vijf miljoen nederlanders naar zuiden vakantieganger wil best vroeg in vliegtuig ItMtrism» spelcassette voor op reis wilde westen bakermat van vaderdag PZC/ vrijdagkrant TIPS VOOR DE VAKANTIE 29 ikrijk italië oostenrijk west-duitsland tips steekproef afschuwelijk preken verwennen OAG 17 JUNI 1988 zomer van vorig jaar - voor de thuisblijvers om erg uitbundig over te Daarom gokken de rlanders nu massaal op •.Uit prognoses valt af te n dat bijna vijf miljoen ;enoten de wijk zoeken zuidelijke oorden, waar ivat vaker met de zon t te worden ïfronteerd. En omdat tweederde van de rvakanties wordt rnomen met de auto zal llerminst stil zijn op de n,die leiden naar mmingen rond het ellandse Zeegebied, krijk prijkt nog steeds naan het lijstje van rkoren landen. West- iland en Spanje-Portugal ite dringen om de tweede ;s in de rij van lonkende ;n en daarna volgen jslavië en Griekenland, adere informatie van het en dat in de startblokkken voor de grote uittocht de ANWB gegevens $meld, waaruit het Joverkeer in de richting van n enig voordeel kan |n door bepaalde Ivoelige wegen zoveel Blijk te mijden. icten en grensovergangen men met opstoppingen vorden geconfronteerd zijn ankrijk natuurlijk op de e plaats de autosnelwegen Parijs, vooral de evard Peripherique is Iweer goed voor hectische anden. Filegevoeligzijn ;r de A6, A7, A9 Parijs, i-Orange-N arbonne- ignan (Frans/Spaanse tussen Auxerre en ace en tussen Orange en onne, de A8 ter hoogte van :n-Provence, de AIO tussen ers en Bordeaux, de A31 mburgs/Franse grens- :y-Dyon, ter hoogte van nville, de RnlO ten zuiden layonne, de Rn20 ten in van Limoges, de Rn 23 uiden van Orle'ans en de f2/Rnl76 tussen Avranches LBrieuc. Horten- en Inwerk valt ook te achten bij de sovergangen Le Perthus en iaye/Irun (met Spanje) en ïauselmetWest- sland). ieuwe indingsmogelijkheid naar lirestreek en de itische kust zuidelijk daarvan begint al duidelijke contouren te krijgen. Van deze toekomstige A11 Le mans- Angers-Nantes is in 1987 het nieuwe stuk tussen Durtal en Angers geopend. Deze maand komt er nog een traject bij tussen Sablé en Durtal. Er wordt nog hard gewerkt aan de autoroute A71 Orle'ans- Clermont Ferrand. Aan het noordelijke uiteinde is de weg al enige tijd gereed tot aan Salbris, maar in het zuiden groeit de weg het snelst: Montmarault-Gannat- Clermont Ferrand Nord is daar opengesteld. Tenslotte valt nog te melden dat in de autoroute des Deux Mers (Bordeaux- Narbonne) de laatste schakel, de ring om de stad Toulouse, is voltooid. Grote drukte is er in Italië te verwachten op alle autosnelwegen rond Milaan, Turijn, Florence, Bologna, Modena en Rome. Automobilisten die door Zwitserland koersen (denk aan het verplichte autobahnvignet op de Zwitserse N-wegen) krijgen de volgende alternatieve route aangeboden. Voor het traject Luzern-St. Gotthardtunnel: Bern-Vevey- Martigny-Gr. St. Bernhardtunnel (vooral aan te raden voor bestemmingen langs de Italiaanse Ligurakust en de Franse Cote d'Azur). In Oostenrijk komen vooral files voor op dé AIO Salzburg- Villach, voor de Tauern- en Katschbergtunnel en het gehele traject van de A12, A13 Kufstein-Innsbruck-Brenner. Wanneer alles volgens plan is verlopen zou begin deze maand een einde zijn gekomen aan de files in het stadsgebied van Villach. De Tauern-Autobahn is dan via de 5 km lange Oswaldiberg-tunnel verbonden met de A2 Klagenfurt-Tarvisio. Hierdoor is een doorgaande Autobahn-verbinding ontstaan tussen Nederland, de Italiaanse grens ten zuiden van Villach en vandaar verder richting Triest en Joegoslavië. Piekuren zijn in Duitsland in zuidelijke richting op vrijdagen van 15-20 uur en op zaterdagen van 07-14 uur. De ANWB geeft vakantiegangers die door West-Duitsland trekken het advies gebruik te maken van meer rustige en vaak ook goedkopere benzinestations die van de Autobahn afliggen langs de Bundesstrassen. Bij de benzinestations langs de Autobahnen ontstaan, met name in de buurt van de grensovergangen, vaak lange files. Gunstige dagen om door Duitsland te rijden zijn dinsdag en woensdag. Wat de aanleg van nieuwe wegen betreft kan worden gemeld, dat in Beieren het laatste deel is gereed gekomen van de A7. Dit is een ook voor Nedelanders uitstekend bruikbare Autobahn: (Kiel- Hamburg-Hannover-)Kassel- Fulda-Würzburg- Feuchtwangen-Ulm- Memmingen-Kempten-richting Oostenrijkse grens. Het nieuwe Autobahntraject, westelijk en zuidelijk van Feuchtwangen, voert bovendien door een zeer aantrekkelijk landschap. Enkele tips voor vakantiegangers naar buitenlandse oorden: veel mensen kopen video apparatuur en nemen die mee met vakantie naar het buitenland. Er zijn echter voor deze dure goederen verschillende douane bepalingen van kracht. De ANWB weet precies te vertellen hoe die bepalingen luiden. In z'n algemeenheid is zowel binnen als buiten de bebouwde kom. In verschillende landen in Europa is men met de invoering van loodvrije benzine nog niet zover als in Nederland. De ANWB verkoopt voor reizigers die zijn aangewezen op loodvrije benzine een kaart waarop de mate van verkrijgbaarheid van loodvrije benzine in het buitenland wordt aangegeven. Er is een kaart voor Noord-Europa en een voor Zuid-Europa. Daarnaast staan op deze het aan te bevelen altijd de aankopkwitantie of het huurcontract van de apparatuur mee te nemen. Daarmee kan men aantonen dat de video-apparatuur uit Nederland afkomstig is. Onder het begrip 'video' verstaat de douane ook alle accessoires. Vanaf 1 april dit jaar dienen in Noorwegen alle voertuigen ook overdag de dimlichten te gebruiken. Deze maatregel sluit aan bij de bepalingen die al lang van kracht zijn in de buurlanden Finland en Zweden. De verplichting van het overdag voeren van dimlicht geldt in Finland alleen buiten de bebouwde kom. In Zweden geldt de wettelijke maatregel net als in Noorwegen voor alle motorvoertuigen kaarten de adressen vermeld van de loodvrije benzinepompen. Er zijn in Frankrijk nogal wat campings die ook van buitenlandse honden en katten een tatouage in het oor verlangen. Loslopende dieren die niet voorzien zijn van een tatouage en van wie de eigenaar niet te vinden is worden door de politie afgemaakt. Volgens het ministerie van Landbouw en Visserij mag Frankrijk echter geen tatouage aan Nederlandse dieren verplichten. Er heersen in Frankrijk nogal wat hondenziekten. Het is daarom beter honden uit de buurt van boerderijen te houden en de dieren geen varkensvlees te voeren. Men mag per persoon maximaal 3 honden tegelijk Frankrijk tijdelijk binnen brengen. Men dient er rekening mee te houden dat er maar één surfplank per persoon meegenomen mag worden over de Spaanse grens. De douane kan vragen naar de aankoopnota van de plank. Men dient ook rekening te houden met de dakbelasting. Een midelgrote auto mag 75 kg op het dak vervoeren. Er gelden per land verschillende bepalingen, indien de omvang van de auto wordt overschreden door de lading. Bij de ANWB weet men er meer van. Met de auto naar Turkije? Dan is een vakantie-casco verzekering geen overbodige luxe. Deze verzekering biedt de mogelijkheid om voor de duur van de vakantie de dekking tegen wettelijke ansprakelijkhjeid aan te vullen met een casco-verzekering. Dit betekent dat (aanrijdings-) schade verhaald kan worden op de Nederlandse verzekeraar, ongeacht de schuldvraag. Als men in Turkije door schuld van een ander een aanrijding krijgt en men is slechts WA of WA-plus verzekerd, dan zal men zelf voor het verhaal van zijn schade moeten zorg dragen. De eigen WA- verzekeraar is in zo'n geval niet tot enige actie verplicht. In Turkije kan men bij het verhalen van de schade op diverse problemen stuiten. JACQUES CATS Schiphol 's morgens vroeg. Een drukte van jewelste. Deze ochtend vertrekken tus sen 6.00 en 7.00 uur maar liefst negen vliegtuigen naar het zonnige zuiden. Als stelregel geldt: twee uur van tevoren inchecken. Vroeg uit de veren dus. Wie niet in de buurt van Schiphol woont, ziet zijn bed die nacht soms helemaal niet. En toch vindt de Nederlandse vliegvakantieganger - in te genstelling tot wat algemeen verondersteld wordt - dat he lemaal niet erg. Integendeel. Hoe eerder in het vliegtuig, hoe beter. Het komt steeds vaker voor dat de drie Nederlandse char termaatschappijen Martinair, Transavia en Air Holland in verband met de toenemende stroom vliegvakantiegangers 's nachts en in de vroege och tend gaan vliegen. Alleen op deze manier kunnen de maat schappijen de enorme zomer- drukte aan. Door vroeg te ver trekken, kunnen ze die dag met ieder vliegtuig een extra cyclus draaien. Bovendien kunnen ze wanneer dat zo uit komt de middagspits op Schiphol mijden. Consumentenorganisaties be klagen zich tot groot verdriet van de luchtvaartmaatschap pijen al tijden over de toename van het aantal vluchten op on gelegen momenten. En hun klachten hebben effect gesor teerd. Want de luchtvaart maatschappijen proberen als het even kan zoveel mogelijk de nachtelijke uren te mijden. „De Nederlander is in tegen stelling tot bijvoorbeeld de En gelsman helaas niet bereid 's nachts in het vliegtuig te stap pen", zo merkte directeur Schroder van Martinair nog niet zo heel lang geleden op. En toch moet die visie herzien worden. Een steekproef onder de passagiers op een willekeu rige dag om half vijf 's mor gens levert namelijk een heel ander beeld op. De Nederland se vliegvakantieganger vindt het helemaal niet erg om vroeg uit de veren te komen om op tijd zijn vliegtuig te ha len. Ook al komt hij (of zij) dan met de auto uit Brabant of Friesland. En zelfs de Duitse vakantieganger, die vanwege de relatief lage prijzen steeds vaker met Nederlandse maat schappijen vliegt, vertrekt liever bij het krieken van de dag dan om drie uur 's mid dags. Neem nu de dames Stabel uit Best in Brabant. Zij moesten deze ochtend om kwart voor drie opsta,an om op tijd het vliegtuig naar Spanje te halen. „Die paar uur minder slaap maakt ons helemaal niets uit. Het is lekker rustig op de weg en je rijdt in anderhalf uur van Best naar Schiphol. Nee, al sla pen we de hele nacht niet, het maakt ons niets uit. We gaan toch op vakantie". De heer Meekens uit Winsters- wijk vindt het „helemaal niet slim" om vroeg op te staan, waarbij aangetekend moet worden dat de Winterswijkers het woord slim een heel andere betekenis toekennen dan de Hollanders. Hij vertrok om 3.15 uur van huis. Bij aankomst op Schiphol kreeg hij te horen dat zijn vlucht naar Tunesië vier uur vertraging had opgelopen. In zo'n geval wil de vroege vo gel weieens zijn goede humeur verliezen. De heer en mevrouw De Boer daarentegen kunnen op de ochtend van hun eerste vakan tiedag niet vroeg genoeg uit de veren. Hoewel hun zoon al om 2.30 uur voor de deur stond om ze naar Schiphol te brengen, zat om 5.30 uur de stemming er nog goed in. „Het voordeel van een vroeg vertrek is dat je ook nog wat aan je dag hebt. Wij liggen lekker om twaalf uur op het strand. Ga je 's middags pas weg dan kun je je eerste vakantiedag eigenlijk wel af schrijven". Het gezin Fahne uit Münster- land (BRD) is vanmorgen om drie uur van huis 'losgefahren'. Pa, moe en de twee kinderen arriveerden per auto op de kop af twee uur later op Schiphol. Ze hadden zich weliswaar niet al teveel aangetrokken van de maximumsnelheid, maar ze waren op tijd. En hoewel hun twee kinderen een beetje jen- gelig zijn, weten ze dat ze ov.er enkele uren met schep en em mer op het strand van Mallor- ca in de weer zullen zijn. A».t V Onder de tientallen willekeu rig aangesproken vakantie gangers viel er slechts één over het tijdstip van vertrek. „Afschuwelijk om hier op dit tijdstip aanwezig te moeten zijn". De heer Breedveld uit Spijkenisse maakte er echter geen halszaak van. „Anders was ik hier toch niet. We kun nen nu eenmaal niet allemaal om acht uur vertrekken. Maar ach, over een paar uur haal ik dat slaapgebrek op het strand wel weer in. En als ik gelpk heb misschien ook niet", zo voegt hij er met een veelbete kende knipoog aan toe. „Of ik het erg vind om hier zo vroeg te zijn, ben je gek? Wat mij betreft hadden we allang weg kunnen zijn". Mevrouw Padovani vindt het heerlijk om 's morgens vroeg op vakantie te gaan. Haar dochter en schoonzoon vegen het slaap nog uit hun ogen wanneer ze verrast worden door de vraag of ze het niet een beetje te vroeg vinden. Zij moesten ten slotte de ouwelui wegbrengen. Ze aarzelen, kijken vervolgens mevrouw Padovani aan, wisse len een blik van verstandhou ding en antwoorden in koor: „Nee hoor, helemaal niet". De luchtvaartmaatschappijen hoeven deze zomer dus niet op al te veel klachten over de ver trektijden te rekenen. „Met die klachten valt het overigens de afgelopen jaren wel mee", zégt Toon Moeskops van Transavia Airlines. Transavia overweegt in het hoogseizoen al om vijf uur een vlucht te laten vertrek ken. Daardoor wordt het mo gelijk om drie keer per dag met hetzelfde vliegtuig van en naar Mallorca te vliegen. „Er zitten echter ook grenzen aan het tijdstip van vertrek en aan komst. Maar door de grote drukte sluiten we niet uit dat er mogelijk deze zomer om vijf uur wordt gestart en uiterlijk nog om twee uur 's nachts ge land. Dat kan niet anders". De grondstewardessen van Air Holland zitten op hun beurt al om half vier 's morgens paraat achter de balies in de vertrek hal. „Veel mensen gaan niet eens naar bed als ze hier zo vroeg moeten zijn. Ze komen na een borreltje in een gezellige stemming binnen. Vaak zijn de mensen bij het ochtendgloren in een betere stemming dan la ter op de middag. Ze hebben een hele dag nog voor zich. Nee hoor, het is echt een fabeltje dat Nederlanders niet bereid zouden zijn 's nachts of 's och tends vroeg te vliegen", aldus een uitgeslapen grondstewar dess die zelf ook liever 's mor gens dan 's middags werkt. mmi :W>KfS: belletjes in cassette, die onder de naam Flip-Jlappers in de handel zijn gebracht. z'en eruit als felkleurige muziekcassettes, maar ze bevatten e,t spel. De in kunststof uitgevoerde cassettes dragen de verza- |aam Flip-flappers en kennen in andere landen al veel succes. 'W speciaal bedoeld om op reis te gebruiken. Vandaar dat de '1 Nederland uitgebrachte spellen alle een kleine, af te sluiten pfuimte bevatten voor vier pionnen, die magnetisch zijn. fP?e'k°rd 'flapt' men uit de cassette door deze heen een weer te laden. Dobbelstenen komen er niet aan te pas. Elke cassette be- Sen mechaniek dat na een simpele duimbeweging twee (meestal ■fflmerde) schijven doet draaien. et spel Race-circuit moeten de twee deelnemers een autorace volbrengen (compleet met schakelen) en in De Drakentemmer gaat het erom als eerste zo veel kracht te vergaren datje de draak kunt verslaan. Bij deze spelcassettes speelt de geluksfactor een zeer grote rol. Dat wordt iets minder in Klopjacht, waarbij een dief en een agent elkaar de loef proberen af te steken. Het leukste spel vonden wij ech ter Piratengoud. Daarin tracht een kaperschip zeven goudschatten te vergaren voordat een kanonneerboot zeven treffers op hem plaatst. Alle cassettes zijn stevig en zeer verzorgd uitgevoerd. Fabrikant MB heeft ze bestemd voor kinderen vanaf circa 7 jaar en hield de prijs vriendelijk, zodat het vakantiebudget niet in gevaar komt; f10,95. Ook dit jaar zal de derde zondag in juni weer ga rant staan voor de nodige geurtjes, kleurrijke sokken en stijlvolle stropdassen. Talrij ke vaders uit meer dan veertig landen zullen, of ze het nou leuk vinden of niet, zondag ontbijt op bed krijgen. Met an dere woorden: zondag is het vaderdag. Het Amerikaanse Wilde Wes ten is de bakermat van deze dag. Bijna 78 jaar geleden werd voor het eerst in het toen nog bescheiden Spokane, een stad van nu bijna 200.000 inwoners in de Amerikaanse staat Was hington, vaderdag gevierd. Het moet daar vroeger in het uiterste en zeer barre noord westen van Amerika geen grapje zijn geweest om er de vaderlijke gezinsplichten te vervullen. En de vader voor wie dat feestje op een juni-zondag in 1910 werd aangericht, heeft het helemaal niet makkelijk gehad. William Smart was al op jonge leeftijd weduwnaar geworden en heeft jarenlang in zijn eentje voor zijn vijf zoons en dochter Bruce moeten zor gen. Blijkbaar heeft deze oudge diende uit de Amerikaanse Burgeroorlog zich voortreffe lijk van zijn taak gekweten. In ieder geval kondigde dochter Bruce in 1909 aan: „Mijn res pect en mijn grote bewonde ring voor vader en voor alles wat hij voor mijn broers en mij heeft gedaan, inspireren mij om hem, en met hem alle Ame rikaanse mannen met hart voor hun gezin, blijvend te eren. Het ereteken dat ik voor hen opricht is 'vaderdag', de dag waarop mijn eigen daddie jarig is". Het idee was niet zomaar spontaan uit de lucht komen vallen. Een jaar eerder waren - ook in Amerika - voor het eerst 'Moederdagdiensten' gehou den. Dit waren feestelijke ker kelijke bijeenkomsten waar de aanwezigen eerbied en lief de voor hun moeder betoon den. Bruce vond dat de vaders niet langer mochten achter blijven. Ze besprak haar idee met de plaatselijke predikan tenvereniging. Al snel werd besloten om op 10 juni 1910 (vader Smart's verjaardag) een aantal feestelijke 'Vader dag-diensten' in Spokane te houden. De preken zouden die dag uit sluitend gewijd zijn aan het toepasselijke onderwerp 'va der'. Dat leverde in eerste in stantie meer problemen op dan was voorzien. De aller braafste huisvaders in Spoka ne zagen er niet tegen op me ningsverschillen met andere huisvaders te beslechten met de 'six-shooter'. Dat maakte het vriendelijk preken over toegewijde vaders er niet mak kelijker op. De eerste vaderdag moest voorlopig worden uitge steld. Op de derde zondag van die ju- ni-maand was het echter zo ver. De preken en de vaderdag werden een doorslaand succes. In 1924 riep het Amerikaanse Congres vaderdag tot nationa le feestdag uit. Het werd de ge woonte om op vaderdag een roos te dragen en om vader ca deautjes te geven. Het duurde echter nog jaren voordat Vaderdag ook interna tionale bekendheid en waarde ring zou krijgen. Toen Bruce in 1978 haar laatste adem uitblies (ze werd 96 jaar), werd dank zij haar inspanningen 'haar' va derdag gevierd in heel Ameri ka en in ruim veertig andere landen: van Japan tot Frank rijk, van Nederland tot Austra lië. Verschil met vroeger is dat va ders van nu heel wat meer ver wend worden dan de mannen uit Bruce's meisjestijd in de Far West. Zijn een draagbare tv, compact disc, autoradio en homecomputer nu geen uit zondering meer, toen was de 'six-shooter' eigenlijk het eni ge waar je de vaders mee uit bed kon krijgen. HERMAN DEIJEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 29