hypotheken
belgië en het
gevluchte geld
tUSSÊÊ
dacia cn 1 is luxe
op zijn roemeens
2CV
li(f
moet
cv-ketel
worden
vervangen
AUTOMATERIALEN
A
PZPM
1RUD
gezellig
wonen en
naar bed in
slaapkamer
met sfeer
theelen van der weele
Onafhankelijk deskundig - Bemiddeling voor elke
- Vrijblijvend geldverstrekker
- Computeranalyse - Speciale aanbiedingen|
- Geen extra kosten - Lijfrenteconstructies
sneeuwkettingen
onderdelen
1
RIJ DAG
8 JANUARI 1988
Advertentiei
Rente v.a. 1 jr. vast 5,8 5 jr. vast 6,4 7 jr. vast 6,7 10 jr.
vast 6,8 15 jr. vast 7,1
Vraagt een lijf-rente-advies voordat u definitief beslist.
Makelaardij in hypotheken, makelaardij in assurantiën B.V.,
Badhuisstraat 31-33, 4381 LN Vlissingen. Tel. 01184-13920*
Het 'nieuwe' jaar is begonnen zoals het 'oude' jaar is geëindigd. De
hypotheekrentetarieven zijn t.o.v. eind 1987 nauwelijks gewijzigd.
Het Hypotheekfonds voor Noordhrabantse Gemeenten verlaagde enkele
tarieven met 0,2%, terwijl de Westland Utrecht Hypotheekbank het ren
tetarief voor 5 jaar vaste leningen met 0,2% heeft verlaagd.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente-
zonder gem.-
29 december 1987
wijze
gedu
provi- garantie
garantie
rende
sie in opgave werke-
opgave werke-
bank
lijk
bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32
ABN
M/A
1 jr
1,5
6,0
6,32
6,2
6,53
ABN
M/A
3 jr
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
ABN
M/A
5 jr
1,5
6,9
7,28
7,1
7,50
ABN
M/A
7 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
ABN
M/A
10 jr
1,5
7,3
7,71
7,5
7,93
ABN
M/A
15 jr
1,5
7,6
8,04
7,8
8,25
Amrobank
M/A
variabel
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32
Amrobank
M/A
2 jr
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
M/A
7 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Avista bank
M/A
variabel
1,5
5,8
6,11
6,0
6,32
Avista bank
M/A
1 jr
1,5
6,0
6,32
6,2
6,53
Avista bank
MA
2 jr
1,5
6,2
6,53
6,4
6,75
Avista bank
MA
3 jr
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Avista bank
MA
5 jr
1,5
6,9
7,28
7,1
7,50
Bouwfonds (rentek.)M/A
variabel
1,5
6,7
7,07
6,7
7,07
Nederlandse
MA
5 jr
1,5
6,9
7,38
7,1
7,60
Gemeenten
MA
10 jr
1,5
7,3
7,81
7.5
8,03
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 jr
1,5
7,8
8,36
8,0
8,57
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
7,2
7,71
7,5
8,03
Centr. Volksbank
MA
2 jr
1
6,0
6,27
6,2
6.48
Centr. Volksbank
WA
5jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank/
WA
1 jr
1
5,9
6,16
6,1
6,37
NCB-bank
WA
3 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Direktbank
WA
5 jr
1
7,0
7,34
7.2
7,55
Grens wissel-
WA
1 jr
1
6,0
6,27
6.2
6,48
kantoren/CDK
WA
5 jr
1
6.9
7,23
7.1
7,44
Grens wisselk.
HJ A
1 jr
1
6.4
6,60
6,6
6,81
Grens wisselk.
HJ/A 5 jr
1
7,4
7,64
7,6
7,85
Lanschot/opstart
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Lanschofcomf.
MA
MA
M/A
MA
M/A
M/A
variabel 1,5
variabel 1,5
1 jr 1,5
2 jr 1,5
5jr 1,5
comf/5jr. 1,5
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
5,7
6.0
6.1
6.4
7,1
6,7
6,00
6,32
6,42
6,75
7.50
7,07
NMB
NMB
NMB
NMB
MA
M/A
MA
MA
1 jr 1,5
3 jr 1,5
5 jr 1,5
7 jr 1.5
6.0
6,4
6,8
7.1
6,32
6,75
7,17
7,50
6.2
6.6
7,0
7.3
6,53
6,96
7,39
7,71
Postbank
Postbank
Postbank
M/A
M/A
MA
2 jr 1
5 jr 1
7 jr 1
6,0
6,8
7,0
6,27
7,12
7,34
6,2
7.0
7,2
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
MA
MA
MA
MA
HJ/A
HJ/A
HJ/A
HJ/A
var./ljr. 1,25
2/3 jr 1,25
4/5 ir 1,25
stabiel 1,25
var./ljr 1,25
2/3 jr 1,25
4/5 ir 1,25
stabiel 1,25
6.5
6.6
6,9
7,3
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6,33
6,94
7,25
7,69
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6.7
6.8
7.1
7.5
6.9
7.0
7,3
7,7
6,48
7,34
7,55
7,04
7.15
7,47
7,90
7,15
7,25
7,57
7,99
Rabo
MA
3 jr
1,5
6,6
6,96
6.8
7,17
Hypotheekbank
MA
5 jr
1,5
6,9
7,28
7.1
7.50
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7.0
7,28
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7.3
7,59
Verenigde
MA
Vfe jr
1
6,3
6,59
6.5
6,80
Spaarbank
MA
3 jr
1
6.4 -
6,69
6.6
6,91
Spaarbank
MA
5 jr
1
6.9
7,23
7,1
7,44
Spaarbank
MA
1 jr
1
7.2
7,55
7,4
7,77
Spaarbank
MA
ideaalren. 1
6.8
7,12
7,0
7,34
Westl. Utr. (stand)
M/V
1 jr
1,5
5,8
6,25
6.0
6,47
(stand)
M/V
5 jr
1.5
6,9
7,45
7,1
7,66
(stand)
MV
7 jr
1,5
7,2
7,77
7.4
7,99
(stand)
M'V
10 jr
1,5
7,4
7,99
7.6
8,21
(stand)
MV
15 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
(lage lasten) MA
7 jr
1
7,4
7,75
7,4
7,75
(lage lasten) MA
14 jr
1
7,9
8,29
7,9
8,29
(interim) M/V
Ijr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,0
6,47
le kwartaal 1988
budget
KW/A
variabel
1,5
6,8
7,13
6,8
7,13
Woonfonds/aut.
MA
variabel
1.5
5,7
6,00
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
MA
Ijr
1,5
5,9
6,21
xxxxx
xxxxx
Holl. wacht af
MA
2 jr
1,5
6.2
6,53
xxxxx xxxxx
Woonfonds Holl.
MA
3 jr
1,5
6,7
7,07
xxxxx
xxxxx
Woonfonds
MA
5 jr
1,5
6,9
7,28
xxxxx xxxxx
Holland
MA
10 jr
1,5
7,3
7,71
xxxxx xxxxx
Woonfonds/comf
MA
comf/5jr 1,5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Holland comf
MA
comf/10jrl,5
6,9
7,28
xxxxx xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
7,2
7,44
7,2
7,44
Centraal Beheer
MA
15/20 jr
-
7,6
7,87
7,6
7,87
NVL-maatschap.
MA
5/10 jr
7,2
7,44
7,2
7,44
NVL-maatschap.
MA
15/20 jr
-
7,6
7,87
7,6
7,87
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
9 CwIMIVI
Misschien is uw cv-ketel
ouder dan tien jaar. Als
dat zo is wordt het tijd om uit
te kijken naar een nieuwe ke
tel. Een cv-ketel gaat in nor
male omstandigheden 10 tot
15 jaar mee. De keuze die u
maakt voor een nieuwe cv-
ketel is dus een keuze voor
vele jaren. Daarom is het ver
standig zich tijdig en uitge
breid te informeren.
Als u te lang wacht kunt u let
terlijk in de kou komen te zit
ten. Er is dan geen tijd meer
om op uw gemak uit te zoeken
wat de mogelijkheden zijn.
Trouwens, hoe zit het met uw
warmwatervoorziening? Is
die ook aan vervanging toe?
Er bestaan zogenaamde com
bi-ketels die zowel voor de
verwarming van uw huis zor
gen als voor de warmwaterbe
reiding voor keuken en bad
kamer. Als u een oude cv-ke-
tel heeft kan het van belang
zijn dat u ook uw geiser of boi
ler bij de nieuwe aanschaf be
trekt.
Dat kan eventueel ook later
omdat er cv-ketels zijn die
achteraf kunnen worden uit
gebreid met een warmwater
voorziening.
Er komen bij het kiezen van
een nieuwe cv-ketel veel za
ken aan de orde. De plaats
van de oude ketel en de isola
tie van uw huis spelen daarbij
ook een rol. De tegenwoordige
ketels zijn een stuk zuiniger
dan de oude. Het kan dus om
redenen van energiebespa
ring al aantrekkelijk zijn om
uw oude cv-ketel te vervan
gen door een nieuwe.
Bij de afdeling Voorlichting
van de PZEM kan men te
recht voor een gratis advies.
Zij is te bereiken in het hoofd
kantoor van de PZEM op de
Poelendaelesingel 10 te Mid
delburg of telefonisch onder
het nummer 01180-34034.
Dat bleek misleidend: door een
eenvoudig formulier in te vul
len, kunnen Nederlanders de
rente op in België onderge
bracht spaargeld daar belas
tingvrij innen. Dat laat onver
let, dat ze de rente - waar ter
wereld die ook vandaan komt -
wel aan de Nederlandse fiscus
horen op te geven.
Hoe zijn de regels in België?
Het belastingblad Fiscoloog
heeft dat onlangs uitgezocht.
Daarbij kwam naar voren, dat
in België van rente-inkomsten
spaarder moet dan aan de uit
betalende bank een verklaring
geven, waarin hij zegt dat hij ei
genaar of vruchtgebruiker van
het belegde geld is en spaarder-
niet inwoner.
Deze verklaring is nodig om de
Belgische fiscus de gelegen
heid te geven te controleren of
de bronheffing terecht niet is
toegepast. Het Belgische
bankgeheim bepaalt dat - be
halve bij fraude - de gegevens
op deze verklaringen alleen
mogen worden gebruikt om na
bij uitbetaling of als ze wor
den bijgeschreven 25 procent
belasting wordt geheven. Een
'bronheffing'. Die wordt in
principe altijd geheven, ook al
is de ontvanger geen Belg.
Alleen: er bestaan.op die regel
een aantal uitzonderingen.
Daarbij zijn voor buitenlan
ders vooral de regels over obli
gaties en deposito's van bete
kenis. Zo hoeft die 25 procent
Belgische voorheffing niet be
taald te worden als het om
overheidsobilgaties of spaar
geld op depositi's van buiten
landers gaat. Men moet niet in
België wonen en het belegde
geld moet spaargeld zijn (en
niet voor het beroep worden
gebruikt). Zo'n buitenlandse
te gaan of de Belgische banken
de inhouding terecht achter
wege hebben gelaten. Op dit
stuk van zaken is de uitwisse
ling van belastinggegevens
tussen Nederland en België ge
blokkeerd.
Het komt er dus op neer, dat
door deze verklaring te geven
Nederlanders met spaargeld
op Belgische banken daar
geen belasting hoeven te beta
len over de rente. Ze moeten
die wel in Nederland opgeven.
Minister Ruding is er niet ze
ker van of dat ook altijd ge
beurd. Hij liet, eind vorig jaar,
weten met België te willen
praten over meer uitwisseling
van gegevens.
KEESCIJSOUW
Dacia zal het modellengam-
ma eind dit jaar naar bo
ven afronden met de CN1. On
der deze codenaam heeft im
porteur Frans Luiken de auto
in Roemenië al kunnen foto
graferen. „De voortijdige pu-
blikatie zal mij door de fa
briek wellicht niet in dan-
worden afgenomen. Maar we
krijgen hem als wereldpri
meur op de RAI '89 en daar heb
je toch wel wat voor over".
Het huidige gamma bij Dacia
bestaat uit de 1210, 1310 en
1410, allen afgeleid van de Re
nault 12. De Franse fabriek
stopte in 1980 met de produk-
tie van dit model, waarna Da
cia er in de loop der tijd het no
dige aan wijzigde. In licentie
bouwt men al sinds '69 de Da-
cia's die vanaf '77 worden geëx
porteerd. De nieuweling zal
met zijn 1,6 ltr motor met bo
venliggend nokkenas, vermoe
delijk Dacia 1610 heten en het
leveringsprogramma naar bo
ven afronden. Hij heeft stan
daard een 5-bak, haalt een top
van 165 km/h., is voorzien van
kunststof bumpers, heeft een
extra stel zijruiten, standaard
Advertentiei
een achterruitwisser op de 5de
deur, een completer en nieuw
interieur.
Het uiterlijk van de Dacia CN1
vertoont tot en met de C-stijlen
nog veel overeenkomst met de
Renault 12. Het front ziet er
een stuk eleganter en minder
somber uit, verder zijn de
stootlijsten, de deurgrepen, de
voorruit en de koplampen ver
anderd. Het aangebouwde kof-
ferdeel, waarbij uiteraard een
neerklapbare achterbank
hoort, maakt dat deze Roe
meen ineens op een VW-Passat
lijkt. De auto zou rond de 16
mille uit kunnen komen, een
prijs die op de introductieda
tum over een jaar wel gestegen
zal zijn.
De Dacia CN 1 lijkt met het aangebouwde kofferdeel op een VW-Passat.
na 35 jaar
eind aan
lelijke eend
4301 XD Zierikzee 4461 HH Goes
Schelphoekstraat 5-7 Marconistraat 14
Telefoon 01110-16557 Telefoon 01100-30892
jaarlijks steeds verder zakken.
Ditjaarzijnerruim 1400
verkocht en is het hoofdstuk
'Lelijke Eend' afgesloten.
Mensen die nu nog in een 2CV
rijden hoeven zich om de
onderdelenvoorziening geen
zorgen te maken. De produktie
in Frankrijk van de 'lelijke
eend' is weliswaar gestaakt,
maar in het Portugese
Mangualde wordt de 2CV nog in
kleine aantallen gemaakt. Deze
auto's worden onder meer naar
Frankrijk en Duitsland
geëxporteerd.
De auto die met gemak 1:18 liep
en 20 j aar geleden nog geen 4
mille kostte, deed vorige maand
f 11.500,-. Ter gelegenheid van
zijn verscheiden is er een boekje
'100 Citroen-advertenties van
Karei Suyling' uitgebracht. De
karakteristiek en de
troetelnaam 'lelijke eend' is door
de ontwerper Karei Suyling
steeds raak weergegeven. Er
staan ook fraaie advertenties
van onder meer de Ami, Dy ane,
DS en ID in. Een van de
aardigste omschrijvingen in die
advertenties uit de periode
'58-'72, komt van Hans Ferree:
'Sophisticated' is de term voor
deze frappante contrastwerking
van het mooie met het
alledaagse, die het mooie extra
accentueert. De 2CV is
alledaags- 'n machine die
gewoon (maar feilloosdoet wat
er van wordt verwacht: personen
en voorwerpen van de ene plaats
naar de andere brengen, 'n
Wagen voor mensen wier
persoonlijkheid niet de steun
behoeft van pretenties. Heel
geraffineerd.'
SIEM LEEUWENKAMP
Er blijft rumoer ontstaan
over de zetten, die minis
ter Ruding van financiën heeft
bedacht om de vlucht van Ne
derlands spaargeld naar bij
voorbeeld Belgische banken
tegen te gaan. Sinds de minis
ter en de Nederlandse banken
overeen zijn gekomen, dat de
banken - voor het eerst over
1987 - aan de fiscus opgave zul
len doen over uitgekeerde ren
te op spaargeld, maakt het
bankwezen er melding van,
dat massaal spaartegoeden
opgenomen worden. Voor een
deel gaan die bij spaarders
thuis in de oude kous, voor een
ander deel wordt het geld ver
voerd naar banken over de
grens. Cijfers geven aan, dat er
het afgelopen jaar zo'n vijf
miljard aan spaargeld is opge
nomen.
Bij het ministerie van finan-
ciëen ziet men die trend met le
de ogen aan. Om de export van
spaargeld te beperken is al
aangekondigd, dat het met het
belasten van alsnog op te ge
ven rente zo'n vaart niet zal lo
pen. Maar de afgelopen maan
den heeft ministr Ruding ook
op andere manieren gepro
beerd een dam op te werpen te
gen de uitvoer van spaarcen
ten naar Duitslan d, Luxem
burg of België. Hij verbood bui
tenlandse banken in de grens
streek in Nederlandse kranten
te adverteren, een actie waar
van inmiddels wordt gezegd
dat ze in strijd is met de Euro
pese regels. Een paar maanden
geleden ook liet het ministerie
weten, dat er in België 25 pro
cent belasting op spaarrente
betaald moet worden.
De slaapkamer is tientallen jaren door velen
als stiefkind behandeld. Iedereen had wel
wat over voor de inrichting van de woonkamer,
maar als je de trap opliep en eens boven ging
neuzen, was het vaak armoe troef. Sfeer en ge
zelligheid waren begrippen die op een doorsnee
slaapstee niet van toepassing waren. De slaap
kamer in een flat, vooral met een gedeeltelijk
open verbinding naar de woonkamer, ver
plichtte al tot wat meer aandacht.
Maar nu we af zijn van het idee dat het meer is
dan een vertrek om louter in te slapen en waar
je de meeste tijd bovendien in duisternis door
brengt zien we steeds vaker een paar gezellige
en gemakkelijke stoelen, leuke schemerlampen,
ruimte voor boeken en snuisterijen, en aardige
wandversiering. We wonen vandaag de dag ook
een beetje in de slaapkamer. Dat kunnen we
voor een deel op rekening schrijven van de cen
trale verwarming. Ook in de winter is het er aan
genaam warm te maken.
De inrichting van de slaapka
mer wordt niet meer zo ver
waarloosd als in het verleden.
Steeds meer mensen geven de voorkeur aan een
dekbed. Gemiddeld zes van de tien Nederlan
ders. Onder jongeren tot dertig jaar zijn dat er
van elke tien zelfs acht. De mode in dekbedover
trekken heeft de laatste jaren in snel tempo de
slaapkamer veroverd. Wit en effen tinten zijn uit.
Dessins in opvallende kleurcombinaties hebben
de overhand gekregen.
Het dekbedovertrek is zo mooi geworden, dat de
klassieke sprei in veel gevallen het veld heeft
moeten ruimen. Wel zien we steeds vaker de zo
genaamde dekbedspreien. Formaat sprei, mate
riaal als van een dekbed. Die zijn er in prachtige
kleuren en dessins, met bijpassende gordijnen,
tafelkleden en -kleedjes en zelfs badjassen. Hier
mee wordt qua stijl meteen de link naar de bad
kamer gelegd.
Het is tegenwoordig dus heel goed mogelijk de
spullen in de slaapkamer bij elkaar aan te pas
sen, zodat ook de slaapkamer er gezellig uitziet.
THE A WAMELINK
a de Volkswagen Kever en
dëRenault 4 is het de beurt
atste klassieker voor
volk om afscheid te nemen,
e 'Lelijke Eend' is niet meer te
een veel lager verkoopaantal,
waarbij de Dyane een luxe
versie vande2CVmet425ccof
600 cc motorde meeste kopers
trok. De in '49 op de Parijse
importeur zal volgend
itroen 2CV niet meer
4 de prijslijst hebben staan,
troductie van de
AX was er nog sprake
:n een onvervangbaar model
it nog lang te koop zou zijn in
kim 215.000 originele
j verkocht in de
In 35 jaar. De afgeleide
In AZU, AK, Dyane en
he kenden gezamenlijk
Autosalon geïntroduceerde 2CV
werd drie j aar later naar
Nederland gehaald. Dat eerste
j aar werden er slechts 183
verkocht en het moest bijna 20
jaar duren eer de Lelijke Eend
een doorslaand succesnumer
werd. In 1970 werden er 22.306
van verkocht, inclusief Dyane
stond het verkoopcijfer op 33.701
stuks. Dat record is nooit meer
geëvenaard. Met af en toe
uitschieters bleef het aantal
t kabinet de beslissing
't genomen om de maxi-
lheid op de autsnelwe-
i peril mei van 100 naar 120
te verhogen verwacht de
g Wetenschappelijk
ek Verkeersveiligheid
OV) i lat de ernst van de af-
van ongevallen zal ver-
en. De Stichting heeft
Ti 'ie jaa geleden al in een ad-
hreven dat het 'aanne-
dat dé snelheidverho-
leiden tot meer en ern-
gevallen'. Zij baseert
e toename van de ge-
^^^e snelheid en het groter
I orden, van de onderlinge snel-
iidsverschillen.
autosnelweg moet een
_.otorv|ertuig minimaal 70 km'
met een aanhanger 60
n/h,ei |n snelheid die ook geldt
rachtauto's en de auto-
ijn de remmen goed en
ordt er tijdig gereageerd dan
je n|et een snelheid van 100
km/h binnen 80 meter stil. Slape
righeid, slechte banden, rem
men of weersomstandigheden
maken dat een auto veel later
stil staat. In het algemeen wor
den afstand en inhaalsnelheid
van het verkeer slecht inge
schat. Bij de komende maxi
maal toegestane snelheid van
120 km/h rijd je bij een tijdige
remreactie, na liefst 80 meter
nog altijd bijna 60 km/h. Ofwel
ruim 15 meter per seconde.
Niet voor niets pleit de SWOV
voor een rationeel toezicht van
voldoende omvang; namelijk
toezicht op de gevaarlijkste
plaatsen en tijden, bijvoorbeeld
tijdens regen wanneer bestuur
ders hun snelheid onvoldoende
blijken aan te passen. Minister
Korthals Altes van justitie heeft
in elk geval al aangekondigd dat
de politie intensiever zal contro
leren op de maximum snelheid
en zeer streng zal optreden bij
overtredingen.