MODEL ZAKEN zeeland als de ideale proeftuin vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 10 aan tafel 11 auto/wonen 13 denksport 14 uit 15 kunst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT T verschillen miljoenen IJl redactie Walstraatpromenade 56-60 lESC-bijlagen 4381 EG Vlissingen advertentie en administratie middelburg: opening kantoren: nederlanders houden het op verse groente de wekelijkse recepten komen dit maal van ver toeristischetips montage van banden van 'levens belang' een koninkrijkvooreentapijt hersenwerk met schaken, dam men, bridgen en de wekelijkse puzzel de video-tips de uit-agenda met een selectie uit een overzicht van de exposities in het theateraanbod en het pro- de omgeving gramma van de bioscopen zc vrijdagkrant rsi I De Hi nans Groep bv opent woensdag 13 april aan de Blau- wecfk in Middelburg een modelzaak voor de toekomst. Al- tfutm het gaat hier om een Jac. Hermans supermarkt die V^M'volledig voldoet aan de toekomstvisie van het groot- ■tf^^lbedrijf. Hermans is niet de enige die een blik werpt op de toekomst. Albert Heijn, Jamin en Vroom en Dreesmann tfKhrbeeld, zijn er al even druk mee bezig. Men speelt in op het veranderende koopgedrag van de consument. Onder 'eljHde toename van het aantal éénpersoonshuishoudens in onzeamenleving speelt daarbij een rol. Zeeland lijkt met de nieuu e Jac. Hermans supermarkt in Middelburg, maar ook met de enige tijd geleden aan de Lange Kerkstraat in Goes gemende Jaminerie, een ideale proeftuin voor de Neder- laittke levensmiddelensector. et Winkelbedrijf Oosterhout bv (Jamin), ft na het werpen van een k in d« toekomst naar het zigende koopgedrag van ySiten besloten, een >ot aarital winkels in ocfcdscentra aan te passen aan BHi van de moderne J)e consument van nu rwacht meer dan een )dukt alleen. Hij of zij wil nkelen in een sfeervolle géijra. Wil verleid worden s leukïof lekkers te kopen zichalf of een ander te wennen. Of op ideeën iracht worden. Maar hij of wil vooral plezier beleven nhet winkelen op zichzelf," lusJan _LtaHicn door onze enlange ervaring kennis van zoetwlrenmarkt en de HHidelenmarkt. Wat treft Nëderland spelen wij in signalen die ons bereiken. ons assortiment er aan. Verder doen we ^H:ven. Daaruit bleek lige tijq geleden bij voorbeeld it Jamin-winkels in (tantra als Goes en rg te weinig irüment hadden. Zo is het voorde Jamineries BjM Het moesten winkels mKe er smakelij k, echt d uitmoesten zien. De klant It zien daardoor ~~^fcken. Verwenwinkels JBe ze ook wel," zegt min-directeur B. J. Kersten, in groot gedeelte van de is ingericht met - lgens J nin- kwalitatief jgWiM'dige artikelen die uit worden verkocht, als omboter koekjes, hdwerk bon bons en luxe artjes.ils echte blikvanger irdtaaigemerkteen Jgebrejd assortiment fchemartikelen. Een aparte ek is in gericht voor de anten: die van een lekker deau een extra feestelij k ale NB willen maken'. recteur Kersten: „We hebben 38 drieJa ineries geopend in derland. Naast Goes ook nog Hn en Alkmaar. Ik kan 4llen dat de eerste weken nt schitterend zijn geweest. T kijka nog ongeveer twee J landen af hoe het verder ipt. Aa de resultaten goed 1, openen we dit j aar in aal twntig van deze winkels, men een tijdsbestek van ee a die j aar zullen 55 fotowinkels worden MfBi in J amineries. Dat dt na* alle psOTnlijkheid ook voor de minwir.kel aan de Lange lft in Middelburg. Dat is op momant voor ons een E|B^lokatie. En vendieidenken wij nu aan bouw tan vijf nieuwe Unkels vol gens het J aminerie- ncept." •zijnbe urt legt de Hermans Groep op het moment de laatste hand aan een splinternieuwe Jac Hermanssupermarkt in Middelburg. Algemeen directeur drs E. P. Th. Althuis daarover, zittend in zijn kantoor in Soest: „De inrichting, de decoratie van de nieuwe zaak in Middelburg doen we zelf, in samenwerking met het door ons ingeschakelde binnenhuis architectbureau Mazairac en Boonzaaijer Partners uit Zeist. Het is niet een Sfeer-elementen en roosters aan de plafondlampen geven Hermans in Middelburg een ander aanzicht Tekening van de kassa's zoals die er in de nieuwe opzet uit gaan zien modelzaak. Maar het is wel op wegnaar. Wjj zijn bezig met een compleetmakingsproces van onze supermarkten. En dat compleet maken slaat enerzij ds op het assortiment, anderzijds op de verschijningsvorm. Compleet in de wijze van uitvoering, maar ook in zaken die te maken hebben met sfeer, met verlichting, met gebruik van meubilair, kleurstelling en dergelijke. Omdat namelijk het afronden van de meer uitgebreide Jac. Hermansformule niet alleen een kwestie is van we zetten er wat meer artikeltjes (waaronder een assortiment cosmetica) in. Het vraagt een bepaalde koopvriendelijke sfeer." „Dat koopvriendelijke aspect hebben we versterkt willen aanpakken. We zijn daar al een aantal jaren mee bezig en hebben al verschillende stadia achter de rug. We zijn nu naar een voorlopig eindstadium aan het groeien. We zijn vorig jaar zomer begonnen in een groot filiaal in Amstelveen. We hebben in Maassluis een heel belangrijke stap gedaan richting de eindfase van onze plannen. Toen is ook het architectenbureau ingeschakeld. Omdat Maassluis open moest konden we een aantal ontwikkelingen nog niet afronden daar. Er moest nog wat worden uitgetest aan ontwerpen en kleuren. En nu hebben we de zaak in Middelburg, wat we zien als weer een énorme stap vooruit. We hebben daar een filiaal dat nieuw is gebouwd, waardoor we de laatst mogelijke facetten van ontwikkeling konden verwerken. En Middelburg krijgt nog een vervolg. Want ook daar zullen we bekijken wat nog niet goed is. Hier achteraan volgt nog een winkel in Wijk bij Duurstede." „En de allerlaatste, dat is Geldrop. Geldrop moet het filiaal worden, wat echt het modelfiliaal voor de toekomst is. Maar je mag toch wel zeggen dat 80 procent van wat in Geldrop te zien zal zijn, zeker te zien is in Middelburg. Geldrop gaat half juni open. Het zit dus allemaal vlak achter elkaar in het traject. Wat we in Middelburg net nog niet helemaal afhadden, omdat de ontwerpen niet klopten of de kleurtjes niet helemaal goed waren: Dat evalueren we nog een keer. Wijk bij Duurstede is overigens gelijk aan Middelburg, maar daar hebben we wat meer tijd om die winkel klaar te maken. En in Geldrop maken we de plannen helemaal af. Geldrop wordt écht een heel mooi filiaal. Het is ook daarom model, en dat vind ik wel belangrijk om nog eens te onderstrepen, omdat het een filiaal is dat groter is. En wat ook een enorme eigen parkeerruimte heeft, wat we eigenlijk nodig hebben. In Middelburg hadden we onvoldoende ruimte. Wij vinden die winkel eigenlijk te klein. We zouden het publiek eigenlijk wat meer ruimte willen geven. Maar we hadden in Middelburg nou eenmaal die plek. Meer ruimte geven kon d&ar niet." E. J. Arkema, marketing manager supermarkten bij Hermans, gaat in op de verschillen tussen de gangbare Jac. Hermanssupermarkt en die van de toekomst: „Als je binnen komt lopen, zie je een enorm groot verschil in kleurstelling. Waar onze huidige zaken -die overigens al afstammen van het discounttype winkel en modern zijn aangepast- vooral opvallen door de kleuren geel en blauw, zullen in het nieuwe filiaal de kleuren wit en geel met een bepaalde kleur grijs als ondertoon enorm gaan opvallen. Onze huidige zaken werken met fel licht, dat vrij hard overkomt. In het nieuwe filiaal wordt 'gespeeld' met licht. Dat is de trend die j e ook in andere sectoren ziet. Door bepaalde roosters aan onze plafondlampen krijgje een plezieriger licht in de zaak. Bovendien komen aan het plafond lichtbakken, waarin kleurige foto's van produkten zitten. Ze bevinden zich boven de ambachtelijke afdelingen Groenten Fruit, de Kaas Broodshop, Vlees Vleeswaren. Daarnaast komen deze sfeer-elementen ook boven de afdelingen 'Wijn' en 'Cosmetica' en over de hele breedte boven de kassa's." „Alle afdelingen zullen opvallen door een moderne vormgeving. Opvallend ook is de wat donkere, grijze tegelvloer waarin gele vlekjes, die volledig in toon met alles is gebracht. Dat waren we niet gewend, want we hadden al tij d vrij lichte tegels. Tja waarom nu die vloer in harmonie met de wat zachtere kleuren geel en wit: Om de artikelen maar heel goed uit te laten komen. En wij denken wel dat dat hiermee lukt,ja." Directeur Althuis:We hebben in Maassluis dezelfde lichtsystemen als in Middelburg. Alleen daar zijn de vloeren en de wanden anders. En de vers-afdelingen waren nog niet helemaal af. Maar zo'n nieuw filiaal wordt geënqueteerd. Uit die enquetes komt telkens een uitermate positiefoordeel van de klanten. Men vindt het sfeervol, plezierig, modern. Dat willen we ook graag zijn. En schoon. Het komt fris en schoon over. De reden waarom we het allemaal doen, is omdat we onze consumenten iets willen voorschotelen waar ze van zeggen: 'Daar gaan we graag heen.En natuurlij k doen we het om onze winkels beter te positioneren ten opzichte van de concurrent. Dat wil helemaal niet zeggen dat we beter zijn, maar dat we de consumenten die graag bij ons kopen het optimale te bieden wat we kunnen bieden. En misschien trekken we dan ook nog wel wat weg bij een ander. Manager Arkema toelichtend: „De samenwerking met Mazairac en Boonzaaijer is uitermate goed bevallen. Er is een hele goede synthese gevonden tussen hun creatieve gevoel, hun hang naar het hele moderne en onze vakkennis. Wij werken met een lay - outgroep, waarin mensen van het bureau en van ons zitten. Zo konden beide kanten zich perfect op elkaar afstemmen. Mazairac had bijvoorbeeld een heel moderne Groenten Fruit- afdeling ontworpen, die door onze groenten en fruit- mensen niet werkbaar werd bevonden. Zij hebben hun wensen kenbaEir gemaakt. Uiteindelijk is er een modern en tegelijkertijd functionele afdeling uitgerold." Directeur Althuis over de met 'Middelburg' gemoeide investeringen: „Alles bij elkaar gaat het om miljoenen. De inrichting kost zes ton. Het gebouw is natuurlijk veel duurder. Het is een heel bedrag. We hebben dus wat over voor de Zeeuwen. Wij denken dat Middelburg het waard is. Anders hadden we het niet gedaan. Ik moet er bij zeggen, in de keuze voor Middelburg zat een zekere mate van toevalligheid. Middelburg stond al op de lijst van nieuwe filialen, na Maassluis. Het had ook een plaats ergens anders in het land kunnen zijn. We willen dit soort zaken gelijk in nieuwe projecten doen. Niet in verbouwingsprojecten, omdat dat gewoon veel te lastig is. Na Geldrop zullen we wel filialen aan gaan passen, die al draaien. Dat kunnen we doen tijdens de verkooptijden, omdat we dan al weten hoe we het willen hebben." PETER EVERTS tel. 01184-84000 toestellen 217 en 218) Msukt 51 *381 LK Middelburg «01180-81000 Wssingen: 4381 EG Vlissingen Wa ;traat 56-60 t® 01184-84000 Jjes; 'jBite Markt 2 4481 AJ Goes 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Zierikzee: Oude Havenweg 41 4301 JK Zierikzee tel. 01110-15380 ter maandag bm vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 8 APRIL 1988

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 9