Expressievakken in de verdrukking Hoefijzerverkeer weer 's nachts de grens over Noord-zuid route meewegen in milieu-effect-rapport WOV MILIE UFEDERATIE: HET WATER DRUIPT UIT DE MUREN' PZC/ provincie sbwi7 '*ÏS Iversdijk wil vergunningstop ikelvisserij Barbé praat voor zijn beurt over oostelijk tracé WOV Gewonde visser helikopter |van boord gehaald n huis van se drukkerij Twee inbraken in Middelburg mmen ZDASG OVER VOLWASSENENONDERWIJS NA SPOEDOVERLEG MET BELGIE Internationaal Tunnel FNV-ZEELAND: De ZDt .SG betrok in 1981 de beneden verdieping van de school aan de Zie- fezeest Manhuisstraat. Het gebouw vertooi de toentertijd nauwelijks ge breken De eigenaar, de Rijksgebou- wendinst, heeft sindsdien geen on derhoud meer laten verrichten. Dat begintich te wreken en bedreigt lang- zaama; 1 het op zichzelf kwalitatief goede t ouwwerk. „Wanneer de nodige reparaties tijdig plaatsvinden", zei ZDSAC -voorzitter en wethouder in |pp||gen C. de Keijzer, „kan het pand zeker nog honderd jaar mee". De gebreken die Van Leeuwen-Ver schoor heeft gesignaleerd en in haar zwartboek verzameld, liegen er niet om. De kozijnen rotten zowel aan de gbinnen- als buitenzijde weg. Ze ontbe ren al j "en een schilderbeurt. De res terende verf bladdert van het hout werk waardoor het rottingsproces wordt versneld. Vele foto's in het zwartboek getuigen hiervan. 'Hier komt schilderen te laat...', staat onder één va» de foto's. Een andere toont een verflaag met een punaise erdoorheen. Het onderschrift: 'Een poging van een kennelijk grenzeloze optimist een en ander met een punaise te 'restaure ren'". •rzo ort Zwt 'eHet wi kan in probli lekkei van uur. eerde *jvraagt Visserij lOg s „Er groeien zwammen en groenwier dat alleen kan gedijen als er meer dan tien uur per etmaal voldoende water aanwezig is". De zwammen komen ook aan de binnenzijde van het schoolgebouw voor. De muren zijn op verschillende plaatsen zo verzadigd met water dat het stucwerk loslaat in de leslokalen. Een ander technisch probleem is de verwarming. De ketels werken uitste kend, maar de installatie is onregel- baar. Wanneer één van de lokalen op een behaaglijke temperatuur is ge bracht, is het tropisch warm in de an dere lokalen. De ramen tochten boven dien geweldig. J. Groen, wethouder van onderwijs in Zierikzee, onderschreef in Vlissingen tijdens de ZDASG-vergadering de bar slechte staat van onderhoud van het schoolpand. „Als de Rijksscholenge meenschap Prof. Zeeman eruit gaat, kunnen we het gebouw voor niets van de Rijksgebouwendienst overnemen. De erfenis die ons resteert, is evenwel niet mis". De Zierikzeese gemeentebe stuurder wenste de Rijksgebouwen dienst er niet van betichten dat zij het pand uit onwil laat verkrotten. „Het ontbreekt haar aan geld", volgens Groen. Conrectrix Van Leeuwen-Verschoor concludeert in haar zwartboek: 'Om te voorkomen dat de school voor alle ge bruikers op den duur ongeschikt wordt, dient aan het stelselmatig ach terwege laten van enig onderhoud zo snel mogelijk een einde te komen'. Naast de ZDASG maken ook andere onderwijsinstellingen gebruik van het pand, zoals de Primair Beroepsgerich te Volwassenen Educatie en de stich ting Basiseducatie. De stichting Vrou wenemancipatie zal zich er binnen kort vestigen. iter kruipt waar het niet gaan et schoolgebouw aan de Man- aat. Een regenwaterafvoer 1 meer dan een jaar ernstige en. Een kapotte en daardoor e regenpijp zorgt voor een iten naar binnen doorweekte ,Voer voor biologen", consta- ZDASG-directeur L. H. Wille. teifl fefflBNGEN Een helikopter van le Bellische marine in Koksijde heeft londerdagmorgen vroeg een op de )uc Noordzee gewond geraakte visser van Doord gehaald en naar Vlissingen over ?evlo«n. De opv «rende, de 22-jarige R. Marijs lit Amemuiden, werd met een gekwet ste ving er per ambulance naar het Be- ^^■St Josephziekenhuis vervoerd, man was bij werkzaamheden aan [an het vissersschip uit Vlissin- me' zijn wijsvinger tussen een ka il bekneld geraakt. Hij kon na behan- iling|iuiswaarts keren. DES - - Drukkerij Zeelandia in Goes ïoudt vandaag (vrijdag) een open dag, te gelegenheid van de officiële ^^Hg van de nieuwe behuizing. De ^^Hrij is verhuisd van een garage an di Lodewijkstraat naar een hieuw bedrijfspand aan de Dr Willem preeslaan in Goes. De open dag is Voor ie ïereen toegankelijk en duurt van 16.i 0 tot 20.30 uur. fceelanua is een offsetdrukkerij. Het bedrijf1 'erzorgt alle soorten drukwerk, «raaron ier de weekkrant van de vlieg basis ■oensdrecht. Eigenaar J. M. van Antwer oen werkte nog op die lokatie bij de luchtmacht, toen hij ruim zes laar geleden als hobby een drukkerij- tje begon in de garage bij zijn woning fian de odewijkstraat. De benodigde apparatuur nam hij over van zijn broer, die een drukkerij in Oost-Sou burg ha 1 Na enige tij d moest Van Ant werpen zijn baan bij de luchtmacht op leggen, omdat zijn hobby uitgroeide tot een ulltime baan. gu, na dm zes jaar, is ook de ruimte (tan twiptig vierkante meter die de ga- age biedt te klein geworden. Daarom leeft V: n Antwerpen een werkruimte 'an honderdveertig vierkante meter aten bouwen aan de Dr Willem Drees- aan. D: ukkerij Zeelandia biedt drie nensen een vaste baan en in drukke ijden ook werk aan free-lancers. onze Haagse redacteur) EN H*\AG - De groei van de hand- kokkellisserij in Zeeland begint de pan uit te rijzen. Daarom moet er een vergunningenstop komen, zoals die ook is afgekondigd ter bescherming van de [huidige mechanische kokkel- vissei Dit Ever: vragen Bladderend verfwerk op de kozijnen aan de achterzijde van het schoolgebouw geven illustreren het achterstallig onderhoud. VLISSINGEN De expressievakken zoals textiele werkvormen en tekenen dreigen in het volwassenenonderwijs derderangs vakken te worden. De Vlis- singse directeur L. H. Wille van de Zeeuwse Dag en Avondscholengemeen schap (ZDASG) zei dit donderdag tijdens de vergadering van het ZDASG-be- stuur in Vlissingen. Hij reageerde op het wetsvoorstel voortgezet algemeen volwassenen onderwijs. Wachtende vrachtwagens donderdag bij de grensovergang Kapellebrug aan Belgische zijde. HULST - De problemen die zijn ont staan door de invoering van de nieuwe regeling voor het zoge naamde hoefijzerverkeer (verkeer van Nederland naar Nederland via België) zijn donderdag opgelost. Spoedoverleg tussen vertegen woordigers van het ministerie van financiën en de Belgische douane dienst heeft tot resultaat gehad, dat vrachtwagenchauffeurs ook 's nachts weer de grensovergangen mogen passeren. Sinds de jaarwisseling moeten vrachtwagenchauffeurs zich aan de grens melden bij de Belgische doua ne voor de verkrijging van de beno digde grensdocumenten. De Belgi sche overheid hoopt hiermee meer controle te verkrijgen over het ver voer van goederen via haar grondge bied. Bij de terugkeer in Nederland moeten de chauffeurs de documen ten inleveren bij de Nederlandse douane, die de formulieren tenslotte ter eindcontrole weer doorstuurt naar de Belgen. De onverwacht snelle invoering van de nieuwe douaneprocedure heeft vooral begin deze week tot grote pro blemen aan de grensovergangen ge leid. Door fouten in de aangepaste instructies aan de Belgische doua nebeambten werden vrachtwagen chauffeurs bij enkele grensovergan gen geconfronteerd met wachttijden van soms meer dan twee uur. Zo mochten de grensdocumenten aan vankelijk alleen door de hogere Bel gische douaneambtenaren in be handeling worden genomen. Ook kwam het voor, dat vrachtwagens ten onrechte moesten worden verze geld. Na een regen van klachten van vrachtbedrijven zijn de grensforma- liteiten bij de Belgische douane in middels zodanig verbeterd, dat het oponthoud sterk is verminderd. De huidige lichte vertragingen zijn voornamelijk nog het gevolg van on wennigheid met het invullen van de meer ingewikkeld geworden grens documenten. Het voornaamste bezwaar van de transportbedrijven tegen de nieuwe regeling voor het hoefijzerverkeer betrof de onmogelijkheid om buiten de openingstijden van de Belgische douanekantoren de grens te kunnen passeren. Voor de invoering van de nieuwe procedure konden chauf feurs, die 's nachts over de grens wil den, van tevoren de daarvoor beno digde formulieren al in orde maken tijdens de kantooruren van de Ne derlandse douane. Tot ongenoegen van de transportfirma's bleek de Belgische douane minder soepel, waardoor 's nachts tussen 22.00 uur en 6.00 uur alleen nog gebruik kon worden gemaakt van de grensover gang bij Zelzate, die 24 uur per dag is geopend. Volgens P. Romijn, hoofd externe betrekkingen van de Algemene Ver laders en Eigen Vervoer Organisa tie (EVO), schreeuwden de proble men met de nieuwe douaneregeling om een snelle oplossing. „Door de lange wachttijden en het nachtelij ke isolement van de chauffeurs in Zeeuwsch-Vlaanderen dreigde er voor de transportondernemingen een forse schadepost te ontstaan." Romijn wijt alle problemen aan de te snelle invoering van de nieuwe re geling door het ministerie van finan ciën. „Van de ene op de andere dag werden wij geconfronteerd met een veranderde procedure. Pas op oude jaarsdag ontvingen we bericht van de wijzigingen voor het hoefijzerver keer. De informatie is veel te laat be kend geworden, waardoor wij ons onvoldoende konden voorbereiden op de nieuwe omstandigheden. Het ministerie heeft als het ware een overval gepleegd op het bedrijfsle ven." De EVO-woordvoerder heeft goede hoop dat de problemen voor het hoe fijzerverkeer nu definitief uit de we reld zijn. „Alle angels zijn nu uit de nieuwe regeling gehaald. Na afloop van het succesvolle overleg heeft de Belgische douane direct telefonisch nieuwe instructies gekregen voor de te volgen procedure voor Neder lands vrachtverkeer." MIDDELBURG Gedeputeerde drs R. C. E. Barbé (cda) heeft de milieu-ef fecten-rapportage (MER) voor een vaste Westerschelde-oeververbid- ding (WOV) belast met voorbarige uit spraken over de wenselijkheid vaji een tracé direct oostelijk van de lijn Terneuzen-Ellewoutsdijk. Dat vindt het bestuur van het FNV- Zeeland blijkens een reactie op de start-nota voor de MER-procedure. „Door een dergelijke opstelling", al dus de FNV, „verliest naar wij vermoe den de MER voor een groot aantal be langhebbenden veel van zijn beteke nis. Dergelijke premature uitspraken voeden het idee dat 'alles toch al is be slist' en doet daarmee ook deze vorm van inspraak geen goed". Ook de startnota zelf neigt naar de conclusie dat een WOV alleen reali seerbaar is wanneer voor een oostelijk tracé Terneuzen-Ellewoutsdijk wordt gekozen. De twee aannemercombina ties die in zijn voor de bouw van een WOV hebben alle andere tracés inmid dels geheel laten varen. Desalniette min vindt de FNV-Zeeland het 'oppof- tuun' dat een gedeputeerde zich nu al duidelijk uitspreekt voor een oostelijk tracé. Evenals de Kamer van Koophandel ie Middelburg benadrukt de FNV dat een WOV niet alleen voor Zeeuwsch- Vlaanderen van belang is. Gedepu teerde staten stellen in de startnotitie dat de WOV een Zeeuwsvlaams 'ver- keersplanologisch' belang dient. Maar ook de rest van Zeeland, aldus de FNV, profiteert van een WOV. De FNV maakt uit de startnotitie op dat gs de WOV blijkbaar beschouwen als een re gionale verbinding. Het vakverbond is daar blij mee. Men wijst er nog eens op dat de FNV de WOV 'nimmer heeft wil len zien als een schakel in een interna tionale verbinding'. Men keert zich dan ook tegen de mogelijkheid dat de WOV de weg opent voor een interna tionale verbinding over de koppen vapi de eilanden. De Kamer van Koophan del te Middelburg, zo meent de FNV- Zeeland te weten, lanceerde onlangs een dergelijk model. v Minister drs W. Deetman stelt in het wetsontwerp voor verschil te maken tussen drie soorten lesvakken. Die vakken die direct van nut zijn voor doorstroming naar de arbeidsmarkt, zoals de exacte vakken en de moderne talen, krijgen prioriteit. Zij worden volledig door het ministerie van onder wijs gefinancierd. Voor de tweede cate gorie vakken, waaronder geschiedenis en aardrijksunde, wordt een budget gegeven. De instellingen voor volwas sen onderwijs moet dat zelf verdelen al naar gelang de interesse van de stu denten. De derde soort vakken, zoals tekenen en textiele werkvormen, komt geheel en al voor rekening van de deelnemers. Wille heeft uitgerekend dat een cursus hierdoor vijfhonderd gulden per jaar gaat kosten per geïnte resseerde. De groepen moeten dan ook nog groot zijn. Wille sprak de vrees uit dat bij het van kracht worden van het wetsvoorstel de algemene vorming een onderschoven wordt in het volwassenen onderwijs. Hij kon nog geen indicatie geven wan neer de wet wordt ingevoerd. „Deet man wil scoren met dit voorstel", al dus de Vlissingse rector, „en wel gedu rende deze regeringsperiode". GOES - De gevolgen van een door gaande noord-zuid verbinding door het Deltagebied moeten worden mee gewogen in de milieu-effectrapporta ge voor de Westerschelde-oeverver- binding (WOV). Ten onrechte blijft de invloed van een noord-zuid route voor doorgaand verkeer door het eco logisch waardevolle Deltagebied bui ten beeld. De Zeeuwse Milieu Federa tie (ZMF) maakt deze kanttekening bij de zogenaamde startnota voor de milieu-effectrapportage WOV. In een brief aan gedeputeerde staten van Zeeland wijst de ZMF erop dat het autoverkeer van en naar Zeeuwsch- Vlaanderen bijna drie keer meer van de grensovergangen gebruik maakt dan van de veren. Dat brengt de mi lieufederatie tot de conclusie dat Zeeuwsch-Vlaanderen op dit gebied meer relaties heeft met België dan met Midden-Zeeland. De probleemanalyse in de startnota is naar het oordeel van t het Tweede Kamerlid drs H. k (cda). Hij heeft schriftelijke esteld aan visserijminister ir ks, waarin hij opheldering ver berichten dat de directie ryv van Braks' departement iog stei Is nieuwe vergunningen af geeft voor deze vorm van visserij, ter- vijl er in 1987 al tachtig zijn verleend. JCjyer het hele jaar 1986 werden slechts achttien kokkelvisserij-vergunningen verstrekt. ^^^^Btregelen van het Rijk uitblij ven zal deze vorm van visserij als be- roepssfttor 'ten dode opgeschreven' zijn, aldus Eversdijk, omdat dezelfde hoeveelheid kokkels (een schelpdier tje, datlook wel kokhaan wordt ge- Sooemdmoor steeds meer vissers moet worden uedeeld. Het CDA-tweede-ka- ..merlid waarschuwt dat de dreigende overcapaciteit kan leiden tot sane- „dnj^^Batregelen die zeer veel geld posten. VLISSINGEN - Kunstenaar Guido Eckhardt ziet het als een erkenning. Sinds 24 december hangt in het Tai pei Fine Arts Museum in Taiwan een kleurets van de Vlissingse kunste naar. Iedere kunstenaar kon in het kader van de derde biennale voor grafische kunst zijn of haar werk in sturen. Eckhardt deed drie werken op de post en kreeg bericht dat één daarvan uitgekozen was om samen met 516 andere werken de tentoon stelling van ingezonden kunst te vor men. De twee andere delen van de biennale bestaan uit een tentoon stelling van werk van uitgenodigde kunstenaars en een expositie van houtsnijwerk, een kunstvorm die in China al duizenden jaren geschiede nis heeft. Welk werk uitverkoren is de tentoon stelling tot 20 maart op te sieren stond niet vermeld in de brief van Huang-Tsai-lang van het organise rend comité. Eckhardt zelf heeft wel een vermoeden. „Ik denk dat het Gef rankeerd, geadresseerd en afgestem peld of Bericht van het front is gewor den". Daarmee worden de thema's van Eckhardts werk aangegeven. De lijst van te verkopen werken ver meldt onder meer een ets van een pak suiker, een dwangbevel, betaalbewijs rijwielstalling en een Koetjesreep- wikkel. De tentoonstelling werd samenge steld uit 4317 werken van 1728 kun stenaars uit 63 landen. De 43-jarige in Roosendaal geboren kunstenaar vindt de erkennig des te groter omdat China en Taiwan (vroeger Formosa) een eeuwenlange grafische traditie hebben. „Bovendien is die ets alleen op kwaliteit beoordeeld en niet op al lerlei andere criteria die niet ter zake doen. Sommige kunstenaars kunnen hun werk alleen verkopen omdat ze de juiste vrienden hebben en de goe de recepties bezoeken". Eckhardt heeft inmiddels in de kunstwereld een redelijke bekend heid opgebouwd. Hij heeft soloten toonstellingen gehad in het Van Gogh-museum in Amsterdam, in Amstelveen, Oudenbosch en Roosen daal, zijn geboorteplaats waar veel werk van hem te zien is. Samen met andere kunstenaars heeft hij onder meer een tentoonstelling gehad in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Nu Eckhardts werk te zien is in het museum van Taipei kan hij interna tionaal bekender worden. Voor de volgende biennale voor grafische kunst krijgt hij zeker een uitnoding zijn werk tentoon te stellen. Ook krijgt hij een vermelding in de cata logus van de tentoonstelling, die over de hele wereld verspreid wordt. Guido Eckhardt zegt niet bewust aan de weg te timmeren. „Dat kan ik niet. Daar moetje vaardig in zijn. Als je de juiste personen voor je weet te win nen dan kun je in een goed blaadje ko men bij het rijk en de provincie. Je moet een reclamejongen zijn. Van re ceptie naar receptie lopen, de goede mensen op bezoek vragen en zorgen dat je bij de juiste mensen uitgeno digd wordt. Een jaar of tien, vijftien geleden zat ik ook in dat circuit. Dat is vreselijk. Dan word je geleefd", meent Eckhardt. Het kunstbeleid van de provincie en de gemeente zit hem helemaal niet lekker. Volgens Eckhardt is tachtig tot negentig procent van de kunst aankopen van de provincie niet geba seerd op de kwaliteit van de kunste naar maar op verbale en sociale vaar digheden van de maker. Eckhardt: „Veel mensen verkopen alleen maar werk met hun mond. Als het op kwali teit aankomt zijn ze nergens. Soms zie ik heel mooie dingen die niet ge kocht worden, omdat de makers geen kennissen op de juiste plaats heb ben". Eckhardt is blij dat per 1 juli 1987 de Beeldende Kunstenaars Regeling is komen te vervallen. „Die regeling was er verantwoordelijk voor dat kunstenaars steeds meer moesten produceren. Ze kregen steeds minder geld voor een werk, dus moetje meer maken. Bovendien moest je 'veilig' werk maken, anders werd het niet ge kocht. Het meeste werk wat in het ka der van die regeling is aangekocht moet eigenlijk gesigneerd worden door de BKR-commissie en niet door de maker. Als het schilderij en het for maat buiten het gangbare vielen, werd het niet gekocht. Dus zorgde ie dereen dat ze gangbare dingen maak ten", meent Eckhardt. Het afschaffen van de BKR maakt bij hem wel andere kritiek los. „Het wordt eigenlijk hoog tijd dat de ge meenten een fatsoenlijk aankoop- en opdrachtenbeleid formuleren. Ze hebben de kunst al een half jaar on der hun hoede; Een half jaar is mis schien niet lang maar als je zonder geld zit is het een eeuwigheid", aldus Eckhardt. Guido Eckhardt in zijn atelier. de ZMF teveel op de banden tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Midden-Zee land gericht. Volgens de natuurbe schermingsorganisatie bestaan nau welijks economische betrekkingen tussen de Kanaalzone in Zeeuwsch- Vlaanderen en het Sloegebied. Daar om acht de federatie het zeer de vraag of een WOV een wederzijdse impuls voor beide gebieden zal opleveren, die te vergelijken is met een investering in de relatie Kanaalzone-Belgisch ach terland. De vaststelling dat de toename van het verkeer op de wegen ver uitstijgt boven de groei op de veerverbindin- gen, is naar de mening van de ZMF on genuanceerd. De noodzaak voor de aanleg van de vaste oeververbinding dient beter te worden onderbouwd. „De constatering dat de veren zelfs op de vijfde plaats van de 'structurele congestiegebieden' in ons land zouden komen, lijkt ons ontdaan van elk ge voel voor realiteit", aldus de milieufe deratie in de brief. In de milieu-effectrapportage moeten, zo vindt de ZMF, de gevolgen van de aanleg van de Liefkenshoektunnel voor de verkeerstromen in Zeeuwsch- Vlaanderen worden meegenomen. „Met goede aansluitende wegen kan deze tunnel een alternatief vormen voor het veer Kruiningen-Perkpol- der", meent de natuurbeschermings organisatie. Overigens is de ZMF daar vooralsnog geen voorstander van, om dat de milieugevolgen nog niet te over zien zijn. De milieufederatie is erover verbij sterd dat na eerdere stellige uitspra ken dat noch direct, noch op termijn de Zak van Zuid-Beveland zou worden doorsneden, toch weer tracés voor op de WOV aansluitende wegen dwars door dit gebied op de kaart staan. Nieuwe wegen door de Zak van Zuid- Beveland dienen voor elke WOV-va- riant tot de op voorhand uit te sluiten mogelijkheden te worden gerekend. Verder brengt de ZMF onder de aan dacht van gedeputeerde staten dat de problematiek van de sluipwegen, vooral op Zuid-Beveland, in de milieu effectrapportage aan de orde moet ko men. Nergens mogen afslagen worden aangelegd, die tot sluipverkeer leiden. 11 VRIJDAG 8 JANUARI 1988 Zwartboek over school Zierikzee ZIERIKZEE Het Zierikzeese onderkomen van de Zeeuwse Dag- en Avondscholengemeen schap (ZDASG) aan de Manhuisstraat is zeer dringend toe aan een grootscheepse onderhouds beurt. Conrectrix D. van Leeuwen-Verschoor uit Zierikzee komt tot deze conclusie in een zwaiftboek. De aanleiding voor de uitgave hiervan is een huurverhoging die de Rijksgebou wendienst per 1 januari wilde doorvoeren. Het ZDASG-bestuur nam het, in een groene kaft gestoi ;en, zwartboek met talloze foto's donderdag in ontvangst tijdens een vergadering in het Mfjggingse gemeentehuis. MIDDELBURG - In de nacht van woensdag op donderdag werd uit een woning aan de Middelburgse Volke- rakstraat een stereo-installatie gesto len. De waarde was bij de politie niet bekend. De dader(s) kwam(en) binnen door het forceren van een boven- raampje aan de achterzijde van het pand. Bewoner S. A. D. was niet thuis. In dezelfde nacht werd het huis van J. M. R. (die afwezig was) aan Herbers- land bezocht. Er werd een ventilatie- luikje geforceerd en zo kon het raam aan de voorkant worden geopend. Er werden girobetaalkaarten, cheques, f 125,- en een geldkistje met f 100,- ont vreemd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 17