ERENCE RENT 'ARBY Ik denk dat ik wel een eet je geniaal ben O T» Einde van Mon Cherie en de Herenflikken Drs P: dankbaar dat zoiets moois bestaat 'WE HOUDEN GEWOON OP' ok als ik na deze plaat nooit meer een nieuwe elpee maak, zal ik daar geen moment spijt van hebben. Ik zal daar niet om treuren, omdat ik weet dat mijn debuut briljant was. En is lies wat me interesseert." Volbloed Festival Mierzoet 4dERDAG 7 JANUARI 1988 Door Pieter Ploeg) sence 'tjes waa ft de Trent d'Arby zegt het met een •kerdheid alsof hij al heel wat meeloopt. Niets echter is min- Terence Trent d'Arby is met 251 ar een nieuwkomer. Nauwe- 5 eer half jaar geleden was zijn m ih popkringen nog geheel onbe- d. Maar sinds de zomermaanden den plat er-i ,ider nog in het New Yorkse Manhat- get$>ren 'Terry' een stormachti- ontt/ikkeling doorgemaakt. Hij int tegenwoordig in Engeland en kte hij het afgelopen halfjaar eetje alle covers van de week- Hij is dé ontdekking van het n jaar en tegelijkertijd ook dé oor 1988. jlgns zijn Europese toernee kwam ^^lende debutant eind oktober euws omdat hij zijn optreden mrijk op het laatste moment af#zegd. Als reden voor de annu- g 'hij op 'niet te willen optreden J ind dat wordt geleid door een JWaldheim'. Met die beslissing erry' vele duizenden Oosten- s diep teleur. de plaat 'Introducing the according to Terence Trent arst de zanger van het talent. zijl .wee concerten, enkele weken in ons land, getuigden van een Bpart. Een mengeling van Ja- Bi iwn, Prince en Marvin Gaye. t, waarmee hij de status van er heeft bereikt, maakte hij in lan een maand tijd. jeugdige popster ambieerde vaifielijk een carrière als bokser, er ging hij in dienst „omdat je dat Hoed kunt combineren met Terence is een verdienstelijk :serl ;eweest. Hij heeft in Amerika rleil oernooien gewonnen. Tijdens concerten in Den Haag en Gronin- kol ook duidelijk worden vastge- d dit de zanger atletisch is ge- iwdl De coltrui is vooral rond zijn ïenl .an de nauwe kant. Biceps en epsl staan strak gespannen bij ie- be eging die hij maakt. En toch hij|r niet écht uit als een gewezen Terry' is een tenger mannetje. Ihek en techniek moeten destijds ster :ste wapens zijn geweest, ^■n boksclub hadden ze gezegd hel leger goede faciliteiten bood inte ressante wedstrijden te bok- Opfschool maakte ik er een zootje i. Ikl erveelde me rot. Ik wilde meer ciplire krijgen om een meer verant- ordjeven te gaan leiden. Daarom ikl het burgerleven vaarwel ge- d. Bovendien kon ik op die manier ikoojen uit Amerika. Want ik voel- he daar niet op m'n gemak. Ik werd luitj land gelegerd. Later hoorde ik ik I ij het regiment zat, waar ooit Elvis Presley had gediend. Ik voel- -hce verder ik van de Verenigde ten verwijderd raakte dat ik sdsl ichter bij mijn roots kwam. Ik g meer ontdekken. Van de boks- tt't kreeg ik op een gegeven moment nkik meer, dus ben ik daarmee topt iepgang iet 1 ger viel Terence Trent d'Arby all ip door zijn rebelse gedrag. In oojjier jaren is de 'rebel van toen' tot een popzanger van we- naat. Vragen worden door ntwoord alsof het hem alle- 1 ni ;t veel interesseert. Het zal ongetwijfeld een gevolg zijn van de enorme aandacht, waarmee hij nu wordt overspoeld. Door zijn aderen vloeit zwart, Indiaans, Iers en Spaans bloed. „Onder mijn imago schuilt diepgang", weet hij. Naar verluidt zou de ex-bokser na en kele maanden al uit het leger zijn ge schopt. „Dat is juist", zegt de 25-jarige artiest. Regelmatig werpt hij zijn 'dreadlocks' achterover op zijn hoofd. Als hij zijn haardos niet elke drie minu ten 'in model' zou gooien, was oogcon tact helemaal onmogelijk geweest. „Ze dachten dat ik een stereo-installa tie van 6.000 gulden had gestolen. En daarom hebben ze me gearresteerd en in de gevangenis gezet. Via een advo caat ben ik uiteindelijk weer vrij geko men. Ze hebben me verkeerd begre pen. Ik had die installatie niet gestó len, ik wilde hem alleen maar lenen". Over zijn muzikale kwaliteiten mag volgens hem geen enkele twijfel be staan. Bijna identiek aan de histori sche woorden ('I'm the greatest') van bokser Mohammed Ali, heeft Terence Trent d'Arby ook al menigmaal ge zegd: 'I'm a genius'. En de juistheid van die uitspraak kan inderdaad ook niet ontkend worden. Jammer is al leen dat de zanger het zelf zegt. In de regel straft zulke arrogantie zichzelf, maar het gevaar dreigt dan dat derge lijke eigendunk de aandacht afleidt van een wel degelijk verdienstelijk de butant. Terence Trent d'Arby zegt even veel de liefde te bedrijven als zijn haar te wassen. Van Bing Crosby-films wordt hij sentimenteel. De nieuwkomer kent zichzelf als geen ander. Vrouwen vindt hij nog belangrijker dan zijn muziek. „Ik ben eerst een tijdje drummer ge weest in de groep 'The Touch'. Maar ik had al snel in de gaten dat de zanger meestal alle aandacht krijgt. Vanwege die interesse van het vrouwelijk volk in popzangers heb ik definitief geko zen voor een carrière in de muziek. Dat heeft Mozart ook gedaan. Meiden voe len zich aangetrokken door muziek. Het is te vergelijken met vissen met een hengel of met een net. Als je met een schepnet te werk gaat, betekent dat toch niet dat je lui bent. Nee, je vangt gewoon meer. Iedere gezonde jongen houdt toch van de aandacht van zoveel mogelijk meisjes. Daarom zit ik in de muziek. Als ik meer meisjes zou kunnen krijgen met het schilderen van balkons, zou ik dat gaan doen", had Terence Trent d'Arby gezegd in een van zijn eerste interviews in ons land. Het genie houdt van krachtige uit spraken. Voor Amerika heeft hij geen goed woord. „Het is er een rotzootje. Ze schreeuwen er. Iedereen praat te hard. Ik kreeg er pijn van aan m'n oren. Amerika heeft volgens mij een racisti sche, sexistische, gewelddadige sa menleving, die volledig in beslag wordt genomen door haar vermeende eigen belangrijkheid. Dat druist in te gen alles wat ik belangrijk vind. Jam mer genoeg gaat Europa steeds meer op de Verenigde Staten lijken en Enge land loopt daarin voorop. Er zijn hier nog steeds mensen die uit hun bol gaan voor groepen als Led Zeppelin. De rest houdt van Whitney Houston, Bon Jovi en Europe. Dat is dodelijk saai. 't Enige goede dat jullie hier in de laatste jaren hebben geaccepteerd, is Prince", zegt hij krachtig. Terence Trent d'Arby vraagt zichzelf af of hij wel een soul-zanger is als hem gevraagd wordt hoe hij de druk ver werkt 'de grootste te zijn'. De kaken in zijn scherp gesneden gezicht gaan van elkaar: „Ik voel me als een jockey op een vurige volbloed. En voorlopig stap ik daar nog niet af. Niemand kan meer druk op mij uitoefenen dan ik zelf. De pers denkt altijd dat zij meer kan dan waartoe zij werkelijk in staat is. Als ze me naast George Michael zouden zetten, zouden ze me met hem vergelijken. Dat zou ik ook wel aan kunnen". „Maar zodra ze me met Bobby Wo- mack willen vergelijken, zeg ik: 'Ho, wacht even', zo ver ben ik nog niet. Misschien dat ik, als ik over een jaar of vijf na een optreden van het podium kom, tegen me zelf zeg: 'vandaag heb je de titel 'groot soul-ariest' verdiend. Maar nu is het daar nog veel te vroeg voor. Ik ben nog maar een kind, een zanger die aardige liedjes kan schrij ven. Okay, ik denk dat ik wel een beetje geniaal ben", klinkt het weer zelfverzekerd. De elpee 'Introducing the hardline ac cording to Terence Trent d'Arby' be vat behalve de drie hitsingles ('If you let me stay', 'Wishing well' en 'Dance little sister') ook het meesterwerkje 'Yet untitled', dat a capella wordt ge zongen. „Ik werk anders dan de anderen. De meeste artiesten kunnen hun eigen ei niet kwijt. Dat mogen ze niet van de maatschappijen. Die lezen hen in de meeste gevallen nog steeds de les. Zul ke artiesten wordt verteld wat ze in in terviews moeten zeggen en met wie ze hun platen moeten opnemen. Ik be paal alles zelf. En misschien is dat wel arrogant. Maar het werkt wel. Dat zie ie". „Ik respecteer de zakelijke inzichten van de maatschappijen, maar over mijn plaat hebben ze niets te zeggen. Platenbonzen hebben de gèwoonte een succesformule uit te zetten en die tot in den treure uit te melken. Als ar tiest zal ik me daar altijd tegen blijven verzetten. De elpee bevat ook allerlei verschillen. 'If you let me stay' was compleet anders dan 'Wishing well'. Dat heb ik heel bewust gedaan. De mensen moeten zich als ze naar mijn plaat luisteren verbaasd gaan afvra gen wat voor een artiest ik ben". Ongeveer tien jaar geleden trad Robbie Robertson voor het laatst op met de legendarische groep The Band, een formatie die jaren samen werkte met Bob Dylan. Sinds dat af scheidsconcert, dat de titel The Last Waltz meekreeg, werd het, althans voor de buitenwereld, stil rond Ro bertson. Muzikaal was hij actief be trokken bij de totstandkoming van el pees van onder anderen U2 en Eric Clapton. Robbie Robertson is nu zelf weer terug op de platenmarkt. Op het album dat zijn naam als titel kreeg, laat Robert son horen nog steeds over dat merk waardige stemgeluid te beschikken dat de muziek van The Band uit dui zenden herkenbaar maakte. De sfeer van Robertsons muziek wijkt niet veel af van hetgeen hij met de band deed, al is goed te horen dat hij nu geheel zijn eigen gang kon gaan. Het is moeilijk om aan te geven wat de uitschieters zijn op 'Robbie Robert son'. De muziek is van constante kwa liteit. 'Fallen Angel' is als single uitge bracht, vermoedelijk omdat dat num mer ook bij het grote publiek makke lijk in het gehoor zal liggen. Maar ei genlijk kwam ieder nummer in aan merking om als single te worden uitge bracht. i H. V. Robbie Robertson 'Robbie Robert son' (Geffen) De Amerikaanse band Guadalca nal Diary volgt op de nieuwste langspeler '2x4' de lijnen die op 'Wal king in the shadows of the big man (1985) en 'Jamboree' ('86) waren uitge zet. Dat betekent weer een elpee vol met nummers die de sfeer van de ja ren zestig uitademen. Het is met name de stem van zanger Murray Attaway tevens tekstschrij ver/gitarist die voor de herkenbaar heid van Guadalcanal Diary's zorgt. Maar evenals op de elpee 'Jamboree' dwingt de muziek op '2x4' tot graven in de herinnering. Een nummer als 'Things fall apart' bijvoorbeeld doet onmiddellijk denken aan de klanken die Jethro Tuil twintig jaar geleden voortbracht. Een en ander betekent overigens be slist niet dat '2x4' een slechte elpee is. Maar na de twee voorgaande albums begint toch een zekere eentonigheid te ontstaan. Het wordt tijd dat Gua dalcanal Diary eens een nieuwe weg inslaat. Attaway, Rhett Crowe (bas), John Poe (drums, zang) en Jeff Walls (gitaar, keyboards, zang) hebben mu zikale kwaliteiten genoeg in huis om muziek te maken die uitsluitend aan hun eigen band doet denken en niet aan grote namen uit het verleden. Als geheel maakt '2x4' desalniettemin een uitgebalanceerde indruk. Snelle rock ('Say Please') wordt afgewisseld met langzame nummers 'Little Birds', '3 AM') en blues en rockabilly ('Let the big wheel roll'). De muziek is strak en sober. '2x4' is daardoor een aangena me plaat, maar wie de voorgaande el pees in zijn bezit heeft, kan zijn geld beter aan een ander album besteden. H. V. Guadalcanal Diary '2x4' (Elektra) leden van de Vlissingse formatie I. D De Vlissingse band I. D. geeft zater dag een promotieconcert in De Piek in Vlissingen. De band bestaat uit Frank Engels, Leon Caron, Rein Cor- bijn, Rinus Wigman en Geert van Enckevort en speelt melodieuze rock-muziek. Het optreden begint om 22.00 uur. De Image-Club in Terneuzen presen teert zaterdag een dubbelconcert. Als eerste treedt de Terneuzense trash-rock-formatie Anti Dote op. Deze groep bestaat uit Bram Dour- leijn, Jack de Koeyer, Peter-Jan Rietbergen, Boudewijn Bergsma en ene Teuni. De tweede band die zaterdag in de Image-Club optreedt, Traffic Jam, is afkomstig uit België. De groep be staat, in wisselende samenstelling, sinds 1984. De huidige groep bestaat sinds begin vorig jaar en wordt ge vormd door Koen Schaballie en Luc Blomme, de oprichters van Traffic Jam. en Freddy Mostrey, Hans Van- decasteele en Guy Denolf. De band speelt een mengeling van stijlen, va riërend van rock en hardrock tot blues en rhythm blues. Behalve ei gen nummers staan ook covers van Bad Company en UFO op het reper toire. Het eerste optreden begint zaterdag om 21.00 uur. In korte tijd is het a capella zingen de trio 'Mon Cherie en de Heren- flikken' erin geslaagd bekendheid en waardering te verwerven in de lage landen. 'Voor de leut' nam de groep in 1986 deel aan het Leids Cabaret festival en zowel de jury- als de pu blieksprijs werd haar deel. Hierdoor gestimuleerd ontstond het avond vullend programma 'Ik houd van zingen', dat nog tot mei in de thea ters is te zien. En dan? „Er komt geen tweede programma", zegt Mariëtte van der Ploeg, de lange dame tussen de twee wat kortere heren, gedeci deerd. „Dat is onlangs besloten, ie der gaat zijns weegs. 'Mon Cherie en de Herenflikken' houdt gewoon op. Hoe succesvol ook, er waren tevens redenen om te stoppen". „Artistieke redenen", formuleert Ma riëtte zorgvuldig. „Het is voor ons alle drie beter en daarom heb ik het ge woon verstandiger gevonden geen tweede programma te maken. Maar we willen wel doorgaan in het thea tervak en met zingen. Raoul Kurst- jens en Ruud Heere misschien samen en ik ga nu uitzoeken of ik alleen of met anderen het podium op wil. Het is fijn geweest om door zo'n festival een erkenning van talent te krijgen. Dat heeft ons alle drie goed gedaan. Je kan wat en het is belangrijk te pro beren dat verder te ontwikkelen". 'Mon Cherie en de Herenflikken' is ei genlijk spelenderwijs ontstaan. Het drietal ontmoette elkaar op de Aca demie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht, waar zij de docen tenopleiding volgden. „Helemaal niet met de bedoeling het toneel op te gaan, tenminste rond die tijd niet", vertelt Mariëtte, „Raoul en ik hebben ook nog enige jaren les gegeven. Spel en met mensen werken, dat was wat ik graag wilde. Toneelspeelster wor den lag eigenlijk wat te ver weg, uit zo'n milieu kwam ik ook niet". In haar geboorteplaats Nijmegen was zij echter wel actief in het kinderkoortje en speelde zij bijvoorbeeld de hoofd rol in een kindermusical. Op de academie ontstond een hechte vriendschap tussen Mariëtte, Raoul en Ruud, die zich onder meer uitte in hun gezamenlijke liefde voor het zin gen. Zo zaten ze in het Renaissance- koortje 'Toktet', waar kennis werd gemaakt met a capella, en ook 'in de wandelgangen' zaten ze altijd samen te zingen. „We zongen liedjes die we mooi of eigenlijk té sentimenteel von den, driestemmig en dat klonk mooi. Onze stemmen kleuren gewoon heel goed bij elkaar. Voor een feestje maakte ik dan wel eens een tekst op een bestaande melodie, voor een ge slaagde of een docent die afscheid nam. Ter gelegenheid van het jubi leum van 'Toktet' heb ik een aantal liedjes achter elkaar gedaan over zin gen en dat is uiteindelijk de basis voor ons programma geworden". 'Puur voor de lol' besloot het trio, na het succes tijdens de jubileumvie ring, naar het Leidse Cabaretfestival te gaan: „We dachten, dan krijg je misschien wat publiciteit en kunnen we eens optreden op een feestje", grinnikt Mariëtte met gevoel voor understatement. „We wonnen en toen begon het allemaal natuurlijk een heel ander karakter te krijgen". Er moest een avondvullend pro gramma komen. „We hebben geen re gisseur gehad, we hebben het met z'n drieën gemaakt, waarbij de teksten hoofdzakelijk van mij komen en de arrangeergedeelten vooral van Ruud en Raoul. Hoe we de dingen neerzetten en vormgeven, bepalen we met z'n drieën". „Het bleek heel goed te klinken en te werken. We voegen iets toe aan de be staande melodieën, we persifleren zangstijlen, hoe artiesten het bren gen, door teksten helemaal te veran deren of er soms een beetje naar te verwijzen. Daardoor geef je een soort eigen commentaar, wordt het iets nieuws. Volgens de normen van het cabaret, wat we in eerste instantie ook helemaal niet bedoelden te zijn, is het te weinig scherp of te weinig shockerend, maar er zit zeker engage ment of het op de korrel nemen van engagement in. Er is een duidelijke ondertoon, maar tegelijkertijd wordt alles heel erg gerelativeerd". „Er wordt veel om gelachen en we proberen gewoon heel mooi te zingen. Dat ontstaat, dan denk ik, hé, dit is blijkbaar heel leuk en dan ga je door met leuk zijn, probeer je tenminste". Ook het lengteverschil wordt uitge buit om een komisch effect te krijgen: „Overigens ben ik niet zo lang, valt best mee, maar dat komt door die hakken en die lange jurk en door het feit dat de jongens net een half hoofd kleiner zijn. In mijn paspoort staat 1.78 of 1.80 meter, dus dat is niet zo ontzettend lang, maar doordat ik dun ben, krijg je meer dat effect". „Je hoopt dat de mensen die naar ons programma komen ontroerd worden, heel erg moeten lachen en ook wat meenemen van de relativering. Zelf ben ik eigenlijk nooit tevreden. Soms zitten de stemmen fantastisch, heb<je heel mooi gezongen, maar werd het niet echt leuk, maar het kan ook zo zijn dat het hartstikke leuk was, maar dan heb je niet echt mooi gezongen. Het is fijn dat de mensen naar het theater komen, dat er geapplaudis seerd wordt, dat er bijna altijd res pect is voor het produkt, de erken ning dat je kwaliteit hebt geleverd. Dat voelt heel fijn. We zijn niet per soonlijk beroemd, maar de groep heeft naam en dat is leuk". „Die naam? Ik geloof dat ik ooit een keer Mon Cherie heb gezegd en toen kwam een vriendin met de toevoe ging Herenflikken. Chocolaatjes, mierzoet, bijna te zoetig misschien wel. We vonden het een prachtige naam die bovendien werkt. En na tuurlijk een kleine associatie met het begrip flikkers. Dat mag ook baat hebben". Maar de groep wordt over een aantal maanden ontbonden en het is maar de vraag of de naam zal voortleven op een grammofoon plaat. „De kracht van het program ma is mede het visuele, het commen taar, de gekke dingen er om heen. Puur die drie stemmen op een plaat? Misschien zou het leuk zijn voor de mensen die het gezien hebben". Voor Mariëtte van der Ploeg, evenals haar huidige partners even in de der tig, zijn zingen en theater hoofdzaak geworden. Ook in de toekomst: „Ik hoop dat ik mij kan ontplooien en m'n gang kan gaan. Ik vind het be langrijk dat ik dingen kan doen die ik echt wil, waar je in kan groeien en waar mensen uiteindelijk veel aan hebben, maar vooral jij zelf. Dat vind ik belangrijker dan succes of be roemd zijn". Frans P. J. Doeleman ('Mon Cherie en de Herenflikken' brengt het programma 'Ik houd van zingen' vanavond donderdag in 'De Prins van Oranje' in Goes, aan vang 20.00 uur, vrijdag 29 januari in het Vestzaktheter in Vlissingen, aan vang 20.30 uur, en vrijdag 11 maart in het Zuidlandtheater in Terneu zen, aanvang 20.00 uur). Mon Cherie en de Herenflikken. Ik ben geen tobber", vertrouwde de ruim 68 jaar geleden in het £witerse Thun geboren bedrijfseco noom drs Heinz Polzer de lezers van deze krant onlangs in een interview toe. Op zijn jongste elpee 'Hoep hoep hiezee voor Drs P' (Philips 832 944.1) draagt hij deze levensinstelling weer ruimschoots en uitbundig uit. Evenals Erasmus zingt hij een lo flied op de zotheid. Zijn plaat vormt een aaneenschakeling van absurde invallen en tegendraadse wendin gen, waarbij emotie wordt gepaard aan fysieke behoeften aan cocosno- ten, andijvie, olijven, ananas, knol rapen, lof, schorseneren en prei. De vele vondsten en op het oog on zingbaar lijkende teksten onderstre pen de virtuositeit van Drs P als taal kunstenaar, misschien eerder taai goochelaar. Ook muzikaal is deze el pee door de afwisselende stijlen en sferen alleszins de moeite van het be luisteren waard. Een juweeltje vormt de mini-musical van 2 minuten en 49 seconden 'Een goed" gesprek', dié door de geluidseffecten herinnerin gen oproept aan Pink Floyd in vervlo gen tijden en waaraan op kostelijke wijze wordt meegewerkt door Jules de Corte en Jasperina de Jong. Deze samenspraak tussen weekbladcol porteur, cosmeticaverkoper en huis vrouw zal door zijn complexiteit niet snel vervelen. Aan de jongste elpee van Drs PI linkswordt ook meegewerkt door Jasperina de Jong m Jules de Corte. Opmerkelijk is de muzikale onder steuning van de verschillende liede ren. Zo krijgt 'Dubbele punt' (Drs P gaat werkelijk geen onderwerp uit de weg) een Schots-militaristische kleur en proeft men in 'Cocosnoot' de Ha- waiiaanse sfeer. 'Ananas' draagt Me xicaanse elementen en 'Herderslied' eindigt volkomen ongerijmd in dixi- landklanken. 'Knolraap en lof, schor seneren en prei' speelt zich af in de blijmoedige haleluja-sfeer van de go spel. Onder de titel 'Maart' blijkt een lied over taart schuil te gaan en 'Het land is moe' heeft even de pretentie van de dichter Marsman, maar slaat dan om in kolderiek gerijmel. Het werk van Drs P is nauwelijks on der woorden te brengen, men moet het met eigen oren beluisteren om de humor en absurditeit in zich op te ne men. Wie schrijft er nu uitsluitend een lied op de melodie van een tango, omdat hij zo graag eens in die maat soort wil zingen? Drs P doet dat en neemt daarbij woorden in de mond die wellicht onbewust als kern achtige karakterisering van zijn oeu vre kunnen worden gezien: „Je komt al gauw aan het vereiste aantal woor den/Vooral wanneer het over niets bijzonders gaat/En alle luisteraars die deze tango hoorden/Zijn innig dankbaar dat er zoiets moois be staat". FPJD (Drs P is in Zeeland ook 'live' te ho ren: zondag 10 januari in Goes, vrij dag 5 februari in Terneuzen en dins dag 22 maart in Middelburg). Terence Trent d'Arby: „Ik voel me als een jockey op een vurige volbloed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1988 | | pagina 11