kleintjes
[estprobleem door
•egen nog groter
Rente in de VS lager
RAI
Vertraging Britse veren
door staking en storm
Den Haag wil weer
ambassadeur naar
Paramaribo sturen
de PZC
vandaag
AUTO
Conductrice
valt uit trein
Benzine twee
cent duurder
IEP: GEEN NIEUWE KERNCENTRALES
1 rJ
Nog nauwere
samenwerking
in Europa
Dubbelzinnigheid
in de WOV-brief
feel bewolking
Ie jaargang no. 28
lensdag 3 februari 1988
IdDELBURG - De handhaving van een zelfstandig produktiebedrijf bij de NV Provinciale
leuwse Energie-Maatschappij (PZEM) is van de baan. Het nutsbedrijf moet op korte termijn
lzoek naar een fusiepartner. Daarvoor komen in aanmerking de NV Elektriciteits-Produktie-
katschappij Zuid-Nederland (EPZ) en de NV Elektriciteitsmaatschappij Zuid-Holland
(EÏzH). Aanleiding: het uitblijven van een besluit over uitbreiding van kernenergie en de be
slissing van de NV Samenwerkende Elektriciteits Produktiebedrijven (SEP) om de eerstko
mende nieuwe kolencentrale niet in Borssele maar op de Maasvlakte te bouwen.
Dokter
Boycot
Beurs
Invloed
Gif
Tv-ontvangst
Spelen
BEDRUFS
K? rT
4 t/m 13 febr.
amsterdam raï
SCHADE NEDERLANDSE EXPORT
DEN HAAG (ANP) - Suriname
heeft nog niet gereageerd op
een Nederlandse aanbod om
ambassadeurs uit te wisselen,
zo heeft een woordvoerder
van het ministerie van buiten
landse zaken dinsdag meege
deeld. Het aanbod is gedaan
nadat in Paramaribo de nieu
we regering was beëedigd.
Ambassadeur D. J. van Houten werd in
januari vorig jaar uitgewezen.
De Surinaamse regering wees minister
Van den Broek's suggestie van de
hand dat Van Houten opnieuw Neder
land in Paramaribo zou vertegenwoor
digen.
Benoeming
Sarde zuidwestelijke wind. Veel be
volking en af en toe regen. Tempera-
Xiur 7 graden.
kunt u telefonisch opgeven. Bel:
Terneuzen 0H50-94457I
Middelburg 01180-81000 Hulst 01140-140581
Vlissingen 01184-84000 Axel 01155-20201
Goes 01100-31800 Zierikzee 01110-153801
PROVINCIALE
KEN HAAG (GPD) Minister Braks van landbouw vindt dat de boeren zelf moe
ten opdraaien voor het opruimen van het overschot aan mest. Hij wil de agrariërs
vel advies geven bij het zoeken naar oplossingen, maar stelt daar geen geld voor
Leschikbaar.
vandaag overlegt de Kamer met de bewindsman over de problemen waarmee de
hoeren in gebieden waar overschot aan mest is, worden geconfronteerd.
[Gesuggereerd wordt dat de mestwetgeving, die sinds vorig jaar van kracht is, hier
|le veroorzakende partij zou zijn. Maar dat de gierkelders nu vol zitten, komt door de
veersomstandigheden die het uitrijden van mest belemmeren", aldus minister
3raks.
De boer zelf is volgens de bewindsman verantwoordelijk voor dit probleem „dat
hnderdeel uitmaakt van de totale bedrijfsvoering". Hij zei gisteren dat de bedrijfs
voering zodanig moet zijn, dat bok onder moeilijke omstandigheden de mest kan
vorden opgevangen.
Braks
NEW YORK/AMSTERDAM (RTR/ANP) De grote ban
ken in de Verenigde Staten hebben dinsdag besloten tot
een verlaging van de „prime rate", de rente voor de meest
kredietwaardige ondernemingen, van 8,75 tot 8,5 procent.
De prime rate stond op 8,75 procent sinds 5 november.
Toen ging het tarief ook al met 0,25 procent omlaag. Het
zelfde gebeurde op 22 oktober, kort na de beurskrach.
De renteverlaging kwam kort nadat bekend was geworden
dat de „index of leading indicators", die geldt als barome
ter voor de Amerikaanse economie, in december voor de
derde achtereenvolgende maand is gedaald. Veel econo
men zien dat als een voorbode van een mogelijke recessie.
Al voor de bekendmaking van de cijfers over de „leading
index" werd er gespeculeerd over een versoepeling van het
monetaire beleid van „Fed", het bestuur van de centrale
banken in de VS. Er werd rekening mee gehouden dat één
van de belangrijke rentetarieven zou worden verlaagd om
een recessie te voorkomen. De kans daarop lijkt met de
jongste cijfers alleen maar groter geworden.
De koers van de Amerikaanse dollar heeft dinsdag wat ter
rein moeten prijsgeven na maandag tot even boven de 1,90
gulden te zijn geklommen. In Amsterdam werd een officiële
middenkoers vastgesteld van 1,8975 gulden tegen 1,8960
gulden de voorgaande dag. Bij het slot van de handel werd
1,8930 gulden genoteerd tegeneen slotkoers van 1,9015 gul
den op maandag. De Nederlandse banken hebben hun ad-
vieskoersen gehandhaafd op 1,84 gulden (aankoop) en 1,96
gulden (verkoop).
ehoud zelfstandige
ZEM van de baan
St. Elsewhere-acteur Norman
Lloyd ontsnapt niet aan zijn
rol: Als ik ergens kom dan
spreken ze me altijd met dokter
aan.
PAGINA 2
Sommige bankfilialen weige
ren minima het openen van een
rekening, zo beweert PvdA-ka-
merlid Ter Veld.
PAGINA 3
Van warme worst naar gepofte
aardappel: de landbouwbeurs
'Grüne Woche' in Berlijn biedt
een gigantisch aanbod.
PAGINA 4
Minister De Koning wil de on
dernemingsraad een grotere
rol geven.
PAGINA 5
De bodems van de Zeeuwse wa
teren zijn op vele plaatsen met
giftige stoffen verontreinigd.
PAGINA 13
Veel Zeeuwse kijkers klagen
over een slechte tv-ontvangst,
maar de PTT heeft de oorzaak
nog niet kunnen achterhalen.
PAGINA 15
Wielrenster Heieen Hage is ge
nomineerd voor de Olympi
sche Spelen.
PAGINA 19
Radio, tv, kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financieel, economie: 6
RAI-bijlage: 7
Provincie: 13,15,16 en 17
Sport: 19
(Advertentie)
4
5
4
i
dagelijks van 10-17 uur
maandag 8 t/m vrijdag 12 februari
ook van 19 - 22 uur
toegang f 15,— 's avonds f 12,50
gratis pendeldienst: volg borden P RAI
Trein Toegangbiljetten bij NS-stations
Directeur ir N. G. Ketting van de SEP
liet dinsdag weten dat de elektrici
teitsbedrijven 'voorshands' afzien van
de bouw van nieuwe kernenergiecen
trales. De politieke besluitvorming
daarover wordt op zijn vroegst in 1989
verwacht. De SEP kan daar niet op
RAALTE (ANP) Een 28-jarige NS-
conductrice uit Eindhoven is dins
dagavond zwaar gewond geraakt
doordat ze tussen Nijverdal en Raalte
uit een rijdende trein viel.
De conductrice was tijdens de treinrit
alleen in de machinist-cabine achterin
de trein. Door nog onbekende oorzaak
ging de deur van deze cabine open en
werd de vrouw naar buiten gezogen.
Zij is in bewusteloze toestand in het
Sophia Ziekenhuis in Zwolle opgeno
men. De verdwijning van de vrouw uit
de trein werd opgemerkt bij aankomst
op het station van Raalte. Zij werd
kort hierna langs de spoorbaan gevon
den, aldus een woordvoerder van de
NS.
wachten. In de loop van 1988 moet het
nieuwe elektriciteitsplan (1989-1990)
worden vastgesteld. Het plan geeft
aan hoe en waar nieuwe elektriciteit
moet worden opgewekt. En omdat
kernenergie politiek 'gevoelig' ligt, is
de SEP genoodzaakt naar andere
bronnen uit te zien, ofwel: méér
kolencentrales.
Al eerder was de SEP gedwongen om
af te zien van atoomstroom en in
plaats daarvan te kiezen voor kolen
centrales. In het elektriciteitsplan
1987-1988 leidde dat tot de keus voor
nieuwe kolencentrales in Geertruiden-
berg (Amer) en bij Amsterdam (Hem-
weg), terwijl toewijzing van een derde
kolencentrale werd opgeschort tot
1988. De lokaties Borssele en Maas
vlakte waren hiervoor als gunstigste
mogelijkheden in de markt en de keus
is in beginsel gevallen op de Maasvlak
te (EZH). De inspanningen van de
PZEM voor een tweede kolencentrale
in het Sloegebied (bij de nieuwe Ka-
loothaven is al optie op grond geno
men) zijn door die voorkeur voor de
Maasvlakte voorlopig tevergeefs.
Er is nog een lichtpuntje. Uitstel van
de beslissing over de toekomst van
(Slot zie pagina 17 kolom 3)
DEN HAAG (ANP) „Mens en dierentuin" is het thema van de Zomerpostze-
gels die de PTT op 22 maart zal uitgeven. De zegels zijn ontworpen door de
Amsterdamse Tessa van der Waals.
Het thema is mede ontleend aan het 150-jarig bestaan van Artis dit jaar. Op de
zegel van 55 cent staat een Equus Quagga Quagga, een uitgestorven zebrasoort,
op die van 65 een Caribische Zeekoe. De zegel van 75 toont de afbeelding van de
Oerang-oetan Sam, een bewoner van het jubilerende Artis.
De opbrengst van de toeslag, respectievelijk 30, 35 en 35 cent, is bestemd voor
instellingen die werkzaam zijn op het terrein van de sociale en culturele zorg.
DOVER - De P O-veerboot Pride of Dover verlaat de haven van Dover, terwijl een Sealink-schip langs de kant
moet blijven door de staking onder bemanningsleden.
(Van onze correspondent)
LONDEN De veerdiensten van en
naar Groot-Brittannië hebben gro
te vertragingen opgelopen door
zware stormen en de staking onder
veerboot-bemanningen. Maar van
een totale ontregeling, zoals de sta
kers hadden gewild, was geen spra
ke. Lang niet alle zeelui doen aan de
staking mee en de buitenlandse
veerboten varen normaal.
Toch spreekt de National Union of
Seamen, de bond van Britse zeelie
den, over een sterk begin in het ge
vecht tegen de werkgevers. De bond
vrees dat de veerdiensten er op uit
zijn het aantal banen drastisch te
beperken en de salarissen te vermin
deren.
Het conflict daarover is eind decem
ber begonnen bij de maatschappij
die de verbinding onderhoudt tus
sen het eiland Man in de Ierse Zee en
de Engelse westkust. Toen de direc
tie de arbeidscontracten wilden ver
nieuwen, legden 161 werknemers het
werk neer. Het personeel werd ont
slagen, wat voor de bond aanleiding
was om een landelijke staking bij de
Britse veerdiensten uit te roepen.
Onmiddellijk stapten twee grote
Britse rederijen, Sealink en P and O
naar de rechter om, op grond van het
feit dat zij buiten het conflict staan,
de nationale staking onwettig te la
ten verklaren. De rechter heeft hun
in het gelijk gesteld, maar de aktie
ging toch door. De kans bestaat nu
dat de vakbond met hoge boetes
wordt geconfronteerd en zijn leiders
in het gevang terecht komen.
De staking veroorzaakt miljoenen
guldens schade voor de export van
uit Nederland naar Groot-Brittan-
nië. Doordat er minder veerboten
varen dan normaal zijn exportbe
drijven genoodzaakt hun toevlucht
te nemen tot vliegtuigen of vervan
gende veerdiensten. Dit brengt van
zelfsprekend extra kosten met zich
mee. Het gaat vooral om de uitvoer
van bederfelijke waren zoals vlees,
groente, fruit en bloemen.
Na mijncontroleurs en zeelieden zijn
nu ook de Britse verpleegsters een
serie van 24-uursstakingen door het
hele land begonnen.
Hun vakbond eist een loonsverho
ging van 20 procent en wil dat de re
gering ruim acht miljard gulden
meer uittrekt voor de gezondheids
zorg om te voorkomen dat deze ver
der achteruitloopt en de wachtlij
sten voor operatiepatiënten te be
korten.
Door de 24-uursstaking van de con
troleurs kwamen alle kolenmijnen
stil te liggen.
NIJMEGEN (ANP) Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat in rijkspolitiedistrict Nijmegen in de laatste jaren de
meeste gevallen politiekogels in duisternis werden afgeschoten, is in de Gelderse hoofdstad een aanvang gemaakt
met lessen in schieten in het donker. De meeste agenten misten die ervaring.
Legerleider Bouterse maakte duide
lijk dat Van Houten, die hij had be
schuldigd van inmenging in de interne
aangelegenheden van Suriname, „niet
via de voordeur, niet via de achter
deur, en niet via de regenpijp", weer
het land a>u inkomen.
Naar verluidt heeft het Nederlandse
kabinet al enige weken geleden beslist
wie ambassadeur in Paramaribo
wordt. Het is gebruikelijk dat pas wan
neer de regering van het land waar de
ambassadeur wordt geaccrediteerd
akkoord is gegaan met de benoeming
het ministerie van buitenlandse zaken
meedeelt wie de koningin naar ver
wachting zal benoemen.
Beide landen worden nu vertegen
woordigd door tijdelijk zaakgelastig
den.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De zes landen van de Eu
ropese Vrijhandels Associatie (EVA)
staan te trappelen om de banden met
de Europese Gemeenschap nog nau
wer aan te halen.
Dat zei de Nederlandse staatssecreta
ris van buitenlandse zaken, René van
der Linden, dinsdag in Brussel, waar
de ministers van handel van de EVA-
landen (Zwitserland, Oostenrijk,
Noorwegen, IJsland, Finland en Zwe
den) overleg voerden met hun colle
ga's van de twaalf EG-landen.
In een verklaring zeggen de achttien
dat zij hun reeds uitstekende economi
sche contacten nog verder willen ver
sterken, maar dat ook gewerkt moet
worden aan een evenwicht tussen de
voordelen en de lasten van die samen
werking. Tot de lasten hoort volgens
Van der Linden ook dat landen als
Zwitserland en Oostenrijk zich ont
houden van maatregelen die het vrije
goederen- en personenvervoer tussen
EG-landen zouden kunnen belemme
ren.
peenvolgende minis-
\J ters van verkeer en wa
terstaat hebben in de voor
bije twintig jaar al heel wat
met Zeeland overlegd en ge
correspondeerd over opeenvolgende
plannen voor de bouw van een vaste
Westerschelde-oeververbinding
(WOV). Wat daarbij steeds opviel was
dat de betrokken Haagse bewindslie
den nooit echt openhartig duidelijk
waren, doorlopend de nadruk legden
op voorwaarden en voorbehouden, als
een soort gewoontegebaar slagen om
de arm hielden en de uiteindelijke be
slissing elke keer opnieuw uitstelden.
De inhoud van de jongste brief van mi
nister Smit-Kroes aan Zeelands pro
vinciebestuur en de Tweede Kamer
over (financiële) medewerking aan het
WOV-project maakt daarop geen uit
zondering. Het is een epistel dat bij
grondige bestudering naar twee kan
ten kan worden uitgelegd. De be
windsvrouw biedt een jaarlijkse bij
drage van het rijk aan voor de exploi
tatie van de WOV (een voortzetting
van de huidige bijdrage voor de Wes-
terschelde-veerdiensten), maar ze
bindt die aan een bovengrens: maxi
maal 30 miljoen gulden. En die boven
grens valt 4 miljoen lager uit dan waar
op was gerekend. De minister scherpt
bovendien de eisen aan, waarop haar
medewerking wordt gebaseerd. Ze
stelt namelijk vast dat de ontwerpen
van de gegadigde bouwers moeten vol
doen aan de voorwaarden uit het rap
port van de stuurgroep-WOV. En dat is
tot nu toe niet geheel het geval. Boven
dien wil ze nog wel even nadrukkelijk
vastgesteld zien, dat alle financiële ri
sico's van het plan voor de rijksover
heid volledig zijn afgedekt.
Betekent deze brief nu dat de bouw
van een vaste Westerschelde-oe
ververbinding in principe is veilig ge
steld? De uitleggers van 's ministers
teksten (doortastend van toon, maar
uiterst voorzichtig vanuit de eigen op
tiek) hebben het er maar moeilijk mee.
In een optimistische bui zijn de taaie
ijveraars voor het project geneigd om
vast te stellen dat er 'ferme toezeggin
gen zijn gedaan' en/of 'een flinke stap
vooruit is gezet'. Ze gaan er dan van uit
dat er over de nog onopgeloste proble
men en de resterende 'gaten' in het
pakket van technische, bestuurlijke
en financiële randvoorwaarden met de
gegadigden en de minister nader te
praten en onderhandelen valt. In het
verleden zijn in het overlegcircuit met
'Den Haag' op weg naar een WOV al
meer belangrijke stappen gezet en bij-
na-beslissingen genomen. Maar even
zo vaak doken er dan weer nieuwe hin
dernissen op, veranderden aanvanke
lijke 'kleinigheden' in onoverkomelij
ke bezwaren. Er is dus alle reden cm
niet te licht te tillen aan de eisen die
minister Smit-Kroes stelt. Tenslotte is
dit na de toezegging van het kabinet
(van september vorig jaar) om de be
staande rijksbijdrage voor de Wester-
schelde-veerdiensten om te zetten in
een bijdrage-WOV de eerste concrete
aanduiding op papier van de minister,
hoe zij zich de afspraken voorstelt. En
de toon van de brief is er zeker niet een
van: 'nu zullen we er samen eens onze
schouders onder zetten om de WOV zo
snel mogelijk te gaan bouwen'. Nee, de
minister heeft vastgesteld hoeveel
'Den Haag' voor het project beschik
baar heeft en onder welke condities
het geld op tafel kan komen.
In het jarenlangse schaakspel met de
vele afgebroken partijen, waartoe
het overleg tussen rijk en provincie
Zeeland over de WOV-plannen is uit
gegroeid, zijn nu 'Middelburg' en de
gegadigde bouwers weer aan zet. En
daarbij zal het op veel vindingrijkheid
en scherpe financiële calculaties aan
komen. Er zijn al suggesties gedaan
dat het bij de bouw allemaal misschien
nog wat goedkoper kan. Twee weken
geleden nog reikte ir F. Spaargaren,
voormalig directeur van de Exploita
tiemaatschappij Westerschelde (EW)
een alternatief plan aan voor een goed
kopere constructie van een tunnel.
Maar die oplossing werd bij de directie
Zeeland van Rijkswaterstaat weer
even zo snel van tafel geveegd. Met
haar veilige grenzen voor de financiële
bijdrage van het rijk en de gevraagde
garantie dat zij naderhand niet voor ri
sico's van het project zal worden aan
gesproken, bedoelt minister Smit-
Kroes in haar brief meer dan ze in ron
de woorden schrijft. Tussen de regels
door maakt ze duidelijk dat de provin
cie Zeeland (zo nodig) maar met de rest
over de brug moet komen. In beginsel
hebben provinciale staten zich voor
een Zeeuwse bijdrage aan de WOV van
4 miljoen gulden per jaar vastgelegd.
Maar daar blijft het natuurlijk niet bij.
De provincie staat nog voor een stevi
ge vereffening van allerlei bijkomende
kosten. Kortom, met dit epistel uit de
koker van minister Smit-Kroes is geen
eerste steen voor de bouw van de WOV
meegekomen. Het wordt waarschijn
lijk nog lang zoeken naar die steen.
vdM.
ROTTERDAM (ANP) - De prijs van een
liter benzine gaat donderdag met twee
cent omhoog. Als gevolg daarvan gaat
een liter super bij de zelftankpomp 153
cent kosten, een liter super ongelood
150 cent en normale benzine 148 cent
per liter. In de prijs van dieselolie
komt geen verandering. Dat hebben de
benzinehandelaren dinsdag in Rotter
dam bekend gemaakt.