Snuffelt U ook al
tussen de Kleintjes?
Van Dijk slikt
nieuwe toeslag
voor politie in
Ahold: contact met
ontvoerders gestoord
PEEN, UIEN
EN VARKENSLEVER
de PZC
vandaag
Kamer is bezorgd over
positie meisjes m '90
UBBERS: GEEN GEVOLGEN VOOR WOV
ÜS
Europese ruzie
over tolheffing
Zeker tien doden
bij botsing twee
treinen in Zweden
I(nemende wind
ie jaargang no. 271
fsdag 17 november 1987
Barbé
Landbouw
Natuur
Afbraak
Wachtlijsten
Record
BONDEN SCHORTEN ACTIES OP
Voetbalbon#
deflnitiéf;
in beroep
tegen straffen
WOV
Winterpeen,
zak± 1 kilo en
uien, net 1 kilo,-!
samen X.vJvJ
Varkenslever, QQ
100 gram
's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten.
Mitterrand ontkent
betrokkenheid bij
leveranties Iran
innige perioden en droog. Middag-,
meratuur 10 graden. Een krachtige
t harde westenwind in de middag af
wend naar vrij krachtig.
PROVINCIA
IvHAAG Minister Smit nadat zij het rapport uit handen van commissievoorzitter A. M. Schreuders in ontvangst
p! genomen.
voor stuw in
ieuwe Waterweg
IN HAAG (GPD) Er komt vrijwel zeker een stormvloedke-
igin de Nieuwe Waterweg. Minister Smit-Kroes van verkeer
waterstaat heeft maandag op haar departement overduide-
laten blijken hiervan een warm voorstander te zijn. De
tileg van de stuw heeft geen negatieve gevolgen voor de kan-
ïop een vaste oeververbinding over de Westerschelde. Dat
(directeur R. M. Lubbers van Hollandia Kloos gisteren.
naar verwacht begin volgend jaar, nog
over uitspreken.
Het enige struikelblok kan de financie
ring zijn. Hoewel de aanleg van de
stuw goedkoper is dan het verhogen
van de dijken, kan dit een probleem
opleveren. De stuw kan met aanvul
lende werkzaamheden voor f 1,5 mil
jard in acht jaar worden gebouwd. Bij
het verhogen van de dijken was uitge
gaan van 30 jaar. De kosten hiervan
waren ook over deze lange periode uit
gesmeerd en zouden bij de bouw van
de stuw dus sneller moeten worden op
gehoest.
besluiten worden genomen (besluiten
over beide werken staan wat Lubbers
betreft los van elkaar).
iit kreeg het maandag het eindrap-
't van de commissie die de haal-
irheid van de stormstuw bekeek.
commissie geeft geen advies over
keuze voor het al dan niet bouwen
Ti een stormvloedkering. Bij de pre-
(tatie zei Smit „compleet door de
ht te zijn". Zij geeft de voorkeur
de bouw van een stormvloedke-
fg boven het andere alternatief: het
zwaren van dijken in Zuid-Holland,
ministerraad moet zich er echter.
Ook stuurgroepvoorzitter gedepu
teerde drs R. Barbé laat desgevraagd
weten dat hij geen enkele relatie ziet
tussen beide projecten, omdat het
rijksgeld voor de WOV uit een heel an
dere begrotingspost komt dan dat
voor de stormkering. Voor de Zeeuw
se initiatieven geldt bovendien dat de
plannenmakers - TBM en de Exploita
tiemaatschappij Westerschelde - de
private financiering rond hebben.
De landbouwministers van de
EG zijn nog steeds erg verdeeld
over de voorstellen ter beper
king van de overproduktie in
de landbouw.
PAGINA 3
De wereld staat aan het begin
van een periode van massale
vernietiging van de natuur; om
de schade zoveel mogelijk te
beperken zal snel handelen
noodzakelijk zijn.
PAGINA 5
Ongeveer een derde van de to
tale oppervlakte aan platen en
slikken in de Oosterschelde zal
de komende eeuwen verdwij
nen als gevolg van de bouw
van de stormvloedkering.
PAGINA 11
De wachtlijsten voorde bejaar
denhuizen in Terneuzen
groeien, op 1 oktober telde die
lijst 103 aanvragen voor een
plaatsje in een van de tehuizen.
PAGINA 12
Lilian van Tol heeft maandag
het wereld-uurrecord schaat
sen voor vrouwen verbeterd,
zij legde een afstand af van 34
km, 507 meter en 30 centimeter.
PAGINA 15
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financien en economie: 7
Provincie: 9,11,12,13 en 14
Sport: 15
DEN HAAG (GPD) In
de Tweede Kamer be
staat grote bezorgdheid
over de positie van
meisjes die in 1990 te
maken krijgen met de
individualisering van
de uitkeringen.
Meisjes die in dat jaar 18
worden, worden geacht
in de toekomst hun ei
gen brood te kunnen ver
dienen. De zogenaamde
partnertoeslag in de so
ciale uitkeringen wordt
voor hen afgeschaft en
zij moeten zich beschik
baar houden voor de ar
beidsmarkt als ze voor
een eigen uitkering in
aanmerking willen ko
men.
Volgens de Kamer heeft
het voorlichtingsbeleid
om meisjes en hun ou
ders van deze verande
ringen op de hoogte te
stellen, tot nu toe volko
men gefaald. Dat bleek
maandag tijdens de be
handeling van de begro
ting emancipatiezaken.
De enige voorlichting op
dit vlak tot nu toe is de
campagne voor het kie
zen van exacte vakken
op school. Maar die
maakt niet duidelijk
waar het uiteindelijk om
gaat: dat meisjes na 1990
een echt vak moeten
hebben, omdat ze anders
hun brood niet kunnen
verdienen.
DEN HAAG (GPD) - De politievakbon
den ACP en NPB hebben hun pro
testacties opgeschort, nadat het kabi
net maandag was teruggekomen van
zijn voornemen om te bezuinigen op
de ongemakkentoeslag. De politiemi
nisters Van Dijk (binnenlandse zaken)
en Korthals Altes (justitie) hebben de
bonden maandag meegedeeld dat de
huidige regeling tot 1 januari 1989 ge
handhaafd blijft. De aangekondigde
achteruitgang van 50 tot 200 gulden
per maand in het salaris van de poli
tie is daarmee voorlopig voor een jaar
van de baan.
Volgens ACP-voorzitter Koffeman is
het uitstel vooral te danken aan de
massale demonstratie van vorige
maand, waaraan zo'n 15.000 politie
mensen deelnamen. Kabinet en bon
den praten volgende maand verder
over een ongemakkenregeling, die aan
de verlangens van alle partijen tege
moet moet komen. De bonden hebben
er vertrouwen in dat een nieuwe rege-
I"-
ZEIST (GPD) - De KNVB gaat
definitief in beroep tegen de
zware straffen van de Europe
se voetbalunie, donderdag op
gelegd na het bomincident in
de Rotterdamse Kuip tijdens
Nederland-Cyprus. Dat heeft
het bestuur van de Nederland
se voetbalbond gisteren per
telex laten weten aan de UE
FA. Het beroep dient komende,
vrijdag in Zürich en de com
missie van beroep van de UE
FA zal worden voorgezeten
door de Zwitserse jurist dr.
Sergio Zorzi, die zal worden
bijgestaan door de Fransman
Jean Apiettat en de Roemeen
Andrej Radulescu.
De KNVB-delegatie zal in te
genstelling tot vorige week
donderdag dit keer niet wor
den geleid door André van der
Louw, de voorzitter van de sec
tie betaald voetbal. Van der
Louw heeft vrijdag andere ver
plichtingen. Hij zal worden ver
vangen door de vice-voorzitter
van de betaalde sectie, mr. Jac-
ques Hogewoning.
Als getuige van de KNVB reist
verder ook professor Co Greep
tnee naar Zürich. Greep zal
eventueel een persoonlijke toe
lichting geven op het rapport,
dat de medisch specialist sa
menstelde nadat hij de bij het
oom-incident betrokken doel
man Andreas Charitou van Cy
prus had onderzocht.
In dat rapport stelt professor
Greep, mede aan de hand van
bevindingen van dr. Ophof van
de eerste hulp in de Kuip en dr.
van Lith van het Rotterdamse
Ooglijders Gasthuis, waar
Charitou later op de avond
werd onderzocht, dat er bij
hem na het bewuste bominci
dent in de vierde minuut van
de wedstrijd slechts sprake is
pweest van een schrikreactie,
ie vergelijken met een lichte
shock.
De beste plaats voor de stormvloedke
ring is volgens de commissie halverwe
ge tussen Maassluis en Hoek van Hol
land. Met deze voorkeur wordt de
tweede lokatie, dichter bij Maassluis,
afgewezen.
De aanleg van de kering verkleint de
kansen op een vaste oeververbinding
over de Westerschelde (WOV) op geen
enkele manier. Dit zegt directeur R.
M. Lubbers van het staalbedrijf Hol
landia Kloos naar aanleiding van het
rapport over het Waterwegproject.
In principe zouden de in de Tolbrug
exploitatiemaatschappij (TBM) ver
enigde bedrijven Hollandia Kloos en
Grootint de beide projecten zelfs tege
lijkertijd kunnen realiseren.
Hollandia Kloos, de Hollandse beton-
groep en Volker Stevin dingen als één
groep mee naar de aanleg van de
stormvloedkering. De andere gegadig
de is Grootint, in samenwerking met
Ballast Nedam. „Stel dat de storm
vloedkering aan ons wordt gegund,
dan zullen Grootint en Ballast Nedam
er alleen maar vuriger naar streven de
WOV in de wacht te slepen", zegt Lub
bers.
Het zal volgens de directeur nog wel
één tot anderhalfjaar duren eer de ver
wezenlijking van het project in de Wa
terweg begint. Het enige waar het nu
voor de WOV op aan komt is dat er snel
ling niet alsnog tot achteruitgang in
het inkomen zal leiden, hoewel minis
ter Van Dijk gisteren opnieuw weiger
de een inkomensgarantie te geven.
Het optimisme van de bonden is geba
seerd op een andere uitspraak van Van
Dijk „dat een nieuwe regeling die de
bedrijfsvoering bij de politie verbetert,
ons natuurlijk wel iets waard is". In de
aanvankelijke plannen van het kabi
net bedroeg de toeslag maximaal 270
miljoen gulden, terwijl de huidige re
geling 310 miljoen kost. De ministers
zijn bereid meer geld voor ongemak
ken uit te trekken, als dat op een ande
re manier binnen de politiebegroting
wordt gecompenseerd.
Het kabinet wil op een budget van 3,5
miljard gulden een bedrag van 400 mil
joen bezuinigen. Dat geld moet wor
den aangewend voor automatisering
en uitbreiding van materieel. Een deel
van de bezuinigingen kan volgens het
kabinet worden bereikt door maatre
gelen om de doelmatigheid te verbete
ren. Door die maatregelen verdwijnen
in de toekomst enkele duizenden ar
beidsplaatsen.
tv&lrb X'X.ht,:/':'
Bij de villa van Gerrit Jan Heijn in Bloemendaal is een soort schutting gebouwd om 'inkijk' tegen te gaan.
ZAANDAM (ANP) - „Het contact met
de ontvoerders is gestoord". Een zegs
man van het Ahold-concern in Zaan
dam verklaarde dit maandagochtend
Advertentie
Elke dinsdag en woensdag
hebben we groente en vlees
in de aanbieding.
naar aanleiding van de nieuwe adver
tentie in de „Johan en Maria"-bood-
schappenserie in een aantal landelij
ke dagbladen. Deze van Ahold afkom
stige boodschappen houden zoals be
kend verband met de ontvoering van
Gerrit Jan Heijn. Een nadere uitleg
wilde Ahold maandag, gezien de in
formatiestop, niet geven. De laatste
advertentie luidde: „Johan, ik heb
tweemaal tevergeefs op je bericht ge
wacht. Maria".
De Ahold-topman werd maandag 69
dagen geleden ontvoerd. Uit de adver
tenties kanwworden opgemaakt, dat
Ahold nog altijd wacht op een afdoen
de levensteken. Twee weken geleden
werd gevraagd om een kleurenfoto van
de 56-jarige Heijn met een recente
krant in zijn hand. De ontvoerders
hebben sedertdien waarschijnlijk wel
iets van zich laten horen, maar onbe
kend is hoe en in welke zin.
Veronica heeft besloten een interview
met vier helderzienden over de zaak-
Heijn niet uit te zenden. Volgens free
lance-regisseur Bert van der Veen
vindt de Veronica-directie bepaalde
opmerkingen over de privésfeer van
Gerrit Jan Heijn 'te schokkend'.
Het idee voor het item, dat bedoeld
was voor het programma 'Tineke', is
van de Haarlemmer John Drieskens
van Panorama en collega Ivan Heylen
T.
1*
van het gelijknamige Belgische zuster-
blad. Zowel Veronica als Panorama
wil de uitspraken van de paragnosten
voorleggen aan de Utrechtse parapsy
choloog drs. J. G. Neu. Deze is eqhter
nauw betrokken bij het onderzoek in
de zaak-Heijn en vindt dat hij daarom
voorlopig zijn mond moet houden.
PARIJS (REUTER/DPA/AFP) -
President Mitterrand van
Frankrijk heeft maandag ont
kend betrokken te zijn bij de ille
gale verkoop van munitie aan
Iran. Met zijn ontkenning ver
brak Mitterrand een wekenlang
stilzwijgen over deze gerucht
makende affaire. Mitterrand
bracht in herinnering dat hij het
was die een wapenembargo te
gen Iran afkondigde. De Franse
president deed zijn uitlatingen
in een vraaggesprek voor de ra
dio.
De zaak kwam twee weken gele
den aan het licht toen een geheim
rapport uitlekte over de verkoop
door het bedrijf Luchaire van on
geveer een half miljoen granaten
aan Iran. Deze transacties von
den plaats tussen 1983 en 1986
toen de socialisten in Frankrijk
aan de macht waren. Om het wa
penembargo te ontduiken maak
te het bedrijf gebruik van export
vergunningen voor andere lan
den. Het ministerie van defensie
in Parijs zou, aldus het rapport,
hiervan op de hoogte zijn ge
weest.
In het rapport wordt ook gesteld
dat Luchaire een deel van de
winst aan de socialistische partij
overmaakte. Mitterrand ontken
de maandag deze beschuldigin
gen.
DEN HAAG (ANP) - De Belgisch-Ne
derlandse mijnenbestrijdingstaak-
groep heeft geen mijnen gevonden
voor de haven van Fujarah (Verenig
de Arabische Emiraten). Dit heeft het
ministerie van defensie maandag
meegedeeld.
In de periode van 3 tot 15 november
heeft de taakgroep zijn deel van het in
ternationale ankergebied voor Fuja
rah afgezocht. Het als mijngevaarlijk
aangewezen gebied is nu weer veilig
verklaard. Het afgelopen weekeinde
hebben de Nederlandse schepen voor
bevoorrading en onderhoud doorge
bracht in de haven van Wudan (Om
an). Vandaag, na vertrek uit Wudan,
zal een week lang gezamenlijk en indi
vidueel geoefend worden in de Golf
van Oman.
Iraanse speedboten hebben maandag
binnen een tijdsbestek van tien uur in
het zuidelijke deel van de Perzische
Golf en de Straat van Hormuz drie tan
kers, geladen met Saudische ruwe olie,
aangevallen, blijkbaar als vergelding
voor de een week oude luchtaanvallen
van Iraq op de Iraanse tankerroutes.
Een vierde schip zond maandagmid
dag een SOS-signaal uit en meldde te
zijn aangevallen voor de kust van het
Emiraat Ras al-Khaimah. Het schip
heeft slechts lichte schade opgelopen
en op eigen kracht zijn reis voortgezet.
De ruzies over tolheffing
op Europa's autosnel
wegen zijn niet van de lucht.
Het plan van de Belgen om
de automobilisten te ver
plichten tot aanschaf van een jaar-vig
net is nog maar nauwelijks in de vrie
zer van een gevallen kabinet opgebor
gen of de Westduitse regering laat we
ten dat ze tol wil gaan heffen van
vrachtwagens op de Autobahnen in de
Bondsrepubliek. Onmiddellijk zijn
gisteren de protesten losgebroken te
gen dit voornemen van Bonn. De geza
menlijke werkgevers in het Nederland
se beroepsgoederenvervoer zijn fu
rieus. Minister Smit-Kroes (verkeer en
waterstaat) heeft al haar „hogelijke
verbazing en absolute verontwaardi
ging" kenbaar gemaakt. En staatsse
cretaris Van Rooy (buitenlandse han
del) heeft in de Tweede Kamer aange
kondigd dat zij vandaag haar West
duitse collega Bangemann zal duide
lijk maken dat het tolpan indruist te
gen het streven om in 1992 in de Euro
pese Gemeenschap één interne markt
te bereiken. Gespierde taal dus over
dit jongste voornemen tot heffing van
een aparte belasting voor het gebruik
van autosnelwegen in het buitenland.
Waar de ruzie tot leidt is onduidelijk.
In ieder geval tot enige vorm van las
tenverzwaring voor het wegverkeer.
De verwijten over en weer tussen de
Europese hoofdsteden over tol
heffing doen een beetje schijnheilig
aan. Want langzamerhand heeft bijna
iedereen in deze sfeer een flinke klont
boter op het hoofd. Begin dit jaar was
België er - in de rol van wisselend voor
zitter van de EG - als de kippen bij om
Oostenrijk erover te kapittelen dat het
zich bezighield met een middeleeuwse
kneveling van het wegverkeer via
plannen tot tolheffing. Maar diezelfde
Belgen zaaiden afgelopen zomer in Eu
ropa minstens zoveel verwarring met
hun eigen autovignetten-idee. West-
Duitsland en Nederland reageerden
op hun beurt bijzonder geërgerd. Bei
den stelden zich principieel op. Tolhef
fing op buitenlands verkeer werd als
een vorm van Europese discriminatie
beschouwd. Het nationaliteitsbegin
sel behoort voorop te staan: ieder be
taalt in eigen land voor het gebruik
van het wegennet en wordt in het bui
tenland van betaling vrijgesteld op ba
sis van wederkerigheid. Maar West-
Duitsland en Nederland kwamen tege
lijk met een dreigement: ze zouden de
Belgen wel 'terugpakken', wanneer
Brussel het lef had dit vignettenplan
door te zetten.
Inmiddels is de hele discussie over
tolheffing op de autosnelwegen in
Europa terechtgekomen in het beden
kelijke sfeertje, waarin de moralist
kruipt in de huid van de schurk. Wie
een plan tot tolheffing van een buur
land in de heftigste termen heeft ver
oordeeld komt enige tijd later zelf met
zp'n maatregel. Het lijkt op een perfec
te truc: binnen de kortste keren zien
regeringen kans om hun eigen burgers
te laten wennen aan wat de buurman
voor slechts heeft uitgedacht, maar
waarmee ze zelf niet voor de dag durf
den komen. Tolheffing mag in Neder
land dan worden beschouwd als een
belastingmaatregel uit de oude doos -
in 1896 werden die op de rijkswegen of
ficieel afgeschaft - ze is dat allang niet
meer. In het Europa van vandaag heeft
de tol als betaalsysteem aan de parti
culiere investeerder in het openbare
wegennet zijn come-back inmiddels
succesvol gemaakt. En overheden
werken daar maar al te graag aan mee.
Alle landen, die op het ogenblik met
heilige verontwaardiging de tol-
plannen van de ander als on-Europees
gedrag bestempelen, kampen met het
zelfde euvel: gigantische financiële
problemen bij de aanleg en het onder
houd van hun wegennet. Het verkeers
aanbod is in de voorbije jaren enorm
gestegen. Overal ontstaat congestie.
De dagelijkse files op de weg beginnen
uit te groeien tot een economische
handicap van de eerste orde. Maar een
slagvaardig beleid om dit vraagstuk
op te lossen is er niet bij gebrek aan fi
nanciële middelen. De traditionele
methodes zoals verhoging van wegen
belasting en/of stijging van de accijns
op brandstof lijken uitgeput of werken
nadelig uit. Bovendien streven rege
ringen er ook naar een selectiever ge
bruik van de auto te bevorderen, in het
bijzonder in de dichtbevolkte stedelij
ke gebieden. Tolheffing heeft in al die
gevallen kennelijk iets aantrekkelijks.
Maar om ertoe te durven overgaan
moet je een omweg gebruiken: eerst
ach en wee erover roepen en vervol
gens het klassieke systeem van belas
tingheffing toch maar eens slinks pro
beren in te voeren.
vdM.
STOCKHOLM/LERUM (REUTER/
DPA/UPI) - Bij een botsing tussen
twee passagierstreinen zijn maandag
in Zweden zeker tien mensen om het
leven gekomen. Er vielen circa 90 ge
wonden, zo hebben de Zweedse
Spoorwegen maandagavond meege
deeld.
In Lerum, niet ver van Göteborg, bot
ste de sneltrein van Göteborg naar
Stockholm frontaal op een passagiers-
trein die op hetzelfde spoor hetzelfe
traject in tegenovergestelde richting
aflegde. Verscheidene wagons sloegen
over de kop. Na de botsing brak brand
uit en zeker één wagon en de twee loco
motieven brandden volkomen uit.