PARIJS 88/89 PZC/ varia 13 darlene Dietrich +- T Pantalons DAT-recorder Satelliet-apparatuur Eigen fabrieken «JDERDAG 25 FEBRUARI 1988 beste tijd gehad zwart heeft zijn ifvormige jassen doen na de zomer hun intrede in het mode-beeld De Engelse lady heeft model gestaan voor de nieuwe wintermode /iedereen kent er wel eentje in zijn omgeving. Zo'n rasechte snob. De eeuwige opschepper, die te pas en te onpas moet laten horen, wat hij allemaal bezit of hoe interessant zijn leven en zijn relatiekring wel zijn. Snobs zijn er altijd geweest en ze zullen er altijd wel blijven. Maar op veel populariteit bij hun medemensen hoeven ze maar zelden te rekenen. Toch is snobisme de laatste tijd wat meer in de mode gekomen. Een beetje opscheppen mag tegenwoordig. Sterker nog, het is zelfs onontkoombaar voor een ieder, die 'erbij' wil horen. Nu betekent dat natuurlijk niet, dat we en masse van de daken schreeuwen wat we ons allemaal kunnen permitteren. Maar de wens om dit op subtiele wijze aan de buitenwereld kenbaar te maken, leeft toch bij meer van ons, dan we misschien bereid zijn toe te geven. Hoevelen zijn er namelijk niet, die hun gesprekspartner maar wat graag een blik gunnen op het Cartier- of Rolex- horloge, dat nonchalant onder de manchet van het overhemd uitkomt. Niet omdat zo'n horloge beter of mooier is, maar wel, omdat er een denkbeeldig prijskaartje aan hangt. Nu mag het op zich een bekend verschijnsel zijn, zeker in de mode, dat in minder rooskleurige of onzekere tijden de - hang naar luxe groter wordt. Maar de huidige voorkeur voor artikelen-met-een-prijskaartje is voor een deel ook zeker terug te voeren op een algemene behoefte 'erbij' te horen. Een bewijs, dat we naast een ruime mate van zelfstandigheid toch wat meer behoefte krijgen aan houvast in het leven. En aan duidelijkheid. Uiteraard laat dit zijn sporen vooral in de mode na, waar sinds enkele seizoenen nadrukkelijk wordt teruggegrepen op datgene, dat in het verleden zijn waarde al heeft bewezen. Duidelijk herkenbare kleding, degelijk, klassiek en zelfs een beetje retro. Kleding, die niets over de leefomstandigheden van de drager te raden overlaat, bepalen dan ook het modebeeld voor herfst- en winter '88l'89. Een modebeeld, dat weinig ruimte biedt voor experimenten. géi 1 i ze 4 )j7 kof imt iar fi m RH w ble pj 011 m ree 5 li t e Re' Door Hugo van der Heem) is zich een elektronische firma de laatste jaren opmerkelijk in erland heeft ontwikkeld dan is wel Grundig. Jaren terug een wat Sollig Duits merk in de schaduw au gigant Philips, nu een behoorlijk ssief opererende organisatie eigen, soms zeer opmerkelijke ukten. eloning voor de inspanning voor ëderlandse markt is het feit dat ndig vorig jaar een tweede plaats 'ikte -na marktleider Philips -in tikelengroep 'Beeld', dat wil zeg de verkoop van kleuren-TV's en «recorders. Dat resultaat, be- t met een verkoop-organisatie ffl 65 man in Amsterdam, is boven irwachting. ndig Nederland verkeert in de merkwaardige omstandigheid eenderde van het Duitse concern iticht door Max Grundig -in han- is van Philips. Ook de directie be lt voor een deel uit (Nederlandse) lagers, afkomstig van Philips. Bij aaide belangrijke besluiten dt dat een rol. Indertijd voerde Grundig daarom het V-2000 vi- ■systeem, maar een paar maan eerder dan de 'Eindhovense con- ent' liet men dit systeem varen, pijnlijke beslissing, want een van de V-2000-series van beide ken kwam uit de Grundig-fabrie- echter is men opmerkelijk actief het VHS-systeem. De videorecor- i van dit type worden nu ook weer igen fabrieken in Duitsland ge- tkt, in samenwerking met een tse vestiging van Matsushita. Be lde delen levert Matsushita (moe- naatschappij van Panasonic en hnics) aan, in ruil voor Grundig- (Door Kitty van Gerven) Het einde van de 'zwarte periode' in de mode is in zicht. De kleur, iè zovele jaren niet weg te branden eek, heeft nu toch echt z'n beste tijd ehad. De herfst- en wintermode '88/ ISj, welke onlangs op de Parijse da- nesconfectiebeurs Prêt-a-Porter Fe- linin werd getoond, laat het zwart egraderen tot een accentkleur. De elangrijkste accentkleur welis waar, maar toch niet meer dan een nderstreping van de andere tinten, fit overigens niet betekent dat er at volgende seizoen sprake zal zijn an een ware kleurenexplosie. Voor lig blijft het allemaal nog wat aan isombere kant. De heidetinten met .si vergrijsd paars, violet, aubergine n lavendel, de groenen met als kop- >pers flessegroen en jagersgroen en e herfstkleuren als camel, bruin, lósterd, brique en ecru maken er, sa- ïén met veel antraciet, een wat inge- }gen modebeeld van. Ie enige uitzonderingen op de regel men felrood, hard paars en goud- '1; kleuren, die de wintermode wat eten opvrolijken, want ook de mo llen geven maar weinig ruimte voor itbundigheid. éivoud blijft voorlopig namelijk og het sleutelwoord. In elk geval »r de kleding voor overdag. Want of nu kiezen voor wat strenge, man- ijke kleding, of voor supervrouwe- e: opsmuk is uit den boze. Die is en weggelegd voor de partygan- |s; waarmee de mode weer eens delijk benadrukt, dat er een tijd is 30r werken en een tijd voor plezier Éken. illen we komende winter modieus ekleed op ons werk verschijnen, an moeten we een voorbeeld nemen an de heldinnen van het witte doek e jaren veertig. Aan vrouwen als arlène Dietrich en Greta Garbo, eigenzinnig en haast ongenaak- r in hun stoere, mannelijke pak- ei) met breedgeschouderde colbert- en pyjama-vormige broeken iet een omslagje. Maar wie er niet van houdt om haar vrouwelijkheid te accentueren met mannelijke kleding, mag zich ook spiegelen aan de klassieke Engelse lady in haar sportieve, ietwat degelij ke tweed mantelpakje, waarmee ze zo'n graag geziene gast is op de jacht- weekeinden 'in the country'. Of aan het Engelse kostschoolmeisje met' haar keurige, hooggesloten jurk of haar rok met brede tailleband en wit te blouse. Vindt men dat echter toch wat te stijf jes, dan kan het ook nog anders. Lief hebbers van de mode uit de j aren zes tig kunnen zich komende winter ook met een gerust hart hullen in sluike tricotpakjes, twinsets of zelfs Beat les-jasjes. En voor de sportieve types is er bo vendien een comfortabele trend, die één en al warmte uitstraalt. Een trend, waarvoor de poolreizigers en de vliegeniers uit vroeger jaren in hun dikke jassen en jacks, hun sportieve coltruien met kabels en stevige broe ken, model hebben gestaan. Zit het werk er eenmaal op en breekt de tijd voor ontspanning aan, dan mogen we alle registers opentrekken en onze fantasie laten werken. Want in tegenstelling tot de wat rigi de mode voor overdag straalt van de feestkleding de grandeur van het vroegere theater met zijn barokke versieringen en intense kleuren af. In de belijning blijft het accent ko mende winter nog op de taille liggen. Vooral de slank gesneden jasjes (met schootje) laten de vrouwelijke vor men goed tot hun recht komen, met uitzondering dan van de jasjes in de stijl van Marlène Dietrich, die dank zij hun rechte snit de taille volledig negeren. Deze X-lijn, die nu al weer enkele sei zoenen de boventoon voert, kan ko mende winter echter op geduchte concurrentie rekenen van de prinses- selijn en de A-lijn. De prinsesselijn, na na terug van weggeweest, onder steunt de X-lijn bij het benadrukken van de taille, terwijl daarentegen de A-lijn de aandacht van het middel af leidt. De kraagloze, rechte, heuplange jas jes met een simpele knoopsluiting middenvoor, die zo uit de garderobe van Paul McCartney lijken te komen, passen helemaal in het beeld van de jaren zestig-mode. De verschillende silhouëtten komen waarschijnlijk nog wel het best tot hrrn recht in de mantels. Is de X-lijn gemakkelijk te herkennen in de trenchcoats en de getailleerde redin gotes, de A-lijn is vooral terug te vin den in de zeven-achtste en driekwart jassen met raglanmouwen, verbrede ronde schouders en klokkende rug panden. Deze jassen vallen vooral op door de grote shawlkragen, die soms haast de omvang hebben van een sto la. Nieuw zijn komende winter de ei-vor- mige jassen. Ze bieden een zee van ruimte en warmte, doordat de pan den bol lopen en de jas pas smaller wordt bij de zoom. De wintermode '88/'89 staat prak tisch elke rokvorm toe. Is het komen de zomer nog zo, dat de korte rokken strak zijn en de kuitlange juist heel wijd, zodra de bladeren gaan vallen zijn ook strakke lange rokken en kor te wijde toegestaan. Net als in de ja ren zestig komen er dus weer mini- plooi- en plissérokjes en zelfs -cirkel rokjes. De strakke versies ontlenen hun loopruimte vooral aan een splitje middenachter. Een echte topper belooft de tulpvor- mige rok te worden: een kort model met enkele plooitjes op de heupen, waardoor de stof daar wat gaat uit staan, die dan weer toeloopt bij de knieën. Tulp-rokken zijn over het al gemeen voorzien van steekzakken. Bij de langere rokken tot op de kuiten zijn naast plooi- en plissérokken vooral de godet-modellen, cirkel- en vierbaansrokken favoriet. Opvallend in de rokkenmode zijn de brede taille banden, soms zelfs in de vorm van een driehoek en 'versierd' met een smal ceintuurtje. Helemaal in de stijl van het kostschoolmeisje zijn de rokken met brede taillebanden en bretels. Ook bij de jurken speelt de tulpvorm een belangrijke rol. Wat kinderlijk aandoende jurkjes met een strak aan sluitend bovenlijfje en een simpel blousekraagje hebben dikwijls een deelnaad in de taille en een aangezet te tulpvormige rok tot net boven de knieën. Bij de jurken wordt ook de Empire- lijn (modellen met een verhoogde, soms half-cirkelvormige taille) weer nieuw leven ingeblazen. Maar naast deze jeugdige modellen blijven voor lopig de robe-manteaux en de getail leerde doorknoopjurken nog 'in'. Het aanbod van pantalons met band- plooien en iets toelopende pijpen tot op de enkels wordt komende winter uitgebreid met broeken in de jaren veertig-stijl: pyjama-achtige model len met wijde rechte pijpen met een omslagje tot net boven de enkels. Evenals de rokken hebben deze broe ken veelal een verbrede tailleband. In een ietwat streng modebeeld is de overhemdblouse, effen of met een fijn streepje, helemaal op zijn plaats. De blouses hebben overwegend een een voudige boordkraag, hoewel zo hier en daar ook al weer kragen met ver lengde punten te zien zijn. Overigens is het niet alleen mannelij ke eenvoud, wat bij de blouses de klok slaat. Naast „lieve" bloemetjes blouses zijn er ook hele vrouwelijke modellen met plissékragen of strik ken. De truien vallen alleen in de sportieve modetrend echt op. En dan vooral de sweatshirts met opgeborduurde des sins en de dikke truien met brede cols en kabels. In de rest van het winterse modebeeld speelt de trui een beschei den rol. Niet zozeer vanwege het aan bod, maar wel vanwege de vorm. De truien reiken over het algemeen tot op de heupen, hebben dikwijls een ronde hals of een colletje en soms een verbreed boord aan de onderzijde. Met name de dunne exemplaren kun nen prima worden gecombineerd met bijpassende vesten, die soms wat lan ger zijn en tot halverwege de boven benen reiken, of net zo lang zijn als de truien. Sportieve winterkleding straalt warmte uit Het Engelse kostschoolmeisje inspireerde ontwerpers Eigenwijze Grundig op de tweede plaats stoffen, satijn, kant en tule, die vooral in de feestkleding goed tot hun recht komen. De dessins zijn volledig aan de model len aangepast. Fijne visgraten en krijtstrepen voor de pakken a la Die trich, jachtmotieven, fijne bloe metjes, kleine ruiten en Prince-de- Galles-ruiten in de Engelse 'country- stijl' en hele poollandschappen in de sportieve kleding. Overigens is er in de wintermode ook veel aandacht voor het detail: leren biesjes langs de zakken, brandenbur gers, die wat Oostenrijkse invloeden verraden, fluwelen kraagjes, stoffen knoopjes en in de sportieve trend mi- litairistische versieringen zoals epau letten, koperen knopen en veelkleuri ge, veelal geborduurde badges. Het mantelpakje geeft in het winterse modebeeld weer helemaal de toon aan. Laten enerzijds de mannelijke colberts tot over de heupen, met een reverskraag en verbrede schouders weinig van de lichaamsvormen zien, de getailleerde jasjes, met of zonder ceintuur gedragen, en met of zonder schootje, doen dit des te meer. delen voor hun videorecorders. De meest opmerkelijke videorecorder is de VS 540 VPS/TXT die op drie ma nieren te programmeren is: op de ge bruikelijke wijze op het toestel zelf, via de afstandsbediening waarin zich een LCD-schermpje bevindt en via Teletekst. Door de Teletekstpagi na's op te roepen en de tijden daarvan door het toestel 'te laten lezen' is de recorder op zijn gemakkelijkst te pro grammeren. Het apparaat, dat rond de 2000 gul den kost, is wat deze 'tekst-program mering' betreft volstrekt uniek. He laas wordt in Nederland slechts een pagina Teletekst per dag aan pro gramma-informatie gegeven. In Duitsland en België zijn dat er meer. In dat geval kan men met Teletekst vooruit programmeren. Bovendien past men in Duitsland en Oostenrijk de inmiddels bekende 'VPS' toe: Vi deo Programming System. Verscho ven aanvangstijden (uitlopen van programma's) vormen geen pro bleem meer omdat de omroep zelf het automatisch starten en stoppen van de recorder verzorgt via het VPS-sig- naal. Opmerkelijk is ook dat Grundig een DAT-recorder aankondigde. De Digi tale Audio Tape cassetterecorder wordt in Duitsland ook al verkocht. Zodra er voldoende vraag naar is in Nederland, zal men hem hier daad werkelijk gaan leveren. Ook Sony, een groot voorstander van dit sys teem, is nog niet gestart met leveran ties in Nederland, ondanks herhaal de toezeggingen. De Grundig aan kondiging gebeurt duidelijk onaf hankelijk van Philips. De Eindho vense gigant is sterk gekant tegen de DAT-introductie. Men geeft de voor Deze 1,3 kilo lichte camerarecorder van Grundig kan gemakkelijk worden meegenomen. keur aan een ander nieuw produkt: CD-Video, waarvan de introductie echter ook sterk vertraagd is. Ook in de sector autoradio's loopt men voorop met slimme nieuwighe den. De onlangs gelanceerde radio cassetterecorder WKC-4870 RDS is een topmodel dat diefstal van autora dio's op een nieuwe manier tegen gaat. Het bedieningspaneel van de autoradio, zo groot als een rekenline- aal, is met een simpele handbeweging afneembaar. De lange, smalle 'reep chocola' kan gemakkelijk worden meegenomen of opgeborgen. Zonder dit paneel -dat het aangezicht van de radio vormt -is de ontvanger/casset terecorder waardeloos. Een andere primeur is het Radio Da ta System (RDS) in deze autoradio. Daardoor is het mogelijk dat de ont vanger zelf stations zoekt die door de omroepen van een RDS (program mal-code worden voorzien. Op het schermpje ziet men niet de frekwen- tie (golflengte) van het station, maar de naam. De autoradio, die daarmee zijn tijd vooruit is, kost f 1400.-. Anders dan andere grote merken heeft Grundig ook een reeks uitgele zen Hifï-apparaten. De DAT-recorder maakt deel uit van die reeks. Daar naast is er een bijzondere tuner (ook met het RDS-principe uitgerust) een versterker, een CD-speler en een dub bel cassettedeck. Voor de hele serie (Fine Arts) heeft men ook vier ver schillende, bijzonder hoogwaardige luidsprekersystemen ontwikkeld. De hele serie ademt exclusiviteit, terwijl de topmodellen niet geheel en al on betaalbaar zijn. Grundig Nederland brengt ook een eigen satelliet-ontvanger en is daar mee een van de weinige die op dit ge bied een vooraanstaande positie in neemt. Men heeft inmiddels een mo del van de tweede generatie gelan ceerd, met 49 voorkeuze mogelijkhe den. De ontvanger zelf (exclusief de daarvoor benodigde schotel-anten ne en verdere apparatuur) kost zo'n 1500 gulden. Grundig heeft een overeenkomst met een vaste installateur en een leveran cier van overige apparatuur voor het opstellen van dergelijke satelliet-ont vangststations. Uitgesproken sterk is de Duitse reus op het gebied van tele visie-toestellen. Men beschikt over een reeks compacte toestellen tot aan Jumbo-TV's toe, die een beeld diagonaal van 95 cm hebben. Binnen die reeks produceert men een toestel dat een 'flikkervrij', fraai stilstaand beeld levert. De ingebouwde digitale elektronica van dit toestel zorgt er voor dat de beelden elkaar dubbel zo snel afwisselen. Deze 100 Hertz-techniek (in plaats van de gebruikelijke 50 wisselingen per seconden) geeft een aanzienlijke rustiger beeld. De TV's (waaronder een draagbaar type) zijn er ook in uit voeringen voorzien van meerdere normen, bruikbaar voor Franse en Amerikaanse uitzendingen en -video banden. Ze hebben veelal twee eigen AV-ingangen en de mogelijkheid om 80 Teletekst-pagina's te ontdouden, zodat deze onmiddellijk oproepbaar zijn. Dat Grundig zo'n grote variatie aan KTV's levert is onder meer te danken aan het feit dat men over een eigen TV-fabriek beschikt waar onder meer ook modellen voor Siemens en Blau- punkt worden gemaakt. De grootste investeringen steekt men echter op dit moment in de fabriek te Neuren- berg-Langwasser -indertijd de eerste videorecorder fabricage-eenheid in de Bondsrepubliek -die geheel wordt geautomatiseerd. Nu al is een van de drie grote produktie-straten sterk geautomatiseerd. De videorecorders VS 440 VPS en VS 450 VPS worden voor 75% automatisch vervaardigd. Twee andere computergestuurde montagegroepen moeten dit jaar ge reed komen. Grundig heeft dan 80 miljoen DMark (bijna 100 miljoen gulden) geïnves teerd in de fabriek. De capaciteit zal dan opgelopen zijn tot een miljoen videorecorders per jaar, vervaar digd in twee-ploegendienst. Over de vorm van de schouders heerst wat meer eenduidigheid. Ze blijven verbreed, zij het niet extreem, en enigszins rond. De stoffen in de nieuwe wintermode zijn verfijnd en luxueus: veel pure wol, cashmere, tweed, mohair en ca mel, linnen, zijde en jersey, dunne voi- lestoffen en gladde katoen. Vooral de 'gewassen' stoffen en de materialen, die eruit zien alsof ze al lange tijd ge dragen zijn, gaan na de zomer een flinke plaats in de collecties innemen, evenals de 'barokke' stoffen, zoals de brokaatachtige, de flock- en crinckle-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 13