één vleugelslag zorgt voor chaos vrouwen in de kunst DE WERELD VOLGENS JIM GLEICK vertaald PZC/ week-uit 23 Inonier variabelen wetmatig onontkoombaar vlinder-effect filosofie dimensies arnoud cornelissen Zijn boek verkoopt beter dan de nieuwste roman van Konsa- lik. Achttien weken lang stond 'Chaos: Making a New Scien ce' op de zevende plaats van de bestsellerlijst in de Verenigde Staten. Het boek is al in diverse talen vertaald. Binnenkort komt de Nederlandse versie op de markt. Overal in de wester se wereld wordt de Amerikaanse wetenschapsjournalist Jim Gleick uitgenodigd voor lezingen. Vorige week was hij in Ne derland om op het congres Infolutie dat door het Utrechtse bureau voor systeemontwikkeling BSO in Amsterdam werd gehouden, deze revolutionaire manier van denken te presen teren. Zijn uitgever stond stomverbaasd over het succes van het boek. Jim Gleick breekt zijn 33-jarige hoofd niet over het raad sel hoe ter wereld een wetenschappelijk werk zo populairkan zijn. Want wie zou zich nu druk maken over een onderwerp als 'het dynamisch systeem van Chaos'. De Amerikaan, die al op zijn 20ste jaar afstudeerde aan een der beroemdste universiteiten in de Verenigde Staten, Har vard, wetenschapsjournalist bij de New York Times, lichtte exclusief voor deze krant de nieuwste tak van het weten schappelijk denken toe: de wereld van Chaos. ZATERDAG 4 JUNI 1988 Alles heeft zijn regelmaat. Totdat de druk te ver wordt opgevoerd, het systeem een drempel overschrijdt en de wereld van Chaos binnengaat. En in Chaos zijn systemen aan het werk, die ons léven bepalen, maar die wij nooit ziillen beheersen. Het zijn ontstellende conclusies die Jim fijleick trekt in zijn boek. Met forse Balen zet hij strepen door een groot aantal van onze toekomstdromen. Het zal de mensheid nooit lukken <8n exact het weer te voorspellen. nog erger: er zullen altijd dingen blijven in ons bestaan die «ij nooit zullen begrijpen. De mens die zich oppermachtig waant, Wordt door zijn eigen vermogen tot abstract denken op zijn plaats gezet. Zodra het leven zich gaat afspelen in het systeem van Chaos, alken wij de kluts kwijt. Maar er is hoop. Zelfs op dat cfiaotische niveau zorgen Onzichtbare patronen voor een üjreële regelmaat. En misschien fillenwij ooit in staat zijn die ïatronen te begrijpen. Om vervolgens tot de conclusie te Bomen dat er nog ingewikkelder en diepgaander patronen zijn die de lcop der dingen bepalen, let zijn niet de eigen ideeën van tleick die in de wetenschappelijke estseller staan verwoord. En de [etenschapsj ournalist is zelf de Ratste die zou willen beweren dat Hij ook maar iets heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het revolutionaire denken. Hij werd gilleen gegrepen door dit fenomeen, fioals iedereen die daarmee wordt [geconfronteerd, er nooit meer van los zal komen. Want hoe meer je er Ever nadenkt, hoe meer waarde de fieorie krij gt. Is het geen heerlij k besef dat er onoplosbare problemen Ijn? Éoor zijn interviews met wetenschappers kwam Gleick in aanraking met de natuurkundige [Mitchell Feigenbaum. Hij was een raionier in een nieuw gebied van de wetenschap van Chaos, dat ook wel Re 'dynamisch systeem theorie' jeet. ■Chaos is wel een hele opvallende haam voor een wetenschappelijk lerrein. Het grappige is ook dat de Intwikkelingen zich in meerdere renden afspeelden. Behalve in Amerika hadden ook in Europa [nieuwe sleutelontdekkingen plaats. |k denk dat de tijd gewoon rijp was oor deze nieuwe ideeën"aldus leick. ïeigenbaum kwam tijdens jfjxperimenten in het Los Almos boratorium in de Verenigde taten met een doorbraak in Chaos. In het bijna grootste laboratorium Van de wereld, waar vroeger 'groeven werden gedaan om de ftoombom te kunnen ontwikkelen, de wetenschap thans op zoek aar de uiterste grenzen van de latuurkunde. De jonge wetenschapper ging zich richten op uiterst moeilijke natuurkundige problemen, zoals dat van ■turbulentie in vloeistoffen. Als l'ater of lucht geleidelijk stromen, is emakkelijk te berekenen welke eg deze stoffen zullen afleggen. |laar als de druk wordt opgevoerd, is de geleidelij ke stroming weg en ordt zij turbulent. In plaats van ooie lijnen en vloeiende curves, ntstaat er een wir-war. Het wordt aast onmogelijk te voorspellen elke weg het water of de lucht llen gaan volgen. Een klassiek robleem in de natuurkunde, waar [11e grote fysici al aan hebben ewerkt. Maar nog niemand had erder kunnen komen vanwege de [omplexiteit van dit simpel te hetsen probleem. Het thema in de probleemstelling de onderlinge relatie van de |omponenten van het systeem en et alomvattende effect daarvan, ater bijvoorbeeld bestaat uit een jiorme hoeveelheid moleculen. Je oeft je niet druk te maken over et gedrag van elke molecuul. Dat zou hopeloos zijn. In zijn algemeenheid verloopt alles op een 5 loeiende manier en zijn de dividuele gedragingen van de oleculen ook niet interessant, odra echter turbulentie optreedt, [aan de dingen door elkaar lopen, an zijn er niet drie of vier erschillende mogelijkheden te erekenen over de weg die het ater zal gaan afleggen, maar zijn ■plotselingmiljoenen variabelen, 'sof je je opeens wel moet teresseren voor de beweging van ke molecuul. En daarmee konden [e wetenschappers niet verweg",legt Gleick uit. e probleemstelling is niet zomaar -n aardig speelvraagje voor duur letaalde wetenschappers. Dagelijks [orden tonnen olie door opleidingen gejaagd. Ook daar -ldt: hoe sneller, hoe beter. Maar 's je de druk opvoert boven een epaald punt, gaat de oliemassa Set sneller. Er ontstaat turbulentie, [aardoor het transport eigenlijk ordt tegengewerkt. Of wat te enken van de lucht die langs ïiegtuigen stroomt. De krachten I ie op de vleugels worden D tgeoefend, veranderen plotsklaps zodra het vliegtuig boven een ïpaalde snelheid komt. Met alle 9 ogelijke gevolgen van dien. ziedaar het belang van onderzoek h lar dit probleem. Een vraagstuk uat ook toepasbaar is op andere systemen, die niet direct met lucht of olie te maken hebben. „Neem bijvoorbeeld hethart. Deze vitale spier klopt normaal gesproken in een soepel ritme. Maar soms raakt de hartslag uit tel en begint als het ware sterk te trillen. Fibrilatie noemt de wetenschap dat. Jaarlijks eisen dergelijke hartaanvallen miljoenen doden. Er zijn oorzaken voor aan te wijzen, zoals dichtgeslibte slagaderen, te veel spanning of het gebruik van drugs. Maar al te vaak is er ogenschijnlijk geen enkele reden te bedenken voor het plotseling optredende a-ritmische gedrag van hethart. In de laatste jaren hebben Chaos-specialisten ontdekt dat sommige wetmatigheden die deze a-ritmiek beheersen, gelijk zijn aan die van de turbulentie die in waterstromen kan ontstaan. Feigenbaum ontdekte dat er een onderlinge samenhang is tussen de systemen op deze wereld. Of het nu gaat om een hartspier of over het systeem dat het weer beheerst. En hij stelde dat als je kon begrijpen waarom in een bepaald systeem een soepel verloop overgaat in een turbulente beweging, je ook de oplossing zou vinden voor soortgelijke problemen in andere systemen. En dat was zo'n grote verrassing voor de wetenschap, dat veel mensen de theorie van Feigenbaum niet wilden geloven". Toch begint de wetenschap meer en meer de theorieën van Feigenbaum en zijn medestanders aan te hangen. Steeds meer mensen raken er ook van overtuigd dat het dynamisch systeem van Chaos inderdaad op alle terreinen toepasbaar is. Zowel in de elektronica, als bij de bestudering van lasertechnieken, in de biologie en in de sociologie. In elk systeem, simpel of ingewikkeld, werkt het idee het zelfde. Zodra je de druk opvoert en een bepaalde drempel wordt overschreden, beland je altijd in Chaos. „Hoewel het woord anders doet vermoeden, is Chaos toch niet volkomen willekeurig", aldus Jim Gleick. „En dat maakt he t Dynamisch Systeem tot zo'n krachtige nieuwe wetenschap. In Chaos blijken nieuwe, verborgen patronen te zijn, die de ogenschijnlijke willekeurigheid besturen. De gedragingen herhalen zich niet. Maar aan de andere kant zit er wel degelijk een stryctuur in. Dat maakt het mogelijk om uit te rekenen hoe onberekenbaar een systeem is of hoe snel een systeem zich anders zal gaan gedragen dan het volgens de normale wetmatigheden zou doen. Met behulp van deze theorieën krij gt de wetenschap de mogelijkheid om niet alleen te zien wanneer het onberekenbare in het systeem begint, maar ook hoe het ontstaat. Daardoor kun je beter zoeken naar oplossingen". Er is echter nog iets vreemds met de theorieën van Feigenbaum en zijn mede-wetenschappers die het Dynamisch Systeem aanhangen. De wetenschappelijke wereld is al eerder geconfronteerd geweest met revolutionaire nieuwe ideeën, die ieder op hun eigen terrein nieuwe wegen openden. Het Chaos-denken echter is veelomvattender. Niemand op deze wereld zal daaraan kunnen ontkomen. „Chaos is een revolutie op elk vlak. Mensen die Chaos bestuderen houden zich bezig met de vraag waarom wolken een bepaalde vorm hebben, of hoe het mogelijk is dat elke sneeuwvlok er weer anders uitziet. Het heeft betrekking op alles waarover de mens zo dagelijks nadenkt. Vandaar dat deze theorie ook voor niet-wetenschappers zo interessant is. Mijn boek wordt gekocht door allerlei mensen. Natuurlijk door wetenschappers, maar ook door schilders, schij vers, mensen uithet bedrijfsleven. Voor mijzelf is het een verrijking geworden voor de manier waarop ik over de wereld denk". De wereld zal er aan moeten wennen dat er chaotische systemen bestaan, zoals bijvoorbeeld het weer. Een dynamisch systeem dat nauwelijks te voorspellen is, maar wat in zijn willekeurigheid wel degelij k een regelmaat heeft. Al studerende kwam de Amerikaanse meteoroloog Lorence op het zogenaamde 'vlinder-effect'; de minime vleugelslag van een vlinder is in principe al voldoende om de richting van een windhoos te doen veranderen. En iedereen kent dat uit zijn dagelijkse praktijk: kleine oorzaken hebben soms grote gevolgen. „In de jaren zestig leefde vooral in de Verenigde Staten de hoop met behulp van computers en satellieten ooit eens zover te komen dat er een perfecte weersverwachting kon worden uitgeschreven voor een periode van maanden. De natuurkundige wetten die het weer beheersen, zij n relatief eenvoudig. En met behulp van geavanceerde apparatuur zou die optimale weersvoorspelling moeten lukken. Zou het weer geen chaotisch systeem zijn geweest, dan was een dergelijke voorspelling in principe ook mogelijk geweest. Lorence bestudeerde het weer met voor onze begrippen eenvoudige computers. Toen hij op een gegeven moment handmatig gegevens invoerde, maakte hij een kleine fout. Rekenkundig gezien had dat op het totaal nauwelijks invloed mogen uitoefenen. Maar tot zijn stomme verbazing bleek het weerbeeld dat uit de computer kwam, totaal van de verwachting af te wijken. Hij concludeerde daaruit dat een minimale verstoring van de situatie in de atmosfeer, misschien wel letterlijk door de vleugelslag van een vlinder, in een uiterst korte tijd zodanig wordt versterkt, dat het zelfs van invloed kan zijn op de stormsystemen boven de aarde. Daardoor zal weersvoorspelling voor de lange termijn onmogelijk zijn. Je zult nooit zover komen dat je zelfs het gedrag van vlinders in je weersberekeningen kunt betrekken. En elke onzekerheid in je kennis vermenigvuldigt binnen twee weken dusdanig datje geen betere weersvoorspelling kunt maken dan alleen een kansberekening". „De leer van Chaos is ook filosofisch te benaderen. Neem nu eens het verschil tussen de opvatting van het determinisme (alles is voorbeschikt) en de theorie van de vrije wil. Als inderdaad het universum bestuurd wordt door de deterministische natuurkundige wetten en als je de situatie van het wereldsysteem op dit moment zou weten, waarom is de staat van de wereld over een jaar dan niet voorbeschikt. Dit nieuwe principe van onzekerheid dat het Chaos- denken biedt, bevrijd je van theorie van de predestinatie. Want het dynamisch systeem leert je dat elke vorm van voorspelling op dat vlak onmogelijk is. Wel zijn er natuurlijk in die onvoorspelbare chaos patronen van een andere orde. Want het zal in juli echt niet sneeuwen in Nederland. Net zo als het in de winter hier echt geen 20 graden boven nul wordt. Dat zijn vaststaande gegevens", stelt Gleick. „Uitgaande van het principe van chaos is het duidelijk dat het maken van toekomstmodellen heel gevaarlijk wordt, als er niet terdege rekening wordt gehouden met de mogelijkheid van zich plotseling voordoende ontwikkelingen", zo vervolgt hij. „De wetenschap van Chaos vereist dat er in nieuwe dimensies gedacht moet worden. Lineaire rekenmodellen blijken hopeloos verouderd. Net als het weer is bijvoorbeeld ook de economie een chaotisch systeem. J e kunt niet met de ingrediënten als huidige werkloosheid, bedrijvigheid, leeftijdsopbouw in de bevolking en economische groei becijferen hoeveel werklozen er in 1990 zullen zijn. Omdat de economie ook een chaotisch systeem is, zullen er zich steeds plotselinge veranderingen voordoen, die het lineair berekende model verstoren. De opdracht is de verborgen patronen te ontsluieren en volgens die nieuwe lijnen proberen te voorspellen wat ons de toekomst zal brengen en hoe daarop gereageerd dient te worden. Bij het bestuderen van dynamische systemen is het belangrijk de details in de gaten te houden in plaats van de grote lijnen. Het zijn juist de kleine veranderingen die grote gevolgen hebben. Het is uiterst gevaarlijk naar een een dimensionale stroom van informatie te kijken en op grond daarvan een voorspelling te doen. Als je naar de huidige groei van de Nederlandse bevolking kijkt, kun je die lijn niet zomaar doortrekken tot in de toekomst. Dat is heel naïef. Er spelen nog zoveel factoren een rol in die ontwikkeling. Ik denk dat het chaos-denken nu al een heel sterk effect heeft gehad op de wetenschap in zijn algemeenheid. Hetheeftnu al de manier waarop wetenschappers denken over systemen veranderd. En er is geen weg meer terug". V rompen in de beeldende kunst, bouwkunst, literatuur, theater, muziek, dans, film, pers en omroepen moeten volgens de Emancipatieraad door extra maatregelen van de overheid meer kansen krijgen. Dit is de strekking van het nieuwe advies Vrouw, Kunst en Media, dat de Emancipatieraad heeft uit gebracht op verzoek van minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur Brinkman. De positie van vrouwen kan volgens het advies orgaan van de regering onder meer worden verbeterd door de benoeming van meer vrouwen in leidinggevende en besluitvormen de functies. Ook zouden de subsidies aan de vrouwenorganisaties in de sector, zoals bijvoorbeeld de Stichting Vrouwen Beeldende Kunst en de Stichting Vrouw en Media, moe ten worden voortgezet. De Eman cipatieraad pleit verder voor een landelijk steunpunt voor de acti viteiten van de vrouwenorganisa ties. Het advies Vrouw, Kunst en Me dia betoogt dat nog geen sprake is van gelijke posities ten opzichte van mannen. De kansen van vrouwen zijn niet geringer als ge volg van formele belemmeringen, wél als gevolg van praktische hin dernissen. Het is voor vrouwen in de kunsten en media, net als in an dere beroepsgroepen, nog altijd zeer moeizaam om betaalde ar beid te combineren met huishou ding en de zorg voor kinderen. V.S. Naipaul: Het raadsel van de aankomst (De Arbeiderspers, ƒ49,50). Nieuwe roman van Nai paul, zijn eerste sinds acht jaar, uit het Engels vertaald door C. A. G. van den Broek. Het boek be schrijft het zoeken naar de na tuurlijke orde en het besef dat elk verleden telkens weer ongedaan wordt gemaakt door het heden. Valentin Raspoetin: Natasja (De Arbeiderspers, 38,50). Verhalen bundel van een van de meest vooraanstaande schrijvers van de Sovjetunie van dit moment. De tien verhalen, vertaald door Arie van der Ent en Jan Timmers, zijn geschreven in de periode 1965- 1982. John Hawkes: De bloedsinaasap- pels (Goossens/Kritak). Na Twee de huid en De uil een nieuwe ro man van John Hawkes over een problematische vierhoeksverhou ding. Andrej Platonov: Tsjevengoer (Meulenhoff, 44,50, geb. 69,50). Lourens Reedijk vertaalde de gro te '415 pag.) roman Tsjevengoer van de Russische schrijver Plato nov (1899-1951), een bizarre satire waarin de schrijver laat zien hoe het communisme in Rusland wordt opgelegd. Eerder verscheen bij Meulenhoff Platonovs verha lenbundel In deze prachtige, grimmige wereld. Maya Angelou: Dans om het be staan en Ik weet waarom gekooi de vogels zingen (De Geus, 29,50). Twee autobiografische romans, de eerste uit een reeks van vijf, van de in 1928 geboren Amerikaanse schrijfster Maya Angelou. De boeken beschrijven het leven van de auteur als ser veerster, zangeres, prostituée, ac trice en danseres. De vertaling is van Kathleen Rutten. Eduardo Mendoza: De stad der wonderen (De Woelrat, ƒ39,90). Een halve eeuw geschiedenis van een woelige Spaanse stad (Barce lona) bevolkt door dagloners, zi geuners, gangsters en politici ln de periode 1888-1929. Julian Barnes: Voor ze me kende (De Arbeiderspers, ƒ29,50). Else Hoog vertaalde de nieuwe roman van Barnes Voor ze me kende uit het Engels. Het boek vertelt het drama rond een rustige historicus die aan achtervolgingswaanzin lijdt. Anita Desai: De Behoeder (De Ar beiderspers, 39,50). Roman over een saaie docent aan een universi teit in India die in contact komt met een beroemde dichter. De vertaling is van Lucas Ligtenberg. Peter Handke: De herhaling (De Arbeiderspers, 39,50). Nieuwe roman van Handke over de zoek tocht van een man naar zijn in de oorlog verdwenen oudere broer. De herhaling werd uit het Duits vertaald door Hans Hom. Ralph Ellison: De onzichtbare man (De Arbeiderspers, 59,50). Ko Kooman vertaalde de debuu troman van Ellison uit 1952 uit het Engels. De onzichtbare man, in Amerika meermalen bekroond met yteraire prijzen, beschrijft het leven van een Amerikaanse neger. Robertson Davies: De Manticor (Contact, 39,90). De Manticor is het tweede deel van Davies' be kendste werk, de Depthford trilo gie. Het eerste deel, Het vijfde plan, verscheen vorig jaar. In De Manticor komt de hoofdpersoon in een ernstige psychische crisis terecht na de (zelftmoord van zijn vader. Valentin Raspoetin foto peter honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 23