Politie bij te hard rijden onverbiddelijk
E
a
Twee schepen van
P O vertrokken
WZ
anDijke
vandaag
l/l/EEK-UIT
NNEEK-IN
GRANARIA BLIJFT GEBOYCOT
jML*\
jezmtopi/t
Amerika
breidt rol
in Golf uit
GEOPEND
KONINGINNEDAG GEOPEND
IK NEEM
DESSO WÖ0LPR0FILE
ess
morgen naar
Domburg?
LANGE DELFT
GEOPEND
I NU VOOR DE HALVE PRIJS
Bewolkt en soms wat regen
231e jaargang no. 102
Zaterdag 30 april 1988
AUTC
AUTOVERHUUR
ABP-affaire
Lesje
Politiebonden
Valse kunst
Specialisten
Zwin redden
Malaise Post
Radio, tv, kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3, 5
en 7
Opinie en achtergrond: 4
Financieel, economie: 6
Provincie: 9, 11, 12, 13, 15,
16,17 en 19
Sport: 39
STEVENS
TAPIJT
LANGE DELFT
IN MIDDELBURG
Wij hopen dat u
een prettige 'win-
kel'dag zult bele
ven.
ROTTERDAM (GPD) Het veevoederbedrijf Granaria ziet geen reden om nog langer te wach
ten met varen. Dat verklaart directievoorzitter J. P. Wyler van het bedrijf als reactie op het
voornemen van de binnenschippers om de schippersbeurzen tot en met maandag dicht te hou
den. De schippers besloten om Granaria, al gaat de beurs weer open, te blijven boycotten.
administraties
automatisering
drukwerk
tekstverwerking mailing
TOCH SLEEPBOOTHULP ROTTERDAM
6,25% 10 jr. vast
6,8% 20 jr. vast
DE GRAAF, 01180-33035.
Hoe komt Zeeland
eigenlijk over?
Verder toenemende bewolking en
soms wat regen. Een matige wind uit
zuidoost tot zuid. De middagtempera-
tuur wordt een graad of 16.
PROVINCIAL
Personenbusjes
Kleine en grote bestelwagens
Gesloten en open aanhangwagens
Kampeerauto's, caravans en vouwwagens
Speciale tarieven voor langere termijn huren
Hoek Rijksweg - Ringbaan West
01100 - 1 14 40
GOES
PZC
De hoofdverdachten in de
ABP-affaire hoorden gisteren
in hoger beroep drie jaar ge--
vangenisstraf tegen zich eisen.
PAGINA 3
CD A-kroonprins Van den
Broek kreeg een gevoelig lesje
van de Tweede Kamer.
PAGINA 4
De overheid en de politiebon
den zijn nog geen stap verder
in hun overleg over de onge-
makkenregeling.
PAGINA 5
Een Westduitse schilder heeft
toegegeven de laatste jaren
2.500 werken van beroemde
kunstenaars te hebben ver
valst.
PAGINA 7
De rijksnorm voor het aantal
specialisten is in de Zeeuwse
ziekenhuizen niet haalbaar.
Ziekenhuisraad en verzeke
raars verzetten zich tegen 'af-
braakpolitiek'
PAGINA 9
Een nieuwe monding in zee
voor de Zwingeul kan het om
ringende natuurgebied red
den.
PAGINA 12
Peter Post over de teloorgang
van zijn miljoenenploeg: „...we
hebben ons niet verdedigd".
PAGINA 39
Het ideaal van Bauhaus
vond weerklank Pijnlijke
memoires van Willem Oltmans
Boelivan Leeuwen geeft zijn
ïk-figuur het kosmisch manna
De Zeeuwse aanhang van
de radicaal Domela Nieuwen-
huis Hannah Janson
schreef zich een identiteit
Stel dat Joling het songfestival
wint, wat dan?
Pagina 21, 22, 23 en 25.
Voor Rabo-topman Wijffels
was die boerderij in het buurt
schap Turkeije de kosmos
De oorlogsmusea zijn ter ziele.
Het Walchers verleden ligt op
zolder Misstanden bij de
Belgische rijkswacht Het
'margarine-imago' van Zee
land bestaat niet De life-sty
le 'camp': onecht, theatraal en
onbetrokken Henk van Oos
ten, de sterke man van de judo-
bond, deed wat hij moest doen.
Pagina 29, 30, 31, 33 en 35
(Advertentie)
Verl. v. Steenbergenlaan 5
Terneuzen, tel. 01150-95498.
(Advertentie)
Op een enkele uitzondering na
zijn alle winkels van de
DRIEBERGEN (GPD) - De politie zal overtre
ders van de maximum snelheid onverbiddelijk
bekeuren. Dat zegt voorlichter G. Hoeveman
van de Algemene Verkeersdienst in Driebergen.
Vanaf zondag geldt voor de snelwegen een ma
ximum van 120 kilometer per uur. Op een aantal
snelwegen, vooral in de Randstad, mag overi
gens niet harder dan 100 kilometer per uur wor
den gereden.
Volgens Hoeveman mogen automobilisten van
af morgen niet meer op soepelheid rekenen. „De
zogenaamde tien procentsregeling, waarbij we
afwijkingen op de kilometerteller incalculeer
den, komt te vervallen. Wie geen risico wil lopen,
rijdt maar iets minder hard".
De politie heeft, aldus Hoeveman, toegezegd een
gezamenlijke krachtsinspanning te zullen leve
ren. „De verkeersdienst zal op de rijkswegen wel
iswaar het leeuwendeel voor haar rekening ne
men, maar er zal ook in de regio op de gemeente
lijke en provinciale wegen worden
gecontroleerd. Wie boven de maximum snelheid
van 50 of 80 km/u uitgaat, zal direkt worden aan
gepakt.
De politievoorlichter gelooft dat de korpsen ge
zamenlijk over voldoende materiaal beschikken
om de controles uit te voeren. „Dat zullen we
doen met opvallende en onopvallende auto's, ra-
darapparatuur, radarkasten en met onze vlieg
tuigen".
De autobestuurders kunnen nu al uitrekenen
waar ze aan toe zijn als ze worden gepakt. De
boetes bedragen bij overschrijdingen tussen 1 en
15 km: 50,-; tussen 15 en 21 km 80,-; tussen 21
en 26 km 140,- en daarboven 6,- per te hard
gereden kilometer. De kosten worden hoger als
er niet op de eerste aanmaning wordt gereageerd
en zullen in geval van een rechtzitting voor de
kantonrechter opnieuw worden opgeschroefd.
Een systeem met strafpunten voor weggebrui
kers die overtredingen maken en om de vijf jaar
een 'bijspijkercursus' autorijden. Deze twee
punten ziet mr Pieter van Vollenhoven, voorzit
ter van de Raad voor de Verkeersveiligheid, als
belangrijkste maatregelen om de veiligheid op
de weg verder te vergroten.
In West-Duitland en de Verenigde Staten is het
puntensysteem al ingeburgerd. Bij ernstige
overtredingen krijgt de automobilist telkens
(straflpunten. Na een bepaald aantal krijgt de
automobilist een waarschuwing. Als dat niet
helpt volgt een rijvaardigheidstest en loopt hij
de kans zijn rijbewijs kwijt te raken.
(Zie interview op pagina 4)
Schippersbeurzen
ook maandag dicht
Directeur Wyler wil niet onthullen
wanneer de Granaria-duwbakken pre
cies uit de Rotterdamse haven ver
trekken. Het bedrijf had aangekon
digd de resultaten van de door meer
dan tweeduizend schippers bezochte
bijeenkomst gisteravond in het World
Trade Center af te wachten. Daar werd
duidelijk dat actievoerders het uitva
ren van de duwbakken hoe dan ook
zullen proberen te verhinderen. De
sfeer in de haven blijft gespannen.
Maandagochtend vindt een gesprek
plaats tussen minister Smit Kroes
(verkeer en waterstaat), de schippers-
bonden en de verladersorganisatie
EVO. De minister heeft de partijen uit
genodigd om te praten over de situatie
die is ontstaan nu Granaria definitief
een vergunning heeft gekregen om
buiten de beurs om te vervoeren. Het
College van Beroep voor het Bedrijfs
leven besliste gisterochtend dat de
vergunning terecht is verleend.
De bonden stellen als belangrijkste eis
voor deelname aan het gesprek dat de
minister een al eerder aangekondigde
richtlijn onmiddelijk invoert. De richt
lijn bepaalt, met terugwerkende
kracht tot 14 april, dat bedrijven die
buiten de beurs om vervoeren voor
taan ook voor eigen personeel en eigen
duwboten moeten zorgen. De schip
pers willen met hun boycot de minister
onder druk zetten om de richtlijn snel
in te voeren. Granaria is daarmee het
laatste bedrijf dat een vergunning
heeft gekregen die ruimte biedt voor
het inhuren van duwboten, een veel
goedkoper vervoersmethode.
AMSTERDAM (ANP) Operettezangeres Truus Spijk en acteur!schrijver Jos
Brink feliciteerden elkaar vrijdagmorgen
hartelijk met eikaars koninklijke onderscheidingen. De bijeenkomst vond
plaats in het Amsterdamse stadhuis. Truus Spijk werd onderscheiden met de
eremedaille in goud verbonden aan de orde van Oranje Nassau. Jos Brink werd
benoemd tot officier in dezelfde orde. Ter gelegenheid van koninginnedag daal
de gisteren de lintjesregen weer over het land neer.
(Zie ook de pagina's 5, 9,15,. 16 en 17)
Maandagavond zullen de schippers
opnieuw vergaderen om te bespreken
wat de uitkomst van het gesprek met
de minister en de verladers is en op
welke wijze de acties worden voort
gezet.
Vijf individuele schippers zullen
maandag opnieuw in beroep gaan te
gen de uitspraak van het College, nu
de bonden hun strijd hebben verloren.
Juristen van de bond vinden dat het
College niet alle vragen afdoende heeft
beantwoord.
Granaria-topman Wyler zegt het onbe
grijpelijk te vinden dat de schippers
Granaria hebben uitgekozen voor een
selectieve boycot. „We zijn jarenlang
een goede klant geweest van de bin
nenvaart. De actie tegen Granaria is
veel feller dan wij hadden ingeschat
toen we de vergunning aanvroegen".
De werkgevers in de Rotterdamse ha
ven deden gisteren een dringend be
roep op minister Smit-Kroes om de
schippersbeurzen te sluiten, waardoor
vervoer buiten de beurzen om moge
lijk wordt. In een brief van de werkge
versorganisatie SVZ, die onder andere
ook is gestuurd aan de ministers van
binnenlandse zaken en justitie, vragen
de havenbedrijven bescherming tegen
actievoerende binnenschippers. De
schade die de acties tot nu toe hebben
gehad kan volgens de SVZ nauwelijks
worden becijferd.
(Advertentie)
(Advertentie)
tel. 01184-17910*
Vlissingen Goes Terneuzen
voor uw:
Advertentie
I suóde 'INDIAN'-look mocassin in zwart, bruin
en zandkleur. Maten 40 - 45
Winkelpr. 39.95 Bristolpr
alléén vandaag slechts
!B5mOL
Middelburg - Markt 45
(naast de NMB) tel. 01180 - 29911
donderdag koopavond tot 21.00 uur
De nieuwe Desso wolmerk tapijt-
kollektie is nu in de winkel te bewon
deren. Zuiver scheerwollen tapijt
in diverse structuren en meer dan 100
verschillende kleuren. Op z'n aller
mooist en met 5 jaar schriftelijke Desso
garantie. Welkom bij de Desso dealer.
u
Vandaag - koninginnedag - viert prinses Juliana haar 79e verjaardag.
In de koninklijke familie is het overigens dubbel feest. Ook Pieter van
Vollenhoven is jarig. De echtgenoot van prinses Margriet wordt vandaag
49 jaar.
ROTTERDAM, DOVER (GPD) Vrij
dagmiddag zijn twee veerboten van
de Engelse rederij P O, de Pride of
Kent en de Pride of Bruges, uit Schie
dam vertrokken naar de thuishaven
Dover. Ze zijn bemand met de 247 zee
lieden die P 0 woensdag had overge
bracht naar Nederland.
De ferries zullen dit weekeinde, als ze
niet worden tegengehouden door sta
kers, onmiddellijk worden ingezet op
de lijndiensten vanuit Dover naar Ca
lais, Boulogne en Zeebrugge. Het is
nog niet bekend of de rederij de ko
mende week ook de de overige drie
veerboten, die nu nog bij Wilton-Fij-
enoord in Schiedam liggen, zal terug
halen.
De staking bij P 0 in Engeland is in
middels overgeslagen naar de rederij
Sealink. Daardoor kon de Sealink-fer-
ry van Harwich naar Hoek van Hol
land gistermorgen niet uitvaren. Ook
de diensten van deze rederij tussen'
Dover en Calais en Folkestone en Bou
logne zijn door stakingsacties van P
O-mensen getroffen.
WASHINGTON De Amerikaanse
regering heeft gisteren besloten, haar
beschermende rol in de Perzische
Golf uit te breiden. Alle schepen van
neutrale landen die in de Golf worden
aangevallen, kunnen voortaan om as
sistentie van de Amerikaanse vloot
vragen.
Tot dusver hielp de Amerikaanse ma
rine alleen schepen die onder Ameri
kaanse vlag varen. De hulp was daar
bij in het bijzonder gericht op elf Koe
weitse tankers die speciaal voor dat
doel in de VS geregistreerd stonden.
De officiële bekendmaking werd giste
ren gedaan door minister Carlucci (de
fensie) die uitlegde dat alle schepen
van „neutrale, vriendschappelijke, on
schuldige landen die in de Golf worden
aangevallen" voortaan de mogelijk
heid hebben om de Amerikaanse vloot
om bescherming te vragen.
De minister zei, dat hij niet verwachtte
dat de uitbreiding van de beschermen
de taken zal leiden tot een toename
van het aantal Amerikaanse marine
schepen in de Golf.
De wachttijden voor een overtocht zijn
opgelopen tot zes uur voor personen
auto's en tussen de twaalf en achttien
uur voor bussen en vrachtwagens. Het
aantal overtochten over Het Kanaal is
door de stakingen gehalveerd.
De kans is groot dat de Vervoersbond
FNV, de Industriebond FNV en de zee
liedenvakbond FWZ er gezamenlijk in
zullen slagen de drie ferries die nu nog
in Schiedam liggen, aan de kant te
houden. De Engelse National Union of
Seamen had daar afgelopen woensdag
om gevraagd.
Alle pogingen om iets voor de Engelse
collega's te doen, zijn tot op heden mis
lukt. Zo kon de Vervoersbond FNV gis
teren de sleepbootbemanningen van
Smit er niet van weerhouden de veer
boten uit de Wiltonhaven te halen. De
mogelijkheid dat de grote concurrent
Kooren klaar zou staan om het werk
over te nemen speelde daarbij een rol.
De acties in Dover worden steeds har
der. De Britse pers maakt melding
van intimidatie van familieleden van
varende P 0-bemanningen. Zo zou
de woning van een scheepsstewar-
dess tijdens haar afwezigheid totaal
zijn vernield.
Vele honderden vrachtwagens zitten
bij Dover vast. Langs de M20-snelweg
is een baan vrijgemaakt voor wachten
de vrachtwagens.
(Advertentie)
Het jubilerende Provin
ciaal Opbouworgaan
Stichting Zeeland wilde er
wel eens wat meer over we
ten: hoe denkt de doorsnee-
Nederlander eigenlijk over Zeeland?
Niet langer afgaan op gissingen en bor
reltafelpraat, maar een gedegen we
tenschappelijk onderzoek naar het
beeld (imago heet dat tegenwoordig)
dat mensen buiten en in deze provin
cie over Zeeland hebben. Een aardig
initiatief, want er is voor een antwoord
op deze simpele vraag maar weinig be-'
trouwbaar materiaal voorhanden. Wie
voor handhaving van een redelijk leef-,
woon- en werkniveau in het eigen ge
bied sterk afhankelijk is van een sta
biel (of liever nog: groeiend) inwoner
tal, doet er goed aan na te gaan hoe er
binnen en buiten de deur over dat ge
bied wordt gepraat en gedacht. Alle
zwaarwichtige discussies over de toe
komst van Zeeland missen namelijk
fundament, wanneer de inhoud daar
van niet spoort met het verwachtings
patroon van mensen die hier wonen of
eventueel willen komen wonen. Het is
daarom opmerkelijk dat het zo lang
heeft geduurd voordat er (nieuw) on
derzoek werd opgezet naar zoiets als
de woonvoorkeur voor Zeeland ten op
zichte van de andere provincies. Ten
slotte houdt tegenwoordig iedere ver
standige ondernemer zich bezig met
doorlopend marktonderzoek voor zijn
produkt(ie). Met een daling van het in
wonertal als tendens om zich zorgen
over te maken moet Zeeland zichzelf
als woonprovincie óók 'verkopen'. En
is het een eerste vereiste om te sonde
ren hoe je in de markt ligt.
Het resultaat van de enquête onder
200 Zeeuwen en 500 (andere) Ne
derlanders ligt sinds gisteren op tafel.
Elders in deze krant wordt er uitvoerig
over bericht. Het beeld dat de onder
vraagden van Zeeland hebben ver
baast niet echt. Het komt een beetje
overeen met de geijkte eerste indruk
ken van vrijwel iedere van elders af
komstige burgemeester die in Zeeland
is benoemd: hij is er een enkele keer op
vakantie geweest en heeft daar vrij po
sitieve herinneringen aan overgehou
den. De onderzoekers hebben een
speelse methode gevolgd om het ima
go van Zeeland te achterhalen. Ze peil
den spontane reacties bij het noemen
van de naam Zeeland. Ze wilden van
de ondervraagden graag horen welke
aantrekkelijke dan wel negatieve pun
ten over Zeeland konden worden opge
somd. Uit het daarover opgediepte
materiaal heeft het provinciaal op
bouworgaan de conclusie gètrokken
dat Zeeland geen negatief imago heeft.
Landschap en receatiemogelijkheden
van deze provincie scoren hoog. Men
sen die er wonen zijn tamelijk honk
vast. En uit de verhuis-bereidheid
naar Zeeland van de ondervraagden
buiten de provincie hebben de onder
zoekers (na aftrek van eigen inwoners,
die te kennen gaven dat ze op termijn
weer willen vertrekken) de rekensom
gedestilleerd dat er een 'markt' is van
80.000 mensen die zich wel in Zeeland
zouden willen vestigen. Hard is zo'n
cijfer nooit te maken. Het wijst wèl in
een bepaalde richting. Tenslotte was
het om dergelijke wetenschappelijke
onderbouwde indicaties te doen.
Kunnen de beleids- en smaakma
kers van deze provincie nu uit de
voeten met de bevindingen van zo'n
onderzoek naar het imago van Zee
land? Dat is betrekkelijk. De verlei
ding is groot om de uitkomsten te ver
talen is een soort van zelfgenoegzaam
heid. In de trant van: het zit allemaal
wel goed, we kunnen bogen op een
aantrekkelijk ogend portret naar bui
ten. Conclusies trekken in zo'n sfeertje
leidt tot een geflatteerde beeldvor
ming en een manier van jezelf veel te
rijk rekenen. In dat geval zou het hele
onderzoek wel eens averechts kunnen
uitpakken. Want uit het gegroepeerde
cijfermateriaal van de enquête komt
óók het gegeven naar voren dat voor
'meer dan de helft van de Nederlan
ders' Zeeland een provincie is die (1)
ver weg ligt, waarover ze (2) eigenlijk
nooit hebben nagedacht en waarin ze
(3) niet zijn geïnteresseerd. Het provin
ciaal opbouworgaan heeft met dit jubi
leum-onderzoek naar de 'kijkcijfers'
van Zeeland niet meer gedaan dan een
aanzet gegeven voor nadere studie.
Het kabinet-Lubbers heeft Zeeland
onlangs in de Vierde Nota ruimtelijke
ordening aangewezen als een regio die
'op eigen kracht' haar weg naar de toe
komst moet zien te vinden. Daarin sla
gen kan alleen, wanneer je de kunst
verstaat om vakkundig in te spelen op
het nauwkeurig onderzochte verwach
tingspatroon van mensen die je pad
kruisen en die belangstelling hebben
voor je richting.
vdM.
(Advertentie)
M O D
Domburg op zondagmiddag
zee, strand en duinen
En direct achter die duinen
is onze exclusieve modezaak geopend