PRIVACY
IN HET
GEDING
vrijdagkrant
de vrij(e)dagkrant
8 denksport
9 aan tafel
11 auto/wonen
12 uit/film
13 kunst en krant
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
0
fou
en
groot
overtreding
verkopen
vei
hersenwerk met schaken; dam
men, bridgen en de wekelijkse
puzzel en de videotips
er bestaat ham en ham, maar wel
ke komt nu waar vandaan
de lelijke eend is, na de kever, aan
de beurt om uit het straatbeeld te
verdwijnen
zuinig stoken: de vervanging van
de cv-ketel
de uit-agenda met een selectie uit
het theateraanbod en het pro
gramma van de zeeuwse biosco
pen
een nieuwe aflevering van kunst in
de krant en het overzicht van de ex
posities in de omgeving
vrijdagkrant
Het geautomatiseerd
langs de wegen
^elektronisch registreren
y van auto's -een
toekomstbeeld waarmee
het kabinet-Lubbers eind
vorig jaar in principe
tz instemde-biedt
iei ongekende
mogelijkheden. Niet
sle alleen voor de tolgaarder,
"f maar vooral voor
overheden. Die (ook de
H
dem jcratisch gekozen)
overheden blijken altijd
weei een niet te stillen
hong er te hebben naar
tstt controle op het doen en
van hun
onderdanen.
Het id e van tolheffing lijkt
^^[lerdan het is. Natuurlijk is
hetmpgelijk bij tunnels,
bttn en wegtrajecten
meetpaaltjes te zetten en alle
als kentekenplaten van zodanige
i elektronica te voorzien, dat er
old iedere maal als een bepaalde
en auto zo'n paaltje passeert een
■n. registratie plaatsvindt. Het
coöqï eren van al die
raties is met de huidige
iters ook geen probleem,
[rekenen echter wel.
automobilist, die via een
e wordt geregistreerd als
|iker van de tolbrug,
lof-weg, is aan de
rderidestaatofde
|neming, die de tol
teert) een klein bedragje
:°1 schuldig. Als hij daarvoor
bijvo jrbeeld eens per maand
schri telijk een rekening
gepresenteerd krijgt, kost dat
zenden van die rekening geld.
regist
comp
Het 8
lede
paalt,
geb
'e -tunn
tolg;
ondc
11 expli
Hetd lurst zijn dan die klanten,
itai
die m aar eenmaal per maand
rh( zijn geregistreerd.
Alle r ïgistraties dienen te
worden bewaard totdat de
laats e tolcenten geïnd zijn. Die
regis raties dienen immers als
t bewijs.
Dege ie, die de rekening krijgt,
moet bovendien bezwaar
kunnen maken. Hij zit dan
overigens al in de moeilijke
iin posit e, dat hij moet bewijzen
so dat de registratie onjuist was of
de verwerkende computer een
4o fout maakte.
jJ Dat er fouten zullen optreden is
4o uiteraard onvermijdelijk. Het
®jj aantal fouten zal bovendien
sterk toenemen zodra handige
knutselaars elektronische
stoorapparaatjes maken en dat
60 zal niet lang duren, ook niet als
jjj het gebruik ervan strafbaar
io wordt gesteld.
3» Eigerjlijk behoort bij
no elektronische tolheffing dat
iedere automobilist een bank- of
girorekening heeft met daarop
riir s^ew voldoende geld, waarvan
de vei chuldigde tol dan
automatisch kan worden
afgeschreven.
Voor pat laatste zal de
reken ghouder de tolgaarder
r wel persoonlij k moeten
;tigen. Het ziet er niet naar
[gezien de onvermijdelijke
a—dat iedere
aobilist zo'n rekening zal
n en zo'n machtiging zal
n.
hien kan hij daar bij wet
rden gedwongen, al grijpt
1 heel diep in. Zo'n wet
echt
mac
uit-
fout
10
10
!0
>5
15
iO
1
0
aun
komt er zeker niet als het slechts
om een handvol meetpaaltjes
gaat en om slechts enkele
guldens tolgeld per keer. Het
systeem dwingt derhalve tot
uitbreiding en dat kan ook. De
financiële schade, die nu door
files ontstaat en net niet meer
maatschappelijk wordt
geaccepteerd, geeft de orde van
grootte aan van het bedrag dat
de totale tolheffing kan
opbrengen als de files er door
verdwijnen. Bovendien kan de
wegenbelasting worden
afgeschaft en in het tolsysteem
worden ingebracht als het
landelijk alle wegen bestrijkt.
Maar hoe kan de tolgaarder
afdwingen dat iedere
automobilist ook altijd
voldoende geld op zijn
girorekening heeft staan? Krijgt
de tolgaarder toezicht op alle
banktegoeden of moet er bij hem
een aparte rekening worden
geopend? Hoe belegt hij dan die
tegoeden en wie wordt daar
beter van? Hoezonder
waanzinnige kosten te maken
die paar gulden te innen van de
automobilist met een te klein
saldo? Van de automobilist die
weigert te betalen omdat er
volgens hem een fout is
gemaakt? Van de buitenlandse
automobilist zonder rekening?
Als die enkele losse gulden niet
wordt geïnd, faalt het hele
systeem, omdat iedereen daarin
een rechtvaardiging vindt het te
ontduiken. De inningskosten,
hoe hoog ook, zullen daarom aan
allen moeten worden
doorberekend, op andere wijze
moeten worden verdiend of
beide. Dat kan, maar alleen ten
koste van de persoonlijke le
venssfeer.
Een systeem van elektronische
tolheffing heeft alleen zin als
het heel groot is. Alleen dan kan
de tol per wegtraject laag
blijven en de inning door zijn
massaliteit goedkoop. We
betalen ons telefoonverkeer op
die wijze.
Het grote verschil is echter, dat
in het telefoonverkeer op
eenvoudige wijze de
dienstverlening kan worden
gestaakt bij wanbetaling.
Auto's blijven daarentegen
rijcjen. Ook als de automobilist
weigert de tol te betalen
waarvoor hij een maand later) is
aangeslagen, bijvoorbeeld
omdat hij de rekening betwist.
Het beboeten van
automobilisten, die weigeren de
maandelijke tolrekening te
voldoen, negeert de
mogelijkheid dat de computer
fouten maakt enof de registratie
al dan niet opzettelijk verstoord
werd. Bovendien levert het niet
meer op dan een groter oninbaar
bedrag. Of als men op
niet-betalen gevangenisstraf zet
een overwerkte justitie en een
gigantsich cellentekort.
Een land vol meetpaaltjes en
snelle elektronische verwerking
van registraties het lij kt
alleen een simpele uitbreiding
van het huidige,
steeksproefsgewij ze
fotograferen van
kentekenplaten om te
controleren of de
wegenbelasting is betaald en op
de huidige, steeksproefsgewijze
elektronische
snelheidscontrole. Maar dat is
het niet.
Het gaat om een principieel
andere zaak. Het is geen
steekproef meer, maar een
systematische controle van het
Elektronisch tolheffen zal het file-probleem moeten gaan oplossen
doen en laten van alle
automobilisten, waarbij alle
verkregen informatie
maandenlang moet worden
bewaard.
Zo'n systeem maakt definitief
een einde aan het 'zwartrijden'
(eventueel aan de
wegenbelasting zelf), aan het
onverzekerd rijden en aan het
rijden in ongekeurde of
afgekeurde auto's. De winst
daarvan kan als inkomen voor
de tolgaarder worden be
schouwd.
Elektronische ogen bij tunnelingangen moeten in de toekomst de auto's gaan registreren
Een kleine aanpassing van het
systeem maakt ook
automatische registratie van
elke snelheidsovertreding
mogelijk. Niets is dan
eenvoudiger die overtredingen
ook automatisch te beboeten en
die boetes via de tolrekening te
innen. Daartoe is dan wel nodig,
dat een ieder een nauwelijks
vooraf te berekenen, beduidend
groter bedrag 'verplicht' op zijn
rekening moet houden.
Met zo'n systeem wordt
autodiefstal zeldzaam. Iedere
vermiste auto kan immers,
zodra hij rijdt, vrijwel direct
worden opgespoord. Zijn route
na de diefstal kan worden
nagegaan.
Bankovervallers en andere
misdadigers zullen moeten gaan
fietsen. Iedere automobilist in
de buurt van het misdrijf (plaats
én tijd) is immers op te sporen,
ieders route navolgbaar. Ook de
winst daarvan is te beschouwen
als inkomen voor de tolgaarder.
De registraties verschaffen veel
meer informatie. Men kan
bijvoorbeeld narekenen hoeveel
kilometers
uitkeringsgerechtigden per jaar
rijden. De politie kan de
autoritten analyseren van
iedereen, die ergens van wordt
verdacht. De met de registraties
verkregen informatie is
bovendien handelswaar.
Zo kan de verzekeraar, als hij
over deze informatie beschikt,
de prijs van de autoverzekering
afhankelijk maken van het
aantal per j aar gereden
kilometers en zelfs van het
aantal kilometers gereden in
verkeersonveilig gebieden. De
autoverkoper kan er de namen
en adressen van mogelijke
klanten uitvissen: mensen, die
veel kilometers maken in de
naar zijn mening verkeerde
auto.
Uitgevers kunnen er de namen
uithalen van mogelijk in
speciale autobladen
geïnteresseerden.
Privé-detectives kunnen ieders
autoritten analyseren zonder
zelf de deur uit te gaan.
Het zijn maar een paar
voorbeelden om de financiële
waarde van deze informatie aan
te duiden. En waarom zou de
tolgaarder die informatie niet
verkopen? Wat is er voor
geheims of vertrouwelijks aan
autorijden, behalve voor
misdadigers die we niet
behoeven te ontzien? Men kan
hoogstens zeggen dat men het
niet leuk vindt, dat iedereen
kan nagaan waar men met de
auto heeft gereden. Maar dat
went wel en men moet wat voor
het autorijden over hebben.
De opbrengst van de verkoop
van deze informatie houdt
tenslotte de tol laag en komt dus
het algemeen belang ten goede.
In de Verenigde Staten met zijn
particuliere
telefoonmaatschappijen worden
zelfs de registraties van
telefoongesprekken verkocht en
voor opsporingsdoeleinden
gebruikt. Is het dan niet
overdreven elektronische
tolheffing in verband te brengen
met de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer? Ook
aan de bescherming van die
persoonlij ke levensfeer heeft het
kabinet overigens al gedacht. De
oplossing van het kabinet is
simpel: maak achter ieder
meetpaaltje een kassa, waar
iedereen die niet elektronisch
wil worden geregistreerd, direct
kan betalen.
Die oplossing is dom: iedere
automobilist, die naar zo'n
'uitwij kkassa' rij dt, verliest niet
alleen tijd, maar weet zich ook zo
verdacht te maken dat hij er op
moet rekenen minstens door de
politie te worden gefotografeerd.
De oplossing is zo dom, dat hij in
de praktijk schijnbaar zal
werken. Nadat de eerste
meetpaat jes zijn geplaatst zal
immers blijken, dat vrijwel
niemand de 'uitwijkkassa'
gebruikt. Zij zullen derhalve
wegens gebleken
overbodigheid worden
opgeheven en in ieder geval een
verdere uitbreiding van het
meetpaalt jesnet niet in de weg
staan.
KEES WIESE
redactie Walstraatpromenade 56-60
PZC-bijlagen 4381 EG Vlissingen
tel. 01184-84000 (toestellen 217 en 218)
advertentie en administratie:
Middelburg:
Markt 51
4331 LK Middelburg
tel. 01180-81000
Vlissingen:
4381 EG Vlissingen
Walstraat 56-60
tel. 01184 84000
Goes:
Grote Markt 2
4461 AJ Goes
tel. 01100-31800
Terneuzen:
Nieuwstraat 22
4351 CW Terneuzen
tel. 01150-94457
Hulst:
Steenstraat 6
4561 AS Hulst
tel. 01140-14058
Zierikzee:
Oude Havenweg 41
4301 JK Zierikzee
tel. 01110-15380
opening kantoren:
Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
VRIJDAG 8 JANUARI 1988
l