Draagraket Ariane 5 werkpaard van ESA Dalende dollar raakt schatkist voorlopig niet Eenzijdige juridische benadering aidstest rdp vakantie rubriek WÊÊÊÊ Geen machtsvacuüm in Tunesië na afzetting president Bourguiba IN HONDERD JAAR. PZC/°Pmie en achtergrond YAMAHA TIJDELIJK MET JUBILEUMTOEGIFT 'Hermes' 10 miljard Onbemand platform Elke zaterdag van 29 Nederlandse regionale dagbladen Minder beschermd Eikaars belangen Evenwichtiger Grillen DINSDAG 10 NOVEMBER 1987 (Van onze medewerker ruimtevaart Ben Apeldoorn De ministersconferentie van de Eu ropese ruimtevaartorganisatie ESA gisteren en vandaag in Den Haag moet beslissingen nemen over enkele omvangrijke projekten. Het ruimtevaartprogramma van Eu ropa, dat ruim vijftien maanden heeft stil gelegen, is juist weer van start ge gaan met de succesvolle lancering, op 15 september, van twee satellieten die netjes in de voor hen uitgestippelde banen werden geschoten. Voor de toe komst ontwikkelt de ESA inmiddels een veel zwaardere raket dan die wel ke tot dusverre zijn gebruikt: de Aria- ne-5. De Ariane-5 zal hèt werkpaard van de ESA moeten worden en zal, net als de thans in gebruik zijnde raketten, zijn stuwkracht grotendeels ontlenen aan de verbranding van vloeibare water stof en zuurstof. Net als bij het (veel grotere) Amerikaanse shuttle-systeem zullen ter weerszijden van de hoofdra ket twee vaste brandstofraketten wor den bevestigd. De totale stuwkracht van deze stuwers samen met die van de hoofdmotor moet het mogelijk ma ken een lading van zeven ton naar een geostationaire baan te brengen (op on geveer 35.000 kilometer boven het aardoppervlak alwaar men als het wa re gelijke tred houdt met de draaiing van de aarde). Ook moet het veel zwaardere Hermes-ruimtevliegtuig met een nuttige lading van 21 ton in een 'lage baan' om de aarde 120 tot 200 kilometer hoogte) gebracht kunnen worden. In 1995 zullen de eerste twee nog expe rimentele lanceringen van de Ariane-5 plaatsvinden. In 1996 volgt dan een lancering met een nuttige lading en als dat allemaal goed gaat, zal medio 1998 een eerste lancering plaatsvinden met het Hermes-ruimtevliegtuig. Het aan tal lanceringen zal in de jaren 1999 en 2000 moeten zijn gegroeid naar negen vluchten per jaar. De totale kosten van het Ariane-5 systeem en van het ge bruik ervan tot het einde van deze eeuw worden nu al geschat op 9 mil jard gulden. Een ander groot projekt waarop de ministers hun tanden stuk kunnen bijten is de ontwikkeling van het Her mes-ruimtevliegtuig. De Hermes is een kleinere versie van de Space Shuttle. Hij zou bijna passen in de laadruimte van zijn 'grotere broer'. De Hermes wordt óp het Ariane-5 sys teem geplaatst en niet ernaast zoals bij het Amerikaanse Shuttlesysteem. Met betrekking tot de veiligheid van toekomstige bemanningen hebben de Ariane-5- en de Hermes-constructeurs, indachtig de ramp met de Space Shuttle in januari van het vorige jaar, extra aandacht aan de veiligheid be steed. Men streeft naar een lanceervei- ligheidsfaktor van minder dan een procent; van ruim honderd lancerin gen verloopt er dan één niet geheel vol gens plan. Daarnaast ontwikkelt men voor de Hermesbemanning een ont snappingssysteem waarmee het voor astronauten in geval van noodsitua ties mogelijk moet zijn om tot hoogten van 60 kilometer en bij snelheden tot zeven maal die van het geluid (Mach-7 oftewel 2,3 kilometer per seconde) het ruimtevliegtuig te verlaten. De eerste vlucht inclusief bemanning is op dit moment gepland voor janua ri 1999. De echte eerste vlucht van Hermes, medio 1998, is een onbeman de testvlucht om te zien of het vlieg tuig zich geheel volgens de regels ge draagt. De kosten van Hermes wor den voor de rest van deze eeuw be groot op ruim 10 miljard gulden. Wat dichterbij in de toekomst ligt het daadwerkelijke begin van nog een grootschalig ruimteprojekt van de ESA: Columbus. In 1994 zal een vrij vliegend observatieplatform in een baan om de aarde worden gebracht: Eureca-B. Twee jaar later brengt de Amerikaanse Space Shuttle de om vangrijke drukcabine omhoog die aan het ruimtestation (Space Station) zal worden vastgemaakt. In 1997 en 1998 volgen in het kader van het Columbus-project dan nog lanceringen van een onbemand plat form in een baan over de polen van de aarde en van een platform dat wél is toegerust om mensen te herbergen: de MTFF (Man Tended Free Flyer). De kosten voor dit uit diverse aparte on derdelen bestaande Columbus-pro ject worden op dit moment geschat op bijna 9 miljard gulden. Om de toekomstige lanceringen van de Ariane-5 goed te kunnen laten ver lopen denkt de ESA thans al aan de aanleg van een derde lanceerplatform (ELA-3) in Frans-Guyana. ELA-3 moet in 1991 gereed zijn en zal ruim een mil jard gulden kosten. Al met al kosten deze toekomstplan nen de belastingbetalers in de bij de ESA aangesloten landen voor de ko mende twaalf jaar een kleine 30 mil jard gulden. Op de conferentie in Den Haag moet worden beslist of dat geld er komt. Zo niet, dan zullen de plannen de eerstkomende tijd nog dromen blij ven. Na vandaag weet de ESA waar het met de Europese ruimtevaart aan toe is. (Van onze redacteur Peter de Vries De dalende dollarkoers hoeft voorlopig nog niet tot extra bezuinlgi op de rijksbegroting te leiden. Pas wanneer de dollar langdurig01 de twee gulden blijft, ontstaan er financiële problemen voor de schat Een woordvoerder van het ministerie van Financiën heeft dat gezegi Minister De Korte (Economische Zaken) zei dit weekeinde dat de valva dollar vrijwel zeker tot nieuwe bezuinigingen zal noodzaken. Hij ging, mee verder dan premier Lubbers, die het vrijdag na afloop van het wel» kabinetsberaad nog „te vroeg" vond om te praten over de gevolgen dollarkoers voor de schtakist. „Je moet niet per twee weken je p: aanpassen", aldus Lubbers vrijdag. De dalende dollar heeft voor de schatkist als direct gevolg dat het Nf landse aardgas in het buitenland minder waard wordt. De prijs van hei derlandse gas is gekoppeld aan de olie-prijs, en die wordt berekend ii lars. In de in september gepresenteerde Miljoenennota werd nog uitgegaan een dollar die twee gulden waard is. De afgelopen weken daalde de koe» de Amerikaanse munt naar ongeveer fl. 1.90. In de Miljoenennota staai een verlaging van de dollarkoers met tien cent voor de schatkist betel dat er in 1990 een half miljard aan aardgas-opbrengsten wordt gemist groot het gat is dat de dalende dollar volgend jaar al in de schatkist sla: nog niet precies bekend. Voorzichtige schattingen komen uit op onge 200 miljoen gulden. De financiële problemen voor de overheid ontstaan pas wanneer de dollarkoers „beklijft" en de koers van de dollar blijvend onder del gulden duikt, zo wordt geredeneerd op het ministerie van financiêi dollar staat nu pas een maand zo laag. Het „eerste ijkpunt" voor poli Den Haag ligt in februari 1988, wanneer minister Ruding zijn eerste: publiceert over de toestand van 's Rijks financiën en er nieuwe voois lingen verschijnen ver de economische groei in 1988. In de Miljoenennota worden de schommelingen van de koers van dedi één van de „grootste risico's" voor de Nederlandse economie genoemd waarde van de Amerikaanse munt is ondermeer van essentiëel belang; de bedrijven die handel drijven met het buitenland. De dollars waarmee produkten betaald worden zijn in Nederland minder waard, terwijl het hogen van de prijs in het buitenland de concurrentiepositie ernstig scha Op die manier heeft de koers van de dollar ook grote gevolgen voorde wachte economische groei. En een tegenvallende economische groei l kent op zijn beurt weer dat de schatkist minder aan belastingen bit krijgt. Ook het rente-peil hangt samen met de koers van de dollar. Een hogen betekent dat de overheid meer moet betalen voor het aflossen vai staatsschuld. Maar bij een lage rente gaan de woningbouwverenigii hun leningen bij het Rijk versneld aflossen. Dat levert de schatkist op I termijn geld op, maar op lange termijn betekent het dat de schatkisti wachte hogere aflossingen misloopt. Het is op dit moment nog volsti onduidelijk hoe al die economische samenhangen voor de schatkist zi uitpakken. Door mr. drs. F. de Jong) De Gezondheidsraad is van me ning, dat routine-onderzoek op aids een inbreuk op de privacy van de patiënt inhoudt en diens belangen schaadt onder meer door afwezig heid tot nu toe van een behande lingswijze, die genezing kan bren gen. Prof. dr. B. Smalhout, hoogle raar anaesthesioiogie te Utrecht, is de Gezondheidsraad in de haren ge vlogen en acht de juridische bescher ming van de virusdrager door de Ge zondheidsraad overtrokken, terwijl de omgeving onbeschermd zou wor den gelaten. Hij vindt de stap van het Academisch Ziekenhuis te Gro ningen nom alle zwangere vrouwen te testen op besmetting met het aids- virus een moedige en volstrekt logi sche stap. Daarom pleit hij voor dit onderzoek bij iedere patiënt, die voor een behandeling wordt opgeno men, waarbij bloed kan vrijkomen. Het zijn vooral de opererende specia listen, anaesthesisten en intensive care verpleegkundigen, die uit de aard van hun werk regelmatig in con tact met bloed en andere lichaam- stoffen komen en daardoor een risico groep vormen, wat betreft besmet te worden door het aidsvirus. Voor tandartsen geldt hetzelfde. Nader onderzoek heeft uitgewezen, dat een andere risicogroep gevormd wordt door homofielen. Als gedragspatroon is homofilie in onze samenleving niet algemeen aan vaard en wanneer homofielen boven dien een risicogroep vormen voor be smetting met het aidsvirus, dan is toenemende discriminatie van homo fielen niet denkbeeldig. Vermoedelijk uit zorg hiervoor en mogelijk tevens uit angst ervan be ticht te worden deze discriminatie te stimuleren, wordt door de Gezond heidsraad wetgeving, die actieve op sporing van virusdragers mogelijk zou maken, afgewezen en wil de Raad niet verder gaan dan maatregelen om besmetting te voorkomen, zoals ad viezen over veilig vrijen door gebruik te maken van het condoom. Het recht op de persoonlijke levens sfeer en het recht op privacy behoren tot rechten, die de vrijheid van het in dividu tegenover de overheid, later ook tegenover de medeburgers moe ten garanderen. Deze fundamentele Advertentie) voor informatie en reservering VND-RDP 072-196222 rechten op niet-inmenging noemt men de 'klassieke' grondrechten. Een patiënt in het ziekenhuis kan deze rechten uitoefenen door bijv. te wei geren toestemming voor aids-onder- zoek te geven. In latere tijd ging men beseffen, dat diezelfde overheid nodig is om indivi duele ontplooiing te bevorderen of te garanderen. In dit verband spreekt men van sociale grondrechten van de burgers. Deze hebben recht op zorg van de overheid. Het recht op gezondheidszorg be hoort tot deze sociale grondrechten en komt onder meer tot uiting in wet geving, zoals de Wet Bestrijding In fectieziekten en Opsporing Ziekte oorzaken, de Quarantainewet, de Kernenergiewet en de Arbeidsom standigheden Wet. Zoals gezegd, door de Gezondheids raad is overeenkomstige regelgeving ten behoeve van actieve opsporing van virusdragers afgewezen. Nu te kent zich duidelijk af waar het pro bleem ligt. De mogelijkheid, die geboden wordt tot onbeperkte uitoefening van (vrij heids Igrondrech ten door de één om onder alle omstandigheden, toe stemming voor onderzoek op besmet ting door het aidsvirus te mogen wei geren, gaat samen met onvoldoende mogelijkheden voor de ander de hulpverlener om zijn (sociale) grondrecht, namelijk dat van het recht op gezondheidszorg uit te oefe nen door ontbreken van nadere regel geving met betrekking tot de aids- problematiek. Door het achterwege laten van nade re wetgeving worden de rechten van de genoemde hulpverleners minder beschermd dan mogelijk is. Dit verontrust de Gezondheidsraad niet, neen, zij is zelfs van oordeel dat het risico om via het medische beroep be smet te worden met het aidsvirus 'er nu eenmaal bijhoort'. Het is op zijn minst twijfelachtig of de Gezondheidsraad hier zo zorgvuldig heeft gehandeld als van deze raad zou mogen worden verwacht. Deze twijfel wordt nog versterkt als wij zien hoe de Gezondheidsraad het vereiste van het geven van toestemming van de patiënt voor onderzoek benadert. Het vereiste van toestemming van de patiënt is behalve in het recht op bescherming van de lichamelijke in tegriteit, persoonlijke levenssfeer en privacy ook-gefundeerd in de relatie tussen de patjënt en (laten wij voor het gemak maar zeggen) de dokter. Deze relatie is het gevolg van wat wij een behandelingsovereenkomst noemen. Meestal komt deze stilzwij gend tot stand. Wij bedoelen daar mede te zeggen, dat er niet uitdruk kelijk van tevoren wordt onderhan deld en ook niets hierover schrifte lijk wordt vastgelegd. Men gaat ervan uit, dat de dokter en patiënt met eikaars belangen reke ning behoren te houden, net zoals een visser ervan uit mag gaan, dat de re der, waarvoor hij zal gaan vissen, hem niet een wrakke schuit ter beschik king stelt. Van de patiënt, die rede nen heeft te veronderstellen, dat hij sero-positief voor het aidsvirus kan zijn, mag worden gevraagd met de be langen van de medemens - in de be handelingssituatie met de belangen van de dokter - rekening te houden. De hulpverlener is, indien daartoe medische argumenten aanwezig zijn, zeker gezien de ernst van de ziekte aids, alleszins gerechtigd de eis te stellen geïnformeerd te willen zijn over het feit of de patiënt tot een risi cogroep behoort. Daartoe kan hij de patiënt vragen om toestemming te ontvangen voor onderzoek op aanwe zigheid van het aidsvirus. Vanzelfsprekend heeft de patiënt het recht de toestemming te weigeren, echter in antwoord hierop kan de dokter dan besluiten af te zien van be handeling. De dokter dient dan wel voldoende inspanning te verrichten om een andere dokter bereid te vin den de behandeling uit te voeren. De opstelling van de Gezondheisraad is nu aldus, dat deze het recht van de patiënt om toestemming te weigeren breed uitmeet en vrijwel voorbij gaat aan de rechten, die de dokter op grond van de behandelingsovereen komst kan uitoefenen. Merkwaardig is ook, dat de Gezond heidsraad de argumenten voor actie ve opsporing van dragers van het aidsvirus, in andere landen gehan teerd, niet of nauwelijks belicht. Door belemmering van opsporing van mensen, die sero-positief zijn, wordt de verspreiding van aids bevorderd. Dientengevolge zal er meer dan nood zakelijk lijden ontstaan, zullen de kosten van de gezondheidszorg aan zienlijk toenemen en wordt hierdoor het algemeen belang ernstig ge schaad. Dat de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Geneeskunst (K.N.M.G.) evenals het Staatstoezicht op de Volksgezond heid, zich vrijwel conformeert aan de opvattingen van de Gezondheids raad valt te betreuren. Het ware te wensen en het is op grond van de aard der aandoening te ver wachten, dat in de toekomst een meer evenwichtige juridische bena dering door de Gezondheidsraad van het aidsprobleem zal plaatsvinden. (De auteur van deze bijdrage, mr. drs. F. de Jong, is reumatoloog te Middelburg.) Habib Bourguiba (Van onze correspondent GerritJan Hoek in Madrid) Met de afzetting in Tunesië van de 84-jarige Habib Bourguiba, die dit Noordafrikaanse land sinds de on afhankelijkheid in 1957 bestuurde op autoritaire manier met een democra tisch vernisje, is een eind gekomen aan alle geruchten en onzekerheid over het mogelijke vacuum dat bij de dood van Bourguiba zou .ontstaan. Want net als andere verlichte, niet van absolutistische trekjes gespeen de leiders, zoals Franco in Spanje, vereenzelvigde Bourguiba zijn per soonlijke lot met dat van zijn land. Maar de machtsovername door gene raal Zin el Abidin ben Ali (51) is voor zover duidelijk vrij geruisloos verlopen. Om de macht te behouden had Bour guiba er, net als Franco, een handje van om de verdeel- en heersstrategie tot in zijn uiterste consequenties toe te passen. Als een door hem zelf gepous seerde potentiële opvolger te veel macht en invloed dreigde te krijgen, zette Bourguiba zijn zelf gekozen kan didaat-opvolger meedogenloos aan de dijk. Dat overkwam in eerste instantie (Advertentie) Doorgaans zijn wij niet zo kwistig met korting. Maar we bestaan 100 jaar. En dan mag je wel een keer een toegift geven. Daarom: t/m 30 november 1987 f 100- korting op onze Compact Disc spelers (op de Yamaha 900 en 1100 zelfs f200,-). En een gratis compact disc t.w.v. f55,-. Zodat u meteen kunt horen dat Yamaha precies klinkt zoals het is bedoeld. O YAMAHA de ex-premier Mohammed Mzali, die zelfs veroordeeld werd wegens corrup tie, en later de econoom-premier Sfar. Volgens welingelichte kringen zou Bourguiba zelfs van plan zijn geweest om Ben Ali, die nog maar een maand geleden tot premier werd benoemd, te ontslaan. Als oorzaak van die plotse linge irritatie van Bourguiba over zijn kersvers benoemde premier - amper een maand na diens benoeming - werd in Tunis het proces genoemd, waarbij een negentigtal Tunesische funda mentalisten terecht stonden. Uitein delijk sprak het gerechtshof 'slechts' zeven doodsvonnissen uit, waarvan er twee ten uitvoer werden gelegd. Maar als het aan Bourguiba gelegen had, waren alle negentig beklaagden geë- xecuteeld. Vandaar dat het er alle schijn van heeft, dat Ben Ali de Supre me Strijder dit keer net even voor heeft willen zijn. Die toenemende seniliteit van Bour guiba kwam ook tot uitdrukking in tal van grillen die de nu afgezette pre sident zich permitteerde. In 1984 voorkwam hij hoogstpersoonlijk een nationale opstand, toen de toenmali ge regering onder druk van de richt lijnen van het IMF de prijzen van het brood en andere eerste levensbehoef ten drastisch in prijs verhoogde. Toen de maatregel uit dreigde te lopen op een nationale opstand, was het Bour guiba zelf die de maatregel terug draaide. Ook in zijn privé-leven was Bourguiba een grillig man. In augustus van het vorig jaar liet de president zich plotse ling van zijn vrouw Wassila scheiden. Onder het mom dat zijn echtgenote, die volgens ingewijden in feite de scep ter zwaaide over de interne politiek van Tunesië, uitspraken had gedaan die in strijd waren met de Tunesische grondwet. Maar Bourguiba heeft ondanks] vaak bedenkelijke 'democratial stappen (erkenning van politieke! tijen en vakbonden, die door een» nig scrupuleuze repressie event weer vervolgd werden), toch de te gelegd voor de huidige ontwikkel van Tunesië. Zijn afkeer van middeleeuwse toesi den bracht Bourguiba ertoe pol! mie en de doek voor het gezicht vai vrouw te verbieden. In geen anderi bisch land kan de vrouw op zo'n g raliseerde positie bogen als in Tune al is een vrouw in een café of op eet rasje nog altijd een bezienswaaii heid. Zo op het eerste gezicht heeft deni we president Ben Ali ook een a" van de radicale stellingen van 1 lamitische fundamentalisme. Tiji de vervolging van de pro-Iran-grot ringen heeft Ben Ali dezelfde afsct aan de dag gelegd voor deze filos als zijn nu afgezette voorganger, 1 aandeel in de razzia's tegen de fui mentalisten en de executies heb Ben Ali bovendien in een var aartsvijanden van de fundament! ten veranderd. Maar de nieuwbakken president moeten bewijzen, dat de belofte het land verder te democratiseren, als meer ruimte voor politieke pad en meer vrijheid voor de pers, gest zal krijgen. Want zijn politieke cai re, alsook de door Ben Ali in zijnbi ten ingebouwde 'Zekeringen', ontj keling in rust en orde, plaatsen i voorbaat de nodige vraagtekens bi oprechtheid van zijn democrats opvattingen. Maar om de vaak getrokken verg king met Spanje door te trekken: premier Adolfo Suarez was gezien; verleden niet de ideale figuur om' democratiseringsproces op gang brengen en desondanks was de hert van Suarez de grondlegger van der. dige Spaanse democratie. y

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 4