20 JAAR NA DATO de verbeelding aan de macht NEDERLANDS BEJAARDENDORP IN AUSTRALIË ....we zijn te lang weg, that's the point.... PZC/ week-in 35 mooie tijd. in slaap gesust nico scheepmaker aangepast fout vlaggen geen weg terug jan van kooij ZATERDAG 30 APRIL 1988 Al in 1827 hield, de Amsterdamse dichter en toneelschrijver David Jacob vanLennep een voordracht, getiteld 'Verhandeling over het belangrijke van Hollands grond en oudheden voor gevoel en verbeelding'die mede de stoot gaf tot het ontstaan van de Nederlandse historische roman (waarin zijn zoon Jacob- Ferdinand Huyck, Klaasje Zevenster, De roos van Dekama - zo zou uitblinken). V erbeeldingis een multifunctioneel woord. Iemand met een levendige verbeelding hoeft nog niet iemand met veel verbeelding te zijn. In je verbeelding kun je dingen zien die er niet zijn, maar je kunt ook, zoals de Parijse studenten en hun aanhang in 1968, de verbeelding zien als iets waar de mensheid meer dan iets anders hogere lonen, werk, grotere vrijheid behoefte aan heeft. In hun verbeelding zagen zij - het liefst in de onmiddellijke toekomst - de verbeelding al aan de macht, want zo luidde de slogan van de Parijse studentenopstand die het sympathiekst klonk, die aansloeg bij alle jongeren in Frankrijk en daarbuiten, en die nog altijd symbool staat voor die korte spanne tijds van straatrellen, gasgranaten enpolitievertoon: DE VERBEELDING AAN DE MACHT! - L'IMAGINATION AU POUVOIR! Als je jong bent - was ik jong?, ik was notabene al vijfendertig! - denk je dat zo'n slogan, zo'n streven: 'de verbeelding aan de macht', toch wel iedereen moet aanspreken, want wat is er mooier dan de verbeelding, de dichterlijke werkzaamheid, die nieuwe ideeen lanceert, platgetreden paden met opgetrokken neus voorbijloopt, een frisse wind door de mottenballenkast van het bestaan jaagt, de bureaucratie op de vlucht doet slaan, directe oplossingen vindt voor nijpende problemen, originaliteit stelt tegenover vastgeslibde routine, de vlag van de democratie als een gek zal doen wapperen, van oud jong maakt en van dofglanzend. Krentenuitdelen inplaats van stokslagen, geenBH's dragen inplaats van bretels, hoewel, bretels kwamen toen juist weer in, zij werden zelfs over het overhemd heen gedragen, dat gaf iets arbeideristisch enprovocerends tegelijk, net als die strakke damestruitjes. Zo kwam de verbeelding, in kleine dingen althans, toch nog even een paar jaar aan de macht... Het was een mooie tijd: de studenten in Parijs, deprovo's in Amsterdam, zij waren een kort jaar lang met elkaar de navel van de wereld. Twee keer in mijn ganse leven heb ik voor de politie uitgehold. De ene keer in de Lairessestraat, toen we hardhandig verspreid werden nadat we op de Amstelveenseweg in Amsterdam gedemonstreerd hadden voor de vrijlating van provo Hans Tuynman. De andere keer in Parijs, toen we met tranende ogen in een zijstraatje van de Boul'Mich een Hongaars restaurant invluchtten, nadat de Parijse politie om onduidelijke redenen weer eens de matrak uit de holster had gehaald. Het is verwonderlijk, maar in zeker opzicht ook wel bewonderenswaardig, dat het establishment, de heersende macht of klasse, altijd met zo 'n feilloos instinct en tegen elke redelijke redenering in, met zoveel overdadig wapengekletter het onschuldige bestrijdt, en het schuldige ongemoeid laat. Koosje Koster werd opgepakt omdat zij bij het Lieverdje krenten uitdeelde, maar van Philips Duphar die willens en wetens de Volgermeerpolder met dioxine en ander gif voldumpte, is geen directeur ooit maar een halve dag op het politiebureau geweest! In Frankrijk kan Le Pen racist vervaardiger van gramofoonplaten met Hitier en Duits soldatengezang erop) zijn aanhang rustig tot 14 procent van de bevolking uitbouwen, maar Daniel Cohn-Bendit, de belangrijkste Franse studentenleider, werd tot ongewenste vreemdeling verklaard en Frankrijk uitgezet. En daar hadden de Franse autoriteiten erg weinig tijd voor nodig. Op 2 mei 1968 braken de eerste studentenonlusten in Parijs uit, en op 22 mei werd Daniel Cohn-Bendit (uit Duitse ouders in Frankrijk geborenal naar Duitsland verbannen. Krap drie weken! Het kwam De Gaulle Pompidou c.s. natuurlijk handig uit, dat 'rode Danny' de Duitse nationaliteit had omdat zijn ouders, in de jaren dertig voor het naziregime naar Frankrijk gevlucht, in 1958 weer naar Duitsland waren teruggekeerd. Maar, laten we eerlijk zijn, niet alleen de heersende klasse kwam dat handig uit, ook de meerderheid van het Franse volk. Danny Cohn-Bendit en zijn studentenaanhangdie 'les enrages' werden genoemd 'de fanaten', ook een groep extremistische revolutionairen uit 1793 werd al 'les enrages genoemd!), maakten de toch al bange burger doodsbenauwd. „Frankrijk verveelt zich", had Le Monde geschreven, kort voordat de studentenrellen op 2 mei 1968 uitbarstten. Maar de zwijgende meerderheid verveelt zich liever dan dat zij wordt opgeschrikt, zij wil liever in slaap worden gesust dan dat zij wordt wakker geschud Hoewel het in Engeland voor 'de gewone man'steeds slechter gaat naarmate Margaret Thatcher langer regeert, krijgt zij toch steeds weer voldoende stemmen om door te regeren, want het gaat immers zo slecht datje wel 'een sterke man' nodig hebt om het tij te doen keren. Reagan idem dito, Lubbers idem dito. Dus toen de Franse studenten amok begonnen te maken, en dat een paar weken aanhieldgooide ook de doorgaans zwijgende meerderheid de kont tegen de krib en demonstreerde zij 600.000 man sterk op 30 mei voor De Gaulle. En dus tegen Cohn-Bendit. De vraag: 'Hoe zou Frankrijk er nu uitzien, als de verbeelding inderdaad aan de macht was gekomen?is daarom denkbeeldig. De Gaulle sprak tot de verbeelding van het volk, Danny Cohn-Bendit en de zijnen spraken vrijwel alleen tot de verbeelding van intellectueel links,—de Franse communistische partij wist niet hoe gauw zij zich van de studentenrevolte moest distantiëren, ondanks de stakende arbeiders die door Cohn-Bendit even werden meegesleept in de vaart der volkeren. Ware de verbeelding aan de macht gekomen, dan zou dat niet langer dan drie dagen hebben geduurd. Het zou net zo gegaan zijn als met die ene lucifer, waarmee je in de loopgraven van Verdun geen drie sigaretten moest aansteken. Want bij de eerste sigaret zou de vijand in de loopgraaf aan de overkant zijn geweer pakken. Bij de tweede sigaret zou hij zijn geweer schouderen. En tegen de tijd dat de lucifer bij de derde sigaret zou zijn aangekomen, zou de vijand soldaat nummer 3 in het vizier hebben gekregen en zoniet het vlammetje van de lucifer, dan toch het levenslicht van die derde man hebben uitgeblazen. Zo zou het ook in Frankrijk in 1968 zijn gegaan. De eerste dag zou het Franse volk nodig hebben gehad om van zijn verbazing te bekomen, nadat Danny Cohn-Bendit Pompidou en wie weet ook wel De Gaulle) had opgevolgd. De tweede dag zouden de kopstukken van de vertrouwde partijen en hun aanhang de koppen bij elkaar hebben gestoken en het leger en de politie hebben gemobiliseerd. En de derde dag zouden zij arm in arm, zoals Fransen dat doen, zoals generaal De Gaulle ook op 26 augustus 1944 over de Champs Elysées Parijs was binnengemarcheerd, massaal zijn opgemarcheerd naar het Elysées om Daniel Cohn-Bendit, Alain Geismar en Jacques Sauvageot op zo onludiek mogelijke wijze de straat op te gooien, waar zij huns inziens thuishoorden. Wfat een verbeelding van die studenten,zouden zij hebben gezegd, 'om aan de macht te willen komen!' En heel Frankrijk zou weer opgelucht adem hebben gehaald, ook de ooms en tantes van die stu denten! Mei 1968: Botsing tussen betogers en politie in het Parijse Quartier Latin WËËfÊËmÊÊm Nederlandse bejaarden in de Dutch Club abel Tasman. Tienduizenden Nederlanders zijn in het begin van de jaren '50 naar Australië geëmigreerd, velen zijn teleurgesteld terugge keerd en zij die bleven willen nooit meer terug. In het uitge strekte Australië, waar 200 jaar geleden de eerste kolonisten neerstreken, vormen de Nederlanders tussen Engelsen, Ita lianen, Grieken en Aziaten een onopvallende minderheid. Niettemin hebben ook de Nederlanders bijgedragen aan de ingrijpende verandering van het 'gezicht' van Australië in de afgelopen jaren. Van de 16 miljoen inwoners, de meesten uit Engeland en Ierland afkomstig, kwamen er 4,5 miljoen na de oorlog. Een uiterst verdraagzame multiculturele samenle ving is er ontstaan maar of daarin de thans nog aanwezige resten Nederlandse cultuur over 20 jaar nog kunnen worden aangetroffen, is de vraag. Verslaggever Jan van Kooij reisde een paar weken door het land en sprak er met voormalige land- en streekgenoten over de 'naweëen' van de emigratie- golf. Koffie met een koekje, buiten een vlaggemast met een rood-wit- biauwe vlag in top en in een aangren zende zaal een bejaardenkoor dat 'Op de grote stille heide' zingt - dat moet Holland zijn. Toch zitten we in Montrose, in het heuvelachtige ge bied bij de Australische miljoenen stad Melbourne. Jan van Roden, secretaris van de Holland Australian Retirement Foundation, de Harf, sluit de deur van de spreekkamer in het recreatie gebouw van het Beatrix Village want hij wil nu zijn verhaal wel eens kwijt. De grote stille heide met scha pen en schaapherder is buitengeslo ten. Buiten hebben we de 42 gloed nieuwe bejaardenwoningen al beke ken, waar 72 oudere emigranten, meest weduwen, sinds kort van een nieuw leven genieten. Als bejaarde terug naar Holland, naar de familie daar? Als je de ruimte, het zachte klimaat en de schitterende natuur van 'Aussieland' gewend bent? Nee hoor, wie ik die vraag ook voorleg, terugkeer is niet aan de orde. „In Nederland hoor je niet meer en hier ben je een bloody Dutchman", zegt er een berustend. „Eigenlijk zijn wij ouderen allemaal statenloos". Jan van Roden pakt de papieren er bij. „Uit Twente hè", zegt hij dan. „Ja, Tukkers hebben we hier ook. Ik zal je straks met een paar dames in contact brengen". Beatrix Village Nederlandse sfeer voor oudere Nederlandse emigran ten. Koningin Beatrix vond het tien jaar geleden als prinses al goed, dat haar naam eraan werd verbonden. De grond was toen net gekocht. „Ze komt in oktober naar Australië", weet Harf-bestuurder Henk Blok. „We zijn al maanden via de ambassa de bezig om haar een poosje hier te krijgen. Het dorp moet nog steeds of ficiéél worden geopend". Een andere illustere persoonlijkheid uit de Nederlanden heeft vorig jaar september het recreatiegebouw al of ficieel geopend: Peter Spijker. Ik kijk verbaasd als de Harf-bestuurders vol trots deze mededeling doen. Peter Spijker blijkt een 45-jarige in Amers foort geboren Labour-politicus te zijn, de eerste Nederlandse emigrant die een ministerspost bekleedt in Au stralië en wel in de staat Victoria. De Nederlandse gemeenschap bijna 400.000 Australiërs zijn van Neder landse afkomst is gek met de ka lende minister van etnische zaken en consumentenbeleid, die vaak in de publiciteit is. Beter dan welke andere groep ook hebben de Nederlanders zich hier aangepast en nu dan toch een eigen bejaardendorp. In de Dutch Courier en in de Dutch-Australian Weekly, beide met slechts enkele duizenden abonnees en zonder subsidie uit Den Haag, is er veelvuldig over geschre ven, in de grote bladen van het land nog nooit. Tal van Nederlandse emi granten weten zodoende niet eens van het bestaan ervan, laat staan dat ze 't weten te vinden. Italianen, Grieken, Aziaten en ande re minderheidsgroepen handhaven hun eigen taal en cultuur, wonen veelal bij elkaar en hebben hun eigen kranten en verenigingen. De regering moedigt de handhaving van de eigen cultuur zelfs aan. In een multicultu reel Australië moet het mogelijk zijn naast Engels andere talen te spreken, vindt de politiek en ook Nederlanders moesten zich maar als een etnische De toegang tot het bejaardendorp Beatrix Village. De bewoners hopen dat ko ningin Beatrix in oktober nog even tijd heeft om het complex te openen. groep gaan beschouwen, iets wat ze sinds de massale uittocht jarenlang hadden vermeden, al zijn er wel wat Nederlandstalige radioprogramma's en is er soms een Nederlandse film op de 'minderhedenzender' SBS te zien. Maar Nederlanders in den vreemde zijn net zo verdeeld als in Nederland. Ter gelegenheid van de viering van het 200-jarig bestaan zijn onlangs gel den beschikbaar gesteld voor alle et nische groepen maar omdat een ge meenschappelijk kader voor Neder landers ontbreekt is het subsidie voor deze categorie emigranten niet uitge keerd. Nederlanders hebben zich geruis loos aangepast sinds ze met duizen den tegelijk in de jaren '50 zijn ver scheept. Veelal welgesteld gewor den en gewend geraakt aan ruimte, zon en relaxed leven'no worries' is de standaarduitdrukking bij elk pro bleem wonen ze nu overal in het uitgestrekte land dat zo rijk is aan mineralen. Opvallend echter is, dat een bepaalde categorie ouderen bij het klimmen der jaren toch voor een Nederlands bejaardendorp kiest. Dat is er nu, een unicum in de wereld. Het Beatrixdorp is de enige Neder landse bejaarden-nederzetting in de vreemde en iedereen spreekt er (weer) zijn of haar moerstaal. „Naarmate wij ouder worden, spreken wij thuis ook meer Nederlands", zegt Cees Boon uit Assendelft, mijn gids op deze dag. In het dorpje Officer heeft hij een wel varende rozenkwekerij, samen met zijn vier zonen. Zijn naam staat niet op de wachtlijst van het Beatrix Vil lage maar dat eenzaam wordende ou deren in hun nieuwe vaderland be hoefte krijgen aan elkanders gezel schap kan hij zich levendig indenken. „De Nederlandse emigrant heeft hier een geweldige reputatie", zegt Boon. „Werklust, doorzettingsvermogen, bereidheid tot aanpassing, oké, maar we hebben allemaal de fout ge maakt dat we Australiër wilden zijn. We waren te gehoorzaam. We hebben ons helemaal aangepast en nu zijn we als Nederlanders nergens meer. Er is helemaal geen band tussen de Nederlanders". Dat is wat overdreven want het we melt van klaverjasclubjes, carnavals clubs en andere verenigingen voor bepaalde groepen Nederlanders. In de deelstaat Victoria is zelfs een asso ciatie van Nederlandse verenigingen. Het was in deze organisatie dat voor het eerst de gedachte rees dat Austra lië in de jaren '80 met een Nederlands bejaardenprobleem zou worden ge confronteerd, zo'n 30 jaar na de mas sale overtocht. Zo ontstond de Harf, zo ontstond het dorp in Montrose waar geen betaalde krachten zijn en waar iedereen eigenaar is van z'n ei gen huisje. Bij overlijden komen an dere ouderen ervoor in aanmerking. Zo zullen er binnenkort nog meer voorzieningen voor ouderen in dit deel van Australië komen, voorspelt Jan van Roden. „Twee andere organi saties hebben ook plannen en wij ho pen in augustus de eerste schop in de grond te zetten voor nog eens 14 huis jes en een verzorgingshuis. Daar moet dan voor 40 ouderen ruimte ko men en in de toekomst krijgen we ho pelijk nog een verpleeghuis en mis schien nog wel meer dorpen als dit". Veel ouderen willen in een Neder landse gemeenschap leven, weten de Harf-bestuurders. „Ze zoeken Neder landse gezelligheid. Ouderen voelen zich meer Nederlander dan Austra liër, vaak vallen ze ook helemaal te rug op het Nederlands", is de ervaring van Van Roden. Vorig jaar heeft de socioloog Joed Elich van de Rijksuni versiteit in Leiden nog een proef schrift aan het emigratiebeleid ge wijd, waarin dat ook stond. Voor gro te aantallen vergrijzende landverhui zers voorspelde Elich problemen. Pas nu komen velen tot de ontdekking dat Nederlanders nooit helemaal Au stralisch kunnen worden. Hun kinde ren wel, maar de oudere generatie niet en juist die heeft het moeilijk. Als de koningin naar het Beatrix Vil lage komt, moeten er vlaggen van alle 12 Nederlandse provincies wapperen, vindt het bestuur. „We hebben alle commissarissen van de koningin om een vlag gevraagd", vertelt penning meester Willem Verhoef. „Op een na, de Gelderse CdK, reageerden ze alle maal heel snel en vorige maand kwam Gelderland zowaar ook nog met een vlag. Als Beatrix komt, han gen ze hier allemaal als verrassing. De vlag van Amsterdam ook. We moeten alleen nog vlaggemasten hebben maar we hebben nog wel even de tijd". In de Dutch Club Abel Tasman in Melbourne, een 30 jaar oud instituut en sinds de opheffing van andere Ne derlandse clubhuizen in dit land ook al een unicum, zie ik de volgende dag een intekenlijst voor lessen Neder lands, waarvoor zich nog niemand heeft opgegeven. Geen wonder, want de meeste bezoekers zijn ouderen en die kennen het Nederlands nog wel. „Hollanders worden eigenlijk niet meer als emigranten beschouwd", zegt bestuurslid Jan Hellingman. „Ze zijn aangepast. Maar als emigranten ouder worden, vallen ze terug op het Nederlands, zeker als ze een kleine at taque hebben gehad. Terug naar Hol land? Er is voor ons geen weg terug. Ik zou 't verschrikkelijk vinden weer in zo'n smal straatje te wonen. We zijn te lang weg, that's the point".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 35