Vlees uit hongerend Ethiopië Een rijke historie en een groot feest r u ui wti ANTWERPEN GENT EEKLO BRUGGE KNOKKE PZC/ streek Concerten Opera Films Oorlog Eiland Geuzen Theater Concerten Ballet Films Theater Concert Theater Concerten Films Concert WOENSDAG 27 APRIL 1988 uur: Nijinski door het Reiz Volkstheater. NT 2 - do. 28, za. 30 apr. om 20 ud Gewoonweg ingewikkeld; vr. 29 ar] om 20 uur, zo. 1 mei om 15 uur: liefdesgeschiedenis van de eeuw. NTG - do. 28, vr. 29, za. 30 apr„ mal di. 3 mei om 20 uur, zo. 1 mei om uur: Medea. Vooruit - za. 30 apr. om 21 uur: Mal day met The Marvel Jacks; wo. 4 nl om 20.30 uur: Wayne Horvitz tJ President. Kon. Vlaamse opera - za. 30 apr,, 6 mei om 19.30 uur, zo. 8 mei om j uur: Don Giovanni. Decascoop: - The last emperor, i 15 en 20 uur; - Dirty dancing, a.'l. uur; - Fatal attraction, 16 jr. 201 22.30 uur; - Wall street, a.l. 17.45 e 23 uur; - Three for the road, 15,17.3 en 22.30 uur; - Baby Boom, a.l. 15 (J 17.30 uur; - Broadcastnews, a.l. en 22.30 uur; - Moonstruck, a.l. l 17.30,, 20 en 22.30 uur; - Empire the sun, a.l. 15 en 20 uur; - Startrai 4, a.l. 15en 17.30 uur; - Cry Freedor do., vr., di. 20 uur; -The runnir man, 16 jr., 17.45 en 23 uu - Junglebook (Ned. versie) a.l. r< zo., ma., wo. 15 uur (Eng. versie)! uur; - Amsterdamned, 17.30, 17.3| 20 en 22.30 uur; - Batteries not i eluded, 15 uur; - Frantic, a.l. 17.3| 20 en 22.30 uur; - The hidden, 17.30,20 en 22.30 uur; - Fatal attral tion, 20 uur; -Startrack 4. 15 17.30 uur; Less then zero, 15,17.30,! en 22.30 uur; - Someone to watd over me, 15,17.30, 20 en 22.30 uur.l Studioskoop: - Wish you where hi re, 20 en 22.30 uur; - Yeelen, 20 uuj za., zo., wo. ook om 15 uur; -Lav| est un long fleuve tranquille, 20 s 22.30 uur, za., zo., wo. ook om 17.3 uur; -Cobra verde, 22.30 uu - Maurice, za., zo., wo. om 17.30 uu - Room with a view, za., zo., wo. oi 17.30 uur; - Hector, za., zo., wo. oi 15 uur; - Assepoester, za., zo., w om 15 uur. TERNEUZEN - Het rund op het con- servenblikje blikt de klant van de Al- di-supermarkt in Zelzate vriendelijk toe. Zijn vlees zit in het blikje en ge zien de afbeelding is hij er content mee ook. 'Quality Corned Beef van het merk Leenox, staat er boven de koe te lezen. Op de zijkant is in kleine re letters te zien waar het vlees gepro duceerd en verpakt is: in Ethiopië. Het Oost-Afrikaanse land waar jaar lijks tienduizenden sterven van de honger. In weerwil van de duizenden tonnen voedselhulp die West-Europa aan dat land schenkt. Elders eten ze er goed van. Het Ethiopisch vlees in Europa, voor zover bekend alleen in België en Groot-Brittannië en niet in Nederland op de markt gebracht, is niet onopge merkt gebleven. De Britse Sunday Ti mes schreef er een kwaad artikel over. Dat daarna vlug door de Italiaanse im porteur werd gerelativeerd. De Euro peanen vinden het vlees uit Ethiopië toch niet zo aantrekkelijk als deze krant het voorspiegelde. Een paar jaar geleden nog was de afzet van het vlees uit Ethiopië beter. Nu is het minder. Wie de beelden van de catastrofale hongersnoden in Ethiopië heeft gezien snapt waarom. In België was het de hulporganisatie Tear Fund die na publicaties in het dagblad De Morgen aan de bel trok bij het hoofdkantoor van Aldi-België in Erpe-Mere. Dat bedrijf nam de klacht serieus maar haalde de blikjes niet van de schappen. Aldi schreef aan het Tear Fund een lange brief terug waarin zij betoogde dat zij de verkoop van de blikjes van 340 gram kwaliteitsrund vlees niet wenste te staken. Integen deel. Zij voegde er een brief bij van de Ethiopische ambassade te Brussel waarin het belang van de vleesexport voor de ontwikkeling van het straatar me land werd onderstreept. „Ongefundeerde kritiek" wordthet ge schrijf in de Belgische en Britse kran ten door de ambassade genoemd. De Ethiopische vleesindustrie, zo staat in die officiële verklaring, is van belang om het land en de boeren geld te ver schaffen voor hun produktiematerieel. En om de invoer van granen, voor con sumptie door mens en dier, mogelijk te maken. Het is een eenvoudig reken sommetje: één ton graan kost Ethio pië 109 dollar, een ton vlees levert 1900 dollar op. Daarbij komt: de exporten zijn maar een fractie van de totale voedselproduktie in het land. „De be reidheid van alle bevriende landen om Ethiopische exportprodukten te ac cepteren", zo concludeert de ambassa de, „moet worden beschouwd als een aanvulling op de wereldwijde humani taire hulp aan ons land." Op die officiële Ethiopische bereke ning kan wel een nuance worden aan gebracht. Voor iedere kilo vlees die een koe 'maakt' heeft het dier, zo is wel eens becijferd, acht kilo graan no dig. En bij de bestemming van de rij ke opbrengsten kan evenzeer een vraagteken worden gezet. „Als ik een Ethiopisch produkt in de winkel zie liggen, dan weet ik dat de winst erop bestemd is om oorlog te voeren" aldus Mehary, een Eritreër, die sinds tien jaar in Zeeuwsch-Vlaan deren woont. Hij heeft het vlees nog niet in de Belgische winkels gezien, maar heeft er al wel een bijsmaak van. De man moest uit zijn vaderland Eri trea, door de Ethiopiërs als een deel van hun land beschouwd, vluchten voor de oorlogshandelingen. Waarbij het Ethiopisch leger ook honger als wapen gebruikt. Eritrese akkers wor den, als er bijna geoogst kan worden, platgebrand en hulptransporten voor de bevolking daar worden het leger overvallen. Mehary: „Ik hoef geen commentaar te geven op de verkoop van Ethiopisch voedsel in België. Het feit alleen al dat fret vlees hier ligt moet al vragen oproepen. Ik weet pre cies wat ze in Ethiopië met die centen doen." De Zeeuws-Vlaming die zijn boodschappen in Zelzate doet wil Me hary niet oproepen om de corned beef te negeren. „Maar zelf zal ik nooit Ethiopische produkten kopen." L. Brusselaars, lid van de werkgroep Eritrea in Zeeuwsch-Vlaanderen, be aamt de uitspraken van Mehary. „Het zijn de boeren in Ethiopië die de oorlog tegen Eritrea betalen. Niet alleen met hun zonen, die ze aan het leger moeten afstaan, maar ook met hun schrale oogst, die ze voor een veel te lage prijs aan de staat moeten verkopen." Brus selaars, woonachtig in Zeeuwsch- Vlaanderen maar van origine een Belg, noemt zijn vaderlanders die hieraan verdienen gewetenloos. Eigenlijk is volgens hem de hele Westerse wereld en het Oostblok verantwoordelijk voor de wantoestanden in het voorma lige keizerrijk van Haile Selassie. Bui tenlandse economische belangen, wa pens leveren in ruil voor voedsel, domi neren de politiek in de hoofdstad Addis Abbeba. „Eerst waren het de Amerikanen en de Europeanen die in Ethiopië de economie controleerden en het land van wapens voorzagen. Nu doet het Oostblok hetzelfde. Andere werelddelen hebben zich steeds ver rijkt aan Afrika. Als ze volgende week alle bomen uit Afrika kunnen kopen zullen ze het doen. Er wordt over lijken gelopen. De mensen hier denken alle maal dat ze daar alleen maar primitie ve stammentwisten aan het uitvech ten zijn. Terwijl de cultuur van de Afri kanen heel hoog stond, voordat de blanken kwamen om hun machtspoli tiek ook in Afrika te laten uitvechten." Brusselaars: „Wij in Europa gaan niet vrijuit. Wat wij daar doen is geba seerd op uitbuiting. Als we wat eten daar naar toe kunnen brengen doen we het graag, als een vorm van gewe- tensussing. Maar we halen het voed sel daar ook weer vandaan als het daar iets goedkoper is. De Ethiopi sche regering en haar oorlogsmachi nerie profiteert van deze keiharde markt." Joost van Leeuwen BIERVLIET - Het was maar een scha mel stadje, waar de Watergeuzen zich vestigden in 1573. Nu, 415 jaar later, is Biervliet een stuk levendiger en zijn vrijwel alle Biervlietenaren al maan den bezig met de voorbereidingen van het derde lustrum van de Geuzenfees- ten. Sinds 1973 is het een jaarlijks te rugkerend festijn op Hemelvaarts dag. Om de vijf jaar duurt het feest drie dagen en trekt er een vrolijke stoet met versierde praalwagens door het stadje. Het thema van de optocht is dit jaar 'grootmoeders tijd'. Biervliet kent een rijke historie. In de middeleeuwen is het uit economisch oogpunt door Filips van Elzas aan één van de kleine kreken, de uitlopers van De Honte, gesticht. Reeds in de twaalf de en dertiende eeuw kreeg het stadje verschillende voorrechten en kwam het tot grote bloei. De belangrijkste bronnen van inkomsten waren handel, lakennijverheid en haringvisserij en - bewerking. Het is zeer waarschijnlijk dat rond 1400 Willem Beukelszoon in Biervliet het haringkaken heeft uitge vonden. Zijn standbeeld, de trots van Biervliet, staat sinds 1958 op het marktplein. Door zijn ligging was de stad uitermate geschikt als uitgangs punt voor militaire expedities en -sa menkomsten. De ligging had ook na delige effecten. Biervliet werd vele ma len belegerd en had vaak te kampen met plunderingen. De geschiedenis van Biervliet is ook een eeuwige strijd geweest tegen de zee. Bij de stormvloed van 1404 werd het stadje volkomen van zijn omge ving geïsoleerd en vormde het een paar eeuwen lang een eiland, waar door de stad ook in financiële nood raakte. De Geuzen troffen in 1573, toen ze zich in het stadje vestigden, dan ook een geheel vervallen en bijna verlaten Biervliet aan. Vanwege de strategi sche ligging werd door de Staten van Holland besloten tot het aanleggen van een fort, de kern van het huidige Biervliet. Het fort werd echter zo ver waarloosd, dat het in 1688 weer moest worden afgebroken. Door de inpoldering en indijking was in de zeventiende eeuw Biervliet ei land af en vestigden zich weer mensen in Biervliet en omgeving. Ze vochten voor hun bestaan en juist dat is vol gens Arsène Goossens, voorzitter van het Geuzencomité en de motor achter de Geuzenfeesten, nog steeds te terug te vinden bij de huidige bewoners van Biervliet. „Ze staan als één man achter deze feesten. Iedereen is enthousiast en omdat ik zie dat iedereen probeert om er iets leuks van te maken, organi seer ik al sinds het prille begin, in 1973, dit circus met veel plezier." Goossens is in het dagelijkse leven le raar en heeft naast het organiseren van de feesten nu ook zijn handen meer dan vol aan schoolonderzoeken en examens. Tot zijn grote genoegen kan hij dan ook rekenen op zijn zeven collega's van het Geuzencomité. „We zitten op één lijn en ieder neemt zijn portie van de organisatie voor zijn re kening, dan is het te doen. In het begin ging alles nog een beetje aarzelend, maar als er dan eenmaal ideeën zijn en mensen die de zaken een beetje dirige ren dan krijg je medewerking van de hele bevolking. Het is fantastisch om te zien hoe je eigen enthousiasme over slaat op anderen." In vergekijking met andere jaren is er weinig veranderd aan de opzet van de Geuzenfeesten. Het programma wordt volgens Goossens alleen wat aan de tijd aangepast. Zo zal er op de eerste dag van de feesten, op donder dag 12 mei, in het Trefpunt en de Kom- me een tentoonstelling worden ge houden door Zeeuwse kunstenaars. Ook zal er een open podium worden gehouden in de Geuzentent op vrijdag 13 mei. Zangers, zangeressen, groepen en goochelaars krijgen dan de kans om voor een groot publiek op te tre den. Diezelfde dag zal op de markt de AVRO een zes uur durend showpro gramma brengen. Het hoogtepunt van de feesten moet volgens Goossens toch de optocht van de donderdag en zaterdag worden. „We hebben gekozen voor het thema 'grootmoeders tijd', omdat iedereen dan kan meedoen. Iedereen kan wel iets van vroeger uitbeelden en ieder een kan wel zot doen." Het organiserende comité krijgt geen enkele vorm van subsidie. Het geld, wat voornamelijk nodig is voor de wa gens en kleding, heeft het comité ver gaard door een collecte, die ongeveer tienduizend gulden opbracht. Verder is er een winkelactie gehouden en brachten Biervlietse middenstanders en grote bedrijven het overige beno digde geld in het laatje. Goossens schat de kosten per jaar op ongeveer zestigduizend gulden. „Veel materiaal kunnen we gelukkig elke keer opnieuw gebruiken, anders zou het elk jaar wel ruim een ton gaan kosten. Toch is het ook nu krabbelen met de middelen die we hebben. Zo plaatsen we elk jaar boompjes langs enkele wegen. Vroeger kregen we die gratis van Staatsbosbe heer, nu zouden we er 2500 gulden voor moeten betalen, en dat kunnen we niet meer opbrengen." Ook aan het feit dat 415 jaar geleden de Geuzen de eerste voet aan wal zet ten wordt niet voorbij gegaan. Scouts verkleed als Geuzen zullen op donder dag Biervliet binnenvaren en een vij and inrekenen. Goossens: „En wie weet is dat Terneuzen wel, onze groot ste vijand." Een feestavond met een vijftien man tellend Beiers orkest moet het evenement op zaterdag avond afsluiten. „Dat wordt iets om met het hele gezin naar toe te gaan en op een gezellige manier met elkaar, na al die maanden van wagens bouwen en versieren, om te gaan", zegt Goossens, die rekent op vijftienduizend bezoe kers tijdens de drie dagen. Tenminste bij goed weer. Om zoveel mensen richting Biervliet te krijgen zijn er om aandacht te trek ken bij de invalswegen van Biervliet poorten geplaatst. Daarnaast trekt op zeven mei een promotiestoet met Biervlietse middenstanders en -be drijven door een deel van Zeeuwsch- Vlaanderen. Volgens Goossens wor den de feesten iets geweldigs. „En als je iedereen zo z'n best ziet doen is or ganiseren toch wel leuk werk. De voorbereidingen op zich zijn eigenlijk ook al een feest." Leonie Simons en Pierre van Damme' Denzei Washington als Steve Biko in Cry Freedom. Stadsschouwburg - wo. 27, do. 28, vr. 29, za. 30 apr. om 20 uur: De Ar cheologen. Echt Antwerpse schouwburg - wo. 27, do. 28, vr. 29, za. 30 apr. om 20.15 uur, za. ook om 15 uur: Noch vis, noch vlees. Fakkeltheater - do. 28, vr. 29, za. 30 apr. om 20.30 uur: Privé voor twee. Meirteater- do. 28, vr. 29, za. 30 apr. om 20.30 uur: De Thuiskomst. Het Appeltje - do. 28, vr. 29 apr. om 20.30 uur: Nina Gluckstein. Het klokhuis - za. 30 apr. om 20.30 uur: 'De lijn' van Israël Horovitz. EWT-randstadtheater- vr. 29, za. 30 apr. om 20.30 uur: Mijn man wordt gek. Café-theater Multatuli - vr. 29, za. 30 apr. om 20.30 uur: Hoerenleed. Noordteater - vr. 29, za. 30 apr. om 20.30 uur: Ik ben er... ik blijf er. De Steenhouwer - za. 30 apr. om 20.30 uur: Moeders Hasjies is de bveste van Dario Fo. Studio Herman Teirlinck - wo. 27, do. 28, vr. 29 apr. om 20 uur: Musical comedy. Kon. poppenschouwburg - vr. 29, za. 30 apr. om 20 uur: De Zwarte Rui ter. Kathedraaltoren - vr. 29 apr. om 11.30 uur: Beiaardconcert. Kolveniershof- vr. 29 apr. om 12.30 uur: Luc de Vos (piano). Kon. Elisabethzaal - za. 30 apr. om 15 uur: Kon. Filharmonisch orkest van Vlaanderen. Desingel - do. 28 apr. om 20 uur: 'Carmina Burana' door het Philhar- monisch koor vasn Antwerpen; za. 30 apr. om 20 uur: Scaldis Cantat. 't Elzenveld - do. 28, vr. 29 apr. om 20 uur: Trio Walter Boeykens. Stadsschouwburg - do. 28 apr. om 20.30 uur: Yellow City Big Band. Kon. Vlaamse opera - vr. 29, zaz. 30 apr., do. 5, vr. 6, za. 7 mei om 19.30 uur, zo. 1, zo. 8 mei om 15 uur: Lente programma door het Kon. ballet van Vlaanderen met 'Paquita', 'Go!' Said Max', 'Mouvements' en 'Sym fonie in D'. Desingel - wo. 27, do. 28, vr. 29 apr. om 20 uur: D. C. A. door Philippine Découflé. Rex - Wish you where here, 12,14,16, 18, 20 en 22 uur. Rex-club - Intervista, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 uur. Odeon 1 - No way out, 16 jr., 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur. Odeon 2 - Nuts, a.l. 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Odeon 3 - La vie est un long fleuve tranquille, a.l. 14,16,18,20 en 22 uur. Odeon 4 - Rayon Vert, a.l. 14,16,18, 20 en 22 uur. Astrid-Junglebook, a.l. 14 en 16 uur (Ned. versie); 18 en 20 uur (Eng. ver sie). Vendome - Amsterdamned, 16 jr. 14.20, 14.40, 19 en 21.20 uur. Rubens - Empire of the sun, a.l. 14, 17.15 en 20.30 uur. Quellin 1 - Cry Freedom, a.l. 14, 17.15 en 20.30 uur. Quellin 2-3 men and a baby, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Quellin 3 - Best seller, 16 jr. 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Metro 1 - Fatal beauty, 14.20,16.40, 19 en 21.20 uur. Metro 2 - Dirty dancing, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Sinjoor-Frantic, a.l. 14,16.30,19 en 21.30 uur. Brabo - Someone to watch over me, a.l. 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur. Tijl - Waff street, a.l. 14,16.30, 19 en 21.30 uur. Wapper - The last emperor, a.l. 14, 17.15 en 20.30 uur. Ambassades - Moonstruck, a.l. 14.20,16.40, 19 en 21.20 uur. Ambassadesclub 1 - Looking for Ei leen, a.l. 14, 16.18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 2 - The running man, 16 jr. 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur. Ambassadesclub 3 - Batteries not included, a.l. za., zo., ma., wo. 14 en 16.20 uur. Ambassadesclub 4 - Gaston en Leo in Hong Kong, a.l. 14, 16,18, 20 en 22 uur. Vooruit - do. 28 apr. om 20 uur: Rats De Media - za. 30 apr. om 20.30 uu door Tiedrie; do. 5, vr. 6 mei om 20.30 Coyote The Lost Dakotas. Paradise Alley - vr. 29, za. 30 apr., zo. 1 mei om 20.30 uur: 'Het gezin van Pamela'. Cult, centr. Boterhuis - vr. 29 apr. om 20 uur: Kailas, poëzieprogram ma met Arlette Walgraef. Stadsschouwburg - za. 30 apr. om 20 uur: 'Best of Times', travestie show door de Strass Boys. Sirkeltheater - vr. 23, za. 30 apr. om 20 uur: Paljas. Teater De Kelk - zo. 1 mei om 15 uur: De Tafelschuimer door Teater Ste- kelbees. Hotel Navarra - za. 30 apr. om 20.30 uur: Adam in ballingschap. Belfort - wo. 27, za. 30 apr., zo. 1 mei om 14.15 uur: Carillonconcert. St. Annakerk - do. 28 apr. om 20 uur: Liedjesavond vazn en door Claude Covemaeker. De Sjakos - zo. 1 mei om 14 uur: Chris Clay band en de Tabasco blues band. De Zille - zo. 1 mei om 17 uur: Rico and the Blue coats. Gulden Vlies 1 - Big foot and the Hendersons, a.l. 20 uur, za., zo., ma., wo. ook om 14.30 uur, zo., ma. ook om 17.15 uur, vr., za. ook om 22.30 uur. Gulden Vlies 2 - Junglebook, a.l., za., zo., wo. om 14.30 uur, zo., ma. ook om 17.15 uur; The last emperor, 16 jr. 20 uur. Gulden Vlies 3 - Au revoir les en- fants, a.l. 20 uur, vr., za. ook om 22.30 uur, za., zo., ma„ wo. ook om 14.30 uur, zo., ma. ook om 17.15 uur. Memling - Dirty dancing, a.l. 20 uur, vr., za. ook om 22.30 uur, za., zo., ma., wo. ook om 14.30 uur, zo., ma. ook om 17.15 uur. Rembrandt - Three men and a ba by, a.l., za., wo. om 14.30 uur, zo. om 14.30 en 17.15 uur; Fatal attraction, 16 jr., 20 uur, vr., za., zo., ma. ook om 22.30 uur. Kennedy 1 - Cry Freedom, a.l. 20 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur, vr., za., zo. om 22.30 uur. Kennedy 2 - Frantic, a.l. 20 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur, vr., za., zo. om 22.30 uur. Kennedy 3 - Wisdom, a.l. 20 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur, vr., za., zo. ook om 22.30 uur. Kennedy 4 - Suspect, a.l. vr., za., zo. om 22.30 uur; Someone to watch over me, a.l. 20 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Chaplin - Music teacher, a.l. 20 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. om 14.30 en 17.15 uur; Moonstruck, a.l. vr., za., zo. om 22.30 uur. Een beeld uit de film 'The Last Emperor' Casino - za. 30 apr. om 21 uur: Ro de Nijs. Arsène Goossens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 42