Vervoersbond FNV:
acties tegen plan
tour ingcarbedr ij ven
PZEM en Zeeuwind
gaan op unieke
wijze samenwerken
Vrouw kan na 43 jaar bewijzen
dat ze een oorlogsweduwe is
in beeld
veel tijd om de achterstand
in te lopen is er niet meer.
CDA:
tol op
snel einde aan
Zeelandbrug
VROUW EN WERK
Afdelingshoofd
van griffie
kandidaat
Rekenkamer
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
jpels wil één
ote stortplaats
rvuilde grond
SSINGEN - Advocaat mr J. Schieman werkt aan een regeling die met name de Zeeuwse
ers aanstaande vrijdag moet vrijwaren van inbeslagnames van schol. Hij overlegt van-
g, dinsdag, in Middelburg met het openbaar ministerie.
Werkgelegenheid
Leningen
RESULTAAT VAN ADVERTENTIE
Strohalm
STATENLID NEDERHOED IN ZIERIKZEE
dvocaat zoekt
itweg bijvangst
man die werkt voor vissers uit
ngen en Arnemuiden, wil een bij-
st-regeling voor schol treffen. Hij
;rt zijn voorstel op de verhouding
ét departement van landbouw en
rij heeft vastgesteld tussen de
i voor tong en schol. De verhou-
is één op vijf. Als de vissers bin-
ie marge blijven, kan er volgens
:mans' redenatie worden gespro-
van een onvermijdelijke bij-
st. Schol mag sinds zaterdag 31
Der niet meer worden gevangen,
echter wel. De beide platvissoor-
unnen niet los van elkaar worden
ngen. De advocaat van de Vlis-
;e vissers wil 'die onvolkomen-
in het ministerieel visserijbeleid
ie kaak stellen.
!e keper beschouwd, kan de vis-
loot niet meer uitvaren, erkent
man. Hij wijst er echter op dat de
aren hun dure schepen niet zo
r langs de kant kunnen laten lig-
De advocaat wil met zijn voorstel
komen dat het aanstaande vrij-
laguit de hand loopt in en rond de vis-
j in Vlissingen. De inbeslagname
I onrechtmatig gevangen vis kost
taat, zegt Schieman, bovendien
saldo geld en is in zijn visie moei-
I uitvoerbaar gezien de hoeveelhe-
waar het om gaat. De advocaat
;dat zijn concept-regeling twee be
langrijke voordelen heeft. De visser
kan blijven werken en de staat houdt
er per saldo nog wat geld aan over.
Alle grote kotters met als thuishaven
Vlissingen hebben maandag het ruime
sop gekozen. Één van de vier grote kot-
EN (ANP) - Minister Nijpels van
ieu is afgestapt van het idee van
ambtsvoorganger en partijge-
tWinsemius dat in iedere provin-
leen tijdelijke opslagplaats (TOP)
r vervuilde grond moet komen. In
lts daarvan wil de minister een
Ie stortplaats op Moerdijk en en-
1 kleinere concentraties verdeeld
de rest van het land.
iMoerdijk zou in de toekomst niet
kn schoon te maken grond uit
p-Brabant, Zeeland, en Zuid-Hol-
maar ook uit Gelderland en
|rd-Holland terecht moeten ko-
indagavond in Rijen, waar de mi
er een spreekbeurt hield voor de
X gaf hij als toelichting dat de ver
ging van vervuilde grond heel ver
kend is. De daarvoor benodigde
allaties zijn volgens hem te groot
laarmee te duur om ze te vervoeren
de ene plek naar de andere. Van-
rdat het beter is om grote concen-
les te bouwen waar allerlei veront-
l'gingen kunnen worden aange-
|t Voor Brabant betekent een en
F. volgens Nijpels, dat die provin-
Pe nodige kansen krijgt op het ge-
van de milieutechnologie.
Hé, gaaf', riep de 12-jarige
Gert-Jan uit Goes eigentijds
verrukt uit, toen hij gisteren
zag dat niet alle bezorgde post
voor zijn ouders bestemd was,
Maar dat er ook een brief voor
hem bij was.
Waar na het openscheuren van
de enveloppe was dat enthou
siasme snel getemperd.
Want de aan de jongeman ge
richte correspondentie be
stond uit een kaart die hem
noest herinneren aan het half
jaarlijkse bezoek aan de tand
arts.
Voor Gert-Jan is het nu maar
te hopen, dat de tandarts
straks na inspectie van het ge
vit hetzelfde als hij zal kunnen
uitroepen:
Hé, gaaf!"
ters uit Breskens bleef aan de wal lig
gen, de Breskens 43 van J. Albregtse
uit het Zeeuws-Vlaamse vissersdorp.
Albregtse voelt er niets voor alleen
(Slot zie pagina 13 kolom 1)
UTRECHT - De Vervoersbond FNV is
bereid harde acties te voeren tegen de
plannen van een aantal touringcarbe-
drijven na 1 januari in het gehele land
eigen vervoersnetwerken op te zet
ten. Als de touringcarbedrijven hier
voor vergunning krijgen, zal dat het
openbaar vervoer de „doodsteek" toe
brengen, zo heeft de bond maandag in
een brandbrief aan minister Smit van
verkeer geschreven.
De touringcarbedrijven willen onder
meer in Zeeland, de Randstad en
Overijssel eigen vervoersnetwerken
beginnen. Daarmee pikken zij volgens
de bond de „rendabele krenten" uit
het openbaar vervoer, die nu nog de
kurk vormen waarop het openbaar
vervoer drijft.
De Vervoersbond FNV baseert de aan
kondiging van mogelijke acties op een
bericht in een landelijk ochtendblad,
zo liet een woordvoerder van de bond
maandagavond weten. In dat bericht
werd de AMZ genoemd als een tou-
ringcarbedrijf dat wellicht lijndien
sten zal willen openen.
Het directielid A. Spruit van de AMZ
stelde in een reactie, dat het bericht
geheel uit de lucht is gegrepen. „Wij
hebben onze lijndiensten op 1 april
1985 overgedragen aan de ZWN en
sindsdien is er een positieve samen
werking. De AMZ heeft geen enkel
plan in Zeeland lijndiensten te ope
nen. Als de Vervoersbond informatie
had ingewonnen bij ons of bij de ZWN
dan had men dat ook te horen gekre
gen", aldus de heer Spruit.
Als de minister de vergunningen ver
leent, zal de bond niet schromen „de
streekbussen dwars te zitten", aldus
de bondswoordvoerder maandag. Hij
gelooft gezien de afspraken in het re
geerakkoord niet dat minister Smit
bereid is tot een hogere overheidssub
sidie om het verlies goed te maken.
De streekvervoerbedrijven dreigen te
worden gedwongen lijnen in dunbe
volkte gebieden te sluiten, waardoor'
niet alleen het openbaar vervoer tot
een minimum terugvalt, maar ook de
werkgelegenheid wordt bedreigd, al
dus de vervoersbond. Het argument
dat chauffeurs dan zouden kunnen
overstappen op de touringcar, snijdt
ook geen hout.
„Juist de touringcarbedrijven nemen
het niet zo nauw met de cao en het rij
tijdenbesluit. Regelmatig worden ont
duikers met hoge boetes bestraft", al
dus de woordvoerder. De bond zal de
komende tijd dan ook extra opletten
of bedrijven die een vergunning heb
ben aangevraagd, zich aan overtredin
gen schuldig maken.
Een windmolen in de buurt van Rilland.
MIDDELBURG - Voorzitter W. Don
van de raad van bestuur van de PZEM
en mevrouw E. J. Hoogendijk-van
Duijn, voorzitter van de vereniging
Zeeuwind, hebben maandagochtend
in Middelburg een voor Nederland
uniek contract ondertekend. Zeeu
wind kan met windmolens elektrici
teit opwekken, die door de PZEM
wordt afgenomen en betaald, niet via
een terugleveringscontract, maar als
of de deelnemers aan de coöperatieve
vereniging zelf de stroom opwekken
en gebruiken.
PZEM-voorzitter Don was er, zo meld
de hij in een toespraak, toch wel geluk
kig meé dat de PZEM het eerste nuts
bedrijf is dat met de contractstructuur
recht doet aan de ideële opstelling van
de coöperatieve vereniging. Of echter
de PZEM en de provincie zullen delen
in het ideële streven naar alternatieve
schone energieopwekking, blijft vol
gens gedeputeerde Don een vraag tot
dat de provinciale energienota er defi
nitief ligt. „Het draait erom of de
PZEM in de toekomst wil blijven stre
ven naar een zo goedkoop mogelijke
levering van elektriciteit aan de ver
bruikers. Aan alternatieve energie
voorziening wordt veel gedaan maar er
hangt, zoals aan alles, een prijskaartje
aan. De aandeelhouders in de PZEM,
de besturen van gemeenten en provin
cie, zullen moeten uitmaken of, en hoe
veel geld de burgers per kilowatt/uur
meer zullen betalen", aldus Don.
Mevrouw Hoogendijk was met veel
minder voorbehoud blij. Zij signaleer
de een groeiende belangstelling voor
de overeenkomst bij nutsbedrijven en
windcoöperaties elders in Nederland.
Zonder in te gaan op de succesverha
len van de Deense windhandel, zag ze
toch heel redelijke perspectieven voor
coöperaties als Zeeuwind, die overi
gens al bijna 500 deelnemingen heeft
weten te noteren. Een aantal dat begin
dit jaar, toen Zeeuwind de plannen
voor een windmolenparkje gestalte
gaf, als meest optimistische toekomst
verwachting werd aangemerkt.
De Vereniging Zeeuwind wil zoveel
mogelijk kleine windmolens in ge
bruik nemen, waarvoor de investerin
gen worden betaald met geld dat van
de leden wordt geleend. Iemand die
750 gulden aan Zeeuwind leent, kan er
van uitgaan dat hij 750 kilowatt/uur
aan windenergie door zijn elektrici
teitsmeter krijgt per jaar. Minder le
nen kan ook. Dan wordt automatisch
het aandeel windstroom in de elektri-
citietsrekening kleiner. De leden krij
gen over het geleende bedrag rente en
een uitkering van de netto-opbrengst.
De PZEM neemt alle stroom die Zeeu
wind bovenop die van de deelnemers
produceert, op terugleveringsbasis af.
Zoals de vlag er nu bijhangt denkt
Zeeuwind rond de jaarwisseling drie
molens van het merk Lagerwey te
kunnen aanschaffen met elk een ver
mogen van 75 kilowatt. Die moeten
dan in het voorjaar van 1988 gaan
draaien nabij het spuikanaal in Bath.
Mevrouw Hoogendijk schonk gedepu
teerde Don een informatiemap van de
vereniging om erop te wijzen dat
PZEM en provincie als verbruiker
ook deelnemer kunnen worden van
Zeeuwind.
MIDDELBURG Bijna 43 jaar nadat
zij oorlogsweduwe werd heeft me
vrouw A. M. Rottier-de Koning uit
Hulst personen kunnen opsporen, die
ooggetuige zijn geweest van het dode
lijk ongeval dat haar man in decem
ber 1944 overkwam. Het is het resul
taat van een advertentie in de PZC
van afgelopen zaterdag.
Dat getuigemateriaal zal de inmiddels
73-jarige mevrouw Rottier kunnen hel
pen in het streven om in aanmerking
te kunnen komen voor een uitkering
uit het pensioenfonds voor oorlogs
slachtoffers. Tot op heden was dat niet
mogelijk gebleken, omdat de vrouw
uit Hulst in haar contacten met de offi
ciële instanties geen kans heeft gezien
UTRECHT Ze vertelt het verhaal
met een glimlach. „M'n oom en tante
hadden vroeger een bakkerszaak.
Mijn oom bracht het brood rond,
m'n tante werkte overal aan mee in
de bakkerij, behalve het deegkne-
den, dat was in die tijd nog veel te
zwaar. Maar ze noemde zich geen
bakker, nee, haar man was bakker
en zij gewoon huisvrouw. En dat
was toen ook zo'n beetje het beeld
natuurlijk: de vrouw doet het huis
houden, de man is kostwinner."
Dat beeld is inmiddels stevig veran
derd. Niemand die nu nog écht op
kijkt van een buschauffeur in rok,
een automonteur met een knotje of
een loodgieter met lippenstift. Maar
toch: het tempo waarin vrouwen
door weten te dringen tot - wat vroe
ger beschouwd werd als - specifieke
mannenberoepen verloopt veel te
traag. Sterker nog: indien vrouwen
in de nabije toekomst niet meer kan
sen op de arbeidsmarkt krijgen,
dreigt de komende jaren door de ver
grijzing van de beroepsbevolking
vooral in de technische vakken een
enorm tekort aan arbeidskrachten te
ontstaan. En daarover gaat het van
daag tijdens een symposium.'over
vrouwenwerkgelegenheid te Middel
burg. Tal van sprekers (onder wie mi
nister drs J. de Koning van sociale
zaken en werkgelegenheid) houden
vanmiddag in de Zeeuwse Biblio
theek inleidingen rond dat thema.
De onderzoekster drs Rian van Til
burg uit Utrecht is één van de inlei
ders. Zij is (met Desiree van Duppen)
samenstelster van het rapport 'Am
bacht en Vakvrouw' dat in opdracht
van het Hoofdbedrijfsschap Am
bachten is gemaakt. Daarnaast heeft
ze in het verleden onderzoek gedaan
onder meer naar de positie van mee
werkende echtgenotes in het mid
den- en kleinbedrijf. Momenteel ver
richt zij in opdracht van de gemeente
Utrecht een studie naar de positie
van migrantenvrouwen op de ar
beidsmarkt. Rian van Tilburg reist
naar Middelburg af om daar de stel
ling te verdedigen dat 'de dienstver
lening aan de consument onherroe
pelijk in gevaar komt als niet binnen
korte tijd veel meer vrouwen gaan
werken in technisch-ambachtelijke
beroepen'. Om het wat eenvoudiger
te houden: als er niet gauw meer
vrouwelijke loodgieters komen kun
je helemaal wachten tot je een ons
weegt voordat je gootsteen ontstopt
wordt, simpelweg omdat in een aan
tal bedrijfstakken als slagerijen,
loodgietersbedrijven en garages
steeds minder mannen gaan werken.
Waar baseert u dat op?
„Ik ben door de organisatie van het
symposium uitgenodigd een toelich
ting te geven op het onderzoek 'Am
bacht en Vakvrouw'. De behoefte
aan dat onderzoek vloeide voort uit
het tekort dat al een aantal jaren
wordt gesignaleerd aan vakbekwa
me krachten in het ambacht, zoals de
metaal-, elektro- en automobielbran
che. Het onderzoek is deels opgezet
om dat tekort te lijf te gaan, deels om
tegemoet te komen aan de toene
mende behoefte van vrouwen om in
technische beroepen te gaan werken.
En als je weet dat het aantal moeilijk
Onderzoekster drs Rian van Tilburg: ...meer vrouwen enthousiast maken
voor technische beroepen...
te vervullen vacatures steeds groter
wordt, kom je tot de stelling dat de
dienstverlening aan de consument in
gevaar komt indien we niet méér
vrouwelijke monteurs, loodgieters,
bouwvakarbeiders en metaalbewer
kers krijgen. Dan kun je zeggen: dat
zijn traditionele mannenberoepen,
dus moeten er meer mannen gevon
den worden die die kant uitgaan.
Maar je kunt ook meer vrouwen uit
nodigen en enthousiast maken voor
dit soort werk."
Hoe zijn de ervaringen van am
bachtelijke bedrijven met vrou
wen in dienst?
„Er bestaat een enorm verschil van
opvatting over vrouwen in techni
sche beroepen tussen de bedrijven
die op dat punt wèl en geen ervaring
hebben. De bedrijven die al ervaring
hebben, willen die vrouwen heel
graag in dienst houden, gewoon om
dat het goeie automonteurs, goeie
loodgieters en noem maar op zijn."
Wat moet er gebeuren om de in
teresse van vrouwen voor tech
nische beroepen aan te wakke
ren?
„Er is op dit moment nog maar een
klein aantal vrouwen dat daar be
langstelling voor heeft. Dat aantal
wordt echter groter, binnen de scho
len wordt er ook steeds meer aan
dacht aan besteed. Maar er schort
nog een hoop aan. Meisjes zullen al
op jonge leeftijd bekend gemaakt
moeten worden met wat technische
beroepen inhouden, ze zullen al op de
basisschool ook meer technische
handvaardigheid moeten krijgen.
Daarnaast werven vooral kleinere
bedrijven nauwelijks via de arbeids
bureaus en advertenties, dat gaat ge
woon via het informele circuit en
daar zitten vrouwen niet tussen. Be
drijven zouden meer formele kanalen
moeten bewandelen als ze personeel
zoeken en via advertenties duidelijk
vrouwen uitnodigen."
Voldoende opleidingsmogelijk
heden voor meisjes die een
technisch beroep willen kiezen?
„Er wordt vanuit het leerlingwezen
heel veel gedaan aan opleiding en
scholing. Daar zijn ook aparte pro
jecten om de opleiding van meisjes te
stimuleren. Dan zijn er nog maatre
gelen via de BVJ (Bijdrage Vakoplei
ding Jongeren). Dat is een subsidie
maatregel op grond waarvan bedrij
ven een bepaald basisbedrag krijgen
als ze leerlingen in dienst nemen. En
indien ze vrouwelijke leerlingen aan
nemen krijgen ze nog wat extra's.
Daarnaast proberen steeds meer op
leidingsorganen en branches leer
werk projecten op te zetten waarmee
meisjes worden gestimuleerd een
technische opleiding te volgen."
Hoe lang duurt het nog voordat
de dienstverlening écht hele
maal in het honderd loopt?
„In diverse branches ligt dat pro
bleem er nu al. In de bakkersbranche
is al sprake van een groot tekort, in
de metaalbranche neemt het enorm
toe en in de garagebedrijven wordt
over driejaar een gigantische tekort
verwacht. De tijd die rest om de ach
terstand in te lopen is niet zo groot
meer."
Willem J. van Dam
ook maar enige documentatie te kun
nen aanbieden in de vorm van verkla
ringen over de wijze waarop haar man
om het leven kwam.
De intrigerende advertentie in de za
terdagkrant maakte de herinnering le
vend aan de gebeurtenissen op 27 de
cember 1944, toen Josephus Cornelis
Rottier tijdens het vervullen van zijn
functie onder militair gezag het leven
liet, nadat hij bij werkzaamheden rond
het mijnenvrij maken van Walcheren
op een projectiel trapte. Rottier die in
de bouw zat, maar door de oorlogsge
beurtenissen zonder werk was geko
men, had gevolg gegeven aan een op
roep van het militair gezag, dat na de
bevrijding mannen opriep om te hel
pen mijnen op te ruimen.
„Ik weet nog goed hoe ik hem waar
schuwde", weet mevrouw Rottier nog.
„Maar mijn man zei, dat hij precies
wist wat hem te doen stond en ook had
hij volledig vertrouwen in de appara
tuur die beschikbaar was om de mij
nen op te ruimen". Tijdens werkzaam
heden langs het Kanaal door Walche
ren, nabij de Souburgse brug sloeg het
noodlot toe. Rottier en nog een andere
vrijwilliger trapten op een mijn. Bei-
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - De heer dr S. Knigge uit
Middelburg, chef van de eerste afde
ling (financiën) van de provinciale
griffie, is kandidaat voor het plaats
vervangend lidmaatschap van de Al
gemene Rekenkamer in Den Haag.
Dit blijkt uit een aanbevelingsbrief
van Rekenkamer-president F. G. Kor-
des aan de Tweede Kamer.
De vacature ontstaat per 1 januari
1988 wegens het ontslag van het
plaatsvervangende lid dr C. H. Eibers.
De kans dat Knigge werkelijk wordt
benoemd is zeer klein, aangezien hij
als zesde en laatste op de voorkeurs
lijst van de Rekenkamer staat geno
teerd.
De eerstgenoemde en dus kansrijkste
kandidaat is drs B. van Nes uit Zoeter-
meer, directeur van de Gemeenschap
pelijke Medische Dienst in Amster
dam.
den werden bij de daarop volgende ex
plosie op slag gedood. „Er was niks
meer over", zo geeft mevrouw Rottier
nu zoveel jaar later door wat zij
pas in deze dagen kreeg te horen van
getuigen van het ongeval. Die getui
gen, zelf half blind geworden door de
explosie, meldden zich nadat de ad
vertentie afgelopen zaterdag in de
krant was verschenen.
Aan de hand van hun verklaringen zal
mevrouw Rottier met beduidend veel
meer kans op succes zich andermaal
tot het pensioenfonds voor oorlogs
slachtoffers kunnen wenden. De ad
vertentie was de laatste strohalm, na
dat de vrouw al langs andere wegen
had gepoogd om bewijsmateriaal te
verzamelen. Vergeefs echter. Van de
gebeurtenissen zou nooit een officieel
rapport zijn gemaakt.
Het ongeval maakte de dertigjarige
mevrouw Rottier, die destijds 'vanwe
ge het water' tijdelijk aan de Schuit-
vlotstraat in Middelburg woonde, in
één klap een oorlogweduwe. Zij bleef
met haar drie kinderen, Johan, Theo
en Piet, in kommervolle omstandighe
den achter. „Ik bleef praktisch zonder
een dubbeltje achter", vertelt ze. „Ik
heb verschrikkelijk moeilijke jaren ge
had".
Nu enkele getuigen zich hebben ge
meld kan de andere oorlogsweduwe,
zo zij nog in leve is, mogelijk eveneens
profijt hebben van de inmiddels boven
water gekomen informatie. In weinige
dagen blijkt mevrouw Rottier nu met
de advertentie meer te hebben bereikt
dan waar zij al jaren voor aan het strij
den is.
„Eigenlijk is de mogelijkheid dat ik nu
misschien een uitkering krijg voor mij
niet eens zo belangrijk", zegt de vrouw
uit Hulst. „Ik kan het goed gebruiken,
daar niet van. Wat is nou duizendder
tig gulden wat ik nu krijg. Ik noem
maar een voorbeeld. Ik moet dure
schoenen kopen, want als je 73 bent
moetje stevige stappers hebben. Maar
ik ben er dan wel heel zuinig op hoor.
Maar het gaat mij niet zozeer om het
geld, maar wel om de eer van mijn
man. Ik heb nu eindelijk het duidelijk
bewijs dat mijn man zich destijds heeft
ingezet om Walchren te bevrijden van
mijnen. Jaren heb ik ermee rondgelo
pen. Ik moet de eer van mijn man zien
te redden voordat ik zelf in mijn eigen
kist lig. Dat was echt mijn allerlaatste
wens".
ZIERIKZEE De CD A-fractie in pro
vinciale staten van Zeeland is zeker
van plan vandaag (dinsdag) aan te
dringen op een zo spoedig mogelijke
beëindiging van de tolheffing op de
Zeelandbrug. Het CDA-statenlid L.
Nederhoed-Zijlstra, vertelde dit
maandagavond in een spreekbeurt
voor de plaatselijke afdeling van haar
partij, in haar woonplaats Zierikzee.
Het CDA zal zelf met suggesties ko
men, die aan zullen sluiten bij het plan
dat de WD-fractie bij de algemene be
schouwingen in de staten lanceerde.
De liberale fractie stelde voor om 2,5
miljoen gulden minder in de pot voor
de Westerschelde Oeververbinding
(WOV) te stoppen en met dit geld iets
te doen aan de tolheffing op de Zee
landbrug. De WD wilde voor de aan-
(Slot zie pagina 13 kolom 7)