uit televisie mikpunt van spot RONALD VAN RILLAER VERWACHT fllmwljxur love is a fat woman liesbeth list marinierskapel jazzfestival peer gynt kamerkoor ronald van rillaer kerkconcert trestle theatre orgelconcert knapenkoor poppentheater PZC/ vrijdagkrant gewoon kunstenaars electro schuttershof alhambra cinem'actueel de koning luxor grand theater t beest roxy VRIJDAG 20 MEI 1988 In Den Hoekzak in Oostburg brengt Liesbeth List vanavond haar soloprogramma List Nu. Het optreden begint om 20.30 uur. List zingt uitsluitend nieuw repertoire, met teksten van onder ande ren Herman van Veen, Boudewijn Spitzen, Annie M. G. Schmidt, Rob Chrispijn en Ivo de Wijs. De Steelband van de Marinierskapel zorgt vanavond in de Zaete in Yerseke voor een tropical evening. Aanvang 20.00 uur. Het instrumentarium van de steelband is een geschenk van de Aru baanse bevolking aan het korps mariniers. Deze zogenaamde pan nen zijn speciaal bewerkte olievaten. Er is ook een optreden van de band Escape. ZATERDAG De Jazz Activiteiten Stichting Zeeland zet vandaag en zaterdag het jaarlijkse festivals in Middelburg voort. Vandaag zal de Nederlandse formatie Crooks de jazzdag beginnen met een scholenconcert: 13.00 uur. Jazz Sir, Swinchroon, New Or leans Red Beans (15-18 uur). Jazz Band Ball: Pichelour Jazz Band, Max Collies Rhythm Aces, vanaf 21.00 uur. Gelijktijdig (om 21.00 uur) begint de traditionele kroegentocht. De laatste dag (zaterdag) van het festival staat in het teken van streetparades. Festivalhal: Frits Bayens Big Band, Jos Beerens Quartet, Gijs Hendriks Quartet, Soul Station, Ron Wilson Trio, Bob Kerr's Whoopee Band (11.00-18.00 uur). New Orleans Night Birds, Black Birds of Paradise, Old Metropolitan Band (21.00-02.00 uur). Binnenstad: Streetparade en podiumconcerten: Fat Jo's Jazz Band, Juggets Jazz Band, Original Jawari Haihepic Rototon Streetparade Jazzband, Mardi Grass Jazz Band, Efkes Anders Jasskapel, Old Ti me Freewheelers, Dixie Tramps, Darktown Stompers. In de Schouwburg in Middelburg wordt vanavond en zaterdag het toneelstuk Peer Gynt, in een vrije hedendaagse bewerking van de oorspronkelijke versie van de Noorse schrijver Henrik Ibsen, ge speeld. Vandaag begint de voorstelling om 20.00 uur; zaterdag om 19.30 uur. Er is gekozen voor de vorm van een modern sprookje met als uit gangspunten de spanning tussen goed en kwaad en de keuzes die moeten worden gemaakt. Het eerste deel speelt zich hoofdzakelijk af in de jaren zestig; na de pauze is het heden de tijd van handeling. De regie is in handen van Ad van Noort, die hiermee na bijna 21 jaar afscheid neemt als provinciaal toneeladviseur in Zeeland. Het Middelburgs Kamerkoor geeft zaterdag een uitvoering in de Concert- en Gehoorzaal in Middelburg. Aanvang 20.00 uur. Het kamerkoor, onder leiding van Peter Arts, wordt begeleid door het Kamerorkest Rotterdam. Soliste is Tannie Willemstein (so praan). Op het programma staan Date sinceram moerentibus van M. Krakowa; Cibavit eos van M. Leopolita; Dulcis amor Jesu van B. Pekiel; Iudica me en In virtute tua van G. Gorczyscki; Laudate pueri Dominum van A. Caldara; Magnificat van D. Buxtehude; Ergo Inte rest en Sancta Maria van W.A. Mozart en Wer nur den lieben Gott lasst walten van F. Meldelssohn. Ronald Van Rillaer geeft zaterdag een voorstelling in de Klomp in Ovezande. Aanvang 21.00 uur. Roland Van Rillaer heeft, in samenwerking met enkele beeldende kunstenaars, een stuk in elkaar gezet over tv-verslaving, de ziekte T.I.D.S. (Television Immune Deficiency Syndrome). Dit is een ver nietigend virus, dat via het medium televisie de menselijke geest ondermijnt en tot totale aftakeling leidt. In de loop van het program ma belicht Van Rillaer onder meer de commerciële tv, het hoge cul turele niveau en televisiespelletjes. Ook de talloze ledenwerfacties zijn rijp voor spotterij. MAANDAG Trestle Theatre Company speelt zaterdag in het Vestzaktheater in Vlissingen 'Top Storey'. Aanvang 20.30 uur Een voorstelling met maskers, mime en humor. tot drie produkties, waarvan de laatste twee met Johannes Kim- pen, een heel goede synthesizer jazzpianist. We hebben zo'n zes honderd voorstellingen gedaan, waarvan een tweehonderdtal in Nederland. Johannes is vorig jaar in Chicago gaan wonen, vandaar dat ik nu een solo-pro gramma heb gemaakt onder mijn eigen naam. Ik had het ook Krisiskabaret 4 kunnen noe men, maar dat heb ik bewust niet gedaan, omdat ik een uitda ging wilde. Maar ja, dat werkt de bekendheid natuurlijk niet in de hand". „Ik ben ook niet iemand die houdt van populariteit. Ap plaus heb ik echt niet nodig, hoewel, als dat uitblijft is het ook triestig uiteraard. Maar ik sta niet te kicken op het po dium. Ik durf na afloop van de voorstelling amper tussen de mensen te komen, want die be kijken je dan van ah, daar is de artiest. Dat vind ik eigenlijk vervelend, want ik ben gewoon iemand zoals zij. Voor mijzelf moet ik dingen kwijt en dat kan ik het beste op het podium. Ik wil de mensen vooral ontspan nen, amuseren, maar niet zo maar, ik probeer er iets bij te stoppen". „In elk van mijn programma's is een engagement te vinden: de gastarbeider-problematiek, de werkloosheid en nu de commer ciële televisie waar ik eigenlijk voor wil waarschuwen. De men sen lachen ook heel veel en dat is voor mij belangrijk. Een drama tisch stuk zie ik mijzelf niet spe len, dat komische moet er toch wel bij zijn. Ik probeer mij vrij goed te documenteren over wat er allemaal in het leven gebeurt en dan vind ik dat de meeste theaterstukken tekort schieten. Dus dacht ik, dan kan ik het be ter zelf schrijven. Niet dat ik ca drome. Dat is een fictief virus dat ontdekt is in Amerika, waar de mensen verslaafd zijn aan tv. Als je teveel naar de vertrossing kijkt, krijg je een virus dat de hersenen aantast. Vandaar dat de meeste mensen met grote Ogen naar de tv zitten te staren en naar de grootste flauwekul durven en moeten kijken. Het is een soort drug, hè". „We staan aan de vooravond van de commerciële tv, zowel in Ne derland als België, en ik vraag mij af wat ons te wachten staat als je nu al Veronica en de Tros bezig ziet. Als er een nog ergere vertrossing gaat komen, kunnen we ons publiek wel opvouwen. Dan komen de mensen helemaal niet meer naar buiten en kijken ze alleen nog naar feuilletons en flauwe films. In het eerste deel van het programma laat ik zien wat een TIDS-lijder is, bijna zon der woorden, dat is visueel thea ter. Dan krijgt die man paniek, want plotseling springt zijn tv- toestel kapot". „Hij heeft op dat moment niet genoeg geld en laat zich een self made-pakket aansmeren. In plaats van materiaal om een tv te bouwen, blijkt het vol te zit ten met attributen voor het zelf maken van programma's. Dan krijgt het publiek te zien wat commerciële televisie zou kun nen worden. Wat^ieel speciaal is aan deze produktie, is dat we ons niet al leen beperken tot theater, maar hebben samengewerkt met een aantal plastische kunstenaars. In deze tijd stoppen ze alle ar tiesten in kastjes en dat heb ik willen doorbreken. Ik heb een aantal Vlaamse kunstenaars ge vraagd een tv-toestel te bewer ken en zelf te interpreteren". „Die kunstwerken staan in de hal of de ruimte waar wij snelen. Zo is er een anti-tv van de pop laire Belgische assemblage-ku stenaar Camiel Van Breedami de schilder Ludo Lacroix maa te een sencuur-tv. Dat biedt vê hilariteit op voorhand en gel een beetje als een komisch voc progamma. De mensen hebbi al goed gelachen en staan me open als ik begin". Al sinds zijn zestiende jaar is thans 34-jarige in Mechelen boren, maar feitelijk in Antwf pen opgegroeide Ronald Vi Rillaer, die in 1985 één van i presentatoren was van het twi tigste Delftse Camerettenfes val, in de ban van het caban waarbij hij zich met name afz tegen de gemakkelijke vormv: het dialect-theater. De ironie' echter dat de kleinkunstacac mie in Amsterdam hem afwe omdat zijn tongval te Vlaai was. „En op de Studio Hen® Teirlinck in Antwerpen kreeg problemen omdat ik te Nedi lands sprak". Hoewel zijn kracht schuilt het verbale, zou Ronald V( Rillaer in de toekomst grai een louter visueel programn willen maken. „Teksten bepe ken zich tot Nederland 1 Vlaanderen, maar ik zou ve domd graag eens in Wenen W len spelen of Parijs. Geen pan' mime, want dat vind ik beetje oubollig, maar zoals n eerste half uur van TIDS. Dat een geraffineerde manier va theater spelen zonder tekst. H heeft niets te maken met kend willen worden, maar ambitie, een uitdaging voor) zelf. Op den duur ga je jezelf M halen en dat wil ik vermijden FRANS P. JDOELïUk (Ronald Van Rillaer spej TIDS zaterdagavond i" Klomp in Ovezande, aanvat 21.00 uur) baret breng met de wijzende vin ger, maar er zit toch altijd wel een nasmaak in". „Ik denk dat ik op die manier de meeste dingen die in mij leven, kwijt kan op het podium en dat dat voor mij de aanleiding was om cabaret te brengen en geen theater. Hoewel, TIDS begint sterk naar theater te leunen, echter geschreven vanuit een ca baret-visie. De titel is afgeleid van AIDS en wordt dus Televi sion Immune Deficiency Syn- Ronald Van Rillaer Nu hij de commerciële tele visie tot het mikpunt van zijn spot heeft gemaakt, is de Vlaamse cabaretier Ronald Van Rillaer eindelijk via het blauwe oog van de BRT doorgedrongen tot de huiskamers. „Mijn solo programma TIDS heeft een en- rome pers gerkegen, unaniem lovend, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Dat heeft de BRT doen inzien, dat die man toch eigenlik eens op tv moest. Ik heb vrij veel aandacht gekre gen in het progamma Mike van Mike Verdreng, de Sonja Ba rend van België. Ik heb zelfs een stukje parodie op het medium televisie kunnen brengen. Dat was heel leuk. Er is mij nu ook een rolletje aangeboden in een tv-film". Toch heeft Ronald Van Rillaer zich de afgelopen tien jaar niet onbetuigd gelaten: „We hebben zo'n 1200 voorstellingen ge speeld, wat voor Vlaanderen enorm is, omdat cabaret hier compleet onbestaanbaar is. Ook op tv krijgt het weinig kansen". Hij maakte een veelbelovende start door in 1978 met zijn groep Toost het gerenommeerde Hu morfestival van Knokke-Heist te winnen. „Daardoor kregen we heel veel werk en konden we in korte tijd ervaring opdoen. Van een slechte voorstelling leer je ook veel. Dat is echter een beetje een probleem in Vlaanderen, want als je iets slecht brengt, word je onmiddellijk veroor deeld. We hebben dat opgelost door de eerste jaren telkens van naam te veranderen. Na Toost kwam Stoemp, kramp en kreun, een Nederlandstalige rock-paro- die. We hebben ook het klassie ke chanson gedaan". „Na vijf jaar heb ik samen met Sjef Huyben 't Krisiskabaret op gericht. Een moderne vorm van cabaret, vrij geëngageerd, waar in we onze sterkste punten had den gebundeld. Dat heeft geleid ^Trestle Theatre Company met Top Storey Kees van Eersel (orgel) en Henny van Eersel-Drost (klarinet) geven tweede pinksterdag een kerkconcert in de hervormde kerk in Ka- pelle. Aanvang 20.00 uur. Orgel en klarinet zijn samen te horen in composities van J. L. Krebs, N. W. Gade, Ch. V. Stanford en W. K. Stanton. Kees van Eersel voert verder werken uit van J. Kuhnau, C. Ph. E. Bach, Max Reger en een eigen improvisatie op het pinksterlied Veni Creator Spiritus. DINSDAG De Kampense organist Klaas J. Mulder geeft dinsdag een orgelcon cert in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Het concert begint om 20.00 uur. Op het programma staan Inleidend koraalspel van K.J. Mulder; Fu ga in g van J.S. Bach; Symphonie no I van A. Guilmant; de pastorale en Finale, Fantasie in A van C. Franck; Deux Esquisses van R. Schu mann; Prelude et Fugue over de naam Alain van M. Duruflé. Het knapenkoor van Riga zingt dinsdag in De Stenge in Heinkens- zand, aanvang 20.00 uur. Onder leiding van Janis Erenstreits brengt het koor een avond met veel Russische liedjes. WOENSDAG In het ambachtscentrum in Goes speelt poppentheater Sim Bolus woensdag Joris en Reuzeneus. De voorstelling begint om 14.30 uur en is tot september iedere woensdagmiddag te zien. Een jongetje wordt uitgenodigd door zijn tante om te komen logeren. Dat vindt hij een goed plan en hij gaat op weg. De tocht voert door het grote bomenbos waar hij allerlei bange dieren ontmoet. Het blijkt dat ze als de dood zijn voor een reus. Het jongetje wordt hier door enorm boos en als hij hem uiteindelijk ontmoet, bakt hij de reus een enorme poets... Vrijdag 27 mei wordt in de Kloveniersdoelen in Middelburg een Messiaen-concert gegeven, aanvang 20.30 uur. Het Middelburgs Musical en Operettegezelschap Groep Papilion presenteert de operette Venus in Seide van Robert Stolz: vrijdag 27 mei in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag 28 mei in de Prins van Oranje in Goes. De voorstellingen beginnen 20.00 uur. Zaterdag 28 mei geeft de christelijke oratoriumvereniging Middel- harnis onder leiding van Rinus Verhage een concert in de hervormde kerk in Oude Tonge. Aanvang 20.00 uur. Het Westkappels Dameskoor en het Flevo's Mannenkoor uit Dren ten geven zaterdag 28 mei gezamenlijk een concert in de hervormde kerk van Westkapelle, aanvang 20.00 uur. Liesbeth List MIDDELBURG (01180-38900) 'Fatal attraction'. Vandaag 19.00 uur; zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag, maandag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. Hugh Fraser Jazz Quintet. Vandaag 22.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'I've heard the mermaids sin- ging'. Vandaag 20.00 uur; za terdag 22.30 uur; zondag 20.30 uur. 'The Benny Goodman story'. Zaterdag 20.00 uur. 'De reddertjes'. Zaterdag, zon dag, woensdag 14.00 uur. 'Love is a fat woman'. Maan dag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. VLISSINGEN (01184-12260) 'Three men and a baby'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; maandag 14.00 en 20.00 uur; dinsdag, woensdag 20.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'The last emperor'. Dagelijks 20.00 uur; zondag en maandag óók 14.00 uur. 'Empire of the sun'. Dagelijks 20.00 uur; zondag en maandag óók 14.00 en 17.00 uur. 'Moonstruck'. Vandaag en za terdag 19.00 en 21.30 uur; zon dag, maandag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; dinsdag, woensdag 20.00 uur. HULST (01140-12030) 'Three men and an baby'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur; maandag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur; dins dag 20.00 uur. 'No way out'. Vandaag zater dag, zondag, maandag 19.00 en 21.30 uur; dinsdag 20.00 uur. 'Empire of the sun'. Vandaag, zaterdag, dinsdag 20.00 uur; zondag, maandag 16.15 en 20.00 uur. 'Schorem van de school'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur; maandag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur. 'Jungle book'. Zondag 16.15 uur; maandag 13.45,16.15 uur. Bioscopera: 'Cosi Fan Tutte'. Zondag 12.00 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Dirty Dancing'. Vandaag 19.00 uur; zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 16.15 en 19.00 uur; maandag 13.45,16.15 uur. 'Fatal attraction'. Vandaag en zondag 19.00 en 21.30 uur; za terdag 21.30 uur; maandag 16.15 en 20.00 uur; dinsdag 20.00 uur. 'Broadcast news'. Vandaag 21.30 uur; zaterdag 19-00 uur; zondag 16.15, 21.30 uur; maan dag 13.45 en 20.00 uur; dinsdag 20.00 uur. Sheila McCarthy in I've heard the mermaids singing 'The last emperor'. DageliiK 20.00 uur. aseujks 'Jungle book'. Zondaae Pn maandag 14.00 uur. GOES (01100-28142) 'Fatal attraction'. Vandaag zaterdag, zondag 19.00 en 213(j uur; maandag, dinsdag woensdag 20.00 uur. 'Jungle book' Zondag en maandag 14.00 uur. GOES (01100-28142) 'Zoeken naar Eileen'. Vandaas 20.30 uur. 6 BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Three men and an baby'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag, maandag 14 oo 16.30, 19.00 en 21.30 uur; dins dag, woensdag 20.15 uur 'Schorem van de school'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag, maandag 14.00. 16.30, 19.00 en 21.30 uur; dins dag, woensdag 20.00 uur. Toen de jonge Argentijnse filmmaker Alejandro Agresti een paar jaar geleden met zijn debuut naar Neder land kwam en hier een pers conferentie gaf, struikelde hij bijna over zijn woorden van opwinding en enthousiasme. Het tekent hem ook als filmer. Een opstandige, gedreven jon geman die zijn eerste opna men maakte op overgeschoten rollen zwart-wit materiaal die hij in een televisiestudio had 'gevonden'. Zijn eerste film werkte hij in Nederland af, bij gebrek aan medewerking thuis. Ook voor 'Love is a Fat Woman, zijn tweede film, maakte hij weer gebruik van zijn Nederlandse connecties. Toch is het verhaal zo Argen tijns als het maar zijn kan. De nu 26-jarige Agresti begon zijn loopbaan op het moment dat in Argentinië de dictatuur plaatsmaakte voor een demo cratie. Het bevrijde Argentinië van vandaag is een verwarde samenleving vol tegenstrijdig heden. Dat wil Agresti in 'Love is a Fat Woman' laten zien. José (Elio Marchi) is een jour nalist die een stuk moet schrij ven over een Amerikaanse filmploeg die bezig is met een reportage over de armoede in Buenos Aires. José vindt het een schandaal, en hij maakt een vlammend artikel waarin hij tekeer gaat tegen rijke Amerikanen die hier alleen maar sensationele plaatjes ko men schieten. Het valt bij de hoofdredacteur niet in goede aarde. José wordt ontslagen, en tot overmaat van ramp uit zijn pension gegooid. Samen met een vriend, een bando neonspeler, zwerft hij berooid en dakloos door de stad. Tegen de mensen die hij tegenkomt zegt hij dat hij een weggelopen vriendin zoekt, maar in werke lijkheid is ze verdwenen onder het militaire regime. In zijn hart heeft hij de hoop haar te rug te zien al opgegeven. Agresti is niet bang voor hefti ge beelden, en steekt boven dien zijn bewondering voor Or son Welles niet onder stoelen of banken. Felle emoties, symbo liek, extreme camerastand punten, en dat alles geschoten in contrastrijk zwart-wit. De stad als een duister labyrinth. Net als zijn idealistische hoofd persoon heeft Agresti de nei ging om door te draven. Hij schreeuwt het uit, maar het klinkt oprecht en je ziet duide lijk dat hij zijn ogen goed de kost heeft gegeven. Met zijn ex pressionistische stijl en nogal onevenwichtige opbouw is 'Lo ve is a Fat Woman' toch een film geworden die sterk gewor teld is in de Argentijnse werke lijkheid. Na de eerste euforie over de verworven vrijheid willen de Argentijnen het pijnlijke ver leden nu zo snel mogelijk ver geten. Onverschilligheid en opportunisme zijn meer in trek dan waakzaamheid en kritiek. Volgens Agresti staan de militairen al weer voor de deur. 'Love is a Fat Woman' is geen politiek pamflet, maar een artistiek vormgegeven ge tuigenis. LEO BANKERSEN Schuttershof (Middelburg) Elio Marchi Love is a fat woman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 14