uit
SELECTIE
THE MEETING: FICTIE EN EMOTIE
dialoog king en malcolm x
J!
filmwijzer
PZC/ vrijdagkrant
mijn zuster
staunch
mini maxi
de vossejacht
soif
vocem
de fantast
klassiek muziek
shakespeare
the meeting
moed
bruisend wenen
huisconcert
alhambra
f beest
electro
cinem'actueel
de koning
luxor
roxy
schuttershof grand theatei5
crazy love
VRIJDAG 8 JANUARI 1988
VRIJDAG
Vandaag, vrijdag, is in de Concertzaal in Zierikzee het blijspel
'Mijn zuster en ik' van Jos Brink te zien. De voorstelling begint 20.00
uur.
Josephine van Gasteren speelt in dit blijspel twee hoofdrollen: de
tweelingzusjes Trees en Sjaan die elkaar, wanneer het doek opgaat,
in geen 40 jaar hebben gezien. Trees woont met haar man in een oude
Amsterdamse straat en meent gelukkig te zijn. Ze heeft kinderen en
kleinkinderen. Ze heeft het leven geleefd en kan relativeren. Welis
waar heeft ze haar zusje zeer gemist, maar die scheiding had een re
den... Sjaan gaat door het leven als Jane omdat zij getrouwd is met
een Amerikaanse diplomaat. Ze heeft de wereld rondgereisd en is
vrouw van de wereld geworden. De zusters spreken en schrijven el
kaar bijna een halve eeuw niet. Maar gedachten zijn vrij en kunnen
niet worden gecontroleerd.
ZATERDAG
In het Zuidlandtheater in Terneuzen is zaterdag het bekroonde
dansstuk 'Staunch' te zien. De voorstelling begint 20.00 uur.
'Het stuk vloeit in een hoop opzichten logisch voort uit vorige pro-
dukties en is tevens representief voor het kwaliteitsgehalte van haar
gehele, in tien jaar opgebouwde, oeuvre', aldus het rapport van de
jury, die in november 1987 aan Krisztina de Chatel de Sonia Gaskell-
prijs van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst 1987 toekende voor
deze dansproduktie. Het stuk wordt gedanst door vijf mannen in een
kooi die steeds kleiner wordt. De manier van dansen is beïnvloed
door Afrikaanse bewegingspatronen, resultaat van een langdurige
studiereis van de Chatel naar Ghana.
Zaterdag staan Mani Maxi op de planken van De Stenge in Hein-
kenszand. De voorstellling begint 20.15 uur.
Virtuozen op muzikaal gebied, vermengd met perfecte clownerie
Karei de Rooy en Peter de Jonge presenteren hun porgramma 'Spra
keloos'. De kaarten zijn uitverkocht.
De Zeeuwse Komedie geeft zaterdag een voorstelling van De Vosse
jacht, geschreven door Hugo Claus, in het vestzaktheater in Vlissin-
gen, aanvang 20.30 uur.
De Vossejacht is een hedendaagse spotprent. Geld, macht en aan
zien vormen immers een tijdloos gegeven. Het is een psychologische
tragedie met een thriller-element.
Andere opvoeringsdata zijn 23 januari en 6 februari.
ZONDAG
Zondag 10 januari is in café Soif in Vlissingen een optreden van het
Trio II Flanto Canto. Het concert begint 13.30 uur.
Pann de Wit en Karin Brijl op dwarsfluit en Fransje Dorst op piano
spelen werken van Doppler. Kohier, Vivaldi, Chopin en Simon Rosa.
DINSDAG
Dinsdag 12 januari is in de Schouwburg in Middelburg het toneel
stuk de Fantast van Herb Gardner te zien. De voorstelling begint
20.00 uur.
John Kraaykamp sr is De Fantast in het belangrijkste Amerikaanse
stuk van de laatste jaren. We maken kennis met twee oude mannen,
een blanke en een zwarte (Donald Jones), die op een bank in het New
Yorkse Central Pare praten over het leven, waarop ze met een men
geling van humor, berusting en wijsheid terugzien.
WOENSDAG
Anner Bijlsma (cello), Gerard van Blerk (piano) en George Pieter-
son (klarinet) spelen in een klassiek muziek-programma woensdag
13 januari in het Zuidlandtheater in Terneuzen werken van Men
delssohn, Schubert, Von Weber en Brahms. Het concert begint 20.00
uur.
Centraal in het concert staat de Nederlandse top-cellist Anner Bijls
ma. Hij werd in 1934 in Den Haag geboren, studeerde daar ook aan
het Koninklijk Conservatorium en sloot die studie in 1957 af met de
Prix'dExcellence. Van 1962 tot 1968 was hij eerste cellist bij het Con
certgebouworkest. Sindsdien is hij in binnen- en buitenland gevierd
als solist en lid van kamermuziekensembles.
DONDERDAG
Donderdag 14 januari zal het Londense gezelschap Lamda een voor
stelling geven van Shakespeares beroemde komedie 'A midsummer
night's dream' in het Zuidlandtheater in Terneuzen. De voorstel
ling begint 14.00 uur.
De opvoering zal bezocht worden door een aantal leerlingen van de
hoogste klassen van het voortgezet onderwijs maar is ook toeganke
lijk voor het 'gewone' publiek. De Engelstalige voorstelling van Sha
kespeares sprookjesachtige blijspel is van bijzonder hoog niveau.
Veel aandacht is besteed aan de visuele kant waardoor het spektakel
ook voor hen die het Engels niet zo goed machtig zijn toch de moeite
waard is.
Donderdag 14 januari wordt in 't Beest in Goes het theaterstuk 'The
Meeting' van Jeff Stetson gespeeld. De voorstelling begint 21.00 uur.
Het stuk wordt in het Engels gespeeld. Het verhaal is gebaseerd op de
fictieve ontmoeting tussen Malcolm X en Martin Luther King, de
twee vertegenwoordigers van de zwarte beweging in de jaren zestig.
De één wil op vreedzame wijze de samenleving veranderen, de ander
schuwt het geweld niet om die vernadering af te dwingen. De beide
hoofdrolspelers Frank Sheppards en Gylain Kain weten op overtui
gende wijze gestalte te geven aan de rollen. De regie is in handen van
Jon van Leerdam, een jonge Antilliaanse regisseur.
Het Brialmont-Theater speelt donderdag 14 januari in de Schouw
burg in Middelburg het toneelstuk 'De Moed om te doden' van Lars
Norén. Aanvang 20.00 uur.
Het stuk toont ons de laatste halte, de laatste confrontatie tussen
een vader en zijn zoon. We zien hoe de vader, een oude kelner, een
feestje organiseert voor zijn zoon Erik en diens vriendin Radka in de
flat van de zoon. Iedereen, ook de personages van Norén, graaien
naar een beetje geluk, maar een dodelijke vader-zooon relatie staat
dat beetje geluk in de weg. Het kenmerkende is dat beiden zo dubbel
zinnig met elkaar verbonden zijn; enerzijds is er de natuurlijke vader-
zoon relatie, anderzijds is er de onmogelijkheid tot enige communi
catie.
Zondag 10 januari staat VOCEM in de Kloveniersdoelen in Middel
burg, aanvang 16.00 uur.
VOCEM is een collectief van tien zangers/performers en technici, die
zich volledig hebben toegelegd op de vertolking van nieuwe composi
ties. In de uitbeelding van muziek wordt de betekenis ervan duide
lijk. zo is hun devies. Op het programma staat Heartbroke; David
Bowen Ensemble: Mauricio Kagel Beaten Track; Jonty Harrison en
Philip Curtis.
Zondag 10 januari vindt om 14.30 uur in De Stoelemat in Bergen op
Zoom een nieuwjaarsconcert plaats onder de noemer 'Wien bleibt
Wien', gebracht door orkest, sopraan en balletgezelschap.
Een programma vol zingende, klinkende en vrolijke muziek uit We
nen: meeslepende walsen van Franz Lehar, een vurige czardas van
Emmerich Kalman. Kortom muziek die herinnert aan het bruisende
Wenen van de vorige eeuw. Het concert staat onder leiding van en
wordt gepresenteerd door Andre Rieu. Samen met sopraan Patricia
Cope. The London Strauss Dancers en het Johann Strauss Orkest
zullen zij zondagmiddag de sfeer van het zorgeloze Wenen proberen
op te roepen.
Alex d'Electrique geeft vrijdag 15 januari een cabaret-voorstelling in
het Zuidlandtheater in Terneuzen, aanvang 20.Ü0 uur.
Theodora Geraets (viool) Carlos Moerdijk (piano) vertolken vrij
dag 15 januari in de Concertzaal in Zierikzee werken van onder ande
re Beethoven en Prokoviev, aanvang 20.00 uur.
Zaterdag 16 januari treedt het Ballet du Senegal oji in het Zuidland
theater in Terneuzen met het programma 'Féerie Africaine', aanvang
20.00 uur.
Woensdag 20 januari is onder meer Ramses Shaffy te zien in 'Hendrik
IV' van Pirandello, Zuidlandtheater in Terneuzen, aanvang 20.00
uur.
Theater Sirkel speelt 'Blok' een voorstelling voor kinderen en vol
wassenen in de Prins van Oranje in Goes, woensdag 20 januari 15.00
uur.
VLISSINGEN (01194-12260)
'Dirty Dancing'. Vandaag, za
terdag, zondag 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Bigfoot and the Hendersons'.
Zaterdag 14.00 uur.
'Peter Pan'. Zondag 14.00 uur.
'Donna Donna'. Vandaag, za
terdag, zondag 19.00 uur.
'Full metal Jacket'. Vandaag,
zaterdag, zondag 21.30 uur;
maandag, dinsdag, weonsdag
20.00 uur.
'Masters of the universe'. Za
terdag en zondag 14.00 uur.
:U
GOES (01100-28142)
'Crazy Love'. Vandaag 20.30
uur.
MIDDELBURG (01180-38900)
'Raising Arizona'. Vandaag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur;
zondag, maandag, dinsdag,
woensdag 20.30 uur.
'Hektor'. Zaterdag, zondag,
woensdag 14.00 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Donna Donna'. Vandaag 19.00
en 21.30 uur; zaterdag 14.00,
19.00 en 21.30 uur; zondag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag
20.00 uur.
'Hektor'. Vandaag 19.00 en
21.30 uur; zaterdag 14.00,19.00
en 21.30 uur; zondag 14.00,
16.30,19.00 en 21.30 uur; maan
dag, dinsdag, woensdag 20.00
uur.
'Angel Haert'. Vandaag en za
terdag 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 16.30, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag
20.00 uur.
'Taran en de toverketel'. Za
terdag, zondag 14.00 uur.
HULST (01140-12030)
'Full metal jacket'. Vandaag
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur;
zondag 16.15, 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag 20.00
uur.
'Hektor'. Vandaag 19.00 uur;
zaterdagl9.00 en 21.30 uur;
zondag 13.45, 16.15, 19.00 uur.
'Innerspace'. Vandaag 19.00 en
21.30 uur; zaterdag 19.00 uur;
zondag 13.45, 16.15, 19.00 en
21.30 uur; maandag, dinsdag
20.00 uur.
'Donna Donna'. Vandaag en za
terdag 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 13.45, 16.15, 21.30 uur;
maandag, dinsdag 20.00 uur.
The witches of eastwick'. Van
daag en zaterdag 21.30 uur;
zondag 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag 20.00 uur.
en
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Dirty Dancing', Vandaag 19.00
en 21.30 uur; zaterdag 14.00,
19.00 en 21.30 uur; zondag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag.
'Van geluk gesproken'. Van
daag 19.00 en 21.30 uur; zater
dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur;
zondag 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur; maandag, dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Crazy love'. Vandaag en zater
dag 22.30 uur; zondag, maan
dag, dinsdag, woensdag 20.30
uur.
'Bambi'. Zaterdag, zondag en
woensdag 14.00 uur.
'Kroniek van een aangekon
digde dood'. Vandaag en zater
dag 20.00 uur.
ar
GOES (01100-15165) er
'Donna Donna'. Vanda
terdag, zondag 19.00 uur
'The untouchables'. Vai
zaterdag, zondag 21.30E
maandag, dinsdag, wo
20.00 uur.
'Taran en de toverketel jS'j
dag 14.00 uur.
'Masters of the universtl
terdag 14.00 uur.
tk
TERNEUZEN (01150-20505)
'Masters of the universe'. Van
daag en zaterdag 19.00 uur;
zondag 13.45 en 16.15 uur;
maandag 20.00 uur.
'Who's that girl'. Vandaag en
zaterdag 19.00 uur; zondag
13.45,16.15 uur.
'Donna Donna'. Vandaag en
zondag 19.00 en 21.30 uur; za
terdag 21.30 uur; dinsdag 20.00
uur.
'Beverly Hills cop 2'. Vandaag
en zaterdag 21.30 uur; zondag
19.00 en 21.30 uur; maandag,
dinsdag 20.00 uur.
f/^irazy Love' van de schrij-
C ver Charles Bukowski
draait uiteindelijk om het ta
boe-doorbrekende moment
waarop de hoofdpersoon de
liefde bedrijft met een dood
meisje. Het is opvallend dat dit
door de jonge Belgische filmer
Dominique Deruddere zonder
een spoor van sensatiezucht oj
andere troebele bedoelingen in
beeld wordt gebracht. Derud
dere maakt het zelfs tot een
pijnlijk ontroerend moment
van de waarheid, een scène die
bijna een sprookjesachtige
glans krijgt.
De twaalfjarige Harry Voss ge
looft nog dat het leven een
sprookje is. Ademloos kijkt hij
in de bioscoop naar edele rid
ders die beeldschone prinses
sen redden, en hij wil in zijn on
schuld graag geloven dat ook
zijn vader zijn moeder ooit ont
voerde naar een hutje op een
bergtop. Het beeld van de snur
kende man op de bank spreekt
andere taal. Zijn broer neemt
hem mee naar de kermis en
leert hem hoe het werkelijk toe
gaat tussen mannen en vrou
wen en dat liefde niks anders is
dan 'heet staan'. Langzaam
wordt Harry wakker, en wendt
verschrikt zijn hoofd af.
Is dit eerste deel nog treurig-
grappig van toon, het tweede
deel (Harry 18 jaar) komt re
gelrecht als een schok. Harry,
prachtig gespeeld door Josse
de Pauw, is nog altijd een be
deesde, schuchtere jongen. Hij
wordt nu gekweld door een af
schuwelijke puistenkop die
hem in de sociale omgang defi
nitief tot een outcast maakt.
Dan blijkt ook hoe voortreffe
lijk Deruddere en scenario
schrijver Mark Didden 'Istan
bul' en 'Bruxelles by Night')
hun film hebben opgebouwd.
Harry is al echt gaan leven en
enkel dat beeld van zijn be
schadigde gezicht is voldoende
om een wereld van emoties op
te roepen. Op die manier blijft
ook het derde deel, dat gemak
kelijk had kunnen ontaarden
in een wrange grap, volledig
overeind staan. De nu dertigja
rige Harry is nog altijd een
zaam, en heeft zijn troost in de
drank gezocht, 's Nachts
zwalkt hij de kroegen af, hij
ontmoet een oude scüi
makker en in een balei
opwelling stelen ze een li
onverwacht van een joncl
je blijkt te zijn. Ze wordtm
ste en enige liefde in Hanf
ven...
'Crazy Love' is een film
simpele, woordloze bi
ontzettend veel weet
drukken. Zelfs de meest^
ke scène (Harry die oi
schoolbal pas met zijn
liefde durft te dansen natl
zijn hoofd in WC-papieij
gewikkeldpakt tenslotk
intiem en ontroerend
filmstijl mag dan op bel®
gezicht fors en direct lijki
blijkt al snel dat 'Crazi
ook heel gevoelig en icaM
tig is. Het is een film (ifl
groot gevoel van medeM
opwekt met al diegene®
door het leven zo wreeiM
rechtvaardig behandellM
den. Een film die je eenM
stil en bedremmeld ac/ilf®
leo bankM
't Beest (GOES); Schuttel»
(Middelburg)
Toen regisseur John Leer
dam tijdens een stagepe
riode in de Verenigde Staten
'The Meeting' zag, greep deze
toneelvoorstelling hem zo zeer
aan, dat hij vastbesloten was
het stuk ook in Nederland uit
te brengen. De schrijver Jeff
Stetson heeft daarin een fictie
ve historische ontmoeting ge
creëerd tussen de voormalige
voorvechters van de zwarte
beweging in de jaren zestig in
Amerika, dr Martin Luther
King en Malcolm X. Zij verte
genwoordigen de twee belang
rijkste stromingen binnen die
beweging: de eerste bepleit
een vreedzame, geweldloze
verandering van de samenle
ving ten opzichte van de zwar
te medemens, de ander schuwt
daarentegen het geweld niet
als dat nodig is om die veran
dering af te dwingen.
In een scherpe dialoog wisse
len dr Luther King en Malcolm
X van gedachten, gedachten
van mensen die hun leven in
zetten en lieten voor een strijd
en een strategie waarin zij ge
loofden. Vanuit zijn geloof pre
dikt Martin Luther King de
liefde als strijdmiddel, terwijl
Malcolm X langs minder
zachtzinnige weg invloed wil
veroveren. In emotionele scè
nes blijven de twee visies ech
ter lijnrecht tegenover elkaar
staan en zijn alle pogingen om
elkaar te overtuigen vruchte
loos, al realiseren de twee man
nen zich uiteindelijk wel, dat
zij elkaar wederzijds respecte
ren en bewonderen.
John Leerdam werd ruim 26
jaar geleden ep de Antillen ge
boren en deed de regie-oplei
ding aan de Theaterschool in
Amsterdam. In 1984 debuteer
de hij met het stuk 'Ni un, ni
ningun' (Noch het een, noch
het ander), dat hij niet alleen
regisseerde, maar ook schreef
en speelde. Hij gaf daarin een
beeld van de eenzaamheid van
de Antilliaanse student in Ne
derland, die bij terugkeer op
Curasao echter wordt gezien
als 'zwarte Nederlander'. On
langs leverde hij voor het Sta
gedoor Festival de eenacters
'Littekens' en 'Nasmaak' af
met de actrices Hélène Kam
perveen en Laura Quast, die
deze stukken momenteel op de
Antillen in het Papiamento en
het Engels voor het voetlicht
brengen.
Over zijn ontdekking van 'The
Meeting' vertelt John Leer
dam; „Van juli 1986 tot en met
februari 1987 liep ik stage bij
verschillende instituten in
New York en daarbuiten. Ik
concentreerde mij daarbij
voornamelijk op 'Black Thea
tre' en 'Musical Theatre'. In
'The Meeting' vond ik het
hoofdthema terug van de colle
ges die ik daar volgde. Het
blijkt namelijk dat de con
troverse over de te volgen stra
tegie tussen de navolgers van
King en Malcolm X nog steeds
een rol speelt. Het is een loop
gravenoorlog die zoveel ener
gie vreet, dat het dpel, het ver
beteren van de sociaal-econo
mische positie van de zwarten,
op de achtergrond dreigt te ra
ken. Dezelfde conflicten over
de strategie zijn terug te vin
den onder de zwarte bevolking
van het Caraïbisch gebied, van
Zuid-Afrika en van Latijns-
Amerika".
Toen de mogelijkheid zich
aandiende om 'The Meeting' te
regisseren met twee zwarte
Amerikaanse acteurs als ver
tolkers van Martin Luther
King en Malcolm X, aarzelde
John Leerdam niet lang.
Frank Sheppard, die al enige
tijd in Nederland woont en on
der meer zijn bijdragen lever
de aan de theatergroep voor
allochtonen De Nieuw Am
sterdam (DNA), nam de rol van
Malcolm X op zich en Martin
Luther King wordt uitgebeeld
door Gylan Kain, een momen
teel in Nederland wonende,
maar uit New York afkomsti
ge dichter en acteur, die onder
meer verschillende platen
maakte met op muziek gezette
poëzie. De bijrol van Rashad,
de lijfwacht van Malcolm X, is
in handen van Mark Hazewin-
kel.
John Leerdam heeft er zeer be
wust voor gekozen om het stuk
in het Engels te laten spelen.
„In een vertaling zou het sterk
aan kracht inboeten, doordat
de authenticiteit van de twee
historische figuren dan wordt
aangetast. Ze leven immers in
onze herinnering voort als
mensen die Engels spraken.
Door die taal te gebruiken ko
men ze geloofwaardiger over.
Anders zou het misschien net
zo klinken als een cowboy op
de Duitse televisie die 'Hande
hoch' roept", legt producent
Diddo van Zand beeldend uit.
Ook de recensenten zijn het er
over eens, dat in het Neder
lands veel retorische kracht
verloren zou gaan. Bijvoor
beeld een passage waarin Mal
colm X uitlegt waar zijn bena
dering verschilt met die van
Luther King komt dan minder
indrukwekkend over:
dat we een kop koffie
kopen, ik wil dat we die kunri
verkopen. Jij Wilt dat we incj
zaak kunnen werken, ik wik
we de eigenaar kunnen zijn
wilt dat we in dienst genoirl
kunnen worden, ik wil dat j
onszelf in dienst kunnen ,j
men".
De schrijver Jeff Stets^
spreekt geen oordeel uit c f
de controverse, maar tetó|
twee levensechte mensen.
hun zwakheden,
onmatig
emoties en vooral hun gec^
venheid en betrokkenheid
de strijd voor verbetering 'yi
de positie van de zwarten infi
Verenigde Staten. De spel™
weten waar ze over prate]
want zij hebben die strijd
gestreden en geven daa:
de voorstelling een extra
den dimensie.
John Leerdam, die voor
eenvoudig en sober décor
gekozen om de aandacht
min mogelijk af te leiden
de twee opponenten, trekt5®
zijn conclusie uit de fichPj
ontmoeting van de twee vfl
moorde zwarte voorman:®
„Wij moeten geen extra hinc"l
nissen creëren op de toet».]
moeizame weg naar een ree.:"®
machtsverdeling. Ik vind
de radicalen en liberalen zfl
aaneen moeten sluiten on pe
positie van de zwarten tevw
beteren".
frans p. j. DOELEltim
et
('The Meeting' is donderdag I'M
nuari te zien in het jongerenc?9
trum 't Beest in Goes, aaw£f|
21.00 uur).
Zondag 10 januari zal ten huize van de familie Amir, Noordsingel
172 in Middelburg een huisconcert plaatshebben, dat 15.00 uur be
gint.
Uitvoerenden zijn Henry Muldrow (tenor), Jos Bussing (gitaar), Anne
van Beek (sopraan) en Frans van Ruth (piano).
In het Lunchcafé in Goes geeft Doctorandus P. een koffieconcert,
dat zondag 10 januari om 12.00 uur begint.
Heinz Hermann Polzer ofwel doctorandus P. is een zoon van een uit
geweken Tsjech en een Nederlandse moeder. Hij kwam op zijn derde
jaar naar Nederland. Hij volgde een studie aan de Economische Ho
geschool in Rotterdam. Eindjaren vijftig werd hij 'ontdekt'.
Drs. P.
i t
Scène uit 'Crazy Love' met Josse de Pauw en Amid Chakir.
Frank Sheppard (zittend) als Malcolm X en Gylan Kain ais Martin Luther King in 'The Meeting