JOHNNY j CLEGG de blanke zulu-koning speelt in utrecht DIMITRI FRENKEL FRANK MICHEL FUGAIN .warmte voor een nieuwe eeuw. PZC/ week-uit 25 margriet hunfeld succes populair ruud de wit huwelijken twijfels warmte louis dumoulin Dimitri Frenkel Frank en schilderen betreft. Als ik werk komt er meer een droomwereld bij me op...En dan gebeurt dat schrijven of schilderen opeens. Vaak weet ik zelf niet wat er van het boek moet worden, hoe het schilderij eruit gaat zien'. - Hoewel u een druk en zeer bezet mens bent liggen de jaren van de gro te bekendheid achter u? ,Dat klopt. Maar ik ben nog altijd ver baasd wanneer mensen me deson danks herkennen, handtekeningen vragen en zo. Ik krijg nog altijd leuke reacties van taxichauffeurs'. - Mist u die enorme populariteit van vroeger? ,Ik ben natuurlijk eerzuchtig, maar niet meer zo als toen ik 25 was. Datje denkt: ik moet de wereld veroveren - OH! - als dat maar óóit gebeurt... Te genwoordig wil ik primair leuke din gen maken. Aardige reacties vind ik nog steeds prettig, dat wel, maar ze hoeven niet meer zo massaal te zijn. Ik hoef niet per se een televisieper soonlijkheid te wezen. En vergeet niet dat ik op dit moment ook niet meer zo bezig ben met het maken van films, met maandelijkse televisiepro gramma's'. - Wat is daar de oorzaak van. Krijgt u geen aanbiedingen meer? ,Het wordt mij niet zo vaak gevraagd. Ik weet niet waarom dat zo is. Ik heb me er wel eens over verbaasd, wel eens gedacht: Als er nou iemand is in Nederland die een t.v.-serie kan schrijven, ben ik het toch wel! Maar ik denk dat er ook mensen zijn die denken dat ik dat toch niet meer doe, dat ik te duur ben en wellicht hebben ze ook een soort angst voor me. Den ken dat ik héél erg lastig ben of zo'. - Bent u lastig? ,Dat hangt er helemaal van af. Ik ben natuurlijk eigenzinnig, maar niet las tig. Ik bedoel (grinnikend), als je me mijn gang laat gaan ben ik gewoon héél gemakkelijk! Men moet mij ech ter niet in de wielen rijden. Ik ben ver wend, dat wel. Ik doe al héél lang waar ik zin in heb. Vooral bij de tv had ik een volledige vrijheid. Ik geloof bovendien dat ik best kan hebben dat iemand mijn werk bekri tiseert, maar dat moet dan wel ie mand zijn in wie ik geloof, waar ik res- pekt voor heb. En, helaas, dat zijn er maar heel weinig in tv-land'. - Uw manier van praten doet ook een grote gespannenheid vermoe den, een enorme portie ongeduld... ,Dat ongeduld van mij dat is het ge volg van een typische ram-achtige extreme dadendrang... ik attaqueer alles heftig. Nu zou dat vervelend zijn als er niets te attaqueren viel. Als ik met dat bepaalde karakter op een kantoor zat bijvoorbeeld. Of wanneer ik een gefrustreerd kunstenaar zou zijn die nooit de aandacht krijgt voor wat Ijij wil maken. Ja. Dan zou ik me waarschijnlijk allang opgehangen hebben. Maar omdat dit allemaal niet van toepassing is op mij, mag ik mezelf rekenen tot de gelukkige mensen. Of eigenlijk moetje het zó zien: wanneer ik niet die drang tot attaqueren zou hebben, niet op zoek zou gaan naar dat konflikt, dan zou ik ook nooit to neelschrijver of schilder kunnen zijn. Je moet in dit vak twee zielen in één borst hebben, je moet wat schizof reen zijn. En ik... ja, ik ben dat dus. Je kunt mij het beste omschrijven als een -eh - als een gelukkige schizof reen'. h lechts enkele Zuidafrikaanse 3 entertainers Miriam Makeba, ugh Macekela, Dollar Brand en lanfred Mann zijn er de afgelo- en decennia in geslaagd in het bui- nland door te breken. Ze hebben aarvoor wel de prijs van een al an niet vrijwillige ballingschap oeten betalen. Sinds het inmid dels legendarische Graceland-pro- Jpct uit 1986 van de Amerikaan Paul j|imon is daar verandering in geko- en. De door velen als te dogmati- |che ervaren opstelling ten opzich- vanuit Zuidafrika afkomstige ar- esten en entertainers door anti- partheidsorganisaties heeft een eer realistisch karakter gekre- fen. Tot voor kort was het zo dat Zuid- afrikaanse zangers en bands auto matisch met demonstraties en boy cotacties werden geconfronteerd zo- 4ra ze buiten de landsgrenzen optra den. Maar sinds de Amsterdamse jfasa-conferentie is die interpretatie "an de culturele boycot in zoverre eranderd dat hen in het buitenland iets meer in de weg wordt gelegd, "its ze kunnen aantonen dat ze in uidafrika op de steun kunnen reke- en van progressieve organisaties et UDF bijvoorbeeld of de zwarte akbeweging en de kerken), rofijt van deze koerswijziging heeft ker de Blanke Koning van de Zu- muziek Johnny Clegg, die zondag et zijn groep Savuka in Vreden- tirg in Utrecht een concert geeft, ïer jaar geleden moest Clegg zich Lm Groot-Brittannië en Nederland °g door demonstranten een weg Johnny Clegg naar het podium banen en zelfs een deel van zijn toernee met zijn toen malige band Juluka afzeggen, om dat hij de culturele boycot van Zuid afrika zou schenden. Nu is hij in Frankrijk uitgeroepen tot topat tractie van het jaar en mag hij het presidentsechtpaar Francois en Da nielle Mitterrand tot zijn grootste fans rekenen. Clegg trad vorig jaar juni voor het laatst in Nederland (De Melkweg) op. Dus nog voor zijn definitieve doorbraak buiten Zuidafrika. Sindsdien heeft hij een uitermate succesvolle toernee door Europa, de VS, Canada, Australië en Nieuw- fotolouisegubb Zeeland achter de rug, trad hij in het stadion van Harare in Zimbabwe op in het kader van een internationale solidariteitsactie ten behoeve van de kinderen in de frontlijnstaten waar hij overigens meer enthousias me wist los te maken dan Miriam Makeba en Harry Belafonte werd er in de VS een nieuw album van hem opgenomen en heeft de ver maarde Amerikaanse folkzangeres Joan Baez zijn nummer over Nelson Mandela en Steve Biko Asinbonan- ga genaamd op haar laatste elpee gezet. Tenslotte treedt hij naar alle waarschijnlijkheid ook op zaterdag 11 juni op tijdens het Wembley-festi- val waarbij tientallen internationa le muzikale grootheden als Dire Straits, Witney Houston, Harry Be lafonte, Hugh Macekela en Miriam Makeba op een muzikale wijze de 70ste verjaardag van ANC-leider Nelson Mandela luister bij zullen zetten. Clegg is zonder twijfel de populair ste popmuzikant in Zuidafrika en daarmee slaat hij vermaarde zwar te zangers en groepen als Ladys- mith Black Mambazo, Stimela, Jo nathan Butler en Chicco. Hij werd in 1953 in Engeland geboren, maar emigreerde op zes-jarige leeftijd met zijn moeder naar het toenmali ge Rhodesië en kwam uiteindelijk via Zambia in Johannesburg te recht. Zijn jeugd stond in het teken van zijn betrokkenheid met de zwarte cultuur en vooral de mu ziek. Via een zwarte schoonmaker leerde hij de traditionele Zulu-mu- ziek kennen. Hij sprak al snel vloeiend Zulu en kon na enige jaren ook de Zulu-gitaar bespelen. On danks talrijke confrontaties met het apartheidssysteem, regelmatig werd hij gearresteerd wanneer hij in zwarte illegale kroegjes (she beens) optrad of naar het thuisland KwaZulu ging, wisten Johnny en Sipho bekendheid te verwerven en dat leidde tot de oprichting van de groep Juluka die in het begin van de jaren tachtig een begrip in Zuid afrika werd. Net op het moment dat Juluka in 1985 ook internationaal leek te zul len doorbreken besloot Sipho echter de groep te verlaten om zich volledig te gaan wijden aan zijn zes vrouwen en vele kinderen in Zulu-land. Een jaar lang was het stil rond Clegg, die ook een part-time positie als weten schappelijk medewerker aan de uni versiteit van de Witwatersrand had. Maar na het solo-album Dirt World Child formeerde hij opnieuw een groep, die hij ditmaal de naam Sa vuka gaf. Afgezien van een populair zanger, bandleider en componist is Clegg in Zuidafrika ook een belang rijker woordvoerder van de muzika le solidariteit met de anti-apart- heidsstrijd. Zo was hij een van de ini tiatiefnemers van Sama, de Zuid afrikaanse muziekalliantie waarin technici, musici en bands een bij drage leveren aan de strijd tegen de apartheid. Doch voor alles blijft Clegg een ge dreven entertainer, die met zijn fu- sie-muziek gebaseerd op het reeds van Graceland bekende Mbaquan- ga-ritme en talrijke Zulu-, Sotho- en Shangaan-elementen als ook een stevige dosis moderne rock niet al leen tot de verbeelding van de blan ke en zwarte jeugd van Zuidafrika spreekt, maar ook de rest van de wereld aan het veroveren is. En wie zich de traditionele danspartijen van Ladysmith Black Mambazo nog herinnert tijdens de Europese toernee van vorig jaar, zal beslist aan zijn trekken komen bij die van Clegg en zijn band. Want vergele ken bij de dansen van Jo Shabalala en zijn mannen zijn die van Clegg minstens zo spectaculair. ...ik ben een gelukkige schizofreen. ,Op mijn schilderijen vind je mijn fantasieën terug, het zijn scènefo to's, kleine afgeronde verhaaltjes. Dat wat ik leuk vind om te doen. Ik heb altijd al een lichte neiging gehad tot absurdisme, tot ironie. Dat bete kent dat ik mijn thema's vaak zoek in dingen die niet bij elkaar horen, die 'misplaced' zijn. Ik zou nooit zo maar een vrouw kunnen schilderen die, eh, breit, bijvoorbeeld. Daar zou ik een verhaal bij verzinnen, 'breit zoveelste trui voor haar ervan- door-gegane liefde. Wolwarmte in plaats van menselijke warmte', die titel krijgt het dan, ik bedoel... zulke onzin zet ik er dan bij'. - Onzin? Zoiets gaat toch over Het Leven? ,Ja. Ja, ja, natuurlijk. Dat klopt ook wel. Deze man, daar bijvoorbeeld. Oud, niet meer fit, zo'n prachtig meis je in de buurt, dan zie je hem denken: dat is voorbij, dat is geweest'. Hij glimlacht: .Opeens is daar dan de tragiek van die man..'. - Wordt zo'n beeld, zo'n verhaaltje beïnvloed door eigen ervaringen? U bent onlangs 60 geworden... ,Nee. Ik kan moeilijk zeggen dat ik al le problemen onderga van de figuren die ik schilder'. - Maar er moet toch iets van u zelj zijn terug te vinden? ,Ik betwijfel dat'. - Een kunstenaar kan toch niet be staan als persoonlijkheid, wanneer hij volledig voorbij gaat aan zijn ei gen belevingswereld? Jawel. Maar ik weet gewoon niet pre cies hoe dat werkt. Meestal niet zo di- rekt. Kijk, wijzend op een ander doek, zo'n jongen die daar staat, beetje eenzaam op die straathoek, wachtend op een groot geluk dat hem een keer zal overkomen. Dat gevoel kent iedereen natuurlijk, ik ook. Of laat ik zeggen dat ik dat allemaal ge kend en gehad heb. Al het geluk is mij nu al overkomen: de premières, het succes, de bekendheid, mijn vrou wen, mijn kinderen'. - Drie huwelijken, zes'kinderen. ,Ook daar heb ik veel geluk mee ge had. Natuurlijk waren er wat verve lende kanten, vanwege de scheidin gen, maar, ach, ik heb een waanzin nig positieve natuur, ik ga voorbij aan probleempjes, aan teleurstellin gen. Ook in mijn werk. Wanneer er een filmscenario niet doorgaat, bij voorbeeld. Dat ben ik de volgende dag vergeten. Het enige dat telt, voor mij, is, dat het leuk was om er aan te werken'. - In uw werk ligt het accent vrijwel altijd op man-vrouw relaties. Is dat een belangrijk thema in uw leven? .Het is natuurlijk een van de klassie ke, meest ingrijpende, voor-de- hand-liggende en spannende the ma's die er zijn. Alles kun je in zo'n verhouding kwijt, je filosofische ge dachten, alles. Ik hou bovendien van vrouwen, van de spanning tussen een man en een vrouw. Dus daar schrijf ik graag over. Ik zie me niet zo gauw schrijven over de verhouding tussen een man en zijn hond of zo. En ik heb ook niet zo'n vreselijke zin om iets te schrijven over de moeilijkhe den in een raad van commissarissen, met allemaal mannen en carrières en zo...brrr, nee dus. Maar met vrouwen, ja, daar heb ik wel iets mee!' - Denkt u daar veel over na? ,Zo werkt dat niet wat het schrijven n van die mensen uit televisie- Hand die weliswaar wat in de rgetelheid raakten, maar er nog ;ec s zijn, is Dimitri Frenkel ank. Een zestiger, met een nog >eds sterke uitstraling. Ironie, hu- en cynisme, dat waren vijfen- iintig jaar geleden al de kenmer- an Frenkel Frank. In tv-pro- ma's als Zo is 't toevallig, Hadi- a, in films als De Liefdeswacht, hakken, echte liefde en in to- elstukken als Bitter Lemon. 3 dit moment laat Dimitri Frenkel k van zich horen in een kleiner it dan dat van televisieland: hij iseert regelmatig als schilder, leurige, figuratieve tekeningen ,st hij een fantasiewereld die >el gemeen heeft met zijn werk als ijver. imaginaire stad Kakh-el-Boum HjFrenkel Frank kleine, relatione- maatjes ontstaan, fraai van lijn, tig van compositie en, typisch keliaans: heel herkenbaar, ét een struikelende spraak, snelle [vendingen en veel gepeins, ver- ij: Luister even. Kijk, ik verzin, en een schrijver, heb films ge- !kt. Dus het is mijn aard om ver te schrijven over mensen en ook wel eens beelden bij te be en. En schilderen doe ik eigen- .1 mijn leven lang, met tussen- ten van tien, twintig jaar. Alleen k dat tot voor kort nóóit serieus an. Dit werk hier is wél serieus, hilder nu continu, al anderhalf Hlang. Inmiddels heb ik zo'n tach- |Childerijen gemaakt en een aan- xposities achter de rug. Onge- de helft van mijn werk wordt ver- jpjjit. Dat is heel veel, ik vind dat ik aardig succesvol in ben'. Michel Fugain zegt' een ander mens te zijn geworden. Letterlijk: ,Net zo normaal als iedereen en eindelijk volwassen.' Vanwege het zo belangrijke groeiproces wil'de Franse showman dan ook liever niet spreken van een nieuwe start. ,Ik zie deze rentrée eerder als het begin van een andere fase in mijn carrière. Ik vergelijk mezelf met een schilder wiens werk wordt onderverdeeld in rose, gele en blauwe perioden. Wat het verschil is tussen deze en mijn vorige? Ik weet nu veel beter waar ik mee bezig ben.' Na een retraite van bijna tien jaar manifesteert Michel Fugain zich weer als specialist in muzikaal spektakel, de komende week ook op Nederlandse bodem. Zijn begeleidingsgroep is wederom Sa Compagnie gedoopt, maar van de oude vriendenclub aanvankelijk Le Big Bazar geheten) blijkt niemand meer aanwezig. Ook al een teken dat de inmiddels 46- jarige leider niet te veel wil teruggrijpen op het roemrijke verleden. Niettemin is Michel Fugain in bepaalde opzichten toch minder veranderd dan hij wil doen geloven. Uiterlijk oogt de uit Grenoble afkomstige zanger componist (zonder snor) nauwelijks ouder dan bij zijn vorige bezoek aan ons land in oktober 1978. In woord en gebaar is er evenmin veel verschil met die confrontatie tijdens zijn bejubelde optreden in de Rotterdamse Doelen. Hét sleutelwoord inzake deze gesjeesde student medicijnen is onverminderd Energie. ,Kort na die voorstellingen in Nederland zijn we gestopt. Op 28 november 1978 om precies te zijn,' recapituleert Michel Fugain. ,Het was mooi geweest, vond iedereen. Stuk voor stuk waren we aan wat anders toe. Voor mij werd het toch weer iets in het verlengde van het theater: een eigen zang- en dansschool in Nice. Driejaarhebikhetdaar uitgehouden en toen zat ik stuk. Helemaal, ik was op. Uitgeknepen. Als nooit tevoren. Er restte me slechts één ding en dat was absolute rust.' Gaandeweg het afkicken ('twee jaar lang is er geen noot muziek uit me gekomen') rees stilaan de vraag: hoe nu verder? .Aanvankelijk had ik geen flauw idee. Ik wist alleen dat ik vol twijfels zat over mijn functioneren als artiest. Moet ik dan misschien een hele andere kant opgaan, heb ik gedacht. Er dienden zich echter geen aantrekkelijke alternatieven aan. In feite gebeurde er helemaal niets. Zoals de meeste mannen van rond de veertig werd ik behoorlijk somber ten aanzien van de zin van het leven. Met als gevolg dat ik begon te vrezen voor mijn creativiteit. In dat luchtledige restte me slechts één ding: wachten totdat er iemand zou komen met de noodzakelijke impuls. Ik wist gewoon dat op een goede dag die persoon ook zou komen. Daarvoor stond de grandioze reputatie die ik in de jaren zeventig met Le Big Bazar en La Compagnie in Frankrijk had opgebouwd min of meer borg. Het was voor mij alleen zaak om op het juiste moment de goeie man of vrouw er uit te pikken. Nicolas Dunoyer, de ex- echtgenoot van zangeres Jeanne Mas, werd ten slotte Fugains verlosser. .Precies de vent die ik nodig had. Jong, pas 29 en dus nog zeer ambitieus, maar met een goede smaak en niet geobsedeerd door het geld. Op zijn initiatief zijn we plannen gaan smeden en al gauw ontdekte ik dat ik toch best weer gretig was. En herboren, zo leek het wel. Door een paar jaar helemaal niets te doen, behalve dan wat handenarbeid, tennissen en golfen, was ik veel volwassener gaan denken, alsnog met mijn beide voeten op de grond terecht gekomen.' De rijpere Fugain is zich meer dan ooit bewust van zijn artistieke missie. ,Die bestaat uit het brengen van warmte onder de mensen. We leven in een tijd vol grote onzekerheden, echt in het fin de siècle. Ieder voor zich en Na mij de zondvloed is het motto. Dat is niet de mentaliteit om een nieuwe eeuw binnen te stappen. Ik wil die bestrijden door met mijn optredens de mensen iets samen te laten beleven. Dat sociale contact tot stand brengen is mijn voornaamste opdracht. Lukt dat, dan is mijn avond geslaagd. Dat is een verschil met vroeger, toen ik veel meer afging op het verloop van de show zelf. Voorts heb ik meer oog gekregen voor het buitenland. Een deel van het sociale contact is ook dat ik als Latijnse Fransman bijvoorbeeld Noordeuropa iets te zeggen heb. Andersom kan ik ook veel opsteken van de ervaringen die ik hier of in andere landen opdoe. Daarom dat ik veel sneller toehap op internationale aanbiedingen. Misschien was het wat Nederland betreft verstandiger geweest om even te wachten op een hit. Ik heb me evenwel laten leiden door het enthousiasme van de promotor (Lifa Lock), een oude vriend die blij is dat ik weer van me laat horen,bekent het in ere herstelde Compagnie-hoofd, wiens onlangs uitgebrachte single Viva la vida! door Hilversum vrijwel is genegeerd. In de gloriejaren van Attention Mesdames et Messieurs, Soleil, Un Beau Roman, et cetera toerden Fugain Cie door eigen land meestal met een eigen tent. Die tijd acht de in Parijs woonachtige Fugain voorgoed voorbij. 'Die tent had iets heel speciaals. De mensen die ons daarin hebben gezien praten er nog steeds over. De tijden zijn echter veranderd. Allereerst was het halverwege de jaren zeventig voor ons pure noodzaak om op die manier door het land te trekken, want tal van kleinere steden hadden nog geen theaters waar een gezelschap als het onze uit de voeten kon. Dankzij de invloed van de rockmuziek is daar de afgelopen jaren verandering in gekomen. De betere accommodaties hebben er evenwel ook toe geleid dat het publiek een beetje verwend is geworden. Een hele avond lang naar Fugain kijken op een houten bankje en soms in de kou spreekt niet meer zo aan, denk ik. En dan is er natuurlijk ook nog het nostalgische aspect. In die tent zou men meteen weer de klok helemaal terugdraaien en dat is toch minder leuk dan menigeen vermoedt.' Michel Fugain SaCompagnie treden maandag op in Amsterdam Carrédinsdag in Den Haag Congresgebouw) en woensdag in Rotterdam (Doelen). Michel Fugain

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 25