justy nu met variabele transmissie bestelwagentje oldtimer almanak vijf deursversie rover 800 serie auto fauteuils in maten en soorten wonen hypotheken PZC/ vrijdagkrant alfa romeo: 16-kleppen verbruik verstelbaar armleuningen theelen van der wee 4 Subaru heeft deze maand de Justy met een continu variabele transmissie geïntroduceerd. Er zijn twee modellen te koop, een 3-deurs van 18.995 en een 5-deurs van 19.495. Door de vrijwillige beperking van de import door de Japanners, kan er van de Justy ECVT (elektronisch continu variabele transmissie) echter een kleiner aantal verkocht worden. Dat zullen er de komende acht maanden waarschijnlijk zo tussen de 750-1500 stuks zijn en ze zullen voornamelijk naar de 'vreemd-merk-rijders' gaan. Zeg maar het oudere, met de D AF Variomatic vertrouwde, publiek. ECVT is immers een vondst van Van Doorne in Tilburg en dat simpele Nederlandse schakelvrij rijden bevalt menigeen. Na de introductie vorig jaar in Japan van deze Subaru, komt dit model nuooknaarhet land waar deze bijzondere schakeling is uitgevonden. De markt voor de motoren boven een inhoud van 1000 cc wordt al bediend door Fiat en Ford met de Uno en de Fiësta. Hetzelfde systeem wordt door Subaru toegepast met toevoeging van een elektromagnetische regeling van de koppeling. Hydraulisch wordt de diameterstand van de twee poelies waarover de schakelband loopt ingesteld. Zo is een steeds veranderende overbrengingsverhouding mogelijk. Wordt bij de twee Europese merken het wegrij dgedrag geheel door de koppeling bepaald, het 'pienterste J apanse pookj e Made in Holland' bestrijkt het totale rijcomfort. De elektromagnetische poeder in de koppeling wordt door het intrappen van het gaspedaal geactiveerd. Stilstand met een draaiende motor gaat dus zonder kruipneigingen. Een klein nadeel kan zijn datje in een file toch steeds een tikje gas moet geven om aan te sluiten. Bij een gewone CVT of een automaat doe je dat door even de voet van het rempedaal te halen. Het rij den met deze lichtere elektromagnetische koppeling in de Subaru Justy is een stuk aangenamer. Het meest opmerkelijke is de stille werking van de bak en de motor. Door het rustiger verlopende toerental bij het klimmen van de snelheid gaat alles een stuk gelijkmatiger dan bij de Uno en de Fiësta. Het huilende stofzuigergeluid ontbreekt en in de stad is het toerental bij 50 km/h constant. Subaru claimt een laag verbruik van 1:18,4 voor deze Justy ECVT, iets dat bij de eerste kennismaking beslist niet werd gehaald. Na een paar honderd kilometer vrij normaal stads- en snelwegverkeer kwam ons gemiddelde op ruwweg 1:13. Het 'pienterste pookje' bedienen ging vrij stroef en onhandig. Een vergrendelingsknop indrukken om hem in de achteruit te zetten is logisch. Maar naar de stand D of Ds (voor sportief rijden of afremmen) moet toch zonder het indrukken van die knopkunnen. De Justy ziet er verder redelijk uit, heeft tamelijk vlak zittende stoeltjes maar biedt achterin niet bijster veel zithoogte en bagageruimte. Het hele concept berust op compactheid, iets dat in het model Mini Jumbo nog meer geldt. Of en wanneer er in dit model, dat in grotere aantallen verkocht wordt, ook een ECVT komt, was nog niet te zeggen. SIEM LEEUWENKAMP De bestel-versie van de MAZDA 121. MAZDA heeft op basis van de 121, die nog maar net op de markt is, een bestelversie uitge bracht. De prijs van deze auto begint bij 13.650,-, waarvoor een bestelwagentje wordt afge leverd die maximaal 500 kilo kan vervoeren. De laadvloer, die met tapijt is bekleed, meet 113 x 129 x 94 cm, waarin een volume van 1,25 m3 past. Standaard heeft de auto een 4-bak en de 11 liter motor le vert een vermogen van 55 pk. Bij de 323 Estate Van is de serie ge wijzigd. Uiterlijk is het frontje wat anders en qua motoren is er keus uit de 1.5 benzine van 75 pk en de 1.7 diesel van 58 pk. Bij de 929 heeft Mazda de keus uige- breid door het topmodel, de 3.0i V6 GLX, ook te kunnen leveren met een automaat. FIAT brengt na de Champ-serie van een aantal modellen, nu iets 'leuks' in de Panda- en Uno-lijn. De Jolly typen zijn gebaseerd op de 750 L en de 45 Fire, de Panda van bijna 13 mille heeft een Schots ruitje als bekledingsmo tief en ondermeer verstelbare rugleuningen, hoofdsteunen op de voorstoelen en een grille in de kleur van de auto. De Uno Jolly heeft ook een Schots ruitje en o.a. een ruitenwisser achter, een extra buitenspiegel en brede 155/70 SR 13 banden. De auto's kosten 12.860 en 17.350. FORD heeft van de Sierra twee 'specials' uitgebracht: de 5- deurs en de stationwagon met naar keus een 1.8 ltr/80 pk of 2.0 ltr/100 pk benzinemotor of een 2.3 ltr/67 pk dieselmotor. De sta tionwagon en de 5-deurs hebben een aantal extra's waaronder ge tint glas, rode biezen in de bum pers, brede 195/65 R 14-banden en een toerenteller. Voor de Sier ra Special 5-deurs geldt een prijs van 31.610 en de stationwagon is leverbaar vanaf 35.000. 7") estauratie' en onderhoud lï/van de vaak kostbare oldti mer is noodzakelijk. Het is ech ter dikwijls moeilijk dat ene adresje van bijvoorbeeld een chromerij of firma in houtbewer king te vinden. Een handig hulp middel daarbij is de pas ver schenen Oldtimer Almanak, waarin meer dan 1500 adressen van klassieke auto- en motor specialisten in de Benelux staan. Deze pocket, die eigenlijk voor elke auto- en motorliefheb ber een onmisbaar naslagwerk vormt, kostf9,95. In de almanak van Voiture's Uit gaven/Voorschoten staat een schat aan informatie, heel over zichtelijk per hoofdgroep Motor, Chassis en Carrosserie gerang schikt. Verder staan er alle be langrijke evenementen als histo rische races en beurzen in. Wor den alle merkenclubs, keurings-, verzekerings- en taxatieadres sen vermeld, evenals de gege vens over de voornaamste auto- en motormusea in Europa. Het boekje is in de meeste boek handels te koop. De twee varianten van de Subaru's met ECVT-bak: de Justy GL als 5-deurs en de Justy S als 3-deurs. Rover brengt van het sa- nen met Honda ontwik kelde model 800/Legend een vijfdeursversie uit. Deze toe voeging brengt het aantal ge produceerde modellen op 14 stuks. Van de nieuwe fast back is bij de introduktie in september niet elke versie le verbaar. Van de zeven model len zijn slechts de 820 e, de 820 Si en de Vitesse in Neder land te koop voor prijzen tus sen de 45 en 70 mille. De im porteur verwacht meer fast backs te verkopen dan de tra ditionele auto met kofferbak. „Kijk naar de Ford Scorpio en de Ford Sierra en de Re nault 25. Als vijfdeurs zijn dat bij ons favoriete auto's. Ook de Rover 2600 en 3500 hebben het uitstekend gedaan en we verwachten de nodige klan ten uit die sector die een voor liefde voor Rover hebben ge houden", zegt importeur F. van Putten. De ooit als 'auto van het jaar' uitverkoren Rover 3500 had dat specifieke, tamelijk ro buuste Engelse imago. De nieuwe 820 komt daar dicht in de buurt en paart eveneens een behoorlijke luxe aan een opvallend eigenzinnige stijl. De ranke Hondalijn is afwezig en dat is ook gelijk zijn plus punt om aan te slaan bij de doelgroep. Rover-publiek houdt van degelijkheid, een koetswerk dat niet direct de snelheid uitstraalt en het is gesteld op comfortabele luxe. Standaard bij de 820 Si en Vi tesse zijn onder meer: de ver warmde elektrisch verstelba re buitenspiegels; de op af stand te bedienen centrale deurvergrendeling; elek trisch verstelbare ramen; een verstelbaar stuur; in hoogte te verstellen bestuurders stoel; regelbare interval op de ruitewissers; verstelbare hoofdsteunen achter en op de Vitesse alleen: ABS. Nieuw is de 16-kleppenmotor van 2.7 liter die in deze duur ste uitvoering, de Rover Vi tesse, zit. Deze zescilinder van Honda is met zijn 169 pk bedoeld om op te schieten, getuige de acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in nog geen 8 seconden en een topsnelheid van 225 kilome ter per uur. Je kunt het natuurlijk ook rustig aan doen en genieten van de 'ambiance in een wal noten afwerking'. Want zijn zeer vermogende krachtbron hoor je bij gedistingeerd rij den niet of nauwelijks. De vijf- bak schakelt voortreffelijk en de automaat wordt zonder meerprijs geleverd, en de aan gepaste sportophanging zorgt voor een koersvast ge drag en nauwelijks minder zitcomfort. En hij ziet er met zijn spoilers, de vleugel op de vijfde deur en de 205/60 brede banden om de lichtmetalen stervelgen tamelijk indruk wekkend uit. In de basisversie is de Rover 820 uitgerust met een tweeli ter carburateurmotor van 100 pk. Dat is kennelijk geen 'kaas voor de Hollanders'; hier begint de serie met de 820 e en 20 pk sterkere injectie motor. De 820 Si is zogezegd de middenmoter, die ligt na tuurlijk wel gewoon voorin waar hij uit de tweeliter in houd 133 pk haalt. De zit ruimte voldoet aan de eisen. Iets meer hoofdruimte zou het helemaal afmaken. Op merkelijk detail is de niet- deelbare om te klappen ach terbank vanwege het com fort. Minder tussendiepte, geen armsteun in het midden en minder been- en bagage ruimte zou het gevolg zijn van een deelbare achterbank. Er komt nog wel een skiluik in het midden. Bij de introduktie van de fastback in de herfst wordt ook een aantal wijzigingen, voor de vierdeursmodellen doorgevoerd. Zo krijgt de Sterling een nieuwe ABS, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en komt er op alle modellen onder meer een diefstalalarmsysteem en een elektrische kofferkle- pontgrendeling. De Rover Vitesse Ieder mens heeft zo zijn eigen manier van zitten. Sommi gen zakken lekker onderuit of draaien zich als een poes in el kaar of kiezen een nonchalante hanghouding. Anderen zitten liever stevig rechtop in een ho ge fauteuil. Voor een goede zit is het van be lang dat de wervelkolom en de nekwervels voldoende en op de juiste plaats worden onder steund. Een te korte rugleuning kan bij lang zitten kramp in de nek veroorzaken. Een rugleu ning met hoofdsteunen kan dat ook, als de hoofdsteun te ver naar voren komt of te ver naar achteren helt of, voor uw lengte, niet op de juiste plaats zit. Er zijn fauteuils met lage, gewo ne en hoge rugleuningen. Een la ge rug geeft meestal minder steun en niet de kans het hoofd te laten rusten. Bij een normale rughoogte kan dit wel, al zult u dan iets onderuit moeten zak ken. Hoge ruggen zijn bedoeld om in een normale zithouding het hoofd te kunnen steunen. Soms is de rug voor dit doel bo venaan iets dikker gestoffeerd of van een kussen voorzien. Een te rechte rugleuning geeft veelal de lendenen te weinig steun. Bij hoge ruggen dreigt het gevaar van snelle vervuiling door haarvet. In grootmoeders tijd gebruikten de heren haaro- lie, afkomstig uit Makassar. Om de bekleding van de fauteuilrug gen te beschermen, werd er een gehaakt kleedje opgelegd; dat noemde men een antimakassar. Handig zijn de modellen met een wegklapbaar hoofdkussen. Dit geldt eveneens bij hoge ruggen welke bij het rechtop zitten het hoofd geheel vrijlaten. In het verleden (en ook nu nog) hebben meubelontwerpers ver stelbare fauteuils ontworpen. Velen zullen zich nog wel de Li- berty(rook)fauteuil herinneren, waarvan de rugleuning met een roede of houten stok in drie tot vier standen verstelbaar was. Ongeveer vijftien jaar geleden werd weer een aantal verstelba re fauteuils op de markt ge bracht onder de naam 'relax- fauteuil'. Ze waren hoofdzake lijk bedoeld voor persoonlijk gebruik. Zitmeubelen die bestemd zijn voor persoonlijk gebruik worden in de volksmond 'gemakkelijke stoelen' genoemd. Dergelijke fauteuils zijn bestemd om in te luieren, televisie te kijken, de krant of een boek te lezen, te handwerken maar tevens om geanimeerd in te kunnen con verseren. Kortom 'een lekkere stoel'. Al in de oorspronkelijke vorm konden bij deze gemakkelijke stoelen de zittingdiepte, de hardheid, de rugvulling en de druk uitgeoefend op de kuiten, knieholte en dijen; met als mo gelijk gevolg: slapende benen. Een te lage zit, daartegen, geeft een vermoeid gevoel in de benen doordat de zitting niet voldoen de steun kan bieden aan de bo venbenen. Bij een echt lui model waarin u uw benen wilt optrekken, mag de zittingdiepte best groter zijn dan de 54 cm die geldt voor een stand tussen de zitting en de rugleuning gewijzigd worden. Meestal was de zitvorm op een draaivoet gemonteerd. In de loop der jaren is aan de relax fauteuil heel wat verbeterd en zijn er nog meer geraffineerde snufjes aangebracht, zoals on der andere uitschuifbare voeten bankjes. De zitmeubelen voor algemeen gebruik hebben, zoals dat heet, een neutrale zit. Ze zijn bestemd voor jong en oud, voor groot en klein. Hierbij moet u goed op de maten letten, namelijk de diepte en de hoogte. Is de zitting te hoog of te diep dan wordt teveel fauteuil of bank voor algemeen gebruik. Dan gaat het immers om een fauteuil voor persoonlijk gebruik. Let er in het algemeen wel op dat de rug niet te schuin staat, want dan krijgt u na enige tijd het ge voel onderuit te glijden. Hetzelf de geldt voor een te vlakke zit ting. Hoe meer de rug helt, des te 'luier' wordt de fauteuil. Een luie zit kan prettig zijn, vooral in het begin, maar wanneer de rug een te grote valling heeft, kunt u bij na geen andere houding meer aannemen. Op die manier wordt u gedwongen het hoofd voortdu rend tegen de rugleuning te la ten rusten. Een dergelijke hc ding is op den duur vermoeiei De armleuningen dragen evi eens bij aan een goed zitco fort. Het gewicht van de arm wordt gedragen door de schi dergordel en de nekwervels.' u zonder armleuningen, dan staat de kans dat u onbevrt een houding zoekt waarbij i armen wèl ergens op rust' Meestal is dat dan voorover opzij gebogen, leunend op knieën of op de zitting van bank; bepaald geen ideale z houding. Een fauteuil is pas ideaal alsu nu en dan kunt gaan verzat" Deze zitvrijheid is nodig voor le typen zitmeubels en bepai voor een groot deel het zit'0 fort. Als u bij een woninginic ter binnenstapt, neemtu rustig de tijd om verschut1 zitmeubels uit te proberen. worden meubelen te vluchta kocht omdat ze er fraai ut Dat het zitcomfort nietheierr voldoet blijkt dan helaaspao ter, als het gekozen meubel is afgeleverd. J0KE<> VRIJDAG 20 MEI 1988 Direktbank/ MA 1 jr NCB-bank M/A 3 jr Direktbank M/A 5 jr 1 5,9 6,16 6,1 1 6,4 6,69 6,6 1 6,8 7,12 7,0 Lanschobopstart M/V variabel Van Lanschot M/V variabel Van Lanschot MIV 1 jr Van Lanschot M/V 2 jr Van Lanschot M/V 5jr Lanschot/comf. MV 5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 5,0 526 1,5 xxxxx xxxxx 5,6 5,89 1,5 xxxxx xxxxx 5,9 6,2! 1,5 xxxxx xxxxx 6,2 6,5! 1,5 xxxxx xxxxx 6,9 72! 1,5 xxxxx xxxxx 6,7 7,07 NMB MA 1 Jr NMB MA 3 jr NMB MA 5 jr NMBMA 7 jr 1,5 6,0 6,32 6,2 6,53 696 1,5 6,4 6,75 6,6 1,5 6,8 7,17 7,0 739 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Postbank MA 2 jr Postbank MA 5jr PostbankMA 7 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 1 6,7 7,01 6,9 7,2! 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente MA var./ljr. 1,25 MA 2/3 jr MA 4/5 jr MA stabiel HJ/A var./ljr HJ/A 2/3 jr HJ/A 4/5 jr HJ/A stabiel 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 6.2 6,4 6,8 7.3 XXX XXX XXX XXX 6,51 6.72 7,15 7,69 XXX XXX XXX XXX Rabo MA 3 jr Hypotheekbank MA 5 jr Hypotheekbank HJ/A 3 jr Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 1,5 6,8 7,17 7,0 7,3! 1,5 XXX XXX 6,8 7,0' 1,5 XXX XXX 7,2 7.49 Verenigde MA Vz jr 1 6,2 6,48 6,4 6,69 Spaarbank MA 3 jr 1 6,3 6,59 6,5 6,80 Spaarbank MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 1,23 Spaarbank MA 7 jr 1 7,0 7,34 7,2 1,55 SpaarbankMA ideaalren. 1 6,66,91 6,8 1,12 Westl. Utr. (stand) MV 1 jr (stand) MV 5 jr (stand) MV 7 jr (stand) M'V 10 jr (stand) MV 15 jr (interim) MV 1 jr 2e kwartaal 1988 budgetKW/A variabel 1,5 5,5 5,93 5,7 6,14 1,5 6,7 7,23 6,9 1,45 1,5 6,9 7,28 7,1 1,50 1,5 7,3 7,71 7,5 1,93 1,5 op aanvraag op aanvraag 1,5 xxxx xxxx 5,7 6,14 1,5 6,6 6,92 6.6 6.92 Woonfonds/aut. Woonf. wacht af Woonf. wacht af Woonfonds Holl. Woonfonds Holl. Woonf. Holland Woonfonds/comf Woonfonds comf M'A MA MA MA M/A MA MA MA variabel 1,5 1 jr 2 jr 3 jr 5 jr 10 jr 5 jr 10 jr 1,5 5,4 5,68 XXXXX xxxxx 1,5 5,7 6,00 XXXXX xxxxx 1,5 6,0 6,32 XXXXX xxxxx 1,5 6,5 6,85 XXXXX xxxxx 1,5 6,7 7,07 XXXXX xxxxx 1,5 7,1 7,50 XXXXX xxxxx 1,5 6,5 6,85 xxxxx xxxxx 1,5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx 'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN FGH/Kapitaal MV 5 jr 1 6,9 7,25 7,0 1.36 FGH/Kapitaal MV 7 jr 1 7,1 7,47 7,2 1,58 FGH/Kapitaal MV 10 jr 1 7.3 7,69 7,4 1,80 Verenigde Spaarbank Spaarhypotheek M/A 5 jr1 6,97,21 7,1 7,42 Zwolsche Alg. (ZA-Hyp.plan) M/A 5 jr (ZA-Hyp.plan) M/A 10 jr (ZA-Hyp.plan) M/A 15 jr LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M/A Centraal Beheer M/A 5/10 jr - 15/20 jr - 6,7 7,1 6,91 7,34 6,7 7,1 6,91 7,34 NVL-maatschap. NVL-maatschap. M/A M/A 5/10 jr - 15/20 jr - 6,7 7,1 6,91 7,34 6,7 7,1 6,91 7,34 Westl. Utrecht (lage lasten) (lage lasten) M/A M/A 7 jr 1 14 jr 1 7,1 7.6 7.34 7.87 7.1 7,6 7.34 7.87 RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov 1,5 M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Ten opzichte van vorige week hebben wij geen verdere hypotheekrente, verhogingen genoteerd. De situatie op de kapitaalmarkt blijft echter zor gelijk. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente af- rentepercentages per lings- vast sluit- met gemeente- zonder gêmr 17 mei 1988 wijze gedu- provi-garantie garantie rende siein opgave werke- opgave wërK bank lijk bank lijk Avista bank MA variabel 1.5 5,5 5,79 5,7 Avista bank MA ljr 1,5 5,7 6,00 5,9 Avista bank MA 2 jr 1,5 6,0 6,32 6,2 Avista bank MA 3 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 Avista bankMA 5 jr1.5 6.7 7,07 6,9 Centrale Volksbank MA MA Grenswissel- MA 1 kantoren/CDK MA 5 Grenswisselk. HJ/A 1 Grenswisselk. HJ/A 5 Alfa Romeo heeft op de Salon van Turijn weer even laten zien dat ze, ondanks de niet bij ster goede verkoopresultaten van de laatste jaren, toch wel wat van motorenbouw weten. De boxermotor bijvoorbeeld die al jaren in dienst is kan nu ook geleverd worden met een 16-kleppen techniek waarbij de inspuiting wordt geregeld door een aparte gasklep per cilinder. Door een gefaseerde kleptiming is een armer mengsel toe te pas sen en onstaat er een betere ver branding. Voordelen: minder vuile uitlaatgassen en hoge prestaties over het hele toeren- gebied. Ander technisch nieuws is de on geblazen 3,5 ltr V10-motor, die door Alfa Corse is ontwikkeld. Deze 10-cilinder motor biedt bij een minimum gewicht en afme ting een maximaal vermogen en souplesse. Men onderzoekt nog de moge lijkheid van 5 kleppen per cilin der (drie in- en twee uitlaatklep pen) bij deze motor die dezelfde vermogens als een 12-cilinder kan bereiken. Het ligt in de bedoeling deze mo tor in de F1 silhouet-klasse te gaan toepassen. In die klasse, die over twee jaar wordt geïntro duceerd, ziet een auto op het cir cuit er van buiten uit als een nor male personenauto. Maar onder het plaatwerk huist dan de tech niek als bovenvermeld. Een voorbeeld van een gemakkelijke fauteuil. AMakelaardij in hypothe Naast een objectief en onafhankelijk advies kiest t, bij ons uit offerten van alle mogelijke geldgevers Uiteraard behoort één van de hypotheekspaarplan- nen tot de mogelijkheden, hierbij rentevast va 5 jaar tot 20 jaar. Tot 20 jaar lang gegarandeerde lage lasten. Vlissingen, Badhuisstraat 31-33, tel. 01184-13920 ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN MA variabel 1,5 ABN MA ljr 1,5 ABN M'A 3 jr 1,5 ABN MA 5 jr 1,5 ABN MA 7 jr 1,5 ABN MA 10 jr 1,5 ABN MA 15 jr 1.5 Amrobank Amrobank Amrobank Amrobank M'A variabel 1,5 5,8 M'A 2 jr 1,5 6,2 MA 5 jr 1,5 6,8 MA 7 jr 1.5 7,1 Bouwfonds (rentek.) MA variabel 1,5 Nederlandse MA 5 jr 1,5 Gemeenten M'A 10 jr 1,5 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 10