laadsleden Oostburg
ritiseren rol college
Expressievakken
in de verdrukking
Hoefijzer ver keer weer
's nachts de grens over
Noord-zuid route meewegen in
milieu-effect-rapport WOV
Museum in Taiwan kiest
ets Vlissingse kunstenaar
MILIEU FEDERA TIE:
PZC/ provincie
rsdijk wil
nningstop
elvisserij
Barbé praat
voor zijn beurt
over oostelijk
tracé WOV
AAGT EKENS OVER OMSTREDEN HEK
wonde visser
t helikopter
i boord gehaald
Twee inbraken
in Middelburg
'zegging
Zaakwaarnemer
ZDASG OVER VOLWASSENENONDERWIJS
NA SPOEDOVERLEG MET BELGIE
FNV-ZEELAND:
Internationaal
Tunnel
%>AG 8 JANUARI 1988
z17
TBURG - „Volgens m'n papieren woon ik in Nederland, maar als ik m'n tuin inkijk, lijkt
:ori
vel of ik in de DDR zit". J. de Klerk uit Oostburg is duidelijk niet gelukkig met het hek dat
°e ieuwe buurman Schout op de erfscheiding heeft gebouwd. Illegaal. En het college van b en
ten. verantwoordelijk meende De Klerk woensdag tijdens de vergadering van de raadscom-
ie voor openbare werken. Hij kreeg steun van PvdA-woordvoerster J. van de Ree-Slabbe-
'zittta.
oblemen rond Schout begonnen
corner van het vorig jaar. Hij had
srderij naast zijn bedrijf gekocht
ldelde de schuren gebruiken voor
ijdg van auto's en onderdelen, aan-
teVagens en wrakken van auto's,
jn nieuwe eigendom zo snel mo
te beveiligen, plaatste hij er een
imheen van 2.20 meter hoogte,
leel van dat hek loopt over de
ling rhet de tuin van De Klerk,
it haq echter geen bouwvergun-
ioor net hekwerk. De gemeente
de garage-eigenaar op de bouw-
_aaigiheden te staken. Dat ge
itje echter pas op het moment dat
ek al afgebouwd was. Schout
e alsnog een aanvraag voor een
vergunning in en heeft deze in-
:ls gekregen, ondanks grote be-
n van de gemeenteraad. De
B /ertegenwoordigers gingen door
ieën, toen wethouder A. de Feij-
n vooifhield, dat de gemeente een
echt over het hek zou ver-
'lüwvergunning voor het hek is
haar het begin geweest van de
Schout, zo bleek tijdens de com-
wergadering. Want om de schu-
n dé boerderij in gebruik te kun-
emenj als opslagplaats moet de
lïiming van het perceel gewijzigd
n en een hinderwetvergunning
jVraagd worden.
jjinmissie openbare werken ging
in principe akkoord met wijzi-
an de agrarische bestemming in
'ïdustriële. Wethouder De Feij-
iDaarmee is een toezegging ge-
ïan Schout". Hij wees wederom
idische consequenties. De com-
:ledei» zijn duidelijk een andere
ig toegedaan: „Er ligt geen
besluit, alleen maar een princi-
spraak van een adviescommis-
ddusjVan de Ree-Slabbekoorn.
fnmissie kwam woensdag echter
1 ,op die principe-uitspraak. Het
trieterrein komt té dicht tegen
e igen aan te liggen. En dat is een
'enste situatie, aldus de com-
deden
etrefi de hinderwetvergunning
commissie, in navolging van De
grote twijfels over het milieu-
,elijke gedrag van Schout. Deze
chtea nadrukkelijk dat hij geen
hjj®rlijke zaken gaat doen in
huren „Het is enkel en alleen
p&gS. Ik ben absoluut niet van
-m er te gaan werken". De Feijter
dat [Schout gehouden zal zijn
bepalingen van de hinderwet-
pgining
- zaak-Schout speelt het college
vxvallênde rol. Of in de woorden
/an ée Ree-Slabbekoorn: „De
uders gaan af en toe eens kijken,
n wat toezeggingen en het resul-
)stt>s grote onduidelijkheid. Voor de
eer voor De Klerk en ook voor
tngtf". Onduidelijkheid was er ook
kei wee voorstellen die b en w eind
to: jaar aan Schout deden voor een
>el itatielovereenkomst (waarin on-
eutJer de bedragen worden vastge-
ïstniie Schout moet betalen voor bo
ok jkse voorzieningen, kosten van
pl :debouwkundige en andere ge-
hlijkl uitgaven). Op het voorstel
dat Schout eind november kreeg, rea
geerde hij niet. Desondanks stuurde
het college hem een maand later een
nieuw voorstel, waarin de kosten voor
Schout waren gehalveerd.
Het zou om een compromis gaan, zo
hield De Feijter de commissie voor, die
in één moeite door verklaarde dat er
noch met Schout noch met zijn raads
man mr H. den Hollander mondeling,
of schriftelijk contact was geweest.
Van de Ree-Slabbekoorn vindt dat de
zaak in het college uiterst merkwaar
dig is behandeld. „De hele zaak hoort
tot De Feijters portefeuille. Maar zijn
naam komt in de stukken nauwelijks
voor. Wel die van De Vries. Het is dan
ook wat vreemd dat De Feijter het
moet verdedigen". Dat was De Klerk
ook al opgevallen. Hij beschuldigde
wethouder J. de Vries ervan als zaak
waarnemer van Schout op te treden.
Ruim drie jaar geleden sprong De
Vries, toen nog als fractievoorzitter
van de PvdA, in de bres voor Schout
bij een grondverkoop. In die zaak
moet de Raad van State nog altijd een
uitspraak doen.
iur iINGEN Een helikopter van
-n gisch( marine in Koksijde heeft
dagmorgen vroeg een op de
en zee gewoncj geraakte visser van
gehaaid en naar Vlissingen over
;en.
weJrarejde, de 22-jarige R. Marijs
lemuiden, werd met een gekwet-
es ter per ambulance naar het Be-
,j i-StJc sephziekenhuis vervoerd,
m was bij werkzaamheden aan
van het vissersschip uit Vlissin-
et zijl wijsvinger tussen een ka-
"kneld geraakt. Hij kon na behan-
„JhuisPaarts keren.
De Feijters naam blijkt ook te ontbre
ken in de correspondentie over een ex
ploitatie-overeenkomst met service
station Van de Ree. Daar duikt veel
vuldig de naam van loco-burgemees
ter J. Thomaes op. Van de Ree weigert
akkoord te gaan met het voorstel van
het college. Hij vindt dat hij te veel
moet betalen. Waarop het college een
voorstel deed om. net als bij Schout, de
kosten te halveren. Deze feiten roepen
vragen op, die het college niet beant
woordt, vindt Van de Ree-Slabbe
koorn. „Je kunt dan ook niet uitsluiten
dat de zaken van Schout en Van de
Ree gekoppeld zijn bij de behandeling
in het college". Overigens keerde de
commissie zich ook tegen het voorstel,
dat aan Van de Ree is gedaan.
De opstelling van het college in de
zaak-Schout heeft er volgens het
PvdA-raadslid ook toe geleid, dat er
geen duidelijkheid is over de beroeps
mogelijkheden. De Klerk laat zich
daardoor echter niet uit het veld slaan.
Hij kondigde aan dat hij al het mogelij
ke zou doen. Ondertussen wil garage
eigenaar Schout zich niet druk maken
over de affaire. „De hele zaak is in han
den van m'n advocaat. Ik wacht maar
af'.
Het omstreden hek rond de opslagschuren.
VLISSINGEN De expressievakken zoals textiele werkvormen en tekenen
dreigen in het volwassenenonderwijs derderangs vakken te worden. De Vlis-
singse directeur L. H. Wille van de Zeeuwse Dag en Avondscholengemeen
schap (ZDASG) zei dit donderdag tijdens de vergadering van het ZDASG-be-
stuur in Vlissingen. Hij reageerde op het wetsvoorstel voortgezet algemeen
volwassenen onderwijs.
Minister drs W. Deetman stelt in het
wetsontwerp voor verschil te maken
tussen drie soorten lesyakken. Die
vakken die direct van nut zijn voor
doorstroming naar de arbeidsmarkt,
zoals de exacte vakken en de moderne
talen, krijgen prioriteit. Zij worden
volledig door het ministerie van onder
wijs gefinancierd. Voor de tweede cate
gorie vakken, waaronder geschiedenis
en aardrijksunde, wordt een budget
gegeven. De instellingen voor volwas
sen onderwijs moet dat zelf verdelen al
naar gelang de interesse van de stu
denten. De derde soort vakken, zoals
tekenen en textiele werkvormen,
Wachtende vrachtwagens donderdag bij de grensovergang Kapellebrug aan Belgische zijde.
HULST - De problemen die zijn ont
staan door de invoering van de
nieuwe regeling voor het zoge
naamde hoefijzerverkeer (verkeer
van Nederland naar Nederland via
België) zijn donderdag opgelost.
Spoedoverleg tussen vertegen
woordigers van het ministerie van
financiën en de Belgische douane
dienst heeft tot resultaat gehad, dat
vrachtwagenchauffeurs ook 's
nachts weer de grensovergangen
mogen passeren.
Sinds de jaarwisseling moeten
vrachtwagenchauffeurs zich aan de
grens melden bij de Belgische doua
ne voor de verkrijging van de beno
digde grensdocumenten. De Belgi
sche overheid hoopt hiermee meer
controle te verkrijgen over het ver
voer van goederen via haar grondge
bied. Bij de terugkeer in Nederland
moeten de chauffeurs de documen
ten inleveren bij de Nederlandse
douane, die de formulieren tenslotte
ter eindcontrole weer doorstuurt
naar de Belgen.
De onverwacht snelle invoering van
de nieuwe douaneprocedure heeft
vooral begin deze week tot grote pro
blemen aan de grensovergangen ge
leid. Door fouten in de aangepaste
instructies aan de Belgische doua
nebeambten werden vrachtwagen
chauffeurs bij enkele grensovergan
gen geconfronteerd met wachttijden
van soms meer dan twee uur. Zo
mochten de grensdocumenten aan
vankelijk alleen door de hogere Bel
gische douaneambtenaren in be
handeling worden genomen. Ook
kwam het voor, dat vrachtwagens
ten onrechte moesten worden verze
geld. Na een regen van klachten van
vrachtbedrijven zijn de grensforma-
liteiten bij de Belgische douane in
middels zodanig verbeterd, dat het
oponthoud sterk is verminderd. De
huidige lichte vertragingen zijn
voornamelijk nog het gevolg van on
wennigheid met het invullen van de
meer ingewikkeld geworden grens
documenten.
Het voornaamste bezwaar van de
transportbedrijven tegen de nieuwe
regeling voor het hoefijzerverkeer
betrof de onmogelijkheid om buiten
de openingstijden van de Belgische
douanekantoren de grens te kunnen
passeren. Voor de invoering van de
nieuwe procedure konden chauf
feurs, die 's nachts over de grens wil
den, van tevoren de daarvoor beno
digde formulieren al in orde maken
tijdens de kantooruren van de Ne
derlandse douane. Tot ongenoegen
van de transportfirma's bleek de
Belgische douane minder soepel,
waardoor 's nachts tussen 22.00 uur
en 6.00 uur alleen nog gebruik kon
worden gemaakt van de grensover
gang bij Zelzate, die 24 uur per dag is
geopend.
Volgens P. Romijn, hoofd externe
betrekkingen van de Algemene Ver
laders en Eigen Vervoer Organisa
tie (EVO), schreeuwden de proble
men met de nieuwe douaneregeling
om een snelle oplossing. „Door de
lange wachttijden en het nachtelij
ke isolement van de chauffeurs in
Zeeuwsch-Vlaanderen dreigde er
voor de transportondernemingen
een forse schadepost te ontstaan."
Romijn wijt alle problemen aan de
te snelle invoering van de nieuwe re
geling door het ministerie van finan
ciën. „Van de ene op de andere dag
werden wij geconfronteerd met een
veranderde procedure. Pas op oude
jaarsdag ontvingen we bericht van
de wijzigingen voor het hoefijzerver
keer. De informatie is veel te laat be
kend geworden, waardoor wij ons
onvoldoende konden voorbereiden
op de nieuwe omstandigheden. Het
ministerie heeft als het ware een
overval gepleegd op het bedrijfsle
ven."
De EVO-woordvoerder heeft goede
hoop dat de problemen voor het hoe
fijzerverkeer nu definitief uit de we
reld zijn. „Alle angels zijn nu uit de
nieuwe regeling gehaald. Na afloop
van het succesvolle overleg heeft de
Belgische douane direct telefonisch
nieuwe instructies gekregen voor de
te volgen procedure voor Neder
lands vrachtverkeer."
MIDDELBURG - In de nacht van
woensdag op donderdag werd uit een
woning aan de Middelburgse Volke-
rakstraat een stereo-installatie gesto
len. De waarde was bij de politie niet
bekend. De dader(s) kwam(en) binnen
door het forceren van een boven-
raampje aan de achterzijde van het
pand. Bewoner S. A. D. was niet thuis.
In dezelfde nacht werd het huis van J.
M. R. (die afwezig was) aan Herbers-
land bezocht. Er werd een ventilatie-
luikje geforceerd en zo kon het raam
aan de voorkant worden geopend. Er
werden girobetaalkaarten, cheques,
f 125,- en een geldkistje met f 100,- ont
vreemd.
MIDDELBURG Gedeputeerde drs
R. C. E. Barbé (cda) heeft de milieu-ef-
fecten-rapportage (MER) voor een
vaste Westerschelde-oeververbiii-
ding (WOV) belast met voorbarige uil-
spraken over de wenselijkheid van
een tracé direct oostelijk van de lijn
Terneuzen-Ellewoutsdijk.
Dat vindt het bestuur van het FNY-
Zeeland blijkens een reactie op de
start-nota voor de MER-procedure.
„Door een dergelijke opstelling", ai-
dus de FNV, „verliest naar wij vermoe
den de MER voor een groot aantal be
langhebbenden veel van zijn beteké-
nis. Dergelijke premature uitspraken
voeden het idee dat 'alles toch al is be
slist' en doet daarmee ook deze vorm
van inspraak geen goed".
Ook de startnota zelf neigt naar dje
conclusie dat een WOV alleen reali
seerbaar is wanneer voor een oostelijk
tracé Terneuzen-Ellewoutsdijk wordt
gekozen. De twee aannemercombina
ties die in zijn voor de bouw van een
WOV hebben alle andere tracés inmid
dels geheel laten varen. Desalniette
min vindt de FNV-Zeeland het 'oppor
tuun' dat een gedeputeerde zich nu al
duidelijk uitspreekt voor een oostelijk
tracé. J
Evenals de Kamer van Koophandel tje
Middelburg benadrukt de FNV dat
een WOV niet alleen voor ZeeuwscÊ-
Vlaanderen van belang is. GedepO-
teerde staten stellen in de startnotitie
dat de WOV een Zeeuwsvlaams 'ver-
keersplanologisch' belang dient. Maar
ook de rest van Zeeland, aldus de FNV,
profiteert van een WOV. De FNV
maakt uit de startnotitie op dat gs de
WOV blijkbaar beschouwen als een ré
gionale verbinding. Het vakverbond is
daar blij mee. Men wijst er nog eens op
dat de FNV de WOV 'nimmer heeft wil
len zien als een schakel in een interna
tionale verbinding'. Men keert zioh
dan ook tegen de mogelijkheid dat de
WOV de weg opent voor een interna
tionale verbinding over de koppen vah
de eilanden. De Kamer van Koophan
del te Middelburg, zo meent de FNV-
Zeeland te weten, lanceerde onlangs
een dergelijk model.
komt geheel en al voor rekening van de
deelnemers. Wille heeft uitgerekend
dat een cursus hierdoor vijfhonderd
gulden per jaar gaat kosten per geïnte
resseerde. De groepen moeten dan ook
nog groot zijn.
Wille sprak de vrees uit dat bij het van
kracht worden van het wetsvoorstel de
algemene vorming een onderschoven
wordt in het volwassenen onderwijs.
Hij kon nog geen indicatie geven wan
neer de wet wordt ingevoerd. „Deet
man wil scoren met dit voorstel", al
dus de Vlissingse rector, „en wel gedu
rende deze regeringsperiode".
GOES - De gevolgen van een door
gaande noord-zuid verbinding door
het Deltagebied moeten worden mee
gewogen in de milieu-effectrapporta
ge voor de Westerschelde-oeverver-
binding (WOV). Ten onrechte blijft de
invloed van een noord-zuid route
voor doorgaand verkeer door het eco
logisch waardevolle Deltagebied bui
ten beeld. De Zeeuwse Milieu Federa
tie (ZMF) maakt deze kanttekening
bij de zogenaamde startnota voor de
milieu-effectrapportage WOV.
In een brief aan gedeputeerde staten
van Zeeland wijst de ZMF erop dat het
autoverkeer van en naar Zeeuwsch-
Vlaanderen bijna drie keer meer van
de grensovergangen gebruik maakt
dan van de veren. Dat brengt de mi
lieufederatie tot de conclusie dat
Zeeuwsch-Vlaanderen op dit gebied
meer relaties heeft met België dan met
Midden-Zeeland. De probleemanalyse
in de startnota is naar het oordeel van
an on e Haagse redacteur
AC - De groei van de hand-
vissèrij in Zeeland begint de
jzen. Daarom moet er een
nstop komen, zoals die
S afgekondigd ter bescherming
e huid ige mechanische kokkel-
'ij.
nt het Tweede Kamerlid drs H.
dijkKda). Hij heeft schriftelijke
n gestsld aan visserijminister ir
•raks, waarin hij opheldering
t over berichten dat de directie
:jen |an Braks' departement
[^■nieuwe vergunningen af-
or d<*ze vorm van visserij, ter-
r in 1987 al tachtig zijn verleend,
het hele jaar 1986 werden slechts
V771en kokkel visserij-vergunningen
'ekt.
laatrefjelen van het Rijk uitblij-
kl dezl vorm van visserij als be-
estr:sectoriten dode opgeschreven'
r viifldus Eversdijk, omdat dezelfde
184-plheid Kokkels (een schelpdier-
.„at ool| wel kokhaan wordt ge-
i dooi steeds meer vissers moet
ïn gedeeld. Het CDA-tweede-ka-
d waarschuwt dat de dreigende
apacittit kan leiden tot sane-
naatregelen die zeer veel geld
n.
VLISSINGEN - Kunstenaar Guido
Eckhardt ziet het als een erkenning.
Sinds 24 december hangt in het Tai
pei Fine Arts Museum in Taiwan een
kleurets van de Vlissingse kunste
naar. Iedere kunstenaar kon in het
kader van de derde biennale voor
grafische kunst zijn of haar werk in
sturen. Eckhardt deed drie werken
op de post en kreeg bericht dat één
daarvan uitgekozen was om samen
met 516 andere werken de tentoon
stelling van ingezonden kunst te vor
men. De twee andere delen van de
biennale bestaan uit een tentoon
stelling van werk van uitgenodigde
kunstenaars en een expositie van
houtsnijwerk, een kunstvorm die in
China al duizenden jaren geschiede
nis heeft.
Welk werk uitverkoren is de tentoon
stelling tot 20 maart op te sieren
stond niet vermeld in de brief van
Huang-Tsai-lang van het organise
rend comité. Eckhardt zelf heeft wel
een vermoeden. „Ik denk dat het Gef
rankeerd, geadresseerd en afgestem
peld of Bericht van het front is gewor
den". Daarmee worden de thema's
van Eckhardts werk aangegeven. De
lijst van te verkopen werken ver
meldt onder meer een ets van een pak
suiker, een dwangbevel, betaalbewijs
rijwielstalling en een Koetjesreep-
wikkel.
De tentoonstelling werd samenge
steld uit 4317 werken van 1728 kun
stenaars uit 63 landen. De 43-jarige in
Roosendaal geboren kunstenaar
vindt de erkennig des te groter omdat
China en Taiwan (vroeger Formosa)
een eeuwenlange grafische traditie
hebben. „Bovendien is die ets alleen
op kwaliteit beoordeeld en niet op al
lerlei andere criteria die niet ter zake
doen. Sommige kunstenaars kunnen
hun werk alleen verkopen omdat ze
de juiste vrienden hebben en de goe
de recepties bezoeken".
Eckhardt heeft inmiddels in de
kunstwereld een redelijke bekend
heid opgebouwd. Hij heeft soloten
toonstellingen gehad in het Van
Gogh-museum in Amsterdam, in
Amstelveen, Oudenbosch en Roosen
daal, zijn geboorteplaats waar veel
werk van hem te zien is. Samen met
andere kunstenaars heeft hij onder
meer een tentoonstelling gehad in
het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Nu Eckhardts werk te zien is in het
museum van Taipei kan hij interna
tionaal bekender worden. Voor de
volgende biennale voor grafische
kunst krijgt hij zeker een uitnoding
zijn werk tentoon te stellen. Ook
krijgt hij een vermelding in de cata
logus van de tentoonstelling, die
over de hele wereld verspreid wordt.
Guido Eckhardt zegt niet bewust aan
de weg te timmeren. „Dat kan ik niet.
Daar moetje vaardig in zijn. Als je de
juiste personen voor je weet te win
nen dan kun je in een goed blaadje ko
men bij het rijk en de provincie. Je
moet een reclamejongen zijn. Van re
ceptie naar receptie lopen, de goede
mensen op bezoek vragen en zorgen
dat je bij de juiste mensen uitgeno
digd wordt. Een jaar of tien, vijftien
geleden zat ik ook in dat circuit. Dat
is vreselijk. Dan word je geleefd",
meent Eckhardt.
Het kunstbeleid van de provincie en
de gemeente zit hem helemaal niet
lekker. Volgens Eckhardt is tachtig
tot negentig procent van de kunst
aankopen van de provincie niet geba
seerd op de kwaliteit van de kunste
naar maar op verbale en sociale vaar
digheden van de maker. Eckhardt:
„Veel mensen verkopen alleen maar
werk met hun mond. Als het op kwali
teit aankomt zijn ze nergens. Soms
zie ik heel mooie dingen die niet ge
kocht worden, omdat de makers geen
kennissen op de juiste plaats heb
ben".
Eckhardt is blij dat per 1 juli 1987 de
Beeldende Kunstenaars Regeling is
komen te vervallen. „Die regeling
was er verantwoordelijk voor dat
kunstenaars steeds meer moesten
produceren. Ze kregen steeds minder
geld voor een werk, dus moetje meer
maken. Bovendien moest je 'veilig'
werk maken, anders werd het niet ge
kocht. Het meeste werk wat in het ka
der van die regeling is aangekocht
moet eigenlijk gesigneerd worden
door de BKR-commissie en niet door
de maker. Als het schilderij en het for
maat buiten het gangbare vielen,
werd het niet gekocht. Dus zorgde ie
dereen dat ze gangbare dingen maak
ten", meent Eckhardt.
Het afschaffen van de BKR maakt bij
hem wel andere kritiek los. „Het
wordt eigenlijk hoog tijd dat de ge
meenten een fatsoenlijk aankoop- en
opdrachtenbeleid formuleren. Ze
hebben de kunst al een half jaar on
der hun hoede. Een half jaar is mis
schien niet lang maar als je zonder
geld zit is het een eeuwigheid", aldus
Eckhardt.
Guido Eckhardt in zijn atelier.
de ZMF teveel op de banden tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en Midden-Zee
land gericht. Volgens de natuurbe
schermingsorganisatie bestaan nau-'
welijks economische betrekkingen
tussen de Kanaalzone in Zeeuwsch-
Vlaanderen en het Sloegebied. Daar
om acht de federatie het zeer de vraag
of een WOV een wederzijdse impuls
voor beide gebieden zal opleveren, die
te vergelijken is met een investering in
de relatie Kanaalzone-Belgisch ach
terland.
De vaststelling dat de toename van
het verkeer op de wegen ver uitstijgt
boven de groei op de veerverbindin-
gen, is naar de mening van de ZMF on
genuanceerd. De noodzaak voor de
aanleg van de vaste oeververbinding
dient beter te worden onderbouwd.
„De constatering dat de veren zelfs op
de vijfde plaats van de 'structurele
congestiegebieden' in ons land zouden
komen, lijkt ons ontdaan van elk ge
voel voor realiteit", aldus de milieufe
deratie in de brief.
In de milieu-effectrapportage moeten,
zo vindt de ZMF, de gevolgen van de
aanleg van de Liefkenshoektunnel
voor de verkeerstromen in Zeeuwsch-
Vlaanderen worden meegenomen.
„Met goede aansluitende wegen kan
deze tunnel een alternatief vormen
voor het veer Kruiningen-Perkpol-
der", meent de natuurbeschermings
organisatie. Overigens is de ZMF daar
vooralsnog geen voorstander van, om
dat de milieugevolgen nog niet te over
zien zijn.
De milieufederatie is erover verbij
sterd dat na eerdere stellige uitspra
ken dat noch direct, noch op termijn
de Zak van Zuid-Beveland zou worden
doorsneden, toch weer tracés voor op
de WOV aansluitende wegen dwars
door dit gebied op de kaart staan.
Nieuwe wegen door de Zak van Zuid-
Beveland dienen voor elke WOV-va-
riant tot de op voorhand uit te sluiten
mogelijkheden te worden gerekend.
Verder brengt de ZMF onder de aan
dacht van gedeputeerde staten dat de
problematiek van de sluipwegen,
vooral op Zuid-Beveland, in de milieu
effectrapportage aan de orde moet ko
men. Nergens mogen afslagen worden
aangelegd, die tot sluipverkeer leiden.