uit
televisie mikpunt van spot
RONALD VAN RILLAER
VERWACHT
fllmwljxur
love is a fat woman
liesbeth list
marinierskapel
jazzfestival
peer gynt
kamerkoor
ronald van rillaer
kerkconcert
trestle theatre
orgelconcert
knapenkoor
poppentheater
PZC/ vrijdagkrant
gewoon
kunstenaars
electro
schuttershof
alhambra
cinem'actueel
de koning
luxor
grand theater
t beest
roxy
VRIJDAG 20 MEI 1988
In Den Hoekzak in Oostburg brengt Liesbeth List vanavond haar
soloprogramma List Nu. Het optreden begint om 20.30 uur.
List zingt uitsluitend nieuw repertoire, met teksten van onder ande
ren Herman van Veen, Boudewijn Spitzen, Annie M. G. Schmidt,
Rob Chrispijn en Ivo de Wijs.
De Steelband van de Marinierskapel zorgt vanavond in de Zaete in
Yerseke voor een tropical evening. Aanvang 20.00 uur.
Het instrumentarium van de steelband is een geschenk van de Aru
baanse bevolking aan het korps mariniers. Deze zogenaamde pan
nen zijn speciaal bewerkte olievaten. Er is ook een optreden van de
band Escape.
ZATERDAG
De Jazz Activiteiten Stichting Zeeland zet vandaag en zaterdag het
jaarlijkse festivals in Middelburg voort.
Vandaag zal de Nederlandse formatie Crooks de jazzdag beginnen
met een scholenconcert: 13.00 uur. Jazz Sir, Swinchroon, New Or
leans Red Beans (15-18 uur). Jazz Band Ball: Pichelour Jazz Band,
Max Collies Rhythm Aces, vanaf 21.00 uur.
Gelijktijdig (om 21.00 uur) begint de traditionele kroegentocht.
De laatste dag (zaterdag) van het festival staat in het teken van
streetparades. Festivalhal: Frits Bayens Big Band, Jos Beerens
Quartet, Gijs Hendriks Quartet, Soul Station, Ron Wilson Trio, Bob
Kerr's Whoopee Band (11.00-18.00 uur). New Orleans Night Birds,
Black Birds of Paradise, Old Metropolitan Band (21.00-02.00 uur).
Binnenstad: Streetparade en podiumconcerten: Fat Jo's Jazz Band,
Juggets Jazz Band, Original Jawari Haihepic Rototon Streetparade
Jazzband, Mardi Grass Jazz Band, Efkes Anders Jasskapel, Old Ti
me Freewheelers, Dixie Tramps, Darktown Stompers.
In de Schouwburg in Middelburg wordt vanavond en zaterdag het
toneelstuk Peer Gynt, in een vrije hedendaagse bewerking van de
oorspronkelijke versie van de Noorse schrijver Henrik Ibsen, ge
speeld. Vandaag begint de voorstelling om 20.00 uur; zaterdag om
19.30 uur.
Er is gekozen voor de vorm van een modern sprookje met als uit
gangspunten de spanning tussen goed en kwaad en de keuzes die
moeten worden gemaakt. Het eerste deel speelt zich hoofdzakelijk af
in de jaren zestig; na de pauze is het heden de tijd van handeling.
De regie is in handen van Ad van Noort, die hiermee na bijna 21 jaar
afscheid neemt als provinciaal toneeladviseur in Zeeland.
Het Middelburgs Kamerkoor geeft zaterdag een uitvoering in de
Concert- en Gehoorzaal in Middelburg. Aanvang 20.00 uur.
Het kamerkoor, onder leiding van Peter Arts, wordt begeleid door
het Kamerorkest Rotterdam. Soliste is Tannie Willemstein (so
praan). Op het programma staan Date sinceram moerentibus van M.
Krakowa; Cibavit eos van M. Leopolita; Dulcis amor Jesu van B.
Pekiel; Iudica me en In virtute tua van G. Gorczyscki; Laudate pueri
Dominum van A. Caldara; Magnificat van D. Buxtehude; Ergo Inte
rest en Sancta Maria van W.A. Mozart en Wer nur den lieben Gott
lasst walten van F. Meldelssohn.
Ronald Van Rillaer geeft zaterdag een voorstelling in de Klomp in
Ovezande. Aanvang 21.00 uur.
Roland Van Rillaer heeft, in samenwerking met enkele beeldende
kunstenaars, een stuk in elkaar gezet over tv-verslaving, de ziekte
T.I.D.S. (Television Immune Deficiency Syndrome). Dit is een ver
nietigend virus, dat via het medium televisie de menselijke geest
ondermijnt en tot totale aftakeling leidt. In de loop van het program
ma belicht Van Rillaer onder meer de commerciële tv, het hoge cul
turele niveau en televisiespelletjes. Ook de talloze ledenwerfacties
zijn rijp voor spotterij.
MAANDAG
Trestle Theatre Company speelt zaterdag in het Vestzaktheater in
Vlissingen 'Top Storey'. Aanvang 20.30 uur
Een voorstelling met maskers, mime en humor.
tot drie produkties, waarvan de
laatste twee met Johannes Kim-
pen, een heel goede synthesizer
jazzpianist. We hebben zo'n zes
honderd voorstellingen gedaan,
waarvan een tweehonderdtal in
Nederland. Johannes is vorig
jaar in Chicago gaan wonen,
vandaar dat ik nu een solo-pro
gramma heb gemaakt onder
mijn eigen naam. Ik had het ook
Krisiskabaret 4 kunnen noe
men, maar dat heb ik bewust
niet gedaan, omdat ik een uitda
ging wilde. Maar ja, dat werkt de
bekendheid natuurlijk niet in de
hand".
„Ik ben ook niet iemand die
houdt van populariteit. Ap
plaus heb ik echt niet nodig,
hoewel, als dat uitblijft is het
ook triestig uiteraard. Maar ik
sta niet te kicken op het po
dium. Ik durf na afloop van de
voorstelling amper tussen de
mensen te komen, want die be
kijken je dan van ah, daar is de
artiest. Dat vind ik eigenlijk
vervelend, want ik ben gewoon
iemand zoals zij. Voor mijzelf
moet ik dingen kwijt en dat kan
ik het beste op het podium. Ik
wil de mensen vooral ontspan
nen, amuseren, maar niet zo
maar, ik probeer er iets bij te
stoppen".
„In elk van mijn programma's is
een engagement te vinden: de
gastarbeider-problematiek, de
werkloosheid en nu de commer
ciële televisie waar ik eigenlijk
voor wil waarschuwen. De men
sen lachen ook heel veel en dat is
voor mij belangrijk. Een drama
tisch stuk zie ik mijzelf niet spe
len, dat komische moet er toch
wel bij zijn. Ik probeer mij vrij
goed te documenteren over wat
er allemaal in het leven gebeurt
en dan vind ik dat de meeste
theaterstukken tekort schieten.
Dus dacht ik, dan kan ik het be
ter zelf schrijven. Niet dat ik ca
drome. Dat is een fictief virus
dat ontdekt is in Amerika, waar
de mensen verslaafd zijn aan tv.
Als je teveel naar de vertrossing
kijkt, krijg je een virus dat de
hersenen aantast. Vandaar dat
de meeste mensen met grote
Ogen naar de tv zitten te staren
en naar de grootste flauwekul
durven en moeten kijken. Het is
een soort drug, hè".
„We staan aan de vooravond van
de commerciële tv, zowel in Ne
derland als België, en ik vraag
mij af wat ons te wachten staat
als je nu al Veronica en de Tros
bezig ziet. Als er een nog ergere
vertrossing gaat komen, kunnen
we ons publiek wel opvouwen.
Dan komen de mensen helemaal
niet meer naar buiten en kijken
ze alleen nog naar feuilletons en
flauwe films. In het eerste deel
van het programma laat ik zien
wat een TIDS-lijder is, bijna zon
der woorden, dat is visueel thea
ter. Dan krijgt die man paniek,
want plotseling springt zijn tv-
toestel kapot".
„Hij heeft op dat moment niet
genoeg geld en laat zich een self
made-pakket aansmeren. In
plaats van materiaal om een tv
te bouwen, blijkt het vol te zit
ten met attributen voor het zelf
maken van programma's. Dan
krijgt het publiek te zien wat
commerciële televisie zou kun
nen worden.
Wat^ieel speciaal is aan deze
produktie, is dat we ons niet al
leen beperken tot theater, maar
hebben samengewerkt met een
aantal plastische kunstenaars.
In deze tijd stoppen ze alle ar
tiesten in kastjes en dat heb ik
willen doorbreken. Ik heb een
aantal Vlaamse kunstenaars ge
vraagd een tv-toestel te bewer
ken en zelf te interpreteren".
„Die kunstwerken staan in de
hal of de ruimte waar wij snelen.
Zo is er een anti-tv van de pop
laire Belgische assemblage-ku
stenaar Camiel Van Breedami
de schilder Ludo Lacroix maa
te een sencuur-tv. Dat biedt vê
hilariteit op voorhand en gel
een beetje als een komisch voc
progamma. De mensen hebbi
al goed gelachen en staan me
open als ik begin".
Al sinds zijn zestiende jaar is
thans 34-jarige in Mechelen
boren, maar feitelijk in Antwf
pen opgegroeide Ronald Vi
Rillaer, die in 1985 één van i
presentatoren was van het twi
tigste Delftse Camerettenfes
val, in de ban van het caban
waarbij hij zich met name afz
tegen de gemakkelijke vormv:
het dialect-theater. De ironie'
echter dat de kleinkunstacac
mie in Amsterdam hem afwe
omdat zijn tongval te Vlaai
was. „En op de Studio Hen®
Teirlinck in Antwerpen kreeg
problemen omdat ik te Nedi
lands sprak".
Hoewel zijn kracht schuilt
het verbale, zou Ronald V(
Rillaer in de toekomst grai
een louter visueel programn
willen maken. „Teksten bepe
ken zich tot Nederland 1
Vlaanderen, maar ik zou ve
domd graag eens in Wenen W
len spelen of Parijs. Geen pan'
mime, want dat vind ik
beetje oubollig, maar zoals n
eerste half uur van TIDS. Dat
een geraffineerde manier va
theater spelen zonder tekst. H
heeft niets te maken met
kend willen worden, maar
ambitie, een uitdaging voor)
zelf. Op den duur ga je jezelf M
halen en dat wil ik vermijden
FRANS P. JDOELïUk
(Ronald Van Rillaer spej
TIDS zaterdagavond i"
Klomp in Ovezande, aanvat
21.00 uur)
baret breng met de wijzende vin
ger, maar er zit toch altijd wel
een nasmaak in".
„Ik denk dat ik op die manier de
meeste dingen die in mij leven,
kwijt kan op het podium en dat
dat voor mij de aanleiding was
om cabaret te brengen en geen
theater. Hoewel, TIDS begint
sterk naar theater te leunen,
echter geschreven vanuit een ca
baret-visie. De titel is afgeleid
van AIDS en wordt dus Televi
sion Immune Deficiency Syn-
Ronald Van Rillaer
Nu hij de commerciële tele
visie tot het mikpunt van
zijn spot heeft gemaakt, is de
Vlaamse cabaretier Ronald Van
Rillaer eindelijk via het blauwe
oog van de BRT doorgedrongen
tot de huiskamers. „Mijn solo
programma TIDS heeft een en-
rome pers gerkegen, unaniem
lovend, zowel ter rechter- als
ter linkerzijde. Dat heeft de
BRT doen inzien, dat die man
toch eigenlik eens op tv moest.
Ik heb vrij veel aandacht gekre
gen in het progamma Mike van
Mike Verdreng, de Sonja Ba
rend van België. Ik heb zelfs een
stukje parodie op het medium
televisie kunnen brengen. Dat
was heel leuk. Er is mij nu ook
een rolletje aangeboden in een
tv-film".
Toch heeft Ronald Van Rillaer
zich de afgelopen tien jaar niet
onbetuigd gelaten: „We hebben
zo'n 1200 voorstellingen ge
speeld, wat voor Vlaanderen
enorm is, omdat cabaret hier
compleet onbestaanbaar is. Ook
op tv krijgt het weinig kansen".
Hij maakte een veelbelovende
start door in 1978 met zijn groep
Toost het gerenommeerde Hu
morfestival van Knokke-Heist
te winnen. „Daardoor kregen we
heel veel werk en konden we in
korte tijd ervaring opdoen. Van
een slechte voorstelling leer je
ook veel. Dat is echter een beetje
een probleem in Vlaanderen,
want als je iets slecht brengt,
word je onmiddellijk veroor
deeld. We hebben dat opgelost
door de eerste jaren telkens van
naam te veranderen. Na Toost
kwam Stoemp, kramp en kreun,
een Nederlandstalige rock-paro-
die. We hebben ook het klassie
ke chanson gedaan".
„Na vijf jaar heb ik samen met
Sjef Huyben 't Krisiskabaret op
gericht. Een moderne vorm van
cabaret, vrij geëngageerd, waar
in we onze sterkste punten had
den gebundeld. Dat heeft geleid
^Trestle Theatre Company met Top Storey
Kees van Eersel (orgel) en Henny van Eersel-Drost (klarinet) geven
tweede pinksterdag een kerkconcert in de hervormde kerk in Ka-
pelle. Aanvang 20.00 uur.
Orgel en klarinet zijn samen te horen in composities van J. L. Krebs,
N. W. Gade, Ch. V. Stanford en W. K. Stanton. Kees van Eersel voert
verder werken uit van J. Kuhnau, C. Ph. E. Bach, Max Reger en een
eigen improvisatie op het pinksterlied Veni Creator Spiritus.
DINSDAG
De Kampense organist Klaas J. Mulder geeft dinsdag een orgelcon
cert in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Het concert begint om 20.00
uur.
Op het programma staan Inleidend koraalspel van K.J. Mulder; Fu
ga in g van J.S. Bach; Symphonie no I van A. Guilmant; de pastorale
en Finale, Fantasie in A van C. Franck; Deux Esquisses van R. Schu
mann; Prelude et Fugue over de naam Alain van M. Duruflé.
Het knapenkoor van Riga zingt dinsdag in De Stenge in Heinkens-
zand, aanvang 20.00 uur.
Onder leiding van Janis Erenstreits brengt het koor een avond met
veel Russische liedjes.
WOENSDAG
In het ambachtscentrum in Goes speelt poppentheater Sim Bolus
woensdag Joris en Reuzeneus. De voorstelling begint om 14.30 uur
en is tot september iedere woensdagmiddag te zien.
Een jongetje wordt uitgenodigd door zijn tante om te komen logeren.
Dat vindt hij een goed plan en hij gaat op weg. De tocht voert door
het grote bomenbos waar hij allerlei bange dieren ontmoet. Het
blijkt dat ze als de dood zijn voor een reus. Het jongetje wordt hier
door enorm boos en als hij hem uiteindelijk ontmoet, bakt hij de reus
een enorme poets...
Vrijdag 27 mei wordt in de Kloveniersdoelen in Middelburg een
Messiaen-concert gegeven, aanvang 20.30 uur.
Het Middelburgs Musical en Operettegezelschap Groep Papilion
presenteert de operette Venus in Seide van Robert Stolz: vrijdag 27
mei in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag 28 mei in de Prins
van Oranje in Goes. De voorstellingen beginnen 20.00 uur.
Zaterdag 28 mei geeft de christelijke oratoriumvereniging Middel-
harnis onder leiding van Rinus Verhage een concert in de hervormde
kerk in Oude Tonge. Aanvang 20.00 uur.
Het Westkappels Dameskoor en het Flevo's Mannenkoor uit Dren
ten geven zaterdag 28 mei gezamenlijk een concert in de hervormde
kerk van Westkapelle, aanvang 20.00 uur.
Liesbeth List
MIDDELBURG (01180-38900)
'Fatal attraction'. Vandaag
19.00 uur; zaterdag 19.00 en
21.30 uur; zondag, maandag,
dinsdag, woensdag 20.30 uur.
Hugh Fraser Jazz Quintet.
Vandaag 22.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'I've heard the mermaids sin-
ging'. Vandaag 20.00 uur; za
terdag 22.30 uur; zondag 20.30
uur.
'The Benny Goodman story'.
Zaterdag 20.00 uur.
'De reddertjes'. Zaterdag, zon
dag, woensdag 14.00 uur.
'Love is a fat woman'. Maan
dag, dinsdag, woensdag 20.30
uur.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Three men and a baby'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 14.00, 19.00 en
21.30 uur; maandag 14.00 en
20.00 uur; dinsdag, woensdag
20.00 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'The last emperor'. Dagelijks
20.00 uur; zondag en maandag
óók 14.00 uur.
'Empire of the sun'. Dagelijks
20.00 uur; zondag en maandag
óók 14.00 en 17.00 uur.
'Moonstruck'. Vandaag en za
terdag 19.00 en 21.30 uur; zon
dag, maandag 14.00, 16.30,
19.00 en 21.30 uur; dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
HULST (01140-12030)
'Three men and an baby'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 16.15, 19.00 en
21.30 uur; maandag 13.45,
16.15, 19.00 en 21.30 uur; dins
dag 20.00 uur.
'No way out'. Vandaag zater
dag, zondag, maandag 19.00 en
21.30 uur; dinsdag 20.00 uur.
'Empire of the sun'. Vandaag,
zaterdag, dinsdag 20.00 uur;
zondag, maandag 16.15 en
20.00 uur.
'Schorem van de school'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 16.15, 19.00 en
21.30 uur; maandag 13.45,
16.15, 19.00 en 21.30 uur.
'Jungle book'. Zondag 16.15
uur; maandag 13.45,16.15 uur.
Bioscopera: 'Cosi Fan Tutte'.
Zondag 12.00 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Dirty Dancing'. Vandaag
19.00 uur; zaterdag 19.00 en
21.30 uur; zondag 16.15 en 19.00
uur; maandag 13.45,16.15 uur.
'Fatal attraction'. Vandaag en
zondag 19.00 en 21.30 uur; za
terdag 21.30 uur; maandag
16.15 en 20.00 uur; dinsdag
20.00 uur.
'Broadcast news'. Vandaag
21.30 uur; zaterdag 19-00 uur;
zondag 16.15, 21.30 uur; maan
dag 13.45 en 20.00 uur; dinsdag
20.00 uur.
Sheila McCarthy in I've heard the mermaids singing
'The last emperor'. DageliiK
20.00 uur. aseujks
'Jungle book'. Zondaae Pn
maandag 14.00 uur.
GOES (01100-28142)
'Fatal attraction'. Vandaag
zaterdag, zondag 19.00 en 213(j
uur; maandag, dinsdag
woensdag 20.00 uur.
'Jungle book' Zondag en
maandag 14.00 uur.
GOES (01100-28142)
'Zoeken naar Eileen'. Vandaas
20.30 uur. 6
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Three men and an baby'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag, maandag 14 oo
16.30, 19.00 en 21.30 uur; dins
dag, woensdag 20.15 uur
'Schorem van de school'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag, maandag 14.00.
16.30, 19.00 en 21.30 uur; dins
dag, woensdag 20.00 uur.
Toen de jonge Argentijnse
filmmaker Alejandro
Agresti een paar jaar geleden
met zijn debuut naar Neder
land kwam en hier een pers
conferentie gaf, struikelde hij
bijna over zijn woorden van
opwinding en enthousiasme.
Het tekent hem ook als filmer.
Een opstandige, gedreven jon
geman die zijn eerste opna
men maakte op overgeschoten
rollen zwart-wit materiaal die
hij in een televisiestudio had
'gevonden'. Zijn eerste film
werkte hij in Nederland af, bij
gebrek aan medewerking
thuis. Ook voor 'Love is a Fat
Woman, zijn tweede film,
maakte hij weer gebruik van
zijn Nederlandse connecties.
Toch is het verhaal zo Argen
tijns als het maar zijn kan. De
nu 26-jarige Agresti begon zijn
loopbaan op het moment dat
in Argentinië de dictatuur
plaatsmaakte voor een demo
cratie. Het bevrijde Argentinië
van vandaag is een verwarde
samenleving vol tegenstrijdig
heden. Dat wil Agresti in 'Love
is a Fat Woman' laten zien.
José (Elio Marchi) is een jour
nalist die een stuk moet schrij
ven over een Amerikaanse
filmploeg die bezig is met een
reportage over de armoede in
Buenos Aires. José vindt het
een schandaal, en hij maakt
een vlammend artikel waarin
hij tekeer gaat tegen rijke
Amerikanen die hier alleen
maar sensationele plaatjes ko
men schieten. Het valt bij de
hoofdredacteur niet in goede
aarde. José wordt ontslagen,
en tot overmaat van ramp uit
zijn pension gegooid. Samen
met een vriend, een bando
neonspeler, zwerft hij berooid
en dakloos door de stad. Tegen
de mensen die hij tegenkomt
zegt hij dat hij een weggelopen
vriendin zoekt, maar in werke
lijkheid is ze verdwenen onder
het militaire regime. In zijn
hart heeft hij de hoop haar te
rug te zien al opgegeven.
Agresti is niet bang voor hefti
ge beelden, en steekt boven
dien zijn bewondering voor Or
son Welles niet onder stoelen of
banken. Felle emoties, symbo
liek, extreme camerastand
punten, en dat alles geschoten
in contrastrijk zwart-wit. De
stad als een duister labyrinth.
Net als zijn idealistische hoofd
persoon heeft Agresti de nei
ging om door te draven. Hij
schreeuwt het uit, maar het
klinkt oprecht en je ziet duide
lijk dat hij zijn ogen goed de
kost heeft gegeven. Met zijn ex
pressionistische stijl en nogal
onevenwichtige opbouw is 'Lo
ve is a Fat Woman' toch een
film geworden die sterk gewor
teld is in de Argentijnse werke
lijkheid.
Na de eerste euforie over de
verworven vrijheid willen de
Argentijnen het pijnlijke ver
leden nu zo snel mogelijk ver
geten. Onverschilligheid en
opportunisme zijn meer in
trek dan waakzaamheid en
kritiek. Volgens Agresti staan
de militairen al weer voor de
deur. 'Love is a Fat Woman' is
geen politiek pamflet, maar
een artistiek vormgegeven ge
tuigenis.
LEO BANKERSEN
Schuttershof (Middelburg)
Elio Marchi Love is a fat woman