sculptuur in
optima forma
messiaen in
middelburg
PZC/ vrijdagkrant
15
nieuw begin
van den boezem
art house
joosten
kommunicatie
symmetry 88
kouwe drukte
kuiperspoort
la strada
delta cultureel
katseveer
société
visser
de jong
lydia klop
bank
Canadian
linker
matthy murre
emailleren
flohr
esprit
coolegem
balans 17
china
bekenes
ter valcke
installatie
colleman
slepen
robbe
montparnasse
veere
debbaut
corneille
tekenonderwijs
amateurs
van den boezem
van gorsel
etcetera
RIJDAG 20 MEI 1988
Beeldhouwkunst van deze
eeuw heeft een nieuw
zicht als je haar vergelijkt
et die van de eeuwen ervoor.
iast en vaak in plaats van de
assieke materialen als hout,
een en brons zijn staal,
mststof en electronica in
bruik gekomen. Verder is
ii beeldhouwer niet meer
nand die per definitie hakt
boetseert, maar stelt hij net
goed sculpturen samen uit
rschillende onderdelen, die
ngniet altijd een 'artistieke'
rkomst hoeven te hebben en
ms zelfs bewegen. Juist de
ijheid die hij heeft in de keus
or een materiaal biedt hem
tra mogelijkheden om de
tdrukkingskracht van het
erk te vergroten. De
eeshal. Balans 17 en Art-
ude bieden de bezoeker een
tnemende kans om zich aan
hand van kwalitatief
ogstaand werk daarvan op
hoogte te stellen,
iny Brown woont en werkt in
inada. Hij bedient zich
elvuldig van de materialen
technieken waarmee die
Jinologisch hoog
twikkelde samenleving hem
iringt. In de Middelburgse
eeshal zien we een
tmtelijke installatie
itaande uit twee beelden:
i twee-dimensionale robot
n aluminium, groter dan U of
De robot lij kt door zij n
uding vooruit te willen
ippen, maar alleen zijn
nen bewegen, grijpend naar
t beeld van een om haar as
taiende ballerina. Die is
htbaar als projectie op een
;1 ronddraaiende
rspexplaat in een vitrine. Het
;lle wentelen en de
:schillen tussen de
srojecteerde dia's elke dia
int de danseres in de zelfde
se, maar steeds enkele
iden om haar as gedraaid
geven een indruk van
ongrijpbare beweging. De
snelheid en het door de
omwentelingen geproduceerde
geluid geven het porseleinen
beeldje dat Brown op dia zette
zelfs een aggressieve dreiging.
De robot gebaart brommend en
krakend, machteloos naar een
beeld wat in feite een
electronische hallucinatie is.
Het werk heet Two machines
for Feeling. De beide figuren
kunnen met hun gevoelens
naar elkaar toe geen kant op,
gefixeerd als ze zijn in hun
pose, vastzittend in hun
technologische huid,
gecontroleerd door hen
sturende computers.
Het andere werk van Brown,
Through the motion between
the stars, oogt aardser: alsof er
een aardbeving in de Vleeshal
heeft gewoed ligt er op de vloer
en tegen de wand een
reusachtige hoop brokstukken,
kennelijk afkomstig van een
asfaltweg. Er ligt een wit
geschilderd stuk van een
hijskraan overheen; eenzelfde
stuk steekt er uit omhoog,
bijna het plafond rakend.
Vijftien ster-achtige vormpjes
liggen bij elkaar op het asfalt
en maken een oorverdovend
lawaai, dat doet denken aan
sloophamers, maar ook verwijst
naar bedrijvigheid op een
bouwplaats. Nadere
beschouwing leert dat de
sterren qua vorm verwant zijn
met twee op elkaar bevestigde
mensfiguurtjes en dat het
geluid wordt veroorzaakt door
hun bewegingen die doen
denken aan het mechanisch
uitvoeren van de
geslachtsdaad. Ook blijken
tussen de stukken asfalt gipsen
afgietsels te liggen: donker
geschilderde fragmenten van
oude Griekse beelden. De
resten van cultuur en techniek
liggen er troosteloos bij, de
tocht naar de hemel heeft tot
niets meer geleid dan naar
beneden gehaalde
hemellichamen die zich zonder
uitstraling verliezen in een
absurde dodendans. Die echter
het scheppen van nieuw meer
succesvol leven in zich
draagt....
In Balans 17 stilte en heel
andere materialen. Nico van
den Boezem toont zich een
meester in het zuiver, beheerst
en inventief omgaan met
houten balken en elementen
van staal. Voor deze
tentoonstelling waren drie
stukken Oregon Pine van 2,5
meter lengte voor hem
uitgangspunt voor evenzoveel
sculpturen. In het eerste beeld
dat hij maakte, Skyline 1, heeft
hij de balk geplaatst op vier
poten waardoor het een soort
bok wordt, geschikt voor het
dragen van een zware last. Die
bestaat uit een grote
hoeveelheid blokjes,
rechthoeken, cilinders en
driehoeken, speelgoed, zo
afkomstig uit een blokkendoos.
De meest frappante ingreep is
een brede zaagsnede vlak onder
de bovenzijde van de balk. Van
den Boezem plaatst er in het
midden een driehoekje tussen,
waardoor de balk aan de
bovenzijde een spannende
welving krijgt. In samenhang
met de blokjes die op de balk
staan, lijkt het zo of hij een
stuk uit de aardkorst heeft
gesneden en in de ruimte
geplaatst: de beeldhouwer als
schepper van de wereld. Een
van de meest boeiende
aspecten van dit werk is het
naadloos in elkaar overgaan
van grote verschillen in schaal.
Collagesvan Nico van den Boezem in Balans 17.
Van den Boezem heeft in een
andere balk meer zaagsneden
aangebracht: zoals in Skyline 1
niet ver van de bovenkant,
maar ook daarboven en
daaronder, in beide laatste
gevallen steeds vanaf de kopse
zijden van de liggende balk. De
zaagsneden lopen dan net zover
door naar het midden tot ze
niet verder kunnen zonder het
hout te splijten. Het plaatsen
van zwarte driehoekige blokjes
in de twee onderste zaagsneden
heeft tot gevolg dat de balk,
rustend op zijn uiteinden, zich
in de ruimte wil verheffen. Een
driehoekje in de middelste
zaagsnede zorgt ervoor dat de
kromming van de onderkant
wordt herhaald, terwijl de
bovenkant perfect vlak blijft.
Door deze ingrepen maakte
Van de Boezem een
landschappelijk beeld vol
spanning, kracht en elegantie,
dat staat voor een gaaf
evenwicht van intuitie, kennis
en technische beheersing. Het
is zo, net als zijn andere werk,
meer dan een spel met vormen.
In Balans 17 is nog een
interessante variatie op de
balken te zien en verder toont
Van den Boezem er drie
'collages', een serie tekeningen
en twee ontwerpen voor
monumentale
buitensculpturen, steeds
getuigend van de hem
kenmerkende helderheid. In
Het Vlissingse Art-titude heeft
hij een installatie gemaakt met
twee koeiehuiden. Ze liggen
bij na tegen elkaar op de grond
en zijn in de lengte
dubbelgevouwen, hun
rugzijden naar buiten gekeerd.
De ruimte tussen de huiden
wordt doorsneden door een
dunne groene lijn. Links en
rechts daarvan liggen wit
geschilderde stalen platen, in
vorm verwant aan de vlekken
op de huiden. Aan de boven en
onderkant heeft Van den
Boezem bruine staalplaten
neergelegd. Op deze manier
stelt hij met natuurlijke en
kunstmatige elementen als het
ware een nieuwe huid samen:
de vorm die onstaat herinnert
immers aan een uitgespreide
exemplaar. Met dode materie
van verschillende herkomst
brengt Van den Boezem de
verbeelding van de beschouwer
tot leven.
NICO OUT
T"\e Franse componist Oli-
X-Zvier Messiaen staat deze
maand opnieuw in de belang-
stalling in Middelburg.
Zeeuwse muziekschool en
stichting Nieuwe Muziek heb-
ben een vorig jaar genomen
j:|: initiatief 'verlengd'. Zij laten,
:j:j in het centrum Nieuwe Mu
tt ziek, een concert met werk
van Messiaen vooraf gaan
•X door een toeliuchting op het
werk van deze betekende ei-
gentijdse componist. Oud-mu-
ziekschool directeur G. W.
Bergman heeft zijn inleiding
inmiddels gehouden, voor vol-
gende week vrijdag 27 mei
staat het concert geprogram-
meerd: de pianisten Saskia
Boon en Leen de Broekert voe-
ren dan zijn monumentale pia-
nocompositie 'Vingt Regards
sur l'enfent Jésus' uit, vanaf
•X 20.30 uur.
Messiaen werd in 1908 geboren
en geldt nu als een van de
grootste componisten van zijn
generatie. Het duurde lang
voor hij in brede kring erken-
tt ning kreeg. De internationale
waardering mondde in 1971 uit
in de toekenning aan Messiaen
van de Eramusprijs.
Hij maakte tussen de wereld-
Si oorlogen deel uit van een groep
S Franse componisten, die de za-
tt kelijkheid, het nuchtere karak
ul ter van de toonspraak wilde
doorbreken. Zij zien de muziek
niet als een zelfstandig, auto-
noom fenomeen, maar streven
ernaar de muziek een nieuwe
menselijke inhoud te geven.
Zoals Th. Willemse het ooit
heeft geformuleerd: „De groep
S: ziet de muziek als getuigemnis
van de menselijke geest. De
mens drukt zich uit in de muze
en niet: de muze drukt zich uit
•jij in de mens".
Si Messiaen en zijn groep - en vol-
gelingen - gebruikten daartoe
in hun werk onder meer midde-
leeuwse technieken, de ver
ft worvenheden van de Duitse
Si romantiek, maar ook oosterse
(Indiase) ritmen. Met name het
Si werk van Messiaen wordt daar-
ft bij drager van metafysische ge-
dachten en gevoelens en reikt
tot de grenzen van bewustzijn
en droom. Veel van zijn compo-
Si si ties zijn religieus geinspi-
reerd.
£i Zijn 'Vingt regards sur l'enfant
Jésus' schreef Messiaen in
1944, een paar jaar nadat hij
werd benoemd tot docent har
monieleer aan het conservato
rium in Parijs. Het is opgedra
gen en bestemd voor zijn leer
linge Yvonne Loriod, voor wier
grote talent de componist toen
al bewondering opvatte. Bij de
première in 1945 werden de
toehoorders vooral getroffen
door de emotionele lading van
de muziek. „Alle toegepaste
technieken", noteert G. W.
Bergman in zijn programma
toelichting, „staan in dienst
van een hoogstpersoonlijke en
allesbehalve kerkelijk-dogma-
tische kijk op de Tweede Per
soon van de Heilige Drievul
digheid èn de relatie tussen
Hem en de materiëele, alsmede
de immateriële wereld".
De enorme variatie in technie
ken stelt aan de uitvoerders ei
sen van - zoals Bergman om
schrijft - 'Lisztiaanse allure'.
Als overheersende luistererva
ring noemt Begman de „fasci
natie, opgeroepen door de
spanning tussen het uitgebeel
de (het Eeuwige, Tijdloze) en
de hoe geniaal gehanteerd ook,
menselijk-ontoereikende mid
delen van de uitbeelding".
Saskia Boon en Leen de Broe
kert, die 'Vingt regards sur
l'enfant Jésus' 27 mei uitvoe
ren, zijn beiden docent aan de
Zeeuwse muziekschool. Zij
studeerden aan het conserva
torium in Den Haag. Saskia
Boon speelde iin 1986, in het
bijzijn van Messian met het
ensemble Ajouté zijn 'Kwar
tet voor het einde van de tijd',
welk werk vorig jaar ook in
Middelburg werd uitgevoerd.
Leen de Broekert, heeft affini
teit met hedendaagse muziek
en is eveneens geiinteresseerd
in oude muziek, hij bespeelt
onder meer ook negentiende-
eeuwse hamerklavieren.
Olivier Messiaen
In galerie-atelier Art House in
Biervliet is tot en met 31 mei de
expositie Agripictura te zien,
met werk van Sia Braakman
(keramiek). Loes Cozijnsen
(beeldhouwwerken) en Gerard
van Grieken (aquarellen). De
tentoonstelling, die in het te
ken van de landbouw staat, is
van maandag tot en met zater
dag toegankelijk tussen 9.00 en
12.00 uur en op zaterdag bo
vendien van 13.00 tot 16.00 uur.
In het foto-kabinet van het
Zeeuws Kunstenaarscentrum
in de Bibliotheek in Middel
burg is tot 26 mei een serie
kleurenfoto's te zien van Sabi
ne Joosten.
De onderwerpen lopen
uiteen van galabal tot miss
verkiezing of sinterklaas.
Na een jaar kunst in de krant is
het project 'Kunst kommu
nicatie' van de Middelburgse
kunstenaar Ko de Jonge uitge
mond in een overzichts-exposi-
tie in het Zeeuws Kunstenaars
centrum in de Zeeuwse Biblio
theek aan de Kousteensedijk
in Middelburg. Tot 26 mei han
gen daar alle 53 kunstzinnige
kolommen op een rijtje.
In de Sint Pieterstraat in Mid
delburg vindt het gehele jaar
het etalageproject 'Symmetry
88' plaats. Hieraan wordt deel
genomen door een groot aantal
buitenlandse kunstenaars, die
°P uitnodiging van de Middel
burgse kunstenaar Ko de Jon
ge. ieder een week de gelegen
heid krijgen een werk te pre
senteren waarin het begrip
symmetrie gestalte krijgt. Tot
en met 25 mei presenteert de
Pool Andrzej Dudek-Durerzijn
werk.
In het Zeeuws Museum Na-
tuurhistorie in Oostkapelle is
lot en met 29 mei de expositie-
Kouwe drukte' te zien. Deze
lentoonstelling behandelt de
amfibieën en reptielen van zee-
'and. aan de hand van onder
meer tekstpanelen, foto's
aquaria, diorama's en een vi
deo- en diapresentatie. De ope-
mngstijden zijn dinsdag tot en
met vrijdag van 11 tot 17 uur.
zaterdag tot en met maandag
van 13.30 tot 17 uur.
In de vitrines van de Stichting
beeldende Kunst in de Middel-
urgse Kuiperspoort is een ex-
Positie ingericht van Ineke Ot-
e De tentoonstelling bevat
schalen en sieraden. Openings
tijden dinsdag tot en met za
terdag 13-17 uur en donderdag
19-21 uur.
Onder de titel 'Lijnen in ba
lans' exposeert Harry Hutjens
uit Goes in galerie La Strada in
zijn woonplaats tot en met 2 ju
ni perspex wandobjecten en
edelsmeedkunst.
De Stichting Delta Cultureel
heeft in de Grote Kerk in Veere
verschillende exposities inge
richt. Met 'Willem III en de
Zeeuwen' is ingehaakt op de
Middelburg is de Société Gale
rie Den Haag tot en met zater
dag 29 mei te gast met een
groepsexpositie. De expose
rende kunstenaars zijn Cris
Dagradi, Kees Mol, Nella Svil-
lippo. Jack Mondt, Jos Smits,
Bert Boogaard, Dominique
van Osta, Kees Koomen, An-
dré Smits, Hans van der Pen
nen, Ronald van Tienhoven,
Mark Molenaar, Vincent Rijn
bende, Philip Akkerman, Ma
rie Kawazu en Elise Tak. De
tentoonstelling is dagelijks,
behalve op zondag, te bezichti
gen van 14.00 tot 17.00 uur.
De Zeeuwse kunstenares Nelly
van Nieuwenhuijzen (Baar-
herdenking van het feit dat hij
300 jaar geleden tot koning van
Engeland werd gekroond. Aan
sluitend bij het thema William
en Mary hangen er werken van
Engelse landschapsschilders,
zoals Beresford Hill en Harry
Spencer. Verder is er een ten
toonstelling over optische tele
grafie en de functie die de Gro
te Kerk daarin had. Vaste on
derdelen in Veere zijn de ge
schiedenis en de conservering
van de kerk, enige historie van
de kerk en van Veere en geres
taureerde authentiek boeren
wagens. Er is een aantal vitri
nes ingericht met fossielen en
stenen en mevrouw F. van Da
len uit Gronsveld exposeert
enkele kleine beeldhouwwerk
jes. De Grote Kerk in Veere is
van maandag tot en met zater
dag geopend tussen 10.00 en
17.00 uur en op zondag van
14.00 tot 17.00 uur.
In het Centrum Nieuwe Mu
ziek in de Kloveniersdoelen in
land, 1944) exposeert haar
weidse landschappen en vazen
met bloemen tot 1 juni in res
taurant 'Katseveer' aan de
Katseveerweg in Wilhelmina-
dorp.
De Middelburgse kunstenares
Marijke Visser exposeert haar
werk tot en met 27 mei in de hal
van de Rabobank aan de Lan-
geviele in Middelburg. Er han
gen olieverfschilderijen en er
staan plastieken. Mens en dier
zijn het hoofdthema.
Gerrit de Jong, leraar wiskun
de en informatica in Middel
burg, exposeert olieverfschil
derijen in de Ahrend-show-
room aan de President Roose-
veltlaan in Vlissingen. Hij gaat
in zijn werk op een speelse ma
nier om met het oneindigheids
begrip, zoals met 'geknoopte
buizen'. De tentoonstelling is
te zien tijdens kantooruren.
De Noordbevelandse Lydia
Klop-Steendijk exposeert tot
eind mei haar schilderijen in
café-restaurant 'De Stads-
schuur' aan het Schuttershof
in Goes. Haar onderwerpen
hebben veel te maken met Zee
land, zoals havens, boerderij
en, landschappen en deltawer
ken.
Harold Linker exposeert zijn
olieverfschilderijen en teke
ningen bij woninginrichting
Gerritsen aan de Langeviele in
zijn woonplaats Middelburg.
De openingstijden zijn dinsdag
tot en met vrijdag van 9.00 tot
18.00 uur en zaterdag van 9.00
tot 17.00 uur.
Onder de verzamelnaam 'kos
mische energie' exposeert de
Goese kunstenares Matthy
Murre tot eind juni vier pastels
op de veerboot Vlissingen-
Breskens. Zij is autodidact en
houdt zich bezig met tekenen,
beeldhouwen en monumentale
vormgeving.
In de benedenzaal van het
christelijk cultureel centrum
'De Burght' in Burgh-Haam-
stede is de hele maand mei een
expositie te zien van Willem
Stavleu uit Alphen aan de
Rijn, die zich heeft bekwaamd
in het emailleren als kunstui
ting. Hij is daarmee de enige in
Nederland. De tentoonstelling
is dagelijks geopend van 09.00
tot 12.00, van 14.00 tot 17.00 en
van 19.00 tot 22.00 uur.
Werken van de beeldhouwer
Luc Ingels en de kunstschilder
Frank van Hest zijn tot dins
dag 31 mei tentoon gesteld bij
de Credit Lyonnais Bank Ne
derland in Hulst. De expositie
is te zien tijdens kantoren.
Fred Flohr uit Heinkenszand
exposeert tot eind mei aqua
rellen in Lunchcafé 'Het Stad
huis' in Goes. De acht stille
vens kunnen worden bekeken
tijdens de openingstijden van
het café.
Schilderijen, zeefdrukken en
werk dat tot stand is gekomen
met gemengde technieken van
Hendrik van Veenendaal is tot
en met 12 juni te zien Galerie
Esprit in Clinge. Van Veenen
daal (45) wil vorm en inhoud
geven aan de emoties die be
paalde landschappen door hun
voortdurend veranderen van
bewegingen en stemmingen bij
hem oproepen. In de vaste col
lectie van de galerie zijn nu ook
werken opgenomen van de
Belgische kunstenaars Ward
Dyck (bronzen reliëfs) en Beni-
ti Cornelis (schilderijen en zeef
drukken). Esprit is van woens
dag tot en met zondag geopend
tussen 13.30 en 17.30 uur.
Piet Coolegem exposeert tot 13
juni olieverfschilderijen in ca
fé-restaurant 'De Ster' aan de
Overdamstraat in Hulst. De
tentoonstelling is dagelijks,
behalve op dinsdag, te bezich
tigen.
In Balans 17, het BKR-cen-
trum voor expositie, kunstuit
leen en documentatie in Mid
delburg, is tot en met 11 juni
werk te zien van Nico van den
Boezem. De tentoonstelling
van plastieken en tekeningen,
die morgen (zaterdag) tussen
16.00 en 18.00 uur officieel
wordt geopend, kan van
woensdag tot en met vrijdag
tussen 12.00 en 17.00 bezocht
worden en op zaterdag tussen
11.00 en 16.00 uur.
China staat centraal in een ex
positie die tot 26 mei wordt ge
houden in de kelder van de
Openbare Bibliotheek in Vlis
singen. Naast een fotoserie van
Pieter Griffioen treft men er
een muurkrant aan, hangen er
vlaggen, vliegers en kostuums
en kan een drie uur durende vi
deofilm van de Chinese televi
sie worden bekeken.
Onder het motto 'Two machi
nes for feeling through the
motions between the stars' ex
poseert de Canadese kunste
naar Tony Brown als eerste in
het kader van de Canadian
Summer tot en met 12 juni in
de Vleeshal in Middelburg. De
tentoonstelling is van dinsdag
tot en met zaterdag te zien van
11.00 tot 17.00 uur en op zondag
van 13.00 tot 17.00 uur.
De expositieruimte van Gale
rie Bekenes aan de Dorps
straat in Kattendijke is tot en
met 29 mei ingeruimd voor Alie
Bekenes, die daar haar oliever
ven, pastels en verschillende
handwerken heeft uitgestald.
Ook is er een foto-reportage
van haar hand met als thema
'Wolkenpracht van vroeg tot
laat'. De galerie is op zaterdag
en zondag geopend van 14.00
tot 17.00 uur.
Janny de Witte-de Regt uit
Nisse exposeert tot 30 mei in
Noordhoek uit Goes. Het mu
seum is op maandag geopend
van 13.00 tot 17.00 uur en de
rest van de week van 10.00 tot
17.00 uur. Zondag gesloten.
De Rotterdamse kunstenares
Marianne Smits werkt 26,27 en
28 mei in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg aan haar
installatie Klei, water, wind en
wolken, in het kader van haar
project Buiten Binnen. De eer
ste twee dagen is dat het geval
van 10.00 tot 17.00 uur en zater
dag 28 mei van 10.00 tot 13.00
uur. Zij zal dan de indrukken
die tevoren gemaakte wande
lingen door de stad bij haar
achterlieten in één of meer
kunstwerken omzetten.
daar tot en met 2 juni dagelijks
(behalve op zondag) te zien tus
sen 10.00 en 17.00 uur.
De expositie van de Belgische
kunstenaar Willy Colleman in
galerie Minou in Groede is we
gens grote belangstelling ver
lengd tot en met 31 mei. De ga
lerie is op dinsdag, woensdag,
vrijdag en zaterdag geopend
van 14.00 tot 17.00 uur.
het verpleeghuis 'Ter Valcke'
in Goes haar schilderijen in
olieverf en aquarellen, met als
thema 'de natuur'.
De in Frankrijk geboren, maar
in Vlissingen woonachtige
Marcel Lucien Robbe toont
zijn geabstraheerde land
schapsschilderingen tot 10 ju
ni in het Vlissingse filiaal van
de ABN. De grote olieverfdoe
ken in blauw, blauwgrijzen en
groenen roepen landschappe
lijke associaties op, maar kun
nen evengoed op een andere
wijze de fantasie prikkelen.
Ter gelegenheid van het 100-ja-
rig bestaan van de Alliance
Francaise des Pays-Bas expo
seert Alix Valois-Chastellux
tot 4 juni olieverfschilderijen in
Galerie Montparnasse in de
Reigerstraat in Middelburg.
De galerie is van dinsdag tot en
met zaterdag geopend tussen
14.00 en 18.00 uur.
In het museum 'De Schotse
Huizen' aan de Kaai in Veere is
het hele zomerseizoen een ex
positie te zien van poppen in
Zeeuwse klederdrachten van
de hand van Rie Nobels-
In het Psychiatrisch Zieken
huis Zeeland (PZZ) in Kloetin-
ge is tot 2 juli werk te zien van
de Goese kunstschilder Ro
nald Debbaut. Hij debuteert
daar met een selectie abstracte
acryl-schilderijen. Debbaut
bezoekt de Vrije Academie in
'Den Haag. De expositieruim-
tye van het PZZ is op werkda
gen geopend van 9.00 tot 17.00
uur.
Uitgaande van het Nationaal
Sleepvaartmuseum in Maas
sluis wordt van 25 mei tot en
met 24 juni in het gebouw van
de VW in Terneuzen de expo
sitie Slepen op de binnenwate
ren gehouden.
Het tekenonderwijs in Middel
burg van 1778 tot 1867 staat
centraal in de expositie Ver
nuft en Vlijt, de Middelburgse
Tekenacademie, die tot 15 au
gustus wordt gehouden in het
Zeeuws Museum. De opening
wordt vanmiddag om 16.00 uur
verricht door de heer P. van der
Veen, voorzitter en dirigerend
lid van de Middelburgse Te
kenacademie. Tevens wordt
het eerste exemplaar uitge
reikt van het boek De Middel
burgse Tekenacademie, voor
beeld en resultaat van de hand
van drs A. J. van Dissel. Het
museum is van dinsdag tot en
met vrijdag geopend van 11.00
tot 17.00 uur en van zaterdag
tot en met maandag van 13.30
tot 17.00 uur.
Amateur Beeldende Kunste
naars Zeeland ABKZ) hebben
hun creaties uitgestald in de
Grote Kerk in Goes. Deze zijn
Werk van de Nederlandse
schilder Corneille, die al meer
dan 35 jaar in Parijs woont en
werkt, is tot 31 mei te zien in
het ABN-kantoor aan de He
rengracht in Terneuzen. De ex
positie is samengesteld uit
creaties van de laatste jaren,
die worden gekenmerkt door
het gebruik van felle, vrolijke
kleuren. Corneille is een van de
meest produktieve schilders
van de Cobra-groep die dit jaar
40 jaar bestaat.
In de vitrinegalerie Art-Titude
aan de Singel in Vlissingen is
tot en met zondag 19 juni een
installatie te zien van Nico van
den Boezem. De installatie is
opgebouwd uit een collage van
koeiehuiden, witte en bruine
staalplaten, overeenkomstig
het vlekkenpatroon van de
huiden. De belichting geeft het
geheel met name 's avonds een
speciaal effect. Dagelijkt van
8.00 tot 23.00 uur.
Elleke van Gorsel uit Eindho
ven exposeert van 25 mei tot 25
juni objekten bij de Rabobank
in haar geboorteplaats Sint-
Maartensdijk. Haar Zeeuwse
afkomst verraadt zich door de
klei waar zij veel mee werkt.
Daarnaast gebruikt zij ook pa
pier maché, gecombineerd met
andere (niet keramische) ma
terialen. De tentoonstelling is
van maandag tot en met vrij
dag te bezichtigen tussen 9.00
en 16.00 uur en op vrijdag bo
vendien van 18.00 tot 19.30 uur.
Tiest Coopmans uit Hoeven
exposeert van 23 mei tot en
met 19 juni olieverfschilderijen
in de zaal van de Stichting Et
cetera in het Markiezenhof in
Bergen op Zoom. De tentoon
stelling is dagelijks geopend
van 14.00 tot 17.00 uur, behalve
op maandagen (wel tweede
pinksterdag).
Werk van Tony Brown in De Vleeshal