B. B. KING Renata Oosterveen stelt zich voor fUfCfiriü) WIE GAAT ER MET GERMAINE OP KAMERS WONEN? LUNDIA. I.Liiii<liaJ j Kings aanvankelijke publiek, de arte werkende bevolking, vooral zal )ben aangesproken is, dat de artiest n eenvoudige zoon van het platte- id bleef en er tegelijkertijd in slaag- lijn onafhankelijkheid te verwer den te handhaven. Zo reisde zijn i in de jaren vijftig in een verbouw- Jreyhoundbus die van alle denkba- Imfort was voorzien, inclusief een risietoestel. Een noviteit was dat. A {gebruikelijk Radio PZC/ kunst/cultuur n Kwetsbaar Oprecht Muziek Zoek je een slimme oplossing om makkelijk te studeren? Het Lundia woonsysteem biedt meer mogelijk heden dan je denkt. Kom naar de winkel. Germaine deed dat ook. Men luisterde vanwege mijn eerlijke gezicht (Door Eddy Determeijer) Jnds hij in 1952 met het nummer Three O'Clock Blues doorbrak, Jt B. B. (van Blues Boy) King als de ulairste artiest van zwart Ameri- Lange tijd bleef zijn populariteit Jsrkt tot de zuidelijke staten. King 1st in de jaren zestig zelfs lijdzaam |ien, hoe popgitaristen als Jeff Eric Clapton en Jimi Hendrix een op zijn stijl gebaseerde pak sloten geld verdienden ter- hij zelf in de schaduw bleef. toen The Rolling Stones hem en ke and Tina Turner Revue in 1969 Voorprogramma voor hun Ameri- hse tournee vroegen, maakte ook (blanke publiek op grote schaal Vis met de bluesgigant. Frank Si- la als voorprogramma van Lee To- 1, daar zou je het mee kunnen ver- Iken. En veel is er sindsdien niet [nderd. Onlangs mocht B. B. de r van U2 openen... King is een stilist die zowel in in- nentaal als vocaal opzicht de ■tie de vrije teugel laat. Kings zang de typerende jankende uithalen boven is ongetwijfeld terug te Jen op de tijd dat hij als kind met |elkoortjes in de kerken van India- Mississippi zong. Als B. B. voor "25.000ste keer Sweet little Angel ïgs de stembanden perst is het, alsof song op dat moment zijn debuut be- I. Alle passie, alle frustraties van a liefdesverhouding weet B.B. King lie vijf minuten te comprimeren, joptredens plegen ongehoord emo- ele gebeurtenissen te zijn. destijds populaire gospelkwartetten die in de kerken optraden en soms ei gen radioshows hadden. Het meest sprak de muziek van het Golden Gate Quartet hem aan, een nieuwe groep die elke ochtend via een radiostation in Columbia, South Carolina te beluis teren was. Hun ritmische aanpak en de verhalende passages in hun songs wa ren revolutionair. Dat was een stijl die de zangers van het Golden Gate Quar tet hadden opgepikt in de Holiness Churches, de plattelandskerken van Carolina. Samen met drie vriendjes begon de jonge King een gospelkwartet, de Elk- horn Singers, waarmee hij in de perio de 1940-'43 in de plaatselijke kerken optrad. Inmiddels had hij kennis ge maakt met bluesmuziek. Vooral de platen van Blind Lemon Jefferson hadden indruk op hem gemaakt en tij dens zijn militaire diensttijd begon hij ook wereldse muziek te zingen en te spelen. Het was ook in die periode dat hij intensief in contact kwam met de populaire muziek van die jaren, de Swingstijl van de big bands, met zan gers als Jimmy Rushing en gitaristen als Charlie Christian en T-Bone Wal ker. anzienlijk wereldwijzer verliet B. B. King de militaire dienst, waar hij overigens niet veel meer had ge daan dan op een tractor rondrijden. Hij had gemerkt dat hij met zijn songs succes had, maar in Indianola zelf kon hij er niet mee uit de voeten, gezien de heersende opinie betreffende die dui velse bluesmuziek. Tijdens de weekeinden trok hij er dan ook op uit, om elders een paar dollar bij elkaar te zingen. „Door de week werkte ik en soms had ik zaterdags acht of tien dollar", vertelde hij Pete Welding. „Van dat geld kocht ik een kaartje naar het dichtstbijzijnde plaatsje. In zo'n dorp ging ik ergens op de hoek van een straat staan spelen. De mensen leken dat wel leuk te vin den en ik kreeg fooien, stuivers, dub beltjes, kwartjes. Dat soort praktijken heb je nog altijd in het Zuiden. Zo reis de ik op 'n zaterdag soms drie of vier dorpen af, 'n enkele keer tot op 60 kilo meter van waar ik woonde en dan kwam ik wel eens met 25 of 30 dollar thuis. Dus dan had ik in die ene dag meer verdiend dan in de hele week". Godsdienstige muziek bleek uiteinde lijk niet zijn stiel. Op zijn 21ste liftte Riley met een vriend naar Memphis, het uitgaanscentrum van Tennessee en wijde omgeving. En het uitgaans centrum van Memphis was Beale Street. Vierhonderd meter straat, een aaneenschakeling van feesten, open luchtconcerten en massale danspartij en. De hoogtijdagen van Beale Street waren toen, in 1947, al voorbij maar B. B. kon er nog juist een staartje van meepikken. Constant van kwaliteit, intens en echt. Dat zijn de kenmerkende eigen schappen waarmee blueszanger en -gitarist B.B. King (1925) zich nu al 35 jaar op de eerste plaats handhaaft. Momenteel is de blueskoning op tournee door Europa en is daarbij voor het eerst in Noord-Nederland te zien. Op 1 maart treedt zijn orkest op in het Haagse Congresgebouw, 4 maart staat het in de Groninger Martinihal, daags daarna is het de beurt aan de Matenhal in Apeldoorn en op 6 maart kan heel Alkmaar en omstreken in de Veilinghal terecht. Het verhaal van de lange weg naar de top. et alleen zijn orkest was zwart, Ijook zijn boekingskantoor, zijn ld manager en zijn persagent en dat poogst ongebruikelijk in de op ra- gebied rampzalige jaren vijftig, chtans placht hij zich destijds in ne- tieve termen uit te laten over zijn le- een ononderbroken aaneenscha- §ig van reizen en optreden: „Het is goed maar dat is ook zo'n beetje enige positieve," zei hij in 1957 in interview. „Die lange uren zijn af- iwelijk en het ergst is het reizen, s moet ik bijna kotsen als ik om kijk en al dat volk naar me zie sta- Voor de goede orde: in dat jaar Jhet orkest van B. B. King 342 op fris. r, zei hij, zou hij terugkeren naar |verk op de katoenplantages of op actor. Inderdaad, voordat hij de ek als metier koos verdiende B.B. ;ost als katoenplukker en chauf- ïr. Hij heette toen nog gewoon Riley en, vertelde hij Pete Welding van 'lad Down Beat: „Ik was een erg katoenplukker. In een dag pluk- 200 kilo en dat is èrg veel katoen, ben er trots op dat ik kan zeggen dat [eéht een prima boerenknecht was. oet daar tegenwoordig nog wel aan denken wanneer ik een grote jeb, dat ik ooit 35 dollarcent kreeg 50 kilo geplukte katoen". was negen toen zijn moeder Zijn ouders waren vijf jaar voor gescheiden. Bij zijn inmid- Ihertrouwde vader ontdekte Ri ling de muziek. Een van zijn ooms Tiominee en die speelde gitaar tij de kerkdienst. Oom Archie liet Instrument wel eens rondslinge- zo maakte Riley zich de grond- van het gitaarspel eigen, was er toen nog niet bij. Dat immers muziek van de duivel, 'ooroordeel zou ook voor de late- een van de belang- obstakels blijken te zijn. r King luisterde veel naar de B.B. King is al tientallen jaren het lichtende voorbeeld voor jonge bluesmusici. In Memphis zocht hij zijn 16 jaar oude re neef Bukka White op, die eveneens blues zong en voor de oorlog al platen had gemaakt. Het nummer Shake 'em on down was in '37 een hit voor hem ge weest. Bukka's specialiteit was de sli de, een metalen buisje dat hij om zijn vinger stak als hij daarmee langs de hals van zijn gitaar gleed veroorzaakte dat een jankend, 'vocaal' geluid. Neef Riley bleek te dikke vingers voor die techniek te hebben; hij heeft trouwens altijd beweerd dat hij 'stupid fingers' had en daarom niet tegelijkertijd kon zingen èn gitaar spelen. Maar hij wist een soortgelijk effect te bewerkstelli gen door zijn vinger op 'n bepaalde ma nier op de snaren te laten trillen. Riley, die inmiddels zijn zinnen had gezet op een carrière in de muziek, liet regelmatig van zich ho ren tijdens amateurshows in de plaat selijke theaters. Via Sonny Boy Wil liamson, die een populair radiopro gramma van muziek voorzag, kreeg hij een job in een bar die twaalf dollar per avond betaalde, plus kost en in woning. Een voorwaarde die de eige nares stelde was wel, dat de zanger werk op de radio zou versieren. Dat soort programma's betaalde welis waar hoegenaamd niets, maar de naamsbekendheid van de artiest èn van de lokaliteit waar die werkte nam altijd met sprongen toe. Bij het radiostation WDIA kreeg King uiteindelijk een programma, tien mi nuten elke middag. Tijdens de uitzen ding diende hij Pepticon, een gezond heidsdrankje, aan te prijzen. Al snel werd de show een succes, zodat Pepti con de zendtijd uitbreidde en de zan ger zijn eerste bandje kon beginnen. King: „Het werd zo populair dat de verkopers me zaterdags meenamen naar de kleinere plaatsjes buiten Memphis. We hadden dan een vracht wagen vol met dat spul en ik ging daar dan zitten zingen en zij verkochten die handel. Een van de verkopers vertelde me dat de mensen naar me luisterden omdat ze zagen dat ik een eerlijk ge zicht had". Het bleef niet bij de Pepticon Boy Show. In 1950, kort nadat hij zijn eer ste platen had gemaakt (onlangs he ruitgebracht op de lp Nashville jumps, Krazy Kat KK 783), begon hij ook als disc-jockey voor WDIA te werken. „Rock and roll draaide ik niet, want dat had je toen nog niet", vertelde hij een paar jaar geleden na een concert in Den Haag. „Wel had je al de eerste ver schijnselen. In mijn tijd was Fats Do mino populair, Little Richard, Nat Co le, Charles Brown, Johnny Moore and the Tree Blazers en veel, heel veel vo cal groups. Maar ik werd wat dat be treft niet tot een genre beperkt. Inder tijd waren Billboard en Cashbox onze muziekbijbels. Het soort muziek dat ik tegenwoordig breng, rangschikten die destijds onder rhythm and blues. En de meeste zwarte muziek werd race music genoemd. Billy Eckstine was in dertijd een van de weinige zwarte ar tiesten, samen met Nat Cole, die prak tisch overal kon optreden. Plus Ella Fitzgerald. Je had er maar een paar. Je zou ze haast op de vingers van één hand kunnen tellen". In die tijd kreeg de zanger ook zijn naam. Hij werd bij WDIA aangekon digd als 'Riley King, The Blues Boy from Beale Street', wat later werd in gekort tot simpelweg 'B. B.' Zijn show was inmiddels gegroeid tot twee uur en een kwartier per dag en daarnaast bleef hij optreden en van tijd tot tijd platen maken. De zeer uiteenlopende muziek die hij dagelijks draaide zorg de voor een aanzienlijke verruiming van zijn blikveld. Geleidelijk aan ontwikkelde King een eigen stijl, die gebaseerd was op die van de populaire bluesshouters van die tijd. Kings aanpak was 'lichter' dan die van bij voorbeeld Big Joe Tur ner of Wynonie Harris, maar qua emo tionele diepgang deed hij voor nie mand onder. Op zijn beurt zou B. B. voor tientallen jonge bluesartiesten het lichtend voorbeeld worden. jjNDERDAG 25 FEBRUARI 1988 De Nederlandse rockband De Dijk treedt vrijdag op in De Stenge in Heinkenszand. Het vooral het laat ste jaar druk aan de weg timmerende gezelschap trad ook in 1983 en in '86 op in Heinkenszand. De Dijk kan zich beroemen op hits als 'Mag het licht uit' en 'Dansen op 'n vulkaan' en op de elpee Wakker in een vreem de wereld' De groep bestaat uit Huub en Hans van der Lubbe (res pectievelijk zanger en bassist), Nico Arzbach (gitaar), Anthonie Broeks (drums) en Pim Kops (toetsen). Het voorprogramma wordt verzorgd door The Noise uit Zierikzee. Deze groep bracht in december een single uit, een direct gevolg van het behalen van de tweede prijs op het door de stichting Rhythm 'n Booze georgani seerde Hit'm or Lose. Het concert in De Stenge begint om 21.00 uur. Bar American in Middelburg staat vrijdag weer in het teken van trash- muziek. Vanaf 20.30 uur treedt daar twee groepen op: Silenxce en Hy- drid. De laatste verzorgt het voor programma. Silenxce bestaat in feite al vier jaar, zij het dat de band de eer ste jaren als Inferno door het leven ging. De groep bracht inmiddels ver schillende cassettes op de markt. Link Protrudi the Jaymen uit Los Angeles treden zaterdag op in 't Beest in Goes. De driemansformatie speelt bewerkingen van jaren vijftig muziek, met name nummers van de legendarische Link Wray. Zanger Rick Protrudi is afkomstig van de band The Fuzztones. Het concert be gint om 22.00 uur. In Razzmatazz in Oost-Souburg treedt zaterdag de Nederlandse groep Crackerhash op. Deze groep bestaat als sinds 1968 en heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een Nederlandstalige band met een ster ke folkachtergrond. Het optreden be gint om 21.00 uur. Dit weekeinde herleven in De Piek in Vlissingen oude tijden. Daar treedt zaterdag vanaf22.00 uur de Muskee Gang op. Deze rond zanger Harry Muskee bij velen misschien beter bekend als Cuby van Cuby the Blizzards geformeerde groep bracht onlangs de nieuwste langspe- ler uit onder de titel 'Rimshots in the Dark'. Naast veel nieuw werk zijn op deze plaat ook twee oude Cuby-suc- cessen, Too blind to see en So many Roads, te beluisteren. Behalve uit Muskee bestaat de Gang uit David Gar deur (toetsen), Erwin Java (gi taar), Gino Jansen (bas) en Hannes Langkamp (drums). In de Botte Hommel in Bergen op Zoom treden zaterdag twee bands uit Zwolle op. Terrible Tango bijt om 21.00 uur het spits af. Het optreden van deze groep wordt gevolgd door dat van Pee Dee. Renata Oosterveen tegen de achtergrond van één van haar schilderijen: „Toch blijft die vleug van overheen hangen". er Als je naar de kunstacademie gaat, weet je eigenlijk niet precies wat je wilt en ik denk dat je het daarna ook nog niet zo erg goed weet. Maar je hebt gekozen voor het kunstenaarschap zoals jij dat ziet. Ik probeer op een bepaalde manier filo sofisch bezig te zijn. Ik tracht woor den in beelden uit te drukken. Woor den zijn voor mij dingen die vaak misverstaan worden, anders overko men dan je bedoelt. Woorden kunnen heel slecht een abstract iets als het gevoel vastpakken, daar heb je beel den, geluid of sfeer voor nodig. Ik wil met mensen communiceren door juist via beelden, gevoelens en sfe ren op te wekken". De jonge Vlissingse kunstenares Re nata Oosterveen heeft haar ideeën op zeer persoonlijke wijze vorm gegeven in haar eerste expositie. Als middel daarvoor koos zij de fotografie, hoe wel dat voor haar onbekend terrein was. „Gedurende de periode op de kunstacademie in Groningen had ik alleen maar geschilderd, was ik voor al met ambachtelijke dingen bezig geweest. Je krijgt allerlei meningen en visies mee van leraren en mensen om je heen. Je raakt heel erg door de war geslagen. Het schilderen was daardoor voor mij niet zuiver meer en wilde ik een medium dat helemaal nieuw zou zijn en waar ik zuiver mee om kon gaan zonder invloeden van anderen. Het is eigenlijk een combi natie van performance en fotografie geworden". In de serie van tien foto's stelt Renata zich aan het publiek voor, geeft zij zich letterlijk en figuurlijk bloot door de verschillende kanten van haar per soonlij kheid te tonen. Ze deed dat door telkens twee contrasterende op namen van zichzelf over elkaar te ma ken op hetzelfde negatief. „Het con cept-idee was, datje bij mensen over komt zoals je je naar buiten richt, maar dat er ook nog een andere kant is die ze niet kennen. Uiteindelijk breidde dat concept zich steeds meer uit en kwam er een soort schizofrenie in: de persoon die je aan de ene kant bent en de andere die er tegenover zit. Dat probeerde ik te vangen in de fo to's". „Bijvoorbeeld het beschaafde tegen over het woeste, je vriendelijke per soon, maar ook het beestachtige dat in je zit. Het is 't eerlijkste om daar voor geen model, maar jezelf te ge bruiken. Het is een confrontatie, je stelt je kwetsbaar op. Ik ben op een bepaalde filosofische manier bezig met: hoe sta je in het leven, hoe vol trekt het leven zich rondom jou. Ik denk dat ik dat heel erg bekijk van uit een egocentrisch standpunt. Zo doende kon ik mijzelf het beste ge bruiken in deze performance. Ie mand anders zou te ver van mij af liggen om het resultaat integer te kunnen laten werken". „Je kijkt altijd naar mensen met een bepaalde blik. Zo wordt er ook naar mij gekeken, van zo ben je, terwijl er ook andere kanten aan zitten die niet gezien worden. Die foto's hebben zich tot iets heel persoonlijks ontwikkeld, maar dat is ook weer relatief, want veel mensen herkennen zich er in, vooral vrouwen. Door iets heel per soonlijk te maken, maak je het mis schien ook weer universeel". „Om met iemand kennis te maken, zou ik 't beste deze foto's kunnen ge ven: dit ben ik. Weliswaar een exhibi tionistische manier van kennis ma ken, maar als je goed kijkt, weetje wie ik ben en hoef ik daar verder geen woorden aan vuil te maken. De eerste keer dat ik ze in het opbaar ophing, kneep ik hem wel, hoor. Oh jé, wat gaan we nou krijgen, wat roep je over jezelf af! In deze cultuur is het niet aan de orde van de dag om je bloot te geven. Je wordt ermee opgevoed dat je niet mag huilen in het openbaar en je gevoelens uiten onder de mensen mag alleen als je later als excuus kan aanvoeren dat je heel erg dronken was, anders sta je behoorlijk voor paal". De fotoserie kreeg de titel 'Geisha'. „Dat is in Japan iemand om te enter tainen, om je bezig te houden en moet daarom vreselijk veel kunnen. Ze is meestal muzikant. Ik ben ook muzi kant, dus dat komt wel overeen. Ze moet mooie dingen kunnen maken, sierlijk zijn, de sfeer bepalen. Het is een masker dat beschilderd wordt door de omgeving. Het heeft ook veel te maken met de kleding die je aan hebt, je wordt er helemaal door opge slokt. Maar binnenin een geisha zit al tijd een ander mens". Renata Oosterveen heeft haar drang om zich kunstzinnig te uiten inmid dels weer in hoofdzaak verlegd naar het schilderen en tekenen, wat haar ook als kind al bezig hield. „Er moes ten twee jaar overheen gaan om de indrukken van de academie te laten bezinken, zodat je weet: dit ben ik. Met al het werk dat ik maak, wil ik zo integer mogelijk overkomen en niet met iets wat mij gewoon is aange leerd in die paar jaar. Je moet je ei gen manier leren kennen en pas op het moment dat ik er helemaal ach ter sta, kan ik ermee naar buiten ko men. Dan is het oprecht. Maar het zijn momentopnamen, ik blijf altijd een enorme twijfelkont, van ja, je weet nooit de waarheid en wie weet die wel?" Aan de wand hangt een schilderij van haar hand: „Dat is een abstracte weergave van het gevoel en heeft ook veel met ruimte te maken. Op mijn fo to's zie je wel herkenbare dingen, maar mijn manier van fotograferen leidt toch ook tot een heel abstracte weergave van de werkelijkheid. Dit schilderij is in een wat depressieve stemming tot stand gekomen. Ik had landschappen in mijn hoofd, vaak leeg, maar ook heel opgewonden. Geen landschappen die je buiten ziet, maar die in je zitten. Ik werk vrij grauw en somber en al probeer ik felle kleuren erin kwijt te raken, toch blijft die vleug van somberheid er over heen hangen". „Abstract schilderen is niet iets in el kaar flansen. Er komt ook integriteit bij kijken. Je gooit niet iets in elkaar om er later een mooi verhaal bij te maken. Voor mij geldt juist, dat als ik wat maak, dat voor zichzelf moet kunnen spreken. Doet het dat niet, dan klopt er gewoon iets niet in je werk. Voor mij is het criterium dat iets je pakt. De uitstraling, een her kenning bepaalt voor mij of het reden heeft van bestaan. Je mag niet ver wachten dat iets iedereen pakt. Som mige dingen pakken mij zodanig, dat ik er niet bij ben weg te slaan, andere zeggen mij niks, daar loop ik aan voorbij. In het Stedelijk Museum in Amsterdam hangen twee of drie werken waar ik stil van word". Veelzijdigheid kan de in 1963 in Vlis singen geboren Renata niet ontzegd worden, want ze schrijft ook gedich ten ('een soort schilderen met woor den') en componeert muziek. Dat laatste maakte het haar zwaar om na het havo-diploma aan de scholenge meenschap Scheldemond naar de kunstacademie in Groningen af te reizen, omdat ze daarvoor haar band je 'Cartunes', waarin zij de bas be speelde, moest verlaten. Ze hield zich aanvankelijk bezig met punk, later new wave en dat veranderde in game lan, waaraan haar Indonesische af komst niet vreemd zal zijn. „Maar dat werd veel te zwaarmoedig en toen ging ik over op jazz en funk. Nu pro beer ik een combinatie te krijgen tus sen jazz, funk en gamelan. Er zijn best vrolijke tonen in het leven en die moet je eruit kunnen lichten, anders is er voor jezelf ook geen lol meer aan". Renata Oosterveen, die momenteel op gitaar actief is in 'Showcat and the Souls' en de band van Edwin Bouwens, wil haar veelzijdigheid zo lang mogelijk volhouden. „Ik ben best wel ambitieus, maar mijn zoon tje heeft ook recht op zijn portie aan dacht. Ik ben naar Zeeland terugge komen om lekker met hem over de stranden te kunnen wandelen en mijn kop in de wind te gooien. Ik pro beer hier wel enige bekendheid te krijgen, zodat ik aan het werk kan blijven. Maar het belangrijkste is werk te maken waar ik achter sta. En als je een idee hebt, neem je een mid del dat daar het beste bij past en dan maakt het niet zoveel uit of je een schilderskwast pakt of een videoca mera". Frans P. J. Doeleman (De expositie 'Geisha' van Renata Ooster veen is tot half maart te zien in café 'Sof aan het Bellamypark in Vlissingen) (Advertentie) Breda, Houtmarktpassage 24-26, Tel. 076 - 143731.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 11