uit SELECTIE THE MEETING: FICTIE EN EMOTIE dialoog king en malcolm x J! filmwijzer PZC/ vrijdagkrant mijn zuster staunch mini maxi de vossejacht soif vocem de fantast klassiek muziek shakespeare the meeting moed bruisend wenen huisconcert alhambra f beest electro cinem'actueel de koning luxor roxy schuttershof grand theatei5 crazy love VRIJDAG 8 JANUARI 1988 VRIJDAG Vandaag, vrijdag, is in de Concertzaal in Zierikzee het blijspel 'Mijn zuster en ik' van Jos Brink te zien. De voorstelling begint 20.00 uur. Josephine van Gasteren speelt in dit blijspel twee hoofdrollen: de tweelingzusjes Trees en Sjaan die elkaar, wanneer het doek opgaat, in geen 40 jaar hebben gezien. Trees woont met haar man in een oude Amsterdamse straat en meent gelukkig te zijn. Ze heeft kinderen en kleinkinderen. Ze heeft het leven geleefd en kan relativeren. Welis waar heeft ze haar zusje zeer gemist, maar die scheiding had een re den... Sjaan gaat door het leven als Jane omdat zij getrouwd is met een Amerikaanse diplomaat. Ze heeft de wereld rondgereisd en is vrouw van de wereld geworden. De zusters spreken en schrijven el kaar bijna een halve eeuw niet. Maar gedachten zijn vrij en kunnen niet worden gecontroleerd. ZATERDAG In het Zuidlandtheater in Terneuzen is zaterdag het bekroonde dansstuk 'Staunch' te zien. De voorstelling begint 20.00 uur. 'Het stuk vloeit in een hoop opzichten logisch voort uit vorige pro- dukties en is tevens representief voor het kwaliteitsgehalte van haar gehele, in tien jaar opgebouwde, oeuvre', aldus het rapport van de jury, die in november 1987 aan Krisztina de Chatel de Sonia Gaskell- prijs van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst 1987 toekende voor deze dansproduktie. Het stuk wordt gedanst door vijf mannen in een kooi die steeds kleiner wordt. De manier van dansen is beïnvloed door Afrikaanse bewegingspatronen, resultaat van een langdurige studiereis van de Chatel naar Ghana. Zaterdag staan Mani Maxi op de planken van De Stenge in Hein- kenszand. De voorstellling begint 20.15 uur. Virtuozen op muzikaal gebied, vermengd met perfecte clownerie Karei de Rooy en Peter de Jonge presenteren hun porgramma 'Spra keloos'. De kaarten zijn uitverkocht. De Zeeuwse Komedie geeft zaterdag een voorstelling van De Vosse jacht, geschreven door Hugo Claus, in het vestzaktheater in Vlissin- gen, aanvang 20.30 uur. De Vossejacht is een hedendaagse spotprent. Geld, macht en aan zien vormen immers een tijdloos gegeven. Het is een psychologische tragedie met een thriller-element. Andere opvoeringsdata zijn 23 januari en 6 februari. ZONDAG Zondag 10 januari is in café Soif in Vlissingen een optreden van het Trio II Flanto Canto. Het concert begint 13.30 uur. Pann de Wit en Karin Brijl op dwarsfluit en Fransje Dorst op piano spelen werken van Doppler. Kohier, Vivaldi, Chopin en Simon Rosa. DINSDAG Dinsdag 12 januari is in de Schouwburg in Middelburg het toneel stuk de Fantast van Herb Gardner te zien. De voorstelling begint 20.00 uur. John Kraaykamp sr is De Fantast in het belangrijkste Amerikaanse stuk van de laatste jaren. We maken kennis met twee oude mannen, een blanke en een zwarte (Donald Jones), die op een bank in het New Yorkse Central Pare praten over het leven, waarop ze met een men geling van humor, berusting en wijsheid terugzien. WOENSDAG Anner Bijlsma (cello), Gerard van Blerk (piano) en George Pieter- son (klarinet) spelen in een klassiek muziek-programma woensdag 13 januari in het Zuidlandtheater in Terneuzen werken van Men delssohn, Schubert, Von Weber en Brahms. Het concert begint 20.00 uur. Centraal in het concert staat de Nederlandse top-cellist Anner Bijls ma. Hij werd in 1934 in Den Haag geboren, studeerde daar ook aan het Koninklijk Conservatorium en sloot die studie in 1957 af met de Prix'dExcellence. Van 1962 tot 1968 was hij eerste cellist bij het Con certgebouworkest. Sindsdien is hij in binnen- en buitenland gevierd als solist en lid van kamermuziekensembles. DONDERDAG Donderdag 14 januari zal het Londense gezelschap Lamda een voor stelling geven van Shakespeares beroemde komedie 'A midsummer night's dream' in het Zuidlandtheater in Terneuzen. De voorstel ling begint 14.00 uur. De opvoering zal bezocht worden door een aantal leerlingen van de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs maar is ook toeganke lijk voor het 'gewone' publiek. De Engelstalige voorstelling van Sha kespeares sprookjesachtige blijspel is van bijzonder hoog niveau. Veel aandacht is besteed aan de visuele kant waardoor het spektakel ook voor hen die het Engels niet zo goed machtig zijn toch de moeite waard is. Donderdag 14 januari wordt in 't Beest in Goes het theaterstuk 'The Meeting' van Jeff Stetson gespeeld. De voorstelling begint 21.00 uur. Het stuk wordt in het Engels gespeeld. Het verhaal is gebaseerd op de fictieve ontmoeting tussen Malcolm X en Martin Luther King, de twee vertegenwoordigers van de zwarte beweging in de jaren zestig. De één wil op vreedzame wijze de samenleving veranderen, de ander schuwt het geweld niet om die vernadering af te dwingen. De beide hoofdrolspelers Frank Sheppards en Gylain Kain weten op overtui gende wijze gestalte te geven aan de rollen. De regie is in handen van Jon van Leerdam, een jonge Antilliaanse regisseur. Het Brialmont-Theater speelt donderdag 14 januari in de Schouw burg in Middelburg het toneelstuk 'De Moed om te doden' van Lars Norén. Aanvang 20.00 uur. Het stuk toont ons de laatste halte, de laatste confrontatie tussen een vader en zijn zoon. We zien hoe de vader, een oude kelner, een feestje organiseert voor zijn zoon Erik en diens vriendin Radka in de flat van de zoon. Iedereen, ook de personages van Norén, graaien naar een beetje geluk, maar een dodelijke vader-zooon relatie staat dat beetje geluk in de weg. Het kenmerkende is dat beiden zo dubbel zinnig met elkaar verbonden zijn; enerzijds is er de natuurlijke vader- zoon relatie, anderzijds is er de onmogelijkheid tot enige communi catie. Zondag 10 januari staat VOCEM in de Kloveniersdoelen in Middel burg, aanvang 16.00 uur. VOCEM is een collectief van tien zangers/performers en technici, die zich volledig hebben toegelegd op de vertolking van nieuwe composi ties. In de uitbeelding van muziek wordt de betekenis ervan duide lijk. zo is hun devies. Op het programma staat Heartbroke; David Bowen Ensemble: Mauricio Kagel Beaten Track; Jonty Harrison en Philip Curtis. Zondag 10 januari vindt om 14.30 uur in De Stoelemat in Bergen op Zoom een nieuwjaarsconcert plaats onder de noemer 'Wien bleibt Wien', gebracht door orkest, sopraan en balletgezelschap. Een programma vol zingende, klinkende en vrolijke muziek uit We nen: meeslepende walsen van Franz Lehar, een vurige czardas van Emmerich Kalman. Kortom muziek die herinnert aan het bruisende Wenen van de vorige eeuw. Het concert staat onder leiding van en wordt gepresenteerd door Andre Rieu. Samen met sopraan Patricia Cope. The London Strauss Dancers en het Johann Strauss Orkest zullen zij zondagmiddag de sfeer van het zorgeloze Wenen proberen op te roepen. Alex d'Electrique geeft vrijdag 15 januari een cabaret-voorstelling in het Zuidlandtheater in Terneuzen, aanvang 20.Ü0 uur. Theodora Geraets (viool) Carlos Moerdijk (piano) vertolken vrij dag 15 januari in de Concertzaal in Zierikzee werken van onder ande re Beethoven en Prokoviev, aanvang 20.00 uur. Zaterdag 16 januari treedt het Ballet du Senegal oji in het Zuidland theater in Terneuzen met het programma 'Féerie Africaine', aanvang 20.00 uur. Woensdag 20 januari is onder meer Ramses Shaffy te zien in 'Hendrik IV' van Pirandello, Zuidlandtheater in Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Theater Sirkel speelt 'Blok' een voorstelling voor kinderen en vol wassenen in de Prins van Oranje in Goes, woensdag 20 januari 15.00 uur. VLISSINGEN (01194-12260) 'Dirty Dancing'. Vandaag, za terdag, zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Bigfoot and the Hendersons'. Zaterdag 14.00 uur. 'Peter Pan'. Zondag 14.00 uur. 'Donna Donna'. Vandaag, za terdag, zondag 19.00 uur. 'Full metal Jacket'. Vandaag, zaterdag, zondag 21.30 uur; maandag, dinsdag, weonsdag 20.00 uur. 'Masters of the universe'. Za terdag en zondag 14.00 uur. :U GOES (01100-28142) 'Crazy Love'. Vandaag 20.30 uur. MIDDELBURG (01180-38900) 'Raising Arizona'. Vandaag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag, maandag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. 'Hektor'. Zaterdag, zondag, woensdag 14.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Donna Donna'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Hektor'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00,19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30,19.00 en 21.30 uur; maan dag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Angel Haert'. Vandaag en za terdag 19.00 en 21.30 uur; zon dag 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Taran en de toverketel'. Za terdag, zondag 14.00 uur. HULST (01140-12030) 'Full metal jacket'. Vandaag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Hektor'. Vandaag 19.00 uur; zaterdagl9.00 en 21.30 uur; zondag 13.45, 16.15, 19.00 uur. 'Innerspace'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 19.00 uur; zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Donna Donna'. Vandaag en za terdag 19.00 en 21.30 uur; zon dag 13.45, 16.15, 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. The witches of eastwick'. Van daag en zaterdag 21.30 uur; zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. en BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Dirty Dancing', Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag. 'Van geluk gesproken'. Van daag 19.00 en 21.30 uur; zater dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Crazy love'. Vandaag en zater dag 22.30 uur; zondag, maan dag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. 'Bambi'. Zaterdag, zondag en woensdag 14.00 uur. 'Kroniek van een aangekon digde dood'. Vandaag en zater dag 20.00 uur. ar GOES (01100-15165) er 'Donna Donna'. Vanda terdag, zondag 19.00 uur 'The untouchables'. Vai zaterdag, zondag 21.30E maandag, dinsdag, wo 20.00 uur. 'Taran en de toverketel jS'j dag 14.00 uur. 'Masters of the universtl terdag 14.00 uur. tk TERNEUZEN (01150-20505) 'Masters of the universe'. Van daag en zaterdag 19.00 uur; zondag 13.45 en 16.15 uur; maandag 20.00 uur. 'Who's that girl'. Vandaag en zaterdag 19.00 uur; zondag 13.45,16.15 uur. 'Donna Donna'. Vandaag en zondag 19.00 en 21.30 uur; za terdag 21.30 uur; dinsdag 20.00 uur. 'Beverly Hills cop 2'. Vandaag en zaterdag 21.30 uur; zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. f/^irazy Love' van de schrij- C ver Charles Bukowski draait uiteindelijk om het ta boe-doorbrekende moment waarop de hoofdpersoon de liefde bedrijft met een dood meisje. Het is opvallend dat dit door de jonge Belgische filmer Dominique Deruddere zonder een spoor van sensatiezucht oj andere troebele bedoelingen in beeld wordt gebracht. Derud dere maakt het zelfs tot een pijnlijk ontroerend moment van de waarheid, een scène die bijna een sprookjesachtige glans krijgt. De twaalfjarige Harry Voss ge looft nog dat het leven een sprookje is. Ademloos kijkt hij in de bioscoop naar edele rid ders die beeldschone prinses sen redden, en hij wil in zijn on schuld graag geloven dat ook zijn vader zijn moeder ooit ont voerde naar een hutje op een bergtop. Het beeld van de snur kende man op de bank spreekt andere taal. Zijn broer neemt hem mee naar de kermis en leert hem hoe het werkelijk toe gaat tussen mannen en vrou wen en dat liefde niks anders is dan 'heet staan'. Langzaam wordt Harry wakker, en wendt verschrikt zijn hoofd af. Is dit eerste deel nog treurig- grappig van toon, het tweede deel (Harry 18 jaar) komt re gelrecht als een schok. Harry, prachtig gespeeld door Josse de Pauw, is nog altijd een be deesde, schuchtere jongen. Hij wordt nu gekweld door een af schuwelijke puistenkop die hem in de sociale omgang defi nitief tot een outcast maakt. Dan blijkt ook hoe voortreffe lijk Deruddere en scenario schrijver Mark Didden 'Istan bul' en 'Bruxelles by Night') hun film hebben opgebouwd. Harry is al echt gaan leven en enkel dat beeld van zijn be schadigde gezicht is voldoende om een wereld van emoties op te roepen. Op die manier blijft ook het derde deel, dat gemak kelijk had kunnen ontaarden in een wrange grap, volledig overeind staan. De nu dertigja rige Harry is nog altijd een zaam, en heeft zijn troost in de drank gezocht, 's Nachts zwalkt hij de kroegen af, hij ontmoet een oude scüi makker en in een balei opwelling stelen ze een li onverwacht van een joncl je blijkt te zijn. Ze wordtm ste en enige liefde in Hanf ven... 'Crazy Love' is een film simpele, woordloze bi ontzettend veel weet drukken. Zelfs de meest^ ke scène (Harry die oi schoolbal pas met zijn liefde durft te dansen natl zijn hoofd in WC-papieij gewikkeldpakt tenslotk intiem en ontroerend filmstijl mag dan op bel® gezicht fors en direct lijki blijkt al snel dat 'Crazi ook heel gevoelig en icaM tig is. Het is een film (ifl groot gevoel van medeM opwekt met al diegene® door het leven zo wreeiM rechtvaardig behandellM den. Een film die je eenM stil en bedremmeld ac/ilf® leo bankM 't Beest (GOES); Schuttel» (Middelburg) Toen regisseur John Leer dam tijdens een stagepe riode in de Verenigde Staten 'The Meeting' zag, greep deze toneelvoorstelling hem zo zeer aan, dat hij vastbesloten was het stuk ook in Nederland uit te brengen. De schrijver Jeff Stetson heeft daarin een fictie ve historische ontmoeting ge creëerd tussen de voormalige voorvechters van de zwarte beweging in de jaren zestig in Amerika, dr Martin Luther King en Malcolm X. Zij verte genwoordigen de twee belang rijkste stromingen binnen die beweging: de eerste bepleit een vreedzame, geweldloze verandering van de samenle ving ten opzichte van de zwar te medemens, de ander schuwt daarentegen het geweld niet als dat nodig is om die veran dering af te dwingen. In een scherpe dialoog wisse len dr Luther King en Malcolm X van gedachten, gedachten van mensen die hun leven in zetten en lieten voor een strijd en een strategie waarin zij ge loofden. Vanuit zijn geloof pre dikt Martin Luther King de liefde als strijdmiddel, terwijl Malcolm X langs minder zachtzinnige weg invloed wil veroveren. In emotionele scè nes blijven de twee visies ech ter lijnrecht tegenover elkaar staan en zijn alle pogingen om elkaar te overtuigen vruchte loos, al realiseren de twee man nen zich uiteindelijk wel, dat zij elkaar wederzijds respecte ren en bewonderen. John Leerdam werd ruim 26 jaar geleden ep de Antillen ge boren en deed de regie-oplei ding aan de Theaterschool in Amsterdam. In 1984 debuteer de hij met het stuk 'Ni un, ni ningun' (Noch het een, noch het ander), dat hij niet alleen regisseerde, maar ook schreef en speelde. Hij gaf daarin een beeld van de eenzaamheid van de Antilliaanse student in Ne derland, die bij terugkeer op Curasao echter wordt gezien als 'zwarte Nederlander'. On langs leverde hij voor het Sta gedoor Festival de eenacters 'Littekens' en 'Nasmaak' af met de actrices Hélène Kam perveen en Laura Quast, die deze stukken momenteel op de Antillen in het Papiamento en het Engels voor het voetlicht brengen. Over zijn ontdekking van 'The Meeting' vertelt John Leer dam; „Van juli 1986 tot en met februari 1987 liep ik stage bij verschillende instituten in New York en daarbuiten. Ik concentreerde mij daarbij voornamelijk op 'Black Thea tre' en 'Musical Theatre'. In 'The Meeting' vond ik het hoofdthema terug van de colle ges die ik daar volgde. Het blijkt namelijk dat de con troverse over de te volgen stra tegie tussen de navolgers van King en Malcolm X nog steeds een rol speelt. Het is een loop gravenoorlog die zoveel ener gie vreet, dat het dpel, het ver beteren van de sociaal-econo mische positie van de zwarten, op de achtergrond dreigt te ra ken. Dezelfde conflicten over de strategie zijn terug te vin den onder de zwarte bevolking van het Caraïbisch gebied, van Zuid-Afrika en van Latijns- Amerika". Toen de mogelijkheid zich aandiende om 'The Meeting' te regisseren met twee zwarte Amerikaanse acteurs als ver tolkers van Martin Luther King en Malcolm X, aarzelde John Leerdam niet lang. Frank Sheppard, die al enige tijd in Nederland woont en on der meer zijn bijdragen lever de aan de theatergroep voor allochtonen De Nieuw Am sterdam (DNA), nam de rol van Malcolm X op zich en Martin Luther King wordt uitgebeeld door Gylan Kain, een momen teel in Nederland wonende, maar uit New York afkomsti ge dichter en acteur, die onder meer verschillende platen maakte met op muziek gezette poëzie. De bijrol van Rashad, de lijfwacht van Malcolm X, is in handen van Mark Hazewin- kel. John Leerdam heeft er zeer be wust voor gekozen om het stuk in het Engels te laten spelen. „In een vertaling zou het sterk aan kracht inboeten, doordat de authenticiteit van de twee historische figuren dan wordt aangetast. Ze leven immers in onze herinnering voort als mensen die Engels spraken. Door die taal te gebruiken ko men ze geloofwaardiger over. Anders zou het misschien net zo klinken als een cowboy op de Duitse televisie die 'Hande hoch' roept", legt producent Diddo van Zand beeldend uit. Ook de recensenten zijn het er over eens, dat in het Neder lands veel retorische kracht verloren zou gaan. Bijvoor beeld een passage waarin Mal colm X uitlegt waar zijn bena dering verschilt met die van Luther King komt dan minder indrukwekkend over: dat we een kop koffie kopen, ik wil dat we die kunri verkopen. Jij Wilt dat we incj zaak kunnen werken, ik wik we de eigenaar kunnen zijn wilt dat we in dienst genoirl kunnen worden, ik wil dat j onszelf in dienst kunnen ,j men". De schrijver Jeff Stets^ spreekt geen oordeel uit c f de controverse, maar tetó| twee levensechte mensen. hun zwakheden, onmatig emoties en vooral hun gec^ venheid en betrokkenheid de strijd voor verbetering 'yi de positie van de zwarten infi Verenigde Staten. De spel™ weten waar ze over prate] want zij hebben die strijd gestreden en geven daa: de voorstelling een extra den dimensie. John Leerdam, die voor eenvoudig en sober décor gekozen om de aandacht min mogelijk af te leiden de twee opponenten, trekt5® zijn conclusie uit de fichPj ontmoeting van de twee vfl moorde zwarte voorman:® „Wij moeten geen extra hinc"l nissen creëren op de toet».] moeizame weg naar een ree.:"® machtsverdeling. Ik vind de radicalen en liberalen zfl aaneen moeten sluiten on pe positie van de zwarten tevw beteren". frans p. j. DOELEltim et ('The Meeting' is donderdag I'M nuari te zien in het jongerenc?9 trum 't Beest in Goes, aaw£f| 21.00 uur). Zondag 10 januari zal ten huize van de familie Amir, Noordsingel 172 in Middelburg een huisconcert plaatshebben, dat 15.00 uur be gint. Uitvoerenden zijn Henry Muldrow (tenor), Jos Bussing (gitaar), Anne van Beek (sopraan) en Frans van Ruth (piano). In het Lunchcafé in Goes geeft Doctorandus P. een koffieconcert, dat zondag 10 januari om 12.00 uur begint. Heinz Hermann Polzer ofwel doctorandus P. is een zoon van een uit geweken Tsjech en een Nederlandse moeder. Hij kwam op zijn derde jaar naar Nederland. Hij volgde een studie aan de Economische Ho geschool in Rotterdam. Eindjaren vijftig werd hij 'ontdekt'. Drs. P. i t Scène uit 'Crazy Love' met Josse de Pauw en Amid Chakir. Frank Sheppard (zittend) als Malcolm X en Gylan Kain ais Martin Luther King in 'The Meeting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 12