laadsleden Oostburg ritiseren rol college Expressievakken in de verdrukking Hoefijzer ver keer weer 's nachts de grens over Noord-zuid route meewegen in milieu-effect-rapport WOV Museum in Taiwan kiest ets Vlissingse kunstenaar MILIEU FEDERA TIE: PZC/ provincie rsdijk wil nningstop elvisserij Barbé praat voor zijn beurt over oostelijk tracé WOV AAGT EKENS OVER OMSTREDEN HEK wonde visser t helikopter i boord gehaald Twee inbraken in Middelburg 'zegging Zaakwaarnemer ZDASG OVER VOLWASSENENONDERWIJS NA SPOEDOVERLEG MET BELGIE FNV-ZEELAND: Internationaal Tunnel %>AG 8 JANUARI 1988 z17 TBURG - „Volgens m'n papieren woon ik in Nederland, maar als ik m'n tuin inkijk, lijkt :ori vel of ik in de DDR zit". J. de Klerk uit Oostburg is duidelijk niet gelukkig met het hek dat °e ieuwe buurman Schout op de erfscheiding heeft gebouwd. Illegaal. En het college van b en ten. verantwoordelijk meende De Klerk woensdag tijdens de vergadering van de raadscom- ie voor openbare werken. Hij kreeg steun van PvdA-woordvoerster J. van de Ree-Slabbe- 'zittta. oblemen rond Schout begonnen corner van het vorig jaar. Hij had srderij naast zijn bedrijf gekocht ldelde de schuren gebruiken voor ijdg van auto's en onderdelen, aan- teVagens en wrakken van auto's, jn nieuwe eigendom zo snel mo te beveiligen, plaatste hij er een imheen van 2.20 meter hoogte, leel van dat hek loopt over de ling rhet de tuin van De Klerk, it haq echter geen bouwvergun- ioor net hekwerk. De gemeente de garage-eigenaar op de bouw- _aaigiheden te staken. Dat ge itje echter pas op het moment dat ek al afgebouwd was. Schout e alsnog een aanvraag voor een vergunning in en heeft deze in- :ls gekregen, ondanks grote be- n van de gemeenteraad. De B /ertegenwoordigers gingen door ieën, toen wethouder A. de Feij- n vooifhield, dat de gemeente een echt over het hek zou ver- 'lüwvergunning voor het hek is haar het begin geweest van de Schout, zo bleek tijdens de com- wergadering. Want om de schu- n dé boerderij in gebruik te kun- emenj als opslagplaats moet de lïiming van het perceel gewijzigd n en een hinderwetvergunning jVraagd worden. jjinmissie openbare werken ging in principe akkoord met wijzi- an de agrarische bestemming in 'ïdustriële. Wethouder De Feij- iDaarmee is een toezegging ge- ïan Schout". Hij wees wederom idische consequenties. De com- :ledei» zijn duidelijk een andere ig toegedaan: „Er ligt geen besluit, alleen maar een princi- spraak van een adviescommis- ddusjVan de Ree-Slabbekoorn. fnmissie kwam woensdag echter 1 ,op die principe-uitspraak. Het trieterrein komt té dicht tegen e igen aan te liggen. En dat is een 'enste situatie, aldus de com- deden etrefi de hinderwetvergunning commissie, in navolging van De grote twijfels over het milieu- ,elijke gedrag van Schout. Deze chtea nadrukkelijk dat hij geen hjj®rlijke zaken gaat doen in huren „Het is enkel en alleen p&gS. Ik ben absoluut niet van -m er te gaan werken". De Feijter dat [Schout gehouden zal zijn bepalingen van de hinderwet- pgining - zaak-Schout speelt het college vxvallênde rol. Of in de woorden /an ée Ree-Slabbekoorn: „De uders gaan af en toe eens kijken, n wat toezeggingen en het resul- )stt>s grote onduidelijkheid. Voor de eer voor De Klerk en ook voor tngtf". Onduidelijkheid was er ook kei wee voorstellen die b en w eind to: jaar aan Schout deden voor een >el itatielovereenkomst (waarin on- eutJer de bedragen worden vastge- ïstniie Schout moet betalen voor bo ok jkse voorzieningen, kosten van pl :debouwkundige en andere ge- hlijkl uitgaven). Op het voorstel dat Schout eind november kreeg, rea geerde hij niet. Desondanks stuurde het college hem een maand later een nieuw voorstel, waarin de kosten voor Schout waren gehalveerd. Het zou om een compromis gaan, zo hield De Feijter de commissie voor, die in één moeite door verklaarde dat er noch met Schout noch met zijn raads man mr H. den Hollander mondeling, of schriftelijk contact was geweest. Van de Ree-Slabbekoorn vindt dat de zaak in het college uiterst merkwaar dig is behandeld. „De hele zaak hoort tot De Feijters portefeuille. Maar zijn naam komt in de stukken nauwelijks voor. Wel die van De Vries. Het is dan ook wat vreemd dat De Feijter het moet verdedigen". Dat was De Klerk ook al opgevallen. Hij beschuldigde wethouder J. de Vries ervan als zaak waarnemer van Schout op te treden. Ruim drie jaar geleden sprong De Vries, toen nog als fractievoorzitter van de PvdA, in de bres voor Schout bij een grondverkoop. In die zaak moet de Raad van State nog altijd een uitspraak doen. iur iINGEN Een helikopter van -n gisch( marine in Koksijde heeft dagmorgen vroeg een op de en zee gewoncj geraakte visser van gehaaid en naar Vlissingen over ;en. weJrarejde, de 22-jarige R. Marijs lemuiden, werd met een gekwet- es ter per ambulance naar het Be- ,j i-StJc sephziekenhuis vervoerd, m was bij werkzaamheden aan van het vissersschip uit Vlissin- et zijl wijsvinger tussen een ka- "kneld geraakt. Hij kon na behan- „JhuisPaarts keren. De Feijters naam blijkt ook te ontbre ken in de correspondentie over een ex ploitatie-overeenkomst met service station Van de Ree. Daar duikt veel vuldig de naam van loco-burgemees ter J. Thomaes op. Van de Ree weigert akkoord te gaan met het voorstel van het college. Hij vindt dat hij te veel moet betalen. Waarop het college een voorstel deed om. net als bij Schout, de kosten te halveren. Deze feiten roepen vragen op, die het college niet beant woordt, vindt Van de Ree-Slabbe koorn. „Je kunt dan ook niet uitsluiten dat de zaken van Schout en Van de Ree gekoppeld zijn bij de behandeling in het college". Overigens keerde de commissie zich ook tegen het voorstel, dat aan Van de Ree is gedaan. De opstelling van het college in de zaak-Schout heeft er volgens het PvdA-raadslid ook toe geleid, dat er geen duidelijkheid is over de beroeps mogelijkheden. De Klerk laat zich daardoor echter niet uit het veld slaan. Hij kondigde aan dat hij al het mogelij ke zou doen. Ondertussen wil garage eigenaar Schout zich niet druk maken over de affaire. „De hele zaak is in han den van m'n advocaat. Ik wacht maar af'. Het omstreden hek rond de opslagschuren. VLISSINGEN De expressievakken zoals textiele werkvormen en tekenen dreigen in het volwassenenonderwijs derderangs vakken te worden. De Vlis- singse directeur L. H. Wille van de Zeeuwse Dag en Avondscholengemeen schap (ZDASG) zei dit donderdag tijdens de vergadering van het ZDASG-be- stuur in Vlissingen. Hij reageerde op het wetsvoorstel voortgezet algemeen volwassenen onderwijs. Minister drs W. Deetman stelt in het wetsontwerp voor verschil te maken tussen drie soorten lesyakken. Die vakken die direct van nut zijn voor doorstroming naar de arbeidsmarkt, zoals de exacte vakken en de moderne talen, krijgen prioriteit. Zij worden volledig door het ministerie van onder wijs gefinancierd. Voor de tweede cate gorie vakken, waaronder geschiedenis en aardrijksunde, wordt een budget gegeven. De instellingen voor volwas sen onderwijs moet dat zelf verdelen al naar gelang de interesse van de stu denten. De derde soort vakken, zoals tekenen en textiele werkvormen, Wachtende vrachtwagens donderdag bij de grensovergang Kapellebrug aan Belgische zijde. HULST - De problemen die zijn ont staan door de invoering van de nieuwe regeling voor het zoge naamde hoefijzerverkeer (verkeer van Nederland naar Nederland via België) zijn donderdag opgelost. Spoedoverleg tussen vertegen woordigers van het ministerie van financiën en de Belgische douane dienst heeft tot resultaat gehad, dat vrachtwagenchauffeurs ook 's nachts weer de grensovergangen mogen passeren. Sinds de jaarwisseling moeten vrachtwagenchauffeurs zich aan de grens melden bij de Belgische doua ne voor de verkrijging van de beno digde grensdocumenten. De Belgi sche overheid hoopt hiermee meer controle te verkrijgen over het ver voer van goederen via haar grondge bied. Bij de terugkeer in Nederland moeten de chauffeurs de documen ten inleveren bij de Nederlandse douane, die de formulieren tenslotte ter eindcontrole weer doorstuurt naar de Belgen. De onverwacht snelle invoering van de nieuwe douaneprocedure heeft vooral begin deze week tot grote pro blemen aan de grensovergangen ge leid. Door fouten in de aangepaste instructies aan de Belgische doua nebeambten werden vrachtwagen chauffeurs bij enkele grensovergan gen geconfronteerd met wachttijden van soms meer dan twee uur. Zo mochten de grensdocumenten aan vankelijk alleen door de hogere Bel gische douaneambtenaren in be handeling worden genomen. Ook kwam het voor, dat vrachtwagens ten onrechte moesten worden verze geld. Na een regen van klachten van vrachtbedrijven zijn de grensforma- liteiten bij de Belgische douane in middels zodanig verbeterd, dat het oponthoud sterk is verminderd. De huidige lichte vertragingen zijn voornamelijk nog het gevolg van on wennigheid met het invullen van de meer ingewikkeld geworden grens documenten. Het voornaamste bezwaar van de transportbedrijven tegen de nieuwe regeling voor het hoefijzerverkeer betrof de onmogelijkheid om buiten de openingstijden van de Belgische douanekantoren de grens te kunnen passeren. Voor de invoering van de nieuwe procedure konden chauf feurs, die 's nachts over de grens wil den, van tevoren de daarvoor beno digde formulieren al in orde maken tijdens de kantooruren van de Ne derlandse douane. Tot ongenoegen van de transportfirma's bleek de Belgische douane minder soepel, waardoor 's nachts tussen 22.00 uur en 6.00 uur alleen nog gebruik kon worden gemaakt van de grensover gang bij Zelzate, die 24 uur per dag is geopend. Volgens P. Romijn, hoofd externe betrekkingen van de Algemene Ver laders en Eigen Vervoer Organisa tie (EVO), schreeuwden de proble men met de nieuwe douaneregeling om een snelle oplossing. „Door de lange wachttijden en het nachtelij ke isolement van de chauffeurs in Zeeuwsch-Vlaanderen dreigde er voor de transportondernemingen een forse schadepost te ontstaan." Romijn wijt alle problemen aan de te snelle invoering van de nieuwe re geling door het ministerie van finan ciën. „Van de ene op de andere dag werden wij geconfronteerd met een veranderde procedure. Pas op oude jaarsdag ontvingen we bericht van de wijzigingen voor het hoefijzerver keer. De informatie is veel te laat be kend geworden, waardoor wij ons onvoldoende konden voorbereiden op de nieuwe omstandigheden. Het ministerie heeft als het ware een overval gepleegd op het bedrijfsle ven." De EVO-woordvoerder heeft goede hoop dat de problemen voor het hoe fijzerverkeer nu definitief uit de we reld zijn. „Alle angels zijn nu uit de nieuwe regeling gehaald. Na afloop van het succesvolle overleg heeft de Belgische douane direct telefonisch nieuwe instructies gekregen voor de te volgen procedure voor Neder lands vrachtverkeer." MIDDELBURG - In de nacht van woensdag op donderdag werd uit een woning aan de Middelburgse Volke- rakstraat een stereo-installatie gesto len. De waarde was bij de politie niet bekend. De dader(s) kwam(en) binnen door het forceren van een boven- raampje aan de achterzijde van het pand. Bewoner S. A. D. was niet thuis. In dezelfde nacht werd het huis van J. M. R. (die afwezig was) aan Herbers- land bezocht. Er werd een ventilatie- luikje geforceerd en zo kon het raam aan de voorkant worden geopend. Er werden girobetaalkaarten, cheques, f 125,- en een geldkistje met f 100,- ont vreemd. MIDDELBURG Gedeputeerde drs R. C. E. Barbé (cda) heeft de milieu-ef- fecten-rapportage (MER) voor een vaste Westerschelde-oeververbiii- ding (WOV) belast met voorbarige uil- spraken over de wenselijkheid van een tracé direct oostelijk van de lijn Terneuzen-Ellewoutsdijk. Dat vindt het bestuur van het FNY- Zeeland blijkens een reactie op de start-nota voor de MER-procedure. „Door een dergelijke opstelling", ai- dus de FNV, „verliest naar wij vermoe den de MER voor een groot aantal be langhebbenden veel van zijn beteké- nis. Dergelijke premature uitspraken voeden het idee dat 'alles toch al is be slist' en doet daarmee ook deze vorm van inspraak geen goed". Ook de startnota zelf neigt naar dje conclusie dat een WOV alleen reali seerbaar is wanneer voor een oostelijk tracé Terneuzen-Ellewoutsdijk wordt gekozen. De twee aannemercombina ties die in zijn voor de bouw van een WOV hebben alle andere tracés inmid dels geheel laten varen. Desalniette min vindt de FNV-Zeeland het 'oppor tuun' dat een gedeputeerde zich nu al duidelijk uitspreekt voor een oostelijk tracé. J Evenals de Kamer van Koophandel tje Middelburg benadrukt de FNV dat een WOV niet alleen voor ZeeuwscÊ- Vlaanderen van belang is. GedepO- teerde staten stellen in de startnotitie dat de WOV een Zeeuwsvlaams 'ver- keersplanologisch' belang dient. Maar ook de rest van Zeeland, aldus de FNV, profiteert van een WOV. De FNV maakt uit de startnotitie op dat gs de WOV blijkbaar beschouwen als een ré gionale verbinding. Het vakverbond is daar blij mee. Men wijst er nog eens op dat de FNV de WOV 'nimmer heeft wil len zien als een schakel in een interna tionale verbinding'. Men keert zioh dan ook tegen de mogelijkheid dat de WOV de weg opent voor een interna tionale verbinding over de koppen vah de eilanden. De Kamer van Koophan del te Middelburg, zo meent de FNV- Zeeland te weten, lanceerde onlangs een dergelijk model. komt geheel en al voor rekening van de deelnemers. Wille heeft uitgerekend dat een cursus hierdoor vijfhonderd gulden per jaar gaat kosten per geïnte resseerde. De groepen moeten dan ook nog groot zijn. Wille sprak de vrees uit dat bij het van kracht worden van het wetsvoorstel de algemene vorming een onderschoven wordt in het volwassenen onderwijs. Hij kon nog geen indicatie geven wan neer de wet wordt ingevoerd. „Deet man wil scoren met dit voorstel", al dus de Vlissingse rector, „en wel gedu rende deze regeringsperiode". GOES - De gevolgen van een door gaande noord-zuid verbinding door het Deltagebied moeten worden mee gewogen in de milieu-effectrapporta ge voor de Westerschelde-oeverver- binding (WOV). Ten onrechte blijft de invloed van een noord-zuid route voor doorgaand verkeer door het eco logisch waardevolle Deltagebied bui ten beeld. De Zeeuwse Milieu Federa tie (ZMF) maakt deze kanttekening bij de zogenaamde startnota voor de milieu-effectrapportage WOV. In een brief aan gedeputeerde staten van Zeeland wijst de ZMF erop dat het autoverkeer van en naar Zeeuwsch- Vlaanderen bijna drie keer meer van de grensovergangen gebruik maakt dan van de veren. Dat brengt de mi lieufederatie tot de conclusie dat Zeeuwsch-Vlaanderen op dit gebied meer relaties heeft met België dan met Midden-Zeeland. De probleemanalyse in de startnota is naar het oordeel van an on e Haagse redacteur AC - De groei van de hand- vissèrij in Zeeland begint de jzen. Daarom moet er een nstop komen, zoals die S afgekondigd ter bescherming e huid ige mechanische kokkel- 'ij. nt het Tweede Kamerlid drs H. dijkKda). Hij heeft schriftelijke n gestsld aan visserijminister ir •raks, waarin hij opheldering t over berichten dat de directie :jen |an Braks' departement [^■nieuwe vergunningen af- or d<*ze vorm van visserij, ter- r in 1987 al tachtig zijn verleend, het hele jaar 1986 werden slechts V771en kokkel visserij-vergunningen 'ekt. laatrefjelen van het Rijk uitblij- kl dezl vorm van visserij als be- estr:sectoriten dode opgeschreven' r viifldus Eversdijk, omdat dezelfde 184-plheid Kokkels (een schelpdier- .„at ool| wel kokhaan wordt ge- i dooi steeds meer vissers moet ïn gedeeld. Het CDA-tweede-ka- d waarschuwt dat de dreigende apacittit kan leiden tot sane- naatregelen die zeer veel geld n. VLISSINGEN - Kunstenaar Guido Eckhardt ziet het als een erkenning. Sinds 24 december hangt in het Tai pei Fine Arts Museum in Taiwan een kleurets van de Vlissingse kunste naar. Iedere kunstenaar kon in het kader van de derde biennale voor grafische kunst zijn of haar werk in sturen. Eckhardt deed drie werken op de post en kreeg bericht dat één daarvan uitgekozen was om samen met 516 andere werken de tentoon stelling van ingezonden kunst te vor men. De twee andere delen van de biennale bestaan uit een tentoon stelling van werk van uitgenodigde kunstenaars en een expositie van houtsnijwerk, een kunstvorm die in China al duizenden jaren geschiede nis heeft. Welk werk uitverkoren is de tentoon stelling tot 20 maart op te sieren stond niet vermeld in de brief van Huang-Tsai-lang van het organise rend comité. Eckhardt zelf heeft wel een vermoeden. „Ik denk dat het Gef rankeerd, geadresseerd en afgestem peld of Bericht van het front is gewor den". Daarmee worden de thema's van Eckhardts werk aangegeven. De lijst van te verkopen werken ver meldt onder meer een ets van een pak suiker, een dwangbevel, betaalbewijs rijwielstalling en een Koetjesreep- wikkel. De tentoonstelling werd samenge steld uit 4317 werken van 1728 kun stenaars uit 63 landen. De 43-jarige in Roosendaal geboren kunstenaar vindt de erkennig des te groter omdat China en Taiwan (vroeger Formosa) een eeuwenlange grafische traditie hebben. „Bovendien is die ets alleen op kwaliteit beoordeeld en niet op al lerlei andere criteria die niet ter zake doen. Sommige kunstenaars kunnen hun werk alleen verkopen omdat ze de juiste vrienden hebben en de goe de recepties bezoeken". Eckhardt heeft inmiddels in de kunstwereld een redelijke bekend heid opgebouwd. Hij heeft soloten toonstellingen gehad in het Van Gogh-museum in Amsterdam, in Amstelveen, Oudenbosch en Roosen daal, zijn geboorteplaats waar veel werk van hem te zien is. Samen met andere kunstenaars heeft hij onder meer een tentoonstelling gehad in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Nu Eckhardts werk te zien is in het museum van Taipei kan hij interna tionaal bekender worden. Voor de volgende biennale voor grafische kunst krijgt hij zeker een uitnoding zijn werk tentoon te stellen. Ook krijgt hij een vermelding in de cata logus van de tentoonstelling, die over de hele wereld verspreid wordt. Guido Eckhardt zegt niet bewust aan de weg te timmeren. „Dat kan ik niet. Daar moetje vaardig in zijn. Als je de juiste personen voor je weet te win nen dan kun je in een goed blaadje ko men bij het rijk en de provincie. Je moet een reclamejongen zijn. Van re ceptie naar receptie lopen, de goede mensen op bezoek vragen en zorgen dat je bij de juiste mensen uitgeno digd wordt. Een jaar of tien, vijftien geleden zat ik ook in dat circuit. Dat is vreselijk. Dan word je geleefd", meent Eckhardt. Het kunstbeleid van de provincie en de gemeente zit hem helemaal niet lekker. Volgens Eckhardt is tachtig tot negentig procent van de kunst aankopen van de provincie niet geba seerd op de kwaliteit van de kunste naar maar op verbale en sociale vaar digheden van de maker. Eckhardt: „Veel mensen verkopen alleen maar werk met hun mond. Als het op kwali teit aankomt zijn ze nergens. Soms zie ik heel mooie dingen die niet ge kocht worden, omdat de makers geen kennissen op de juiste plaats heb ben". Eckhardt is blij dat per 1 juli 1987 de Beeldende Kunstenaars Regeling is komen te vervallen. „Die regeling was er verantwoordelijk voor dat kunstenaars steeds meer moesten produceren. Ze kregen steeds minder geld voor een werk, dus moetje meer maken. Bovendien moest je 'veilig' werk maken, anders werd het niet ge kocht. Het meeste werk wat in het ka der van die regeling is aangekocht moet eigenlijk gesigneerd worden door de BKR-commissie en niet door de maker. Als het schilderij en het for maat buiten het gangbare vielen, werd het niet gekocht. Dus zorgde ie dereen dat ze gangbare dingen maak ten", meent Eckhardt. Het afschaffen van de BKR maakt bij hem wel andere kritiek los. „Het wordt eigenlijk hoog tijd dat de ge meenten een fatsoenlijk aankoop- en opdrachtenbeleid formuleren. Ze hebben de kunst al een half jaar on der hun hoede. Een half jaar is mis schien niet lang maar als je zonder geld zit is het een eeuwigheid", aldus Eckhardt. Guido Eckhardt in zijn atelier. de ZMF teveel op de banden tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Midden-Zee land gericht. Volgens de natuurbe schermingsorganisatie bestaan nau-' welijks economische betrekkingen tussen de Kanaalzone in Zeeuwsch- Vlaanderen en het Sloegebied. Daar om acht de federatie het zeer de vraag of een WOV een wederzijdse impuls voor beide gebieden zal opleveren, die te vergelijken is met een investering in de relatie Kanaalzone-Belgisch ach terland. De vaststelling dat de toename van het verkeer op de wegen ver uitstijgt boven de groei op de veerverbindin- gen, is naar de mening van de ZMF on genuanceerd. De noodzaak voor de aanleg van de vaste oeververbinding dient beter te worden onderbouwd. „De constatering dat de veren zelfs op de vijfde plaats van de 'structurele congestiegebieden' in ons land zouden komen, lijkt ons ontdaan van elk ge voel voor realiteit", aldus de milieufe deratie in de brief. In de milieu-effectrapportage moeten, zo vindt de ZMF, de gevolgen van de aanleg van de Liefkenshoektunnel voor de verkeerstromen in Zeeuwsch- Vlaanderen worden meegenomen. „Met goede aansluitende wegen kan deze tunnel een alternatief vormen voor het veer Kruiningen-Perkpol- der", meent de natuurbeschermings organisatie. Overigens is de ZMF daar vooralsnog geen voorstander van, om dat de milieugevolgen nog niet te over zien zijn. De milieufederatie is erover verbij sterd dat na eerdere stellige uitspra ken dat noch direct, noch op termijn de Zak van Zuid-Beveland zou worden doorsneden, toch weer tracés voor op de WOV aansluitende wegen dwars door dit gebied op de kaart staan. Nieuwe wegen door de Zak van Zuid- Beveland dienen voor elke WOV-va- riant tot de op voorhand uit te sluiten mogelijkheden te worden gerekend. Verder brengt de ZMF onder de aan dacht van gedeputeerde staten dat de problematiek van de sluipwegen, vooral op Zuid-Beveland, in de milieu effectrapportage aan de orde moet ko men. Nergens mogen afslagen worden aangelegd, die tot sluipverkeer leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 33