van spijker tot net-anker bevestigingen ELMARKLUS'BOEKJES wonen AUTOMATERIALEN hypotheken sterrenhemel voor de lens registratie kentekens TEGENGAAN FRAUDE IS DE OPZET SAMURAI nieuwe knini-macho 9UtO RUD KENTEKENBEWIJS ÉÉN STAP IS VOLDOENDE sneeuwkettingen FRI75 CROENESTUN alles over het verbinden van bouwmaterialen door pluggen, bouten, schroeven, spijkeren en lijmen theelen van der weele strooilicht 1 stripbedrijven 15 JANUARI 1988 In de professionele techniek worden talloze systemen ge bruikt om materialen te be vestigen. Een groot aantal van de daarbij gebruikte materia len is ook voor de doe-het-zel- ver verkrijgbaar. De oudste 'bevestiger' is waarschijnlijk te spijker, overigens nog altijd een onmisbaar hulpmiddel om hout op hout, hout op steen, en diverse andere materialen on derling dan wel in samenhang met andere materialen te ver binden. De spijker mag dan wel oud zijn, er zijn in de laatste jaren verscheidene nieuwe uitvoe ringen ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor de schroef. Verder zijn er nagels, duimen, bouten, pluggen, ankers, lijmen en kit ten. Een goed overzicht van wat er aan bevestigingsmiddelen ver krijgbaar is, werd samengevat in het boek 'Bevestigen' van auteur Frits Groenestijn. In ruim 180 pagina's worden daar in, in woord en beeld, de be langrijkste bevestigingsmid delen met hun toepassingen genoemd en verklaard. Een schilderijtje ophangen kan makkelijk zijn, maar er zijn ook bevestigingsproble men die méér vergen dan het inslaan van een spijker of duim. Hoe moet je bijvoor beeld een spuit-, injectie-, in slag- of netanker aanbrengen? En voor welke toepassingen zijn die geschikt. Het boekje geeft op verreweg de meeste vragen van de leek antwoord. Een prima produktie die doe- het-zelvers die het goed willen doen heel praktisch gerichte informatie geeft, waarin ook terdege rekening is gehouden met het materiaal waarin be vestigd moet worden. Radia tor, closet, kozijnen, leidingen, wastafel en wat al niet meer aan of in de wand bevestigen, dingen aan het plafond ophan gen, het staat er vrijwel alle maal in. Het boekje, helemaal up to date en voorzien van dui delijke werkinstructies, kost f 22,50. Uitgever is Elmar in Rijs wijk. Zelf een tafelblad maken, keukenkastdeurtjes renoveren, la defronten een nieuw smoeltje geven, of welk ander klusje ook, je hebt voor de randafwerking een strip nodig. Op de beurs Karwei (18-23 januari) wordt voor dit doel een nieuw mate riaal gelanceerd: 22 mm breed PVC-band, 2 mm dik. Het is een soepele band die met contactlijm aangebracht kan worden en die zich niet alleen om rechte of gebogen vlakken laat vormen, maar ook scherp haaks omgezet kan worden. Wie slim is, snijdt voor zulke haakse hoeken aan de binnenkant van de strip met een stanleymes een V-groefje. De nieuwe strip is in twee uitvoeringen verkrijgbaar: gewoon 'plat', of met een kwartronde overlap. Alle in zes kleuren. Als je het voor afwerking van laden, deurtjes en dergelijk gebruikt, zijn in diezelfde kleuren handgrepen verkrijgbaar, 7,5 cm lang. Op het tot dusver bekende assortiment van kantafwerking zelf klevend plastic, hot-melt fineerstroken, taai PVC) is dit een wel kome aanvulling. De structuur van het materiaal is letterlijk 'zacht'aardig, zodat een onverwachte harde aanraking geen ver wondingen oplevert. Het laat zich ook beter verlij men dan taai PVC, en het is door de gematteerde toplaag niet opvallend. Een simpel, maar praktisch produkt, dat per strekkende meter rond de 2,50 kost. Inventieve doe-het-zelvers zullen er onge twijfeld nog meer gebruiksmogelijkheden in ontdekken. Je kunt er bijvoorbeeld ook tochtkieren tussen deur en kozijn mee opvullen, of het zelfs, in de platte uitvoering, als decoratiemate riaal toepassen. Enkele praktische tips: Maak de strip met een haarföhn nog zachter, zodat het zich des te makkelijker om scherpe hoeken laat vormen. Strijk kanten van spaanplaat vooraf in met een laagje contactlijm en laat die indrogen. Heb je de strip vóór de verwerking in handen gehad, ontvet de lijmkant dan met was benzine of terpentine; dit komt de hechting ten goede. Doe-het-zelf-winkels, bouwmarkten en warenhuizen hebben het nu, of binnenkort in voorraad. Nadere informatie geeft de impor teur, MacLean, Dordrecht, tel. 078-139500. MAR GROEN iAdvertentie RUD 4301 XD Zierikzee 4461 HH Goes Schelphoekstraat 5-7 Marconistraat 14 Telefoon 01110-16557 Telefoon 01100-30892 Advertentie Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen: A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie zen. B. Hij of zij kan ook één «tap doen en met ons overleggen voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest voor de beste van allemaal!!!!! Rente v.a. 1 jr. vast 5,6%, 5 jr. 6,2%, 7 jr. 6,5%, 10 jr. vast 6,65%, 15 jr. vast 7%, 20 jr. vast 7,15%. Vlissingen. Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*. Na de verlaging van het algemeen rentepeil (disconto) met 0,25% mocht worden verwacht dat alle geldverstrekkers snel hun hypo theekrentetarieven zouden verlagen. Dit is echter niet het geval. Wij no teerden slechts hypotheekrenteverlagingen bij de verzekeraars van 0,3%. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente per 12 januari 1988 beta- rente af- lings- vast sluit- wijze gedu- provi- rende sie in rentepercentages met gemeente- zonder gem.- garantie garantie opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN ABN ABN ABN ABN ABN ABN M/A variabel 1, 1, M/A ljr M/A 3 jr MA 5 jr MA 7 jr MA 10 jr MA 15 jr 5.8 6,0 6,4 6.9 7.2 7.3 7,6 6,11 6,32 6,75 7,28 7,61 7,71 8.04 6.0 6,2 6,6 7.1 7.4 7.5 7,8 Amrobank Amrobank Amrobank Amrobank MA MA MA MA variabel 1 2 jr 1 5 jr 1 7 jr 1 5.8 6.2 6,8 7,1 6,11 6,53 7.17 7,50 6,0 6,4 7.0 7.3 6,32 6,53 6,96 7,50 7,82 7,93 8,25 6,32 6,75 7,39 7,71 Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank MA MA MA MA MA variabel 1 ljr 1 2 jr 1 3 jr 1 5 jr1 5.8 6,0 6,2 6,4 6.9 6.11 6,32 6,53 6,75 7,28 6.0 6.2 6.4 6.6 7.1 Bouwfonds (rentek.) MA variabel 1,5 6,7 7,07 6,7 Nederlandse MA 5 jr 1,5 6.9 7,38 7,1 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,3 7,81 7,5 Bouwf Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 7,8 8,36 8,0 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,2 7,71 7,5 6,32 6,53 6,75 6,96 7,50 7,07 7,60 8,03 8,57 8,03 Centr. Volksbank MA 2 r 1 6,0 6,27 6,2 6,48 Centr. Volksbank MA 5] r 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Direktbank/ MA 1 r 1 5,9 6,16 6,1 6,37 NCB-bank MA 3 r 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Direktbank MA 5. r 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grenswissel- MA 1 r 1 6,0 6,27 6.2 6,48 kantoren/CDK MA 5 r 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Grens wisselk. HJ/A 1 r 1 6.4 6,60 6,6 6,81 Grenswisselk. HJ/A 5 r 1 7,4 7,64 7,6 7,85 Lanschot/opstart M'A variabel 1.5 xxxxx xxxxx 5,25 5,50 Van Lanschot MA variabel 1,5 xxxxx xxxxx 6.0 6,32 Van Lanschot MA ljr 1.5 xxxxx xxxxx 6.1 6,42 Van Lanschot MA 2 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6.4 6,75 Van Lanschot MA 5 jr 1.5 xxxxx xxxxx 7,1 7,50 Lanschotcomf. MA comf'5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 6.7 7,07 NMB MA ljr 1,5 6,0 6.32 6,2 6,53 NMB MA 3 jr 1.5 6.4 6,75 6,6 6,96 NMB M'A 5 jr 1.5 6.8 7,17 7.0 7,39 NMB MA 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Postbank M'A 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6,48 Postbank MA 5 jr 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Postbank MA 7 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente MA MA MA MA HJ/A HJ/A HJ/A HJ/A var./l jr. 2/3 jr 4/5 jr stabiel var./l jr 2/3 jr 4/5 jr stabiel 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 1,25 6.5 6.6 6,9 7,3 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6,83 6,94 7,25 7,69 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6.7 6.8 7,1 7,5 6.9 7,0 7,3 7,7 7,04 7,15 7.47 7,90 7,15 7,25 7,57 7,99 Rabo MA 3 jr 1,5 6,6 6,96 6,8 7,17 Hypotheekbank MA 5 jr 1.5 6,9 7,28 7,1 7,50 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7,0 7,28 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1.5 xxxxx xxxxx 7,3 7,59 Verenigde MA 'A jr 1 6,3 6,59 6,5 6,80 Spaarbank MA 3 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Spaarbank MA 5 jr 1 6.9 7.23 7,1 7,44 Spaarbank MA 1 jr 1 7.2 7.55 7.4 7,77 Spaarbank MA ideaalren. 1 6,8 7,12 7.0 7,34 Westl. Utr. (stand) MV 1 jr 1.5 5.8 6,25 6,0 6,47 (stand) M/V 5 jr 1.5 6,9 7,45 7,1 7,66 (stand) MV 7 jr 1,5 7,2 7,77 7.4 7.99 (stand) MV 10 jr 1,5 7,4 7,99 7.6 8.21 (stand) MV 15 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag (lage lasten) M A 7 jr 1 7,4 7,75 7,4 7,75 (lage lasten) MA 14 jr 1 7,9 8,29 7,9 8.29 (interim) M/V ljr 1.5 xxxxx xxxxx 6.0 6.47 le kwartaal 1988 budget KW/A variabel 1,5 6,8 7,13 6.8 7,13 Woonfonds/aut. M'A variabel 1,5 5.7 6,00 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'A ljr 1,5 5,9 6,21 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'A 2 jr 1,5 6,2 6,53 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. MA 3 jr 1,5 6.7 7,07 xxxxx xxxxx Woonfonds M'A 5 jr 1.5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx Holland M'A 10 jr 1,5 7,3 7,71 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf MA comf5jr 1,5 6,5 6,85 xxxxx xxxxx Holland comf MA comfl0jrl,5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr 6,9 7,12 6,9 7,12 Centraal Beheer MA 15/20 jr 7,3 7,55 7,3 7,55 NVL-maatschap. MA 5/10jr 6,9 7,12 6,9 7,12 NVL-maatschap. MA 15/20 jr - 7,3 7,55 7,3 7,55 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitprov. 1.5 MA maandbetaling achteraf HJ/A halfj aarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Met de camera bekijkt u dingen vaak beter dan met het blote oog. De sterren hemel is daar een goed voor beeld van. Zelfs met een 'ge wone' camera die eigenlijk niet voor sterrenfotografie beschikt is. Dat nodigt u mis schien uit om ook eens foto's van het firmament te maken. Om deze foto's te maken is een bepaalde techniek ver eist. Met een standaardlens kunt u natuurlijk opnamen maken, maar dan worden de ver weg gelegen sterren wel erg klein weergegeven. Daar om is een telelens te verkie zen. De telelens begint meest al met een diafragma 8. Dat is dan de grootste lensopening, die u beslist nodig. Met een (gevoelige) film van ISO 400 maakt u dan een goed belich te opname bij <- totseconde. U kunt natuurlijk ook nog ge voeliger films nemen, als uw camera dat toelaat, bijvoor beeld ISO 800,1000 of 1600. Om trilvrij te kunnen fotogra feren heeft u beslist een statief nodig. Probeer de stevigheid van uw opstelling eerst uit. Kijk ook naar de vloer of de grond waarop u uw foto-uit rusting plaatst. Trillingen zult u door het zoekerbeeld kunnen waarnemen, en een 'stil' beeld is de basis voor een geslaagde opname, want tril lingen werken fnuikend op de detailscherpte. Met name bij sterrenhemelfo tografie valt onscherpte di rect op. Mocht u niet hele maal tevreden zijn, dan kan een zwaarder statief een op lossing zijn. Wat ook nog wel eens helpt is het statief vanuit het midden te verzwaren met een geïmproviseerd gewicht. Eén van de factoren die een negatieve invloed op het fo tografische beeld hebben is het strooilicht, dat we in en om de grote steden kennen. Professionals zoeken daarom vaak voor hun opnamen een plek buiten de stad. Een eer ste vereiste bij astrofotogra- fie is een heldere hemel voor opnamen die 'veel' laten zien. Behalve de meer dichtbij-op namen van de maan kunt u natuurlijk ook de sterrenhe mel vastleggen en naderhand op de foto de sterrenbeelden uittekenen. Minder eisen stelt het fotogra feren van banen en sterren en kometen. U zet de camera op statief en gebruikt daarbij de grootste lensopening. Zet de sluiter op 'B' met behulp van een draadontspanner waar van u met een schroefje het knopje kunt vastzetten. Daar mee bereikt u dat u heel lang kunt belichten zonder dat u de sluiterknop hoeft vast te houden. Probeert u bij een ISO 400 film eens een belich tingstijd van 30 minuten U zult zien dat de sterren en ko meten dan prachtige ronde strepen over het beeld hebben getrokken. Juzuki heeft naast de nieu- 'we naam Samurai voor de JTeinauto SJ- 413, ook het fn en ander aan de auto zelf ■wijzigd. De importeur Breekt, geheel in het teken js tijds, van de 'mini-macho' éder de terreinauto's. Die lam heeft het compacte mo- p'sinds 1970, toen hij als LJ10 T' een 360 cc motor op de prkt kwam, langzaamaan ei- 1 Semaakt. f0or uiterlijk vertoon is er tal De Suzuki Samurai Van met gesloten achter-zijkanten van extra's aan de Samurai te 'hangen'. Met een stel brede banden, verschroorhde velgen en een stralend metallic kleur tje ben je al gauw 'de bink'. Maar een marktaandeel bouw je niet alleen op met behulp van deze beperkte show-groep. De bewezen kracht van de Sa murai ligt vooral in het terrein, daar kan de ongewijzigde 1.3 ltr motor van 63 pk in de 900 ki lo zware en slechts 343 cm lan ge auto met een wielbasis van 203 cm het zware werk nog steeds aan. Ja, hij kan 1100 kilo en geen 3,5 ton aanhangerge wicht hebben, voor veel kracht aan de haak is deze kleine auto ook niet bedoeld, wel als werk- paardje in het terrein. De Sa murai Long de Luxe 27.495,- is 401 cm lang en heeft een wiel basis van 237 cm. In het interieur zijn het dash board, de stoelen, het stuur en de bekleding vernieuwd. Van buiten is de Samurai herken baar aan de andere 'kiesschijf - velgen met bredere banden (205/70 R 15), een iets gewijzig de grille en koplamphouders. De plaats van de zijknipper lichten en het typeplaatje heb ben met elkaar geruild. Er zijn vier personen-en twee bedrijfswagen uitvoeringen te koop. De auto op grijs kente ken heeft ingevolge de nieuwe regeling geblindeerde achter zijkanten en kost 19.395 (incl. BTW), de Samurai High Roof de Luxe kost 27.495. Sta Form. nr. UP 0114392 is wordt ontdaan van de bruikbare onderdelen, de rest gaat de shredder in en de papieren met het chassisnummer gaan naar de centrale registratie. De verzekering keert het schadebedrag in geld aan de gedupeerde uit. Bij een economische total-loss, als normaliter de reparatiekosten de restwaarde van de auto dus zouden overtreffen, wordt door gebruikmaking van de strip-onderdelen gerepareerd. In dit geval keert de verzekering geen schadevergoeding aan de eigenaar uit. Zo voorkom je opzetschaden, waarbij het te doen is om het innen van de verzekeringsgelden' Niet alleen diefstal van en uit de auto's is een misdrijf ook het doorrijden na een ongeval. Onder ongeval wordt een aanrijding verstaan met schade en/of letsel, meestal gaat het om aanrij dingen tijdens het parkeren. Jaarlijks rijden er ongeveer 300.000 mensen door nadat er een aanrijding heeft plaats gevonden. Ook hier een stevige stijging: in '75 lag het cijfer op 300 doorrijdingen per 100.000, nu is dat gestegen tot 600. Werd 20 jaar geleden nog 90% van deze misdrijven opgelost, dat percentage ligt voor 1985/86 op slechts 25% Dat komt mogelijk door de toename van het aantal 'lichte' zaken (parkeerschades) en de vrees om de no-claim korting te verliezen. SIEM LEEUWENKAMP et de vernieuwing van de kentekenregistratie en de eling ervan met de kering in de loop van 1990, jet aantal fraudes op dit d ongetwijfeld dalen. De jde door diefstal van auto's itvoor 1987 geraamd op f170 miljoen, gjaar zijn er volgens onze Vens ruim 20.000 auto's len, dat zijn er 2.000 meer n 1986. Het CBS komt voor lfs op een nog groter cijfer 5.000 gestolen auto's uit," de Rooy hoofd van de diefstallen Centrale bij de rale Recherche Informatie nHaag. „We hebben nu de lijnen van het nieuwe jd onder ogen gekregen en |n ieder geval twee punten (bijgesteld". ooy vervolgt: „Zo kan een ie-auto met een zogeheten uidig document voor leling de grens overkomen voorzien te zijn van de traties van een gestolen |weer geëxporteerd worden, kraait geen haan naar. rzou men in de nieuwe ook moeten opnemen dat n technisch total-loss van |uto de identiteit uit de ters wordt gehaald. Nu |ter nog veelvuldig gebruik akt van de papieren van |s die rijp voor de sloop zijn. iet zorgen dat na een •loss verklaring op die egistratie nooit meer een ken wordt afgegeven". P90 blijft het voor de pendel, die steeds meer fiationaal georganiseerd teen paradijs in ons land. Jan liefst 6 verschillende tementen over de uitgifte ■controle van kentekens, (aal met andere Jgdheden. Zo kan iemand lel simpel twee dezelfde Ikens voor twee Ithillende auto's in zijn W igenofeen kenteken op plse naam laten zetten. Je lebben hier iemand die zich laat betalen om auto's van anderen op zijn naam te laten zetten, uiteraard met valse adressen. Het gaat intussen om 2500 auto's en een schuld van f 1,5 miljoen aan motorrijtuigbelasting. Komt de politie auto's in deze fraude-categorie tegen, waarbij van de bekend zijnde gevallen uiteraard eerst bij de Rij ksdienst voor het Wegverkeer het kenteken ongeldig is verklaard, dan zal de houder voor de achterstallige kosten van die auto moeten opdraaien. Weigert hij dan zal toch de naam van de eigenaar bekend gemaakt moeten worden", aldus De Rooij. Dan is er nog de fraude door het zogeheten 'omkatten' van auto's. Wrakken van auto's dienen om een rijdende auto, die vaak op bestelling is gestolen, te voorzien van de papieren en een chassisnummer. Ook worden wel auto's van hetzelfde type gestolen en samengevoegd tot een onherkenbare auto. Op de sloop wordt een total- loss auto met papieren en chassisnummer gekocht en die identificatiekenmerken worden op de 'nieuwe' auto overgebracht. Alleen speciaal laboratoriumonderzoek kan aantonen dat de zaak niet klopt. Met de koppeling van de kentekenregistratie aan de verzekering, waarbij een eigenaar pas de papieren krijgt als aangetoond is dat de auto verzekerd is, wordt over 2 jaar een stap in de goede richting gezet. Ook het vervangen van alle kentekendelen 1,2,3 en copie deel 3 door één document voorkomt fraude. Straks is het alleen de nieuwe eigenaar die de overschrijving kan regelen, bij gebruikte auto's doet de handelaar dat nu veelal nog zelf. Verder moet naast het aantonen van het verzekerd zijn, ook de wegenbelasting voldaan zijn. De aanhangwagens en de opleggers krijgen een apart kenteken. Het ministerie heeft de nieuwe plannen voor commentaar naar diverse instanties gestuurd. Die moeten voor 1 februari reageren, waarna nog dit jaar de wetsontwerpen naar de Kamer gaan, zodat voor maart 1990 de nieuwe regelingen in kunnen gaan. De Rooy vindt dat het systeem bij een aantal Engelse verzekeringsmaatschappijen hier navolging verdient: „Daar is in samenwerking met een aantal garages een keten van strip-bedrijven opgezet. Een auto die technisch total-loss

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 13