kunst en krant in het zkc natuur en techniek kunstreis naar keulen PZC/ vrijdagkrant «xpof/ffef soif 15 eric brandts art house la strada de houck c olieman delta cultureel lydia klop wandtapijten société katseveer de twee duiven rie baauw georg riel esprit de stenge visser van der lee de jong pzem zeeuws museum kouwe drukte veere kuiperspoort striptekenen kommunicatie bibliotheek symmetry '88 antieke tegels menken joosten gevangentoren van der pers arty-party de pit robbe galerie 47 Een deel van 'De Verbetering' van Erie Brandts in café Soif aan het Bellamypark in Vlissingen. kunstuitleen 1IJDAG 29 APRIL 1988 Beeldend kunstenaar Ko de Jonge (1945) is vandaag toe aan de afronding van zijn pro ject Kunst Kommunicatie. Na drieënvijftig wekelijkse afleve ringen van de 'kunstkolom' -de laatste kolom van de PZC-vrij- dagkrant- wordt deze vrijdag middag de afsluitende tentoon stelling geopend. In de expositieruimte van het Zeeuws Kunstenaarscentrum Zeeuwse Bibliotheek, Kous- teensedijk, Middelburg) leidt algemeen hoofdredacteur M.P. Dieleman van de PZC het pro ject uit en de tentoonstelling in. Kunst Kommunicatie is een persoonlijk kunstenaarsproject van Ko de Jonge. Op zijn ver zoek stelde de PZC ruimte, tech nische en financiële ondersteu ning beschikbaar zodat -met de medewerking van 52 collega- kunstenaars- het jaarplan gerea liseerd kon worden. De Jonge: Wat mij betreft is de opzet geslaagd. Ik ben uitge gaan van de noodzaak dat kunst zo rechtstreeks mogelijk onder de aandacht van de men sen wordt gebracht. Daarom heb ik kunst en geen beschrijvin gen aangeboden. De directe con frontatie dus. Daarnaast is ook nog eens gewezen op de functie van de krant als doorgeefluik van ideèen, berichten, beelden en vormen.' 'Als ik nu het geheel overzie, stel ik vast dat we op deze manier toegekomen zijn aan een collec tie KUNST UIT ZEELAND die redelijk dekt wat hier gaande is. Niet alomvattend, omdat het om mijn persoonlijke keuze én de keuze van de uitgenodigde kun stenaars gaat. Maar we zien nu toch ook de inbreng van mensen die niet altijd en overal aan bod komen. Enkele collega's hebben om zeer verschillende redenen geweigerd, anderen hebben ge vraagd of zij niet alsnog in de se lectie konden worden opgeno men. Jammer, maar het uit gangspunt was nu eenmaal één vol jaar. 'Ik vind die hoge graad van deel name heel opmerkelijk als je kijkt naar de beperkte mogelijk heden van het concept. Zo'n lan ge sprietige kolom schrikt, denk ik, in eerste instantie als vorm af. Wat kun je er mee doen? Het is een UITDAGING en die is zeer breed opgepakt. Boven ver wachting zelfs. Ik heb alle reden om positief te doen over de resul taten.' 'Met 53 zeer particuliere colums voor je, ontkom je haast met aan rubriceren. Het zit er allemaal in: de mensen die de achtste ko lom als deel van een pagina heb ben opgevat, de kunstenaars die in de slag zijn gegaan met de im pact van het medium KRANT, met communicatie, met com mentaar op dat alles, naast de lieden die zich uitgesproken tot het eigen erf hebben bepaald en dat hebben ingepast in die dwin gende vorm. Zo is wat begon als een open zaak ook een open en veelvormige zaak gebleven.' 'Een bijkomend voordeel vind ik dat is aangetoond, dat voor het samenstellen van items als KUNST UIT ZEELAND ook een heel andere vorm van selectie mogelijk is, een vorm die uitgaat van vertrouwen in de kunste naar. Hier is je terrein, vul maar in...' 'Nu we het project als geheel kunnen zien, in feite een bunde ling van de colums, is duidelijk dat de zaak van Kunst Kom municatie nog geheel open is. Kunst en gemeenschap, het blijft een uitdaging die steeds op nieuw opgenomen zal moeten worden, met alle discussie van dien.' De tentoonstelling Kunst Kommunicatie laat het werk van alle 53 deelnemende kun stenaars zien, de originelen én de afdrukken in de PZC. Als 'ca talogus' heeft de PZC een ex- tra-krant gedrukt waarin alle bijdragen naar chronologie zijn opgenomen. Men kan deze zeer uiteenlopen de antwoorden op een uitda ging zien gedurende de maand mei. Ko de Jonge Partners: Willem van Anraad, Wim Bak ker, Paul Bartels, Richard Beek, Leendert Beye, Wies de Bles, Henric Borsten, Eric Brandts, Joop Dam, Han Deij, Ronald van Dokkum, Marinus van Dij- ke, Guido Eckhardt, Gertjan Evenhuis, Jan Haas, Wim Hof man, Teja van Hoften, George ter Horst, Willy de Houck, Hen- ny Huser, Ernest Joachim, Han ter Keurs, Bob Klaassen, Ton Lamper, Jan van Leeuwen, Hans Lücken, Robert Maaskant, Peer van Meer, Guido Metsers, Ro nald Mullié, Reynier de Muynck, Vanita J. Noest, Ineke Otte, Bob Pingen, Annelies Planteydt, Leendert van der Pool, Jeltje Ratsma, Jon van Riet, Marcel Lucien Robbe, Eric Roest, Kees Roovers, Hans de Ruyter, Hen- ny Schrijver, Ben Sleeuwen- hoek, Leonard Snelders, Cees de Valk, Gerrit van de Ven, Albert Verburg, Han Verplanke, Jan Verschoore, Harry van de Vliet en Jan Zembsch. iizijn theater-galerie 'De twee Duiven' te Groede biedt Adri isterling ook ruimte aan eldende kunst. Hij nodigt kenden uit en kiest vaak ;rk dat verwant is met het ema van zijn eaterprogramma. Dat bomen ar een belangrijke rol in elen.is in het prettig gerichte zaaltje duidelijk te :n. irinus van Dijke beschilderde idoor Oosterling zelf tworpen 'boom', decorstuk in isolo-programma. De vorm itaat uit twee staande atplaten die met een ïarnier op zo'n 1,5 meter van grond, naar voren zijn jogen. De tussenruimte wordt leeltelijk afgesloten door een spex driehoek met arachter een houtplaat, ags de zijkanten van de enpanelen steken ehoekige stukken perspex ar buiten. Op deze enzinnige vorm schilderde iiDijke een zilvergrijze itterende vorm die in zijn lopers aan een boom doet iken. Met de aardkleuren op houten- en perspexpanelen rdt de groeikracht van de am treffend weergegeven. Van ke maakt ook af en toe iruik van fotografie om zijn êen te verbeelden. In een ks van tien foto's neemt hij eds dezelfde struik tot derwerp, soms alleen de npositie veranderend. Zo nart Van Dijke de blik van de ischouwer en ontdek je steeds er van een struik waar j e iers misschien zo aan voorbij lopen. Door één negatief cele malen over elkaar af te ikken creëert Van Dijke ïeimzinnige beelden van lemering en duisternis. De ks is een stilstaan bij de kracht van de natuur, zoals ook in zijn schilderen terug is 'inden. a van Hoften maakt uit iplaten keramische beelden ïmenselijke figuren. In haar ente werk vereenvoudigt zij itot strakke gestalten en laat de scheuren die onstaan door het buigen van de klei intact. Het beeld dat in Groede staat is al wat ouder en gladder afgewerkt. Van Hoften laat uit de golvende staande kleiplaten de benen van een man en een vrouw onstaan. Ze staan tegenover elkaar en drukken verbondenheid uit. Op dit deel plaatst ze de romp van haar figuren: hun ruggen gaan langzaam over in een opengestulpte kleiplaat. De gestalten zijn niet af, zoals de takken waarmee Van Hoften hen omringt nog geen bomen zijn. Maar in mens- en boom vormen schuilt ook voor haar de belofte van groei, als de harmonie maar aanwezig is. In zijn landschappen vertaalt Theo Jordans wat hij ziet in zwart-wittonen. Een landweggetje met in de verte een boerderijbomen aan het water, akkers met een boompartij aan de rand, worden door hem kernachtig en gevoelig neergezet, zonder dat het tot gepriegel leidt. Zijn litho's maakt Jordans op basis van tekeningen. Alhoewel hij de techniek van het lithograferen goed beheerst, prefereer ik de Werk van Theo Jordans, getiteld 'Moerbeek', in 'De Twee Duiven' in Groede. tekeningen, die meestal een meer open karakter hebben. Met zijn beheerste aanpak loopt Jordans het gevaar zich te herhalen, zonder dat dit nu al echt het geval is. David Marinissen schept zich in zijn werk een droomwereld van fantasie en herinnering. Onbevangen schildert hij met soms grote precisie een 'Herfstlandschap met herten' of 'Pijnbomen'. Hij heeft niet de pretentie professioneel werkzaam te zijn. In veel van het getoonde werk dat er van hem hangt ervaar ik dat als storend: de poëzie die vooral in zijn laatste schilderijen ontluikt en in 'Grote Boom' bijna consequent voelbaar is, wordt bijvoorbeeld in 'Olijvenhof overschaduwd door een onbeholpen schilderen van de mensfiguren. Die vallen uit de toon in het ritmische patroon van het vlak doorkruisende takken en twijgen. In het Vlissingse café Soif kan de bezoeker zich laven aan 'De Verbetering', een prikkelende ingreep die het interieur volledig beheerst. Bij binnenkomst vallen twee felrose met donkergifgroene 'pukkels' bezaaide gordijnen op, die Erie Brandts tegen de wand heeft bevestigd. Op de pukkels bevinden zich roserode klodders. Naast de door hun bedekking strak gespannnen gordijnen hangen, om het geheel wat 'rust' te geven, twee geplooide exemplaren. Een andere wand wordt beheerst door één van Brandts' pijlen - gedachtenflitsen - regelmatig opzwellend door lucht die uit een met de pijl verbonden felgele doorzichtige slang komt. De pijl wijst naar beneden in de richting van een op de piano liggend groen vormpje, een geïsoleerd familie-lid van de vormen op het gordijn. Achter in de ruimte hangen, statig, nog twee gordijnen, elk opgesierd met de bekende groene vorm. 'De Verbetering' is voor Brandts een 'geintje', maar heeft desondanks de kenmerken van zijn andere, meer serieuze werk. Dat bestaat op het eerste gezicht uit speelse j ongensfantasieën, maar is in feite een bijtend commentaar op de technische hoogmoed van de moderne samenleving. Brandts beantwoordt het cynisme waarmee onze cultuur het dier, landschap, water en lucht exploiteert met een koekje van eigen deeg: vaak in giftige kleuren uitgevoerde objecten die door een zwargallige relativering vragen oproepen; is de technologische revolutie wel het enig juiste antwoord op de wens van mensen om zich in vrijheid te ontplooien? Terug naar de gordijnen in Soif. Brandts geeft er nog een extra titel aan: 'Petit déjeuner sur l'herbe'. Met die verwijzing naar Manets 'Déjeuner' (1865), voorbode van het Impressionisme en visueel manifest van de - artistieke - vrijheid, opent Brandts een rijke associatieketen. Op het groene gras waarop Manet twee heren en een naakte vrouw neerzet ligt ook de picnickmand. Brandts maakt in zijn 'bescheiden' werkstuk het gras giftig en legt er pukkels op die gebakken eieren lijken, maar dan wel van een ongezonde substantie. Gras wordt vervuild gordijn, dat dichtgetrokken van binnen verstikking brengt, en het uitzicht op wat óók mogelijk is verhindert. Het niet 'artistieke' kleur- en materiaalgebruik van Brandts is zowel een uiting van vrijheid als eer. functioneel aanwenden van middelen om juist de bron van de aantasting van de aardkloot droog te leggen. In het weekend schijnt de maker een volgende fase van 'De Verbetering' aan te gaan brengen. In juni exposeert Brandts in galerie 'Dis' te Maastricht een nieuw, nog serieuzer, project. En als het weer mee zit hoopt hij voor die tijd zijn Pijlenproject te realiseren. NICO OUT Ko de Jonge foto wim riemens Het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming en de Zeeuwse Bibliotheek organiseren zaterdag 11 juni een kunstreis naar Keulen (Ludwig-collectie). Nico Out verzorgt daar een rondleiding. De Ludwig-col lectie omvat voorbeelden van een aantal stromingen in de 20-e eeuwste kunst. Werken uit het expressionisme (Nolde, Kirchner, Kokoschka, Beckmann), suprematis me (Malewich), de Bauhaus-periode (Klee, Kandinsky, Feininger), het constructivisme (Pevsner), neo-plasticis- me (Mondriaan), kubisme (Picasso, Braque, Picabia), DaDa en surrealisme (Duchamp, Ernst, Delvaux, Ma- gritte, Arp), abstractie (Stella, Louis, Pollock, De Koo ning, Hartung, Wols, Rothko), popart (Lichtenstein, Warhol, Rauschenberg, Oldenburg) en de jongste jaren van Beuys tot en met de (Duitse) Nieuwe Wilden. De col lectie van het echtpaar Ludwig toont alle aardige ken merken én beperkingen van de persoonlijke keuze. Dinsdag 31 mei en dinsdag 7 juni zijn er begeleidende lezingen in de Zeeuwse Bibliotheek. In galerie-atelier Art House in Biervliet is tot en met 31 mei de expositie Agripictura te zien, met werk van Sia Braakman (keramiek), Loes Cozijnsen (beeldhouwwerken) en Gerard van Grieken (aquarellen). De tentoonstelling, die in het te ken van de landbouw staat, wordt vanavond om 20.00 uur officieel geopend en is van maandag tot en met zaterdag toegankelijk tussen 9.00 en 12.00 uur en op zaterdag bo vendien van 13.00 tot 16.00 uur. Onder de titel 'Lijnen in ba lans' exposeert Harry Hutjens uit Goes in galerie La Strada in zijn woonplaats tot en met 2 ju ni perspex wandobjecten en edelsmeedkunst. Willy de Houck uit Waterland kerkje exposeert tot zondag 8 mei recente olieverf- en acryl- schilderijen en objecten in de vitrinegalerie Art-Titude aan de Singel 14 in Vlissingen. Da gelijks te bezichtigen door het raam van de vitrinegalerie. In het Vlissingse café Soif aan het Bellamypark is tot en met 15 mei de expositie 'De verbe tering' te zien van Erie Brandts. De Stichting Delta Cultureel heeft in de Grote Kerk in Veere verschillende exposities inge richt. Met 'Willem III en de Zeeuwen' is ingehaakt op de herdenking van het feit dat hij 300 jaar geleden tot koning van Engeland werd gekroond. Aan sluitend bij het thema William en Mary hangen er werken van Engelse landschapsschilders, zoals Beresford Hill en Harry Spencer. Verder is er een ten toonstelling over optische tele grafie en de functie die de Gro te Kerk daarin had. Vaste on derdelen in Veere zijn de geschiedenis en de conserve ring van de kerk, enige historie van de kerk en van Veere en ge restaureerde authentiek boe renwagens. Er is een aantal vi trines ingericht met fossielen en stenen en mevrouw F. van Dalen uit Gronsveld exposeert enkele kleine beeldhouwwerk jes. De Grote Kerk in Veere is van maandag tot en met zater dag geopend tussen 10.00 en 17.00 uur en op zondag van 14.00 tot 17.00 uur. De Noordbevelandse Lydia Klop-Steendijk exposeert tot ;ind mei haar schilderijen in :afé-restaurant 'De Stads- ichuur' aan het Schuttershof n Goes. Haar onderwerpen lebben veel te maken met Zee and, zoals havens, boerderij- in, landschappen en deltawer- cen. n Museum het Markiezenhof ian de Steenbergsestraat in iergen op Zoom zijn wandta- lijten uit Oudenaarde ten toongesteld. De Vlaamse zus- erstad heeft dertien historisch vaardevolle tapijten tot 16 mei n bruikleen gegeven. Er wor- len gedurende deze expositie )ok demonstraties gegeven in iet restaureren en weven van vandtapijten en wel op zondag mei. Het museum is dage- ijks, behalve op maandag, ge- ipend van 14.00 tot 17.00 uur. n het Centrum Nieuwe Mu- tiek in de Kloveniersdoelen in Middelburg is de Société Gale- ie Den Haag tot en met zater- lag 29 mei te gast met een goepsexpositie. De expose- onde kunstenaars zijn Cris Dagradi, Kees Mol, Nella Svil- ippo, Jack Mondt, Jos Smits, iert Boogaard, Dominique 'an Osta, Kees Koomen, An- Iré Smits, Hans van der Pen- 'en, Ronald van Tienhoven, Mark Molenaar, Vincent Rijn- lende, Philip Akkerman, Ma le Kawazu en Elise Tak. De entoonstelling is dagelijks, lehalve op zondag, te bezichti- 'en van 14.00 tot 17.00 uur. De Zeeuwse kunstenares Nelly van Nieuwenhuijzen (Baar land, 1944) exposeert haar weidse landschappen en vazen met bloemen tot 1 juni in res taurant 'Katseveer' aan de Katseveerweg in Wilhelmina- dorp. In theater-galerie 'De twee Duiven' in Groede is een expo sitie te zien van David Marinis sen (olieverf, pastel, aquarel, pentekening, gemengde tech niek), Theo Jordans (lithogra fie, potlood en gemengde tech niek), Marinus van Dijke (foto grafie) en Teja van Hoften (keramiek). De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens de voorstellingen en op afspraak. De Goese kunstenares Rie Baauw exposeert tot en met augustus aquarellen en olie verfschilderijen in hotel 'Oc- kenburg' aan de Van Spiegel straat in Goes. De tentoonstel ling is van dinsdag tot en met zaterdag te bezichtigen tijdens de openingstijden van het ho tel. Door naïeve schilderkunst en het expressionisme wordt het stijlgebied begrensd waarin de Belgische kunstschilder Willy Colleman zich beweegt, zoals tot en met 15 mei is te zien in de bouquetterie-galerie 'Minou' aan de Schuitvlotstraat in Groede. 'Minou' is dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. De in Amsterdam geboren, maar sinds 1983 in Goes wo nende kunstenaar Georg Riel exposeert tot en met 14 mei zijn schilderijen in het Mu seum voor Zuid- en Noord-Be veland aan de Singelstraat in Goes. Het museum is van dins dag tot en met vrijdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur en op za terdag van 11.00 tot 16.00 uur. De Duitse kunstschilder Hel mut Lothar Günther (1923) geeft een overzicht van zijn werk tussen 1960 en 1988 in Ga lerie Esprit aan de Graven straat in Clinge. In Clinge kan men terecht tot en met 2 mei, van woensdag tot en met zon dag tussen 13.30 en 17.30 uur en op afspraak. Het ontmoetingscentrum De Stenge in Heinkenszand toont ongeveer honderd foto's die deel uitmaken van de exposi tie De Zilveren Camera. De Middelburgse kunstenares Marijke Visser exposeert haar werk tot en met 27 mei in de hal van de Rabobank aan de Lan- geviele in Middelburg. Er han gen olieverfschilderijen en er staan plastieken. Mens en dier zijn het hoofdthema. Wilma van der Lee exposeert olieverfschilderijen in 'Het Vlaemsche Duyn' aan de Ge rard de Moorsweg in Groede. Zij zal daar de gehele zomer wisselende schilderijen ten toon stellen. Gerrit de Jong, leraar wiskun de en informatica in Middel burg, exposeert olieverfschil derijen in de Ahrend-show- room aan de President Rooseveltlaan in Vlissingen. Hij gaat in zijn werk op een speelse manier om met het on eindigheidsbegrip, zoals met 'geknoopte buizen'. De ten toonstelling is te zien tijdens kantooruren. Bedrijfsfotograaf van de PZEM Johan Sinke uit Middel burg toont fotografisch werk, aangevuld met eigen gedich ten, onder de titel 'Om zomaar, om zoveel....' in de PZEM-gale- rij aan de Poelendaelesingel in Middelburg. De expositie is tot 4 juni te zien tijdens de kan tooruren, van 8 tot 17.30 uur. In het Zeeuws Museum, Abdij 3 in Middelburg, is tot en met 15 mei de tentoonstelling 'Aan winsten 1987, een keuze uit...' te zien. De expositie bestaat uit werken waarmee het afge lopen jaar de collectie van het Zeeuws Museum is aangevuld. Een van de hoogtepunten is het schilderij 'Jacob hoedt de kudde van Laban' van Fran cois Ryckhals. De openingstijden zijn dinsdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur en zaterdag tot en met maandag van 13.30 tot 17 uur. In het Zeeuws Museum Na- tuurhistorie in Oostkapelle is tot en met 29 mei de expositie- 'Kouwe drukte' te zien. Deze tentoonstelling behandelt de amfibieën en reptielen van zee land, aan de hand van onder meer tekstpanelen, foto's aquaria, diorama's en een vi deo- en diapresentatie. De ope ningstijden zijn dinsdah tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur, zaterdag tot en met maandag van 13.30 tot 17 uur. Bij de Stichting 'De Schotse Huizen' in Veere is een ten toonstelling te zien van etsen en tekeningen van Walter Vaes (1882-1958), onder de titel 'Vee re en omstreken aan het begin van de XXe eeuw'. Het mu seum aan de Kaai is op maan dag van 13.00 tot 17.00 uur en var dinsdag tot en met zater dag van 10.00 tot 17.00 uur ge opend. In de vitrines van de Stichting Beeldende Kunst in de Middel burgse Kuiperspoort is een ex positie ingericht van Ineke Ot te. De tentoonstelling bevat schalen en sieraden. Openings tijden dinsdag tot en met za terdag 13-17 uur en donderdag 19-21 uur. De resultaten van de cursus sen striptekenen bij Kunstzin nige Vorming Vlissingen zijn tot en met 11 mei tentoonge steld in de expositieruimte Zel- ke Negen-Een in de Openbare Bibliotheek in Vlissingen. De cursussen worden al enkele ja ren zowel door kinderen als volwassenen met enthousias me gevolgd. De expositie geeft een overzicht van de opbouw van de cursussen en de ver schillende aspecten die aan de orde zijn gesteld. De opening is vanmiddag (16.00 uur) in han den van Lex Maes en Ramon de Nennie. De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens de ope ningsuren van de bibliotheek. Na een j aar kunst inde krant is het project 'Kunst kommu nicatie' van de Middelburgse kunstenaar Ko de Jonge uitge mond in een overzichts-exposi- tie in het Zeeuws Kunstenaars centrum in de Zeeuwse Biblio theek aan de Kousteensedijk in Middelburg. Tot 26 mei han gen daar alle 53 kunstzinnige kolommen op een rijtje. De tentoonstelling wordt vanmid dag om 17.00 uur geopend door hoofdredacteur M. P. Diele man van de PZC. In de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg zijn verschillende exposities te zien. In de exposi tieruimte kunnen belanstel- lenden tot 16 mei terecht voor een tentoonstelling over 100 jaar Alliance Frangaise. Van 1 tot en met 31 mei is er op de eer ste verdieping een expositie van het NBLC/Letterkundig Museum over 22 Nederlandse auteurs, van Beets tot Maarten 't Hart. In de hal op de begane grond wordt van 2 tot en met 9 mei een huishoudtentoonstel- ling gehouden. Tot 12 mei is er nog een beknopte tentoonstel ling over het leven en werk van de in Middelburg geboren joodse schrijfster Etty Hille- sum. In de Sint Pieterstraat in Mid delburg vindt het gehele jaar het etalageproject 'Symmetry '88' plaats. Hieraan wordt deel genomen door een groot aantal buitenlandse kunstenaars, die op uitnodiging van de Middel burgse kunstenaar Ko de Jon ge, ieder een week de gelegen heid krijgen een werk te pre senteren waarin het begrip symmetrie gestalte krijgt. Tot en met 11 mei presenteert de Amerikaan Lawrence Weiner zijn werk. Frans de Muynck sr exposeert in crêperie Le Heron aan de Reigerstraat in Middelburg antieke 17e eeuwse tegels. De collectie is een'gedeelte uit zijn privéverzameling. De tegels zijn tot 1 juli dagelijks te be zichtigen van 10.00 tot 18.00 uur, met uitzondering van zon dag. De Kloetingse kunstenaar Ge rard Menken exposeert tot september in hotel-restaurant Terminus in Goes. Menken toont aquarellen met als the ma Zeeland. In het foto-kabinet van het Zeeuws Kunstenaarscentrum in de Bibliotheek in Middel burg is tot 26 mei een serie kleurenfoto's te zien van Sabi ne Joosten. De serie werd ge maakt als onderdeel van haar eindexamenpresentatie in het laatste jaar van de Rietveld Academie en heeft als rode draad het zich vertonen van mensen in niet alledaagse kle ding. De onderwerpen lopen uiteen van galabal tot miss verkiezing of sinterklaas. De Vlissingse kunstenaar N. de Hamer exposeert tot half mei schilderijen in de Gevangento ren aan de boulevard in zijn woonplaats. Het werk is te be zichtigen tijdens de openings tijden van het restaurant. In het stadhuis in Terneuzen zijn tot en met 20 mei collages van natuurmaterialen te zien van Lien van der Pers uit Apel doorn. Zij gebruikt voor haar werk bladeren, bloemen, schors, zaden, ruwe zijde van de zijderups, plantenwortels en dergelijke. De expositie is toegankelijk op werkdagen tij dens kantooruren. De in Sas van Gent geboren en getogen kunstenaar Randell Sarneel exposeert tot en met dinsdag 17 mei schilder- en ets werk in Arty-Party aan de Schoolweg in Terneuzen. Hij is inmiddels zeven jaar werk zaam in Amsterdam, waar hij zich ook bezig houdt met dich ten en optreedt met of zonder groep. In eigen beheer heeft hij onlangs een elpee uitgebracht. Arty-Party is op maandag ge opend van 13.00 tot 18.00 uur, van dinsdag tot en met donder dag van 10.30 tot 18.00 uur, op vrijdag van 11.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.30 tot 17.00 uur. In wijkcentrum 'De Pit' in Goes-Zuid is tot 20 mei een ex positie te zien van werken van verstandelijk gehandicapten uit Huizen Den Berg in Goes De schilderijen zijn gemaakt in' het kader van de bezigheidsac tivering. De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens de ope ningsuren van 'De Pit'. De Vlissingse kunstenaar Mar cel Lucien Robbe exposeert van 1 tot en met 31 mei olieverf schilderijen en tekeningen in restaurant 'La Castelière' in Hoogerheide. Henk Bexkens exposeert tot en met 13 mei beelden in Gale rie 47 aan de Dubbelstraat in Bergen op Zoom. De openings tijdens zijn van donderdag tot en met zaterdag tussen 13.00 en 17.00 uur. In de expositieruimten van de Stichting Beeldende Kunst Zeeland aan de Kuiperspoort in Middelburg is op de eerste verdieping van de kunstuit leen tot en met 7 mei werk te zien van Inge van der Kooij. Zij toont haar nieuwste gouaches, geïnspireerd op het verblijf van een maand in het plaatsje Mul- laghglass, omgeven door het ruige landschap van de Ierse streek Connamara. De ten toonstelling is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur en boven dien op donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 15