zijn van een
tatouage en van wie de
eigenaar niet te vinden is
worden door de politie
afgemaakt. Volgens het
ministerie van Landbouw en
Visserij mag Frankrijk echter
geen tatouage aan Nederlandse
dieren verplichten.
Er heersen in Frankrijk nogal
wat hondenziekten. Het is
daarom beter honden uit de
buurt van boerderijen te
houden en de dieren geen
varkensvlees te voeren. Men
mag per persoon maximaal 3
honden tegelijk Frankrijk
tijdelijk binnen brengen.
Men dient er rekening mee te
houden dat er maar één
surfplank per persoon
meegenomen mag worden over
de Spaanse grens. De douane
kan vragen naar de
aankoopnota van de plank.
Men dient ook rekening te
houden met de dakbelasting.
Een midelgrote auto mag 75 kg
op het dak vervoeren. Er gelden
per land verschillende
bepalingen, indien de omvang
van de auto wordt
overschreden door de lading.
Bij de ANWB weet men er meer
van.
Met de auto naar Turkije? Dan
is een vakantie-casco
verzekering geen overbodige
luxe. Deze verzekering biedt de
mogelijkheid om voor de duur
van de vakantie de dekking
tegen wettelijke
ansprakelijkhjeid aan te vullen
met een casco-verzekering. Dit
betekent dat (aanrijdings-)
schade verhaald kan worden op
de Nederlandse verzekeraar,
ongeacht de schuldvraag.
Als men in Turkije door schuld
van een ander een aanrijding
krijgt en men is slechts WA of
WA-plus verzekerd, dan zal
men zelf voor het verhaal van
zijn schade moeten zorg
dragen. De eigen WA-
verzekeraar is in zo'n geval niet
tot enige actie verplicht. In
Turkije kan men bij het
verhalen van de schade op
diverse problemen stuiten.
JACQUES CATS
Schiphol 's morgens vroeg.
Een drukte van jewelste.
Deze ochtend vertrekken tus
sen 6.00 en 7.00 uur maar liefst
negen vliegtuigen naar het
zonnige zuiden. Als stelregel
geldt: twee uur van tevoren
inchecken. Vroeg uit de veren
dus. Wie niet in de buurt van
Schiphol woont, ziet zijn bed
die nacht soms helemaal niet.
En toch vindt de Nederlandse
vliegvakantieganger - in te
genstelling tot wat algemeen
verondersteld wordt - dat he
lemaal niet erg. Integendeel.
Hoe eerder in het vliegtuig,
hoe beter.
Het komt steeds vaker voor
dat de drie Nederlandse char
termaatschappijen Martinair,
Transavia en Air Holland in
verband met de toenemende
stroom vliegvakantiegangers
's nachts en in de vroege och
tend gaan vliegen. Alleen op
deze manier kunnen de maat
schappijen de enorme zomer-
drukte aan. Door vroeg te ver
trekken, kunnen ze die dag
met ieder vliegtuig een extra
cyclus draaien. Bovendien
kunnen ze wanneer dat zo uit
komt de middagspits op
Schiphol mijden.
Consumentenorganisaties be
klagen zich tot groot verdriet
van de luchtvaartmaatschap
pijen al tijden over de toename
van het aantal vluchten op on
gelegen momenten. En hun
klachten hebben effect gesor
teerd. Want de luchtvaart
maatschappijen proberen als
het even kan zoveel mogelijk
de nachtelijke uren te mijden.
„De Nederlander is in tegen
stelling tot bijvoorbeeld de En
gelsman helaas niet bereid 's
nachts in het vliegtuig te stap
pen", zo merkte directeur
Schroder van Martinair nog
niet zo heel lang geleden op.
En toch moet die visie herzien
worden. Een steekproef onder
de passagiers op een willekeu
rige dag om half vijf 's mor
gens levert namelijk een heel
ander beeld op. De Nederland
se vliegvakantieganger vindt
het helemaal niet erg om
vroeg uit de veren te komen
om op tijd zijn vliegtuig te ha
len. Ook al komt hij (of zij) dan
met de auto uit Brabant of
Friesland. En zelfs de Duitse
vakantieganger, die vanwege
de relatief lage prijzen steeds
vaker met Nederlandse maat
schappijen vliegt, vertrekt
liever bij het krieken van de
dag dan om drie uur 's mid
dags.
Neem nu de dames Stabel uit
Best in Brabant. Zij moesten
deze ochtend om kwart voor
drie opsta,an om op tijd het
vliegtuig naar Spanje te halen.
„Die paar uur minder slaap
maakt ons helemaal niets uit.
Het is lekker rustig op de weg
en je rijdt in anderhalf uur van
Best naar Schiphol. Nee, al sla
pen we de hele nacht niet, het
maakt ons niets uit. We gaan
toch op vakantie".
De heer Meekens uit Winsters-
wijk vindt het „helemaal niet
slim" om vroeg op te staan,
waarbij aangetekend moet
worden dat de Winterswijkers
het woord slim een heel andere
betekenis toekennen dan de
Hollanders. Hij vertrok om 3.15
uur van huis. Bij aankomst op
Schiphol kreeg hij te horen dat
zijn vlucht naar Tunesië vier
uur vertraging had opgelopen.
In zo'n geval wil de vroege vo
gel weieens zijn goede humeur
verliezen.
De heer en mevrouw De Boer
daarentegen kunnen op de
ochtend van hun eerste vakan
tiedag niet vroeg genoeg uit de
veren. Hoewel hun zoon al om
2.30 uur voor de deur stond om
ze naar Schiphol te brengen,
zat om 5.30 uur de stemming er
nog goed in. „Het voordeel van
een vroeg vertrek is dat je ook
nog wat aan je dag hebt. Wij
liggen lekker om twaalf uur op
het strand. Ga je 's middags
pas weg dan kun je je eerste
vakantiedag eigenlijk wel af
schrijven".
Het gezin Fahne uit Münster-
land (BRD) is vanmorgen om
drie uur van huis 'losgefahren'.
Pa, moe en de twee kinderen
arriveerden per auto op de kop
af twee uur later op Schiphol.
Ze hadden zich weliswaar niet
al teveel aangetrokken van de
maximumsnelheid, maar ze
waren op tijd. En hoewel hun
twee kinderen een beetje jen-
gelig zijn, weten ze dat ze ov.er
enkele uren met schep en em
mer op het strand van Mallor-
ca in de weer zullen zijn.
A».t V
Onder de tientallen willekeu
rig aangesproken vakantie
gangers viel er slechts één
over het tijdstip van vertrek.
„Afschuwelijk om hier op dit
tijdstip aanwezig te moeten
zijn". De heer Breedveld uit
Spijkenisse maakte er echter
geen halszaak van. „Anders
was ik hier toch niet. We kun
nen nu eenmaal niet allemaal
om acht uur vertrekken. Maar
ach, over een paar uur haal ik
dat slaapgebrek op het strand
wel weer in. En als ik gelpk
heb misschien ook niet", zo
voegt hij er met een veelbete
kende knipoog aan toe.
„Of ik het erg vind om hier zo
vroeg te zijn, ben je gek? Wat
mij betreft hadden we allang
weg kunnen zijn". Mevrouw
Padovani vindt het heerlijk om
's morgens vroeg op vakantie
te gaan. Haar dochter en
schoonzoon vegen het slaap
nog uit hun ogen wanneer ze
verrast worden door de vraag
of ze het niet een beetje te
vroeg vinden. Zij moesten ten
slotte de ouwelui wegbrengen.
Ze aarzelen, kijken vervolgens
mevrouw Padovani aan, wisse
len een blik van verstandhou
ding en antwoorden in koor:
„Nee hoor, helemaal niet".
De luchtvaartmaatschappijen
hoeven deze zomer dus niet op
al te veel klachten over de ver
trektijden te rekenen. „Met die
klachten valt het overigens de
afgelopen jaren wel mee", zégt
Toon Moeskops van Transavia
Airlines. Transavia overweegt
in het hoogseizoen al om vijf
uur een vlucht te laten vertrek
ken. Daardoor wordt het mo
gelijk om drie keer per dag met
hetzelfde vliegtuig van en naar
Mallorca te vliegen. „Er zitten
echter ook grenzen aan het
tijdstip van vertrek en aan
komst. Maar door de grote
drukte sluiten we niet uit dat
er mogelijk deze zomer om vijf
uur wordt gestart en uiterlijk
nog om twee uur 's nachts ge
land. Dat kan niet anders".
De grondstewardessen van Air
Holland zitten op hun beurt al
om half vier 's morgens paraat
achter de balies in de vertrek
hal. „Veel mensen gaan niet
eens naar bed als ze hier zo
vroeg moeten zijn. Ze komen
na een borreltje in een gezellige
stemming binnen. Vaak zijn de
mensen bij het ochtendgloren
in een betere stemming dan la
ter op de middag. Ze hebben
een hele dag nog voor zich. Nee
hoor, het is echt een fabeltje
dat Nederlanders niet bereid
zouden zijn 's nachts of 's och
tends vroeg te vliegen", aldus
een uitgeslapen grondstewar
dess die zelf ook liever 's mor
gens dan 's middags werkt.
mmi
:W>KfS:
belletjes in
cassette, die onder de naam Flip-Jlappers in de handel zijn gebracht.
z'en eruit als felkleurige muziekcassettes, maar ze bevatten
e,t spel. De in kunststof uitgevoerde cassettes dragen de verza-
|aam Flip-flappers en kennen in andere landen al veel succes.
'W speciaal bedoeld om op reis te gebruiken. Vandaar dat de
'1 Nederland uitgebrachte spellen alle een kleine, af te sluiten
pfuimte bevatten voor vier pionnen, die magnetisch zijn.
fP?e'k°rd 'flapt' men uit de cassette door deze heen een weer te
laden. Dobbelstenen komen er niet aan te pas. Elke cassette be-
Sen mechaniek dat na een simpele duimbeweging twee (meestal
■fflmerde) schijven doet draaien.
et spel Race-circuit moeten de twee deelnemers een autorace
volbrengen (compleet met schakelen) en in De Drakentemmer gaat
het erom als eerste zo veel kracht te vergaren datje de draak kunt
verslaan. Bij deze spelcassettes speelt de geluksfactor een zeer grote
rol.
Dat wordt iets minder in Klopjacht, waarbij een dief en een agent
elkaar de loef proberen af te steken. Het leukste spel vonden wij ech
ter Piratengoud. Daarin tracht een kaperschip zeven goudschatten
te vergaren voordat een kanonneerboot zeven treffers op hem
plaatst.
Alle cassettes zijn stevig en zeer verzorgd uitgevoerd. Fabrikant MB
heeft ze bestemd voor kinderen vanaf circa 7 jaar en hield de prijs
vriendelijk, zodat het vakantiebudget niet in gevaar komt; f10,95.
Ook dit jaar zal de derde
zondag in juni weer ga
rant staan voor de nodige
geurtjes, kleurrijke sokken en
stijlvolle stropdassen. Talrij
ke vaders uit meer dan veertig
landen zullen, of ze het nou
leuk vinden of niet, zondag
ontbijt op bed krijgen. Met an
dere woorden: zondag is het
vaderdag.
Het Amerikaanse Wilde Wes
ten is de bakermat van deze
dag. Bijna 78 jaar geleden werd
voor het eerst in het toen nog
bescheiden Spokane, een stad
van nu bijna 200.000 inwoners
in de Amerikaanse staat Was
hington, vaderdag gevierd.
Het moet daar vroeger in het
uiterste en zeer barre noord
westen van Amerika geen
grapje zijn geweest om er de
vaderlijke gezinsplichten te
vervullen. En de vader voor wie
dat feestje op een juni-zondag
in 1910 werd aangericht, heeft
het helemaal niet makkelijk
gehad. William Smart was al
op jonge leeftijd weduwnaar
geworden en heeft jarenlang in
zijn eentje voor zijn vijf zoons
en dochter Bruce moeten zor
gen.
Blijkbaar heeft deze oudge
diende uit de Amerikaanse
Burgeroorlog zich voortreffe
lijk van zijn taak gekweten. In
ieder geval kondigde dochter
Bruce in 1909 aan: „Mijn res
pect en mijn grote bewonde
ring voor vader en voor alles
wat hij voor mijn broers en mij
heeft gedaan, inspireren mij
om hem, en met hem alle Ame
rikaanse mannen met hart
voor hun gezin, blijvend te
eren. Het ereteken dat ik voor
hen opricht is 'vaderdag', de
dag waarop mijn eigen daddie
jarig is".
Het idee was niet zomaar
spontaan uit de lucht komen
vallen. Een jaar eerder waren -
ook in Amerika - voor het eerst
'Moederdagdiensten' gehou
den. Dit waren feestelijke ker
kelijke bijeenkomsten waar
de aanwezigen eerbied en lief
de voor hun moeder betoon
den. Bruce vond dat de vaders
niet langer mochten achter
blijven. Ze besprak haar idee
met de plaatselijke predikan
tenvereniging. Al snel werd
besloten om op 10 juni 1910
(vader Smart's verjaardag)
een aantal feestelijke 'Vader
dag-diensten' in Spokane te
houden.
De preken zouden die dag uit
sluitend gewijd zijn aan het
toepasselijke onderwerp 'va
der'. Dat leverde in eerste in
stantie meer problemen op
dan was voorzien. De aller
braafste huisvaders in Spoka
ne zagen er niet tegen op me
ningsverschillen met andere
huisvaders te beslechten met
de 'six-shooter'. Dat maakte
het vriendelijk preken over
toegewijde vaders er niet mak
kelijker op. De eerste vaderdag
moest voorlopig worden uitge
steld.
Op de derde zondag van die ju-
ni-maand was het echter zo
ver. De preken en de vaderdag
werden een doorslaand succes.
In 1924 riep het Amerikaanse
Congres vaderdag tot nationa
le feestdag uit. Het werd de ge
woonte om op vaderdag een
roos te dragen en om vader ca
deautjes te geven.
Het duurde echter nog jaren
voordat Vaderdag ook interna
tionale bekendheid en waarde
ring zou krijgen. Toen Bruce in
1978 haar laatste adem uitblies
(ze werd 96 jaar), werd dank zij
haar inspanningen 'haar' va
derdag gevierd in heel Ameri
ka en in ruim veertig andere
landen: van Japan tot Frank
rijk, van Nederland tot Austra
lië.
Verschil met vroeger is dat va
ders van nu heel wat meer ver
wend worden dan de mannen
uit Bruce's meisjestijd in de
Far West. Zijn een draagbare
tv, compact disc, autoradio en
homecomputer nu geen uit
zondering meer, toen was de
'six-shooter' eigenlijk het eni
ge waar je de vaders mee uit
bed kon krijgen.
HERMAN DEIJEN