PRIVACY IN HET GEDING vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 8 denksport 9 aan tafel 11 auto/wonen 12 uit/film 13 kunst en krant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 0 fou en groot overtreding verkopen vei hersenwerk met schaken; dam men, bridgen en de wekelijkse puzzel en de videotips er bestaat ham en ham, maar wel ke komt nu waar vandaan de lelijke eend is, na de kever, aan de beurt om uit het straatbeeld te verdwijnen zuinig stoken: de vervanging van de cv-ketel de uit-agenda met een selectie uit het theateraanbod en het pro gramma van de zeeuwse biosco pen een nieuwe aflevering van kunst in de krant en het overzicht van de ex posities in de omgeving vrijdagkrant Het geautomatiseerd langs de wegen ^elektronisch registreren y van auto's -een toekomstbeeld waarmee het kabinet-Lubbers eind vorig jaar in principe tz instemde-biedt iei ongekende mogelijkheden. Niet sle alleen voor de tolgaarder, "f maar vooral voor overheden. Die (ook de H dem jcratisch gekozen) overheden blijken altijd weei een niet te stillen hong er te hebben naar tstt controle op het doen en van hun onderdanen. Het id e van tolheffing lijkt ^^[lerdan het is. Natuurlijk is hetmpgelijk bij tunnels, bttn en wegtrajecten meetpaaltjes te zetten en alle als kentekenplaten van zodanige i elektronica te voorzien, dat er old iedere maal als een bepaalde en auto zo'n paaltje passeert een ■n. registratie plaatsvindt. Het coöqï eren van al die raties is met de huidige iters ook geen probleem, [rekenen echter wel. automobilist, die via een e wordt geregistreerd als |iker van de tolbrug, lof-weg, is aan de rderidestaatofde |neming, die de tol teert) een klein bedragje :°1 schuldig. Als hij daarvoor bijvo jrbeeld eens per maand schri telijk een rekening gepresenteerd krijgt, kost dat zenden van die rekening geld. regist comp Het 8 lede paalt, geb 'e -tunn tolg; ondc 11 expli Hetd lurst zijn dan die klanten, itai die m aar eenmaal per maand rh( zijn geregistreerd. Alle r ïgistraties dienen te worden bewaard totdat de laats e tolcenten geïnd zijn. Die regis raties dienen immers als t bewijs. Dege ie, die de rekening krijgt, moet bovendien bezwaar kunnen maken. Hij zit dan overigens al in de moeilijke iin posit e, dat hij moet bewijzen so dat de registratie onjuist was of de verwerkende computer een 4o fout maakte. jJ Dat er fouten zullen optreden is 4o uiteraard onvermijdelijk. Het ®jj aantal fouten zal bovendien sterk toenemen zodra handige knutselaars elektronische stoorapparaatjes maken en dat 60 zal niet lang duren, ook niet als jjj het gebruik ervan strafbaar io wordt gesteld. 3» Eigerjlijk behoort bij no elektronische tolheffing dat iedere automobilist een bank- of girorekening heeft met daarop riir s^ew voldoende geld, waarvan de vei chuldigde tol dan automatisch kan worden afgeschreven. Voor pat laatste zal de reken ghouder de tolgaarder r wel persoonlij k moeten ;tigen. Het ziet er niet naar [gezien de onvermijdelijke a—dat iedere aobilist zo'n rekening zal n en zo'n machtiging zal n. hien kan hij daar bij wet rden gedwongen, al grijpt 1 heel diep in. Zo'n wet echt mac uit- fout 10 10 !0 >5 15 iO 1 0 aun komt er zeker niet als het slechts om een handvol meetpaaltjes gaat en om slechts enkele guldens tolgeld per keer. Het systeem dwingt derhalve tot uitbreiding en dat kan ook. De financiële schade, die nu door files ontstaat en net niet meer maatschappelijk wordt geaccepteerd, geeft de orde van grootte aan van het bedrag dat de totale tolheffing kan opbrengen als de files er door verdwijnen. Bovendien kan de wegenbelasting worden afgeschaft en in het tolsysteem worden ingebracht als het landelijk alle wegen bestrijkt. Maar hoe kan de tolgaarder afdwingen dat iedere automobilist ook altijd voldoende geld op zijn girorekening heeft staan? Krijgt de tolgaarder toezicht op alle banktegoeden of moet er bij hem een aparte rekening worden geopend? Hoe belegt hij dan die tegoeden en wie wordt daar beter van? Hoezonder waanzinnige kosten te maken die paar gulden te innen van de automobilist met een te klein saldo? Van de automobilist die weigert te betalen omdat er volgens hem een fout is gemaakt? Van de buitenlandse automobilist zonder rekening? Als die enkele losse gulden niet wordt geïnd, faalt het hele systeem, omdat iedereen daarin een rechtvaardiging vindt het te ontduiken. De inningskosten, hoe hoog ook, zullen daarom aan allen moeten worden doorberekend, op andere wijze moeten worden verdiend of beide. Dat kan, maar alleen ten koste van de persoonlijke le venssfeer. Een systeem van elektronische tolheffing heeft alleen zin als het heel groot is. Alleen dan kan de tol per wegtraject laag blijven en de inning door zijn massaliteit goedkoop. We betalen ons telefoonverkeer op die wijze. Het grote verschil is echter, dat in het telefoonverkeer op eenvoudige wijze de dienstverlening kan worden gestaakt bij wanbetaling. Auto's blijven daarentegen rijcjen. Ook als de automobilist weigert de tol te betalen waarvoor hij een maand later) is aangeslagen, bijvoorbeeld omdat hij de rekening betwist. Het beboeten van automobilisten, die weigeren de maandelijke tolrekening te voldoen, negeert de mogelijkheid dat de computer fouten maakt enof de registratie al dan niet opzettelijk verstoord werd. Bovendien levert het niet meer op dan een groter oninbaar bedrag. Of als men op niet-betalen gevangenisstraf zet een overwerkte justitie en een gigantsich cellentekort. Een land vol meetpaaltjes en snelle elektronische verwerking van registraties het lij kt alleen een simpele uitbreiding van het huidige, steeksproefsgewij ze fotograferen van kentekenplaten om te controleren of de wegenbelasting is betaald en op de huidige, steeksproefsgewijze elektronische snelheidscontrole. Maar dat is het niet. Het gaat om een principieel andere zaak. Het is geen steekproef meer, maar een systematische controle van het Elektronisch tolheffen zal het file-probleem moeten gaan oplossen doen en laten van alle automobilisten, waarbij alle verkregen informatie maandenlang moet worden bewaard. Zo'n systeem maakt definitief een einde aan het 'zwartrijden' (eventueel aan de wegenbelasting zelf), aan het onverzekerd rijden en aan het rijden in ongekeurde of afgekeurde auto's. De winst daarvan kan als inkomen voor de tolgaarder worden be schouwd. Elektronische ogen bij tunnelingangen moeten in de toekomst de auto's gaan registreren Een kleine aanpassing van het systeem maakt ook automatische registratie van elke snelheidsovertreding mogelijk. Niets is dan eenvoudiger die overtredingen ook automatisch te beboeten en die boetes via de tolrekening te innen. Daartoe is dan wel nodig, dat een ieder een nauwelijks vooraf te berekenen, beduidend groter bedrag 'verplicht' op zijn rekening moet houden. Met zo'n systeem wordt autodiefstal zeldzaam. Iedere vermiste auto kan immers, zodra hij rijdt, vrijwel direct worden opgespoord. Zijn route na de diefstal kan worden nagegaan. Bankovervallers en andere misdadigers zullen moeten gaan fietsen. Iedere automobilist in de buurt van het misdrijf (plaats én tijd) is immers op te sporen, ieders route navolgbaar. Ook de winst daarvan is te beschouwen als inkomen voor de tolgaarder. De registraties verschaffen veel meer informatie. Men kan bijvoorbeeld narekenen hoeveel kilometers uitkeringsgerechtigden per jaar rijden. De politie kan de autoritten analyseren van iedereen, die ergens van wordt verdacht. De met de registraties verkregen informatie is bovendien handelswaar. Zo kan de verzekeraar, als hij over deze informatie beschikt, de prijs van de autoverzekering afhankelijk maken van het aantal per j aar gereden kilometers en zelfs van het aantal kilometers gereden in verkeersonveilig gebieden. De autoverkoper kan er de namen en adressen van mogelijke klanten uitvissen: mensen, die veel kilometers maken in de naar zijn mening verkeerde auto. Uitgevers kunnen er de namen uithalen van mogelijk in speciale autobladen geïnteresseerden. Privé-detectives kunnen ieders autoritten analyseren zonder zelf de deur uit te gaan. Het zijn maar een paar voorbeelden om de financiële waarde van deze informatie aan te duiden. En waarom zou de tolgaarder die informatie niet verkopen? Wat is er voor geheims of vertrouwelijks aan autorijden, behalve voor misdadigers die we niet behoeven te ontzien? Men kan hoogstens zeggen dat men het niet leuk vindt, dat iedereen kan nagaan waar men met de auto heeft gereden. Maar dat went wel en men moet wat voor het autorijden over hebben. De opbrengst van de verkoop van deze informatie houdt tenslotte de tol laag en komt dus het algemeen belang ten goede. In de Verenigde Staten met zijn particuliere telefoonmaatschappijen worden zelfs de registraties van telefoongesprekken verkocht en voor opsporingsdoeleinden gebruikt. Is het dan niet overdreven elektronische tolheffing in verband te brengen met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer? Ook aan de bescherming van die persoonlij ke levensfeer heeft het kabinet overigens al gedacht. De oplossing van het kabinet is simpel: maak achter ieder meetpaaltje een kassa, waar iedereen die niet elektronisch wil worden geregistreerd, direct kan betalen. Die oplossing is dom: iedere automobilist, die naar zo'n 'uitwij kkassa' rij dt, verliest niet alleen tijd, maar weet zich ook zo verdacht te maken dat hij er op moet rekenen minstens door de politie te worden gefotografeerd. De oplossing is zo dom, dat hij in de praktijk schijnbaar zal werken. Nadat de eerste meetpaat jes zijn geplaatst zal immers blijken, dat vrijwel niemand de 'uitwijkkassa' gebruikt. Zij zullen derhalve wegens gebleken overbodigheid worden opgeheven en in ieder geval een verdere uitbreiding van het meetpaalt jesnet niet in de weg staan. KEES WIESE redactie Walstraatpromenade 56-60 PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 (toestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg tel. 01180-81000 Vlissingen: 4381 EG Vlissingen Walstraat 56-60 tel. 01184 84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 Zierikzee: Oude Havenweg 41 4301 JK Zierikzee tel. 01110-15380 opening kantoren: Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 8 JANUARI 1988 l

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 7