AA Schijnwerpers op John Cage pi re Straits besluiten met Eric Clapton 'Freedom at Seventy' NMB OBLIGATIE FONDS. VOOR 000 Deze vnjstetiing va„ HETZELFDE GELD MEER RENDEMENT. féstivaL nieuwe MUZIEK 13 EN 14 JUNI IN ROTTERDAM PZC/ kunst/cultuur Marquee-club Spontaan Invalshoeken kracht als u door bijvoorbeeld een spaartegoed reeds profi teert van de fiscale rentevrijstelling. En dat kan u flink sche len in de netto-opbrengst. UW FONDSAANDELEN ZIIN ALTITD TE VERZIL VEREN. Wanneer u uw belegde geld weer vrij wilt maken, dan is er geen enkele belemmering. Uw fondsaandeel is op elk moment verhandelbaar. U ziet: beleggen in het NMB Obligatie Fonds is bijzonder aantrekkelijk. De winstmogelijkheden zijn interessant, de risico's beperkt en u bent volledig vrij in uw handelen. Gedurende de inschrijvingsperiode, die loopt t/m 14 juni a.s., kunt u vrij van kosten en provisies deel nemen in het NMB Obligatie Fonds. Meer informatie? Bij elk NMB kantoor ligt een uitgebreide prospectus voor u klaar. En de beleggingsexpert geeft u graag nadere infor- yiiQQiiy|/ matie. Gewoon een kwestie Ni?iD B/AIM iV van even binnenlopen. DE |fMB DENKT MET U MEE. FISCAAL AANTREKKELIJK. Momen- - tot een bedrag van maximaal Stel, u wilt wel eens meer van uw geld maken. U wilt uw geld actiever beheren, om een hogere opbrengst te bereiken. Daarbij wilt u ook profiteren van diverse fiscale tegemoetkomingen. Als u dit allemaal wilt, dan komt u met uw geld al gauw op de beurs terecht. Maar wat u persé niet wilt, zijn dé daarbij horen de zorgen. U wilt niet (of kunt niet) dag en nacht met uw financiële belangen bezig zijn. Bovendien wilt u de risico's die een particuliere belegger loopt, liever vermijden. Wanneer u 't hiermee eens bent, moet u (net als meneer hierboven) toch eens denken aan het NMB Obligatie Fonds. ACTIEVE BELEGGING IN EERSTE KLAS OBLIGA TIES. Het NMB Obligatie Fonds voert een actief beleggings beleid. Er wordt belegd in obligaties die uitgegeven worden door overheidsinstanties en door stabiele, eerste klas ondernemingen. In Nederland, maar ook daarbuiten. Met behulp van de modernste technieken en hulpmiddelen. Zo wor den er resultaten geboekt, die voor particuliere beleggers nauwelijks haalbaar zijn. Want juist bij obligatiebeleggingen krijgt u zó een maximum aan rendement bij een minimum aan risico's. belasting blijft overigens ook van i Wagemans-dag V 0QNDERDAG9 JUNI 1988 Pink Floyd is een begrip. Al 22 jaar. Voor een generatie van veertigers is de naam van deze Engelse groep onver brekelijk verbonden met de psychede lische jaren zestig. Een wat jongere ge neratie associeert Pink Floyd met 'The Dark Side of the Moon'. En de aller jongste fans? Voor hen begint het ver haal in 1980 met de videoclip "Another Brick in the Wall" en de gelijknamige film. Op maandag 13 en dinsdag 14 ju ni geeft Pink Floyd twee concerten in het Feijenoord Stadion in Rotterdam. Pink Floyd, de naam alleen doet wonderen Door Max Palfenier) ink Floyd was voor velen het mu zikale gezicht van de tweede helft de jaren zestig. Ze was de Engelse nhanger van Amerikaanse bands als Jefferson Airplane, Grateful Dead en Love. De singles 'Arnold Layne' en K;e| Emily Play', de eerste Floyd-el- Lee 'The Piper at the gates of Dawn', het blijven klassiekers. In die 'swin- lelde' jaren zestig werd de basis ge legd voor de Floyd zoals die later furo re raakte. Het visuele spektakel, het luadrofonische live-geluid, de breed litgesponnen instrumentatie, het Keept was in aanleg al aanwezig, lik Floyd is tegenwoordig een insti- Ht, een handelsmerk dat groter is lat de som van zijn afzonderlijke de lg. Want hoeveel van de 90.000 men- i die de Rotterdamse Kuip zullen [oeken, weten dat Roger Waters er af 1983 al niet meer bij is, dat Pink |yd officieel eigenlijk alleen nog uit ger en gitarist David Gilmour en er Nick Mason bestaat, en dat ltsenist Rick Wright, die negen jaar lieden de Floyd verliet, net als ande re (huurlingen op contractbasis voor ie toer is aangenomen? Het is ook belangrijk. Gilmour, Mason en .ght, zij vinden het wel goed zo. Ze nen rustig op straat lopen zonder kend te worden. Ze hoeven geen ;les meer uit te brengen of inter 's te geven, hun beeltenis komt meer op platenhoezen voor en s Roger Waters is er, ondanks juri- ihe pogingen daartoe, niet in ge- )gd de groep van het leven te bero- Pink Floyd, de naam alleen doet ideren. 1965 formeerden twee studenten iwkunde, Roger Waters en Nick son met een paar vrienden de groep ma 6. Met organist en mede-stu- it Rick Wright erbij noemden ze later The T-Set, The Megadeathts The Abdabs. Ze speelden rhythm 1 blues, maar zoals zo vele bandjes tonden ze slechts kort. Waters eg toen Syd Barrett bij de groep, jongen die hij nog kende van zijn ooltijd in Cambridge en die in Lon- i de kunstacademie bezocht. Syd, helemaal opging in 'Stones, mys- sex en drugs', kwam ook weldra de naam Pink Floyd (Sound) aan- -till II 11 Vr.: lAGGD ië UV?!--U DU De huidige kern van Pink Floyd. Vlnr: Mason, Gilmour en Wright. zetten. Het was een samenvoeging van de namen van twee van zijn favoriete blueszangers, Pink Anderson en Floyd Council. Ondanks het feit dat de groep nummers van de Stones en Chuck Ber ry speelde, kwam ze al snel in de „un- derground"-scene terecht. Halverwege de jaren zestig was Lon den in een rap tempo het psychedeli sche centrum van Europa aan het worden, waar hippies, bodypainters en bewustzijnsverruimende midde len snel ingeburgerd raakten. In de bekende Marquee-club in Soho werd elke zondagmiddag "de Spontanuous Undergroud" gehouden, meetings waar een bonte verzameling van Lits Jumeaux uit Yerseke en de iles Browning Band uit Vlissin- ;en treden vrijdag op in De Piek in issingen. Het concert begint om 2.00 uur. its Jumeaux is een groep die funky op brengt en voornamelijk covers p het repertoire heeft staan. De Mi- Bes Browning Band speelt een ver scheidenheid aan stijlen, door de groep zelf samengevat onder de noemer 'bluesy funk-rock'. {9 Bar American in Middelburg heeft vrijdag weer de wekelijkse trash-avond. Dan treden de Temeu- zense formatie Lycantrope en de Rotterdamse formatie Silenxe op. fce optredens beginnen om 20.30 §iur. Sen dag later zijn beide groepen te !ien in jongerencentrum Jamasj in rerneuzen. Het dubbelconcert van ;aterdag betekent de afsluiting van iet concertseizoen. Hier begint het ierste optreden omstreeks 22.00 ïur. De formatie Jack Of Hearts treedt zaterdag bij wijze van afslui ting van de Binnenstadsfeesten in Goes op in jongerencentrum 't Beest. De groep speelt rock roll in een stijl die doet denken aan Da ve Edmunds en Fabulous Thunder- birds en brengt, naast eigen werk, nummers ten gehore van Eddie Cochran, The Who en J. Geils Band. Het voorprogramma wordt ver zorgd door de Goese band Spunky Spirit. Het concert begint om 22.00 uur. Zaterdagavond nu eens geen hard-rock of heavy-me tal in de Ima ge Club in Terneuzen, maar onver valste blues. Daarvoor is de Harry Muskee Gang verantwoordelijk. Muskee, ooit de grote man achter Cuby and the Blizzards, heeft tij dens recente concerten laten zien weer helemaal terug te zijn. De Gang bestaat verder uit Gino Jan sen (bas), Hannes Langkamp (drums), David Gardeur (toetsen) en Erwin Java (gitaar). Het voorprogramma wordt zater dag verzorgd door Fat Freddy's Freak Federation, een band, gefor meerd rond multi-artiest Herman Broek. Het concert begint om 21.00 uur. \Pr- Harry Muskee Gang clowns, beeldhouwers, jazz- en pop muzikanten, klassieke orkestjes, dichters en zelfs politici hun eigen ge maskerde bal opvoerden. Hoe gekker, hoe beter. Pink Floyd speelde half uur durende uitvoeringen van r&b-num- mers als "Louis Louie" en "Roadrun- ner" voor een publiek dat door de acid en de pregnante flikkering van licht en filmbeelden binnen de kortste tijd zo stoned als een garnaal geraakte. Geleidelijk aan geraakte The Pink Floyd ook muzikaal in andere sferen. Volgens Roger Waters was de groep uitgekeken op de rhythm and blues, maar was het vooral aan Syd Barrett te danken dat er steeds meer nieuwe nummers op het repertoire kwamen te staan. Hoewel menigeen toen aannam dat de muziek van Pink Floyd sterk beïnvloed was door Amerikaanse groepen als Moby Grape, Sopwith Ca mel en Love of Doors, was daar volgens de Floyd-muzikanten geen sprake van. „Wij kenden die bands helemaal niet, wij luisterden niet naar Love, wij luisterden naar Cream, Who en Hen- drix". De faam van The Pink Floyd verbreid de zich gaandeweg net zo snel als de underground-beweging. Bekend is hun optreden in oktober 1966 in The Roundhouse, een leegstaande remise van de Britse spoorwegen. Voor velen was het optreden daar van Pink Floyd de eerste keer dat zij een 'echte' licht show meemaakten. De pulserende kleurgezwellen die alles en iedereen in de ruimte te pakken kregen, gecombi neerd met het geluid dat door de zoge noemde 'azimuth co-ordinator' (een prototype van een balansregeling) van alle kanten op de mensen afkwam, lie ten een overweldigende indruk op de aanwezigen achter. Dit soort multi- media-projecten werd later voortgezet tijdens de zogenoemde UFO-avonden waar de 'underground' van Londen een keer in de week haar bijeenkom sten hield. Dat Pink Floyd in die beginjaren zo veel aandacht trok had alles te maken met het feit dat er nauwelijks groepen bestonden die nummers maakten die langer duurden dan drie minuten. De licht- en diashow, de films, de lange im provisaties, het gefreak, het was nieuw en gewaagd. De Pink Floyd-leden vinden die hen later toegemeten importantie zelf al lemaal nogal overdreven. Drummer Nick Mason: „Er was absoluut geen vastomlijnd concept. Alles ging vol komen spontaan, we begonnen en za gen wel waar we eindigden. Het ge beurde gewoon en ik denk dat door de drugs weinigen daarvan nog getuige nis kunnen afleggen". „We zagen ons echter helemaal niet als de eerste Britse psychedelische under ground band. We werden gewoon geas socieerd met een club als UFO, en met de happenings die daar plaats hadden, meer niet". In weerwil van de vele ver halen uit die tijd gebruikte driekwart van Pink Floyd absoluut geen drugs. Alleen Syd Barrett ging steeds vaker door het lint. Barrett was in zijn eentje verantwoordelijk geweest voor bijna alle composities op de eerste, in 1967 uitgebrachte elpee The Piper at the Gates of Dawn. Maar Syd Barrett bleek door zijn drugs-misbruik steeds moeilijker te handhaven en begin 1968 was voor de overige leden de maat vol. David Gilmour, een oude kennis van de groep die Barrett zelfs nog de eerste beginselen van het gitaarspel had bij gebracht, kwam de groep versterken. Eerst nog als vijfde lid, later, toen Bar rett alsmaar paranoïder werd, als diens officiële vervanger. De in juni van 1968 uitgebrachte twee de elpee 'A Saucerful of Secrets' werd het keerpunt. Roger Waters: „De elpee was het eerste dat we deden zonder Syd waarvan we het idee hadden dat het goed was. En dat gaf vertrouwen". En hoewel Barrett nog een compositie had aangedragen ('Jugband Blues') en op twee verdere songs te horen is ('Cor poral Clegg' en 'Remember A Day') is A Saucerful of Secrets ook muzikaal een nieuw begin. De instrumentatie is niet zo puntig meer, minder pop. De nummers zijn langer, de muziek is ab stracter, meer ruimtelijk geworden. Uit 'Ummagumma', 'Atom Heart Mot her' en eigenlijk uit alle albums die nog zullen volgen, blijkt dat Pink Floyd in 1968 haar definitieve concept heeft ge vonden. Ruim twee jaar heeft het eigenzinnige talent Syd Barrett deel uitgemaakt van Pink Floyd, maar die tijd was ge noeg om bij leven al tot een legende uit te groeien. Vanaf de eerste single 'Ar nold Layne' tot aan de aandoenlijke eenvoud van zijn solo-werk, het was kort maar hevig. Zijn geest blijft ech ter rondwaren. Niet alleen bestond er lange tijd een Syd Barrett Apprecia tion Society, ook voor veel muzikan ten is de naam Barrett nog heilig. Zo kwam vorig jaar de elpee 'Beyond the Wildwood' uit, een plaat waarop enige jonge Engelse groepen Syd Barrett- songs vertolken. En veelzeggend is tot slot ook de op merking van Nick Mason. „Bijna twee decennia spelen we nu zonder hem, maar er gaat geen concert voorbij of er wordt wel geschreeuwd: "Where's Syd Barrett Waarna hij er minzaam aan toevoegt dat er sinds 1983 nog nooit ie mand om Roger Waters geroepen heeft. Het Kronos Quartet, opnieuw te gast in het festival Nieuwe Muziek 1988. Het is er tenslotte toch van geko men: een festival Nieuwe Mu ziek rondom de Amerikaan John Ca ge, leerling van Arnold Schönberg, toepasser van diens reeksentech niek, zoeker naar nieuw geluid, via electrische apparaten en de voorbe werkte piano, componist van de stilte. In het begin van de jaren tach tig speelde Nieuwe Muziek-mana- ger A. van 't Veer al met het idee van een Cage-muziekfestival. Het komt er, een klein jaar na de dood van de met Cage verwante Morton Feld- man, tijdens het twaalfde festival, tussen donderdag 16 juni en zater dag 9 juli in Middelburg. Het twaalfde festival wordt donder dagmiddag rond 17 uur verbaal ge opend door drs J. H. Knopper, voor zitter van de commissie die Nieuwe Muziek Zeeland enkele jaren gele den heeft doorgeücht op verzoek van de provincie en welke groep het pro vinciaal bestuur nog adviseert over zaken, de stichting betreffende. Dan wordt ook de tentoonstelling ge opend van werk van John M. Armle der, Cage en opnieuw een reeks com ponistenportretten door William Verstraeten. Een 'instuif is het, waarop Aki Takahashi als vriend van Cage zijn ballet The Seasons uit 1947 speelt. Het komende festival zet Cage van uit verschillende invalshoeken in de schijnwerpers. In de eerste plaats is (Advertentie) reedom at seventy', het concert bij de zeventigste verjaardag de gevangen zittende zwarte jdafrikaanse verzetsstrijder Nel- Mandela, heeft in elk geval één assing in petto. Als de groep Dire lits zaterdagavond in het Londen- (embley-stadion de reeks van in- iationale artiesten afsluit, bren- de leden een wel heel speciale mee: gitarist Eric Clapton. Bo- jdien is het optreden van Dire ats op zich al een bijzonderheid, wel de groep nog balanceert op de ïs tussen definitief stoppen en nog 'P maken, wil het legendarische Jschap voor het Mandela-concert instrumenten graag nog een keer ftïi nerrlen- Als waardering voor ;este krijgt Dire Straits liefst een Wie tijd om de dag af te sluiten. In de hoop dat het eenmalige optreden met Eric Clapton het publiek lang zal heu gen. 'Freedom at seventy', dat naar schat ting tien uur zal duren, wordt door Ver onica rechtstreeks uitgezonden via ra dio en televisie. Whoopie Goldberg en Harry Belafonte presenteren het ge heel. De televisie-uitzending op Neder land 2 begint om 13.30 uur en duurt tot 00.10 uur. Via Radio 4 is 'Freedom at seventy' al vanaf 12.00 uur te volgen. Behalve Dire Straits en Eric Clapton treden onder anderen op: Whitney Houston, Simple Minds, George Mi chael, The Eurithmics, UB 40, Phil Col lins, Roberta Flack, The Bee Gees, Chubby Checker, Nathalie Cole, Harry Belafonte, Whoopi Goldberg, Bryan Adams, Joe Cocker, Peter Gabriël, Ro bert Palmer, Sade en Bill Wyman. DEZE MENEER GAAT IN OBLIGATIES. er Cage, de componist: er worden on geveer twintig van zijn ruim twee honderd werken gespeeld. Dan is er Cage, de pedagoog, de inleider: hij discussieeert met mede-componis ten, onder anderen met Xennakis, en leidt een master-class, dagelijks tus sen 27 juni en 2 juli. Voorts is er aan dacht voor Cage als beeldend kun stenaar: vanaf eind juni komt een aantal van zijn prenten vanuit het Stedelijk Museum uit Amsterdam naar de Middelburgse Kloveniers doelen. Tenslotte zijn er door het fes tival heen de video's van en over Ca ge (20, 21 en 22 juni en 4, 5, 6, 7 en 8 juli) en wordt er een keuze van zijn favoriete films vertoond (zaterdag 9 juli). Geen theaterprodukties van Cage in het festival. Ad van 't Veer: „Er blij ven nu eenmaal beperkingen be staan. Er is voor het festival een bud get van 250.000 gulden. Daarvan kun je niet alles doen wat je wel zou wil len. De financiën stellen grenzen, maar daarnaast geldt ook: gezel schappen, die de muziektheaterpro- dukties van Cage brengen, zijn dun gezaaid. Ze staan er niet om te sprin gen. Dus blijft het festival overwe gend kleinschalig. Het zou natuur lijk wel mooi zijn om het met derge lijke produkties te kunnen verbre den". Muziek van Cage is op een groot deel van de festivaldagen te beluisteren. In kleine samenstelling in de Klove niersdoelen (16,17,18 24, 28 juni en 1 en 3 juli), uitgevoerd door onder an deren de pianisten Aki Takahashi, Frederic Rzewski, Gerard Bouw- huis/Cees van Zeeland, het blokfluit trio Dolce en het trio Uitti, cello, Blum, fluit en Carl, piano. Voor werk in grotere bezetting wordt zes keer uitgeweken naar de Oost- kerk, met onder meer het Radio Ka merorkest onder leiding van Hans Zender samen met werk van andere componisten op 17 juni, op 18 juni met de harmonie Kunst na Arbeid (bij mooi weer in de tuin Kloveniers doelen), met het Kronoskwartet en de Slagwerkgroep Amsterdam op 27 juni, met het Xenakis Ensemble op 29 juni en met het Radio Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Lu cas Vis op 2 juli. De organist Klaas Hoek speelt 1 juli in de Nieuwe Kerk in Middelburg werk van Cage. Binnen het festival 1988 is ook een aantal 'zijlijntjes' opgenomen. Als een echo van de reeks concerten on der de noemer 'verboden klanken' spelen Geoffrey Madge en violiste Mifune Tsuji donderdag 23 juni in de Kloveniersdoelen werken van de Rus Roslawetz, onder meer het nog niet eerder uitgevoerde concert voor piano en viool. Dan is er 6 juli een concert gewijd aan werken van de Nederlander Peter-Jan Wage- mans. In de Oostkerk speelt dan het Xenakis Ensemble onder leiding van Huub Kerstens met solisten. Vorig jaar afwezig en dit jaar weer opgevoerd zijn concerten van geïm proviseerde muziek en jazz. Die eve nementen zijn grotendeels in de late avonduren gesitueerd. Op 16 juni is er het Greetje Bijma Jazzkwartet, zaterdag 18 juni de Instant Compo sers Pool, 23 juni het Maarten Altena Oktet, 25 juni treedt het Burton Green Ensemble op, 30 juni Phil Min- ton with strings. Niettemin: Cage blijft de centrale fi guur in het komende festival. „Het was een oude wens hem naar Zee land te halen. Ik ben er lang een beetje beducht voor geweest", zegt Ad van 't Veer. „Iedereen is met Cage bezig geweest. Is het dan nog wel zo nodig? Toch wel: Cage immers is de vader van de nieuwe Amerikaanse muziek en bovendien vernieuwer in velerlei opzicht. Iemand met die be tekenis mag in een festival als dat van Nieuwe Muziek niet ontbreken". Kees Cijsouw i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 9