AHOLD IN AMERIKA groot is goed, maar er zijn grenzen tttfl OJ de finast super store een overdekt dorp TAXATIES wat is deze teddybeer waard? J zelfstandig blijven kaas en bloemen rlijk hypermarkten peter veenendaal stop shop plattegrond diefstal-detectoren hoge verwachtingen tv huub klompenhouwer ZATERDAG 27 FEBRUARI 1988 De bekendste grutter van Nederland, Albert Heijn, is 20 langzamerhand ook in Amerika één van de grootste kruideniers geworden. Sinds een jaar of tien is Ahold eigenaar van een grote supermarktketen in de VS, BI-LO, In '81 kocht het bedrijf een tweede keten aan gene zijde van de oceaan, Giant Food Sto res. Vorige maand kwam daar een derde keten bij, First National Supermar kets. In totaal zijn daardoor honderden supermarkten langs de hele Ameri kaanse oostkust in Nederlandse handen gekomen. Supermarkten die soms veel, en soms weinig met hun Nederlandse soortgenoten gemeen hebben. Een bezoek aan Aholds winkelketens overzee levert zeker één duidelijke con clusie op: Boodschappen doen in Amerika is een bijzondere ervaring. Het regent pijpestelen in Cleve land, Ohio. Over steile heuvels 11 door diepe dalen baant de huur- uto van Avis zich een weg langs ockside Road, dwars door het uit- ebreide industriegebied. Nummer 7.000 is het westelijke hoofdkwar- ier en distributiecentrum van First ational Supermarkets (Finast), inds enkele weken eigendom van oninklijke Ahold NV. Enorme chttienwielers rijden af en aan. innen wordt op me gewacht. Het isitekaartje wordt gespeld. „Excu- e me, sir, hoe spreek ik die achter aam uit?" ijn raamloze kantoor is sober, maar aakvol ingericht. „Haha, nee, sor- geen commentaar". Richard J. ogomolny, chairman chief execu- ve officer van Finast, kan de slinkse |oging om via een omweg bevesti- ng te krijgen van het geschatte ver loopbedrag (450 miljoen dollar) wel aarderen. „Leuk geprobeerd. Maar e hebben van Ahold te verstaan ge regen dat het hun beleid is daar niet p in te gaan. En als privé-onderne- ïing hebben wij er ook geen belang ij". ogomolny vindt het wel aardig, al ^Jeer een verslaggever uit Holland op ft s stoep. Maar in Cleveland is de Hi rername van Finast inmiddels oud ml ieuws. „Niemand maakt zich er y ieer druk om, de werknemers ook I iet. In de pers is de overneming goed itvangen. De tv-verslaggevers oesten moeite doen om één klant te nden die het maar niks vond dat laar supermarkt in buitenlandse landen terecht was gekomen". ,Er verandert ook niet veel. De top ran het bedrijf blijft hetzelfde, er ko- rjen geen Nederlanders binnen. We •pereren heel zelfstandig en we heb- >en goede garanties gekregen dat iiit zo blijft." 'aar ik me zorgen over maakte, was let dat we door een buitenlands be- jijf opgekocht zouden worden, maar et wat voor mensen we te maken |uden krijgen. We hóefden tenslotte :t te verkopen, ook al hebben som- ligen dat gesuggereerd. Sinds de di- ictie het bedrijf ruim twee jaar gele ien opkocht, hebben we steeds een •verschot aan financieringskapitaal ielfhad van 25 miljoen. Er waren dus djilen financiële problemen, al drukte If rentelast zwaar op onze speel- ders hebben enorme investeringen gedaan in die bedrijven, in plaats van hier geld weg te halen. Dat leek me voor ons bedrijf ook zeer gezond en dat is precies wat er gaat gebeuren. Ahold geeft ons de gelegenheid veel sneller te groeien dan we op eigen kracht hadden kunnen doen. In deze handel, in dit land moetje blijven uit breiden en moderniseren. Als je dat niet doet neemt een ander je plaats in". Na de overname maakte Ahold be kend dat het van plan is de komende driejaar 100 miljoen dollar te inves teren in Finast. Wat gaat U met dat geld doen? Bogomolny: „Het zal wel een jaar du ren voor je de resultaten duidelijk ziet. We gaan hard op zoek naar nieu we lokaties voor nieuwe winkels, in Noordoost-Ohio, Massachussetts, Connecticut, maar vooral op Long Is land. Daar staan nu 9 van onze super markten, en wij denken dat er ruimte is voor 25. Er is genoeg geld, genoeg vraag en Finast heeft er een uitste kende naam. Hier in de buurt zijn we van plan oudere zaken te sluiten en te vervangen door grotere, modernere winkels met meer faciliteiten voor de klant". „Meer Hollandse produkten? Ja, sommige dingen die ik daar gezien heb, zou ik hier ook wel willen. Kaas en bloemen, bij voorbeeld. Zoals ze dat in de AH-winkels doen is onge looflijk. Maar of dat rendabel is en mogelijk, gezien de handelsbeperkin gen, moeten we nog uitzoeken". Ik heb ergens gelezen dat U Ahold beschouwt als uw nieuwe bank... „Ja, wat ze voor ons doen lijkt op het werk van een bank. Zij beheren de schatkist en ik hoef me geen zorgen meer te maken over het aanboren van fondsen. Maar voor ons is dit veel beter dan een bank. Zij kennen de bu siness, spreken dezelfde taal. Een bankier loopt door onze winkels en ziet niks. Hij staart zich blind op een kwartaalverslag dat misschien eens wat tegenvalt. Ahold bekijkt de zaak op lange termijn. Ze raken niet zo gauw overstuur, begrijpen de golfbe weging in de detailhandel". Wat verwacht U van mogelijke sa- Standaard in de Amerikaanse supermarkten: massaal aanbod en eindeloze keuzemogelijkheden. menwerkingsvormen met BI-LO en Giant? „Altijd als er kruideniers bij elkaar komen, worden er ideeën en ervarin gen uitgewisseld. We kunnen van el kaar leren. Dat is goed, vooral als je weet dat je geen concurrent van el kaar bent. Op praktisch gebied zijn er misschien mogelijkheden om geza menlijk dingen aan te schaffen, zoals winkeluitrusting, vrachtwagens en zo". En produkten? „Misschien. Blikvoedsel, diepvries- voedsel, dat soort dingen. Maar daar moeten we nog over praten. Voor ver se produkten hebben we allemaal on ze eigen leveranciers". Ahold heeft een grote naam opge bouwd met zijn huismerk. Hoe zit dat bij Finast? „We hebben een redelijke omzet in private labels zo heet dat hier maar lang niet zo hoog als in Europa. De Amerikaanse markt heeft het huismerk nooit volledig geaccep teerd. Door de tv-reclame gelooft de consument dat de nationale merken van betere kwaliteit zijn. Kijk, het huismerk van AH is van superieure kwaliteit. In Holland is het huis merk daardoor een soort nationaal merk geworden. We zouden hier best ie ijimte." .Toen er sprake was van een mogelij- deal zijn we naar Holland gegaan, ij hebben we onderzocht met wat Qor mensen we te maken hadden en ïoe ze werkten. Wat we daar zagen is •lis goed bevallen. En mijn ervarin- §n met Ahold zijn tot op de dag van ndaag uitstekend". I* heb al heel wat bedrijfsonder- ndelingen gevoerd, maar nog oit zo open en eerlijk als met de nsen van Ahold. Ons uitgangs- nt was dat we, als de deal zou luk- n, partners zouden worden en dat elkaar dus niet het vel over de n zouden trekken. Dat is gelukt, ij hebben gekregen wat we nodig bben, kapitaal, en Ahold heeft de ndeelhouders een heel goede prijs taald. Nu gaan we er voor zorgen t Ahold krijgt wat zij willen heb- n: een goed draaiende en sterk oeiende winkelketen", nze nieuwe zusterbedrijven, BI- en Giant, hebben uitstekende er- ringen met Ahold. De Nederlan- Standaard in de Amerikaanse supermarkten: massaal aanbod en eindeloze keuzemogelijkheden. meer willen verkopen, maar het is een gevecht tegen de bierkaai. Bo vendien voelen we ons niet zo geroe pen het koopgedrag van de klant te veranderen. We passen ons liever aan". U bouwt volop nieuwe, moderne su permarkten. Daar wordt natuurlijk veel over nagedacht, onderzoek ge pleegd. Hoe ziet de supermarkt van de toekomst er uit? Worden ze steeds groter? „Nee, de winkels die wij nu bouwen, zo tussen de 7000 en 8000 vierkante meter (een royaal voetbalveld, red.), zijn zo ongeveer het maximum wat een klant kan bewinkelen. Het duurt nu al drie kwartier om op je gemak langs alle produkten te lopen. Die grote winkels hebben een grote om zet. Dat is ook de filosofie achter die enorme winkels. De winstmarge is minder dan 1 procent, dus moeten we het van die grote omzet hebben". „Ik heb experimenten gezien met winkels van 10.000 vierkante meter. Wij hebben een enorme hoeveelheid produkten, meer dan 36.000. Maar zelfs zo'n assortiment is niet genoeg om die hypermarkten een beetje boeiend, afwisselend mee vol te zet ten. Bovendien moeten we nu al be paalde klanten missen. Je wipt niet even een Finast binnen voor een half litertje melk. Groot is goed, maar er zijn grenzen". „En voor de rest gaan we door met de trends die je nu in al onze zaken ziet. Veel persoonlijke service, een breed assortiment, veel delicatessen, sla gerijen, brood- en banketbakkerij en, verse vis, apotheken, foto en vi deo, bankfaciliteiten, alles onder één dak. Stop Shop. Wat we nu bouwen is de supermarkt van de toe komst". p weg naar een hedendaagse Amerikaanse variant op de Hof van Eden, een Finast Super Store. Reisleidster Susan Barlow stuurt de Sundance het parkeerterrein op. Een enorme betonnen laagvlakte, op dit moment van de dag slechts schaars bezet. De supermarkt is niet te missen, de voorgevel vult het hele netvlies. Ingebed tussen andere betonnen kolossen, waren- mm huizen, doe-het-zelfmarkten, die te zamen een van de vele mails vor men. Onafzienbare winkelcentra buiten het centrum van de stad. Binnen is het vrij rustig. Maar zelfs als er vijf keer zo veel klanten zou den rondlopen zou het niet druk zijn. Ruimte is het eerste dat opvalt. Een hoog plafond, brede paden en lange, met groot gevoel voor smaak opgebouwde stellingen met produk ten. Boven de verschillende afdelin gen hangen gigantische kleurenfo to's van verse artikelen. De muziek zweeft er nauwelijks hoorbaar tus sendoor. De bedrijfsfilosofie straaltje op tien tallen grote en kleine borden tege moet: TLC (Total Lower Cost). Hier kunt u op uw gemak winkelen, zo is de achterliggende gedachte. Koop jes jagen hoeft niet. Als u al uw bood schappen hier doet, bent u altijd voordeliger uit. Volgens de bedrijfsleider, een jovia le dertiger, wordt het regelmatig na gerekend en blijkt TLC in de prak tijk geen loze leus. Zijn zaak zit dicht bij het hoofdkantoor en hij krijgt dus regelmatig bezoekers over de vloer voor een rondleiding. Het stoort hem niet. Hij is duidelijk trots op de winkel. Niet zonder reden, overigens. Het aanbod verse groenten en fruit, di rect na de ingang, is overweldigend. Tientallen meters, hoog opgetaste produkten van moeder aarde, regel- ff matig besproeid met een fijne mist van water, ogen vers, smakelijk en mooi. Dat mooi geldt trouwens voor de he le zaak. De verlichting, de presenta tie, de stijlvolle inrichting, alles ont stijgt het zo bekende kille, zakelijke en rommelige supermarktsfeertje. De Finast Super Store heeft zoiets als terug naar het dorp, maar dan overdekt. Dat is ook de bedoeling. Stop Shop (alles in één winkel) is de trend in Amerika, naast persoon lijke service en gespecialiseerde pro dukten. De delicatessen-toonbank is een metertje of tien lang en appelleert sterk aan gevoelens van vraatzucht. Een rijk gevulde salad-bar biedt lun chende zakenlui uit de omgeving ge legenheid tot een smakelijke, gezon de hap. De afdeling brood banket levert vrijwel alles, warm als het moet. Op de visafdeling zwemmen kreeften in een grote glazen bak. De afdeling vlees en vleeswaren (eigen rokerij beslaat toch gauw een me tertje of zestig. Zoekt U een potje mosterd? Middelste pad, eerste drie meter. IJs? Tweehonderveertig soorten, mevrouw. O, U zocht verse ijsblokjes? Achterin, in zakjes van 100. Daar is de interne snoepwinkel, voor de gelegenheid opgebouwd in de vorm van een hart (Valentijns dag). Een snelle hap voor bij de buis (heat eat)? De veertig meter lange microwave-maal tij denstraat is tweezijdig bebouwd. Ach, U heeft het beeld ondertussen wel zo'n beetje voor ogen, denk ik. Wat zou ik verder nog uitwijden over die machines om zelf verse si naasappelsap te persen, koffie te malen in je eigen favoriete melan ge, de receptenautomaat (cuisine machine), de uitgebreide video theek, het bank- en postkantoortje of de volwaardige apotheek waar je recepten worden klaargemaakt ter wijl je winkelt? Als je de bij de in gang verkrijgbare plattegrond maar goed bewaart, krijg je die su per king size-karretjes gemakkelijk vol. In de volgende dagen zou ik nog mooiere Giant Super Stores te zien krijgen. Zoals bij voorbeeld in het schilderachtige, rijke dorpje Avon in New England, waar de bewoners nogal wat esthetische problemen hadden met de fel rode, 80 meter brede voorgevel. De bedrijfsleider besloot daar alle borden met recla meteksten uit de zaak te verwijde ren. Gewoon, omdat dat mooier is. Of in Oyster Bay, in het nog rijkere Long Island. Je moet er geweest zijn, vrees ik, om te begrijpen datje echt voor je lol boodschappen kan doen. Zwaardvis-steaks en kosjere hot- dogs. In de groente-afdeling negen soorten paddestoelen en zelfs cac tusbladeren, waarvoor de chef van de afdeling zelf ook geen recept wist. Dagomzet van zo'n zaak: 200.000 gulden. Terug naar Cleveland. Want First National, de kersverse dochter van Ahold, heeft nog meer zaken. En dat zou ik weten ook. Edwards Food Warehouse, heet de goedkopere va riant op de Super Store. Nog groter van oppervlakte, met bankjes hal verwege voor de oudere klant. Qua stijl en assortiment wat soberder dan de Super Store. Meer een netjes aangekleed (en zeer nadrukkelijk geel geschilderd) pakhuis. Veel pro dukten staan opgesteld in de doos. Ook in Edwards is Total Lower Cost het parool. Maar het prijsniveau ligt wat lager, omdat de concurrentie in deze door minderheden bewoonde wijk dat ook doet. Veel klanten leven van een uitke ring. In het begin van de maand, als de cheques net binnen zijn, beleeft Edwards topdagen. Het produk- tenscala bevat veel bijzondere, op de behoeften van de etnische min derheden toegesneden etenswaren. Deze Edwards is 24 uur per dag open. Bij de deur staan detectoren van het type dat we in Nederland vooral in kledingzaken zien. Op het moment dat de bedrijfsleider (kind op de arm, zijn beurt voor de oppas) uitlegt hoe het alarm-dingetje inge nieus onder een reclamestickertje op een familiepak karbonades zit weggewerkt, maakt een personeels lid hem er discreet op attent dat hij elders nodig is. Er is een vrouw be trapt met eten onder haar trui. Terug in de auto, op naar een winkel uit de grote, derde poot van het Fi nast-concern: Pick-N-Pay (Pak Betaal). Dit zijn de buurtwinkeltjes van het bedrijf, althans, zo zien ze dat zelf. In mijn ogen zijn het nog al tijd volwassen supermarkten, zo 'groot als je ze in ons land meestal ziet. Voor het eerst waan ik me een beetje thuis. De verhoudingen klop pen. De Pick-N-Pays zijn sober en niet te duur. Ze spelen vooral in op de be hoeften van de omgeving. De mees te zaken zijn al wat ouder. Deze is een jaar of 20. De extra voorzienin gen van de Super Store ontbreken, afgezien van de delicatessenafde- ling, de bakkerij en de bankservice. Maar voorlopig voldoen ze nog goed. De sortering is rijk, het perso neel vriendelijk, de service vlot. Hoewel, soms niet vlot genoeg voor de verwende klant. Als ik de foto graaf vraag een plaatje te schieten van een loterij-automaat, spreekt een norse meneer voor kassa 1 me aan. Hij heeft twee (2!) klanten voor zich. „Hé, hier moet je een foto van maken. Van die rijen hier!" In de hal van het veilinghuis Sotheby heerst een nerveuze drukte. Op de balie staat een oude vaas, verpakt in een kartonnen doos. Het lijkt een beetje op de sfeer in de wachtkamer bij de dierenarts. De poes en de cavia op schoot zijn nu tassen met breekbare spulletjes en een schilderij in een plastic vuilniszak. Over de balie gebogen fluistert een keurige heer dat hij een afspraak heeft met een van de Sotheby-taxateurs. Iedere wachtende is dodelijk nieuwsgierig naar het verlossende woord van de expert. Is het schilderij echt een vroege Appel? Is de vaas echt antiek en veel geld waard? Het Avro-programma Tussen Kunst en Kitsch heeft zijn uitwerking niet gemist. De Nederlander bekijkt zijn oude spulletjes die op de zolder of in de kelder zijn opgeborgen, wat kritischer. Misschien is het schilderij dat ergens op zolder hangt wel een echte 'meester' in plaats van een goedkope kopie en zijn de klok of het servies echt antiek. Het veilinghuis Sotheby doet er goede zaken mee, want vanzelfsprekend kiest men voor een gerenommeerd veilinghuis als vermoed wordt dat het om waardevol antiek gaat Dat er voor een mooi schilderij van een oude meester veel geld geboden wordt op veilingen, is bekend. Het taxeren van schilderijen is dan ook de gewoonste zaak van de wereld bij het veilinghuis. Maar wat te denken van een teddybeer die mogelijk wel een kleine dertig mille waard is? Londen is het centrum van de onthutsende wereld van de verzamelaar. Poppen, teddyberen, speeldozen, stoommachientjes, noem maar op. Verzamelaars uit de hele wereld komen er naar toe om de allermooiste objecten voor soms duizenden guldens te kopen. Vooral Japanners zijn veel gezien op de veilingen van de curiosa. En, voordat de dollar duikelde, de Amerikanen. De beste taxateurs van het internationale veilinghuis reizen geregeld de wereld rond op zoek naar de allermooiste objecten. Jon Baddeley was twee dagen in Amsterdam om bij Sotheby de aangeboden spullen te taxeren. Terwijl hij juist een zo op het oog fraaie pop van een dame uit Berkel Rodenrijs heeft bekeken, glinsteren zijn ogen als hij vol trots zijn,,buit van het jaar" tevoorschijn haalt. Een 'french doll', een pop van Jumeau met orginele kleding en schoentjes. Het geboortejaar ligt rond 1900, 1910. Met een kunstgreep zijn de oogjes van de pop te openen en te sluiten. Baddeley: „Deze pop is zo'n vondst die je hooguit drie maal per jaar doet. De lady die hem bracht, had er geen idee van dat de pop op een veiling in Londen misschien wel 15.000 gulden kan opbrengen. Deze pop is tot nu toe altijd in de familie gebleven. Van grootmoeder nog". Vooral voor de eigenares was het een verrassing dat haar pop zoveel geld waard is. „Er zijn poppen die veel meer waard zijn, maar dan zijn ze meestal al voor veel geld eerder verhandeld". Hij herinnert zich een veiling waar voor een pop zelfs twee ton geboden werd. Dat was een absoluut record. „Zo'n ontdekking als die pop van Jumeau, dat is heerlijk. Daar kun je mensen heel blij mee maken. Want er zijn natuurlijk ook mensen die veel te hoge verwachtingen hebben. Dan moet je ze weer met beide benen op de grond zetten". Waarom houdt Sotheby (en ook de andere veilinghuizen als Christie's en De Zon) deze taxatiedagen? Voorlichtster Diane Ridderikhoff: „Normaal gesproken kan iedereen iedere dag binnenlopen met een kunstvoorwerp of een collector's item. We hebben hier in huis op alle gebied taxateurs. Maar neem nu zo'n Jon Baddeley, dat is een internationaal expert juist op het gebied van verzamelobjecten. Dan organiseren we dus een of twee dagen gericht op die objecten". Maar het mes snijdt aan twee kanten. Diane Ridderikhoff: „Heel veel mensen hebben gewoon geen idee van de waarde van de spullen die ze in huis hebben. Zonder enige kosten kunnen ze die hier laten taxeren. Die dagen en ook wel de uitzendingen van Tussen Kunst en Kitsch, werken drempelverlagend. In Nederlapd kijken we nogal nuchter tegen-1 zaken aan. Maar in Engeland 2- bijvoorbeeld zijn teddyberen rage. Daar wordt veel geld voor een mooie oude teddybeer Z.- geboden. Komen er mensen m£f artikelen die zo mooi en zeldzaam zijn dat ze in Londen voor een Zo goede prijs onder de hamer kunnen, dan adviseren we om ae door ons in Londen te laten veilen. Enerzijds die drempelverlaging, anderzijds hopen we natuurlijk ook dat de waardevolle artikelen bij ons geveild gaan worden. Tenslotte zijn we ook een veiling huis". Met name door de televisie-uitzendingen heeft het veilinghuis een veel breder publiek gekregen. Er is bij het publiek iets wakker geschud van een besef dat zelfs de verzameling Dinkey Toys nogAvel eens geld op kan leveren. Ook andere veilinghuizen, zoals bijvoorbeeld het veilinghuis De Zon ervaren die vergrote belangstelling. Diane Ridderikhoff: „Het is niet meer zo dat men alleen langs komt met stukken die ze geveild willen zien. Soms willen ze alleen de waarde van een artikel weten. Ook dat kan". Buiten op het Rokin botst de man met de oude vaas in kartonnen- doos bijna tegen een toerist. Hoeis zijn bezoek afgelopen? „Wel aardig. Hoewel, de vaas bleek niet echt veel waard. Ik hoef 'm in ieder geval niet in een glazen kastje op te bergen". Toch wat hoge verwachtingen gehad? „Ach je leest wel eens wat over antiek. Je hoopt dan toch dat er iemand met geld om zo'n vaas zit te springen. Het blijkt dat 'ie helemaal niet zo zeldzaam is. Voor die paar honderd gulden houd ik de vaas dan toch liever in de familie". Taxateur John Baddeley toont een zeldzame pop, waarde f 15.000,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 33