van spijker
tot net-anker
bevestigingen
ELMARKLUS'BOEKJES
wonen
AUTOMATERIALEN
hypotheken
sterrenhemel
voor de lens
registratie
kentekens
TEGENGAAN
FRAUDE
IS DE OPZET
SAMURAI
nieuwe
knini-macho
9UtO
RUD
KENTEKENBEWIJS
ÉÉN STAP IS VOLDOENDE
sneeuwkettingen
FRI75 CROENESTUN
alles over het verbinden van
bouwmaterialen door pluggen,
bouten, schroeven, spijkeren en lijmen
theelen van der weele
strooilicht
1
stripbedrijven
15 JANUARI 1988
In de professionele techniek
worden talloze systemen ge
bruikt om materialen te be
vestigen. Een groot aantal van
de daarbij gebruikte materia
len is ook voor de doe-het-zel-
ver verkrijgbaar. De oudste
'bevestiger' is waarschijnlijk
te spijker, overigens nog altijd
een onmisbaar hulpmiddel om
hout op hout, hout op steen, en
diverse andere materialen on
derling dan wel in samenhang
met andere materialen te ver
binden.
De spijker mag dan wel oud
zijn, er zijn in de laatste jaren
verscheidene nieuwe uitvoe
ringen ontwikkeld. Hetzelfde
geldt voor de schroef. Verder
zijn er nagels, duimen, bouten,
pluggen, ankers, lijmen en kit
ten.
Een goed overzicht van wat er
aan bevestigingsmiddelen ver
krijgbaar is, werd samengevat
in het boek 'Bevestigen' van
auteur Frits Groenestijn. In
ruim 180 pagina's worden daar
in, in woord en beeld, de be
langrijkste bevestigingsmid
delen met hun toepassingen
genoemd en verklaard.
Een schilderijtje ophangen
kan makkelijk zijn, maar er
zijn ook bevestigingsproble
men die méér vergen dan het
inslaan van een spijker of
duim. Hoe moet je bijvoor
beeld een spuit-, injectie-, in
slag- of netanker aanbrengen?
En voor welke toepassingen
zijn die geschikt. Het boekje
geeft op verreweg de meeste
vragen van de leek antwoord.
Een prima produktie die doe-
het-zelvers die het goed willen
doen heel praktisch gerichte
informatie geeft, waarin ook
terdege rekening is gehouden
met het materiaal waarin be
vestigd moet worden. Radia
tor, closet, kozijnen, leidingen,
wastafel en wat al niet meer
aan of in de wand bevestigen,
dingen aan het plafond ophan
gen, het staat er vrijwel alle
maal in. Het boekje, helemaal
up to date en voorzien van dui
delijke werkinstructies, kost f
22,50. Uitgever is Elmar in Rijs
wijk.
Zelf een tafelblad maken, keukenkastdeurtjes renoveren, la
defronten een nieuw smoeltje geven, of welk ander klusje
ook, je hebt voor de randafwerking een strip nodig. Op de beurs
Karwei (18-23 januari) wordt voor dit doel een nieuw mate
riaal gelanceerd: 22 mm breed PVC-band, 2 mm dik. Het is een
soepele band die met contactlijm aangebracht kan worden en
die zich niet alleen om rechte of gebogen vlakken laat vormen,
maar ook scherp haaks omgezet kan worden. Wie slim is, snijdt
voor zulke haakse hoeken aan de binnenkant van de strip met
een stanleymes een V-groefje.
De nieuwe strip is in twee uitvoeringen verkrijgbaar: gewoon
'plat', of met een kwartronde overlap. Alle in zes kleuren. Als je
het voor afwerking van laden, deurtjes en dergelijk gebruikt,
zijn in diezelfde kleuren handgrepen verkrijgbaar, 7,5 cm lang.
Op het tot dusver bekende assortiment van kantafwerking zelf
klevend plastic, hot-melt fineerstroken, taai PVC) is dit een wel
kome aanvulling. De structuur van het materiaal is letterlijk
'zacht'aardig, zodat een onverwachte harde aanraking geen ver
wondingen oplevert. Het laat zich ook beter verlij men dan taai
PVC, en het is door de gematteerde toplaag niet opvallend.
Een simpel, maar praktisch produkt, dat per strekkende meter
rond de 2,50 kost. Inventieve doe-het-zelvers zullen er onge
twijfeld nog meer gebruiksmogelijkheden in ontdekken. Je
kunt er bijvoorbeeld ook tochtkieren tussen deur en kozijn mee
opvullen, of het zelfs, in de platte uitvoering, als decoratiemate
riaal toepassen.
Enkele praktische tips: Maak de strip met een haarföhn nog
zachter, zodat het zich des te makkelijker om scherpe hoeken
laat vormen. Strijk kanten van spaanplaat vooraf in met een
laagje contactlijm en laat die indrogen. Heb je de strip vóór de
verwerking in handen gehad, ontvet de lijmkant dan met was
benzine of terpentine; dit komt de hechting ten goede.
Doe-het-zelf-winkels, bouwmarkten en warenhuizen hebben het
nu, of binnenkort in voorraad. Nadere informatie geeft de impor
teur, MacLean, Dordrecht, tel. 078-139500.
MAR GROEN
iAdvertentie
RUD
4301 XD Zierikzee 4461 HH Goes
Schelphoekstraat 5-7 Marconistraat 14
Telefoon 01110-16557 Telefoon 01100-30892
Advertentie
Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen:
A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand
van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie
zen.
B. Hij of zij kan ook één «tap doen en met ons overleggen
voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege
vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest
voor de beste van allemaal!!!!!
Rente v.a. 1 jr. vast 5,6%, 5 jr. 6,2%, 7 jr. 6,5%, 10 jr. vast
6,65%, 15 jr. vast 7%, 20 jr. vast 7,15%.
Vlissingen. Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*.
Na de verlaging van het algemeen rentepeil (disconto) met 0,25%
mocht worden verwacht dat alle geldverstrekkers snel hun hypo
theekrentetarieven zouden verlagen. Dit is echter niet het geval. Wij no
teerden slechts hypotheekrenteverlagingen bij de verzekeraars van
0,3%.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
12 januari 1988
beta- rente af-
lings- vast sluit-
wijze gedu- provi-
rende sie in
rentepercentages
met gemeente- zonder gem.-
garantie garantie
opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A variabel 1,
1,
M/A ljr
M/A 3 jr
MA 5 jr
MA 7 jr
MA 10 jr
MA 15 jr
5.8
6,0
6,4
6.9
7.2
7.3
7,6
6,11
6,32
6,75
7,28
7,61
7,71
8.04
6.0
6,2
6,6
7.1
7.4
7.5
7,8
Amrobank
Amrobank
Amrobank
Amrobank
MA
MA
MA
MA
variabel 1
2 jr 1
5 jr 1
7 jr 1
5.8
6.2
6,8
7,1
6,11
6,53
7.17
7,50
6,0
6,4
7.0
7.3
6,32
6,53
6,96
7,50
7,82
7,93
8,25
6,32
6,75
7,39
7,71
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
MA
MA
MA
MA
MA
variabel 1
ljr 1
2 jr 1
3 jr 1
5 jr1
5.8
6,0
6,2
6,4
6.9
6.11
6,32
6,53
6,75
7,28
6.0
6.2
6.4
6.6
7.1
Bouwfonds (rentek.) MA variabel 1,5 6,7 7,07 6,7
Nederlandse MA 5 jr 1,5 6.9 7,38 7,1
Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,3 7,81 7,5
Bouwf Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 7,8 8,36 8,0
Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,2 7,71 7,5
6,32
6,53
6,75
6,96
7,50
7,07
7,60
8,03
8,57
8,03
Centr. Volksbank
MA
2
r
1
6,0
6,27
6,2
6,48
Centr. Volksbank
MA
5]
r
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank/
MA
1
r
1
5,9
6,16
6,1
6,37
NCB-bank
MA
3
r
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Direktbank
MA
5.
r
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswissel-
MA
1
r
1
6,0
6,27
6.2
6,48
kantoren/CDK
MA
5
r
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Grens wisselk.
HJ/A
1
r
1
6.4
6,60
6,6
6,81
Grenswisselk.
HJ/A
5
r
1
7,4
7,64
7,6
7,85
Lanschot/opstart
M'A
variabel
1.5
xxxxx
xxxxx
5,25
5,50
Van Lanschot
MA
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6.0
6,32
Van Lanschot
MA
ljr
1.5
xxxxx
xxxxx
6.1
6,42
Van Lanschot
MA
2 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6.4
6,75
Van Lanschot
MA
5 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
7,1
7,50
Lanschotcomf.
MA
comf'5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
6.7
7,07
NMB
MA
ljr
1,5
6,0
6.32
6,2
6,53
NMB
MA
3 jr
1.5
6.4
6,75
6,6
6,96
NMB
M'A
5 jr
1.5
6.8
7,17
7.0
7,39
NMB
MA
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Postbank
M'A
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6,48
Postbank
MA
5 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Postbank
MA
7 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
MA
MA
MA
MA
HJ/A
HJ/A
HJ/A
HJ/A
var./l jr.
2/3 jr
4/5 jr
stabiel
var./l jr
2/3 jr
4/5 jr
stabiel
1,25
1,25
1,25
1,25
1,25
1,25
1,25
1,25
6.5
6.6
6,9
7,3
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6,83
6,94
7,25
7,69
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6.7
6.8
7,1
7,5
6.9
7,0
7,3
7,7
7,04
7,15
7.47
7,90
7,15
7,25
7,57
7,99
Rabo
MA
3 jr
1,5
6,6
6,96
6,8
7,17
Hypotheekbank
MA
5 jr
1.5
6,9
7,28
7,1
7,50
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7,0
7,28
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
7,3
7,59
Verenigde
MA
'A jr
1
6,3
6,59
6,5
6,80
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Spaarbank
MA
5 jr
1
6.9
7.23
7,1
7,44
Spaarbank
MA
1 jr
1
7.2
7.55
7.4
7,77
Spaarbank
MA
ideaalren.
1
6,8
7,12
7.0
7,34
Westl. Utr. (stand)
MV
1 jr
1.5
5.8
6,25
6,0
6,47
(stand)
M/V
5 jr
1.5
6,9
7,45
7,1
7,66
(stand)
MV
7 jr
1,5
7,2
7,77
7.4
7.99
(stand)
MV
10 jr
1,5
7,4
7,99
7.6
8.21
(stand)
MV
15 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
(lage lasten) M A
7 jr
1
7,4
7,75
7,4
7,75
(lage lasten) MA
14 jr
1
7,9
8,29
7,9
8.29
(interim) M/V
ljr
1.5
xxxxx
xxxxx
6.0
6.47
le kwartaal 1988
budget
KW/A
variabel
1,5
6,8
7,13
6.8
7,13
Woonfonds/aut.
M'A
variabel
1,5
5.7
6,00
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
M'A
ljr
1,5
5,9
6,21
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
M'A
2 jr
1,5
6,2
6,53
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
MA
3 jr
1,5
6.7
7,07
xxxxx
xxxxx
Woonfonds
M'A
5 jr
1.5
6,9
7,28
xxxxx xxxxx
Holland
M'A
10 jr
1,5
7,3
7,71
xxxxx
xxxxx
Woonfonds/comf
MA
comf5jr 1,5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Holland comf
MA
comfl0jrl,5
6,9
7,28
xxxxx
xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
6,9
7,12
6,9
7,12
Centraal Beheer
MA
15/20 jr
7,3
7,55
7,3
7,55
NVL-maatschap.
MA
5/10jr
6,9
7,12
6,9
7,12
NVL-maatschap.
MA
15/20 jr
-
7,3
7,55
7,3
7,55
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitprov. 1.5
MA maandbetaling achteraf HJ/A halfj aarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Met de camera bekijkt u
dingen vaak beter dan
met het blote oog. De sterren
hemel is daar een goed voor
beeld van. Zelfs met een 'ge
wone' camera die eigenlijk
niet voor sterrenfotografie
beschikt is. Dat nodigt u mis
schien uit om ook eens foto's
van het firmament te maken.
Om deze foto's te maken is
een bepaalde techniek ver
eist. Met een standaardlens
kunt u natuurlijk opnamen
maken, maar dan worden de
ver weg gelegen sterren wel
erg klein weergegeven. Daar
om is een telelens te verkie
zen. De telelens begint meest
al met een diafragma 8. Dat is
dan de grootste lensopening,
die u beslist nodig. Met een
(gevoelige) film van ISO 400
maakt u dan een goed belich
te opname bij <- totseconde.
U kunt natuurlijk ook nog ge
voeliger films nemen, als uw
camera dat toelaat, bijvoor
beeld ISO 800,1000 of 1600.
Om trilvrij te kunnen fotogra
feren heeft u beslist een statief
nodig. Probeer de stevigheid
van uw opstelling eerst uit.
Kijk ook naar de vloer of de
grond waarop u uw foto-uit
rusting plaatst. Trillingen
zult u door het zoekerbeeld
kunnen waarnemen, en een
'stil' beeld is de basis voor een
geslaagde opname, want tril
lingen werken fnuikend op de
detailscherpte.
Met name bij sterrenhemelfo
tografie valt onscherpte di
rect op. Mocht u niet hele
maal tevreden zijn, dan kan
een zwaarder statief een op
lossing zijn. Wat ook nog wel
eens helpt is het statief vanuit
het midden te verzwaren met
een geïmproviseerd gewicht.
Eén van de factoren die een
negatieve invloed op het fo
tografische beeld hebben is
het strooilicht, dat we in en
om de grote steden kennen.
Professionals zoeken daarom
vaak voor hun opnamen een
plek buiten de stad. Een eer
ste vereiste bij astrofotogra-
fie is een heldere hemel voor
opnamen die 'veel' laten zien.
Behalve de meer dichtbij-op
namen van de maan kunt u
natuurlijk ook de sterrenhe
mel vastleggen en naderhand
op de foto de sterrenbeelden
uittekenen.
Minder eisen stelt het fotogra
feren van banen en sterren en
kometen. U zet de camera op
statief en gebruikt daarbij de
grootste lensopening. Zet de
sluiter op 'B' met behulp van
een draadontspanner waar
van u met een schroefje het
knopje kunt vastzetten. Daar
mee bereikt u dat u heel lang
kunt belichten zonder dat u
de sluiterknop hoeft vast te
houden. Probeert u bij een
ISO 400 film eens een belich
tingstijd van 30 minuten U
zult zien dat de sterren en ko
meten dan prachtige ronde
strepen over het beeld hebben
getrokken.
Juzuki heeft naast de nieu-
'we naam Samurai voor de
JTeinauto SJ- 413, ook het
fn en ander aan de auto zelf
■wijzigd. De importeur
Breekt, geheel in het teken
js tijds, van de 'mini-macho'
éder de terreinauto's. Die
lam heeft het compacte mo-
p'sinds 1970, toen hij als LJ10
T' een 360 cc motor op de
prkt kwam, langzaamaan ei-
1 Semaakt.
f0or uiterlijk vertoon is er tal
De Suzuki Samurai Van met gesloten achter-zijkanten
van extra's aan de Samurai te
'hangen'. Met een stel brede
banden, verschroorhde velgen
en een stralend metallic kleur
tje ben je al gauw 'de bink'.
Maar een marktaandeel bouw
je niet alleen op met behulp
van deze beperkte show-groep.
De bewezen kracht van de Sa
murai ligt vooral in het terrein,
daar kan de ongewijzigde 1.3
ltr motor van 63 pk in de 900 ki
lo zware en slechts 343 cm lan
ge auto met een wielbasis van
203 cm het zware werk nog
steeds aan. Ja, hij kan 1100 kilo
en geen 3,5 ton aanhangerge
wicht hebben, voor veel kracht
aan de haak is deze kleine auto
ook niet bedoeld, wel als werk-
paardje in het terrein. De Sa
murai Long de Luxe 27.495,-
is 401 cm lang en heeft een wiel
basis van 237 cm.
In het interieur zijn het dash
board, de stoelen, het stuur en
de bekleding vernieuwd. Van
buiten is de Samurai herken
baar aan de andere 'kiesschijf -
velgen met bredere banden
(205/70 R 15), een iets gewijzig
de grille en koplamphouders.
De plaats van de zijknipper
lichten en het typeplaatje heb
ben met elkaar geruild.
Er zijn vier personen-en twee
bedrijfswagen uitvoeringen te
koop. De auto op grijs kente
ken heeft ingevolge de nieuwe
regeling geblindeerde achter
zijkanten en kost 19.395 (incl.
BTW), de Samurai High Roof
de Luxe kost 27.495.
Sta
Form. nr. UP 0114392
is wordt ontdaan van de
bruikbare onderdelen, de rest
gaat de shredder in en de
papieren met het
chassisnummer gaan naar de
centrale registratie. De
verzekering keert het
schadebedrag in geld aan de
gedupeerde uit. Bij een
economische total-loss, als
normaliter de reparatiekosten
de restwaarde van de auto dus
zouden overtreffen, wordt door
gebruikmaking van de
strip-onderdelen gerepareerd. In
dit geval keert de verzekering
geen schadevergoeding aan de
eigenaar uit. Zo voorkom je
opzetschaden, waarbij het te
doen is om het innen van de
verzekeringsgelden'
Niet alleen diefstal van en uit de
auto's is een misdrijf ook het
doorrijden na een ongeval.
Onder ongeval wordt een
aanrijding verstaan met schade
en/of letsel, meestal gaat het om
aanrij dingen tijdens het
parkeren.
Jaarlijks rijden er ongeveer
300.000 mensen door nadat er
een aanrijding heeft plaats
gevonden. Ook hier een stevige
stijging: in '75 lag het cijfer op
300 doorrijdingen per 100.000, nu
is dat gestegen tot 600. Werd 20
jaar geleden nog 90% van deze
misdrijven opgelost, dat
percentage ligt voor 1985/86 op
slechts 25% Dat komt mogelijk
door de toename van het aantal
'lichte' zaken (parkeerschades)
en de vrees om de no-claim
korting te verliezen.
SIEM LEEUWENKAMP
et de vernieuwing van de
kentekenregistratie en de
eling ervan met de
kering in de loop van 1990,
jet aantal fraudes op dit
d ongetwijfeld dalen. De
jde door diefstal van auto's
itvoor 1987 geraamd op
f170 miljoen,
gjaar zijn er volgens onze
Vens ruim 20.000 auto's
len, dat zijn er 2.000 meer
n 1986. Het CBS komt voor
lfs op een nog groter cijfer
5.000 gestolen auto's uit,"
de Rooy hoofd van de
diefstallen Centrale bij de
rale Recherche Informatie
nHaag. „We hebben nu de
lijnen van het nieuwe
jd onder ogen gekregen en
|n ieder geval twee punten
(bijgesteld".
ooy vervolgt: „Zo kan een
ie-auto met een zogeheten
uidig document voor
leling de grens overkomen
voorzien te zijn van de
traties van een gestolen
|weer geëxporteerd worden,
kraait geen haan naar.
rzou men in de nieuwe
ook moeten opnemen dat
n technisch total-loss van
|uto de identiteit uit de
ters wordt gehaald. Nu
|ter nog veelvuldig gebruik
akt van de papieren van
|s die rijp voor de sloop zijn.
iet zorgen dat na een
•loss verklaring op die
egistratie nooit meer een
ken wordt afgegeven".
P90 blijft het voor de
pendel, die steeds meer
fiationaal georganiseerd
teen paradijs in ons land.
Jan liefst 6 verschillende
tementen over de uitgifte
■controle van kentekens,
(aal met andere
Jgdheden. Zo kan iemand
lel simpel twee dezelfde
Ikens voor twee
Ithillende auto's in zijn
W igenofeen kenteken op
plse naam laten zetten.
Je lebben hier iemand die zich
laat betalen om auto's van
anderen op zijn naam te laten
zetten, uiteraard met valse
adressen. Het gaat intussen om
2500 auto's en een schuld van f
1,5 miljoen aan
motorrijtuigbelasting. Komt de
politie auto's in deze
fraude-categorie tegen, waarbij
van de bekend zijnde gevallen
uiteraard eerst bij de
Rij ksdienst voor het
Wegverkeer het kenteken
ongeldig is verklaard, dan zal de
houder voor de achterstallige
kosten van die auto moeten
opdraaien. Weigert hij dan zal
toch de naam van de eigenaar
bekend gemaakt moeten
worden", aldus De Rooij.
Dan is er nog de fraude door het
zogeheten 'omkatten' van
auto's. Wrakken van auto's
dienen om een rijdende auto, die
vaak op bestelling is gestolen, te
voorzien van de papieren en een
chassisnummer. Ook worden
wel auto's van hetzelfde type
gestolen en samengevoegd tot
een onherkenbare auto. Op de
sloop wordt een total- loss auto
met papieren en chassisnummer
gekocht en die
identificatiekenmerken worden
op de 'nieuwe' auto
overgebracht. Alleen speciaal
laboratoriumonderzoek kan
aantonen dat de zaak niet klopt.
Met de koppeling van de
kentekenregistratie aan de
verzekering, waarbij een
eigenaar pas de papieren krijgt
als aangetoond is dat de auto
verzekerd is, wordt over 2 jaar
een stap in de goede richting
gezet. Ook het vervangen van
alle kentekendelen 1,2,3 en
copie deel 3 door één document
voorkomt fraude. Straks is het
alleen de nieuwe eigenaar die de
overschrijving kan regelen, bij
gebruikte auto's doet de
handelaar dat nu veelal nog zelf.
Verder moet naast het aantonen
van het verzekerd zijn, ook de
wegenbelasting voldaan zijn.
De aanhangwagens en de
opleggers krijgen een apart
kenteken. Het ministerie heeft
de nieuwe plannen voor
commentaar naar diverse
instanties gestuurd. Die moeten
voor 1 februari reageren, waarna
nog dit jaar de wetsontwerpen
naar de Kamer gaan, zodat voor
maart 1990 de nieuwe regelingen
in kunnen gaan.
De Rooy vindt dat het systeem
bij een aantal Engelse
verzekeringsmaatschappijen
hier navolging verdient: „Daar
is in samenwerking met een
aantal garages een keten van
strip-bedrijven opgezet.
Een auto die technisch total-loss