Vervoersbond FNV: acties tegen plan tour ingcarbedr ij ven PZEM en Zeeuwind gaan op unieke wijze samenwerken Vrouw kan na 43 jaar bewijzen dat ze een oorlogsweduwe is in beeld veel tijd om de achterstand in te lopen is er niet meer. CDA: tol op snel einde aan Zeelandbrug VROUW EN WERK Afdelingshoofd van griffie kandidaat Rekenkamer PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT jpels wil één ote stortplaats rvuilde grond SSINGEN - Advocaat mr J. Schieman werkt aan een regeling die met name de Zeeuwse ers aanstaande vrijdag moet vrijwaren van inbeslagnames van schol. Hij overlegt van- g, dinsdag, in Middelburg met het openbaar ministerie. Werkgelegenheid Leningen RESULTAAT VAN ADVERTENTIE Strohalm STATENLID NEDERHOED IN ZIERIKZEE dvocaat zoekt itweg bijvangst man die werkt voor vissers uit ngen en Arnemuiden, wil een bij- st-regeling voor schol treffen. Hij ;rt zijn voorstel op de verhouding ét departement van landbouw en rij heeft vastgesteld tussen de i voor tong en schol. De verhou- is één op vijf. Als de vissers bin- ie marge blijven, kan er volgens :mans' redenatie worden gespro- van een onvermijdelijke bij- st. Schol mag sinds zaterdag 31 Der niet meer worden gevangen, echter wel. De beide platvissoor- unnen niet los van elkaar worden ngen. De advocaat van de Vlis- ;e vissers wil 'die onvolkomen- in het ministerieel visserijbeleid ie kaak stellen. !e keper beschouwd, kan de vis- loot niet meer uitvaren, erkent man. Hij wijst er echter op dat de aren hun dure schepen niet zo r langs de kant kunnen laten lig- De advocaat wil met zijn voorstel komen dat het aanstaande vrij- laguit de hand loopt in en rond de vis- j in Vlissingen. De inbeslagname I onrechtmatig gevangen vis kost taat, zegt Schieman, bovendien saldo geld en is in zijn visie moei- I uitvoerbaar gezien de hoeveelhe- waar het om gaat. De advocaat ;dat zijn concept-regeling twee be langrijke voordelen heeft. De visser kan blijven werken en de staat houdt er per saldo nog wat geld aan over. Alle grote kotters met als thuishaven Vlissingen hebben maandag het ruime sop gekozen. Één van de vier grote kot- EN (ANP) - Minister Nijpels van ieu is afgestapt van het idee van ambtsvoorganger en partijge- tWinsemius dat in iedere provin- leen tijdelijke opslagplaats (TOP) r vervuilde grond moet komen. In lts daarvan wil de minister een Ie stortplaats op Moerdijk en en- 1 kleinere concentraties verdeeld de rest van het land. iMoerdijk zou in de toekomst niet kn schoon te maken grond uit p-Brabant, Zeeland, en Zuid-Hol- maar ook uit Gelderland en |rd-Holland terecht moeten ko- indagavond in Rijen, waar de mi er een spreekbeurt hield voor de X gaf hij als toelichting dat de ver ging van vervuilde grond heel ver kend is. De daarvoor benodigde allaties zijn volgens hem te groot laarmee te duur om ze te vervoeren de ene plek naar de andere. Van- rdat het beter is om grote concen- les te bouwen waar allerlei veront- l'gingen kunnen worden aange- |t Voor Brabant betekent een en F. volgens Nijpels, dat die provin- Pe nodige kansen krijgt op het ge- van de milieutechnologie. Hé, gaaf', riep de 12-jarige Gert-Jan uit Goes eigentijds verrukt uit, toen hij gisteren zag dat niet alle bezorgde post voor zijn ouders bestemd was, Maar dat er ook een brief voor hem bij was. Waar na het openscheuren van de enveloppe was dat enthou siasme snel getemperd. Want de aan de jongeman ge richte correspondentie be stond uit een kaart die hem noest herinneren aan het half jaarlijkse bezoek aan de tand arts. Voor Gert-Jan is het nu maar te hopen, dat de tandarts straks na inspectie van het ge vit hetzelfde als hij zal kunnen uitroepen: Hé, gaaf!" ters uit Breskens bleef aan de wal lig gen, de Breskens 43 van J. Albregtse uit het Zeeuws-Vlaamse vissersdorp. Albregtse voelt er niets voor alleen (Slot zie pagina 13 kolom 1) UTRECHT - De Vervoersbond FNV is bereid harde acties te voeren tegen de plannen van een aantal touringcarbe- drijven na 1 januari in het gehele land eigen vervoersnetwerken op te zet ten. Als de touringcarbedrijven hier voor vergunning krijgen, zal dat het openbaar vervoer de „doodsteek" toe brengen, zo heeft de bond maandag in een brandbrief aan minister Smit van verkeer geschreven. De touringcarbedrijven willen onder meer in Zeeland, de Randstad en Overijssel eigen vervoersnetwerken beginnen. Daarmee pikken zij volgens de bond de „rendabele krenten" uit het openbaar vervoer, die nu nog de kurk vormen waarop het openbaar vervoer drijft. De Vervoersbond FNV baseert de aan kondiging van mogelijke acties op een bericht in een landelijk ochtendblad, zo liet een woordvoerder van de bond maandagavond weten. In dat bericht werd de AMZ genoemd als een tou- ringcarbedrijf dat wellicht lijndien sten zal willen openen. Het directielid A. Spruit van de AMZ stelde in een reactie, dat het bericht geheel uit de lucht is gegrepen. „Wij hebben onze lijndiensten op 1 april 1985 overgedragen aan de ZWN en sindsdien is er een positieve samen werking. De AMZ heeft geen enkel plan in Zeeland lijndiensten te ope nen. Als de Vervoersbond informatie had ingewonnen bij ons of bij de ZWN dan had men dat ook te horen gekre gen", aldus de heer Spruit. Als de minister de vergunningen ver leent, zal de bond niet schromen „de streekbussen dwars te zitten", aldus de bondswoordvoerder maandag. Hij gelooft gezien de afspraken in het re geerakkoord niet dat minister Smit bereid is tot een hogere overheidssub sidie om het verlies goed te maken. De streekvervoerbedrijven dreigen te worden gedwongen lijnen in dunbe volkte gebieden te sluiten, waardoor' niet alleen het openbaar vervoer tot een minimum terugvalt, maar ook de werkgelegenheid wordt bedreigd, al dus de vervoersbond. Het argument dat chauffeurs dan zouden kunnen overstappen op de touringcar, snijdt ook geen hout. „Juist de touringcarbedrijven nemen het niet zo nauw met de cao en het rij tijdenbesluit. Regelmatig worden ont duikers met hoge boetes bestraft", al dus de woordvoerder. De bond zal de komende tijd dan ook extra opletten of bedrijven die een vergunning heb ben aangevraagd, zich aan overtredin gen schuldig maken. Een windmolen in de buurt van Rilland. MIDDELBURG - Voorzitter W. Don van de raad van bestuur van de PZEM en mevrouw E. J. Hoogendijk-van Duijn, voorzitter van de vereniging Zeeuwind, hebben maandagochtend in Middelburg een voor Nederland uniek contract ondertekend. Zeeu wind kan met windmolens elektrici teit opwekken, die door de PZEM wordt afgenomen en betaald, niet via een terugleveringscontract, maar als of de deelnemers aan de coöperatieve vereniging zelf de stroom opwekken en gebruiken. PZEM-voorzitter Don was er, zo meld de hij in een toespraak, toch wel geluk kig meé dat de PZEM het eerste nuts bedrijf is dat met de contractstructuur recht doet aan de ideële opstelling van de coöperatieve vereniging. Of echter de PZEM en de provincie zullen delen in het ideële streven naar alternatieve schone energieopwekking, blijft vol gens gedeputeerde Don een vraag tot dat de provinciale energienota er defi nitief ligt. „Het draait erom of de PZEM in de toekomst wil blijven stre ven naar een zo goedkoop mogelijke levering van elektriciteit aan de ver bruikers. Aan alternatieve energie voorziening wordt veel gedaan maar er hangt, zoals aan alles, een prijskaartje aan. De aandeelhouders in de PZEM, de besturen van gemeenten en provin cie, zullen moeten uitmaken of, en hoe veel geld de burgers per kilowatt/uur meer zullen betalen", aldus Don. Mevrouw Hoogendijk was met veel minder voorbehoud blij. Zij signaleer de een groeiende belangstelling voor de overeenkomst bij nutsbedrijven en windcoöperaties elders in Nederland. Zonder in te gaan op de succesverha len van de Deense windhandel, zag ze toch heel redelijke perspectieven voor coöperaties als Zeeuwind, die overi gens al bijna 500 deelnemingen heeft weten te noteren. Een aantal dat begin dit jaar, toen Zeeuwind de plannen voor een windmolenparkje gestalte gaf, als meest optimistische toekomst verwachting werd aangemerkt. De Vereniging Zeeuwind wil zoveel mogelijk kleine windmolens in ge bruik nemen, waarvoor de investerin gen worden betaald met geld dat van de leden wordt geleend. Iemand die 750 gulden aan Zeeuwind leent, kan er van uitgaan dat hij 750 kilowatt/uur aan windenergie door zijn elektrici teitsmeter krijgt per jaar. Minder le nen kan ook. Dan wordt automatisch het aandeel windstroom in de elektri- citietsrekening kleiner. De leden krij gen over het geleende bedrag rente en een uitkering van de netto-opbrengst. De PZEM neemt alle stroom die Zeeu wind bovenop die van de deelnemers produceert, op terugleveringsbasis af. Zoals de vlag er nu bijhangt denkt Zeeuwind rond de jaarwisseling drie molens van het merk Lagerwey te kunnen aanschaffen met elk een ver mogen van 75 kilowatt. Die moeten dan in het voorjaar van 1988 gaan draaien nabij het spuikanaal in Bath. Mevrouw Hoogendijk schonk gedepu teerde Don een informatiemap van de vereniging om erop te wijzen dat PZEM en provincie als verbruiker ook deelnemer kunnen worden van Zeeuwind. MIDDELBURG Bijna 43 jaar nadat zij oorlogsweduwe werd heeft me vrouw A. M. Rottier-de Koning uit Hulst personen kunnen opsporen, die ooggetuige zijn geweest van het dode lijk ongeval dat haar man in decem ber 1944 overkwam. Het is het resul taat van een advertentie in de PZC van afgelopen zaterdag. Dat getuigemateriaal zal de inmiddels 73-jarige mevrouw Rottier kunnen hel pen in het streven om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering uit het pensioenfonds voor oorlogs slachtoffers. Tot op heden was dat niet mogelijk gebleken, omdat de vrouw uit Hulst in haar contacten met de offi ciële instanties geen kans heeft gezien UTRECHT Ze vertelt het verhaal met een glimlach. „M'n oom en tante hadden vroeger een bakkerszaak. Mijn oom bracht het brood rond, m'n tante werkte overal aan mee in de bakkerij, behalve het deegkne- den, dat was in die tijd nog veel te zwaar. Maar ze noemde zich geen bakker, nee, haar man was bakker en zij gewoon huisvrouw. En dat was toen ook zo'n beetje het beeld natuurlijk: de vrouw doet het huis houden, de man is kostwinner." Dat beeld is inmiddels stevig veran derd. Niemand die nu nog écht op kijkt van een buschauffeur in rok, een automonteur met een knotje of een loodgieter met lippenstift. Maar toch: het tempo waarin vrouwen door weten te dringen tot - wat vroe ger beschouwd werd als - specifieke mannenberoepen verloopt veel te traag. Sterker nog: indien vrouwen in de nabije toekomst niet meer kan sen op de arbeidsmarkt krijgen, dreigt de komende jaren door de ver grijzing van de beroepsbevolking vooral in de technische vakken een enorm tekort aan arbeidskrachten te ontstaan. En daarover gaat het van daag tijdens een symposium.'over vrouwenwerkgelegenheid te Middel burg. Tal van sprekers (onder wie mi nister drs J. de Koning van sociale zaken en werkgelegenheid) houden vanmiddag in de Zeeuwse Biblio theek inleidingen rond dat thema. De onderzoekster drs Rian van Til burg uit Utrecht is één van de inlei ders. Zij is (met Desiree van Duppen) samenstelster van het rapport 'Am bacht en Vakvrouw' dat in opdracht van het Hoofdbedrijfsschap Am bachten is gemaakt. Daarnaast heeft ze in het verleden onderzoek gedaan onder meer naar de positie van mee werkende echtgenotes in het mid den- en kleinbedrijf. Momenteel ver richt zij in opdracht van de gemeente Utrecht een studie naar de positie van migrantenvrouwen op de ar beidsmarkt. Rian van Tilburg reist naar Middelburg af om daar de stel ling te verdedigen dat 'de dienstver lening aan de consument onherroe pelijk in gevaar komt als niet binnen korte tijd veel meer vrouwen gaan werken in technisch-ambachtelijke beroepen'. Om het wat eenvoudiger te houden: als er niet gauw meer vrouwelijke loodgieters komen kun je helemaal wachten tot je een ons weegt voordat je gootsteen ontstopt wordt, simpelweg omdat in een aan tal bedrijfstakken als slagerijen, loodgietersbedrijven en garages steeds minder mannen gaan werken. Waar baseert u dat op? „Ik ben door de organisatie van het symposium uitgenodigd een toelich ting te geven op het onderzoek 'Am bacht en Vakvrouw'. De behoefte aan dat onderzoek vloeide voort uit het tekort dat al een aantal jaren wordt gesignaleerd aan vakbekwa me krachten in het ambacht, zoals de metaal-, elektro- en automobielbran che. Het onderzoek is deels opgezet om dat tekort te lijf te gaan, deels om tegemoet te komen aan de toene mende behoefte van vrouwen om in technische beroepen te gaan werken. En als je weet dat het aantal moeilijk Onderzoekster drs Rian van Tilburg: ...meer vrouwen enthousiast maken voor technische beroepen... te vervullen vacatures steeds groter wordt, kom je tot de stelling dat de dienstverlening aan de consument in gevaar komt indien we niet méér vrouwelijke monteurs, loodgieters, bouwvakarbeiders en metaalbewer kers krijgen. Dan kun je zeggen: dat zijn traditionele mannenberoepen, dus moeten er meer mannen gevon den worden die die kant uitgaan. Maar je kunt ook meer vrouwen uit nodigen en enthousiast maken voor dit soort werk." Hoe zijn de ervaringen van am bachtelijke bedrijven met vrou wen in dienst? „Er bestaat een enorm verschil van opvatting over vrouwen in techni sche beroepen tussen de bedrijven die op dat punt wèl en geen ervaring hebben. De bedrijven die al ervaring hebben, willen die vrouwen heel graag in dienst houden, gewoon om dat het goeie automonteurs, goeie loodgieters en noem maar op zijn." Wat moet er gebeuren om de in teresse van vrouwen voor tech nische beroepen aan te wakke ren? „Er is op dit moment nog maar een klein aantal vrouwen dat daar be langstelling voor heeft. Dat aantal wordt echter groter, binnen de scho len wordt er ook steeds meer aan dacht aan besteed. Maar er schort nog een hoop aan. Meisjes zullen al op jonge leeftijd bekend gemaakt moeten worden met wat technische beroepen inhouden, ze zullen al op de basisschool ook meer technische handvaardigheid moeten krijgen. Daarnaast werven vooral kleinere bedrijven nauwelijks via de arbeids bureaus en advertenties, dat gaat ge woon via het informele circuit en daar zitten vrouwen niet tussen. Be drijven zouden meer formele kanalen moeten bewandelen als ze personeel zoeken en via advertenties duidelijk vrouwen uitnodigen." Voldoende opleidingsmogelijk heden voor meisjes die een technisch beroep willen kiezen? „Er wordt vanuit het leerlingwezen heel veel gedaan aan opleiding en scholing. Daar zijn ook aparte pro jecten om de opleiding van meisjes te stimuleren. Dan zijn er nog maatre gelen via de BVJ (Bijdrage Vakoplei ding Jongeren). Dat is een subsidie maatregel op grond waarvan bedrij ven een bepaald basisbedrag krijgen als ze leerlingen in dienst nemen. En indien ze vrouwelijke leerlingen aan nemen krijgen ze nog wat extra's. Daarnaast proberen steeds meer op leidingsorganen en branches leer werk projecten op te zetten waarmee meisjes worden gestimuleerd een technische opleiding te volgen." Hoe lang duurt het nog voordat de dienstverlening écht hele maal in het honderd loopt? „In diverse branches ligt dat pro bleem er nu al. In de bakkersbranche is al sprake van een groot tekort, in de metaalbranche neemt het enorm toe en in de garagebedrijven wordt over driejaar een gigantische tekort verwacht. De tijd die rest om de ach terstand in te lopen is niet zo groot meer." Willem J. van Dam ook maar enige documentatie te kun nen aanbieden in de vorm van verkla ringen over de wijze waarop haar man om het leven kwam. De intrigerende advertentie in de za terdagkrant maakte de herinnering le vend aan de gebeurtenissen op 27 de cember 1944, toen Josephus Cornelis Rottier tijdens het vervullen van zijn functie onder militair gezag het leven liet, nadat hij bij werkzaamheden rond het mijnenvrij maken van Walcheren op een projectiel trapte. Rottier die in de bouw zat, maar door de oorlogsge beurtenissen zonder werk was geko men, had gevolg gegeven aan een op roep van het militair gezag, dat na de bevrijding mannen opriep om te hel pen mijnen op te ruimen. „Ik weet nog goed hoe ik hem waar schuwde", weet mevrouw Rottier nog. „Maar mijn man zei, dat hij precies wist wat hem te doen stond en ook had hij volledig vertrouwen in de appara tuur die beschikbaar was om de mij nen op te ruimen". Tijdens werkzaam heden langs het Kanaal door Walche ren, nabij de Souburgse brug sloeg het noodlot toe. Rottier en nog een andere vrijwilliger trapten op een mijn. Bei- (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De heer dr S. Knigge uit Middelburg, chef van de eerste afde ling (financiën) van de provinciale griffie, is kandidaat voor het plaats vervangend lidmaatschap van de Al gemene Rekenkamer in Den Haag. Dit blijkt uit een aanbevelingsbrief van Rekenkamer-president F. G. Kor- des aan de Tweede Kamer. De vacature ontstaat per 1 januari 1988 wegens het ontslag van het plaatsvervangende lid dr C. H. Eibers. De kans dat Knigge werkelijk wordt benoemd is zeer klein, aangezien hij als zesde en laatste op de voorkeurs lijst van de Rekenkamer staat geno teerd. De eerstgenoemde en dus kansrijkste kandidaat is drs B. van Nes uit Zoeter- meer, directeur van de Gemeenschap pelijke Medische Dienst in Amster dam. den werden bij de daarop volgende ex plosie op slag gedood. „Er was niks meer over", zo geeft mevrouw Rottier nu zoveel jaar later door wat zij pas in deze dagen kreeg te horen van getuigen van het ongeval. Die getui gen, zelf half blind geworden door de explosie, meldden zich nadat de ad vertentie afgelopen zaterdag in de krant was verschenen. Aan de hand van hun verklaringen zal mevrouw Rottier met beduidend veel meer kans op succes zich andermaal tot het pensioenfonds voor oorlogs slachtoffers kunnen wenden. De ad vertentie was de laatste strohalm, na dat de vrouw al langs andere wegen had gepoogd om bewijsmateriaal te verzamelen. Vergeefs echter. Van de gebeurtenissen zou nooit een officieel rapport zijn gemaakt. Het ongeval maakte de dertigjarige mevrouw Rottier, die destijds 'vanwe ge het water' tijdelijk aan de Schuit- vlotstraat in Middelburg woonde, in één klap een oorlogweduwe. Zij bleef met haar drie kinderen, Johan, Theo en Piet, in kommervolle omstandighe den achter. „Ik bleef praktisch zonder een dubbeltje achter", vertelt ze. „Ik heb verschrikkelijk moeilijke jaren ge had". Nu enkele getuigen zich hebben ge meld kan de andere oorlogsweduwe, zo zij nog in leve is, mogelijk eveneens profijt hebben van de inmiddels boven water gekomen informatie. In weinige dagen blijkt mevrouw Rottier nu met de advertentie meer te hebben bereikt dan waar zij al jaren voor aan het strij den is. „Eigenlijk is de mogelijkheid dat ik nu misschien een uitkering krijg voor mij niet eens zo belangrijk", zegt de vrouw uit Hulst. „Ik kan het goed gebruiken, daar niet van. Wat is nou duizendder tig gulden wat ik nu krijg. Ik noem maar een voorbeeld. Ik moet dure schoenen kopen, want als je 73 bent moetje stevige stappers hebben. Maar ik ben er dan wel heel zuinig op hoor. Maar het gaat mij niet zozeer om het geld, maar wel om de eer van mijn man. Ik heb nu eindelijk het duidelijk bewijs dat mijn man zich destijds heeft ingezet om Walchren te bevrijden van mijnen. Jaren heb ik ermee rondgelo pen. Ik moet de eer van mijn man zien te redden voordat ik zelf in mijn eigen kist lig. Dat was echt mijn allerlaatste wens". ZIERIKZEE De CD A-fractie in pro vinciale staten van Zeeland is zeker van plan vandaag (dinsdag) aan te dringen op een zo spoedig mogelijke beëindiging van de tolheffing op de Zeelandbrug. Het CDA-statenlid L. Nederhoed-Zijlstra, vertelde dit maandagavond in een spreekbeurt voor de plaatselijke afdeling van haar partij, in haar woonplaats Zierikzee. Het CDA zal zelf met suggesties ko men, die aan zullen sluiten bij het plan dat de WD-fractie bij de algemene be schouwingen in de staten lanceerde. De liberale fractie stelde voor om 2,5 miljoen gulden minder in de pot voor de Westerschelde Oeververbinding (WOV) te stoppen en met dit geld iets te doen aan de tolheffing op de Zee landbrug. De WD wilde voor de aan- (Slot zie pagina 13 kolom 7)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 11