Snuffelt U ook al tussen de Kleintjes? Van Dijk slikt nieuwe toeslag voor politie in Ahold: contact met ontvoerders gestoord PEEN, UIEN EN VARKENSLEVER de PZC vandaag Kamer is bezorgd over positie meisjes m '90 UBBERS: GEEN GEVOLGEN VOOR WOV ÜS Europese ruzie over tolheffing Zeker tien doden bij botsing twee treinen in Zweden I(nemende wind ie jaargang no. 271 fsdag 17 november 1987 Barbé Landbouw Natuur Afbraak Wachtlijsten Record BONDEN SCHORTEN ACTIES OP Voetbalbon# deflnitiéf; in beroep tegen straffen WOV Winterpeen, zak± 1 kilo en uien, net 1 kilo,-! samen X.vJvJ Varkenslever, QQ 100 gram 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Mitterrand ontkent betrokkenheid bij leveranties Iran innige perioden en droog. Middag-, meratuur 10 graden. Een krachtige t harde westenwind in de middag af wend naar vrij krachtig. PROVINCIA IvHAAG Minister Smit nadat zij het rapport uit handen van commissievoorzitter A. M. Schreuders in ontvangst p! genomen. voor stuw in ieuwe Waterweg IN HAAG (GPD) Er komt vrijwel zeker een stormvloedke- igin de Nieuwe Waterweg. Minister Smit-Kroes van verkeer waterstaat heeft maandag op haar departement overduide- laten blijken hiervan een warm voorstander te zijn. De tileg van de stuw heeft geen negatieve gevolgen voor de kan- ïop een vaste oeververbinding over de Westerschelde. Dat (directeur R. M. Lubbers van Hollandia Kloos gisteren. naar verwacht begin volgend jaar, nog over uitspreken. Het enige struikelblok kan de financie ring zijn. Hoewel de aanleg van de stuw goedkoper is dan het verhogen van de dijken, kan dit een probleem opleveren. De stuw kan met aanvul lende werkzaamheden voor f 1,5 mil jard in acht jaar worden gebouwd. Bij het verhogen van de dijken was uitge gaan van 30 jaar. De kosten hiervan waren ook over deze lange periode uit gesmeerd en zouden bij de bouw van de stuw dus sneller moeten worden op gehoest. besluiten worden genomen (besluiten over beide werken staan wat Lubbers betreft los van elkaar). iit kreeg het maandag het eindrap- 't van de commissie die de haal- irheid van de stormstuw bekeek. commissie geeft geen advies over keuze voor het al dan niet bouwen Ti een stormvloedkering. Bij de pre- (tatie zei Smit „compleet door de ht te zijn". Zij geeft de voorkeur de bouw van een stormvloedke- fg boven het andere alternatief: het zwaren van dijken in Zuid-Holland, ministerraad moet zich er echter. Ook stuurgroepvoorzitter gedepu teerde drs R. Barbé laat desgevraagd weten dat hij geen enkele relatie ziet tussen beide projecten, omdat het rijksgeld voor de WOV uit een heel an dere begrotingspost komt dan dat voor de stormkering. Voor de Zeeuw se initiatieven geldt bovendien dat de plannenmakers - TBM en de Exploita tiemaatschappij Westerschelde - de private financiering rond hebben. De landbouwministers van de EG zijn nog steeds erg verdeeld over de voorstellen ter beper king van de overproduktie in de landbouw. PAGINA 3 De wereld staat aan het begin van een periode van massale vernietiging van de natuur; om de schade zoveel mogelijk te beperken zal snel handelen noodzakelijk zijn. PAGINA 5 Ongeveer een derde van de to tale oppervlakte aan platen en slikken in de Oosterschelde zal de komende eeuwen verdwij nen als gevolg van de bouw van de stormvloedkering. PAGINA 11 De wachtlijsten voorde bejaar denhuizen in Terneuzen groeien, op 1 oktober telde die lijst 103 aanvragen voor een plaatsje in een van de tehuizen. PAGINA 12 Lilian van Tol heeft maandag het wereld-uurrecord schaat sen voor vrouwen verbeterd, zij legde een afstand af van 34 km, 507 meter en 30 centimeter. PAGINA 15 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financien en economie: 7 Provincie: 9,11,12,13 en 14 Sport: 15 DEN HAAG (GPD) In de Tweede Kamer be staat grote bezorgdheid over de positie van meisjes die in 1990 te maken krijgen met de individualisering van de uitkeringen. Meisjes die in dat jaar 18 worden, worden geacht in de toekomst hun ei gen brood te kunnen ver dienen. De zogenaamde partnertoeslag in de so ciale uitkeringen wordt voor hen afgeschaft en zij moeten zich beschik baar houden voor de ar beidsmarkt als ze voor een eigen uitkering in aanmerking willen ko men. Volgens de Kamer heeft het voorlichtingsbeleid om meisjes en hun ou ders van deze verande ringen op de hoogte te stellen, tot nu toe volko men gefaald. Dat bleek maandag tijdens de be handeling van de begro ting emancipatiezaken. De enige voorlichting op dit vlak tot nu toe is de campagne voor het kie zen van exacte vakken op school. Maar die maakt niet duidelijk waar het uiteindelijk om gaat: dat meisjes na 1990 een echt vak moeten hebben, omdat ze anders hun brood niet kunnen verdienen. DEN HAAG (GPD) - De politievakbon den ACP en NPB hebben hun pro testacties opgeschort, nadat het kabi net maandag was teruggekomen van zijn voornemen om te bezuinigen op de ongemakkentoeslag. De politiemi nisters Van Dijk (binnenlandse zaken) en Korthals Altes (justitie) hebben de bonden maandag meegedeeld dat de huidige regeling tot 1 januari 1989 ge handhaafd blijft. De aangekondigde achteruitgang van 50 tot 200 gulden per maand in het salaris van de poli tie is daarmee voorlopig voor een jaar van de baan. Volgens ACP-voorzitter Koffeman is het uitstel vooral te danken aan de massale demonstratie van vorige maand, waaraan zo'n 15.000 politie mensen deelnamen. Kabinet en bon den praten volgende maand verder over een ongemakkenregeling, die aan de verlangens van alle partijen tege moet moet komen. De bonden hebben er vertrouwen in dat een nieuwe rege- I"- ZEIST (GPD) - De KNVB gaat definitief in beroep tegen de zware straffen van de Europe se voetbalunie, donderdag op gelegd na het bomincident in de Rotterdamse Kuip tijdens Nederland-Cyprus. Dat heeft het bestuur van de Nederland se voetbalbond gisteren per telex laten weten aan de UE FA. Het beroep dient komende, vrijdag in Zürich en de com missie van beroep van de UE FA zal worden voorgezeten door de Zwitserse jurist dr. Sergio Zorzi, die zal worden bijgestaan door de Fransman Jean Apiettat en de Roemeen Andrej Radulescu. De KNVB-delegatie zal in te genstelling tot vorige week donderdag dit keer niet wor den geleid door André van der Louw, de voorzitter van de sec tie betaald voetbal. Van der Louw heeft vrijdag andere ver plichtingen. Hij zal worden ver vangen door de vice-voorzitter van de betaalde sectie, mr. Jac- ques Hogewoning. Als getuige van de KNVB reist verder ook professor Co Greep tnee naar Zürich. Greep zal eventueel een persoonlijke toe lichting geven op het rapport, dat de medisch specialist sa menstelde nadat hij de bij het oom-incident betrokken doel man Andreas Charitou van Cy prus had onderzocht. In dat rapport stelt professor Greep, mede aan de hand van bevindingen van dr. Ophof van de eerste hulp in de Kuip en dr. van Lith van het Rotterdamse Ooglijders Gasthuis, waar Charitou later op de avond werd onderzocht, dat er bij hem na het bewuste bominci dent in de vierde minuut van de wedstrijd slechts sprake is pweest van een schrikreactie, ie vergelijken met een lichte shock. De beste plaats voor de stormvloedke ring is volgens de commissie halverwe ge tussen Maassluis en Hoek van Hol land. Met deze voorkeur wordt de tweede lokatie, dichter bij Maassluis, afgewezen. De aanleg van de kering verkleint de kansen op een vaste oeververbinding over de Westerschelde (WOV) op geen enkele manier. Dit zegt directeur R. M. Lubbers van het staalbedrijf Hol landia Kloos naar aanleiding van het rapport over het Waterwegproject. In principe zouden de in de Tolbrug exploitatiemaatschappij (TBM) ver enigde bedrijven Hollandia Kloos en Grootint de beide projecten zelfs tege lijkertijd kunnen realiseren. Hollandia Kloos, de Hollandse beton- groep en Volker Stevin dingen als één groep mee naar de aanleg van de stormvloedkering. De andere gegadig de is Grootint, in samenwerking met Ballast Nedam. „Stel dat de storm vloedkering aan ons wordt gegund, dan zullen Grootint en Ballast Nedam er alleen maar vuriger naar streven de WOV in de wacht te slepen", zegt Lub bers. Het zal volgens de directeur nog wel één tot anderhalfjaar duren eer de ver wezenlijking van het project in de Wa terweg begint. Het enige waar het nu voor de WOV op aan komt is dat er snel ling niet alsnog tot achteruitgang in het inkomen zal leiden, hoewel minis ter Van Dijk gisteren opnieuw weiger de een inkomensgarantie te geven. Het optimisme van de bonden is geba seerd op een andere uitspraak van Van Dijk „dat een nieuwe regeling die de bedrijfsvoering bij de politie verbetert, ons natuurlijk wel iets waard is". In de aanvankelijke plannen van het kabi net bedroeg de toeslag maximaal 270 miljoen gulden, terwijl de huidige re geling 310 miljoen kost. De ministers zijn bereid meer geld voor ongemak ken uit te trekken, als dat op een ande re manier binnen de politiebegroting wordt gecompenseerd. Het kabinet wil op een budget van 3,5 miljard gulden een bedrag van 400 mil joen bezuinigen. Dat geld moet wor den aangewend voor automatisering en uitbreiding van materieel. Een deel van de bezuinigingen kan volgens het kabinet worden bereikt door maatre gelen om de doelmatigheid te verbete ren. Door die maatregelen verdwijnen in de toekomst enkele duizenden ar beidsplaatsen. tv&lrb X'X.ht,:/':' Bij de villa van Gerrit Jan Heijn in Bloemendaal is een soort schutting gebouwd om 'inkijk' tegen te gaan. ZAANDAM (ANP) - „Het contact met de ontvoerders is gestoord". Een zegs man van het Ahold-concern in Zaan dam verklaarde dit maandagochtend Advertentie Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees in de aanbieding. naar aanleiding van de nieuwe adver tentie in de „Johan en Maria"-bood- schappenserie in een aantal landelij ke dagbladen. Deze van Ahold afkom stige boodschappen houden zoals be kend verband met de ontvoering van Gerrit Jan Heijn. Een nadere uitleg wilde Ahold maandag, gezien de in formatiestop, niet geven. De laatste advertentie luidde: „Johan, ik heb tweemaal tevergeefs op je bericht ge wacht. Maria". De Ahold-topman werd maandag 69 dagen geleden ontvoerd. Uit de adver tenties kanwworden opgemaakt, dat Ahold nog altijd wacht op een afdoen de levensteken. Twee weken geleden werd gevraagd om een kleurenfoto van de 56-jarige Heijn met een recente krant in zijn hand. De ontvoerders hebben sedertdien waarschijnlijk wel iets van zich laten horen, maar onbe kend is hoe en in welke zin. Veronica heeft besloten een interview met vier helderzienden over de zaak- Heijn niet uit te zenden. Volgens free lance-regisseur Bert van der Veen vindt de Veronica-directie bepaalde opmerkingen over de privésfeer van Gerrit Jan Heijn 'te schokkend'. Het idee voor het item, dat bedoeld was voor het programma 'Tineke', is van de Haarlemmer John Drieskens van Panorama en collega Ivan Heylen T. 1* van het gelijknamige Belgische zuster- blad. Zowel Veronica als Panorama wil de uitspraken van de paragnosten voorleggen aan de Utrechtse parapsy choloog drs. J. G. Neu. Deze is eqhter nauw betrokken bij het onderzoek in de zaak-Heijn en vindt dat hij daarom voorlopig zijn mond moet houden. PARIJS (REUTER/DPA/AFP) - President Mitterrand van Frankrijk heeft maandag ont kend betrokken te zijn bij de ille gale verkoop van munitie aan Iran. Met zijn ontkenning ver brak Mitterrand een wekenlang stilzwijgen over deze gerucht makende affaire. Mitterrand bracht in herinnering dat hij het was die een wapenembargo te gen Iran afkondigde. De Franse president deed zijn uitlatingen in een vraaggesprek voor de ra dio. De zaak kwam twee weken gele den aan het licht toen een geheim rapport uitlekte over de verkoop door het bedrijf Luchaire van on geveer een half miljoen granaten aan Iran. Deze transacties von den plaats tussen 1983 en 1986 toen de socialisten in Frankrijk aan de macht waren. Om het wa penembargo te ontduiken maak te het bedrijf gebruik van export vergunningen voor andere lan den. Het ministerie van defensie in Parijs zou, aldus het rapport, hiervan op de hoogte zijn ge weest. In het rapport wordt ook gesteld dat Luchaire een deel van de winst aan de socialistische partij overmaakte. Mitterrand ontken de maandag deze beschuldigin gen. DEN HAAG (ANP) - De Belgisch-Ne derlandse mijnenbestrijdingstaak- groep heeft geen mijnen gevonden voor de haven van Fujarah (Verenig de Arabische Emiraten). Dit heeft het ministerie van defensie maandag meegedeeld. In de periode van 3 tot 15 november heeft de taakgroep zijn deel van het in ternationale ankergebied voor Fuja rah afgezocht. Het als mijngevaarlijk aangewezen gebied is nu weer veilig verklaard. Het afgelopen weekeinde hebben de Nederlandse schepen voor bevoorrading en onderhoud doorge bracht in de haven van Wudan (Om an). Vandaag, na vertrek uit Wudan, zal een week lang gezamenlijk en indi vidueel geoefend worden in de Golf van Oman. Iraanse speedboten hebben maandag binnen een tijdsbestek van tien uur in het zuidelijke deel van de Perzische Golf en de Straat van Hormuz drie tan kers, geladen met Saudische ruwe olie, aangevallen, blijkbaar als vergelding voor de een week oude luchtaanvallen van Iraq op de Iraanse tankerroutes. Een vierde schip zond maandagmid dag een SOS-signaal uit en meldde te zijn aangevallen voor de kust van het Emiraat Ras al-Khaimah. Het schip heeft slechts lichte schade opgelopen en op eigen kracht zijn reis voortgezet. De ruzies over tolheffing op Europa's autosnel wegen zijn niet van de lucht. Het plan van de Belgen om de automobilisten te ver plichten tot aanschaf van een jaar-vig net is nog maar nauwelijks in de vrie zer van een gevallen kabinet opgebor gen of de Westduitse regering laat we ten dat ze tol wil gaan heffen van vrachtwagens op de Autobahnen in de Bondsrepubliek. Onmiddellijk zijn gisteren de protesten losgebroken te gen dit voornemen van Bonn. De geza menlijke werkgevers in het Nederland se beroepsgoederenvervoer zijn fu rieus. Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) heeft al haar „hogelijke verbazing en absolute verontwaardi ging" kenbaar gemaakt. En staatsse cretaris Van Rooy (buitenlandse han del) heeft in de Tweede Kamer aange kondigd dat zij vandaag haar West duitse collega Bangemann zal duide lijk maken dat het tolpan indruist te gen het streven om in 1992 in de Euro pese Gemeenschap één interne markt te bereiken. Gespierde taal dus over dit jongste voornemen tot heffing van een aparte belasting voor het gebruik van autosnelwegen in het buitenland. Waar de ruzie tot leidt is onduidelijk. In ieder geval tot enige vorm van las tenverzwaring voor het wegverkeer. De verwijten over en weer tussen de Europese hoofdsteden over tol heffing doen een beetje schijnheilig aan. Want langzamerhand heeft bijna iedereen in deze sfeer een flinke klont boter op het hoofd. Begin dit jaar was België er - in de rol van wisselend voor zitter van de EG - als de kippen bij om Oostenrijk erover te kapittelen dat het zich bezighield met een middeleeuwse kneveling van het wegverkeer via plannen tot tolheffing. Maar diezelfde Belgen zaaiden afgelopen zomer in Eu ropa minstens zoveel verwarring met hun eigen autovignetten-idee. West- Duitsland en Nederland reageerden op hun beurt bijzonder geërgerd. Bei den stelden zich principieel op. Tolhef fing op buitenlands verkeer werd als een vorm van Europese discriminatie beschouwd. Het nationaliteitsbegin sel behoort voorop te staan: ieder be taalt in eigen land voor het gebruik van het wegennet en wordt in het bui tenland van betaling vrijgesteld op ba sis van wederkerigheid. Maar West- Duitsland en Nederland kwamen tege lijk met een dreigement: ze zouden de Belgen wel 'terugpakken', wanneer Brussel het lef had dit vignettenplan door te zetten. Inmiddels is de hele discussie over tolheffing op de autosnelwegen in Europa terechtgekomen in het beden kelijke sfeertje, waarin de moralist kruipt in de huid van de schurk. Wie een plan tot tolheffing van een buur land in de heftigste termen heeft ver oordeeld komt enige tijd later zelf met zp'n maatregel. Het lijkt op een perfec te truc: binnen de kortste keren zien regeringen kans om hun eigen burgers te laten wennen aan wat de buurman voor slechts heeft uitgedacht, maar waarmee ze zelf niet voor de dag durf den komen. Tolheffing mag in Neder land dan worden beschouwd als een belastingmaatregel uit de oude doos - in 1896 werden die op de rijkswegen of ficieel afgeschaft - ze is dat allang niet meer. In het Europa van vandaag heeft de tol als betaalsysteem aan de parti culiere investeerder in het openbare wegennet zijn come-back inmiddels succesvol gemaakt. En overheden werken daar maar al te graag aan mee. Alle landen, die op het ogenblik met heilige verontwaardiging de tol- plannen van de ander als on-Europees gedrag bestempelen, kampen met het zelfde euvel: gigantische financiële problemen bij de aanleg en het onder houd van hun wegennet. Het verkeers aanbod is in de voorbije jaren enorm gestegen. Overal ontstaat congestie. De dagelijkse files op de weg beginnen uit te groeien tot een economische handicap van de eerste orde. Maar een slagvaardig beleid om dit vraagstuk op te lossen is er niet bij gebrek aan fi nanciële middelen. De traditionele methodes zoals verhoging van wegen belasting en/of stijging van de accijns op brandstof lijken uitgeput of werken nadelig uit. Bovendien streven rege ringen er ook naar een selectiever ge bruik van de auto te bevorderen, in het bijzonder in de dichtbevolkte stedelij ke gebieden. Tolheffing heeft in al die gevallen kennelijk iets aantrekkelijks. Maar om ertoe te durven overgaan moet je een omweg gebruiken: eerst ach en wee erover roepen en vervol gens het klassieke systeem van belas tingheffing toch maar eens slinks pro beren in te voeren. vdM. STOCKHOLM/LERUM (REUTER/ DPA/UPI) - Bij een botsing tussen twee passagierstreinen zijn maandag in Zweden zeker tien mensen om het leven gekomen. Er vielen circa 90 ge wonden, zo hebben de Zweedse Spoorwegen maandagavond meege deeld. In Lerum, niet ver van Göteborg, bot ste de sneltrein van Göteborg naar Stockholm frontaal op een passagiers- trein die op hetzelfde spoor hetzelfe traject in tegenovergestelde richting aflegde. Verscheidene wagons sloegen over de kop. Na de botsing brak brand uit en zeker één wagon en de twee loco motieven brandden volkomen uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1