kleintjes [estprobleem door •egen nog groter Rente in de VS lager RAI Vertraging Britse veren door staking en storm Den Haag wil weer ambassadeur naar Paramaribo sturen de PZC vandaag AUTO Conductrice valt uit trein Benzine twee cent duurder IEP: GEEN NIEUWE KERNCENTRALES 1 rJ Nog nauwere samenwerking in Europa Dubbelzinnigheid in de WOV-brief feel bewolking Ie jaargang no. 28 lensdag 3 februari 1988 IdDELBURG - De handhaving van een zelfstandig produktiebedrijf bij de NV Provinciale leuwse Energie-Maatschappij (PZEM) is van de baan. Het nutsbedrijf moet op korte termijn lzoek naar een fusiepartner. Daarvoor komen in aanmerking de NV Elektriciteits-Produktie- katschappij Zuid-Nederland (EPZ) en de NV Elektriciteitsmaatschappij Zuid-Holland (EÏzH). Aanleiding: het uitblijven van een besluit over uitbreiding van kernenergie en de be slissing van de NV Samenwerkende Elektriciteits Produktiebedrijven (SEP) om de eerstko mende nieuwe kolencentrale niet in Borssele maar op de Maasvlakte te bouwen. Dokter Boycot Beurs Invloed Gif Tv-ontvangst Spelen BEDRUFS K? rT 4 t/m 13 febr. amsterdam raï SCHADE NEDERLANDSE EXPORT DEN HAAG (ANP) - Suriname heeft nog niet gereageerd op een Nederlandse aanbod om ambassadeurs uit te wisselen, zo heeft een woordvoerder van het ministerie van buiten landse zaken dinsdag meege deeld. Het aanbod is gedaan nadat in Paramaribo de nieu we regering was beëedigd. Ambassadeur D. J. van Houten werd in januari vorig jaar uitgewezen. De Surinaamse regering wees minister Van den Broek's suggestie van de hand dat Van Houten opnieuw Neder land in Paramaribo zou vertegenwoor digen. Benoeming Sarde zuidwestelijke wind. Veel be volking en af en toe regen. Tempera- Xiur 7 graden. kunt u telefonisch opgeven. Bel: Terneuzen 0H50-94457I Middelburg 01180-81000 Hulst 01140-140581 Vlissingen 01184-84000 Axel 01155-20201 Goes 01100-31800 Zierikzee 01110-153801 PROVINCIALE KEN HAAG (GPD) Minister Braks van landbouw vindt dat de boeren zelf moe ten opdraaien voor het opruimen van het overschot aan mest. Hij wil de agrariërs vel advies geven bij het zoeken naar oplossingen, maar stelt daar geen geld voor Leschikbaar. vandaag overlegt de Kamer met de bewindsman over de problemen waarmee de hoeren in gebieden waar overschot aan mest is, worden geconfronteerd. [Gesuggereerd wordt dat de mestwetgeving, die sinds vorig jaar van kracht is, hier |le veroorzakende partij zou zijn. Maar dat de gierkelders nu vol zitten, komt door de veersomstandigheden die het uitrijden van mest belemmeren", aldus minister 3raks. De boer zelf is volgens de bewindsman verantwoordelijk voor dit probleem „dat hnderdeel uitmaakt van de totale bedrijfsvoering". Hij zei gisteren dat de bedrijfs voering zodanig moet zijn, dat bok onder moeilijke omstandigheden de mest kan vorden opgevangen. Braks NEW YORK/AMSTERDAM (RTR/ANP) De grote ban ken in de Verenigde Staten hebben dinsdag besloten tot een verlaging van de „prime rate", de rente voor de meest kredietwaardige ondernemingen, van 8,75 tot 8,5 procent. De prime rate stond op 8,75 procent sinds 5 november. Toen ging het tarief ook al met 0,25 procent omlaag. Het zelfde gebeurde op 22 oktober, kort na de beurskrach. De renteverlaging kwam kort nadat bekend was geworden dat de „index of leading indicators", die geldt als barome ter voor de Amerikaanse economie, in december voor de derde achtereenvolgende maand is gedaald. Veel econo men zien dat als een voorbode van een mogelijke recessie. Al voor de bekendmaking van de cijfers over de „leading index" werd er gespeculeerd over een versoepeling van het monetaire beleid van „Fed", het bestuur van de centrale banken in de VS. Er werd rekening mee gehouden dat één van de belangrijke rentetarieven zou worden verlaagd om een recessie te voorkomen. De kans daarop lijkt met de jongste cijfers alleen maar groter geworden. De koers van de Amerikaanse dollar heeft dinsdag wat ter rein moeten prijsgeven na maandag tot even boven de 1,90 gulden te zijn geklommen. In Amsterdam werd een officiële middenkoers vastgesteld van 1,8975 gulden tegen 1,8960 gulden de voorgaande dag. Bij het slot van de handel werd 1,8930 gulden genoteerd tegeneen slotkoers van 1,9015 gul den op maandag. De Nederlandse banken hebben hun ad- vieskoersen gehandhaafd op 1,84 gulden (aankoop) en 1,96 gulden (verkoop). ehoud zelfstandige ZEM van de baan St. Elsewhere-acteur Norman Lloyd ontsnapt niet aan zijn rol: Als ik ergens kom dan spreken ze me altijd met dokter aan. PAGINA 2 Sommige bankfilialen weige ren minima het openen van een rekening, zo beweert PvdA-ka- merlid Ter Veld. PAGINA 3 Van warme worst naar gepofte aardappel: de landbouwbeurs 'Grüne Woche' in Berlijn biedt een gigantisch aanbod. PAGINA 4 Minister De Koning wil de on dernemingsraad een grotere rol geven. PAGINA 5 De bodems van de Zeeuwse wa teren zijn op vele plaatsen met giftige stoffen verontreinigd. PAGINA 13 Veel Zeeuwse kijkers klagen over een slechte tv-ontvangst, maar de PTT heeft de oorzaak nog niet kunnen achterhalen. PAGINA 15 Wielrenster Heieen Hage is ge nomineerd voor de Olympi sche Spelen. PAGINA 19 Radio, tv, kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financieel, economie: 6 RAI-bijlage: 7 Provincie: 13,15,16 en 17 Sport: 19 (Advertentie) 4 5 4 i dagelijks van 10-17 uur maandag 8 t/m vrijdag 12 februari ook van 19 - 22 uur toegang f 15,— 's avonds f 12,50 gratis pendeldienst: volg borden P RAI Trein Toegangbiljetten bij NS-stations Directeur ir N. G. Ketting van de SEP liet dinsdag weten dat de elektrici teitsbedrijven 'voorshands' afzien van de bouw van nieuwe kernenergiecen trales. De politieke besluitvorming daarover wordt op zijn vroegst in 1989 verwacht. De SEP kan daar niet op RAALTE (ANP) Een 28-jarige NS- conductrice uit Eindhoven is dins dagavond zwaar gewond geraakt doordat ze tussen Nijverdal en Raalte uit een rijdende trein viel. De conductrice was tijdens de treinrit alleen in de machinist-cabine achterin de trein. Door nog onbekende oorzaak ging de deur van deze cabine open en werd de vrouw naar buiten gezogen. Zij is in bewusteloze toestand in het Sophia Ziekenhuis in Zwolle opgeno men. De verdwijning van de vrouw uit de trein werd opgemerkt bij aankomst op het station van Raalte. Zij werd kort hierna langs de spoorbaan gevon den, aldus een woordvoerder van de NS. wachten. In de loop van 1988 moet het nieuwe elektriciteitsplan (1989-1990) worden vastgesteld. Het plan geeft aan hoe en waar nieuwe elektriciteit moet worden opgewekt. En omdat kernenergie politiek 'gevoelig' ligt, is de SEP genoodzaakt naar andere bronnen uit te zien, ofwel: méér kolencentrales. Al eerder was de SEP gedwongen om af te zien van atoomstroom en in plaats daarvan te kiezen voor kolen centrales. In het elektriciteitsplan 1987-1988 leidde dat tot de keus voor nieuwe kolencentrales in Geertruiden- berg (Amer) en bij Amsterdam (Hem- weg), terwijl toewijzing van een derde kolencentrale werd opgeschort tot 1988. De lokaties Borssele en Maas vlakte waren hiervoor als gunstigste mogelijkheden in de markt en de keus is in beginsel gevallen op de Maasvlak te (EZH). De inspanningen van de PZEM voor een tweede kolencentrale in het Sloegebied (bij de nieuwe Ka- loothaven is al optie op grond geno men) zijn door die voorkeur voor de Maasvlakte voorlopig tevergeefs. Er is nog een lichtpuntje. Uitstel van de beslissing over de toekomst van (Slot zie pagina 17 kolom 3) DEN HAAG (ANP) „Mens en dierentuin" is het thema van de Zomerpostze- gels die de PTT op 22 maart zal uitgeven. De zegels zijn ontworpen door de Amsterdamse Tessa van der Waals. Het thema is mede ontleend aan het 150-jarig bestaan van Artis dit jaar. Op de zegel van 55 cent staat een Equus Quagga Quagga, een uitgestorven zebrasoort, op die van 65 een Caribische Zeekoe. De zegel van 75 toont de afbeelding van de Oerang-oetan Sam, een bewoner van het jubilerende Artis. De opbrengst van de toeslag, respectievelijk 30, 35 en 35 cent, is bestemd voor instellingen die werkzaam zijn op het terrein van de sociale en culturele zorg. DOVER - De P O-veerboot Pride of Dover verlaat de haven van Dover, terwijl een Sealink-schip langs de kant moet blijven door de staking onder bemanningsleden. (Van onze correspondent) LONDEN De veerdiensten van en naar Groot-Brittannië hebben gro te vertragingen opgelopen door zware stormen en de staking onder veerboot-bemanningen. Maar van een totale ontregeling, zoals de sta kers hadden gewild, was geen spra ke. Lang niet alle zeelui doen aan de staking mee en de buitenlandse veerboten varen normaal. Toch spreekt de National Union of Seamen, de bond van Britse zeelie den, over een sterk begin in het ge vecht tegen de werkgevers. De bond vrees dat de veerdiensten er op uit zijn het aantal banen drastisch te beperken en de salarissen te vermin deren. Het conflict daarover is eind decem ber begonnen bij de maatschappij die de verbinding onderhoudt tus sen het eiland Man in de Ierse Zee en de Engelse westkust. Toen de direc tie de arbeidscontracten wilden ver nieuwen, legden 161 werknemers het werk neer. Het personeel werd ont slagen, wat voor de bond aanleiding was om een landelijke staking bij de Britse veerdiensten uit te roepen. Onmiddellijk stapten twee grote Britse rederijen, Sealink en P and O naar de rechter om, op grond van het feit dat zij buiten het conflict staan, de nationale staking onwettig te la ten verklaren. De rechter heeft hun in het gelijk gesteld, maar de aktie ging toch door. De kans bestaat nu dat de vakbond met hoge boetes wordt geconfronteerd en zijn leiders in het gevang terecht komen. De staking veroorzaakt miljoenen guldens schade voor de export van uit Nederland naar Groot-Brittan- nië. Doordat er minder veerboten varen dan normaal zijn exportbe drijven genoodzaakt hun toevlucht te nemen tot vliegtuigen of vervan gende veerdiensten. Dit brengt van zelfsprekend extra kosten met zich mee. Het gaat vooral om de uitvoer van bederfelijke waren zoals vlees, groente, fruit en bloemen. Na mijncontroleurs en zeelieden zijn nu ook de Britse verpleegsters een serie van 24-uursstakingen door het hele land begonnen. Hun vakbond eist een loonsverho ging van 20 procent en wil dat de re gering ruim acht miljard gulden meer uittrekt voor de gezondheids zorg om te voorkomen dat deze ver der achteruitloopt en de wachtlij sten voor operatiepatiënten te be korten. Door de 24-uursstaking van de con troleurs kwamen alle kolenmijnen stil te liggen. NIJMEGEN (ANP) Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat in rijkspolitiedistrict Nijmegen in de laatste jaren de meeste gevallen politiekogels in duisternis werden afgeschoten, is in de Gelderse hoofdstad een aanvang gemaakt met lessen in schieten in het donker. De meeste agenten misten die ervaring. Legerleider Bouterse maakte duide lijk dat Van Houten, die hij had be schuldigd van inmenging in de interne aangelegenheden van Suriname, „niet via de voordeur, niet via de achter deur, en niet via de regenpijp", weer het land a>u inkomen. Naar verluidt heeft het Nederlandse kabinet al enige weken geleden beslist wie ambassadeur in Paramaribo wordt. Het is gebruikelijk dat pas wan neer de regering van het land waar de ambassadeur wordt geaccrediteerd akkoord is gegaan met de benoeming het ministerie van buitenlandse zaken meedeelt wie de koningin naar ver wachting zal benoemen. Beide landen worden nu vertegen woordigd door tijdelijk zaakgelastig den. (Van onze correspondent) BRUSSEL De zes landen van de Eu ropese Vrijhandels Associatie (EVA) staan te trappelen om de banden met de Europese Gemeenschap nog nau wer aan te halen. Dat zei de Nederlandse staatssecreta ris van buitenlandse zaken, René van der Linden, dinsdag in Brussel, waar de ministers van handel van de EVA- landen (Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, IJsland, Finland en Zwe den) overleg voerden met hun colle ga's van de twaalf EG-landen. In een verklaring zeggen de achttien dat zij hun reeds uitstekende economi sche contacten nog verder willen ver sterken, maar dat ook gewerkt moet worden aan een evenwicht tussen de voordelen en de lasten van die samen werking. Tot de lasten hoort volgens Van der Linden ook dat landen als Zwitserland en Oostenrijk zich ont houden van maatregelen die het vrije goederen- en personenvervoer tussen EG-landen zouden kunnen belemme ren. peenvolgende minis- \J ters van verkeer en wa terstaat hebben in de voor bije twintig jaar al heel wat met Zeeland overlegd en ge correspondeerd over opeenvolgende plannen voor de bouw van een vaste Westerschelde-oeververbinding (WOV). Wat daarbij steeds opviel was dat de betrokken Haagse bewindslie den nooit echt openhartig duidelijk waren, doorlopend de nadruk legden op voorwaarden en voorbehouden, als een soort gewoontegebaar slagen om de arm hielden en de uiteindelijke be slissing elke keer opnieuw uitstelden. De inhoud van de jongste brief van mi nister Smit-Kroes aan Zeelands pro vinciebestuur en de Tweede Kamer over (financiële) medewerking aan het WOV-project maakt daarop geen uit zondering. Het is een epistel dat bij grondige bestudering naar twee kan ten kan worden uitgelegd. De be windsvrouw biedt een jaarlijkse bij drage van het rijk aan voor de exploi tatie van de WOV (een voortzetting van de huidige bijdrage voor de Wes- terschelde-veerdiensten), maar ze bindt die aan een bovengrens: maxi maal 30 miljoen gulden. En die boven grens valt 4 miljoen lager uit dan waar op was gerekend. De minister scherpt bovendien de eisen aan, waarop haar medewerking wordt gebaseerd. Ze stelt namelijk vast dat de ontwerpen van de gegadigde bouwers moeten vol doen aan de voorwaarden uit het rap port van de stuurgroep-WOV. En dat is tot nu toe niet geheel het geval. Boven dien wil ze nog wel even nadrukkelijk vastgesteld zien, dat alle financiële ri sico's van het plan voor de rijksover heid volledig zijn afgedekt. Betekent deze brief nu dat de bouw van een vaste Westerschelde-oe ververbinding in principe is veilig ge steld? De uitleggers van 's ministers teksten (doortastend van toon, maar uiterst voorzichtig vanuit de eigen op tiek) hebben het er maar moeilijk mee. In een optimistische bui zijn de taaie ijveraars voor het project geneigd om vast te stellen dat er 'ferme toezeggin gen zijn gedaan' en/of 'een flinke stap vooruit is gezet'. Ze gaan er dan van uit dat er over de nog onopgeloste proble men en de resterende 'gaten' in het pakket van technische, bestuurlijke en financiële randvoorwaarden met de gegadigden en de minister nader te praten en onderhandelen valt. In het verleden zijn in het overlegcircuit met 'Den Haag' op weg naar een WOV al meer belangrijke stappen gezet en bij- na-beslissingen genomen. Maar even zo vaak doken er dan weer nieuwe hin dernissen op, veranderden aanvanke lijke 'kleinigheden' in onoverkomelij ke bezwaren. Er is dus alle reden cm niet te licht te tillen aan de eisen die minister Smit-Kroes stelt. Tenslotte is dit na de toezegging van het kabinet (van september vorig jaar) om de be staande rijksbijdrage voor de Wester- schelde-veerdiensten om te zetten in een bijdrage-WOV de eerste concrete aanduiding op papier van de minister, hoe zij zich de afspraken voorstelt. En de toon van de brief is er zeker niet een van: 'nu zullen we er samen eens onze schouders onder zetten om de WOV zo snel mogelijk te gaan bouwen'. Nee, de minister heeft vastgesteld hoeveel 'Den Haag' voor het project beschik baar heeft en onder welke condities het geld op tafel kan komen. In het jarenlangse schaakspel met de vele afgebroken partijen, waartoe het overleg tussen rijk en provincie Zeeland over de WOV-plannen is uit gegroeid, zijn nu 'Middelburg' en de gegadigde bouwers weer aan zet. En daarbij zal het op veel vindingrijkheid en scherpe financiële calculaties aan komen. Er zijn al suggesties gedaan dat het bij de bouw allemaal misschien nog wat goedkoper kan. Twee weken geleden nog reikte ir F. Spaargaren, voormalig directeur van de Exploita tiemaatschappij Westerschelde (EW) een alternatief plan aan voor een goed kopere constructie van een tunnel. Maar die oplossing werd bij de directie Zeeland van Rijkswaterstaat weer even zo snel van tafel geveegd. Met haar veilige grenzen voor de financiële bijdrage van het rijk en de gevraagde garantie dat zij naderhand niet voor ri sico's van het project zal worden aan gesproken, bedoelt minister Smit- Kroes in haar brief meer dan ze in ron de woorden schrijft. Tussen de regels door maakt ze duidelijk dat de provin cie Zeeland (zo nodig) maar met de rest over de brug moet komen. In beginsel hebben provinciale staten zich voor een Zeeuwse bijdrage aan de WOV van 4 miljoen gulden per jaar vastgelegd. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. De provincie staat nog voor een stevi ge vereffening van allerlei bijkomende kosten. Kortom, met dit epistel uit de koker van minister Smit-Kroes is geen eerste steen voor de bouw van de WOV meegekomen. Het wordt waarschijn lijk nog lang zoeken naar die steen. vdM. ROTTERDAM (ANP) - De prijs van een liter benzine gaat donderdag met twee cent omhoog. Als gevolg daarvan gaat een liter super bij de zelftankpomp 153 cent kosten, een liter super ongelood 150 cent en normale benzine 148 cent per liter. In de prijs van dieselolie komt geen verandering. Dat hebben de benzinehandelaren dinsdag in Rotter dam bekend gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 1