DE POEL ONDER SPANNING dan wordt het een oud saai dorp spandoeken dagritmisch inzet VRIJDAG 26 FEBRUARI 1988 PAGINA 29 Opnieuw moet er in het basisonder wijs fors worden bezuinigd. De Haagse schatkistbeheerders willen 20 miljoen gulden van de begroting afsnoepen. Dat betekent na de eer ste saneringsgolf in 1984 - toen er in Zeeland vier scholen werden geslo ten - dat weer een aantal dorpsscho len het loodje legt. Half april valt de beslissing. Dan wordt bekend ge maakt welke basisscholen de deur per 1 augustus definitief moeten sluiten. Te klein om rendabel door te kunnen draaien, zal het argument van hogerhand zijn. Volgens de pro vinciale normen komen drie tot vijf basisschooltjes voor opheffing in aanmerking. Op de dorpsscholen wordt ii wacht, school in rige keer ontsprong? Of kan De stove Noordwelle de ramen met kranten dicht gaan plakken? In Domburg is de kogel ai door de kerk, de christelij ke basisschool De Wegwijzer wordt na 110 jaar opgeheven. Met de open bare basisschool De Poel in 's-Heer Wèl zit de school met 19 leerlingen duidelijk in de gevarenzone. Vorige maand werd al tegen een dreigende sluiting geprotesteerd. Mag school directeur Arie van Kessel volgend jaar zijn traditionele pannekoeken nog bakken voor de afzwaaiers uit de hoogste groep? Bericht over een Zuid-Beveiandse school onder span- Nee, slapeloze nachten heeft directeur Arie van Kessel niet meer. Alles went. Ook het besef dat het na de zomervakantie over en sluiten kan zijn. Een rode streep door openbare basisschool De Poel in 's-Heer Abtskerke. Het kan zijn, want 19 leerlingen leveren in principe te weinig punten op om een voldoende te halen bij minister Deetman. En aangezien er nog steeds op onderwijs moet worden bezuinigd, staat het Zuid-Bevelandse schooltje op de zwarte lijst. Alles went. Vijfjaar geleden had directeur Van Kessel wèl een doorwaakte nacht. Dat was toen hij te horen kreeg dat een gezin met drie schoolgaande kinderen het dorp zou verlaten. Daarmee kwam zijn school voor het eerst onder de opheffingsnorm terecht. De schooldirecteur: „Op dat moment ben ik heel erg geschrokken. Het gevaar van sluiting was plotseling heel reëel. Nu lig ik er niet meer wakker van, we werken gewoon door. Ik heb maar één karweitje uitgesteld: het schoolwerkplan voor volgendjaar. Dat schrijfik pas in april, als er zekerheid over het voortbestaan is. Twee lokalen, een ruim bemeten hal en een klein uitgevallen lerarenkamer. Dat is De Poel, in een doodlopende straat die aan geploegde akkers grenst. De twintig jaar oude schoenendoos voldoet, op de isolatie na. In groep 1 tot en met 3 zitten drie meisjes en vier jongens. Groep 4 is dit jaar leeg. De bovenbouw - de groepen 5 tot en met 8 - telt negen meisjes en drie jongens. Aan het eind van dit schooljaar stappen twee leerlingen over naar het voortgezet onderwijs, zonder dat er nieuwe aanwas is. Een absoluut dieptepunt: zeventien kinderen in een school, die rond 1970 nog veertig leerlingen in de bankenhad. Van Kessel (41) - Arie voor zijn pupillen - wijt de leegloop aan de vergrijzing van het dorp. Pas de laatste vijfjaar kwam er meer doorstroming: ouderen zochten het bejaardenhuis op of overleden, twintigers namen hun plaats in. Het eind van de dalende tendens lijkt in zicht. Acht huizen zijn er gebouwd, en als de provincie toestemming geeft wordt de nieuwbouwwij k op korte termijn uitgebreid. Er staat zelfs een tennisbaan op het programma. Inclusief het gehucht Sinoutskerke heeft 's-Heer Abtskerke nu 110 huizen, goed voor 400 inwoners. Na het dieptepunt in het schooljaar 1988-1989 ziet de toekomst er wat het leerlingenaantal betreft hoopvoller uit. Directeur Van Kessel houdt de aanwas in zijn dorp scherp in de gaten. Zo weet hij dat er momenteel zes tweejarigen en vijf éénjarigen zijn. Dat belooft op korte termijn een goed gevulde onderbouw. Het dagelijks bestuur van de provincie, dat een zware adviserende stem heeft in de beslissing over de schoolsanering, heeft zich tot nu toe altijd gevoelig getoond voor wenkende perspectieven. Zoals het hoort hebben de leerlingen en ouders inmiddels duidelijk gemaakt dat het voortbestaan van de school van levensbelang is voor het dorp. In januari werd het gemeentebestuur van Borsele warm onthaald met spandoeken en liederen. De kinderen deden zelf verslag van het evenement in het schooldagboek. Eén van hen schreef over de voorbereidingen: „We moesten tekenen dat we het leuk vonden hier op school. Ik wist niks, toen heb ik maar een school getekent en spandoeken erboven, dat was best heel moeilijk. Maar ik heb het toch maar gedaan. Ik hoop dat de school blijft. Dus ik doe erg mijn best.En over het bezoek van de gemeentebestuurders: „De burgemeester en wethouders zijn in Irene het dorpshuisWe protesteren omdat de school misschien weg moet. Ik wil dat niet, omdat er dan niemand op ons dorp komt wonen. En dan wordt het een oud saai dorp. Dat is erg vervelend en ik heb met mijn moeder handtekeningen opgehaald." Het protest is geluwd, de dagelijkse leer- en spelactiviteiten hebben de kinderen weer in hun greep. De kleintjes zingen rond juf Sylvia Scheers dat ze met de neus in de wind fietsen. En ze breken zich het hoofd over de verdeling van de zelfgebakken koekyes. De 1 leerlingen van de bovenbouw voeren in het andere lokaal toneelstukjes op, die ze tijdens de les hebben ingestudeerd. Oom Hassan speelt een onduidelijke rol, het heeft iets met zijn verblijfsvergunning te maken. In een ander toneelstuk zit de schout met zijn rakkers achter Zwarte Steven aan. „Ze krijgen me niet te pakken", roept de opgejaagde in denkbeeldige galop. Het oogt heel huiselijk allemaal. Directeur Van Kessel laat foto's zien van een Zeeuws schoolreisje met de jongste leerlingen. Met zijn allen in één auto, dat kan. In onderwijskundige kringen wordt soms beweerd dat een school te klein kan zijn. Het grootste probleem zou zijn dat de kinderen te weinig leeftijdsgenoten hebben om zich uit te leven. Met een deftig klein een dorpsschool mag zijn moet ook anders worden gesteld: wat gebeurt er als een school wordt opgeheven? De peuters hebben een heel kleine belevingswereld. De school is voor hen een vertrouwde omgeving. Horen ze thuis vertellen dat een jongen zijn been heeft gebroken, dan zien ze hem de volgende dag niet op het schoolplein. Dat is voor de kleintjes logisch. Sluiting van de school brengt met zich mee dat ze naar Nisse, 's Gravenpolder of Goes-Zuid moeten. Sociaal-emotioneel gesproken is dat een zware inbreuk op hun leefwereld." Welgeteld zit De Poel ruim ónder het als ideaal Voor alle onderdelen zijn gedetailleerd uitgewerkte lessystemen beschikbaar, waar de kinderen individueel mee aan de slag kunnen. In vaktermen is er sprake van een geïntegreerd scholenmodel, waarbij de structuur van de afzonderlijke klassen wordt doorbroken. Met drie of vijf verschillende groepen in één lokaal is dat de enige werkbare methode. „We bieden de leerstof aan, zoals dat vroeger op de kleuterschool gebeurde. Prestatiedrang kennen we niet", vertelt directeur Van Kessel tijdens zijn rondleiding. De kinderen van de onderbouw brengen die basisfilosofie treffend in beeld. Adriaan, Maartje en Michiel van de eerste groep tekenen in het project wordt aangeboden, in Abtskerke al grotendeels bleek ingevoerd te zijn. Dat scheelde veel werk. Desondanks vraagt de school in deze spannende maanden extra veel tijd. Van Kessel schat dat hij gemiddeld één avond per week thuis is. Vooral de protestactie was arbeidsintensief. Het resultaat was er naar: tijdens een druk bezochte vergadering sprong het dorp als één man voor de school in de bres. En dat was maar goed ook, want steun van de dorpsgemeenschap kan een factor zijn die wordt meegenomen in de beslissing over het voortbestaan van de school. Vooral de rol van de schooldirecteur is in een woord: de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen zou er door geremd worden. Arie van Kessel kent die geluiden. En is het er hartgrondig mee oneens. Wat is te klein? Een ondergrens valt volgens hem moeilijk aan te geven. Voorzichtig: „Als je in elke groep drie kinderen hebt, dan kun je probleemloos werken. Heb je er minder, ja, dan moet het onderwijs worden aangepast." Hij noemt de school een weerspiegeling van de dorpsgemeenschap. Weinig kinderen in de klas, dat betekent dat er in het dorp weinig jeugd is. Niets aan de hand dus, want de omstandigheden thuis verschillen niet of nauwelijks van die in de onderwijssituatie. Van Kessel: „De vraag over hoe voorgestelde aantal van drie leerlingen per groep. Dus moet het onderwijs aan de niet optimale omstandigheden aangepast zijn. Dat klopt. Het lesrooster is uit zogenaamde dagritmische delen opgebouwd. De werkwijze op de vroegere kleuterschool heeft daarvoor model gestaan. Geen aparte vakken, maar groepsactiviteiten bepalen het schoolritme. Expressie, projecten voor aardrijkskunde, geschiedenis en kennis der natuur, beweging. Elke dag begint met een kringgesprek. Na die ontspannen binnenkomer wordt er tijdens de ochtenduren vooral aan rekenen en taal gewerkt. Na de pauze krijgen expressie en beweging de meeste nadruk. golvende lijnen, een motoriek-oefening die als voorbereiding op het schrijven geldt. Aan een ander tafeltje zijn André en Bas (groep 2) een stap verder, en tekenen letters na. In groep 3 - de vroegere eerste klas - worstelen Katinka en Corine met heuse schrijfoefeningen. Na gedane arbeid is er tijd voor ontspanning in de poppen- of blokkenhoek. De school draait sinds vorige maand mee in een provinciaal onderwijsproject, dat speciaal ter ondersteuning van de kleine basisscholenis opgezet. De directeur: „Voor ons is dat een manier om te laten zien dat we alles willen aanpakken om het hoofd boven water te houden. Het gaf veel voldoening dat het geïntegreerd scholenmodel, dat kleinschalige samenleving van doorslaggevende betekenis. Het zou niet voor het eerst zijn dat ontactisch optreden van een schoolleiding ouders doet besluiten om hun kroost in één van de omliggende dorpen naar school te laten gaan. In Abtskerke blijkt de godsdienst voor een openbare school nog altijd een teer punt: zes kinderen volgen elders gereformeerd onderwijs. Drie anderen hebben - aldus de schooldirectie - uit persoonlijke overwegingen voor Goes en Nisse gekozen. Directeur Van Kessel weet maar al te goed hoe kwetsbaar hij is. Voor de leerlingen mag hij dan Arie zijn, voor een belangrijk deel van de dorpelingen blijft hij 'de meester'. Dat schept verplichtingen. Hij zegt: „Inderdaad, een dom incident kan je je school kosten. Vandaar dat jein feite altijd op je tenen loopt." Het plaatselijk schoolhoofd wordt een stimulerende en actieve taak in het verenigingsleven toegedacht. In 's Heer Abtskerke is daar volgens Van Kessel niet zo'n behoefte aan, er komt meer dan genoeg van de grond. „Als ik een voorbeeld zou moeten noemen", zegt hij, „dan heb ik wel de aanzet gegeven tot de oprichting van de toneelclub. Dat is een succes geworden, nog altijd zijn daar 25 van de 100 gezinnen bij betrokken." Bijkomend probleem wat de deelname aan dorpsactiviteiten betreft is natuurlijk dat de school de laatste jaren steeds meer aandacht is op gaan eisen. Onderwijsvernieuwing vraagt nu eenmaal extra inzet van de betrokken leerkrachten. Bovendien moet voor de reguliere schoolfestiviteiten ruim tijd worden uitgetrokken. Het ophalen van oud papier oogt weinig spectaculair, maar het moet wel gebeuren. De opbrengst - 4 cent per kilo - wordt in het schoolfonds gestort. Met dat geld kan bijvoorbeeld een bonte avond worden gefinancierd. Een half uurtje handvaardigheid na het opwindende toneelspelen. „Arie, die lijm houdt helemaal niet." Het meisj e uit één van de eindgroepen kijkt hem vragend aan. Een lijmklem blijkt het ei van Columbus. Van Kessel hecht aan een goede verstandhouding met zijn kinderen. Voor de buitenstaander heeft de school nog het meest weg van een zich steeds herhalend familiefeest. Moet daar een definitieve streep door worden gezet? Nog een paar foto's voor het schoolalbum: Arie met zijn schoolverlaters, terwijl hij pannekoeken voor ze bakt. Een jaarlijks terugkerende traditie, vlak voor de kinderen de grote wereld instappen. Wie zou dat niet in stand willen houden? JAN VAN DAMME Op de foto: 'School De Poel'. foto wim riemens i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 29