PARIJS 88/89
PZC/ varia 13
darlene Dietrich
+-
T
Pantalons
DAT-recorder
Satelliet-apparatuur
Eigen fabrieken
«JDERDAG 25 FEBRUARI 1988
beste tijd gehad
zwart heeft zijn
ifvormige jassen doen na de zomer hun intrede in het mode-beeld De Engelse lady heeft model gestaan voor de nieuwe wintermode
/iedereen kent er wel eentje in zijn omgeving. Zo'n rasechte snob. De eeuwige opschepper, die te pas en te onpas moet
laten horen, wat hij allemaal bezit of hoe interessant zijn leven en zijn relatiekring wel zijn. Snobs zijn er altijd
geweest en ze zullen er altijd wel blijven. Maar op veel populariteit bij hun medemensen hoeven ze maar zelden te
rekenen.
Toch is snobisme de laatste tijd wat meer in de mode gekomen. Een beetje opscheppen mag tegenwoordig. Sterker
nog, het is zelfs onontkoombaar voor een ieder, die 'erbij' wil horen.
Nu betekent dat natuurlijk niet, dat we en masse van de daken schreeuwen wat we ons allemaal kunnen permitteren.
Maar de wens om dit op subtiele wijze aan de buitenwereld kenbaar te maken, leeft toch bij meer van ons, dan we
misschien bereid zijn toe te geven.
Hoevelen zijn er namelijk niet, die hun gesprekspartner maar wat graag een blik gunnen op het Cartier- of Rolex-
horloge, dat nonchalant onder de manchet van het overhemd uitkomt. Niet omdat zo'n horloge beter of mooier is,
maar wel, omdat er een denkbeeldig prijskaartje aan hangt.
Nu mag het op zich een bekend verschijnsel zijn, zeker in de mode, dat in minder rooskleurige of onzekere tijden de
- hang naar luxe groter wordt. Maar de huidige voorkeur voor artikelen-met-een-prijskaartje is voor een deel ook
zeker terug te voeren op een algemene behoefte 'erbij' te horen.
Een bewijs, dat we naast een ruime mate van zelfstandigheid toch wat meer behoefte krijgen aan houvast in het leven.
En aan duidelijkheid.
Uiteraard laat dit zijn sporen vooral in de mode na, waar sinds enkele seizoenen nadrukkelijk wordt teruggegrepen
op datgene, dat in het verleden zijn waarde al heeft bewezen. Duidelijk herkenbare kleding, degelijk, klassiek en zelfs
een beetje retro. Kleding, die niets over de leefomstandigheden van de drager te raden overlaat, bepalen dan ook het
modebeeld voor herfst- en winter '88l'89. Een modebeeld, dat weinig ruimte biedt voor experimenten.
géi
1
i
ze
4
)j7
kof
imt
iar
fi
m
RH
w
ble
pj
011
m
ree
5
li
t
e Re'
Door Hugo van der Heem)
is zich een elektronische firma
de laatste jaren opmerkelijk in
erland heeft ontwikkeld dan is
wel Grundig. Jaren terug een wat
Sollig Duits merk in de schaduw
au gigant Philips, nu een behoorlijk
ssief opererende organisatie
eigen, soms zeer opmerkelijke
ukten.
eloning voor de inspanning voor
ëderlandse markt is het feit dat
ndig vorig jaar een tweede plaats
'ikte -na marktleider Philips -in
tikelengroep 'Beeld', dat wil zeg
de verkoop van kleuren-TV's en
«recorders. Dat resultaat, be-
t met een verkoop-organisatie
ffl 65 man in Amsterdam, is boven
irwachting.
ndig Nederland verkeert in de
merkwaardige omstandigheid
eenderde van het Duitse concern
iticht door Max Grundig -in han-
is van Philips. Ook de directie be
lt voor een deel uit (Nederlandse)
lagers, afkomstig van Philips. Bij
aaide belangrijke besluiten
dt dat een rol. Indertijd voerde
Grundig daarom het V-2000 vi-
■systeem, maar een paar maan
eerder dan de 'Eindhovense con-
ent' liet men dit systeem varen,
pijnlijke beslissing, want een
van de V-2000-series van beide
ken kwam uit de Grundig-fabrie-
echter is men opmerkelijk actief
het VHS-systeem. De videorecor-
i van dit type worden nu ook weer
igen fabrieken in Duitsland ge-
tkt, in samenwerking met een
tse vestiging van Matsushita. Be
lde delen levert Matsushita (moe-
naatschappij van Panasonic en
hnics) aan, in ruil voor Grundig-
(Door Kitty van Gerven)
Het einde van de 'zwarte periode'
in de mode is in zicht. De kleur,
iè zovele jaren niet weg te branden
eek, heeft nu toch echt z'n beste tijd
ehad. De herfst- en wintermode '88/
ISj, welke onlangs op de Parijse da-
nesconfectiebeurs Prêt-a-Porter Fe-
linin werd getoond, laat het zwart
egraderen tot een accentkleur. De
elangrijkste accentkleur welis
waar, maar toch niet meer dan een
nderstreping van de andere tinten,
fit overigens niet betekent dat er
at volgende seizoen sprake zal zijn
an een ware kleurenexplosie. Voor
lig blijft het allemaal nog wat aan
isombere kant. De heidetinten met
.si vergrijsd paars, violet, aubergine
n lavendel, de groenen met als kop-
>pers flessegroen en jagersgroen en
e herfstkleuren als camel, bruin,
lósterd, brique en ecru maken er, sa-
ïén met veel antraciet, een wat inge-
}gen modebeeld van.
Ie enige uitzonderingen op de regel
men felrood, hard paars en goud-
'1; kleuren, die de wintermode wat
eten opvrolijken, want ook de mo
llen geven maar weinig ruimte voor
itbundigheid.
éivoud blijft voorlopig namelijk
og het sleutelwoord. In elk geval
»r de kleding voor overdag. Want of
nu kiezen voor wat strenge, man-
ijke kleding, of voor supervrouwe-
e: opsmuk is uit den boze. Die is
en weggelegd voor de partygan-
|s; waarmee de mode weer eens
delijk benadrukt, dat er een tijd is
30r werken en een tijd voor plezier
Éken.
illen we komende winter modieus
ekleed op ons werk verschijnen,
an moeten we een voorbeeld nemen
an de heldinnen van het witte doek
e jaren veertig. Aan vrouwen als
arlène Dietrich en Greta Garbo,
eigenzinnig en haast ongenaak-
r in hun stoere, mannelijke pak-
ei) met breedgeschouderde colbert-
en pyjama-vormige broeken
iet een omslagje.
Maar wie er niet van houdt om haar
vrouwelijkheid te accentueren met
mannelijke kleding, mag zich ook
spiegelen aan de klassieke Engelse
lady in haar sportieve, ietwat degelij
ke tweed mantelpakje, waarmee ze
zo'n graag geziene gast is op de jacht-
weekeinden 'in the country'. Of aan
het Engelse kostschoolmeisje met'
haar keurige, hooggesloten jurk of
haar rok met brede tailleband en wit
te blouse.
Vindt men dat echter toch wat te stijf
jes, dan kan het ook nog anders. Lief
hebbers van de mode uit de j aren zes
tig kunnen zich komende winter ook
met een gerust hart hullen in sluike
tricotpakjes, twinsets of zelfs Beat
les-jasjes.
En voor de sportieve types is er bo
vendien een comfortabele trend, die
één en al warmte uitstraalt. Een
trend, waarvoor de poolreizigers en
de vliegeniers uit vroeger jaren in hun
dikke jassen en jacks, hun sportieve
coltruien met kabels en stevige broe
ken, model hebben gestaan.
Zit het werk er eenmaal op en breekt
de tijd voor ontspanning aan, dan
mogen we alle registers opentrekken
en onze fantasie laten werken.
Want in tegenstelling tot de wat rigi
de mode voor overdag straalt van de
feestkleding de grandeur van het
vroegere theater met zijn barokke
versieringen en intense kleuren af.
In de belijning blijft het accent ko
mende winter nog op de taille liggen.
Vooral de slank gesneden jasjes (met
schootje) laten de vrouwelijke vor
men goed tot hun recht komen, met
uitzondering dan van de jasjes in de
stijl van Marlène Dietrich, die dank
zij hun rechte snit de taille volledig
negeren.
Deze X-lijn, die nu al weer enkele sei
zoenen de boventoon voert, kan ko
mende winter echter op geduchte
concurrentie rekenen van de prinses-
selijn en de A-lijn. De prinsesselijn, na
na terug van weggeweest, onder
steunt de X-lijn bij het benadrukken
van de taille, terwijl daarentegen de
A-lijn de aandacht van het middel af
leidt.
De kraagloze, rechte, heuplange jas
jes met een simpele knoopsluiting
middenvoor, die zo uit de garderobe
van Paul McCartney lijken te komen,
passen helemaal in het beeld van de
jaren zestig-mode.
De verschillende silhouëtten komen
waarschijnlijk nog wel het best tot
hrrn recht in de mantels. Is de X-lijn
gemakkelijk te herkennen in de
trenchcoats en de getailleerde redin
gotes, de A-lijn is vooral terug te vin
den in de zeven-achtste en driekwart
jassen met raglanmouwen, verbrede
ronde schouders en klokkende rug
panden. Deze jassen vallen vooral op
door de grote shawlkragen, die soms
haast de omvang hebben van een sto
la.
Nieuw zijn komende winter de ei-vor-
mige jassen. Ze bieden een zee van
ruimte en warmte, doordat de pan
den bol lopen en de jas pas smaller
wordt bij de zoom.
De wintermode '88/'89 staat prak
tisch elke rokvorm toe. Is het komen
de zomer nog zo, dat de korte rokken
strak zijn en de kuitlange juist heel
wijd, zodra de bladeren gaan vallen
zijn ook strakke lange rokken en kor
te wijde toegestaan. Net als in de ja
ren zestig komen er dus weer mini-
plooi- en plissérokjes en zelfs -cirkel
rokjes. De strakke versies ontlenen
hun loopruimte vooral aan een splitje
middenachter.
Een echte topper belooft de tulpvor-
mige rok te worden: een kort model
met enkele plooitjes op de heupen,
waardoor de stof daar wat gaat uit
staan, die dan weer toeloopt bij de
knieën. Tulp-rokken zijn over het al
gemeen voorzien van steekzakken.
Bij de langere rokken tot op de kuiten
zijn naast plooi- en plissérokken
vooral de godet-modellen, cirkel- en
vierbaansrokken favoriet. Opvallend
in de rokkenmode zijn de brede taille
banden, soms zelfs in de vorm van een
driehoek en 'versierd' met een smal
ceintuurtje. Helemaal in de stijl van
het kostschoolmeisje zijn de rokken
met brede taillebanden en bretels.
Ook bij de jurken speelt de tulpvorm
een belangrijke rol. Wat kinderlijk
aandoende jurkjes met een strak aan
sluitend bovenlijfje en een simpel
blousekraagje hebben dikwijls een
deelnaad in de taille en een aangezet
te tulpvormige rok tot net boven de
knieën.
Bij de jurken wordt ook de Empire-
lijn (modellen met een verhoogde,
soms half-cirkelvormige taille) weer
nieuw leven ingeblazen. Maar naast
deze jeugdige modellen blijven voor
lopig de robe-manteaux en de getail
leerde doorknoopjurken nog 'in'.
Het aanbod van pantalons met band-
plooien en iets toelopende pijpen tot
op de enkels wordt komende winter
uitgebreid met broeken in de jaren
veertig-stijl: pyjama-achtige model
len met wijde rechte pijpen met een
omslagje tot net boven de enkels.
Evenals de rokken hebben deze broe
ken veelal een verbrede tailleband.
In een ietwat streng modebeeld is de
overhemdblouse, effen of met een fijn
streepje, helemaal op zijn plaats. De
blouses hebben overwegend een een
voudige boordkraag, hoewel zo hier
en daar ook al weer kragen met ver
lengde punten te zien zijn.
Overigens is het niet alleen mannelij
ke eenvoud, wat bij de blouses de
klok slaat. Naast „lieve" bloemetjes
blouses zijn er ook hele vrouwelijke
modellen met plissékragen of strik
ken.
De truien vallen alleen in de sportieve
modetrend echt op. En dan vooral de
sweatshirts met opgeborduurde des
sins en de dikke truien met brede cols
en kabels. In de rest van het winterse
modebeeld speelt de trui een beschei
den rol. Niet zozeer vanwege het aan
bod, maar wel vanwege de vorm. De
truien reiken over het algemeen tot
op de heupen, hebben dikwijls een
ronde hals of een colletje en soms een
verbreed boord aan de onderzijde.
Met name de dunne exemplaren kun
nen prima worden gecombineerd met
bijpassende vesten, die soms wat lan
ger zijn en tot halverwege de boven
benen reiken, of net zo lang zijn als de
truien.
Sportieve winterkleding straalt warmte uit Het Engelse kostschoolmeisje inspireerde ontwerpers
Eigenwijze Grundig op de tweede plaats
stoffen, satijn, kant en tule, die vooral
in de feestkleding goed tot hun recht
komen.
De dessins zijn volledig aan de model
len aangepast. Fijne visgraten en
krijtstrepen voor de pakken a la Die
trich, jachtmotieven, fijne bloe
metjes, kleine ruiten en Prince-de-
Galles-ruiten in de Engelse 'country-
stijl' en hele poollandschappen in de
sportieve kleding.
Overigens is er in de wintermode ook
veel aandacht voor het detail: leren
biesjes langs de zakken, brandenbur
gers, die wat Oostenrijkse invloeden
verraden, fluwelen kraagjes, stoffen
knoopjes en in de sportieve trend mi-
litairistische versieringen zoals epau
letten, koperen knopen en veelkleuri
ge, veelal geborduurde badges.
Het mantelpakje geeft in het winterse
modebeeld weer helemaal de toon
aan. Laten enerzijds de mannelijke
colberts tot over de heupen, met een
reverskraag en verbrede schouders
weinig van de lichaamsvormen zien,
de getailleerde jasjes, met of zonder
ceintuur gedragen, en met of zonder
schootje, doen dit des te meer.
delen voor hun videorecorders. De
meest opmerkelijke videorecorder is
de VS 540 VPS/TXT die op drie ma
nieren te programmeren is: op de ge
bruikelijke wijze op het toestel zelf,
via de afstandsbediening waarin zich
een LCD-schermpje bevindt en via
Teletekst. Door de Teletekstpagi
na's op te roepen en de tijden daarvan
door het toestel 'te laten lezen' is de
recorder op zijn gemakkelijkst te pro
grammeren.
Het apparaat, dat rond de 2000 gul
den kost, is wat deze 'tekst-program
mering' betreft volstrekt uniek. He
laas wordt in Nederland slechts een
pagina Teletekst per dag aan pro
gramma-informatie gegeven. In
Duitsland en België zijn dat er meer.
In dat geval kan men met Teletekst
vooruit programmeren. Bovendien
past men in Duitsland en Oostenrijk
de inmiddels bekende 'VPS' toe: Vi
deo Programming System. Verscho
ven aanvangstijden (uitlopen van
programma's) vormen geen pro
bleem meer omdat de omroep zelf het
automatisch starten en stoppen van
de recorder verzorgt via het VPS-sig-
naal.
Opmerkelijk is ook dat Grundig een
DAT-recorder aankondigde. De Digi
tale Audio Tape cassetterecorder
wordt in Duitsland ook al verkocht.
Zodra er voldoende vraag naar is in
Nederland, zal men hem hier daad
werkelijk gaan leveren. Ook Sony,
een groot voorstander van dit sys
teem, is nog niet gestart met leveran
ties in Nederland, ondanks herhaal
de toezeggingen. De Grundig aan
kondiging gebeurt duidelijk onaf
hankelijk van Philips. De Eindho
vense gigant is sterk gekant tegen de
DAT-introductie. Men geeft de voor
Deze 1,3 kilo lichte camerarecorder van Grundig kan gemakkelijk worden meegenomen.
keur aan een ander nieuw produkt:
CD-Video, waarvan de introductie
echter ook sterk vertraagd is.
Ook in de sector autoradio's loopt
men voorop met slimme nieuwighe
den. De onlangs gelanceerde radio
cassetterecorder WKC-4870 RDS is
een topmodel dat diefstal van autora
dio's op een nieuwe manier tegen
gaat. Het bedieningspaneel van de
autoradio, zo groot als een rekenline-
aal, is met een simpele handbeweging
afneembaar. De lange, smalle 'reep
chocola' kan gemakkelijk worden
meegenomen of opgeborgen. Zonder
dit paneel -dat het aangezicht van de
radio vormt -is de ontvanger/casset
terecorder waardeloos.
Een andere primeur is het Radio Da
ta System (RDS) in deze autoradio.
Daardoor is het mogelijk dat de ont
vanger zelf stations zoekt die door de
omroepen van een RDS (program
mal-code worden voorzien. Op het
schermpje ziet men niet de frekwen-
tie (golflengte) van het station, maar
de naam. De autoradio, die daarmee
zijn tijd vooruit is, kost f 1400.-.
Anders dan andere grote merken
heeft Grundig ook een reeks uitgele
zen Hifï-apparaten. De DAT-recorder
maakt deel uit van die reeks. Daar
naast is er een bijzondere tuner (ook
met het RDS-principe uitgerust) een
versterker, een CD-speler en een dub
bel cassettedeck. Voor de hele serie
(Fine Arts) heeft men ook vier ver
schillende, bijzonder hoogwaardige
luidsprekersystemen ontwikkeld. De
hele serie ademt exclusiviteit, terwijl
de topmodellen niet geheel en al on
betaalbaar zijn.
Grundig Nederland brengt ook een
eigen satelliet-ontvanger en is daar
mee een van de weinige die op dit ge
bied een vooraanstaande positie in
neemt. Men heeft inmiddels een mo
del van de tweede generatie gelan
ceerd, met 49 voorkeuze mogelijkhe
den. De ontvanger zelf (exclusief de
daarvoor benodigde schotel-anten
ne en verdere apparatuur) kost zo'n
1500 gulden.
Grundig heeft een overeenkomst met
een vaste installateur en een leveran
cier van overige apparatuur voor het
opstellen van dergelijke satelliet-ont
vangststations. Uitgesproken sterk is
de Duitse reus op het gebied van tele
visie-toestellen. Men beschikt over
een reeks compacte toestellen tot
aan Jumbo-TV's toe, die een beeld
diagonaal van 95 cm hebben. Binnen
die reeks produceert men een toestel
dat een 'flikkervrij', fraai stilstaand
beeld levert. De ingebouwde digitale
elektronica van dit toestel zorgt er
voor dat de beelden elkaar dubbel zo
snel afwisselen.
Deze 100 Hertz-techniek (in plaats
van de gebruikelijke 50 wisselingen
per seconden) geeft een aanzienlijke
rustiger beeld. De TV's (waaronder
een draagbaar type) zijn er ook in uit
voeringen voorzien van meerdere
normen, bruikbaar voor Franse en
Amerikaanse uitzendingen en -video
banden. Ze hebben veelal twee eigen
AV-ingangen en de mogelijkheid om
80 Teletekst-pagina's te ontdouden,
zodat deze onmiddellijk oproepbaar
zijn.
Dat Grundig zo'n grote variatie aan
KTV's levert is onder meer te danken
aan het feit dat men over een eigen
TV-fabriek beschikt waar onder meer
ook modellen voor Siemens en Blau-
punkt worden gemaakt. De grootste
investeringen steekt men echter op
dit moment in de fabriek te Neuren-
berg-Langwasser -indertijd de eerste
videorecorder fabricage-eenheid in
de Bondsrepubliek -die geheel wordt
geautomatiseerd. Nu al is een van de
drie grote produktie-straten sterk
geautomatiseerd. De videorecorders
VS 440 VPS en VS 450 VPS worden
voor 75% automatisch vervaardigd.
Twee andere computergestuurde
montagegroepen moeten dit jaar ge
reed komen.
Grundig heeft dan 80 miljoen DMark
(bijna 100 miljoen gulden) geïnves
teerd in de fabriek. De capaciteit zal
dan opgelopen zijn tot een miljoen
videorecorders per jaar, vervaar
digd in twee-ploegendienst.
Over de vorm van de schouders
heerst wat meer eenduidigheid. Ze
blijven verbreed, zij het niet extreem,
en enigszins rond.
De stoffen in de nieuwe wintermode
zijn verfijnd en luxueus: veel pure
wol, cashmere, tweed, mohair en ca
mel, linnen, zijde en jersey, dunne voi-
lestoffen en gladde katoen. Vooral de
'gewassen' stoffen en de materialen,
die eruit zien alsof ze al lange tijd ge
dragen zijn, gaan na de zomer een
flinke plaats in de collecties innemen,
evenals de 'barokke' stoffen, zoals de
brokaatachtige, de flock- en crinckle-