Politie bij te hard rijden onverbiddelijk E a Twee schepen van P O vertrokken WZ anDijke vandaag l/l/EEK-UIT NNEEK-IN GRANARIA BLIJFT GEBOYCOT jML*\ jezmtopi/t Amerika breidt rol in Golf uit GEOPEND KONINGINNEDAG GEOPEND IK NEEM DESSO WÖ0LPR0FILE ess morgen naar Domburg? LANGE DELFT GEOPEND I NU VOOR DE HALVE PRIJS Bewolkt en soms wat regen 231e jaargang no. 102 Zaterdag 30 april 1988 AUTC AUTOVERHUUR ABP-affaire Lesje Politiebonden Valse kunst Specialisten Zwin redden Malaise Post Radio, tv, kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3, 5 en 7 Opinie en achtergrond: 4 Financieel, economie: 6 Provincie: 9, 11, 12, 13, 15, 16,17 en 19 Sport: 39 STEVENS TAPIJT LANGE DELFT IN MIDDELBURG Wij hopen dat u een prettige 'win- kel'dag zult bele ven. ROTTERDAM (GPD) Het veevoederbedrijf Granaria ziet geen reden om nog langer te wach ten met varen. Dat verklaart directievoorzitter J. P. Wyler van het bedrijf als reactie op het voornemen van de binnenschippers om de schippersbeurzen tot en met maandag dicht te hou den. De schippers besloten om Granaria, al gaat de beurs weer open, te blijven boycotten. administraties automatisering drukwerk tekstverwerking mailing TOCH SLEEPBOOTHULP ROTTERDAM 6,25% 10 jr. vast 6,8% 20 jr. vast DE GRAAF, 01180-33035. Hoe komt Zeeland eigenlijk over? Verder toenemende bewolking en soms wat regen. Een matige wind uit zuidoost tot zuid. De middagtempera- tuur wordt een graad of 16. PROVINCIAL Personenbusjes Kleine en grote bestelwagens Gesloten en open aanhangwagens Kampeerauto's, caravans en vouwwagens Speciale tarieven voor langere termijn huren Hoek Rijksweg - Ringbaan West 01100 - 1 14 40 GOES PZC De hoofdverdachten in de ABP-affaire hoorden gisteren in hoger beroep drie jaar ge-- vangenisstraf tegen zich eisen. PAGINA 3 CD A-kroonprins Van den Broek kreeg een gevoelig lesje van de Tweede Kamer. PAGINA 4 De overheid en de politiebon den zijn nog geen stap verder in hun overleg over de onge- makkenregeling. PAGINA 5 Een Westduitse schilder heeft toegegeven de laatste jaren 2.500 werken van beroemde kunstenaars te hebben ver valst. PAGINA 7 De rijksnorm voor het aantal specialisten is in de Zeeuwse ziekenhuizen niet haalbaar. Ziekenhuisraad en verzeke raars verzetten zich tegen 'af- braakpolitiek' PAGINA 9 Een nieuwe monding in zee voor de Zwingeul kan het om ringende natuurgebied red den. PAGINA 12 Peter Post over de teloorgang van zijn miljoenenploeg: „...we hebben ons niet verdedigd". PAGINA 39 Het ideaal van Bauhaus vond weerklank Pijnlijke memoires van Willem Oltmans Boelivan Leeuwen geeft zijn ïk-figuur het kosmisch manna De Zeeuwse aanhang van de radicaal Domela Nieuwen- huis Hannah Janson schreef zich een identiteit Stel dat Joling het songfestival wint, wat dan? Pagina 21, 22, 23 en 25. Voor Rabo-topman Wijffels was die boerderij in het buurt schap Turkeije de kosmos De oorlogsmusea zijn ter ziele. Het Walchers verleden ligt op zolder Misstanden bij de Belgische rijkswacht Het 'margarine-imago' van Zee land bestaat niet De life-sty le 'camp': onecht, theatraal en onbetrokken Henk van Oos ten, de sterke man van de judo- bond, deed wat hij moest doen. Pagina 29, 30, 31, 33 en 35 (Advertentie) Verl. v. Steenbergenlaan 5 Terneuzen, tel. 01150-95498. (Advertentie) Op een enkele uitzondering na zijn alle winkels van de DRIEBERGEN (GPD) - De politie zal overtre ders van de maximum snelheid onverbiddelijk bekeuren. Dat zegt voorlichter G. Hoeveman van de Algemene Verkeersdienst in Driebergen. Vanaf zondag geldt voor de snelwegen een ma ximum van 120 kilometer per uur. Op een aantal snelwegen, vooral in de Randstad, mag overi gens niet harder dan 100 kilometer per uur wor den gereden. Volgens Hoeveman mogen automobilisten van af morgen niet meer op soepelheid rekenen. „De zogenaamde tien procentsregeling, waarbij we afwijkingen op de kilometerteller incalculeer den, komt te vervallen. Wie geen risico wil lopen, rijdt maar iets minder hard". De politie heeft, aldus Hoeveman, toegezegd een gezamenlijke krachtsinspanning te zullen leve ren. „De verkeersdienst zal op de rijkswegen wel iswaar het leeuwendeel voor haar rekening ne men, maar er zal ook in de regio op de gemeente lijke en provinciale wegen worden gecontroleerd. Wie boven de maximum snelheid van 50 of 80 km/u uitgaat, zal direkt worden aan gepakt. De politievoorlichter gelooft dat de korpsen ge zamenlijk over voldoende materiaal beschikken om de controles uit te voeren. „Dat zullen we doen met opvallende en onopvallende auto's, ra- darapparatuur, radarkasten en met onze vlieg tuigen". De autobestuurders kunnen nu al uitrekenen waar ze aan toe zijn als ze worden gepakt. De boetes bedragen bij overschrijdingen tussen 1 en 15 km: 50,-; tussen 15 en 21 km 80,-; tussen 21 en 26 km 140,- en daarboven 6,- per te hard gereden kilometer. De kosten worden hoger als er niet op de eerste aanmaning wordt gereageerd en zullen in geval van een rechtzitting voor de kantonrechter opnieuw worden opgeschroefd. Een systeem met strafpunten voor weggebrui kers die overtredingen maken en om de vijf jaar een 'bijspijkercursus' autorijden. Deze twee punten ziet mr Pieter van Vollenhoven, voorzit ter van de Raad voor de Verkeersveiligheid, als belangrijkste maatregelen om de veiligheid op de weg verder te vergroten. In West-Duitland en de Verenigde Staten is het puntensysteem al ingeburgerd. Bij ernstige overtredingen krijgt de automobilist telkens (straflpunten. Na een bepaald aantal krijgt de automobilist een waarschuwing. Als dat niet helpt volgt een rijvaardigheidstest en loopt hij de kans zijn rijbewijs kwijt te raken. (Zie interview op pagina 4) Schippersbeurzen ook maandag dicht Directeur Wyler wil niet onthullen wanneer de Granaria-duwbakken pre cies uit de Rotterdamse haven ver trekken. Het bedrijf had aangekon digd de resultaten van de door meer dan tweeduizend schippers bezochte bijeenkomst gisteravond in het World Trade Center af te wachten. Daar werd duidelijk dat actievoerders het uitva ren van de duwbakken hoe dan ook zullen proberen te verhinderen. De sfeer in de haven blijft gespannen. Maandagochtend vindt een gesprek plaats tussen minister Smit Kroes (verkeer en waterstaat), de schippers- bonden en de verladersorganisatie EVO. De minister heeft de partijen uit genodigd om te praten over de situatie die is ontstaan nu Granaria definitief een vergunning heeft gekregen om buiten de beurs om te vervoeren. Het College van Beroep voor het Bedrijfs leven besliste gisterochtend dat de vergunning terecht is verleend. De bonden stellen als belangrijkste eis voor deelname aan het gesprek dat de minister een al eerder aangekondigde richtlijn onmiddelijk invoert. De richt lijn bepaalt, met terugwerkende kracht tot 14 april, dat bedrijven die buiten de beurs om vervoeren voor taan ook voor eigen personeel en eigen duwboten moeten zorgen. De schip pers willen met hun boycot de minister onder druk zetten om de richtlijn snel in te voeren. Granaria is daarmee het laatste bedrijf dat een vergunning heeft gekregen die ruimte biedt voor het inhuren van duwboten, een veel goedkoper vervoersmethode. AMSTERDAM (ANP) Operettezangeres Truus Spijk en acteur!schrijver Jos Brink feliciteerden elkaar vrijdagmorgen hartelijk met eikaars koninklijke onderscheidingen. De bijeenkomst vond plaats in het Amsterdamse stadhuis. Truus Spijk werd onderscheiden met de eremedaille in goud verbonden aan de orde van Oranje Nassau. Jos Brink werd benoemd tot officier in dezelfde orde. Ter gelegenheid van koninginnedag daal de gisteren de lintjesregen weer over het land neer. (Zie ook de pagina's 5, 9,15,. 16 en 17) Maandagavond zullen de schippers opnieuw vergaderen om te bespreken wat de uitkomst van het gesprek met de minister en de verladers is en op welke wijze de acties worden voort gezet. Vijf individuele schippers zullen maandag opnieuw in beroep gaan te gen de uitspraak van het College, nu de bonden hun strijd hebben verloren. Juristen van de bond vinden dat het College niet alle vragen afdoende heeft beantwoord. Granaria-topman Wyler zegt het onbe grijpelijk te vinden dat de schippers Granaria hebben uitgekozen voor een selectieve boycot. „We zijn jarenlang een goede klant geweest van de bin nenvaart. De actie tegen Granaria is veel feller dan wij hadden ingeschat toen we de vergunning aanvroegen". De werkgevers in de Rotterdamse ha ven deden gisteren een dringend be roep op minister Smit-Kroes om de schippersbeurzen te sluiten, waardoor vervoer buiten de beurzen om moge lijk wordt. In een brief van de werkge versorganisatie SVZ, die onder andere ook is gestuurd aan de ministers van binnenlandse zaken en justitie, vragen de havenbedrijven bescherming tegen actievoerende binnenschippers. De schade die de acties tot nu toe hebben gehad kan volgens de SVZ nauwelijks worden becijferd. (Advertentie) (Advertentie) tel. 01184-17910* Vlissingen Goes Terneuzen voor uw: Advertentie I suóde 'INDIAN'-look mocassin in zwart, bruin en zandkleur. Maten 40 - 45 Winkelpr. 39.95 Bristolpr alléén vandaag slechts !B5mOL Middelburg - Markt 45 (naast de NMB) tel. 01180 - 29911 donderdag koopavond tot 21.00 uur De nieuwe Desso wolmerk tapijt- kollektie is nu in de winkel te bewon deren. Zuiver scheerwollen tapijt in diverse structuren en meer dan 100 verschillende kleuren. Op z'n aller mooist en met 5 jaar schriftelijke Desso garantie. Welkom bij de Desso dealer. u Vandaag - koninginnedag - viert prinses Juliana haar 79e verjaardag. In de koninklijke familie is het overigens dubbel feest. Ook Pieter van Vollenhoven is jarig. De echtgenoot van prinses Margriet wordt vandaag 49 jaar. ROTTERDAM, DOVER (GPD) Vrij dagmiddag zijn twee veerboten van de Engelse rederij P O, de Pride of Kent en de Pride of Bruges, uit Schie dam vertrokken naar de thuishaven Dover. Ze zijn bemand met de 247 zee lieden die P 0 woensdag had overge bracht naar Nederland. De ferries zullen dit weekeinde, als ze niet worden tegengehouden door sta kers, onmiddellijk worden ingezet op de lijndiensten vanuit Dover naar Ca lais, Boulogne en Zeebrugge. Het is nog niet bekend of de rederij de ko mende week ook de de overige drie veerboten, die nu nog bij Wilton-Fij- enoord in Schiedam liggen, zal terug halen. De staking bij P 0 in Engeland is in middels overgeslagen naar de rederij Sealink. Daardoor kon de Sealink-fer- ry van Harwich naar Hoek van Hol land gistermorgen niet uitvaren. Ook de diensten van deze rederij tussen' Dover en Calais en Folkestone en Bou logne zijn door stakingsacties van P O-mensen getroffen. WASHINGTON De Amerikaanse regering heeft gisteren besloten, haar beschermende rol in de Perzische Golf uit te breiden. Alle schepen van neutrale landen die in de Golf worden aangevallen, kunnen voortaan om as sistentie van de Amerikaanse vloot vragen. Tot dusver hielp de Amerikaanse ma rine alleen schepen die onder Ameri kaanse vlag varen. De hulp was daar bij in het bijzonder gericht op elf Koe weitse tankers die speciaal voor dat doel in de VS geregistreerd stonden. De officiële bekendmaking werd giste ren gedaan door minister Carlucci (de fensie) die uitlegde dat alle schepen van „neutrale, vriendschappelijke, on schuldige landen die in de Golf worden aangevallen" voortaan de mogelijk heid hebben om de Amerikaanse vloot om bescherming te vragen. De minister zei, dat hij niet verwachtte dat de uitbreiding van de beschermen de taken zal leiden tot een toename van het aantal Amerikaanse marine schepen in de Golf. De wachttijden voor een overtocht zijn opgelopen tot zes uur voor personen auto's en tussen de twaalf en achttien uur voor bussen en vrachtwagens. Het aantal overtochten over Het Kanaal is door de stakingen gehalveerd. De kans is groot dat de Vervoersbond FNV, de Industriebond FNV en de zee liedenvakbond FWZ er gezamenlijk in zullen slagen de drie ferries die nu nog in Schiedam liggen, aan de kant te houden. De Engelse National Union of Seamen had daar afgelopen woensdag om gevraagd. Alle pogingen om iets voor de Engelse collega's te doen, zijn tot op heden mis lukt. Zo kon de Vervoersbond FNV gis teren de sleepbootbemanningen van Smit er niet van weerhouden de veer boten uit de Wiltonhaven te halen. De mogelijkheid dat de grote concurrent Kooren klaar zou staan om het werk over te nemen speelde daarbij een rol. De acties in Dover worden steeds har der. De Britse pers maakt melding van intimidatie van familieleden van varende P 0-bemanningen. Zo zou de woning van een scheepsstewar- dess tijdens haar afwezigheid totaal zijn vernield. Vele honderden vrachtwagens zitten bij Dover vast. Langs de M20-snelweg is een baan vrijgemaakt voor wachten de vrachtwagens. (Advertentie) Het jubilerende Provin ciaal Opbouworgaan Stichting Zeeland wilde er wel eens wat meer over we ten: hoe denkt de doorsnee- Nederlander eigenlijk over Zeeland? Niet langer afgaan op gissingen en bor reltafelpraat, maar een gedegen we tenschappelijk onderzoek naar het beeld (imago heet dat tegenwoordig) dat mensen buiten en in deze provin cie over Zeeland hebben. Een aardig initiatief, want er is voor een antwoord op deze simpele vraag maar weinig be-' trouwbaar materiaal voorhanden. Wie voor handhaving van een redelijk leef-, woon- en werkniveau in het eigen ge bied sterk afhankelijk is van een sta biel (of liever nog: groeiend) inwoner tal, doet er goed aan na te gaan hoe er binnen en buiten de deur over dat ge bied wordt gepraat en gedacht. Alle zwaarwichtige discussies over de toe komst van Zeeland missen namelijk fundament, wanneer de inhoud daar van niet spoort met het verwachtings patroon van mensen die hier wonen of eventueel willen komen wonen. Het is daarom opmerkelijk dat het zo lang heeft geduurd voordat er (nieuw) on derzoek werd opgezet naar zoiets als de woonvoorkeur voor Zeeland ten op zichte van de andere provincies. Ten slotte houdt tegenwoordig iedere ver standige ondernemer zich bezig met doorlopend marktonderzoek voor zijn produkt(ie). Met een daling van het in wonertal als tendens om zich zorgen over te maken moet Zeeland zichzelf als woonprovincie óók 'verkopen'. En is het een eerste vereiste om te sonde ren hoe je in de markt ligt. Het resultaat van de enquête onder 200 Zeeuwen en 500 (andere) Ne derlanders ligt sinds gisteren op tafel. Elders in deze krant wordt er uitvoerig over bericht. Het beeld dat de onder vraagden van Zeeland hebben ver baast niet echt. Het komt een beetje overeen met de geijkte eerste indruk ken van vrijwel iedere van elders af komstige burgemeester die in Zeeland is benoemd: hij is er een enkele keer op vakantie geweest en heeft daar vrij po sitieve herinneringen aan overgehou den. De onderzoekers hebben een speelse methode gevolgd om het ima go van Zeeland te achterhalen. Ze peil den spontane reacties bij het noemen van de naam Zeeland. Ze wilden van de ondervraagden graag horen welke aantrekkelijke dan wel negatieve pun ten over Zeeland konden worden opge somd. Uit het daarover opgediepte materiaal heeft het provinciaal op bouworgaan de conclusie gètrokken dat Zeeland geen negatief imago heeft. Landschap en receatiemogelijkheden van deze provincie scoren hoog. Men sen die er wonen zijn tamelijk honk vast. En uit de verhuis-bereidheid naar Zeeland van de ondervraagden buiten de provincie hebben de onder zoekers (na aftrek van eigen inwoners, die te kennen gaven dat ze op termijn weer willen vertrekken) de rekensom gedestilleerd dat er een 'markt' is van 80.000 mensen die zich wel in Zeeland zouden willen vestigen. Hard is zo'n cijfer nooit te maken. Het wijst wèl in een bepaalde richting. Tenslotte was het om dergelijke wetenschappelijke onderbouwde indicaties te doen. Kunnen de beleids- en smaakma kers van deze provincie nu uit de voeten met de bevindingen van zo'n onderzoek naar het imago van Zee land? Dat is betrekkelijk. De verlei ding is groot om de uitkomsten te ver talen is een soort van zelfgenoegzaam heid. In de trant van: het zit allemaal wel goed, we kunnen bogen op een aantrekkelijk ogend portret naar bui ten. Conclusies trekken in zo'n sfeertje leidt tot een geflatteerde beeldvor ming en een manier van jezelf veel te rijk rekenen. In dat geval zou het hele onderzoek wel eens averechts kunnen uitpakken. Want uit het gegroepeerde cijfermateriaal van de enquête komt óók het gegeven naar voren dat voor 'meer dan de helft van de Nederlan ders' Zeeland een provincie is die (1) ver weg ligt, waarover ze (2) eigenlijk nooit hebben nagedacht en waarin ze (3) niet zijn geïnteresseerd. Het provin ciaal opbouworgaan heeft met dit jubi leum-onderzoek naar de 'kijkcijfers' van Zeeland niet meer gedaan dan een aanzet gegeven voor nadere studie. Het kabinet-Lubbers heeft Zeeland onlangs in de Vierde Nota ruimtelijke ordening aangewezen als een regio die 'op eigen kracht' haar weg naar de toe komst moet zien te vinden. Daarin sla gen kan alleen, wanneer je de kunst verstaat om vakkundig in te spelen op het nauwkeurig onderzochte verwach tingspatroon van mensen die je pad kruisen en die belangstelling hebben voor je richting. vdM. (Advertentie) M O D Domburg op zondagmiddag zee, strand en duinen En direct achter die duinen is onze exclusieve modezaak geopend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 1