kunst en
krant in
het zkc
natuur en techniek
kunstreis
naar keulen
PZC/ vrijdagkrant
«xpof/ffef
soif
15
eric brandts
art house
la strada
de houck
c olieman
delta cultureel
lydia klop
wandtapijten
société
katseveer
de twee duiven
rie baauw
georg riel
esprit
de stenge
visser
van der lee
de jong
pzem
zeeuws museum
kouwe drukte
veere
kuiperspoort
striptekenen
kommunicatie
bibliotheek
symmetry '88
antieke tegels
menken
joosten
gevangentoren
van der pers
arty-party
de pit
robbe
galerie 47 Een deel van 'De Verbetering' van Erie Brandts in café Soif aan het Bellamypark in Vlissingen.
kunstuitleen
1IJDAG 29 APRIL 1988
Beeldend kunstenaar Ko de
Jonge (1945) is vandaag toe
aan de afronding van zijn pro
ject Kunst Kommunicatie. Na
drieënvijftig wekelijkse afleve
ringen van de 'kunstkolom' -de
laatste kolom van de PZC-vrij-
dagkrant- wordt deze vrijdag
middag de afsluitende tentoon
stelling geopend.
In de expositieruimte van het
Zeeuws Kunstenaarscentrum
Zeeuwse Bibliotheek, Kous-
teensedijk, Middelburg) leidt
algemeen hoofdredacteur M.P.
Dieleman van de PZC het pro
ject uit en de tentoonstelling in.
Kunst Kommunicatie is een
persoonlijk kunstenaarsproject
van Ko de Jonge. Op zijn ver
zoek stelde de PZC ruimte, tech
nische en financiële ondersteu
ning beschikbaar zodat -met de
medewerking van 52 collega-
kunstenaars- het jaarplan gerea
liseerd kon worden.
De Jonge: Wat mij betreft is de
opzet geslaagd. Ik ben uitge
gaan van de noodzaak dat
kunst zo rechtstreeks mogelijk
onder de aandacht van de men
sen wordt gebracht. Daarom
heb ik kunst en geen beschrijvin
gen aangeboden. De directe con
frontatie dus. Daarnaast is ook
nog eens gewezen op de functie
van de krant als doorgeefluik
van ideèen, berichten, beelden
en vormen.'
'Als ik nu het geheel overzie, stel
ik vast dat we op deze manier
toegekomen zijn aan een collec
tie KUNST UIT ZEELAND die
redelijk dekt wat hier gaande is.
Niet alomvattend, omdat het om
mijn persoonlijke keuze én de
keuze van de uitgenodigde kun
stenaars gaat. Maar we zien nu
toch ook de inbreng van mensen
die niet altijd en overal aan bod
komen. Enkele collega's hebben
om zeer verschillende redenen
geweigerd, anderen hebben ge
vraagd of zij niet alsnog in de se
lectie konden worden opgeno
men. Jammer, maar het uit
gangspunt was nu eenmaal één
vol jaar.
'Ik vind die hoge graad van deel
name heel opmerkelijk als je
kijkt naar de beperkte mogelijk
heden van het concept. Zo'n lan
ge sprietige kolom schrikt, denk
ik, in eerste instantie als vorm
af. Wat kun je er mee doen? Het
is een UITDAGING en die is
zeer breed opgepakt. Boven ver
wachting zelfs. Ik heb alle reden
om positief te doen over de resul
taten.'
'Met 53 zeer particuliere colums
voor je, ontkom je haast met aan
rubriceren. Het zit er allemaal
in: de mensen die de achtste ko
lom als deel van een pagina heb
ben opgevat, de kunstenaars die
in de slag zijn gegaan met de im
pact van het medium KRANT,
met communicatie, met com
mentaar op dat alles, naast de
lieden die zich uitgesproken tot
het eigen erf hebben bepaald en
dat hebben ingepast in die dwin
gende vorm. Zo is wat begon als
een open zaak ook een open en
veelvormige zaak gebleven.'
'Een bijkomend voordeel vind ik
dat is aangetoond, dat voor het
samenstellen van items als
KUNST UIT ZEELAND ook een
heel andere vorm van selectie
mogelijk is, een vorm die uitgaat
van vertrouwen in de kunste
naar. Hier is je terrein, vul maar
in...'
'Nu we het project als geheel
kunnen zien, in feite een bunde
ling van de colums, is duidelijk
dat de zaak van Kunst Kom
municatie nog geheel open is.
Kunst en gemeenschap, het blijft
een uitdaging die steeds op
nieuw opgenomen zal moeten
worden, met alle discussie van
dien.'
De tentoonstelling Kunst
Kommunicatie laat het werk
van alle 53 deelnemende kun
stenaars zien, de originelen én
de afdrukken in de PZC. Als 'ca
talogus' heeft de PZC een ex-
tra-krant gedrukt waarin alle
bijdragen naar chronologie zijn
opgenomen.
Men kan deze zeer uiteenlopen
de antwoorden op een uitda
ging zien gedurende de maand
mei. Ko de Jonge Partners:
Willem van Anraad, Wim Bak
ker, Paul Bartels, Richard Beek,
Leendert Beye, Wies de Bles,
Henric Borsten, Eric Brandts,
Joop Dam, Han Deij, Ronald
van Dokkum, Marinus van Dij-
ke, Guido Eckhardt, Gertjan
Evenhuis, Jan Haas, Wim Hof
man, Teja van Hoften, George
ter Horst, Willy de Houck, Hen-
ny Huser, Ernest Joachim, Han
ter Keurs, Bob Klaassen, Ton
Lamper, Jan van Leeuwen, Hans
Lücken, Robert Maaskant, Peer
van Meer, Guido Metsers, Ro
nald Mullié, Reynier de Muynck,
Vanita J. Noest, Ineke Otte, Bob
Pingen, Annelies Planteydt,
Leendert van der Pool, Jeltje
Ratsma, Jon van Riet, Marcel
Lucien Robbe, Eric Roest, Kees
Roovers, Hans de Ruyter, Hen-
ny Schrijver, Ben Sleeuwen-
hoek, Leonard Snelders, Cees de
Valk, Gerrit van de Ven, Albert
Verburg, Han Verplanke, Jan
Verschoore, Harry van de Vliet
en Jan Zembsch.
iizijn theater-galerie 'De twee
Duiven' te Groede biedt Adri
isterling ook ruimte aan
eldende kunst. Hij nodigt
kenden uit en kiest vaak
;rk dat verwant is met het
ema van zijn
eaterprogramma. Dat bomen
ar een belangrijke rol in
elen.is in het prettig
gerichte zaaltje duidelijk te
:n.
irinus van Dijke beschilderde
idoor Oosterling zelf
tworpen 'boom', decorstuk in
isolo-programma. De vorm
itaat uit twee staande
atplaten die met een
ïarnier op zo'n 1,5 meter van
grond, naar voren zijn
jogen. De tussenruimte wordt
leeltelijk afgesloten door een
spex driehoek met
arachter een houtplaat,
ags de zijkanten van de
enpanelen steken
ehoekige stukken perspex
ar buiten. Op deze
enzinnige vorm schilderde
iiDijke een zilvergrijze
itterende vorm die in zijn
lopers aan een boom doet
iken. Met de aardkleuren op
houten- en perspexpanelen
rdt de groeikracht van de
am treffend weergegeven. Van
ke maakt ook af en toe
iruik van fotografie om zijn
êen te verbeelden. In een
ks van tien foto's neemt hij
eds dezelfde struik tot
derwerp, soms alleen de
npositie veranderend. Zo
nart Van Dijke de blik van de
ischouwer en ontdek je steeds
er van een struik waar j e
iers misschien zo aan voorbij
lopen. Door één negatief
cele malen over elkaar af te
ikken creëert Van Dijke
ïeimzinnige beelden van
lemering en duisternis. De
ks is een stilstaan bij de
kracht van de natuur, zoals
ook in zijn schilderen terug is
'inden.
a van Hoften maakt uit
iplaten keramische beelden
ïmenselijke figuren. In haar
ente werk vereenvoudigt zij
itot strakke gestalten en laat
de scheuren die onstaan door
het buigen van de klei intact.
Het beeld dat in Groede staat is
al wat ouder en gladder
afgewerkt. Van Hoften laat uit
de golvende staande kleiplaten
de benen van een man en een
vrouw onstaan. Ze staan
tegenover elkaar en drukken
verbondenheid uit. Op dit deel
plaatst ze de romp van haar
figuren: hun ruggen gaan
langzaam over in een
opengestulpte kleiplaat. De
gestalten zijn niet af, zoals de
takken waarmee Van Hoften
hen omringt nog geen bomen
zijn. Maar in mens- en
boom vormen schuilt ook voor
haar de belofte van groei, als de
harmonie maar aanwezig is.
In zijn landschappen vertaalt
Theo Jordans wat hij ziet in
zwart-wittonen. Een
landweggetje met in de verte een
boerderijbomen aan het water,
akkers met een boompartij aan
de rand, worden door hem
kernachtig en gevoelig
neergezet, zonder dat het tot
gepriegel leidt. Zijn litho's
maakt Jordans op basis van
tekeningen. Alhoewel hij de
techniek van het lithograferen
goed beheerst, prefereer ik de
Werk van Theo Jordans, getiteld 'Moerbeek', in 'De Twee Duiven' in
Groede.
tekeningen, die meestal een
meer open karakter hebben. Met
zijn beheerste aanpak loopt
Jordans het gevaar zich te
herhalen, zonder dat dit nu al
echt het geval is.
David Marinissen schept zich in
zijn werk een droomwereld van
fantasie en herinnering.
Onbevangen schildert hij met
soms grote precisie een
'Herfstlandschap met herten' of
'Pijnbomen'. Hij heeft niet de
pretentie professioneel
werkzaam te zijn. In veel van het
getoonde werk dat er van hem
hangt ervaar ik dat als storend:
de poëzie die vooral in zijn
laatste schilderijen ontluikt en
in 'Grote Boom' bijna
consequent voelbaar is, wordt
bijvoorbeeld in 'Olijvenhof
overschaduwd door een
onbeholpen schilderen van de
mensfiguren. Die vallen uit de
toon in het ritmische patroon
van het vlak doorkruisende
takken en twijgen.
In het Vlissingse café Soif kan
de bezoeker zich laven aan 'De
Verbetering', een prikkelende
ingreep die het interieur
volledig beheerst. Bij
binnenkomst vallen twee
felrose met donkergifgroene
'pukkels' bezaaide gordijnen
op, die Erie Brandts tegen de
wand heeft bevestigd. Op de
pukkels bevinden zich roserode
klodders. Naast de door hun
bedekking strak gespannnen
gordijnen hangen, om het
geheel wat 'rust' te geven, twee
geplooide exemplaren.
Een andere wand wordt
beheerst door één van Brandts'
pijlen - gedachtenflitsen -
regelmatig opzwellend door
lucht die uit een met de pijl
verbonden felgele doorzichtige
slang komt. De pijl wijst naar
beneden in de richting van een
op de piano liggend groen
vormpje, een geïsoleerd
familie-lid van de vormen op het
gordijn. Achter in de ruimte
hangen, statig, nog twee
gordijnen, elk opgesierd met de
bekende groene vorm.
'De Verbetering' is voor Brandts
een 'geintje', maar heeft
desondanks de kenmerken van
zijn andere, meer serieuze werk.
Dat bestaat op het eerste gezicht
uit speelse j ongensfantasieën,
maar is in feite een bijtend
commentaar op de technische
hoogmoed van de moderne
samenleving. Brandts
beantwoordt het cynisme
waarmee onze cultuur het dier,
landschap, water en lucht
exploiteert met een koekje van
eigen deeg: vaak in giftige
kleuren uitgevoerde objecten
die door een zwargallige
relativering vragen oproepen; is
de technologische revolutie wel
het enig juiste antwoord op de
wens van mensen om zich in
vrijheid te ontplooien?
Terug naar de gordijnen in Soif.
Brandts geeft er nog een extra
titel aan: 'Petit déjeuner sur
l'herbe'. Met die verwijzing naar
Manets 'Déjeuner' (1865),
voorbode van het
Impressionisme en visueel
manifest van de - artistieke -
vrijheid, opent Brandts een rijke
associatieketen. Op het groene
gras waarop Manet twee heren
en een naakte vrouw neerzet ligt
ook de picnickmand. Brandts
maakt in zijn 'bescheiden'
werkstuk het gras giftig en legt
er pukkels op die gebakken
eieren lijken, maar dan wel van
een ongezonde substantie. Gras
wordt vervuild gordijn, dat
dichtgetrokken van binnen
verstikking brengt, en het
uitzicht op wat óók mogelijk is
verhindert. Het niet 'artistieke'
kleur- en materiaalgebruik van
Brandts is zowel een uiting van
vrijheid als eer. functioneel
aanwenden van middelen om
juist de bron van de aantasting
van de aardkloot droog te
leggen. In het weekend schijnt
de maker een volgende fase van
'De Verbetering' aan te gaan
brengen. In juni exposeert
Brandts in galerie 'Dis' te
Maastricht een nieuw, nog
serieuzer, project. En als het
weer mee zit hoopt hij voor die
tijd zijn Pijlenproject te
realiseren.
NICO OUT
Ko de Jonge
foto wim riemens
Het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming en
de Zeeuwse Bibliotheek organiseren zaterdag 11 juni
een kunstreis naar Keulen (Ludwig-collectie).
Nico Out verzorgt daar een rondleiding. De Ludwig-col
lectie omvat voorbeelden van een aantal stromingen in
de 20-e eeuwste kunst. Werken uit het expressionisme
(Nolde, Kirchner, Kokoschka, Beckmann), suprematis
me (Malewich), de Bauhaus-periode (Klee, Kandinsky,
Feininger), het constructivisme (Pevsner), neo-plasticis-
me (Mondriaan), kubisme (Picasso, Braque, Picabia),
DaDa en surrealisme (Duchamp, Ernst, Delvaux, Ma-
gritte, Arp), abstractie (Stella, Louis, Pollock, De Koo
ning, Hartung, Wols, Rothko), popart (Lichtenstein,
Warhol, Rauschenberg, Oldenburg) en de jongste jaren
van Beuys tot en met de (Duitse) Nieuwe Wilden. De col
lectie van het echtpaar Ludwig toont alle aardige ken
merken én beperkingen van de persoonlijke keuze.
Dinsdag 31 mei en dinsdag 7 juni zijn er begeleidende
lezingen in de Zeeuwse Bibliotheek.
In galerie-atelier Art House in
Biervliet is tot en met 31 mei de
expositie Agripictura te zien,
met werk van Sia Braakman
(keramiek), Loes Cozijnsen
(beeldhouwwerken) en Gerard
van Grieken (aquarellen). De
tentoonstelling, die in het te
ken van de landbouw staat,
wordt vanavond om 20.00 uur
officieel geopend en is van
maandag tot en met zaterdag
toegankelijk tussen 9.00 en
12.00 uur en op zaterdag bo
vendien van 13.00 tot 16.00 uur.
Onder de titel 'Lijnen in ba
lans' exposeert Harry Hutjens
uit Goes in galerie La Strada in
zijn woonplaats tot en met 2 ju
ni perspex wandobjecten en
edelsmeedkunst.
Willy de Houck uit Waterland
kerkje exposeert tot zondag 8
mei recente olieverf- en acryl-
schilderijen en objecten in de
vitrinegalerie Art-Titude aan
de Singel 14 in Vlissingen. Da
gelijks te bezichtigen door het
raam van de vitrinegalerie.
In het Vlissingse café Soif aan
het Bellamypark is tot en met
15 mei de expositie 'De verbe
tering' te zien van Erie
Brandts.
De Stichting Delta Cultureel
heeft in de Grote Kerk in Veere
verschillende exposities inge
richt. Met 'Willem III en de
Zeeuwen' is ingehaakt op de
herdenking van het feit dat hij
300 jaar geleden tot koning van
Engeland werd gekroond. Aan
sluitend bij het thema William
en Mary hangen er werken van
Engelse landschapsschilders,
zoals Beresford Hill en Harry
Spencer. Verder is er een ten
toonstelling over optische tele
grafie en de functie die de Gro
te Kerk daarin had. Vaste on
derdelen in Veere zijn de
geschiedenis en de conserve
ring van de kerk, enige historie
van de kerk en van Veere en ge
restaureerde authentiek boe
renwagens. Er is een aantal vi
trines ingericht met fossielen
en stenen en mevrouw F. van
Dalen uit Gronsveld exposeert
enkele kleine beeldhouwwerk
jes. De Grote Kerk in Veere is
van maandag tot en met zater
dag geopend tussen 10.00 en
17.00 uur en op zondag van
14.00 tot 17.00 uur.
De Noordbevelandse Lydia
Klop-Steendijk exposeert tot
;ind mei haar schilderijen in
:afé-restaurant 'De Stads-
ichuur' aan het Schuttershof
n Goes. Haar onderwerpen
lebben veel te maken met Zee
and, zoals havens, boerderij-
in, landschappen en deltawer-
cen.
n Museum het Markiezenhof
ian de Steenbergsestraat in
iergen op Zoom zijn wandta-
lijten uit Oudenaarde ten
toongesteld. De Vlaamse zus-
erstad heeft dertien historisch
vaardevolle tapijten tot 16 mei
n bruikleen gegeven. Er wor-
len gedurende deze expositie
)ok demonstraties gegeven in
iet restaureren en weven van
vandtapijten en wel op zondag
mei. Het museum is dage-
ijks, behalve op maandag, ge-
ipend van 14.00 tot 17.00 uur.
n het Centrum Nieuwe Mu-
tiek in de Kloveniersdoelen in
Middelburg is de Société Gale-
ie Den Haag tot en met zater-
lag 29 mei te gast met een
goepsexpositie. De expose-
onde kunstenaars zijn Cris
Dagradi, Kees Mol, Nella Svil-
ippo, Jack Mondt, Jos Smits,
iert Boogaard, Dominique
'an Osta, Kees Koomen, An-
Iré Smits, Hans van der Pen-
'en, Ronald van Tienhoven,
Mark Molenaar, Vincent Rijn-
lende, Philip Akkerman, Ma
le Kawazu en Elise Tak. De
entoonstelling is dagelijks,
lehalve op zondag, te bezichti-
'en van 14.00 tot 17.00 uur.
De Zeeuwse kunstenares Nelly
van Nieuwenhuijzen (Baar
land, 1944) exposeert haar
weidse landschappen en vazen
met bloemen tot 1 juni in res
taurant 'Katseveer' aan de
Katseveerweg in Wilhelmina-
dorp.
In theater-galerie 'De twee
Duiven' in Groede is een expo
sitie te zien van David Marinis
sen (olieverf, pastel, aquarel,
pentekening, gemengde tech
niek), Theo Jordans (lithogra
fie, potlood en gemengde tech
niek), Marinus van Dijke (foto
grafie) en Teja van Hoften
(keramiek). De tentoonstelling
is te bezichtigen tijdens de
voorstellingen en op afspraak.
De Goese kunstenares Rie
Baauw exposeert tot en met
augustus aquarellen en olie
verfschilderijen in hotel 'Oc-
kenburg' aan de Van Spiegel
straat in Goes. De tentoonstel
ling is van dinsdag tot en met
zaterdag te bezichtigen tijdens
de openingstijden van het ho
tel.
Door naïeve schilderkunst en
het expressionisme wordt het
stijlgebied begrensd waarin de
Belgische kunstschilder Willy
Colleman zich beweegt, zoals
tot en met 15 mei is te zien in de
bouquetterie-galerie 'Minou'
aan de Schuitvlotstraat in
Groede. 'Minou' is dinsdag,
woensdag, vrijdag en zaterdag
geopend van 14.00 tot 17.00
uur.
De in Amsterdam geboren,
maar sinds 1983 in Goes wo
nende kunstenaar Georg Riel
exposeert tot en met 14 mei
zijn schilderijen in het Mu
seum voor Zuid- en Noord-Be
veland aan de Singelstraat in
Goes. Het museum is van dins
dag tot en met vrijdag geopend
van 10.00 tot 16.00 uur en op za
terdag van 11.00 tot 16.00 uur.
De Duitse kunstschilder Hel
mut Lothar Günther (1923)
geeft een overzicht van zijn
werk tussen 1960 en 1988 in Ga
lerie Esprit aan de Graven
straat in Clinge. In Clinge kan
men terecht tot en met 2 mei,
van woensdag tot en met zon
dag tussen 13.30 en 17.30 uur en
op afspraak.
Het ontmoetingscentrum De
Stenge in Heinkenszand toont
ongeveer honderd foto's die
deel uitmaken van de exposi
tie De Zilveren Camera.
De Middelburgse kunstenares
Marijke Visser exposeert haar
werk tot en met 27 mei in de hal
van de Rabobank aan de Lan-
geviele in Middelburg. Er han
gen olieverfschilderijen en er
staan plastieken. Mens en dier
zijn het hoofdthema.
Wilma van der Lee exposeert
olieverfschilderijen in 'Het
Vlaemsche Duyn' aan de Ge
rard de Moorsweg in Groede.
Zij zal daar de gehele zomer
wisselende schilderijen ten
toon stellen.
Gerrit de Jong, leraar wiskun
de en informatica in Middel
burg, exposeert olieverfschil
derijen in de Ahrend-show-
room aan de President
Rooseveltlaan in Vlissingen.
Hij gaat in zijn werk op een
speelse manier om met het on
eindigheidsbegrip, zoals met
'geknoopte buizen'. De ten
toonstelling is te zien tijdens
kantooruren.
Bedrijfsfotograaf van de
PZEM Johan Sinke uit Middel
burg toont fotografisch werk,
aangevuld met eigen gedich
ten, onder de titel 'Om zomaar,
om zoveel....' in de PZEM-gale-
rij aan de Poelendaelesingel in
Middelburg. De expositie is tot
4 juni te zien tijdens de kan
tooruren, van 8 tot 17.30 uur.
In het Zeeuws Museum, Abdij
3 in Middelburg, is tot en met
15 mei de tentoonstelling 'Aan
winsten 1987, een keuze uit...'
te zien. De expositie bestaat
uit werken waarmee het afge
lopen jaar de collectie van het
Zeeuws Museum is aangevuld.
Een van de hoogtepunten is
het schilderij 'Jacob hoedt de
kudde van Laban' van Fran
cois Ryckhals.
De openingstijden zijn dinsdag
tot en met vrijdag van 11 tot 17
uur en zaterdag tot en met
maandag van 13.30 tot 17 uur.
In het Zeeuws Museum Na-
tuurhistorie in Oostkapelle is
tot en met 29 mei de expositie-
'Kouwe drukte' te zien. Deze
tentoonstelling behandelt de
amfibieën en reptielen van zee
land, aan de hand van onder
meer tekstpanelen, foto's
aquaria, diorama's en een vi
deo- en diapresentatie. De ope
ningstijden zijn dinsdah tot en
met vrijdag van 11 tot 17 uur,
zaterdag tot en met maandag
van 13.30 tot 17 uur.
Bij de Stichting 'De Schotse
Huizen' in Veere is een ten
toonstelling te zien van etsen
en tekeningen van Walter Vaes
(1882-1958), onder de titel 'Vee
re en omstreken aan het begin
van de XXe eeuw'. Het mu
seum aan de Kaai is op maan
dag van 13.00 tot 17.00 uur en
var dinsdag tot en met zater
dag van 10.00 tot 17.00 uur ge
opend.
In de vitrines van de Stichting
Beeldende Kunst in de Middel
burgse Kuiperspoort is een ex
positie ingericht van Ineke Ot
te. De tentoonstelling bevat
schalen en sieraden. Openings
tijden dinsdag tot en met za
terdag 13-17 uur en donderdag
19-21 uur.
De resultaten van de cursus
sen striptekenen bij Kunstzin
nige Vorming Vlissingen zijn
tot en met 11 mei tentoonge
steld in de expositieruimte Zel-
ke Negen-Een in de Openbare
Bibliotheek in Vlissingen. De
cursussen worden al enkele ja
ren zowel door kinderen als
volwassenen met enthousias
me gevolgd. De expositie geeft
een overzicht van de opbouw
van de cursussen en de ver
schillende aspecten die aan de
orde zijn gesteld. De opening is
vanmiddag (16.00 uur) in han
den van Lex Maes en Ramon
de Nennie. De tentoonstelling
is te bezichtigen tijdens de ope
ningsuren van de bibliotheek.
Na een j aar kunst inde krant is
het project 'Kunst kommu
nicatie' van de Middelburgse
kunstenaar Ko de Jonge uitge
mond in een overzichts-exposi-
tie in het Zeeuws Kunstenaars
centrum in de Zeeuwse Biblio
theek aan de Kousteensedijk
in Middelburg. Tot 26 mei han
gen daar alle 53 kunstzinnige
kolommen op een rijtje. De
tentoonstelling wordt vanmid
dag om 17.00 uur geopend door
hoofdredacteur M. P. Diele
man van de PZC.
In de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg zijn verschillende
exposities te zien. In de exposi
tieruimte kunnen belanstel-
lenden tot 16 mei terecht voor
een tentoonstelling over 100
jaar Alliance Frangaise. Van 1
tot en met 31 mei is er op de eer
ste verdieping een expositie
van het NBLC/Letterkundig
Museum over 22 Nederlandse
auteurs, van Beets tot Maarten
't Hart. In de hal op de begane
grond wordt van 2 tot en met 9
mei een huishoudtentoonstel-
ling gehouden. Tot 12 mei is er
nog een beknopte tentoonstel
ling over het leven en werk van
de in Middelburg geboren
joodse schrijfster Etty Hille-
sum.
In de Sint Pieterstraat in Mid
delburg vindt het gehele jaar
het etalageproject 'Symmetry
'88' plaats. Hieraan wordt deel
genomen door een groot aantal
buitenlandse kunstenaars, die
op uitnodiging van de Middel
burgse kunstenaar Ko de Jon
ge, ieder een week de gelegen
heid krijgen een werk te pre
senteren waarin het begrip
symmetrie gestalte krijgt. Tot
en met 11 mei presenteert de
Amerikaan Lawrence Weiner
zijn werk.
Frans de Muynck sr exposeert
in crêperie Le Heron aan de
Reigerstraat in Middelburg
antieke 17e eeuwse tegels. De
collectie is een'gedeelte uit zijn
privéverzameling. De tegels
zijn tot 1 juli dagelijks te be
zichtigen van 10.00 tot 18.00
uur, met uitzondering van zon
dag.
De Kloetingse kunstenaar Ge
rard Menken exposeert tot
september in hotel-restaurant
Terminus in Goes. Menken
toont aquarellen met als the
ma Zeeland.
In het foto-kabinet van het
Zeeuws Kunstenaarscentrum
in de Bibliotheek in Middel
burg is tot 26 mei een serie
kleurenfoto's te zien van Sabi
ne Joosten. De serie werd ge
maakt als onderdeel van haar
eindexamenpresentatie in het
laatste jaar van de Rietveld
Academie en heeft als rode
draad het zich vertonen van
mensen in niet alledaagse kle
ding. De onderwerpen lopen
uiteen van galabal tot miss
verkiezing of sinterklaas.
De Vlissingse kunstenaar N. de
Hamer exposeert tot half mei
schilderijen in de Gevangento
ren aan de boulevard in zijn
woonplaats. Het werk is te be
zichtigen tijdens de openings
tijden van het restaurant.
In het stadhuis in Terneuzen
zijn tot en met 20 mei collages
van natuurmaterialen te zien
van Lien van der Pers uit Apel
doorn. Zij gebruikt voor haar
werk bladeren, bloemen,
schors, zaden, ruwe zijde van
de zijderups, plantenwortels
en dergelijke. De expositie is
toegankelijk op werkdagen tij
dens kantooruren.
De in Sas van Gent geboren en
getogen kunstenaar Randell
Sarneel exposeert tot en met
dinsdag 17 mei schilder- en ets
werk in Arty-Party aan de
Schoolweg in Terneuzen. Hij is
inmiddels zeven jaar werk
zaam in Amsterdam, waar hij
zich ook bezig houdt met dich
ten en optreedt met of zonder
groep. In eigen beheer heeft hij
onlangs een elpee uitgebracht.
Arty-Party is op maandag ge
opend van 13.00 tot 18.00 uur,
van dinsdag tot en met donder
dag van 10.30 tot 18.00 uur, op
vrijdag van 11.00 tot 21.00 uur
en op zaterdag van 10.30 tot
17.00 uur.
In wijkcentrum 'De Pit' in
Goes-Zuid is tot 20 mei een ex
positie te zien van werken van
verstandelijk gehandicapten
uit Huizen Den Berg in Goes
De schilderijen zijn gemaakt in'
het kader van de bezigheidsac
tivering. De tentoonstelling is
te bezichtigen tijdens de ope
ningsuren van 'De Pit'.
De Vlissingse kunstenaar Mar
cel Lucien Robbe exposeert
van 1 tot en met 31 mei olieverf
schilderijen en tekeningen in
restaurant 'La Castelière' in
Hoogerheide.
Henk Bexkens exposeert tot
en met 13 mei beelden in Gale
rie 47 aan de Dubbelstraat in
Bergen op Zoom. De openings
tijdens zijn van donderdag tot
en met zaterdag tussen 13.00
en 17.00 uur.
In de expositieruimten van de
Stichting Beeldende Kunst
Zeeland aan de Kuiperspoort
in Middelburg is op de eerste
verdieping van de kunstuit
leen tot en met 7 mei werk te
zien van Inge van der Kooij. Zij
toont haar nieuwste gouaches,
geïnspireerd op het verblijf van
een maand in het plaatsje Mul-
laghglass, omgeven door het
ruige landschap van de Ierse
streek Connamara. De ten
toonstelling is van dinsdag tot
en met zaterdag geopend van
13.00 tot 17.00 uur en boven
dien op donderdagavond van
19.00 tot 21.00 uur.