Mitterrand nu grote verliezer Vee- en wethouder Israël raakt mini-paradijs Taba aan Egypte kwijt IGGI tevreden over perspectief voor de Indonesische economie PZC/°Pinie en achtergrond terzake Klaar voor 1992 Milieubeleid. Afbrokkeling er recht op dat je tijd beschikbaar krijgt voor een heleboel al dan niet po litieke functies. Meestal nog met be houd volledige (of bijna volledige) doorbetaling van je functie. Dan wordt het vervullen van een lidmaatschap van de gemeenteraad of van het water schap een aardige bijverdienste. Zou je daarom de laatste tijd zoveel ambte naren en leraren zien in allerlei func ties? Bij een boer(in) ligt dat heel anders. Als je ten nutte van de maatschappij er iets bij wilt doen, moet je vervan- ging hebben op je bedrijf. Behalve dan natuurlijk de 'vergaderboeren', die het doen omdat ze geen bedrijf meer hebben, of te weinig emplooi. Het is natuurlijk de vraag of de land bouw als geheel daar erg goed mee is. Maar al te vaak staan ze te ver van de dagelijkse harde praktijk af en hebben ze de opportunistische neiging de huik naar de overheersende windrichting te hangen. Dat is in alle opzichten veili ger - voor henzelf dan. Maar de echte boer die dagelijks hard vecht om zijn bedrijf overeind te houden - en dat is per jaar moeilijker in de meeste secto ren - kan zich alleen permitteren iets anders erbij te doen als dat èn bedrijfs- technisch verantwoord is, èn finan cieel. Aan beide voorwaarden voldoen wordtperjaar moeilij ker, moet ik con stateren in alle nuchterheid. Daarbij dien je te bedenken dat door het simpele feit van de leeftijdsop bouw van de ondernemers 30% zal verdwijnen de komende 10 jaar. De op stelling van de huidige nationale rege ring en de EG-cie. zal, vooral in de ak kerbouwsector, een x-aantal boeren en hun bedrijven de kop kosten. Hoe kunnen landbouworganisaties in de naaste toekomst, waarin zo hard voor het pure ledenbelang gevochten zal moeten worden, nog tijd (en geld en mankracht) overhouden voor kader vorming - het uitgangspunt van het breed uitgewaaierde groene front. Er functioneren 23 gewestelijke of provin ciale landbouworganisaties in Neder land en drie landelijke overkoepelin gen. Er is bovendien het Landbouw schap dat landelijk een zeer grote be manning heeft en in iedere provincie een vestiging. Bij elkaar zijn er dus meer dan 35 punten in Nederland van waaruit beleid en belangenbeharti ging wordt geregeld. Met alle begrip voor de veelsoortig heid van de Nederlandse landbouw en de vele gezindtes van die boeren en tuinders, is dat met het oog op de toe komst niet wat er veel en erg duur? Als de slinkende agrarische sector enigszins zijn invloed wil blijven be houden, zal er mijn inziens veel meer samenwerking en bundeling moeten komen. Mr. Gerard W. Smallegange (Van onze correspondent Rudolph Bakker in Parijs) De grote verliezer van de parle mentsverkiezingen is president Mitterrand, die ze vervroegd had uitgeschreven. De definitieve uit slag geeft de socialisten weliswaar een winst van 61 zetels en een totale score van 276 zetels, maar dat zijn er dertien te weinig voor de absolute meerderheid. Kansen op een duide lijk bewind bleven uit omdat ook de rechtse partijen met 18 zetels onder de absolute meerderheid ble ven. De URC krijgt 271 afgevaardig den, dat zijn er 25 minder dan bij de verkiezingen van '86. Het Nationaal Front zakt terug van 31 zetels tot 1 en de communisten van 35 naar naar 27. Hoewel de socialisten met de communisten boven de absolute meerderheid van 289 zetels uitstij gen, was nu juist een dergelijke coa litie van president Mitterrand de bedoeling niet. Frangois Mitterrand was op 8 mei met 54% van de uitgebrachte stem men herkozen om zijn belofte dat de oude partij grenzen zouden worden doorbroken en er een regering zou komen op het politieke middenveld. De sociaal-democraat Rocard werd als premier aangewezen, maar om nog steeds onbegrijpelijke redenen door de president omringd met het voltallige bestuur van de socialisti sche partij. Was dit om tegenstand uit eigen kamp te smoren? In ieder geval groeide de teleurstelling onder de kiezers over deze manoeuvre en had het negatieve consequenties voor de algemeen geachte Rocard in zijn pogingen tot een opening naar het middenveld. Het besluit het parlement te ontbin den met de bedoeling een socialisti sche meerderheid te forceren was Mitterrands eigen en eenzame be sluit. Twee dagen voor de laatste ronde riep hij de kiezers op hem de meerderheid te verschaffen waar mee hij zijn plannen ten uitvoer kon brengen. De president blijkt daar mee de aanhang die hem in zijn ambt had hersteld verkeerd te hebben in geschat. De kiezers volgden de op roep van de president allerminst. Evenzeer echter als het schouwspel van de socialisten opnieuw aan de macht hen tegen de borst stuitte, voelden ze weinig voor een terugkeer van conservatieve combinaties zoals in de recente dagen van premier Chi rac. Vanuit dit nu uitgesproken alge mene onbehagen dient de zo glorie rijk herkozen Mitterrand zijn nieuwe ambtstermijn in te gaan. Twee opvattingen over de mogelijk- DINSDAG 14 JUNI 1988 heden die de president nu heeft teke nen zich af. De ene luidt dat Mitter rand geen kant meer op kan en zal moeten voortmodderen in de stijl van de Vierde Republiek, een stijl overigens waarmee Mitterrand is op gegroeid en die hij als geen ander be heerst. De tweede opvatting is gun stiger voor de president en gaat er van uit dat juist vanuit deze politie ke chaos hij in staat zal zijn precies te doen wat hij van plan was, namelijk over te gaan tot de vorming van een weliswaar breekbare regering op het middenveld. Bovenaan de lijst van prioriteiten van de president staan het gereed maken van Frankrijk voor de nieu we EEG-structuren die in 1992 van kracht zouden moeten worden, en op binnenlands terrein een voortge zette politiek van zuinigheid en het heffen van de oude socialistische ex- tra-belasting op de hoogste inko mens. Voor zijn Europese politiek vindt Mitterrand echter geen enkele steun bij de communisten, die vin den dat '1992' een verraad betekent aan de belangen van de Franse ar beidersklasse. De communisten voelen ook niets voor voortgezette bezuinigingen. De bij Mitterrand hoog op de verlanglijst staande ex tra-belasting op hoge inkomens stuit, zoals ze er nu uitziet, op het felle verzet van de conservatieve partijen. Nadat het door Mitterrand bij de parlementsverkiezingen van '86 in gevoerde proportionele kiesstelsel het Nationaal Front 31 zetels ople verde. is het Front nu door de weder invoering van het districtenstelsel door de regering-Chirac terugge bracht tot die enkele belachelijke ze tel, die alleen maar de gramschap van de aanhangers van Jean-Marie le Pen zal oproepen. In hoeverre de president het hoofd zal dienen te bie den aan buiten-parlementaire acties van Le Pen valt af te wachten. Achteraf bekeken bleek het besluit van Mitterrand, het zittende parle ment driejaar voor de afloop van zijn ambtsperiode naar huis te sturen, uit te zijn gelopen op knoeiwerk. Pre mier Rocard zal naar alle waar schijnlijkheid opnieuw aan het hoofd van de komende regering wor den aangewezen om de brokken te lijmen die de president heeft ge maakt. De zogenaamde 'opening naar het midden' die de president voorstaat zou zich in ministerszetels pas volgend jaar manifesteren, of wellicht in het geheel niet op dit ni veau. De president kan het parle ment pas weer ontbinden een jaar nadat hij dat al een keer had gedaan. Hoe langer de nu ingetreden toe stand voorduurt, hoe verder de on vrede met name ten aanzien van de socialisten onder de kiezers zal toe nemen. De kans is dan ook groot dat de positie van president Mitterrand er in de toekomst alleen maar zwak ker op wordt. President Mitterrand rechtsen eerste minister Rocard (Van onze corespondent Ad Bloemendaal in TelAviv) Wie tien meter de Rode Zee in zwemt kan, omkijkend, het he le gebied overzien. Een luxe hotel, een toeristenstrand met restaurant en wat palmbomen. Taba, twintig minuten rijden van Eilat, is nog geen vierkante kilometer groot, maar wel het onderwerp van een felle twist tussen Egypte en Israël. Nog wap pert de vlag met de blauwe Davids ster voor het Avia-Sonesta Hotel, maar het ziet er naar uit dat daar binnenkort de Egyptische driekleur zal hangen. Het afgelopen weekeinde meldde de Israëlische radio dat de uitspraak van de internationale arbitragecom missie die over Taba's toekomst moet beslissen, al vast staat. Drie we ken geleden was het uit vijf juristen bestaande gezelschap informeel bij een in Genève. Bij die gelegenheid zou zijn gebleken dat de meerderheid meent dat Egypte terecht aanspraak maakt op het gebied. De enige dissi dente was volgens de radio de Israëli sche afgevaardigde, professor Ruth Lapidot. De drie neutrale leden zou den zich hebben aangesloten bij het oordeel van de Egyptenaar. Een functionaris van het bureau van premier Jitschak Shamir noemde het bericht "onverantwoordelijk" en "politiek gemotiveerd". De Likoed vermoedt dat het verhaal is ontsnapt uit de mond van iemand in het ministerie van buitenlandse za ken, beheerd door de socialist Shi mon Peres. Inderdaad kostte het een radio-verslaggever maar een klein beetje volhouden om "iemand op BZ die nauw is betrokken bij de zaak-Taba en zich in het verleden wel eens optimistisch heeft getoond over Israels kansen" te laten zeggen dat het geen zin heeft het bericht ver der te ontkennen. Met andere woor den: Israël raakt Taba kwijt. Hoe klein het ook is, de politieke waarde van het mini-paradijs aan de Rode Zee mag niet worden onder schat. Het strikt gevolg geven aan de uitspraak van de arbitragecommis sie kan nieuw vertrouwen scheppen tussen Israël en Egypte. Het niet of maar gedeeltelijk uitvoeren van de beslissing zou de relatie tussen de beide landen zwaar op de proef stel len. Om dat laatste te voorkomen heeft (Van onze correspondent Bob Mantiri in het Verre Oosten) De IGGI, de Intergoevernemen- tele groep voor hulp aan Indo nesië, komt vandaag (dinsdag) en woensdag in Den Haag bijeen om over hoogte van de ontwikkelings hulp aan Indonesië te praten. Het is de 31ste bijeenkomst, sinds de eer ste ontmoeting in februari 1967 in Parijs. Nederland treedt zoals ge woonlijk als voorzitter op van deze club van donoren, bestaande uit o.m de VS, Japan, Westduitsland, België, Frankrijk, Engeland, Italië, Australië, Nieuw Zeeland en Zwit serland. Op tafel ligt de aanbeveling van de Wereldbank om voor dit jaar 3,8 mil jard Amerikaanse dollar aan schen kingen en ongebonden „cash" lenin gen aan Indonesië toe te wijzen. Di plomaten en bankiers menen dat de donorlanden zich niet zonder meer bij de aanbeveling van de bank zul len neerleggen, maar pas na keihar de onderhandelingen akkoord zul len gaan met het voorgestelde be drag, dat 13 procent (3,19 miljard dollar) meer is dan dat in 1987 aan Indonesië is toegewezen. In het rapport van de Wereldbank (aan de hand waarvan de dertien landen en vier internationale bank instellingen de hoogte van hun hulp zullen bepalen) wordt gewezen op de tegenslagen die de Indonesische economie heeft moeten incasseren als gevolg van de ingestorte olieprij zen en de val van de dollar. Eind vo rig jaar was de buitenlandse schuld van Indonesië 47,3 miljard dollar, maar volgens de Wereldbank zal de ze schuld eind dit jaar zijn gestegen tot 50 miljard Amerikaanse dollar. Dat betekent dat veertig procent van inkomsten uit export opzij moet worden gelegd om deze schuld te kunnen aflossen. Er blijft weinig over om uit eigen zak de ontwikke lingsprojecten te financieren. In haar rapport prijst de Wereld bank de voorzichtige economische koers van de regering en de drasti sche hervormingen in handel en in dustrie, waar het aan te danken is dat Indonesië de crisis van de afge lopen drie jaar heeft overleefd en in staat is om haar buitenlandse schuld verplichtingen na te komen. De bank wijst er in haar rapport ook op, dat Indonesië, overeenkomstig de eis van de IGGI voor grotere eco nomische liberalisatie, bezig is om onder meer de import protectionis tische reglementen op te heffen en zijn economie open te gooien voor buitenlandse investeerders. Ook het IMF is optimistisch over de economische vooruitzichten van In donesië. In zijn verslag dat de donor landen ook raadplegen bij het het bepalen van de hoogte van ontwik kelingshulp aan Jakarta, meldt het IMF voor het afgelopen een beschei den economische groei en voorspelt een verder herstel. De groei is vol doende om de groeiende arbeids markt te absorberen. Het IMF-rap- port zegt verder dat Indonesië zijn tekort op de lopende betalingsba lans heeft gehalveerd, de inflatie on der controle heeft gehouden en zo wel buitenlandse investeringen als non-olie exportinkomsten heeft ver sterkt. Een van de onderwerpen die op de IGGI-bijeenkomst zal worden be sproken is het milieubeleid van In donesië. Minister Bukman heeft tij dens zijn recente bezoek aan Indo nesië gezegd, dat de donorlanden de hoogte van de ontwikkelingshulp wil koppelen aan de mate waarop Jakarta de milieuproblematiek aanpakt. Een internationale milieuorganisa tie, waarin onder meer Nederland alsook Indonesische groepen zitten, heeft gewezen op de verslechteren de milieusituatie in Indonesië als gevolg van de ongebreideldee hout kap, agressieve landbouwproduktie en de ongecoördineerde transmigra tie van Javanen naar andere delen van Indonesië. De verhuizing van de miljoenen mensen naar dunbevolk te gebieden heeft het leefmilieu aan getast en het bestaan van de lokale bevolking bedreigd. Als de donorlanden het milieupro bleem inderdaad op de officiële ver gadering aan de orde stellen, is dit volgens Indonesische functionaris sen voor het eerst dat zoiets gebeurt. In het verleden hebben mensen rechtenorganisatie geprobeerd om hun zaak bij de voorzitter van de IG GI te bepleiten. Maar zowel Pronk, De Koning als Schoo hebben altijd geweigerd om de kwestie officieel in de vergadering te brengen. Er is wel in de persoonlijke gesprekken in de wandelgangen over gesproken met de Indonesische ministers, maar tot een echte discussie binnen de IGGI is het nooit gekomen. Niettemin hebben deze informele gesprekken in 1979 en de jaren daarna toch geleid tot de vrijlating van de gevangenen op het eiland Boeroe en een verbetering van hun positie. Na de mislukte communis tische staatsgreep van 1965 werden meer dan 50.000 Indonesiërs zonder vorm van proces op het eiland Boe roe gevangen gezet. Egypte, in de verwachting dat J gelijk zal krijgen, Israël een compl mis aangeboden. Israëlische burg] zouden vrij toegang krijgen totf ba, in ruil voor een erkenning vaak Egyptische souvereiniteit. Het vol stel kwam tot stand door de goj diensten van Abraham Sofaf rechtskundig adviseur van heU rikaanse ministerie van buitenlui se zaken. Deze reisde er mee naar| raël, maar kreeg daar vorige mai een koele ontvangst van premier| schak Shamir. De Arbeiderspartij van Shimon 1 res heeft weliswaar liever het halt) van het compromis dan de I van het arbitragebesluit, maar J geestdrift ondervond Sofaer toch J niet van die kant. Peres wil niets? de verkiezingen in als de man diel ba heeft opgegeven. En dus kreegl faer te horen dat hij gerust verf mocht gaan met zijn bemiddelirl poging, maar zonder enige toef ging van Israëlische kant. Met anl re woorden: Israël nam de grote f en wachtte liever op het besluit f de arbitragecommissie. Het geschil over Taba begon vlakl de ondertekening van het vredesl drag tussen Egypte en Israël, toen| twee landen hun gezamenlijke g gingen markeren. Beide partijenp| beerden aan de hand van histori kaarten en andere documenten! aanspraken op Taba aannemelijk maken. Maar op de dag, in lfl waarop Israël de Sinai-woestijnof droeg aan Egypte, was het conf nog niet opgelost. Het vredesverd bepaalde dat naar een regeling i moeten worden gezocht door beul deling of door arbitrage. Israël kt voor de eerste methode, Egypte de voorkeur aan de laatste. De invasie in Libanon schoof een slissing op de lange baan. Eg: stelde een regeling van Taba als vol waarde voor de terugkeer vanj naar Cairo geroepen ambassadel Israël wilde eerst terug naar norm| diplomatieke betrekkingen en praten over Taba. In 1986 viel uiteindelijk het besi| dat Egypte weer met een ambas deur vertegenwoordigd zou zijrj Tel Aviv, terwijl Israël instemde f arbitrage, zij het na een poging bemiddeling. Het was van het begin af duidej dat binnen een dergelijke formule! middeling geen kans maakte. Zei niet omdat Egypte ook volgens vl Israëlische deskundigen de bestef pieren heeft. Na acht maanden isl nu ook de internationale commisl aan het werk gezet. De uitspraak dat gezelschap is bindend. De Israëlische politieke partijenij ken zich al op voor het gekrakeel! straks onvermijdelijk op de officii uitspraak zal volgen. Links isberf het gebied aan Egypte over te i gen. Niet alleen omdat dit de af| sproken procedure is, maar ookini hoop op betere relaties met CairoJ Rechts daarentegen huldigt de f vatting: Taba verloren, rampsP1 geboren. Geef de Arabieren een ui kante kilometer en voor je het «I halen ze de Westelijke Jordaanoel onder je neus weg. Het valt te 'I wachten dat de Likoed er alles f zal doen om zo veel mogelijk Isral sche aanwezigheid en invloed in T ba te behouden. Met andere wol den: een nieuw Taba-conflict isin| maak, ditmaal binnen Israël. .-Aluldellaiulse Door Israel bezet Een goede week geleden kreeg Teun Tolman, de bekende Euro parlementariër voor landbouwzaken, een erg hoge onderscheiding (com mandeur Oranje-Nassau) uitgereikt door premier Lubbers. Dit als dank voor de vele bewezen diensten gedu rende een zeer lange periode - 25 jaar achtereen, eerst als lid van de 2e Ka mer, daarna als lid van het Europees Parlement. Bij de speech tijdens de uitreiking herinnerde Lubbers aan het eerste politieke optreden van Teun Tolman en wel in gemeentelijk verband. Toen hij als wethouder was benoemd van het piepkleine plaatsje Oldeholtpade (Zuidoost-Friesland) liet hij een visitekaartje drukken met de tekst: Teun Tolman, vee- en wet houder. De landbouw wordt vaak geroemd als een sector die veel aan lobbyen doet; zijn vertegenwoordigers kom je in al lerlei politieke organen tegen, van laag tot hoog. Teun Tolman is een gaaf voorbeeld van zo'n boer met politieke bijbaantjes. Nu ja, bijbaantjes: zo be gon het. Veel meer dan een dag per week had je destijds niet nodig voor het bestuur van een kleine platte landsgemeente. Maar Teun was niet alleen een veehouder die van zijn die ren hield, hij was en is zelf een politiek dier. Gaandeweg gingen de politieke ambities en bezigheden het winnen van zijn bedrijf. Tot het moment kwam dat zijn veehouderijbedrijf een interes sante bezigheid voor de weekends werd. Hij is natuurlijk een uitzonde ring. Dankzij zijn kwaliteiten, zijn vasthoudendheid, zijn gave om inge wikkelde zaken eenvoudig uit te leg gen en te analyseren (deden dat maar meer mensen in landbouwland, som mige bestuurders weten zelfs de meest simpele zaken door hun woordkeus en nevelige omschrijvingen nog hopeloos moeilijk te maken). De meeste boeren, tuinders of hun vrouwen die in de poli tiek gaan, of bezig zijn in maatschap pelijke of (semi-)publieke organen, houden zich daar ook bij, zonder ie dere keer exelsior te gaan. Dat is maar goed ook want het is van veel belang, dat alle niveaus hun eigen landbouw- vertegenwoordigers hebben en hou den. Wat dat laatste betreft ben ik niet zo gerust op de toekomst. Het groene front is helemaal niet zo sterk en hecht als sommige buitenstaanders wel ver onderstellen. Dat front brokkelt af. Of nog nauwkeuriger uitgedrukt: dat komt langzaam maar zeker in de knel door nijpender bedrijfsomstandighe den, minder beschikbare tijd en door organisaties die de boot dreigen te missen. Wat het eerste betreft - het je beschikbaar stellen voor een functie naast je bedrijf - zulks veronderstelt dat er tijd beschikbaar is/wordt ge maakt op je bedrijf. Dat moet dan kun nen, zowel bedrijfstechnisch als finan cieel. Als je een overheidsfunctie hebt, is dat uitstekend geregeld. Dan heb je Teun Tolman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 4