BUL VERWEY EN DE ROERIGE JAREN VAN VERONICA 1ÜÉ dit is geen studio van de staat, deze is van ons... HOLLYWOOD 4 i ■li oedgelovig geweren apart peter contant opgewekt succes rouw DONDERDAG 31 DECEMBER 1987 tl» m* Tineke komt bij me. „Oom Bul, ik kom ontslag nemen." „Ben je gek meid. Jij ontslag nemen? Dat is er niet bij." „Wel", werpt ze tegen „ik moet een kind krijgen." Gefeliciteerd," zeg ik. „Ja, maar ik ben niet jetrouwd." „Nou en?" „Waar moet ik dan met m'n kind naar toe?" vraagt ze. Ik zeg: „Dat neem je gewoon mee naar de studio." Zij: „Oom Bul, ik heb nog nooit een studio gezien met daarin een kind." „Dat kan wel zijn" zeg ik, „maar dit is geen studio van de staat, deze is van ons." Tineke was niet het enige talent. Het leek iij ons wel een opleidingsinstituut. Want al lie namen van toen, zijn nu nog even lekend, al vinden we ze ongeveer bij alle omroepen. We hebben er zoveel gehad: iVillem van Kooten, Lex Harding, Gerard de Mes, Eddie Becker, Tom Mulder, Lex Harding, Adje Bouwman, Tom Collins, Jan fan Veen, Will Luikinga, Stan Haag, Chiel ïiontagne, Rob Rip, Pierre van Ostade, armen Siezen, Arend Langenberg, Bart ;an Leeuwen. Ik zal er nog wel enkele /ergeten zijn. Weet je wie ook heel belangrijk was? Tante Erna. Die zorgde voor de koffie in bakte eieren om zwakkelingen weer op te ;rikken". De Studio stond altijd onder druk, want iaarin werd het gezicht van Veronica naar uiten gebracht; je moest de smaak van het uisterpubliek aftasten. Dat vereiste een lechte samenwerking. Die was er ook. Soms eek het zelfs een soort commune, waarin het leel emotioneel kon toegaan. Bij de wekelijkse vergadering over de nieuwe (Uarmschijf konden de jongens elkaar ïitschelden. Dan vroeg ik me af: hoe krijg ik ie lieve vrede weer terug? Maar na zo'n eldslag keerde de rust altijd weer terug; ilsof er nooit één hard woord was gevallen". Juichend ging ik naar de zaak toe. Die ionge mensen, dat sprak me aan. Je moest wel enorm flexibel zijn; maar dat was voor nij geen probleem. Mijn euvel was, dat ik loms te makkelijk en te goedgelovig was. )at zit nu eenmaal in mijn karakter. Ik ben iaardoor ook wel eens goed onderuit egaan, maar dat overkomt iedereen wel ens vroeg of laat. Dat hoort nu eenmaal bij iet leven. Maar ik kan zonder één aarzeling eggen, dat de tijd van Veronica de mooiste 'ase van m'n leven is geweest, wat er ook illemaal gepasseerd is. Inclusief de iffaire-Noordzee". „Ik wil daarover graag wat meer vertellen. )en Zwiterse bank had tot een zekere hoogte eld gestoken in Radio Noordzee. Op het noment, dat de afbouw van het schip vertraagde meldden de eigenaars, Meister n Bollier, zich bij mijZe wilden een ;eldlening. Ik zei, dat ik er weinig voor voelde om een concurrent te financieren. Toen kwamen ze met het aanbod om in dat geval nooit voor de Nederlandse kust te gaan uitzenden. Het plan was om Londen, de grootste financiële stad, te bereiken met eklame". .Na ampel beraad deed ik toezeggingen, dat ze een renteloze lening konden krijgen onder hele stringente voorwaarden: niet voor de Nederlandse kust en geen uitzendingen in de Nederlandse taal. Als zij deze contractuele verplichtingen door welke oorzaak dan ook zouden schenden, dan hadden wij het recht het schip van zee te halen. Dat werd door een groot Utrechts advocatenkantoor uitgewerkt. Ik beschouwde deze affaire als een soort levensverzekering voor ons station, wetende dat Noordzee met al die vergevorderde plannen niet tegen te houden was". „De Mebo vertrok aanvankelijk naar de Engelse kustwateren; programma's begonnen op een heel professionele wijze. Maar Meister en Bollier begingen één heel grote fout. In de verkiezingsstrijd besloot het station volop steun te geven aan de lorries, die dan ook als winnaars uit de verkiezingsbus kwamen. Zoiets kan je als commercieel station natuurlijk nooit doen. De gevolgen bleven dan ook niet uit. Noordzee werd geconfronteerd met een stoorzender". „Zonder overleg ankerde Noordzee bij ons in de buurt aan en begon nota bene uit te zenden in het Nederlands. Wij claimden het station op grond van contractbreuk. Maar Noordzee trok zich er niets van aan. Het gevolg was een kort geding, dat door ons tegen de verwachtingen in niet gewonnen werd. Ik denk door onduidelijke en omstreden jurdidische formuleringen in het contract, dat in het Engels was opgesteld. Toen begon iedereen te broeden op mogelijkheden om het schip toch op de één of andere manier binnen te brengen". „Wij gingen 's nachts met de Ger Anna naar 4e Mebo. Ik zeg tegen Bollier en Meister, de eigenaars: „Jullie zijn fout. Je ligt hier nu weer in het Nederlands uit te zenden: maar we hebben een contract." „Als je op ons schip komt, dan schieten we je er af," begint er één. „Dat kan mi j wat schelen," schreeuw ik terug. Ik zeg tegen mijn kapitein Arie de Ruiter, die met me ■nee was: „Ik ga naar boven." Arie zegt: „Oom Bul, ben je gek. Ze staan daar met geweren. Ze schieten je hartstikke dood." „Die schieten niet zo gauw," zeg ik. „Ie bent wel de baas van ons bedrijf, maar niet van deze schuit," zegt De Ruiter. „Ga nou mee terug." Dat is gebeurd. „Er volgde een stroom van aanbevelingen en aanbiedingen; vissers uit Volendam en Oom Bul aan de Plassen foto kastermans Af en toe ratelt de telex in het kleine huis van Bul Verweij aan de Loos- drechtse Plassen. De 78-jarige ex-Veronica-directeur handelt „voor de aardigheid nog wat" in melkpoeder voor het Midden-Oosten. Rijk is hij niet. („Door mijn eigen stommiteit heb ik mijn vermogen verloren.") Ge zond is hij wel. Verweij lijkt niet kapotte krijgen. De tand destijds heeft ook weinig vat op hem gekregen, terwijl zijn leven toch vol turbulentie zat. Bul Verweij gaat de historie in als de gedreven directeur van de etherpi raat Veronica. Een man, die op handen gedragen werd door zijn perso neel. Een man, die dag en nacht knokte voor zijn station, waarin meer muziek zat, dan hij aanvankelijk dacht. Verweij moest voor zijn Veronica ook een jaar in de gevangenis zitten, vanwege de aanslag op concurrent Noorzee. Niet dat Verweij zelfde brandbom wierp op de Mebo, of daarvan afwist, maar omdat de rechter oordeelde dat Verweij als directeur verant woordelijk was voor het totale reilen en zeilen van Veronica. me andere havens boden aan het schip binnen de 3-mijlszone te slepen, maar wij wezen dit van de hand, nadat gebleken was dat er aan boord wapens waren". „Van een plan om door duikers het anker van de kettting te laten verwijderen en het schip binnen de 3-mijlszone te trekken is niets terecht gekomen. De affaire liep helemaal uit de hand toen de zogenaamde duikers een brandje in de machinekamer wilden veroorzaken. Ik ben me rot geschrokken toen ik erover werd geinformeerd. De Ruiter belde me op: „Oom Bul, het schip van Noorzee staat in brand. Ik zeg: Daar hebben wij toch niks mee te maken. Maar na een tijdje werd ik opgehaald door de politie. En toén werd me duidelijk, dat die zogenaamde duikers brand hadden gesticht". „De president van de rechtbank zei, dat hem bekend was, dat ik hiertoe nooit opdracht had gegeven, maar dat ik deze operatie nooit aan anderen had mogen overlaten. Hij stelde devraag.ofik wist wat mij n verantwoordelijkheid als directeur inhield. Daar was maar één antwoord op mogelijk: als directeur ben je verantwoordelijk voor alles wat er in je zaak gebeurt. Dus kreeg ik ook een jaar, net als de anderen". ,Mij werd verweten, dat ik mezelf niet had verdedigd. Maar de president had gelijk. Als er op een ministerie iets mis gaat, dan wordt de minister hiervoor ook verantwoordelijk gesteld. Elke medaille heeft nu eenmaal zijn keerzijde". „Het was een zwaar jaar in die cel. Ik moest eerst smerige emmers schoonmaken. Omdat ik aardig in m'n talen was, vroeg de direkteur later aan mij of ik als tolk wilde fungeren. Dus ik was aardig op de hoogte van wat er in de gevangenis gebeurde. Ik had ook het geluk, dat ik m'n schrijfmachine mocht houden. Vaak vroegen mede-gevangenen aan me of ik hun levensloop wilde opschrijven, die zij moesten indienen. Die mochten dan een uurtje bij me in de cel zitten, 's Avonds zat ik het dan uit te tikken, zodat ik als het ware een verlengstuk was van de sociale dienst". „Ik ben het natuurlijk niet altijd eens met al die Veronicaprogramma's. Maar als ik nu langs dat gebouw in Hilversum kom, geeft me dat toch voldoening. Fantastisch. Daar is Rob Out de motor van geweest. Toen we moesten stoppen met onze uitzendingen vanaf zee en iedereen dacht van: nu is het gedaan met Veronica, zei alleen Rob Out: nee, nu gaat het pas beginnen. De journalisten tegen wie hij dat destijds vertelde in Nieuwspoort, zaten zich lachend op de knieën te slaan. Maar Rob Out, op wie vaak wordt gekankerd, heeft het toch maar voor elkaar gekregen. Dat is een hele bokserij geweest". „Rob is vooral in het begin regelmatig met z'n hoofd tegen de muur gelopen. De regeringscommissaris heeft hem heel wat keren op z'n vingers getikt. Overal moest hij een aparte vent voor aannemen; voor het uitzoeken van de platen, voor het aannemen van de telefoon... Rob zei tegen die man: „Zo zijn we niet opgevoed. We hebben geleerd zo economisch mogelijk te werken." Rob vertelde later eens tegen mij: „Dat was wat voor jou geweest." Dat heb ik allemaal aan zien komen. In zo'n systeem had ik nooit gepast. Ik heb nooit geweten, dat er bij de omroep zoveel functies bedacht kunnen worden. Daarom was het verstandig van me, dat ik niet meegegaan ben met het Veronica nieuwe stijl". „Of ik daar een beetje jaloers naar kijk? Welnee. Ik heb een prachtig leven gehad en nog steeds trouwens. Ik kan nog gaan hardlopen en schaatsen. Elke ochtend als ik wakker word, doe ik direct een uur gymnastiek; elke zaterdag ga ik hardlopen in de Lage Vuursche. Eerst op de fiets naar Hollandsche Rading. En dan doe ik mijn traject van 12 kilometer; dat heb ik pas gelopen in anderhalf uur. Man, wat was ik gelukkig. Als een kind...". „Ik ben door een hel gegaan, toen ik dacht dat ik blind zou worden. Ik dacht, dan krijg ik een halsband om en een ketting, en dan vraagt men zich af: wie moet Bul vanavond uitlaten? Ze wilden mij in Utrecht niet meer opereren. Ik had een oogdruk van 36. Dat vond ik een mooi getal. Maar in Utrecht zeiden ze: dat is onrustbarend; 'tmoet onder de twintig zijn. Toen ben ik driejaar geleden via via bij professor Dake in het AMC terecht gekomen. Nou, die durfde het wel aan. Ik ben vijfmaal aan m'n ogen geopereerd. Alle twee m'n lenzen zijn er uitgehaald, omdat ik zwaar staar had en daarna ben ik geopereerd aan een te hoge oogdruk. „Dan maak ik een luikje van de achterste oogkamer naar de voorste... Kijk eens naar boven, kijk eens naar beneden," zo ging dat. Maar het lukte. De eerste keer, toen ik na de operatie weer kon hardlopen in de Vuursche heb ik lopen zingen. Ik was zo blijIk kwam onderweg mensen tegen, die me aankeken met een blik van: die vent komt vast uit een gesticht. M'n grootste triomf is, dat ik mijn blindenstok niet meer hoef te gebruiken' „Ik heb de Elfstedentocht drie keer gereden. Toen Paping won, werd ik bij Hindeloopen van het ijs gestuurd; het was te slecht. Afzien man. De ijspegels hingen in m'n sik. Nu mag ik niet meer meedoen. Ik heb m'n nummer moeten inleveren. Dat een kerel van 78 zo'n tocht nog kan rijden, geloven ze niet. Maar als m'n ogen nog goed waren, zou ik de Elfstedentocht toch weer aan durven". sterren rijzen en vallen In Hollywood zou het jaar 1987 door het verscheiden van oude sterren wel eens de geschiedenis kunnen in gaan als het jaar waarin een legende stierf. Nog nooit eerder verwissel den zovele groten uit de vermaaksin dustrie in één jaar tijd het tijdelijke met het eeuwige: Fred Astaire (88), Rita Hayworth (68), Jackie Gleason (77), Ray Bolger (83), Randolph Scott (89), Danny Kaye (74), Liberace (67), Robert Preston (69) en Lee Marvin (63). Allen waren tientallen jaren sterren van de eerste grootte, in heel de beschaafde wereld bekend waar filmdoek en televisie scherm worden aangetroffen. De Dood haalde ook sterren die nog 'diva' waren geweest: Pola Negri (90) en Mary Astor en Madeleine Carroll (beiden 81). Vier belangrijke regisseurs overleden in 1987: John Huston (81), Rouben Mamoulian (90), Clarence Brown (97) en Bob Fosse (60). Van het firmament verdwenen ook de filmmakers Mer- vyn LeRoy (86), Quinn Martin (60) en Joseph E. Levine (82). Onder andere beroemde en geliefde artiesten die het in 1987 welletjes von den, waren de komieken Dan Rowan. Jackie Vernon, Dick Shawn en Ar thur Lake en de muzikanten Woody Herman, Buddy Rich en Sammy Kaye. Op de dodenlijst staan verder de Hol- lywoodse topadvocaat Greg Bautzer en de actrices Geraldine Page, Her- mione Gingold, Joan Shawlee en Eli zabeth Hartman en de acteurs James Coco, Alejandro Rey, Richard Egan, Lome Greene en Dean Paul Martin. Er kwam in 1987 echter ook opge wekt nieuws uit Hollywood. De ac trice Cybill Shepherd kreeg een tweeling en uit de echtvereniging Debra Winger-Timothy Hutton werd een kind geboren. Tom Selleck van de televisie stapte voor de tweede keer in het huwelijksbootje en John ny Carson -- ook niet helemaal onbe kend op het medium -- voor de vierde keer. Diahann Caroll en de zanger Vic Da- mone probeerden het ook voor de vierde keer en Brace Willis verscheen voor het altaar met de actrice Demi Moore. Het huwelijk werkte in Hollywood voor de een en het werkte voor een an der niet. Een van de meest verbitter de echtscheidingen van het jaar was die tussen 'macho' Sylvester Stallone en Brigitte Nielsen, wier stormachti ge huwelijk tenslotte op de rotsen liep. Joan Collins trok haar filmrol in "Dy nasty" in haar privéleven door en maakte van haar echtscheiding van Peter Holm een aflevering apart. Hij vroeg om alimentatie en zij liet hem van huis en haard verdrijven. Een echtscheiding tussen popster Madonna en haar onder invloed ru ziezoekende man Sean Penn, de film acteur, ging voorlopig niet door. Penn zat in 1987 in de gevangenis om dat hij fotografen en anderen die hem wilden kieken, tegen de grond had ge slagen. Een romance van het jaar tussen Os carwinnaars William Hurt en Marlee Matlin werd met wederzijds goedvin den afgebroken. Joan Rivers kreeg in 1987 een toontje lager te zingen: haar televisieshow werd geschrapt wegens gebrek aan belangstelling en zij moest genoegen nemen met rollen in "The Hollywood Squares". Filmbeest Mark Harmon belandde in een familieruzie en probeerde de zorg te verkrijgen over de zoon van zijn zuster Kris, Sam Nelson, wiens vader wijlen Ricky Nelson was. Timothy Dalton slaagde in zijn de- DannyKay buut als de nieuwe J ames Bond. "The Living Daylights" verdiende in Ame rika meer geld dan enige voorgaande Bondfilm. Het grootste bioscoopkassucces van vorig jaar, "Howard the Duck", werd dit jaar als grootste mislukking geë venaard door de dodelijk vervelende 'komedie' "Ishtar" met - niettemin - Warren Beatty en Dustin Hoffman. Het grootste kassucces van dit jaar was "Beverly Hills Cop II" en de meest bekeken televisieserie "The Cosby Show". NBC ging van het jaar alweer met de eer strijken en gaf de twee andere top- netten, ABC en CBS, het nakijken. Het arrogantste prima-donna-gedrag van het jaar op de Amerikaanse tele visie nam 'Newsman' Dan Rather van CBS voor zijn rekening. Hij wilde niet opkomen en het scherm bleef enkele minuten zwart. De meest publieke en alom rode hoofden bezorgende ruzie op televisie betrof Valerie Harper, die haar show, "Valerie", liet voor wat ie was in een loonconflict met Lorimar Telepictu- res. Harper werd vervangen door Sandy Duncan.en de show kreeg als nieuwe naam "Valerie's Family". De grote Oscarwinnaars van 1987 wa ren "Platoon" (beste film), Marlee Matlin (beste actrice), Paul Newman (beste acteur) en Oüver Stone (beste regisseur). Op het zakelijke vlak was hét nieuws van '87 de fusie tussen Tri-Star Pictu res en Columbia Pictures onder aus piciën van Coca-Cola. De droevigste aanblik van 1987 bood de verwijdering van het vertrouwde embleem van Metro-Goldwyn-Mayer en de watertoren van het studioter rein in Culver City. Het vignet van Lo rimar, die het rijk van Louis B. Mayer overnam, kwam er voor in de plaats. Regisseur John Landis ontsprong in 1987 de dans op zijn proces in ver band met de dood op de set van de ac teur Vic Morrow en twee Vietnamese kinderen tijdens het maken van "Twilight Zone" in 1982. Een helikop ter stortte op hen neer. Dolly Partons nieuwe muziekrevue- reeks leed schipbreuk en ging in ge brek aan belangstelling ten onder. In het algemeen was 1987 een voor spoedig jaar voor de Amerikaanse film, een jaar zonder hoogte- en laag- tepunten voor de televisie en, als ge volg van de dood van zoveel beroem de gezichten, een jaar van rouw in Hollywood. Pola Negri, een van de sterren van de stomme film uit de jaren '20, overleed op 90-jarige leeftijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 27