hypotheken belgië en het gevluchte geld tUSSÊÊ dacia cn 1 is luxe op zijn roemeens 2CV li(f moet cv-ketel worden vervangen AUTOMATERIALEN A PZPM 1RUD gezellig wonen en naar bed in slaapkamer met sfeer theelen van der weele Onafhankelijk deskundig - Bemiddeling voor elke - Vrijblijvend geldverstrekker - Computeranalyse - Speciale aanbiedingen| - Geen extra kosten - Lijfrenteconstructies sneeuwkettingen onderdelen 1 RIJ DAG 8 JANUARI 1988 Advertentiei Rente v.a. 1 jr. vast 5,8 5 jr. vast 6,4 7 jr. vast 6,7 10 jr. vast 6,8 15 jr. vast 7,1 Vraagt een lijf-rente-advies voordat u definitief beslist. Makelaardij in hypotheken, makelaardij in assurantiën B.V., Badhuisstraat 31-33, 4381 LN Vlissingen. Tel. 01184-13920* Het 'nieuwe' jaar is begonnen zoals het 'oude' jaar is geëindigd. De hypotheekrentetarieven zijn t.o.v. eind 1987 nauwelijks gewijzigd. Het Hypotheekfonds voor Noordhrabantse Gemeenten verlaagde enkele tarieven met 0,2%, terwijl de Westland Utrecht Hypotheekbank het ren tetarief voor 5 jaar vaste leningen met 0,2% heeft verlaagd. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta rente af- rentepercentages per lings vast sluit- met gemeente- zonder gem.- 29 december 1987 wijze gedu provi- garantie garantie rende sie in opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32 ABN M/A 1 jr 1,5 6,0 6,32 6,2 6,53 ABN M/A 3 jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 ABN M/A 5 jr 1,5 6,9 7,28 7,1 7,50 ABN M/A 7 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 ABN M/A 10 jr 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 ABN M/A 15 jr 1,5 7,6 8,04 7,8 8,25 Amrobank M/A variabel 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32 Amrobank M/A 2 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 Amrobank M/A 5 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Amrobank M/A 7 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Avista bank M/A variabel 1,5 5,8 6,11 6,0 6,32 Avista bank M/A 1 jr 1,5 6,0 6,32 6,2 6,53 Avista bank MA 2 jr 1,5 6,2 6,53 6,4 6,75 Avista bank MA 3 jr 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Avista bank MA 5 jr 1,5 6,9 7,28 7,1 7,50 Bouwfonds (rentek.)M/A variabel 1,5 6,7 7,07 6,7 7,07 Nederlandse MA 5 jr 1,5 6,9 7,38 7,1 7,60 Gemeenten MA 10 jr 1,5 7,3 7,81 7.5 8,03 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 7,8 8,36 8,0 8,57 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,2 7,71 7,5 8,03 Centr. Volksbank MA 2 jr 1 6,0 6,27 6,2 6.48 Centr. Volksbank WA 5jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Direktbank/ WA 1 jr 1 5,9 6,16 6,1 6,37 NCB-bank WA 3 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Direktbank WA 5 jr 1 7,0 7,34 7.2 7,55 Grens wissel- WA 1 jr 1 6,0 6,27 6.2 6,48 kantoren/CDK WA 5 jr 1 6.9 7,23 7.1 7,44 Grens wisselk. HJ A 1 jr 1 6.4 6,60 6,6 6,81 Grens wisselk. HJ/A 5 jr 1 7,4 7,64 7,6 7,85 Lanschot/opstart Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Lanschofcomf. MA MA M/A MA M/A M/A variabel 1,5 variabel 1,5 1 jr 1,5 2 jr 1,5 5jr 1,5 comf/5jr. 1,5 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 5,7 6.0 6.1 6.4 7,1 6,7 6,00 6,32 6,42 6,75 7.50 7,07 NMB NMB NMB NMB MA M/A MA MA 1 jr 1,5 3 jr 1,5 5 jr 1,5 7 jr 1.5 6.0 6,4 6,8 7.1 6,32 6,75 7,17 7,50 6.2 6.6 7,0 7.3 6,53 6,96 7,39 7,71 Postbank Postbank Postbank M/A M/A MA 2 jr 1 5 jr 1 7 jr 1 6,0 6,8 7,0 6,27 7,12 7,34 6,2 7.0 7,2 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente MA MA MA MA HJ/A HJ/A HJ/A HJ/A var./ljr. 1,25 2/3 jr 1,25 4/5 ir 1,25 stabiel 1,25 var./ljr 1,25 2/3 jr 1,25 4/5 ir 1,25 stabiel 1,25 6.5 6.6 6,9 7,3 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6,33 6,94 7,25 7,69 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6.7 6.8 7.1 7.5 6.9 7.0 7,3 7,7 6,48 7,34 7,55 7,04 7.15 7,47 7,90 7,15 7,25 7,57 7,99 Rabo MA 3 jr 1,5 6,6 6,96 6.8 7,17 Hypotheekbank MA 5 jr 1,5 6,9 7,28 7.1 7.50 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7.0 7,28 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7.3 7,59 Verenigde MA Vfe jr 1 6,3 6,59 6.5 6,80 Spaarbank MA 3 jr 1 6.4 - 6,69 6.6 6,91 Spaarbank MA 5 jr 1 6.9 7,23 7,1 7,44 Spaarbank MA 1 jr 1 7.2 7,55 7,4 7,77 Spaarbank MA ideaalren. 1 6.8 7,12 7,0 7,34 Westl. Utr. (stand) M/V 1 jr 1,5 5,8 6,25 6.0 6,47 (stand) M/V 5 jr 1.5 6,9 7,45 7,1 7,66 (stand) MV 7 jr 1,5 7,2 7,77 7.4 7,99 (stand) M'V 10 jr 1,5 7,4 7,99 7.6 8,21 (stand) MV 15 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag (lage lasten) MA 7 jr 1 7,4 7,75 7,4 7,75 (lage lasten) MA 14 jr 1 7,9 8,29 7,9 8,29 (interim) M/V Ijr 1,5 xxxxx xxxxx 6,0 6,47 le kwartaal 1988 budget KW/A variabel 1,5 6,8 7,13 6,8 7,13 Woonfonds/aut. MA variabel 1.5 5,7 6,00 xxxxx xxxxx Holl. wacht af MA Ijr 1,5 5,9 6,21 xxxxx xxxxx Holl. wacht af MA 2 jr 1,5 6.2 6,53 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. MA 3 jr 1,5 6,7 7,07 xxxxx xxxxx Woonfonds MA 5 jr 1,5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx Holland MA 10 jr 1,5 7,3 7,71 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf MA comf/5jr 1,5 6,5 6,85 xxxxx xxxxx Holland comf MA comf/10jrl,5 6,9 7,28 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr 7,2 7,44 7,2 7,44 Centraal Beheer MA 15/20 jr - 7,6 7,87 7,6 7,87 NVL-maatschap. MA 5/10 jr 7,2 7,44 7,2 7,44 NVL-maatschap. MA 15/20 jr - 7,6 7,87 7,6 7,87 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5 M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. 9 CwIMIVI Misschien is uw cv-ketel ouder dan tien jaar. Als dat zo is wordt het tijd om uit te kijken naar een nieuwe ke tel. Een cv-ketel gaat in nor male omstandigheden 10 tot 15 jaar mee. De keuze die u maakt voor een nieuwe cv- ketel is dus een keuze voor vele jaren. Daarom is het ver standig zich tijdig en uitge breid te informeren. Als u te lang wacht kunt u let terlijk in de kou komen te zit ten. Er is dan geen tijd meer om op uw gemak uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Trouwens, hoe zit het met uw warmwatervoorziening? Is die ook aan vervanging toe? Er bestaan zogenaamde com bi-ketels die zowel voor de verwarming van uw huis zor gen als voor de warmwaterbe reiding voor keuken en bad kamer. Als u een oude cv-ke- tel heeft kan het van belang zijn dat u ook uw geiser of boi ler bij de nieuwe aanschaf be trekt. Dat kan eventueel ook later omdat er cv-ketels zijn die achteraf kunnen worden uit gebreid met een warmwater voorziening. Er komen bij het kiezen van een nieuwe cv-ketel veel za ken aan de orde. De plaats van de oude ketel en de isola tie van uw huis spelen daarbij ook een rol. De tegenwoordige ketels zijn een stuk zuiniger dan de oude. Het kan dus om redenen van energiebespa ring al aantrekkelijk zijn om uw oude cv-ketel te vervan gen door een nieuwe. Bij de afdeling Voorlichting van de PZEM kan men te recht voor een gratis advies. Zij is te bereiken in het hoofd kantoor van de PZEM op de Poelendaelesingel 10 te Mid delburg of telefonisch onder het nummer 01180-34034. Dat bleek misleidend: door een eenvoudig formulier in te vul len, kunnen Nederlanders de rente op in België onderge bracht spaargeld daar belas tingvrij innen. Dat laat onver let, dat ze de rente - waar ter wereld die ook vandaan komt - wel aan de Nederlandse fiscus horen op te geven. Hoe zijn de regels in België? Het belastingblad Fiscoloog heeft dat onlangs uitgezocht. Daarbij kwam naar voren, dat in België van rente-inkomsten spaarder moet dan aan de uit betalende bank een verklaring geven, waarin hij zegt dat hij ei genaar of vruchtgebruiker van het belegde geld is en spaarder- niet inwoner. Deze verklaring is nodig om de Belgische fiscus de gelegen heid te geven te controleren of de bronheffing terecht niet is toegepast. Het Belgische bankgeheim bepaalt dat - be halve bij fraude - de gegevens op deze verklaringen alleen mogen worden gebruikt om na bij uitbetaling of als ze wor den bijgeschreven 25 procent belasting wordt geheven. Een 'bronheffing'. Die wordt in principe altijd geheven, ook al is de ontvanger geen Belg. Alleen: er bestaan.op die regel een aantal uitzonderingen. Daarbij zijn voor buitenlan ders vooral de regels over obli gaties en deposito's van bete kenis. Zo hoeft die 25 procent Belgische voorheffing niet be taald te worden als het om overheidsobilgaties of spaar geld op depositi's van buiten landers gaat. Men moet niet in België wonen en het belegde geld moet spaargeld zijn (en niet voor het beroep worden gebruikt). Zo'n buitenlandse te gaan of de Belgische banken de inhouding terecht achter wege hebben gelaten. Op dit stuk van zaken is de uitwisse ling van belastinggegevens tussen Nederland en België ge blokkeerd. Het komt er dus op neer, dat door deze verklaring te geven Nederlanders met spaargeld op Belgische banken daar geen belasting hoeven te beta len over de rente. Ze moeten die wel in Nederland opgeven. Minister Ruding is er niet ze ker van of dat ook altijd ge beurd. Hij liet, eind vorig jaar, weten met België te willen praten over meer uitwisseling van gegevens. KEESCIJSOUW Dacia zal het modellengam- ma eind dit jaar naar bo ven afronden met de CN1. On der deze codenaam heeft im porteur Frans Luiken de auto in Roemenië al kunnen foto graferen. „De voortijdige pu- blikatie zal mij door de fa briek wellicht niet in dan- worden afgenomen. Maar we krijgen hem als wereldpri meur op de RAI '89 en daar heb je toch wel wat voor over". Het huidige gamma bij Dacia bestaat uit de 1210, 1310 en 1410, allen afgeleid van de Re nault 12. De Franse fabriek stopte in 1980 met de produk- tie van dit model, waarna Da cia er in de loop der tijd het no dige aan wijzigde. In licentie bouwt men al sinds '69 de Da- cia's die vanaf '77 worden geëx porteerd. De nieuweling zal met zijn 1,6 ltr motor met bo venliggend nokkenas, vermoe delijk Dacia 1610 heten en het leveringsprogramma naar bo ven afronden. Hij heeft stan daard een 5-bak, haalt een top van 165 km/h., is voorzien van kunststof bumpers, heeft een extra stel zijruiten, standaard Advertentiei een achterruitwisser op de 5de deur, een completer en nieuw interieur. Het uiterlijk van de Dacia CN1 vertoont tot en met de C-stijlen nog veel overeenkomst met de Renault 12. Het front ziet er een stuk eleganter en minder somber uit, verder zijn de stootlijsten, de deurgrepen, de voorruit en de koplampen ver anderd. Het aangebouwde kof- ferdeel, waarbij uiteraard een neerklapbare achterbank hoort, maakt dat deze Roe meen ineens op een VW-Passat lijkt. De auto zou rond de 16 mille uit kunnen komen, een prijs die op de introductieda tum over een jaar wel gestegen zal zijn. De Dacia CN 1 lijkt met het aangebouwde kofferdeel op een VW-Passat. na 35 jaar eind aan lelijke eend 4301 XD Zierikzee 4461 HH Goes Schelphoekstraat 5-7 Marconistraat 14 Telefoon 01110-16557 Telefoon 01100-30892 jaarlijks steeds verder zakken. Ditjaarzijnerruim 1400 verkocht en is het hoofdstuk 'Lelijke Eend' afgesloten. Mensen die nu nog in een 2CV rijden hoeven zich om de onderdelenvoorziening geen zorgen te maken. De produktie in Frankrijk van de 'lelijke eend' is weliswaar gestaakt, maar in het Portugese Mangualde wordt de 2CV nog in kleine aantallen gemaakt. Deze auto's worden onder meer naar Frankrijk en Duitsland geëxporteerd. De auto die met gemak 1:18 liep en 20 j aar geleden nog geen 4 mille kostte, deed vorige maand f 11.500,-. Ter gelegenheid van zijn verscheiden is er een boekje '100 Citroen-advertenties van Karei Suyling' uitgebracht. De karakteristiek en de troetelnaam 'lelijke eend' is door de ontwerper Karei Suyling steeds raak weergegeven. Er staan ook fraaie advertenties van onder meer de Ami, Dy ane, DS en ID in. Een van de aardigste omschrijvingen in die advertenties uit de periode '58-'72, komt van Hans Ferree: 'Sophisticated' is de term voor deze frappante contrastwerking van het mooie met het alledaagse, die het mooie extra accentueert. De 2CV is alledaags- 'n machine die gewoon (maar feilloosdoet wat er van wordt verwacht: personen en voorwerpen van de ene plaats naar de andere brengen, 'n Wagen voor mensen wier persoonlijkheid niet de steun behoeft van pretenties. Heel geraffineerd.' SIEM LEEUWENKAMP Er blijft rumoer ontstaan over de zetten, die minis ter Ruding van financiën heeft bedacht om de vlucht van Ne derlands spaargeld naar bij voorbeeld Belgische banken tegen te gaan. Sinds de minis ter en de Nederlandse banken overeen zijn gekomen, dat de banken - voor het eerst over 1987 - aan de fiscus opgave zul len doen over uitgekeerde ren te op spaargeld, maakt het bankwezen er melding van, dat massaal spaartegoeden opgenomen worden. Voor een deel gaan die bij spaarders thuis in de oude kous, voor een ander deel wordt het geld ver voerd naar banken over de grens. Cijfers geven aan, dat er het afgelopen jaar zo'n vijf miljard aan spaargeld is opge nomen. Bij het ministerie van finan- ciëen ziet men die trend met le de ogen aan. Om de export van spaargeld te beperken is al aangekondigd, dat het met het belasten van alsnog op te ge ven rente zo'n vaart niet zal lo pen. Maar de afgelopen maan den heeft ministr Ruding ook op andere manieren gepro beerd een dam op te werpen te gen de uitvoer van spaarcen ten naar Duitslan d, Luxem burg of België. Hij verbood bui tenlandse banken in de grens streek in Nederlandse kranten te adverteren, een actie waar van inmiddels wordt gezegd dat ze in strijd is met de Euro pese regels. Een paar maanden geleden ook liet het ministerie weten, dat er in België 25 pro cent belasting op spaarrente betaald moet worden. De slaapkamer is tientallen jaren door velen als stiefkind behandeld. Iedereen had wel wat over voor de inrichting van de woonkamer, maar als je de trap opliep en eens boven ging neuzen, was het vaak armoe troef. Sfeer en ge zelligheid waren begrippen die op een doorsnee slaapstee niet van toepassing waren. De slaap kamer in een flat, vooral met een gedeeltelijk open verbinding naar de woonkamer, ver plichtte al tot wat meer aandacht. Maar nu we af zijn van het idee dat het meer is dan een vertrek om louter in te slapen en waar je de meeste tijd bovendien in duisternis door brengt zien we steeds vaker een paar gezellige en gemakkelijke stoelen, leuke schemerlampen, ruimte voor boeken en snuisterijen, en aardige wandversiering. We wonen vandaag de dag ook een beetje in de slaapkamer. Dat kunnen we voor een deel op rekening schrijven van de cen trale verwarming. Ook in de winter is het er aan genaam warm te maken. De inrichting van de slaapka mer wordt niet meer zo ver waarloosd als in het verleden. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan een dekbed. Gemiddeld zes van de tien Nederlan ders. Onder jongeren tot dertig jaar zijn dat er van elke tien zelfs acht. De mode in dekbedover trekken heeft de laatste jaren in snel tempo de slaapkamer veroverd. Wit en effen tinten zijn uit. Dessins in opvallende kleurcombinaties hebben de overhand gekregen. Het dekbedovertrek is zo mooi geworden, dat de klassieke sprei in veel gevallen het veld heeft moeten ruimen. Wel zien we steeds vaker de zo genaamde dekbedspreien. Formaat sprei, mate riaal als van een dekbed. Die zijn er in prachtige kleuren en dessins, met bijpassende gordijnen, tafelkleden en -kleedjes en zelfs badjassen. Hier mee wordt qua stijl meteen de link naar de bad kamer gelegd. Het is tegenwoordig dus heel goed mogelijk de spullen in de slaapkamer bij elkaar aan te pas sen, zodat ook de slaapkamer er gezellig uitziet. THE A WAMELINK a de Volkswagen Kever en dëRenault 4 is het de beurt atste klassieker voor volk om afscheid te nemen, e 'Lelijke Eend' is niet meer te een veel lager verkoopaantal, waarbij de Dyane een luxe versie vande2CVmet425ccof 600 cc motorde meeste kopers trok. De in '49 op de Parijse importeur zal volgend itroen 2CV niet meer 4 de prijslijst hebben staan, troductie van de AX was er nog sprake :n een onvervangbaar model it nog lang te koop zou zijn in kim 215.000 originele j verkocht in de In 35 jaar. De afgeleide In AZU, AK, Dyane en he kenden gezamenlijk Autosalon geïntroduceerde 2CV werd drie j aar later naar Nederland gehaald. Dat eerste j aar werden er slechts 183 verkocht en het moest bijna 20 jaar duren eer de Lelijke Eend een doorslaand succesnumer werd. In 1970 werden er 22.306 van verkocht, inclusief Dyane stond het verkoopcijfer op 33.701 stuks. Dat record is nooit meer geëvenaard. Met af en toe uitschieters bleef het aantal t kabinet de beslissing 't genomen om de maxi- lheid op de autsnelwe- i peril mei van 100 naar 120 te verhogen verwacht de g Wetenschappelijk ek Verkeersveiligheid OV) i lat de ernst van de af- van ongevallen zal ver- en. De Stichting heeft Ti 'ie jaa geleden al in een ad- hreven dat het 'aanne- dat dé snelheidverho- leiden tot meer en ern- gevallen'. Zij baseert e toename van de ge- ^^^e snelheid en het groter I orden, van de onderlinge snel- iidsverschillen. autosnelweg moet een _.otorv|ertuig minimaal 70 km' met een aanhanger 60 n/h,ei |n snelheid die ook geldt rachtauto's en de auto- ijn de remmen goed en ordt er tijdig gereageerd dan je n|et een snelheid van 100 km/h binnen 80 meter stil. Slape righeid, slechte banden, rem men of weersomstandigheden maken dat een auto veel later stil staat. In het algemeen wor den afstand en inhaalsnelheid van het verkeer slecht inge schat. Bij de komende maxi maal toegestane snelheid van 120 km/h rijd je bij een tijdige remreactie, na liefst 80 meter nog altijd bijna 60 km/h. Ofwel ruim 15 meter per seconde. Niet voor niets pleit de SWOV voor een rationeel toezicht van voldoende omvang; namelijk toezicht op de gevaarlijkste plaatsen en tijden, bijvoorbeeld tijdens regen wanneer bestuur ders hun snelheid onvoldoende blijken aan te passen. Minister Korthals Altes van justitie heeft in elk geval al aangekondigd dat de politie intensiever zal contro leren op de maximum snelheid en zeer streng zal optreden bij overtredingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 11