sculptuur in optima forma messiaen in middelburg PZC/ vrijdagkrant 15 nieuw begin van den boezem art house joosten kommunicatie symmetry 88 kouwe drukte kuiperspoort la strada delta cultureel katseveer société visser de jong lydia klop bank Canadian linker matthy murre emailleren flohr esprit coolegem balans 17 china bekenes ter valcke installatie colleman slepen robbe montparnasse veere debbaut corneille tekenonderwijs amateurs van den boezem van gorsel etcetera RIJDAG 20 MEI 1988 Beeldhouwkunst van deze eeuw heeft een nieuw zicht als je haar vergelijkt et die van de eeuwen ervoor. iast en vaak in plaats van de assieke materialen als hout, een en brons zijn staal, mststof en electronica in bruik gekomen. Verder is ii beeldhouwer niet meer nand die per definitie hakt boetseert, maar stelt hij net goed sculpturen samen uit rschillende onderdelen, die ngniet altijd een 'artistieke' rkomst hoeven te hebben en ms zelfs bewegen. Juist de ijheid die hij heeft in de keus or een materiaal biedt hem tra mogelijkheden om de tdrukkingskracht van het erk te vergroten. De eeshal. Balans 17 en Art- ude bieden de bezoeker een tnemende kans om zich aan hand van kwalitatief ogstaand werk daarvan op hoogte te stellen, iny Brown woont en werkt in inada. Hij bedient zich elvuldig van de materialen technieken waarmee die Jinologisch hoog twikkelde samenleving hem iringt. In de Middelburgse eeshal zien we een tmtelijke installatie itaande uit twee beelden: i twee-dimensionale robot n aluminium, groter dan U of De robot lij kt door zij n uding vooruit te willen ippen, maar alleen zijn nen bewegen, grijpend naar t beeld van een om haar as taiende ballerina. Die is htbaar als projectie op een ;1 ronddraaiende rspexplaat in een vitrine. Het ;lle wentelen en de :schillen tussen de srojecteerde dia's elke dia int de danseres in de zelfde se, maar steeds enkele iden om haar as gedraaid geven een indruk van ongrijpbare beweging. De snelheid en het door de omwentelingen geproduceerde geluid geven het porseleinen beeldje dat Brown op dia zette zelfs een aggressieve dreiging. De robot gebaart brommend en krakend, machteloos naar een beeld wat in feite een electronische hallucinatie is. Het werk heet Two machines for Feeling. De beide figuren kunnen met hun gevoelens naar elkaar toe geen kant op, gefixeerd als ze zijn in hun pose, vastzittend in hun technologische huid, gecontroleerd door hen sturende computers. Het andere werk van Brown, Through the motion between the stars, oogt aardser: alsof er een aardbeving in de Vleeshal heeft gewoed ligt er op de vloer en tegen de wand een reusachtige hoop brokstukken, kennelijk afkomstig van een asfaltweg. Er ligt een wit geschilderd stuk van een hijskraan overheen; eenzelfde stuk steekt er uit omhoog, bijna het plafond rakend. Vijftien ster-achtige vormpjes liggen bij elkaar op het asfalt en maken een oorverdovend lawaai, dat doet denken aan sloophamers, maar ook verwijst naar bedrijvigheid op een bouwplaats. Nadere beschouwing leert dat de sterren qua vorm verwant zijn met twee op elkaar bevestigde mensfiguurtjes en dat het geluid wordt veroorzaakt door hun bewegingen die doen denken aan het mechanisch uitvoeren van de geslachtsdaad. Ook blijken tussen de stukken asfalt gipsen afgietsels te liggen: donker geschilderde fragmenten van oude Griekse beelden. De resten van cultuur en techniek liggen er troosteloos bij, de tocht naar de hemel heeft tot niets meer geleid dan naar beneden gehaalde hemellichamen die zich zonder uitstraling verliezen in een absurde dodendans. Die echter het scheppen van nieuw meer succesvol leven in zich draagt.... In Balans 17 stilte en heel andere materialen. Nico van den Boezem toont zich een meester in het zuiver, beheerst en inventief omgaan met houten balken en elementen van staal. Voor deze tentoonstelling waren drie stukken Oregon Pine van 2,5 meter lengte voor hem uitgangspunt voor evenzoveel sculpturen. In het eerste beeld dat hij maakte, Skyline 1, heeft hij de balk geplaatst op vier poten waardoor het een soort bok wordt, geschikt voor het dragen van een zware last. Die bestaat uit een grote hoeveelheid blokjes, rechthoeken, cilinders en driehoeken, speelgoed, zo afkomstig uit een blokkendoos. De meest frappante ingreep is een brede zaagsnede vlak onder de bovenzijde van de balk. Van den Boezem plaatst er in het midden een driehoekje tussen, waardoor de balk aan de bovenzijde een spannende welving krijgt. In samenhang met de blokjes die op de balk staan, lijkt het zo of hij een stuk uit de aardkorst heeft gesneden en in de ruimte geplaatst: de beeldhouwer als schepper van de wereld. Een van de meest boeiende aspecten van dit werk is het naadloos in elkaar overgaan van grote verschillen in schaal. Collagesvan Nico van den Boezem in Balans 17. Van den Boezem heeft in een andere balk meer zaagsneden aangebracht: zoals in Skyline 1 niet ver van de bovenkant, maar ook daarboven en daaronder, in beide laatste gevallen steeds vanaf de kopse zijden van de liggende balk. De zaagsneden lopen dan net zover door naar het midden tot ze niet verder kunnen zonder het hout te splijten. Het plaatsen van zwarte driehoekige blokjes in de twee onderste zaagsneden heeft tot gevolg dat de balk, rustend op zijn uiteinden, zich in de ruimte wil verheffen. Een driehoekje in de middelste zaagsnede zorgt ervoor dat de kromming van de onderkant wordt herhaald, terwijl de bovenkant perfect vlak blijft. Door deze ingrepen maakte Van de Boezem een landschappelijk beeld vol spanning, kracht en elegantie, dat staat voor een gaaf evenwicht van intuitie, kennis en technische beheersing. Het is zo, net als zijn andere werk, meer dan een spel met vormen. In Balans 17 is nog een interessante variatie op de balken te zien en verder toont Van den Boezem er drie 'collages', een serie tekeningen en twee ontwerpen voor monumentale buitensculpturen, steeds getuigend van de hem kenmerkende helderheid. In Het Vlissingse Art-titude heeft hij een installatie gemaakt met twee koeiehuiden. Ze liggen bij na tegen elkaar op de grond en zijn in de lengte dubbelgevouwen, hun rugzijden naar buiten gekeerd. De ruimte tussen de huiden wordt doorsneden door een dunne groene lijn. Links en rechts daarvan liggen wit geschilderde stalen platen, in vorm verwant aan de vlekken op de huiden. Aan de boven en onderkant heeft Van den Boezem bruine staalplaten neergelegd. Op deze manier stelt hij met natuurlijke en kunstmatige elementen als het ware een nieuwe huid samen: de vorm die onstaat herinnert immers aan een uitgespreide exemplaar. Met dode materie van verschillende herkomst brengt Van den Boezem de verbeelding van de beschouwer tot leven. NICO OUT T"\e Franse componist Oli- X-Zvier Messiaen staat deze maand opnieuw in de belang- stalling in Middelburg. Zeeuwse muziekschool en stichting Nieuwe Muziek heb- ben een vorig jaar genomen j:|: initiatief 'verlengd'. Zij laten, :j:j in het centrum Nieuwe Mu tt ziek, een concert met werk van Messiaen vooraf gaan •X door een toeliuchting op het werk van deze betekende ei- gentijdse componist. Oud-mu- ziekschool directeur G. W. Bergman heeft zijn inleiding inmiddels gehouden, voor vol- gende week vrijdag 27 mei staat het concert geprogram- meerd: de pianisten Saskia Boon en Leen de Broekert voe- ren dan zijn monumentale pia- nocompositie 'Vingt Regards sur l'enfent Jésus' uit, vanaf •X 20.30 uur. Messiaen werd in 1908 geboren en geldt nu als een van de grootste componisten van zijn generatie. Het duurde lang voor hij in brede kring erken- tt ning kreeg. De internationale waardering mondde in 1971 uit in de toekenning aan Messiaen van de Eramusprijs. Hij maakte tussen de wereld- Si oorlogen deel uit van een groep S Franse componisten, die de za- tt kelijkheid, het nuchtere karak ul ter van de toonspraak wilde doorbreken. Zij zien de muziek niet als een zelfstandig, auto- noom fenomeen, maar streven ernaar de muziek een nieuwe menselijke inhoud te geven. Zoals Th. Willemse het ooit heeft geformuleerd: „De groep S: ziet de muziek als getuigemnis van de menselijke geest. De mens drukt zich uit in de muze en niet: de muze drukt zich uit •jij in de mens". Si Messiaen en zijn groep - en vol- gelingen - gebruikten daartoe in hun werk onder meer midde- leeuwse technieken, de ver ft worvenheden van de Duitse Si romantiek, maar ook oosterse (Indiase) ritmen. Met name het Si werk van Messiaen wordt daar- ft bij drager van metafysische ge- dachten en gevoelens en reikt tot de grenzen van bewustzijn en droom. Veel van zijn compo- Si si ties zijn religieus geinspi- reerd. £i Zijn 'Vingt regards sur l'enfant Jésus' schreef Messiaen in 1944, een paar jaar nadat hij werd benoemd tot docent har monieleer aan het conservato rium in Parijs. Het is opgedra gen en bestemd voor zijn leer linge Yvonne Loriod, voor wier grote talent de componist toen al bewondering opvatte. Bij de première in 1945 werden de toehoorders vooral getroffen door de emotionele lading van de muziek. „Alle toegepaste technieken", noteert G. W. Bergman in zijn programma toelichting, „staan in dienst van een hoogstpersoonlijke en allesbehalve kerkelijk-dogma- tische kijk op de Tweede Per soon van de Heilige Drievul digheid èn de relatie tussen Hem en de materiëele, alsmede de immateriële wereld". De enorme variatie in technie ken stelt aan de uitvoerders ei sen van - zoals Bergman om schrijft - 'Lisztiaanse allure'. Als overheersende luistererva ring noemt Begman de „fasci natie, opgeroepen door de spanning tussen het uitgebeel de (het Eeuwige, Tijdloze) en de hoe geniaal gehanteerd ook, menselijk-ontoereikende mid delen van de uitbeelding". Saskia Boon en Leen de Broe kert, die 'Vingt regards sur l'enfant Jésus' 27 mei uitvoe ren, zijn beiden docent aan de Zeeuwse muziekschool. Zij studeerden aan het conserva torium in Den Haag. Saskia Boon speelde iin 1986, in het bijzijn van Messian met het ensemble Ajouté zijn 'Kwar tet voor het einde van de tijd', welk werk vorig jaar ook in Middelburg werd uitgevoerd. Leen de Broekert, heeft affini teit met hedendaagse muziek en is eveneens geiinteresseerd in oude muziek, hij bespeelt onder meer ook negentiende- eeuwse hamerklavieren. Olivier Messiaen In galerie-atelier Art House in Biervliet is tot en met 31 mei de expositie Agripictura te zien, met werk van Sia Braakman (keramiek). Loes Cozijnsen (beeldhouwwerken) en Gerard van Grieken (aquarellen). De tentoonstelling, die in het te ken van de landbouw staat, is van maandag tot en met zater dag toegankelijk tussen 9.00 en 12.00 uur en op zaterdag bo vendien van 13.00 tot 16.00 uur. In het foto-kabinet van het Zeeuws Kunstenaarscentrum in de Bibliotheek in Middel burg is tot 26 mei een serie kleurenfoto's te zien van Sabi ne Joosten. De onderwerpen lopen uiteen van galabal tot miss verkiezing of sinterklaas. Na een jaar kunst in de krant is het project 'Kunst kommu nicatie' van de Middelburgse kunstenaar Ko de Jonge uitge mond in een overzichts-exposi- tie in het Zeeuws Kunstenaars centrum in de Zeeuwse Biblio theek aan de Kousteensedijk in Middelburg. Tot 26 mei han gen daar alle 53 kunstzinnige kolommen op een rijtje. In de Sint Pieterstraat in Mid delburg vindt het gehele jaar het etalageproject 'Symmetry 88' plaats. Hieraan wordt deel genomen door een groot aantal buitenlandse kunstenaars, die °P uitnodiging van de Middel burgse kunstenaar Ko de Jon ge. ieder een week de gelegen heid krijgen een werk te pre senteren waarin het begrip symmetrie gestalte krijgt. Tot en met 25 mei presenteert de Pool Andrzej Dudek-Durerzijn werk. In het Zeeuws Museum Na- tuurhistorie in Oostkapelle is lot en met 29 mei de expositie- Kouwe drukte' te zien. Deze lentoonstelling behandelt de amfibieën en reptielen van zee- 'and. aan de hand van onder meer tekstpanelen, foto's aquaria, diorama's en een vi deo- en diapresentatie. De ope- mngstijden zijn dinsdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur. zaterdag tot en met maandag van 13.30 tot 17 uur. In de vitrines van de Stichting beeldende Kunst in de Middel- urgse Kuiperspoort is een ex- Positie ingericht van Ineke Ot- e De tentoonstelling bevat schalen en sieraden. Openings tijden dinsdag tot en met za terdag 13-17 uur en donderdag 19-21 uur. Onder de titel 'Lijnen in ba lans' exposeert Harry Hutjens uit Goes in galerie La Strada in zijn woonplaats tot en met 2 ju ni perspex wandobjecten en edelsmeedkunst. De Stichting Delta Cultureel heeft in de Grote Kerk in Veere verschillende exposities inge richt. Met 'Willem III en de Zeeuwen' is ingehaakt op de Middelburg is de Société Gale rie Den Haag tot en met zater dag 29 mei te gast met een groepsexpositie. De expose rende kunstenaars zijn Cris Dagradi, Kees Mol, Nella Svil- lippo. Jack Mondt, Jos Smits, Bert Boogaard, Dominique van Osta, Kees Koomen, An- dré Smits, Hans van der Pen nen, Ronald van Tienhoven, Mark Molenaar, Vincent Rijn bende, Philip Akkerman, Ma rie Kawazu en Elise Tak. De tentoonstelling is dagelijks, behalve op zondag, te bezichti gen van 14.00 tot 17.00 uur. De Zeeuwse kunstenares Nelly van Nieuwenhuijzen (Baar- herdenking van het feit dat hij 300 jaar geleden tot koning van Engeland werd gekroond. Aan sluitend bij het thema William en Mary hangen er werken van Engelse landschapsschilders, zoals Beresford Hill en Harry Spencer. Verder is er een ten toonstelling over optische tele grafie en de functie die de Gro te Kerk daarin had. Vaste on derdelen in Veere zijn de ge schiedenis en de conservering van de kerk, enige historie van de kerk en van Veere en geres taureerde authentiek boeren wagens. Er is een aantal vitri nes ingericht met fossielen en stenen en mevrouw F. van Da len uit Gronsveld exposeert enkele kleine beeldhouwwerk jes. De Grote Kerk in Veere is van maandag tot en met zater dag geopend tussen 10.00 en 17.00 uur en op zondag van 14.00 tot 17.00 uur. In het Centrum Nieuwe Mu ziek in de Kloveniersdoelen in land, 1944) exposeert haar weidse landschappen en vazen met bloemen tot 1 juni in res taurant 'Katseveer' aan de Katseveerweg in Wilhelmina- dorp. De Middelburgse kunstenares Marijke Visser exposeert haar werk tot en met 27 mei in de hal van de Rabobank aan de Lan- geviele in Middelburg. Er han gen olieverfschilderijen en er staan plastieken. Mens en dier zijn het hoofdthema. Gerrit de Jong, leraar wiskun de en informatica in Middel burg, exposeert olieverfschil derijen in de Ahrend-show- room aan de President Roose- veltlaan in Vlissingen. Hij gaat in zijn werk op een speelse ma nier om met het oneindigheids begrip, zoals met 'geknoopte buizen'. De tentoonstelling is te zien tijdens kantooruren. De Noordbevelandse Lydia Klop-Steendijk exposeert tot eind mei haar schilderijen in café-restaurant 'De Stads- schuur' aan het Schuttershof in Goes. Haar onderwerpen hebben veel te maken met Zee land, zoals havens, boerderij en, landschappen en deltawer ken. Harold Linker exposeert zijn olieverfschilderijen en teke ningen bij woninginrichting Gerritsen aan de Langeviele in zijn woonplaats Middelburg. De openingstijden zijn dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Onder de verzamelnaam 'kos mische energie' exposeert de Goese kunstenares Matthy Murre tot eind juni vier pastels op de veerboot Vlissingen- Breskens. Zij is autodidact en houdt zich bezig met tekenen, beeldhouwen en monumentale vormgeving. In de benedenzaal van het christelijk cultureel centrum 'De Burght' in Burgh-Haam- stede is de hele maand mei een expositie te zien van Willem Stavleu uit Alphen aan de Rijn, die zich heeft bekwaamd in het emailleren als kunstui ting. Hij is daarmee de enige in Nederland. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 09.00 tot 12.00, van 14.00 tot 17.00 en van 19.00 tot 22.00 uur. Werken van de beeldhouwer Luc Ingels en de kunstschilder Frank van Hest zijn tot dins dag 31 mei tentoon gesteld bij de Credit Lyonnais Bank Ne derland in Hulst. De expositie is te zien tijdens kantoren. Fred Flohr uit Heinkenszand exposeert tot eind mei aqua rellen in Lunchcafé 'Het Stad huis' in Goes. De acht stille vens kunnen worden bekeken tijdens de openingstijden van het café. Schilderijen, zeefdrukken en werk dat tot stand is gekomen met gemengde technieken van Hendrik van Veenendaal is tot en met 12 juni te zien Galerie Esprit in Clinge. Van Veenen daal (45) wil vorm en inhoud geven aan de emoties die be paalde landschappen door hun voortdurend veranderen van bewegingen en stemmingen bij hem oproepen. In de vaste col lectie van de galerie zijn nu ook werken opgenomen van de Belgische kunstenaars Ward Dyck (bronzen reliëfs) en Beni- ti Cornelis (schilderijen en zeef drukken). Esprit is van woens dag tot en met zondag geopend tussen 13.30 en 17.30 uur. Piet Coolegem exposeert tot 13 juni olieverfschilderijen in ca fé-restaurant 'De Ster' aan de Overdamstraat in Hulst. De tentoonstelling is dagelijks, behalve op dinsdag, te bezich tigen. In Balans 17, het BKR-cen- trum voor expositie, kunstuit leen en documentatie in Mid delburg, is tot en met 11 juni werk te zien van Nico van den Boezem. De tentoonstelling van plastieken en tekeningen, die morgen (zaterdag) tussen 16.00 en 18.00 uur officieel wordt geopend, kan van woensdag tot en met vrijdag tussen 12.00 en 17.00 bezocht worden en op zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur. China staat centraal in een ex positie die tot 26 mei wordt ge houden in de kelder van de Openbare Bibliotheek in Vlis singen. Naast een fotoserie van Pieter Griffioen treft men er een muurkrant aan, hangen er vlaggen, vliegers en kostuums en kan een drie uur durende vi deofilm van de Chinese televi sie worden bekeken. Onder het motto 'Two machi nes for feeling through the motions between the stars' ex poseert de Canadese kunste naar Tony Brown als eerste in het kader van de Canadian Summer tot en met 12 juni in de Vleeshal in Middelburg. De tentoonstelling is van dinsdag tot en met zaterdag te zien van 11.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. De expositieruimte van Gale rie Bekenes aan de Dorps straat in Kattendijke is tot en met 29 mei ingeruimd voor Alie Bekenes, die daar haar oliever ven, pastels en verschillende handwerken heeft uitgestald. Ook is er een foto-reportage van haar hand met als thema 'Wolkenpracht van vroeg tot laat'. De galerie is op zaterdag en zondag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Janny de Witte-de Regt uit Nisse exposeert tot 30 mei in Noordhoek uit Goes. Het mu seum is op maandag geopend van 13.00 tot 17.00 uur en de rest van de week van 10.00 tot 17.00 uur. Zondag gesloten. De Rotterdamse kunstenares Marianne Smits werkt 26,27 en 28 mei in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg aan haar installatie Klei, water, wind en wolken, in het kader van haar project Buiten Binnen. De eer ste twee dagen is dat het geval van 10.00 tot 17.00 uur en zater dag 28 mei van 10.00 tot 13.00 uur. Zij zal dan de indrukken die tevoren gemaakte wande lingen door de stad bij haar achterlieten in één of meer kunstwerken omzetten. daar tot en met 2 juni dagelijks (behalve op zondag) te zien tus sen 10.00 en 17.00 uur. De expositie van de Belgische kunstenaar Willy Colleman in galerie Minou in Groede is we gens grote belangstelling ver lengd tot en met 31 mei. De ga lerie is op dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. het verpleeghuis 'Ter Valcke' in Goes haar schilderijen in olieverf en aquarellen, met als thema 'de natuur'. De in Frankrijk geboren, maar in Vlissingen woonachtige Marcel Lucien Robbe toont zijn geabstraheerde land schapsschilderingen tot 10 ju ni in het Vlissingse filiaal van de ABN. De grote olieverfdoe ken in blauw, blauwgrijzen en groenen roepen landschappe lijke associaties op, maar kun nen evengoed op een andere wijze de fantasie prikkelen. Ter gelegenheid van het 100-ja- rig bestaan van de Alliance Francaise des Pays-Bas expo seert Alix Valois-Chastellux tot 4 juni olieverfschilderijen in Galerie Montparnasse in de Reigerstraat in Middelburg. De galerie is van dinsdag tot en met zaterdag geopend tussen 14.00 en 18.00 uur. In het museum 'De Schotse Huizen' aan de Kaai in Veere is het hele zomerseizoen een ex positie te zien van poppen in Zeeuwse klederdrachten van de hand van Rie Nobels- In het Psychiatrisch Zieken huis Zeeland (PZZ) in Kloetin- ge is tot 2 juli werk te zien van de Goese kunstschilder Ro nald Debbaut. Hij debuteert daar met een selectie abstracte acryl-schilderijen. Debbaut bezoekt de Vrije Academie in 'Den Haag. De expositieruim- tye van het PZZ is op werkda gen geopend van 9.00 tot 17.00 uur. Uitgaande van het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maas sluis wordt van 25 mei tot en met 24 juni in het gebouw van de VW in Terneuzen de expo sitie Slepen op de binnenwate ren gehouden. Het tekenonderwijs in Middel burg van 1778 tot 1867 staat centraal in de expositie Ver nuft en Vlijt, de Middelburgse Tekenacademie, die tot 15 au gustus wordt gehouden in het Zeeuws Museum. De opening wordt vanmiddag om 16.00 uur verricht door de heer P. van der Veen, voorzitter en dirigerend lid van de Middelburgse Te kenacademie. Tevens wordt het eerste exemplaar uitge reikt van het boek De Middel burgse Tekenacademie, voor beeld en resultaat van de hand van drs A. J. van Dissel. Het museum is van dinsdag tot en met vrijdag geopend van 11.00 tot 17.00 uur en van zaterdag tot en met maandag van 13.30 tot 17.00 uur. Amateur Beeldende Kunste naars Zeeland ABKZ) hebben hun creaties uitgestald in de Grote Kerk in Goes. Deze zijn Werk van de Nederlandse schilder Corneille, die al meer dan 35 jaar in Parijs woont en werkt, is tot 31 mei te zien in het ABN-kantoor aan de He rengracht in Terneuzen. De ex positie is samengesteld uit creaties van de laatste jaren, die worden gekenmerkt door het gebruik van felle, vrolijke kleuren. Corneille is een van de meest produktieve schilders van de Cobra-groep die dit jaar 40 jaar bestaat. In de vitrinegalerie Art-Titude aan de Singel in Vlissingen is tot en met zondag 19 juni een installatie te zien van Nico van den Boezem. De installatie is opgebouwd uit een collage van koeiehuiden, witte en bruine staalplaten, overeenkomstig het vlekkenpatroon van de huiden. De belichting geeft het geheel met name 's avonds een speciaal effect. Dagelijkt van 8.00 tot 23.00 uur. Elleke van Gorsel uit Eindho ven exposeert van 25 mei tot 25 juni objekten bij de Rabobank in haar geboorteplaats Sint- Maartensdijk. Haar Zeeuwse afkomst verraadt zich door de klei waar zij veel mee werkt. Daarnaast gebruikt zij ook pa pier maché, gecombineerd met andere (niet keramische) ma terialen. De tentoonstelling is van maandag tot en met vrij dag te bezichtigen tussen 9.00 en 16.00 uur en op vrijdag bo vendien van 18.00 tot 19.30 uur. Tiest Coopmans uit Hoeven exposeert van 23 mei tot en met 19 juni olieverfschilderijen in de zaal van de Stichting Et cetera in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. De tentoon stelling is dagelijks geopend van 14.00 tot 17.00 uur, behalve op maandagen (wel tweede pinksterdag). Werk van Tony Brown in De Vleeshal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 15